Niet mijn OPquote:Scholieren kijken steeds negatiever naar homo's, bleek uit onderzoek. "Het wordt me door de strot gedrukt", zeggen leerlingen over voorlichting over de lhbtqia+-gemeenschap. Toch is uitleg noodzakelijk, juist van heteroseksuele mensen, vertellen leraren aan NU.nl.
"Meneer, ik ken helemaal niemand die gay is", zegt een leerling tegen Daan Krahmer. Hij geeft geschiedenis en maatschappijleer op een school in Eindhoven. "Hoezo? Je kent mij toch?" Even is het stil. "Maar u lijkt helemaal niet op Gordon."
Het is slechts een voorbeeld van een onwetende leerling. Maar volgens het onderzoek is de blik richting homo's veel negatiever. Het aandeel jongens dat positief staat tegenover homoseksualiteit daalde in vier jaar tijd van 40,3 naar 22,3 procent. Ook meisjes zijn steeds negatiever.
"Lettersoep, genderindoctrinatie en genderterreur" zijn termen die Krahmer "regelmatig" hoort. Het zijn termen die gebruikt worden om aan te geven dat gender- en seksuele diversiteit zouden worden 'opgelegd' aan hetero mensen. Het zijn woorden die kinderen die met hun eigen seksualiteit worstelen bijblijven, denkt Krahmer.
Dat die termen kwalijk zijn, staat buiten kijf. Maar het is veel napraten, denkt Maxe de Rijk. Zij is leerkracht in het speciaal onderwijs en was eerder docent maatschappijleer op het vmbo. "Leerlingen zien online content van influencers en politici die negatieve opmerkingen maken. Die praten ze na."
Online openlijk kritiek uiten
Dat ziet ook Thijs Smeenk, die namens COC Nederland tot de zomer voorlichting over de lhbtqia+-gemeenschap gaf op middelbare scholen. Het maakt lesgeven de afgelopen jaren moeilijker, zegt hij.
Hoe praktischer het schoolniveau, hoe negatiever de reacties waren. Ook waren jongeren met een migratieachtergrond minder vaak positief over homoseksualiteit dan jongeren met alleen een Nederlandse afkomst. Smeenk ziet dat terug in zijn lessen. "Er is meer agressie en weerstand."
Sociale media en de manosfeer spelen een rol in het antihomosentiment onder leerlingen. Smeenk en Krahmer zien de online omgeving als een plek waar kinderen en jongeren openlijk kritiek kunnen uiten op de queergemeenschap. "Vroeger deden ze dat stiekem", stelt Smeenk. "Nu lijkt er een podium te zijn waarop je gewoon kan zeggen dat je 'ertegen' bent."
De scholieren die Smeenk ziet, zeggen dat informatie- en acceptatie rond lhbtqia+-mensen "door de strot wordt geduwd". De Rijk denkt ook dat die opmerking wordt nagepraat van bepaalde politici als ze met leerlingen praat over waarom er bijvoorbeeld pride is. Toch zien sommigen regenboogvlaggen, de stijgende populariteit van pride en berichten in de media alsof lhbtqia+-informatie hen wordt opgelegd.
Dat hoort de gemeenschap vaker sinds de zichtbaarheid van deze mensen is gegroeid, ziet ook COC Nederland. "Er wordt je natuurlijk niets door de strot geduwd", zegt een woordvoerder van de belangenorganisatie. "Het gaat over jezelf zijn en veiligheid voor iedereen."
Scholen moeten meer beleid voeren
En dus "blijft uitleg nodig". Smeenk vertelt tijdens zijn voorlichtingen dat hij zelf op mannen valt. Leerlingen luisteren dan altijd geïnteresseerd. Maar de ervaring van Krahmer, die bi+ is, is anders. Zo kreeg hij opmerkingen als 'heb je aids?' en werd hij door collega's van sociale media verwijderd. Als hij opmerkingen krijgt, probeert hij koel te blijven en de angel eruit te halen. "Maar ik voel me er ook ongemakkelijk bij."
Volgens de docenten zijn er meer rolmodellen en figuren nodig die opstaan tegen dit soort geluiden. "Juist op scholen, waar kinderen vaak ontdekken dat ze op mannen of vrouwen vallen", zegt Krahmer. Hij vertelt over een leerling die thuis niet durft te vertellen dat hij op mannen valt. "Dan schopt mijn vader me het huis uit", citeert hij.
Scholen zouden volgens hem expliciet lhbtqia+-beleid moeten hebben. Daarbij zouden docenten les moeten krijgen over hoe zij moeten omgaan met verschillende meningen over de lhbtqia+-gemeenschap. COC Nederland is het daarmee eens, maar benadrukt dat scholen blijvend geïnteresseerd zijn in Paarse Vrijdag. Dat is een dag in het jaar waarop gevierd wordt dat iedereen zichzelf mag zijn, ongeacht geaardheid of genderidentiteit.
"De pakketten zijn in no time op", zegt de woordvoerder. Hij stelt dat positievere verhalen nodig zijn, ook om lhbtqia+-mensen te beschermen tegen de heftige cijfers. Volgens hem vragen scholen dit jaar wel vaker advies over hoe zij moeten omgaan met de verschillende meningen over de queergemeenschap.
Uitspreken van groot belang
Dat uitspreken is belangrijk op verschillende manieren. Kinderen en jongeren halen hun ideeën vaak van sociale media en zien daar ook onjuiste informatie. Voorbeeld is een vlog die rondgaat waarin homoseksualiteit als "besmettelijk" wordt bestempeld. Daarom is het goed als influencers - en vooral heteroseksuele influencers - zich uitspreken, zegt Smeenk.
Dat deed influencer Défano Holwijn in een vlog waarin hij onder meer uitlegt waarom er geen heterovlag bestaat. Ook plaatste BNNVARA een bericht waarin BN'ers zich uitspreken als bondgenoten voor lhbtqia+-mensen. "Uitspreken is zo belangrijk. Juist als heteroseksuele mensen dat doen, wordt de norm gezet", zegt de woordvoerder van COC Nederland.
Toch zijn goede voorbeelden overal te vinden. Als De Rijk leerlingen negatieve opmerkingen hoort maken over queers, gaat ze altijd het gesprek aan. "Als ze beseffen dat ze iemand kunnen kwetsen, draaien leerlingen eigenlijk altijd bij." Ook vertelt De Rijk aan haar leerlingen dat ze met een vrouw is getrouwd. "Je weet nooit voor wie je een voorbeeld bent in de klas."
Ik geloof hier eerlijk gezegd helemaal niets vanquote:Op vrijdag 25 september 2026 14:53 schreef PurifieR het volgende:
[..]
In mijn beroep heb ik gelukkig sowieso weinig met mensen te maken. En ik kan prima professioneel zijn. Maar áls het dan een keer voorkomt spreek ik wel wel bij naam aan. Ik weiger een overduidelijk man met 'mevrouw' aan te spreken.
Jij legt vooral de link dat zij die link leggen...quote:Op vrijdag 25 september 2026 14:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of, ander idee, je gaat eens met de mensen in gesprek die de link 'irritatie over regenboogvlaggen -> ik haat homo's' leggen, om eens te kijken waarom ze die link leggen.
Het is geen logische link. Dat je regenboogvlaggen gaat haten is een logisch gevolg. Dat je homo's gaat haten niet.
https://trans-nederland.nl/cijfers/internationale-vergelijking/quote:Nederland staat in 2025 alleen onder ontwikkelde landen die het model handhaven
Dat soort mensen zijn de ergste. Vreselijke ladderoptrekkers. Zelf geaccepteerd willen worden vanwege het hebben van een seksuele geaardheid die afwijkt van de norm maar vervolgens de ladder optrekken voor mensen die een genderidentiteit hebben die afwijkt van de norm. Hypocriet én blind. En beide even goed de lul in een radicaal rechtse samenleving.quote:Op vrijdag 25 september 2026 14:46 schreef Hexagon het volgende:
Het is ook wat als een homo zou zeggen:
"Ja je moet mij leuk en aardig vinden!! Maar transgenders zijn stom!! Die moet je niet leuk vinden!!"
Die kan zichzelf dan ook weggooien.
Oh nee hoor, je maakt hier een grote denkfout. Het is niet zo dat omdat mensen zelf tot een minderheidsgroep behoren, dat men daarom per definitie alle andere (vermeende) minderheden moet steunen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 14:59 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat soort mensen zijn de ergste. Vreselijke ladderoptrekkers. Zelf geaccepteerd willen worden vanwege het hebben van een seksuele geaardheid die afwijkt van de norm maar vervolgens de ladder optrekken voor mensen die een genderidentiteit hebben die afwijkt van de norm. Hypocriet én blind. En beide even goed de lul in een radicaal rechtse samenleving.
Maar is het nou echt zo'n ramp als festisjseks een keer per jaar op een vooraf aangekondigd evenement met een vergunning te zien is?quote:Op vrijdag 25 september 2026 14:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat mag, maar als exhibitionistische festisjseks geen reden is om mensen te weren trek ik de conclusie dat het dus een pervers geestesziek zooitje is. En daar ben ik niet de enige in.
Dat mag allemaal, maar verwacht dan niet meer acceptatie.
Beantwoord je vraag zelf eens.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar is het nou echt zo'n ramp als festisjseks een keer per jaar op een vooraf aangekondigd evenement met een vergunning te zien is?
Ja, dat is echt een ramp midden op de dag op de openbare weg. Dat ik deze vraag überhaupt serieus moet beantwoorden...quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar is het nou echt zo'n ramp als festisjseks een keer per jaar op een vooraf aangekondigd evenement met een vergunning te zien is?
Ik zie gejuich dat kinderen van social media geweerd gaan worden want al die gevaarlijke invloeden moeten we niet willen maar puppyplay op de openbare weg en even later weergegeven door alle journaals etc is natuurlijk educatief en pedagogisch verantwoord voor de kleintjes.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hexagon toch.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is beiden waar. Waarom ontken je dat eerste?quote:Op vrijdag 25 september 2026 14:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In een ander topic las ik nog dat het de schuld van de moslims was dat homo-acceptatie afnam.
Blijkt het toch óók onder autochtone bevolking af te nemen "omdat het door de strot geduwd wordt".
Wil je die mensen van een flatgebouw gooien ?quote:Op vrijdag 25 september 2026 14:59 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat soort mensen zijn de ergste. Vreselijke ladderoptrekkers. Zelf geaccepteerd willen worden vanwege het hebben van een seksuele geaardheid die afwijkt van de norm maar vervolgens de ladder optrekken voor mensen die een genderidentiteit hebben die afwijkt van de norm. Hypocriet én blind. En beide even goed de lul in een radicaal rechtse samenleving.
Als je mainstream acceptatie wenst te bevorderen is dit nu eenmaal niet zo'n geweldig idee.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat je nog op die man reageert. Totaal geïndoctrineerd die kerel.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oh nee hoor, je maakt hier een grote denkfout. Het is niet zo dat omdat mensen zelf tot een minderheidsgroep behoren, dat men daarom per definitie alle andere (vermeende) minderheden moet steunen.
Dit is weer het typische intersectionele denken en ook de reden dat een disproportioneel aantal lhbt-ers met Palestijnse vlaggen staan te zwaaien of voor de Islam opkomen. Maar dit is simpelweg niet hoe de wereld werkt.
En dat velen in progressief linkse contreien een gigantische hekel heeft aan minderheden die zich niet laten lenen voor dergelijke identiteitspolitiek is bekend. Dat zien we bijvoorbeeld ook in de VS waar zwarte Amerikanen die niet links stemmen, al snel worden verguist.
Het toont aan dat het niet gaat om een oprechte zorg voor zulke groepen, maar het simpelweg willen gebruiken van groepen voor je eigen politieke gewin. 'Als homo's niet voor transgenders zijn, dat soort mensen zijn de ergste. Die mogen zichzelf weggooien'. Dat is wat hier eigenlijk wordt gezegd.
Dat weegt zelfs zwaarder dan kinderen beschermen tegen schadelijke invloeden op jonge leeftijd blijkbaar. Tenzij er een plan achter zit om kinderen te ronselen voor hun fetisjen natuurlijk. Dat zou ook nog kunnen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het valt trouwens op dat de mensen die het hardst schreeuwen over microaggressie, gekwetst zijn etc kennelijk wel vinden dat je het maar moet accepteren als je op de openbare weg een vent met een stijve lul in een leernichtenpak tegenkomt.
Dan telt opeens zijn belang om zijn exhibitionistische fetisj uit te leven zwaarder dan het belang om niet geconfronteerd te worden met stijve piemels op de openbare weg.
Iedereen met gezond verstand heeft hier een hekel aan. Wat een gekkenquote:Op vrijdag 25 september 2026 15:33 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Als je mainstream acceptatie wenst te bevorderen is dit nu eenmaal niet zo'n geweldig idee.
[ afbeelding ]
Wat een freakshow-optocht zeg. Vreselijk.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:33 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Als je mainstream acceptatie wenst te bevorderen is dit nu eenmaal niet zo'n geweldig idee.
[ afbeelding ]
Niemand ontkent dat eerste. Het punt is dat er alléén naar homohaat wordt gewezen vanuit moslims maar dat de homohaat in eigen gelederen, onder conservatieve kringen, wordt gebagatelliseerd, oogluikend wordt toegestaan of ontkend, zolang men maar vooral naar moslims kan wijzen, terwijl mensen ook die balk in eigen ogen eens moeten verwijderen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:31 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Het is beiden waar. Waarom ontken je dat eerste?
Wat krijg jij vanuit die hoek?
Namen en rugnummers in dit topic. Kom maar op.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niemand ontkent dat eerste. Het punt is dat er alléén naar homohaat wordt gewezen vanuit moslims maar dat de homohaat in eigen gelederen, onder conservatieve kringen, wordt gebagatelliseerd, oogluikend wordt toegestaan of ontkend, zolang men maar vooral naar moslims kan wijzen, terwijl mensen ook die balk in eigen ogen eens moeten verwijderen.
Van mij mag iedereen doen wat hij wil met andere instemmende volwassenen, maar de openbare weg is van iedereen. Ook van mensen die hier aanstoot aan nemen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:42 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Iedereen met gezond verstand heeft hier een hekel aan. Wat een gekken
Volgens mij valt dat mee. Er is toch niemand die alleen de Moslims de schuld geeft? Er zijn heel veel redenen voor de terugloop.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niemand ontkent dat eerste. Het punt is dat er alléén naar homohaat wordt gewezen vanuit moslims maar dat de homohaat in eigen gelederen, onder conservatieve kringen, wordt gebagatelliseerd, oogluikend wordt toegestaan of ontkend, zolang men maar vooral naar moslims kan wijzen, terwijl mensen ook die balk in eigen ogen eens moeten verwijderen.
Nou doe eens wat voorbeelden.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dit heeft ook niks meer met homo zijn te maken. Met een bal in je bek en hondenpak de weg op lopen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Van mij mag iedereen doen wat hij wil met andere instemmende volwassenen, maar de openbare weg is van iedereen. Ook van mensen die hier aanstoot aan nemen.
Dat mag allemaal van mij, maar verwacht niet meer acceptatie.
Openbare seks van welke aard dan ook hoort sowieso niet op de openbare weg thuis. Maak er dan een besloten evenement van met minimaal 18 jr voor toegang en leef jezelf helemaal uit zou ik zeggen maar op de openbare weg, doe even normaal zeg.
Ik denk dat er hier niemand is die homo's haat. Dat leeft alleen in jouw hoofd.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee. Het is puur exhibitionisme. Simpelweg je fetisj op de openbare weg uitleven met toeschouwers.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:50 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dit heeft ook niks meer met homo zijn te maken. Met een bal in je bek en hondenpak de weg op lopen.
Uit de OP:quote:Op vrijdag 25 september 2026 14:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In een ander topic las ik nog dat het de schuld van de moslims was dat homo-acceptatie afnam.
Blijkt het toch óók onder autochtone bevolking af te nemen "omdat het door de strot geduwd wordt".
quote:Ook waren jongeren met een migratieachtergrond minder vaak positief over homoseksualiteit dan jongeren met alleen een Nederlandse afkomst. Smeenk ziet dat terug in zijn lessen. "Er is meer agressie en weerstand."
Correct. Het is gewoon gekaapt als een freakshow.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:50 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dit heeft ook niks meer met homo zijn te maken. Met een bal in je bek en hondenpak de weg op lopen.
Denk het wel.quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Correct. Het is gewoon gekaapt als een freakshow.
