Het is op zich wel een eye-opener dat over meerdere prompts heen en door verschillende AI engines een user als LXIV waar ik het vaak ernstig mee oneens ben (al is dit vaker vanuit NL politiek oogpunt dan hier) hoog wordt ingeschat. Dat is op zich een duidelijke aanwijzing dat ik moet oppassen voor eigen bubbeltjes bijv.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik bedoel dat er een hele nieuwe dimensie ontstaat als hele jaren vol discussies met soms de gekste standpunten zomaar getoetst kunnen worden.
Menig pikkie zal betrapt worden.
Toch is het moeilijk om hem te laten 'unseen what has been seen'. Omdat hij jouw AI analyse post al had gelezen volgde hij dat heel erg en omdat ik mijn eigen usernaam had genoemd stond ik ook in het lijstje terwijl mijn deelname hier mij helemaal niet in een lijstje had moeten laten verschijnen. Zelfs toen ik vroeg de analyse opnieuw te doen zonder de vorige prompts in overweging te nemen en te vergeten.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Chatgpt is enigzins neutraal als je goed stuurt.. Dus dat is dan de meerwaarde.
Nog meer afhankelijk worden van alles en iedereen. We hebben de afgelopen jaren met vooral de energieprijzen wel gezien hoe verstandig dat is.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij hebben veel meer welvaart om dat te financieren, bovendien kunnen wij ook veel goederen in het buitenland kopen, zodat de arbeid niet hier plaatsvindt.
Los van mijn sig en ui kunnen mijn opvattingen niet uitgelegd worden als Pro-Russisch. Ik hanteert consequent sinds einde van 2022 de opvatting dat deze oorlog sowieso niet gewonnen zal worden door Oekraine, dat de doden aan Russische kant worden overschat, dat Rusland in staat is met haar USSR industriepark om snel op te schalen, en dat zij helemaal niet zo geopolitiek geïsoleerd is als de media doet geloven. Dat is vooral - met de kennis van nu - pro realistisch geweest. Op al die punten heb ik gelijk.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het is op zich wel een eye-opener dat over meerdere prompts heen en door verschillende AI engines een user als LXIV waar ik het vaak ernstig mee oneens ben (al is dit vaker vanuit NL politiek oogpunt dan hier) hoog wordt ingeschat. Dat is op zich een duidelijke aanwijzing dat ik moet oppassen voor eigen bubbeltjes bijv.
Wel fijn om bevestigd te worden in het beeld van PHP & co. (In het AMV topic kun je immers dezelfde analyses loslaten) overigens.
Ja, je kunt met je vraagstelling altijd sturen, daar moet je voor oppassen. En wat je vraagt ziet hij vaak ook. Dus als je laat onderzoeken of user X "pro-Russische narratieven vertelt" dan gaat hij expliciet daar naar op zoek. Beter stel je je vraag zo neutraal mogelijk.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:49 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Toch is het moeilijk om hem te laten 'unseen what has been seen'. Omdat hij jouw AI analyse post al had gelezen volgde hij dat heel erg en omdat ik mijn eigen usernaam had genoemd stond ik ook in het lijstje terwijl mijn deelname hier mij helemaal niet in een lijstje had moeten laten verschijnen. Zelfs toen ik vroeg de analyse opnieuw te doen zonder de vorige prompts in overweging te nemen en te vergeten.
Nu was mijn prompt natuurlijk van het niveau kleuter tov die van TwenteFC. Les 1 in AI prompts is dat zodra je het idee hebt dat de AI snapt wat je doel is, je de prompt door de AI zelf moet laten maken.
Het gaat mij niet om pro-Russisch of niet, het punt is dat jij jouw mening baseert op een buitengewoon grote hoeveelheid misinformatie en dat actief verspreidt of gebruikt ter argumentatie. Daar bevestigde die analyse in.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Los van mijn sig en ui kunnen mijn opvattingen niet uitgelegd worden als Pro-Russisch. Ik hanteert consequent sinds einde van 2022 de opvatting dat deze oorlog sowieso niet gewonnen zal worden door Oekraine, dat de doden aan Russische kant worden overschat, dat Rusland in staat is met haar USSR industriepark om snel op te schalen, en dat zij helemaal niet zo geopolitiek geïsoleerd is als de media doet geloven. Dat is vooral - met de kennis van nu - pro realistisch geweest. Op al die punten heb ik gelijk.
Oekraine staat vooralsnog wel, zij het met enorme hulp van het Westen. De oorlog wordt op die manier prolongeert.
?quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:58 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om pro-Russisch of niet, het punt is dat jij jouw mening baseert op een buitengewoon grote hoeveelheid misinformatie en dat actief verspreidt of gebruikt ter argumentatie. Daar bevestigde die analyse in.
quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Los van mijn sig en ui kunnen mijn opvattingen niet uitgelegd worden als Pro-Russisch.
Eens. Misschien dat we nu ook wat meer open discussie krijgen (vast niet).quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het is op zich wel een eye-opener dat over meerdere prompts heen en door verschillende AI engines een user als LXIV waar ik het vaak ernstig mee oneens ben (al is dit vaker vanuit NL politiek oogpunt dan hier) hoog wordt ingeschat. Dat is op zich een duidelijke aanwijzing dat ik moet oppassen voor eigen bubbeltjes bijv.
Wel fijn om bevestigd te worden in het beeld van PHP & co. (In het AMV topic kun je immers dezelfde analyses loslaten) overigens.
Jemig, wat heeft sp3c misdaan om net 1 niveau boven php te eindigen....?quote:Op zondag 30 augustus 2026 22:14 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Haha, ik heb chatgpt ook een soort analyse laten uitvoeren en die kwam zelf met een aantal punten die overeen kwamen met het verloop van de oorlog. Ik vroeg hem een ranglijst te maken met wie het sterkst uit de hoek kwam en op basis van uitkomende voorspellingen en expertise. En heel belangrijk, daarbij niet topic #1327 mee te nemen, noch eerdere user checks (om bias en anchoring te voorkomen. Grappig hoe dan een lijstje ontstaat...
[ afbeelding ]
Het is niet altijd even gemakkelijk om de waardering voor een user los te koppelen van de vraag of je mening met hem overeen komt. Ik denk dat iedereen bijna wel geneigd is om users met dezelfde mening hoger in te schatten.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Hebben ze nu ook al recht op Groenland net als de VS?quote:Rusland waarschuwt dat Navo-oefeningen op Groenland, waaraan Nederland deelneemt, uit de hand kunnen lopen
Rusland waarschuwt dat Navo-oefeningen op Groenland, waaraan ook Nederland later deze week begint, zomaar uit de hand kunnen lopen. ‘Incidenten’ kunnen genoeg zijn voor een ‘gewapende confrontatie met potentieel rampzalige gevolgen’, houdt buitenlandminister Sergej Lavrov deelnemende landen voor. Hij beschouwt de activiteiten van de Navo in het Hoge Noorden als ‘een rechtstreekse bedreiging voor Ruslands veiligheid’.
Nederland en andere Navo-landen oefenen vanaf vrijdag in het noordpoolgebied. De Navo wil het gebied zo beter beschermen en tegelijkertijd duidelijk maken dat de Amerikaanse aandrang om Groenland van het koninkrijk Denemarken af te pakken overbodig is.
„Intensieve militaire voorbereidingen zijn gaande dicht bij onze noordelijke grenzen”, zegt Lavrov in een maandag gepubliceerd betoog. „De NAVO houdt grootscheepse militaire oefeningen, met landen van buiten de regio.”
Ze vragen wel degelijk om extra geld.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:38 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Typisch wel van de telegraaf om met zo'n krantenkop te komen voor een 'premium' artikel. Maar Oekraïne vraagt dus blijkbaar niet om extra geld, maar om geld dat voor 2029 in de planning stond, nu alvast te ontvangen.
quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:50 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ze vragen wel degelijk om extra geld.
UA MinDef was halverwege het jaar al door het budget van 2026 heen met op dit moment een tekort van 27 miljard.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is natuurlijk geen wonder. De hele civiele economie is naar de klote en daarmee het verdienvermogen. Graanexport grotendeels onmogelijk gemaakt, een groot deel van de bevolking gevlucht, dood of vechtend aan het front. Wat moeten ze dan?quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:50 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ze vragen wel degelijk om extra geld.
UA MinDef was halverwege het jaar al door het budget van 2026 heen met op dit moment een tekort van 27 miljard.
Er zijn twee opties, doorgaan tot de laatste Oekrainer of met Rusland aan tafel gaan zitten. Meer geld gaat de problemen met luchtafweer niet verhelpen dus het blijft prijsschieten voor de Russen. Het is evident dat er gekozen gaat worden voor het eerste maar dat zal de uitkomst niet veranderen, hooguit vertragen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen wonder. De hele civiele economie is naar de klote en daarmee het verdienvermogen. Graanexport grotendeels onmogelijk gemaakt, een groot deel van de bevolking gevlucht, dood of vechtend aan het front. Wat moeten ze dan?
Ik stel de vraag nog maar eens:quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:18 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Er zijn twee opties, doorgaan tot de laatste Oekrainer of met Rusland aan tafel gaan zitten. Meer geld gaat de problemen met luchtafweer niet verhelpen dus het blijft prijsschieten voor de Russen. Het is evident dat er gekozen gaat worden voor het eerste maar dat zal de uitkomst niet veranderen, hooguit vertragen.
Dit is gewoon niet waar. Er zijn twee opties voor Oekraïne: doorvechten of jezelf overgeven. Rusland is helemaal niet bereid tot onderhandelingen. Wat Rusland eist is een de facto overgave van Oekraïne.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:18 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Er zijn twee opties, doorgaan tot de laatste Oekrainer of met Rusland aan tafel gaan zitten. Meer geld gaat de problemen met luchtafweer niet verhelpen dus het blijft prijsschieten voor de Russen. Het is evident dat er gekozen gaat worden voor het eerste maar dat zal de uitkomst niet veranderen, hooguit vertragen.
Ik denk wel dat onderhandelen mogelijk is. Dat er bij aanvang onredelijke eisen worden gesteld wil niet zeggen dat dit de einduitslag is. dat is gewoon onderhandelingstaktiek. Doet Oekraine idemquote:Op maandag 31 augustus 2026 11:24 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dit is gewoon niet waar. Er zijn twee opties voor Oekraïne: doorvechten of jezelf overgeven. Rusland is helemaal niet bereid tot onderhandelingen. Wat Rusland eist is een de facto overgave van Oekraïne.
Wat heb je te willen als verliezende partij dan?quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik stel de vraag nog maar eens:
“Met Rusland aan tafel gaan zitten”, hoe ziet dat eruit volgens jou? Of vind je eigenlijk dat Oekraïne maar gewoon moet opgeven? Hoe moet een vredesakkoord dat voor beide partijen acceptabel is er precies uit zien?
Een voorbeeld: Rusland eist de demilitarisatie van Oekraïne. Je bent het toch met mij eens dat Oekraïne daar nooit akkoord mee kan gaan? Dat is hetzelfde als jezelf overgeven.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk wel dat onderhandelen mogelijk is. Dat er bij aanvang onredelijke eisen worden gesteld wil niet zeggen dat dit de einduitslag is. dat is gewoon onderhandelingstaktiek. Doet Oekraine idem
Bekijk deze YouTube-videoquote:De vernietiging van de wereldorde kan niet langer worden tegengehouden," waarschuwt een Russische krant.
Op dit moment is er een patstelling, waarbij Rusland minder grondgebied bezet houdt dan in 2022.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:25 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Wat heb je te willen als verliezende partij dan?
Dit wil er bij de onderhandelingsroepers niet in. En stel dat je tot een akkoord komt, flikkert Rusland het in de papierbak zodra hen dat beter uit komt.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:24 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dit is gewoon niet waar. Er zijn twee opties voor Oekraïne: doorvechten of jezelf overgeven. Rusland is helemaal niet bereid tot onderhandelingen. Wat Rusland eist is een de facto overgave van Oekraïne.
AI snapt ook niet dat nu onderhandelen met de Russen nogal dom is.quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jemig, wat heeft sp3c misdaan om net 1 niveau boven php te eindigen....?
Wie weet was dat de reden van het CIA bezoek.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:36 schreef Perrin het volgende:
De grote push naar Kyiv komt er aan?
[ x ]
Oekraïne is alleen niet evident de verliezende partij.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:25 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Wat heb je te willen als verliezende partij dan?
Je eerdere opmerking dat LLM's je naar de mond praten, klopt.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
AI snapt ook niet dat nu onderhandelen met de Russen nogal dom is.
Waarschijnlijk zijn de bronbestanden al te veel geïnfecteerd met Russische propaganda/bots.
En wat gaat Europa dan doen? De situatie monitoren? Thoughts and prayers sturen? Rusland een boze brief sturen?quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wie weet was dat de reden van het CIA bezoek.
Maar die maakte de vorige keer ook geen indruk.
Oekraine verliest met de dag meer en meer terrein (en verovert niets terug), heeft moeite manschappen te werven, er is geen luchtafweer meer en het geld is op. Het enige wat we zien zijn wat drone-aanvallen op Russisch grondgebied. Wat laat zien dat Oekraine niet evident de verliezende partij is dan?quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oekraïne is alleen niet evident de verliezende partij.
Oekraïne verovert wel terrein terug, rusland heeft ook moeite met manschappen werven, luchtafweer is er nog steeds (laatste week weer wat meer neergeschoten dan ervoor) en het geld is (nog) niet op.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:53 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Oekraine verliest met de dag meer en meer terrein (en verovert niets terug), heeft moeite manschappen te werven, er is geen luchtafweer meer en het geld is op. Het enige wat we zien zijn wat drone-aanvallen op Russisch grondgebied. Wat laat zien dat Oekraine niet evident de verliezende partij is dan?
Oekraïne verkeert in een buitengewoon precaire positie, dat is zeker waar. Rusland echter evenmin in een comfortabele.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:53 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Oekraine verliest met de dag meer en meer terrein (en verovert niets terug), heeft moeite manschappen te werven, er is geen luchtafweer meer en het geld is op. Het enige wat we zien zijn wat drone-aanvallen op Russisch grondgebied. Wat laat zien dat Oekraine niet evident de verliezende partij is dan?
We kunnen wel kwaad op Amerika blijven, maar hier is weinig mis mee toch?quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
En wat gaat Europa dan doen? De situatie monitoren? Thoughts and prayers sturen? Rusland een boze brief sturen?
Op de VS hoeven we denk ik niet te rekenen:
[ x ]
Dan gaan ze ook maar eens vrouwen van de straat plukken om als kanonnenvoer te dienen, ipv enkel de mannen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:53 schreef CryptoPunk het volgende:
heeft moeite manschappen te werven
We zouden inderdaad eens kunnen beginnen met onze eigen zaakjes op orde krijgen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
We kunnen wel kwaad op Amerika blijven, maar hier is weinig mis mee toch?
Ja, ik zie het probleem niet. Het is enkel een 'probleem' als je graag van Amerika afhankelijk wil blijven.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zouden inderdaad eens kunnen beginnen met onze eigen zaakjes op orde krijgen.
Als je echter kijkt naar de politieke, economische en organisatorische situatie in Europa dan is er weinig reden om heel hoopvol te zijn dat dat gebeurt.
Dat is nogal een 'als'. Ondertussen kloppen er meerdere crises aan de poorten en hebben we niet jaren de tijd om eens lekker uitgebreid beleidsvoorstellen te gaan bedenken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, ik zie het probleem niet. Het is enkel een 'probleem' als je graag van Amerika afhankelijk wil blijven.
Als we dit goed aanpakken dan kan Amerika in de toekomst een daadwerkelijke bondgenoot worden, in plaats onze baas.
Door de historie hebben we voor meerdere en veel grotere uitdagingen gestaan. We bestaan nog steeds. Sterker nog: Europa doet het qua welvaart uitstekend. Het is en blijft een van de beste gebieden op de wereld om te leven.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is nogal een 'als'. Ondertussen kloppen er meerdere crises aan de poorten en hebben we niet jaren de tijd om eens heerlijk beleidsvoorstellen te gaan schrijven.
Nou, iemand mag amerika uitleggen dat toegang tot alle militaire bases in europa geen door god gegeven recht is.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
We kunnen wel kwaad op Amerika blijven, maar hier is weinig mis mee toch?
Waarom zouden we dat in vredesnaam doen? je kan toch Amerika zelf laten afbouwen, als ze dat willen?quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou, iemand mag amerika uitleggen dat toegang tot alle militaire bases in europa geen door god gegeven recht is.
Als europa als 1 blok zou zeggen: flikker op met je vliegtuigen is de mate waarin ze wereldwijd macht kunnen projecteren heel snel over.
Maar willen ze dat dan...?quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zouden we dat in vredesnaam doen? je kan toch Amerika zelf laten afbouwen, als ze dat willen?
Ik vind het woord "kanonnenvoer" voor Oekraïners ook altijd maar zoiets voor simpletons. Alsof het hun eigen schuld is dat rusland op ze schiet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:05 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dan gaan ze ook maar eens vrouwen van de straat plukken om als kanonnenvoer te dienen, ipv enkel de mannen.
Weet ik het. Op bepaalde hoogte blijkbaar. Ze willen het behouden (omdat het essentieel is voor hun invloed/macht), maar willen het wel enigszins afbouwen omdat ze ook moeten focussen op China.quote:
Dat is dus niet wat ik bedoel.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:18 schreef MaxMark het volgende:
Alsof het hun eigen schuld is dat rusland op ze schiet.
Noem ze dan niet "kanonnenvoer". Ze moeten hun land verdedigen. De russische soldaten daarentegen gaan wel semi-vrijwillig naar een actief front.quote:
Nou ja, mij lijkt wel dat wij moeten passen voor:quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Weet ik het. Op bepaalde hoogte blijkbaar. Ze willen het behouden (omdat het essentieel is voor hun invloed/macht), maar willen het wel enigszins afbouwen omdat ze ook moeten focussen op China.
Nou, prima toch?
Bedenk ff dat itt wat menig persoon wellicht denkt, het niet zo is dat de VS al die infra betaalt. Dat doen de landen waar de infra aanwezig is, overwegend.quote:Hey, jij mag lekker je eigen boontjes doppen, zoek het maar uit, maar als wij weer "the need" voelen om "our greatest ally" israel te ondersteunen willen we wel graag gebruik maken van alle militaire infra die jullie hebben
Waarom dan? Israel is ook een belangrijke bondgenoot van Europa he. Al helemaal van een land als Nederland.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou ja, mij lijkt wel dat wij moeten passen voor:
[..]
Bedenk ff dat itt wat menig persoon wellicht denkt, het niet zo is dat de VS al die infra betaalt. Dat doen de landen waar de infra aanwezig is, overwegend.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |