abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221745503
quote:
7s.gif Op maandag 7 september 2026 11:50 schreef phpmystyle het volgende:
Bedenk wel dat de Russische munt ook gebacked wordt door alle grondstoffen en andere bodemschatten. USA staatspapier = papier, Russisch staatspapier = grondstoffen.

Hoewel papier natuurlijk ook een grondstof is..
Die grondstoffen, die nu helft minder productie kunnen leveren dan 5 jaar geleden?

Plus is grondstoffen geen waarde achter een economie, want anders zouden die afrikaanse landen allemaal zwemmen in het geld, investeringen etc.
pi_221745566
twitter

Biletsky :salute:
pi_221745571
quote:
7s.gif Op maandag 7 september 2026 12:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De USSR was in 91 (nagenoeg) een gesloten economie, er was geen sprake van een geldmarkt. Nu wel.
Anyway. Deze discussie is ook zinloos als je overal hap-snap wat argumenten zoekt waarvan jij vindt dat die passen bij jou eigen gewenste verhaal.

Ik steek er geen energie meer in. Hopelijk LXIV ook niet. Want het is verspilde energie.
reageerde ik op jou?

ik raak punten die jou ingestuurde naratief ontkrachten.

Want USSR verkocht gewoon massaal olie aan europa, dit gebeurde al heel lang.
Want er is nooit sprake geweest van een situatie dat USSR niet exporteerde.

Er was zeker wel een geldmarkt in De USSR, grapjas.

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 07-09-2026 14:52:09 ]
  maandag 7 september 2026 @ 12:16:49 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221745590
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 12:08 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Je broek zakt echt af bij wat sommige hier uitkramen.
Vaak worden andere meningen hier ook verdraaid of zo uitvergroot dat ze belachelijk lijken. Dat gebeurt telkens weer.
Als iemand zonder echte aanwijzingen beweert dat de Russische economie volgend jaar gaat scheuren, en ik zeg dat de cijfers niet duiden op een spoedige ineenstorting, dan gaan sommige mensen weerleggingen geven die helemaal niet ingaan op wat ik werkelijk gezegd heb. Zoals "De Russische economie kent wel degelijk problemen met dit of dat". Maar er wordt niet ingegaan op mijn enige punt: "Als ik naar de cijfers kijk zie ik geen spoedige ineenstorting". Een stukje verder wordt letterlijk dat gebruikt als argument tegen mij, terwijl dit het enige was wat ik gezegd had. Dit gebeurt heel vaak.
The End Times are wild
  maandag 7 september 2026 @ 12:18:35 #80
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221745598
Geldprinter gaat brrrrrt.

En itt wat de economisch matig onderlegden hier denken :') gaat dat geld niet naar het buiteland ofzo, omdat er zogenaamd zoveel vraag is naar roebels, waarom zou het ook, china neemt bv olie af in haar eigen valuta, niet in rus pleepapier,

Maar het gaat linea recta naar de overheid om de gaten in de begroting proberen te dichten.

Dat is omgerekend 11 miljard USD :')

En dat op een economie formaat Italie.

Maar gelukkig gaat het helemaal toppie economisch, in rus :*
Scorched earth
  maandag 7 september 2026 @ 12:21:51 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221745679
quote:
7s.gif Op maandag 7 september 2026 12:18 schreef ExTec het volgende:
Geldprinter gaat brrrrrt.

[ afbeelding ]

En itt wat de economisch matig onderlegden hier denken :') gaat dat geld niet naar het buiteland ofzo, omdat er zogenaamd zoveel vraag is naar roebels, waarom zou het ook, china neemt bv olie af in haar eigen valuta, niet in rus pleepapier,

Maar het gaat linea recta naar de overheid om de gaten in de begroting proberen te dichten.

[ afbeelding ]

Dat is omgerekend 11 miljard USD :')

En dat op een economie formaat Italie.

Maar gelukkig gaat het helemaal toppie economisch, in rus :*
Is de Russische geldschepping relatief gezien groter dan die van de USA of van de EU (ik vraag dit voor een vriend)
The End Times are wild
pi_221745712
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 12:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Is de Russische geldschepping relatief gezien groter dan die van de USA of van de EU (ik vraag dit voor een vriend)
Wat zegt chatgpt?
Het zal vooral om de steilheid van de grafiek gaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 7 september 2026 @ 12:33:25 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221745724
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 12:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wat zegt chatgpt?
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 12:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wat zegt chatgpt?
Dit zegt chatgpt:
Als je met geldschepping/QE bedoelt: hoeveel centrale banken momenteel netto liquiditeit toevoegen of juist onttrekken, dan is het korte antwoord:

Gebied Huidig beleid (2026) Balans centrale bank QE of QT?VS (Fed) Obligaties lopen grotendeels af zonder volledige vervanging ca. $6,7 biljoen activa QT (krimp)
Eurozone (ECB) APP- en PEPP-portefeuilles krimpen door aflossingen ca. ¤6,2 biljoen activa QT (krimp)
Rusland (CBR) Geen klassiek QE-programma; sterk rente-instrument ca. 68-69 biljoen roebel activa Licht QT/neutraal
Verenigde Staten

De Fed piekte in 2022 op ongeveer $9 biljoen aan activa. Inmiddels is dat teruggebracht naar ongeveer $6,7 biljoen. De balans krimpt doordat staatsobligaties en hypotheekobligaties aflopen zonder dat alles wordt herbelegd. Dat is het tegenovergestelde van QE: Quantitative Tightening (QT).

Eurozone

De ECB stopte al eerder met nieuwe aankopen onder het APP-programma en beëindigde eind 2024 ook de PEPP-herinvesteringen. Hierdoor daalt de balans automatisch. De totale balans van het Eurosysteem ligt rond ¤6,2 biljoen, tegenover een piek van ongeveer ¤8,8 biljoen in 2022.

Rusland

Rusland heeft nooit op Amerikaanse of Europese schaal QE toegepast. De Bank van Rusland stuurt vooral via de rente en liquiditeitsoperaties. De balans bedraagt circa 68 à 69 biljoen roebel (ongeveer $0,6 biljoen) en ligt iets onder de piek van 2024. Dat wijst eerder op lichte balanskrimp dan op geld bijdrukken via QE.

Vergelijking in één oogopslag

Als we kijken naar de verandering sinds de QE-piek:

Fed: van ~$9,0 biljoen naar ~$6,7 biljoen → ongeveer 25% krimp.
ECB: van ~¤8,8 biljoen naar ~¤6,2 biljoen → ongeveer 30% krimp.
Rusland: ongeveer 5 à 10% onder piekniveau.

Dus als je vraag is wie momenteel het meest aan "geldschepping" doet, dan is het verrassende antwoord: geen van deze drie. Zowel de Fed als de ECB zijn nog steeds bezig hun eerdere QE deels terug te draaien, en Rusland voert überhaupt geen omvangrijk QE-beleid.

Wel kan ik ook een vergelijking maken van de groei van de geldhoeveelheid (M2) in de VS, eurozone en Rusland. Dat geeft vaak een beter beeld van feitelijke monetaire verruiming dan alleen QE.
The End Times are wild
  maandag 7 september 2026 @ 12:35:10 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221745732
Als je dan naar M2 kijkt, dan zit Rusland wel -wat- hoger:
Vergelijking in één oogopslag

Als je puur kijkt naar groei van de geldhoeveelheid (M2/M3):

Rusland: ~13%
VS: ~4-5%
Eurozone: ~3-4%

Dus de vaak gehoorde gedachte dat het Westen voortdurend veel meer geld creëert dan Rusland klopt op dit moment niet echt. In 2020-2021 was dat wel zo, maar in 2026 groeit de geldhoeveelheid in Rusland aanzienlijk sneller dan in de VS of de eurozone
The End Times are wild
pi_221745807
Deze muts komt het even vertellen
twitter
pi_221745827
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 12:48 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Knettergek, dat mens. Maarja, d66.
  maandag 7 september 2026 @ 12:51:00 #87
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221745829
quote:
[ x ]
Wel een leuke meid O+

quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 12:50 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Knettergek, dat mens. Maarja, d66.
Zo praat je niet over vrouwen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221745836
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 12:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Is de Russische economie qua omvang echt vergelijkbaar met Italië?
Vakman pur sang
pi_221745844
quote:
7s.gif Op maandag 7 september 2026 12:51 schreef phpmystyle het volgende:
Zo praat je niet over vrouwen.
Ik zou niet weten waarom niet?
pi_221745850
twitter

quote:
Kramatorsk. Russians dropped a bomb on passersby on the street. People were blown to pieces, their bodies lying on the sidewalk.

This is how Putin treats the residents of Donbas, whom he calls Russians and demands they hand over to him.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 9% gewijzigd door sp3c op 07-09-2026 13:13:54 ]
  maandag 7 september 2026 @ 12:53:46 #91
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221745857
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 12:52 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom niet?
Omdat we het haar niet kunnen aanrekenen. Gewoon een gans met leuk koppie die aan tafel zit ;)
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
pi_221745886
quote:
[ x ]
Ze klinkt angstig.
pi_221745892
quote:
7s.gif Op maandag 7 september 2026 12:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Omdat we het haar niet kunnen aanrekenen. Gewoon een gans met leuk koppie die aan tafel zit ;)
'Gans' ben ik met je eens. Maar verder zou ik niet weten waarom een vrouw anders behandeld/aangesproken moet worden dan een man.

Dus ik blijf bij mijn standpunt dat dit oorlogszuchtig mens knettergek is.
  maandag 7 september 2026 @ 13:28:38 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221746042
quote:
[ x ]
Een intens domme kip met totale leegte in haar ogen. Misschien wel geschikt als moeder. Zie je vooral bij D66 heel vaak (eigenlijk altijd) dat er bewindslieden en kamerlieden zijn die geen enkel idee hebben waar ze mee bezig zijn.
The End Times are wild
pi_221746104
twitter
pi_221746122
quote:
[ x ]
Ik overweeg d66 te gaan stemmen.
  maandag 7 september 2026 @ 13:54:21 #97
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221746232
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 13:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Een intens domme kip met totale leegte in haar ogen. Misschien wel geschikt als moeder. Zie je vooral bij D66 heel vaak (eigenlijk altijd) dat er bewindslieden en kamerlieden zijn die geen enkel idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Ze is al teruggeroepen en trekt haar opmerking in. Godzijdank.

https://www.telegraaf.nl/(...)rking/161073539.html
pi_221746236
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 13:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Jij bent gewoon bang voor escalatie.

Als er geen afweerraketten zijn voor de ballistische raketten die Rusland op burgerdoelen afvuurt, is het inderdaad een goed idee om de logistiek daarachter, dus ook de lanceerplatforms, te slopen.

Onee, escalatie. :')
  maandag 7 september 2026 @ 13:56:01 #99
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221746237
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 12:59 schreef PurifieR het volgende:

[..]
'Gans' ben ik met je eens. Maar verder zou ik niet weten waarom een vrouw anders behandeld/aangesproken moet worden dan een man.

Er zijn maar weinig vrouwen die slagen in de politiek. Ja er zijn uitzonderingen. Maar op grote strategische posten kun je maar beter een man hebben.

Sorry dat is mijn mening. Er zijn ook tal van andere posities waar vrouwen weer te prevaleren zijn boven mannen.
  maandag 7 september 2026 @ 13:58:07 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221746249
quote:
7s.gif Op maandag 7 september 2026 13:56 schreef phpmystyle het volgende:

Er zijn maar weinig vrouwen die slagen in de politiek. Ja er zijn uitzonderingen. Maar op grote strategische posten kun je maar beter een man hebben.

Sorry dat is mijn mening. Er zijn ook tal van andere posities waar vrouwen weer te prevaleren zijn bo
Vooral die van moeder. Daar blinken ze in uit.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')