Kan me zo goed voorstellen dat de doorsnee homo zich hier niet mee wil associëren.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-lhbti-gay-onderzoekquote:22 procent van de jongens tussen de 12 en 16 jaar en 51 procent van de meisjes: zo hoog, of laag, is het percentage dat homoseksualiteit accepteert. Dat was respectievelijk 40 en 78 procent. Een sterke daling dus.
Ja dan moet je wel iddquote:Op vrijdag 25 september 2026 15:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat doen toch degenen die met de Palestijnse vlaggen tijdens de Pride staan te zwaaien?
Wat dacht je van die furry’s? Meiden die verkleed als dier naar de klas komen en beginnen te blaffen naar de leraar?quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:10 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-lhbti-gay-onderzoek
Is er ook onderzocht waar die sterke daling onder meisje vandaan komt?
Het argument manosfeer gaat daar namelijk niet op.
En dan krijgen ze nog een trap na omdat ze zich niet solidair verklaren met de freakshows uit de hoek van de progressieven. Tis echt om te janken zo waardeloos als zij behandeld worden.quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Correct. Het is gewoon gekaapt als een freakshow.
Kan me zo goed voorstellen dat de doorsnee homo zich hier niet mee wil associëren.
Nee ik vind dat niet erg. Als ik het echt niet wil zien ga ik niet naar een pride. Maar daar ging ik toch al nooit naartoe.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Beantwoord je vraag zelf eens.
Ik kan (en wil, eigenlijk) niet geloven dat dat een erg wijdverspreid fenomeen is. Ik heb ze in het openbaar nog nooit gezien iig.quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:18 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat dacht je van die furry’s? Meiden die verkleed als dier naar de klas komen en beginnen te blaffen naar de leraar?
Die groep valt hier ook onder en krijgt commentaar van menig klasgenoot, dan gaat het hard naar beneden met die cijfers.
Want daar wordt je onzeker van als die een keer bij een pride te zien zijn?quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:33 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Welke 'eigen balk'? Het is toch echt de wokebrigade geweest die niet wilde horen dat het "door de strot duwen" van haar opvattingen juist een tegenovergesteld effect kon hebben. Evenmin wilde ze onder ogen zien dat de groei van de islamitische gemeenschap ook een afname van tolerantie met zich mee zou kunnen brengen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het is gewoon een subcultuur die volgens de visie van de pride ook erg mag zijn.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:50 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Zolang ze hun poep maar opruimen, héquote:Op vrijdag 25 september 2026 16:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want daar wordt je onzeker van als die een keer bij een pride te zien zijn?
Nijmegen Oost.quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik kan (en wil, eigenlijk) niet geloven dat dat een erg wijdverspreid fenomeen is. Ik heb ze in het openbaar nog nooit gezien iig.
Wat is er goed aan?quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is gewoon een subcultuur die volgens de visie van de pride ook erg mag zijn.
Heel goed dat ze die niet voor de bus gooien uit PR-overwegingen.
Tis altijd de schuld van anderen in de Kerk van de Progressieven.quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:36 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Welke 'eigen balk'? Het is toch echt de wokebrigade geweest die niet wilde horen dat het "door de strot duwen" van haar opvattingen juist een tegenovergesteld effect kon hebben. Evenmin wilde ze onder ogen zien dat de groei van de islamitische gemeenschap ook een afname van tolerantie met zich mee zou kunnen brengen.
Nu zit ze met twee gebakken peren, en nóg ligt de focus vooral op de balk in andermans oog.
Uiteraard, de openbare ruimte schoonhouden is ieders verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:38 schreef enmanuel het volgende:
[..]
Zolang ze hun poep maar opruimen, hé
Het feit dat ze voor elkaar opkomen en zichzelf niet censureren om boze onzekere figuren te pleasen, die toch nooit tevreden zijn.quote:
Nee, dat staat binnen kijf, inclusief zijn naar die termen jullie.quote:"Lettersoep, genderindoctrinatie en genderterreur" zijn termen die Krahmer "regelmatig" hoort. Het zijn termen die gebruikt worden om aan te geven dat gender- en seksuele diversiteit zouden worden 'opgelegd' aan hetero mensen. Het zijn woorden die kinderen die met hun eigen seksualiteit worstelen bijblijven, denkt Krahmer.
Dat die termen kwalijk zijn, staat buiten kijf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |