Vind ik ook.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En nee, een districtenstelsel is niet efficiënter.
een WIA is in de 99% van de gevallen minder dan het minimumloon, als het maatmanloon gebaseerd is op 60% arbeidsongeschikt bent dan krijg je 70% van dat loon , nou dat is erg genoegquote:Op vrijdag 18 september 2026 18:41 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Van de WIA moet je afblijven, een invalide mens wordt niet plots beter
Alsof er ook alleen maar een dichotome keuze in staatsvormen is, democratie of dictatuur.quote:Op vrijdag 18 september 2026 18:43 schreef Frozen-assassin het volgende:
Kritiek op democratie mag altijd natuurlijk.
Maar om dan te zeggen dat je liever dictatuur hebtdat gaat gezellig in zulke landen ja...
Staatsschuld ?quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:17 schreef Monolith het volgende:
De VVD heeft ook wel aardig wat boter op hun hoofd.
Men houdt maar wat graag laagwaardige sectoren in stand met goedkope importarbeid, wat de arbeidsproductiviteit drukt.
Dat de VS harder groeit dan Europa qua arbeidsproductiviteit heeft bijvoorbeeld geen reet van doen met harder of meer werken, maar met efficiëntere allocatie van kapitaal wat daar veel meer vloeit naar de hard renderende tech sector.
Om over het begrotingstekort en de staatsschuld daar nog maar te zwijgen.
als je 12 euro in je broekzak hebt en je gaat 15 euro uitgeven, dan heb je 3 euro begrotingstekortquote:AI-overzicht
De nominale Nederlandse overheidsschuld (EMU-schuld) bedraagt ongeveer 524 miljard euro.
? Kerncijfers over de schuld
Totale bedrag:
Circa ¤ 524 miljard in nominale termen.
Schuldquote:
Ongeveer 44,4% van het bruto binnenlands product (bbp).
quote:AI-overzicht
In totaal heeft de Nederlandse overheid tijdens de coronacrisis 86 miljard euro uitgegeven aan corona-gerelateerde maatregelen.
Om te voorkomen dat deze extreme crisisuitgaven ten koste zouden gaan van de reguliere plannen (zoals zorg, onderwijs en infrastructuur), is er destijds besloten om de corona-uitgaven buiten de reguliere begrotingsplafonds te plaatsen.
Maar Amerikanen werken toch ook meer. Een snelle google zegt mij dat ze zo'n 1800 uur per jaar werken tegenover zo'n 1400 voor Europeanen. Nou denk ik niet dat meer uren maken zo effectief is maar ze doen het wel.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:17 schreef Monolith het volgende:
De VVD heeft ook wel aardig wat boter op hun hoofd. Men houdt maar wat graag laagwaardige sectoren in stand met goedkope importarbeid, wat de arbeidsproductiviteit drukt. Dat de VS harder groeit dan Europa qua arbeidsproductiviteit heeft bijvoorbeeld geen reet van doen met harder of meer werken, maar met efficiëntere allocatie van kapitaal wat daar veel meer vloeit naar de hard renderende tech sector. Om over het begrotingstekort en de staatsschuld daar nog maar te zwijgen.
Dat bedoel ik. Stelt in Nederland geen reet voor, maar zo'n Heinen zit weer in de wedstrijd met een huishoudboekjesmentaliteit. Ik had het ook vooral over de VS waar ze 125% BBP aan schuld hebben met een tekort van zo'n 6%. Ome Donnie heeft nog mazzel dat er een enorme AI boom gaande is, anders hadden ze er daar nog veel beroerder voor gestaan.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
staatschuld ?
de 43% van het BNP ??
en de latente belstingvordering op de pensioenpotten van 600 miljard
Nederland heeft geen staatsschuld , Nederland heeft een staatstegoed
Heinen is een pestkop, een bully van de klas, een rotjong, een etterquote:Op vrijdag 18 september 2026 19:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat bedoel ik.
Stelt in Nederland geen reet voor, maar zo'n Heinen zit weer in de wedstrijd met een huishoudboekjesmentaliteit.
Ik had het ook vooral over de VS waar ze 125% BBP aan schuld hebben met een tekort van zo'n 6%.
Ome Donnie heeft nog mazzel dat er een enorme AI boom gaande is, anders hadden ze er daar nog veel beroerder voor gestaan.
Geaggregeerde uren zeggen niet heel veel zonder ook arbeidsparticipatie mee te nemen. Maar ze werken daar wel iets meer uren inderdaad.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar Amerikanen werken toch ook meer. Een snelle google zegt mij dat ze zo'n 1800 uur per jaar werken tegenover zo'n 1400 voor Europeanen. Nou denk ik niet dat meer uren maken zo effectief is maar ze doen het wel.
Amerika doet ook niet aan bezuinigen, die blazen hun overheidstekort op zover ze kunnen. Typisch dat de Nederlandse politiek maar wat graag naar Amerika kijkt als voorbeel maar nou juist dat gedeelte niet wil overnemen.
Tja, je hoeft geen topchirurg te zijn om te zien dat een patiënt achteruitgaat en zo hoef je ook geen kant-en-klaar regeerakkoord op zak te hebben om te constateren dat ons bestuur vastloopt. Maar als je om concrete richtingen vraagt, zijn die er wel degelijk binnen een democratisch kader.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar als jij niet weet wat dan wel dan is je kritiek op mensen die de huidige democratie willen handhaven... nogal leeg.
Wil je het besturen van Nederland meer efficienter ? Prima.
Geef dan concreet aan hoe dat kan.
Kennelijk heb ik een grote verandering gemist de laatste jaren.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:17 schreef michaelmoore het volgende:
ik heb het over mensen die bij de slager of kapper werken en dan 2 jaar ziek zijn en vrolijk lopen te wandelen
die slager en kapper is ook een gewoon mens, die dan dat rot kind moet doorbetalen
Je komt niet met concrete oplossingen.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:35 schreef Pixelman het volgende:
Tja, je hoeft geen topchirurg te zijn om te zien dat een patiënt achteruitgaat en zo hoef je ook geen kant-en-klaar regeerakkoord op zak te hebben om te constateren dat ons bestuur vastloopt. Maar als je om concrete richtingen vraagt, zijn die er wel degelijk binnen een democratisch kader.
tjee... die ouwe reactionair en duitsestedenvernietiger heeft wel gelijkquote:Op vrijdag 18 september 2026 19:42 schreef rutger05 het volgende:
‘Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.…’
Winston S Churchill, 11 November 1947
https://winstonchurchill.(...)-form-of-government/
quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kennelijk heb ik een grote verandering gemist de laatste jaren.
De ziektewetuitkering wordt niet door de werkgever betaald maar door de UWV, dacht ik
Werkgevers betalen premie daarvoor.
Maar deze bedrijfskosten moet men opvangen door de verkoopprijzen te verhogen.
Die individuele kapper moet dit ook doen.
Het verslechtert niet zijn concurrentiepositie tov ander kappers, want die moeten die premies ook betalen.
Ik zie veel kapperszaken in mijn stad en minder slagerijen dan vroeger.
Dit komt door de concurrentie van de supermarkten, niet door sociale premiedruk
Het ligt iets andersquote:AI-overzicht
Je werkgever betaalt je loon door tijdens ziekte, gedurende maximaal 104 weken (2 jaar).
Wie betaalt het loon
Met een werkgever: Je werkgever betaalt je loon rechtstreeks door.
Zonder werkgever of aflopend contract: Het UWV betaalt een Ziektewetuitkering.
quote:AI-overzicht
Een werkgever betaalt loon bij ziekte én ZW-premie (via de Premie Werkhervattingskas), omdat de Ziektewet dient als een wettelijk vangnet voor specifieke situaties waarin de werkgever geen loon doorbetaalt of de uitkering via het UWV loopt.
Waarom betaalt de werkgever ZW-premie?
Ziekte uit dienst:
Als een zieke werknemer uit dienst treedt (bijvoorbeeld bij het aflopen van een tijdelijk contract), neemt het UWV de betaling over via een Ziektewet-uitkering.
Speciale groepen (No-riskpolis):
Werknemers met een aandoening die onder een no-riskpolis vallen, krijgen bij ziekte direct een Ziektewet-uitkering via het UWV.
Ziekte door zwangerschap:
Zieke werknemers door zwangerschap of bevalling krijgen een ZW-uitkering die door het UWV aan de werkgever of werknemer wordt betaald.
Flexwerkers en uitzendkrachten:
Voor bepaalde flexibele contracten zonder vaste loondoorbetalingsplicht bij ziekte springt de Ziektewet direct bij.
Hoe werkt de financiering?
Publiek vangnet: Het UWV voert deze uitkeringen uit en bekostigt dit vanuit de gedifferentieerde ZW-premie.
Dus omdat ik geen uitgewerkt plan heb, bestaat het probleem niet? Er kan geen discussie worden aangezwengeld omdat er "geen plan" is?quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je komt niet met concrete oplossingen.
Je herhaalt kritiek en tekortkomingen die we al tientallen jaren kennen of horen
Minder regels? Dat is ook de mening van de rechtse kamermeerderheid die we al sinds 1815 hebben.
Waarom kunnen die rechtse partijen dat niet verwezenlijken . Het is hun fout, dan wel van de ideologische voorgangers.
Als zij niet regels kunnen afschaffen, dan jij ook niet. met een concreet plan
Je roept iets over wereldmachten die wel minder regels hebben?
China, Rusland... dat zijn dictaturen.
Amerika? Die heeft ook veel regels...iedere dag lopen honderden Amerikanen naar de rechter. Ook de president.
"De ziektewet" wordt in het dagelijks taalgebruik gebruikt voor de doorbetaling van loon door de werkgever. Hij bestaat wel, maar je bent wel een uitzondering als je erin zit.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kennelijk heb ik een grote verandering gemist de laatste jaren.
De ziektewetuitkering wordt niet door de werkgever betaald maar door de UWV, dacht ik
Werkgevers betalen premie daarvoor. Maar deze bedrijfskosten moet men opvangen door de verkoopprijzen te verhogen. Die individuele kapper moet dit ook doen. Het verslechtert niet zijn concurrentiepositie tov ander kappers, want die moeten die premies ook betalen.
Ik zie veel kapperszaken in mijn stad en minder slagerijen dan vroeger. Dit komt door de concurrentie van de supermarkten, niet door sociale premiedruk
Het probleem bestaat wel. Maar jij heb niks concreets om definitief 'teveel regels' af te schaffen.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:02 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dus omdat ik geen uitgewerkt plan heb, bestaat het probleem niet?
Jij hebt toch al net een discussie aangezwengeld? Het kan welquote:Er kan geen discussie worden aangezwengeld omdat er "geen plan" is?
Europa, inclusief Nederland, zal nog duizenden jaren relevant zijn. Honderdduizenden jarenquote:We modderen gewoon door en Nederland en Europa vervagen in de tijd totdat we ophouden relevant te zijn.
Er zijn zoveel problemen in de wereld waar ik niet aan denk. Maar wel aan denken en herkennen als het ter sprake komt.quote:Jouw strategie door alles te ontkennen werkt zeker niet om het tij te keren.
Nee, daar gaat het niet om. Je mist de essentie. Die wereldmachten met hun autocratische kenmerken zijn geen lichtende voorbeelden maar zullen zoveel economische en militaire druk uitoefenen dat de enige uitkomst is dat "democratie" daar niet tegen bestand is. Dus (bijvoorbeeld) weg met privacy binnen de ontwikkeling van AI want een inferieur systeem is een verliezend systeem. En uiteraard een Big Brother samenleving om zoveel mogelijk in de gaten te houden. Natuurlijk willen we dat niet maar het zal wel moeten om dit existentiële probleem het hoofd te bieden.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het probleem bestaat wel. Maar jij heb niks concreets om definitief 'teveel regels' af te schaffen.
Velen, ver voor jou, riepen dat al...
[..]
Jij hebt toch al net een discussie aangezwengeld? Het kan wel
[..]
Europa, inclusief Nederland, zal nog duizenden jaren relevant zijn. Honderdduizenden jaren
[..]
Er zijn zoveel problemen in de wereld waar ik niet aan denk. Maar wel aan denken en herkennen als het ter sprake komt.
Het tij van 'teveel regels' valt niet te keren. Zoveel mensen roepen dat al heel veel jaar.
Maar als je wereldmachten noemt als voorbeeld van minder regels en goed bestuur, dan noem je dictaturen als China en Rusland. Hebben zij minder regels ? Rusland is zeker niet goed bestuurd ... zie de 1 miljoen (of meer) russen die gedood zijn in die oorlog van die mislukte bestuurder Poetin.
Ik bedoel natuurlijk een stelsel waar ieder district zijn eigen kandidaat kiest, en dan komt het op hetzelfde neer.quote:Op vrijdag 18 september 2026 18:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat heeft weinig met een districtenstelsel te maken en alles met een first part the post systeem. En het is natuurlijk maar de vraag hoe dat uitpakt. In een land met relatief weinig partijen zoals het VK leidt dat er toe dat Labour met pakweg een derde van de stemmen een absolute meerderheid in het parlement weet te verkrijgen, maar het is niet gezegd dat je met 5 partijen die allemaal rond de 15% zitten een dergelijk resultaat krijgt, nog afgezien van hoe wenselijk het zou zijn als een partij met 17% van de stemmen een meerderheid in het parlement zou hebben.
Stemrecht voor zand? Geen idee wat je daarmee bedoelt. Als in ieder district 80.000 stemgerechtdigden wonen dan is iedere stem even veel waard. Al zou je zelfs nog kunnen bediscussiëren of dat wel is wat je wil - er besluiten namelijk wel erg veel mensen over het verdelen van een schatkist waar ze zelf niet aan bijdragen.quote:Verder ben ik ook pertinent tegenstander van stemrecht voor zand. Mensen hebben stemrecht en wat je vaak ziet bij districtenstelsel is dat de ene stem meer waard wordt dan de ander op basis van waar je woont en dat vind ik absoluut onwenselijk.
Dus jij wilt toch net als dictatoriale wereldmachten minder privacy in Nederland ? Je wilt meer staatscontrole, meer de burger bespioneren, registreren en regels opleggen?quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:41 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee, daar gaat het niet om. Je mist de essentie. Die wereldmachten met hun autocratische kenmerken zijn geen lichtende voorbeelden maar zullen zoveel economische en militaire druk uitoefenen dat de enige uitkomst is dat "democratie" daar niet tegen bestand is. Dus (bijvoorbeeld) weg met privacy binnen de ontwikkeling van AI want een inferieur systeem is een verliezend systeem. En uiteraard een Big Brother samenleving om zoveel mogelijk in de gaten te houden. Natuurlijk willen we dat niet maar het zal wel moeten om dit existentiële probleem het hoofd te bieden.
Ik bedoel met stemrecht voor zand hoe de meeste districtenstelsels werken. Namelijk dat districten niet netjes een X aantal kiezers representeren, maar het ene district bv 2 keer zoveel kiezers heeft als het andere met als meest bizarre voorbeeld de Senaat in de VS waar staten als Wyoming en Vermont evenveel vertegenwoordiging hebben als Californië en Texas met zo ongeveer 60x minder kiezers.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:43 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Ik bedoel natuurlijk een stelsel waar ieder district zijn eigen kandidaat kiest, en dan komt het op hetzelfde neer.
De partijen die in een dergelijk stelsel zetels kunnen winnen zijn PRO en D66 in de grote steden, CDA en PVV/Forum/whatever op het platteland en de VVD overal een beetje. En dan nog 2 of 3x SGP in de bible belt. Een overzichtelijke uitslag dus, want het zal al die splinters dwingen om samen te werken willen ze überhaupt een kans maken. We hadden het over bestuurbaarheid; dan is een situatie waar 1 of 2 partijen gemakkelijk aan een maarderheid komen dus prima.
[..]
Stemrecht voor zand? Geen idee wat je daarmee bedoelt. Als in ieder district 80.000 stemgerechtdigden wonen dan is iedere stem even veel waard. Al zou je zelfs nog kunnen bediscussiëren of dat wel is wat je wil - er besluiten namelijk wel erg veel mensen over het verdelen van een schatkist waar ze zelf niet aan bijdragen.
Nee, dat wil ik natuurlijk niet, je legt mij voortdurend woorden in de mond, maar dat zal de uitkomst worden van de geopolitieke ontwikkelingen en verhoudingen. Democratie is niet opgewassen tegen dat autocratische geweld dus je zal wel moeten. Het is straks afgelopen met individuele vrijheid, individuele zelfontplooiing en lekker doen wat je wilt. Eén voordeel: woke denken is straks helemaal voorbij.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus jij wilt toch net als dictatoriale wereldmachten minder privacy in Nederland ? Je wilt meer staatscontrole, meer de burger bespioneren, registreren en regels opleggen?
En dat doet Nederland nu niet genoeg en dat is inferieur ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |