Rusland heeft afgelopen week een triljoen roebels bij gedrukt omdat ze hun eigen schulden moesten op kopen.quote:Op maandag 7 september 2026 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar ja, als ik gewoon naar de cijfers kijk van de economie:
Staatsschuld 18% BNP
Begrotingstekort 2%
Economische groei 0,5%
Koers Roebel 2020 62R/$, nu 86R/$
Handelsbalans: consequent 100G overschot/jaar
Werkeloosheidscijfer 2,3%
Dat zijn geen cijfers die nu extreem zijn of afwijken. Sommige cijfers zouden gemanipuleerd kunnen zijn, maar de roebelkoers en het handelsoverschot niet of nauwelijks. Dus die cijfers duiden niet op een spoedige ineenstorting.
Dan lijkt dit helemaal niet alsof de markt een ineenstorting van de economie verwacht.
Natuurlijk! Maar juist met dat in ogenschouw vind ik deze cijfers dus erg 'onopvallend'. En zoiets als de wisselkoers van de Roebel is gewoon een marktcijfer.quote:Op maandag 7 september 2026 10:03 schreef Joppiez het volgende:
[..]
De vraag is of deze cijfers sowieso betrouwbaar zijn (denk eerder van niet dan wel) en/of het al dan niet een verkeerde indruk schetst.
Rusland staat denk ik niet op instorten maar vijf jaar (en straks langer) full scale oorlog voeren trekt op ieder land op deze planeet een (te) zware wissel.
quote:Eerste verkeersbrug tussen Noord-Korea en Rusland geopend
De eerste verkeersbrug tussen Noord-Korea en Rusland is maandag ceremonieel geopend. Volgens het Russische staatspersbureau TASS is het een teken dat de relatie tussen de twee landen sterker wordt.
De brug overspant de Tumengrivier ten noorden van Noord-Korea. Er bestonden al directe verbindingen tussen Rusland en Noord-Korea, maar dit waren enkel spoorbruggen en vliegverbindingen.
Volgens de Russische premier Michaïl Misjoestin moet de brug de samenwerkingen tussen Noord-Korea en Rusland op verschillende gebieden, waaronder toerisme, stimuleren. Dit zal leiden tot meer banen, zegt de premier.
De relatie tussen de twee landen wordt alsmaar sterker sinds het begin van de oorlog in Oekraïne in 2022. Pyongyang stuurde duizenden militairen naar Rusland om het Russische leger te ondersteunen in de oorlog tegen Oekraïne.
Maar als er zoveel roebels zijn bijgedrukt, hoe blijft die koers dan zo goed liggen? Er is blijkbaar vraag naar Roebels en dat is ook logisch gezien het handelsoverschot.quote:Op maandag 7 september 2026 11:08 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Rusland heeft afgelopen week een triljoen roebels bij gedrukt omdat ze hun eigen schulden moesten op kopen.
De laatste 3 of 4 obligatieveilingen zijn allemal gestrand. nu hebben ze een aantal commericiele banken verplicht de obligaties te kopen. Maar er is daarvoor dus een kapitaal injectie geweest.
De laatste keer dat een staat 3 veilingen vast liep liep nooit goed voor het betreffende land.
Want China, India, Wit Rusland, Mali, Brazilie etc. Al die zogenaamde bondgenoten van rusland, hebben dus laten afweten om de russische obligaties te kopen. Dit zegt meer dan de zogenaamde 18% schuld van het TBBP.
Wanneer er niemand is die je geld wil lenen. Het enige wat Rusland dan kan doen is het confisceren van middelen uit de eigen bevolking. We zien dus al dat banken run massaal gebeurt in Rusland.
Plus de belangrijkste economische motor (export brandstof gerelateerde grondstoffen) staat op het allerlaagste punt sind 2010. Zelfs lager tijdens covid.
Dit is een situatie waar rusland niet goed uit gaat komen. Ookal kunnen ze (heel misschien) een soort van succes boeken in oekrainem
Ik wil er in meegaan dat sommige cijfers geflatteerd k unnen zijn door de wijze waarop iets gemeten wordt, of een methodiek wordt veranderd. Dat kan, ik heb dat niet gehoord overigens. Overigens doen wij dat ook, de corona steungelden van de EU staan niet als verplichting op onze balans. Terwijl wij daar wel voor moeten betalen. Andere discussie.quote:Op maandag 7 september 2026 10:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Tijdens de Duitse bezetting waren de Nederlandse cijfers welke door haar statistische dienst werden gepubliceerd ook onbetrouwbaar, want de Duitsers probeerden deze te beïnvloeden.
Voor de rest kun je ook gewoon logisch nadenken.
Denk je dat vijf jaar intensief oorlog voeren goedkoop is?
Het is niet alsof Rusland zo'n geweldige economie of welvaart had voor haar oorlog.
Moet ergens vandaan komen.
Het uitgeven, zal best heel geleidelijk gaan om de Russische dollar tegoeden om te ruilenquote:Op maandag 7 september 2026 11:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als er zoveel roebels zijn bijgedrukt, hoe blijft die koers dan zo goed liggen? Er is blijkbaar vraag naar Roebels en dat is ook logisch gezien het handelsoverschot.
Ik zeg nergens dat het allemaal koek en ei is met de Russische economie.
Wat ik zeg is dat de cijfers niet laten zien dat de ineenstorting van de Russische economie binnenkort staat te gebeuren.
Dus daar zou ik niet op hopen.
quote:AI-overzicht
Russische staatsschuld bestaat inderdaad voor een deel uit Eurobonds, al is de situatie rond deze obligaties door internationale sancties drastisch veranderd.
Wat is de huidige status van Russische Eurobonds?
Geforceerde omzetting naar roebels: Sinds de escalatie van het conflict in Oekraïne en de daaropvolgende westerse sancties, kan Rusland geen betalingen meer verrichten via het internationale banksysteem (zoals Euroclear).
Het Russische ministerie van Financiën betaalt de rente (coupons) op zijn Eurobonds daarom verplicht in Russische roebels via de binnenlandse National Settlement Depository (NSD).
Vervangende binnenlandse obligaties:
Om de juridische en logistieke problemen van de oorspronkelijke Eurobonds te omzeilen, heeft Rusland een grootschalig programma opgezet om bestaande, in buitenlandse valuta genomineerde Eurobonds te vervangen door lokale obligaties.
Het merendeel van de uitstaande Eurobonds (meer dan 64%) is inmiddels omgewisseld voor deze binnenlandse vervangers.
Dat komt door de sancties, niet door een inherent gebrek aan vraag.quote:Op maandag 7 september 2026 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het uitgeven, zal best heel geleidelijk gaan om de Russische dollar tegoeden om te ruilen
De roebel kan men in het handelsverkeer niet kwijt
[..]
Je cijfers zijn selectief.quote:Op maandag 7 september 2026 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar ja, als ik gewoon naar de cijfers kijk van de economie:
Staatsschuld 18% BNP
Begrotingstekort 2%
Economische groei 0,5%
Koers Roebel 2020 62R/$, nu 86R/$
Handelsbalans: consequent 100G overschot/jaar
Werkeloosheidscijfer 2,3%
Dat zijn geen cijfers die nu extreem zijn of afwijken. Sommige cijfers zouden gemanipuleerd kunnen zijn, maar de roebelkoers en het handelsoverschot niet of nauwelijks. Dus die cijfers duiden niet op een spoedige ineenstorting.
Dan lijkt dit helemaal niet alsof de markt een ineenstorting van de economie verwacht.
Omdat je aan cherrypicking doet?quote:Op maandag 7 september 2026 11:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als er zoveel roebels zijn bijgedrukt, hoe blijft die koers dan zo goed liggen? Er is blijkbaar vraag naar Roebels en dat is ook logisch gezien het handelsoverschot.
Ik zeg nergens dat het allemaal koek en ei is met de Russische economie. Wat ik zeg is dat de cijfers niet laten zien dat de ineenstorting van de Russische economie binnenkort staat te gebeuren. Dus daar zou ik niet op hopen.
quote:Op maandag 7 september 2026 11:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je cijfers zijn selectief.
Het rentepercentage is in Rusland 14,25% (in de EU is het 2,25%). Gewoon omdat je geld stallen in Rusland als een dom idee gezien wordt, de kans dat je daar geld kwijtraakt is heel groot.
0,5% economische groei klinkt mooi, maar in het praktijk komt alle groei van militaire uitgaven. Wat op zich weinig relevant is als je nauwelijks producten of diensten maakt die men in het buitenland wil hebben.
Net als de lage werkloosheidscijfers, klinkt mooi, maar betekent ook dat oververhitting op de loer ligt. Wat met de zwakke vraaggedreven economie nog eens extra gevaarlijk is.
Het zijn gewoon de cijfers die ik aan chatgpt gevraagd heb. Nogmaals, blijkbaar moet ik altijd meerdere malen corrigeren wat ik werkelijk gezegd heb omdat jullie de neiging hebben dat te verdraaien: ik zeg nergens dat het allemaal goed gaat met de Russische economie. Wat ik gezegd heb is dat de cijfers m.i. niet op een snelle ineenstorting duiden.quote:Op maandag 7 september 2026 11:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je cijfers zijn selectief.
Het rentepercentage is in Rusland 14,25% (in de EU is het 2,25%). Gewoon omdat je geld stallen in Rusland als een dom idee gezien wordt, de kans dat je daar geld kwijtraakt is heel groot.
0,5% economische groei klinkt mooi, maar in het praktijk komt alle groei van militaire uitgaven. Wat op zich weinig relevant is als je nauwelijks producten of diensten maakt die men in het buitenland wil hebben.
Net als de lage werkloosheidscijfers, klinkt mooi, maar betekent ook dat oververhitting op de loer ligt. Wat met de zwakke vraaggedreven economie nog eens extra gevaarlijk is.
Vind je het gek dat je het moet corrigeren als je zomaar wat knipt en plakt van ChatGPT (AI die je graag naar de mond praat).quote:Op maandag 7 september 2026 11:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Het zijn gewoon de cijfers die ik aan chatgpt gevraagd heb. Nogmaals, blijkbaar moet ik altijd meerdere malen corrigeren wat ik werkelijk gezegd heb omdat jullie de neiging hebben dat te verdraaien
Dit dikgedrukte was mijn hele punt. De hele tijd al.quote:Op maandag 7 september 2026 11:33 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Omdat je aan cherrypicking doet?
Rusland heeft veel maatregelen genomen de afgelopen 5 jaar om te voorkomen, dat de roebel compleet instort. En dat heeft hun federale bank met succesgedaan.
Zie de extreem hoge rentes, verkoop van goudreserves, confisceren van bedrijven en meer controle over geld van hun burgers door herinvesteren van particuliere spaargelden in de economie, de bekende IOY (I own You), zo zijn ze dus heel succesvol geweest met hun economisch defensieve beleid.
Zakelijk gezien, snap ik best dat mensen russische obligaties kopen met 20% rente, en zeker als ze een infaltie weten vast te houden van bijv. 10%, als buitenlandse investeerder is dit een hele lekkere korte termijn cashflow. Maar blijkbaar wil niemand ze kopen voor 14%.
Dat terzijde wat nu dus anders is geweest dit kwartaal; Dat er dus geen buitenlandse investeerders (dit kunnen overheid gebonden organisaties zijn of private) hebben willen meebieden.
Betekent dit dat Rusland op omvallen staat; Nee! Betekent dit dat Rusland over 4 maanden niet een betere situatie kan zijn dan nu: Nee!
Het zegt alleen dat ze er nu niet goed voorstaan.
Ik zie de voortgang van dit hele conflict wat dynamischer denk ik.
alle fiat valuta daalt wereldwijd ,alleen het goud en crypto blijft stabielquote:Op maandag 7 september 2026 11:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit dikgedrukte was mijn hele punt. De hele tijd al.
Verder zou een lagere roebelkoers voor Rusland gunstiger zijn gezien het overschot, dus dat de Russische Centrale bank zoveel doet om de koers te ondersteunen lijkt me juist van niet.
quote:Verbazingwekkende kunsttentoonstelling tegenover het Kremlin:
"Wij zijn Russen. God is met ons!"
Dit lijkt de officiële opvatting te weerspiegelen dat God op de een of andere manier aan de kant van Rusland staat
je hebt een hoge rente omdat je je geld nog iets van waarde wil laten behouden.quote:Op maandag 7 september 2026 11:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verder zou een lagere roebelkoers voor Rusland gunstiger zijn gezien het overschot, dus dat de Russische Centrale bank zoveel doet om de koers te ondersteunen lijkt me juist van niet.
Crypto, je weet dat er hyperinflatie is nu bij crypto?quote:Op maandag 7 september 2026 11:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alle fiat valuta daalt wereldwijd ,alleen het goud en crypto blijft stabiel
extreme stijging ,quote:Op maandag 7 september 2026 11:42 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Crypto, je weet dat er hyperinflatie is nu bij crypto?
En de extreme stijging wat goud doet, is ook heel ongustig voor bedrijven als je bijv. loon moet uitbetalen en of iets moet kopen.
Daar heb jij gelijk in, hoewel ik het mij al realiseerde toen ik dat schreef.quote:Op maandag 7 september 2026 11:57 schreef sp3c het volgende:
papier is een eindproduct, geen grondstof
Weet je wat de schulden berg was van de USSR ten opzichte van de BBP?quote:Op maandag 7 september 2026 11:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je broek zakt echt af bij wat sommige hier uitkramen.quote:Op maandag 7 september 2026 00:55 schreef Parafernalia het volgende:
Je weet echt niet wat je leest hier.![]()
Nu zijn de Finnen, de Baltische Staten en de Polen ineens de oorlogszuchtigen. De creativiteit kent geen grenzen.
En Lospedrosa weet wat er met ons mis is.
De USSR was in 91 (nagenoeg) een gesloten economie, er was geen sprake van een geldmarkt. Nu wel.quote:Op maandag 7 september 2026 12:06 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Weet je wat de schulden berg was van de USSR ten opzichte van de BBP?
Het hoogste was 15% in 1991. Rusland zijn schulden berg van
Als je die cijfers ziet, Is 18% heel zorgelijk voor rusland. Rusland heeft in de jaren 90 een default gedaan. Dus stopte met betalen van hun schulden (die slechts 18% was), omdat ze hele kleine schulden berg op basis van hun BBP al niet konden betalen.
Rusland staat er heel slecht voor.
Zo slecht dat het stoppen van deze oorlog intern voor heel economische problemen kan zorgen.
Ook omdat na een vrede rusland zijn militaire uitgaven zal moeten verminderen. Maar dit kunnen ze ergens niet doen, gezien hun positie ten aanzien van de EU en Navo die nu juist opschalen.
Die grondstoffen, die nu helft minder productie kunnen leveren dan 5 jaar geleden?quote:Op maandag 7 september 2026 11:50 schreef phpmystyle het volgende:
Bedenk wel dat de Russische munt ook gebacked wordt door alle grondstoffen en andere bodemschatten. USA staatspapier = papier, Russisch staatspapier = grondstoffen.
Hoewel papier natuurlijk ook een grondstof is..
reageerde ik op jou?quote:Op maandag 7 september 2026 12:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De USSR was in 91 (nagenoeg) een gesloten economie, er was geen sprake van een geldmarkt. Nu wel.
Anyway. Deze discussie is ook zinloos als je overal hap-snap wat argumenten zoekt waarvan jij vindt dat die passen bij jou eigen gewenste verhaal.
Ik steek er geen energie meer in. Hopelijk LXIV ook niet. Want het is verspilde energie.
Vaak worden andere meningen hier ook verdraaid of zo uitvergroot dat ze belachelijk lijken. Dat gebeurt telkens weer.quote:Op maandag 7 september 2026 12:08 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Je broek zakt echt af bij wat sommige hier uitkramen.
Is de Russische geldschepping relatief gezien groter dan die van de USA of van de EU (ik vraag dit voor een vriend)quote:Op maandag 7 september 2026 12:18 schreef ExTec het volgende:
Geldprinter gaat brrrrrt.
[ afbeelding ]
En itt wat de economisch matig onderlegden hier denkengaat dat geld niet naar het buiteland ofzo, omdat er zogenaamd zoveel vraag is naar roebels, waarom zou het ook, china neemt bv olie af in haar eigen valuta, niet in rus pleepapier,
Maar het gaat linea recta naar de overheid om de gaten in de begroting proberen te dichten.
[ afbeelding ]
Dat is omgerekend 11 miljard USD
En dat op een economie formaat Italie.
Maar gelukkig gaat het helemaal toppie economisch, in rus
Wat zegt chatgpt?quote:Op maandag 7 september 2026 12:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is de Russische geldschepping relatief gezien groter dan die van de USA of van de EU (ik vraag dit voor een vriend)
quote:Op maandag 7 september 2026 12:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat zegt chatgpt?
Het zal vooral om de steilheid van de grafiek gaan.
Dit zegt chatgpt:quote:Op maandag 7 september 2026 12:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat zegt chatgpt?
Het zal vooral om de steilheid van de grafiek gaan.
Knettergek, dat mens. Maarja, d66.quote:Op maandag 7 september 2026 12:48 schreef Since2003 het volgende:
Deze muts komt het even vertellen
[ x ]
Wel een leuke meidquote:Op maandag 7 september 2026 12:48 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Zo praat je niet over vrouwen.quote:Op maandag 7 september 2026 12:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Knettergek, dat mens. Maarja, d66.
Is de Russische economie qua omvang echt vergelijkbaar met Italië?quote:Op maandag 7 september 2026 12:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is de Russische geldschepping relatief gezien groter dan die van de USA of van de EU (ik vraag dit voor een vriend)
quote:Kramatorsk. Russians dropped a bomb on passersby on the street. People were blown to pieces, their bodies lying on the sidewalk.
This is how Putin treats the residents of Donbas, whom he calls Russians and demands they hand over to him.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door sp3c op 07-09-2026 13:13:54 ]
Omdat we het haar niet kunnen aanrekenen. Gewoon een gans met leuk koppie die aan tafel zitquote:
Ze klinkt angstig.quote:Op maandag 7 september 2026 12:48 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
'Gans' ben ik met je eens. Maar verder zou ik niet weten waarom een vrouw anders behandeld/aangesproken moet worden dan een man.quote:Op maandag 7 september 2026 12:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat we het haar niet kunnen aanrekenen. Gewoon een gans met leuk koppie die aan tafel zit
Een intens domme kip met totale leegte in haar ogen. Misschien wel geschikt als moeder. Zie je vooral bij D66 heel vaak (eigenlijk altijd) dat er bewindslieden en kamerlieden zijn die geen enkel idee hebben waar ze mee bezig zijn.quote:Op maandag 7 september 2026 12:48 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Ik overweeg d66 te gaan stemmen.quote:Op maandag 7 september 2026 12:48 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Ze is al teruggeroepen en trekt haar opmerking in. Godzijdank.quote:Op maandag 7 september 2026 13:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een intens domme kip met totale leegte in haar ogen. Misschien wel geschikt als moeder. Zie je vooral bij D66 heel vaak (eigenlijk altijd) dat er bewindslieden en kamerlieden zijn die geen enkel idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Jij bent gewoon bang voor escalatie.quote:Op maandag 7 september 2026 13:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een intens domme kip met totale leegte in haar ogen. Misschien wel geschikt als moeder. Zie je vooral bij D66 heel vaak (eigenlijk altijd) dat er bewindslieden en kamerlieden zijn die geen enkel idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Er zijn maar weinig vrouwen die slagen in de politiek. Ja er zijn uitzonderingen. Maar op grote strategische posten kun je maar beter een man hebben.quote:Op maandag 7 september 2026 12:59 schreef PurifieR het volgende:
[..]
'Gans' ben ik met je eens. Maar verder zou ik niet weten waarom een vrouw anders behandeld/aangesproken moet worden dan een man.
Dus ik blijf bij mijn standpunt dat dit oorlogszuchtig mens knettergek is.
Vooral die van moeder. Daar blinken ze in uit.quote:Op maandag 7 september 2026 13:56 schreef phpmystyle het volgende:
Dus ik blijf bij mijn standpunt dat dit oorlogszuchtig mens knettergek is.
Er zijn maar weinig vrouwen die slagen in de politiek. Ja er zijn uitzonderingen. Maar op grote strategische posten kun je maar beter een man hebben.
Sorry dat is mijn mening. Er zijn ook tal van andere posities waar vrouwen weer te prevaleren zijn bo
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |