SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door Jippie op 02-09-2026 20:14:57 ]
De NAVO. Wanneer de mafkezen uit Moskou een Baltisch land aanvallen, deins ik niet terug om met drones van Moskou een kolkende vuurzee te maken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wie zijn wij? Voor wie spreek je? Je kan ook gewoon zelf er heen hé. Genoeg werk voor je daar.
Dat is verdomde moeilijk met uitspraken die een totaal verkeerd beeld geven van de geschiedenis incl misdaden die gedaan zijn.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:53 schreef havanagila het volgende:
Vorige topickap gewoon eens met happen joh.
Waar geef je normaal je belastinggeld aan uit? -nee- Aan een enkeltje Moskou?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:08 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja. Als mijn belastinggeld niet meer die kant op gaat, zou ik me er vrij weinig mee bezig houden.
DE USA was in de tweede wereldoorlog zo groot en machtig net als de USSR na de WW2quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Tegen Pearl Harbor had de USSR het oostfront al zwaar uitgeput. slag om moskuo was al begonnen en Duitsland had zo'n miljoen slachtoffers geleden.
Het oostfront was het beslissende front. En tuurlijk was Amerikaanse hulp belangrijk, maar dat ze alleen wonnen omdat ze een tweede front openden, klopt niet.
quote:Opslag en reserves:
Moskou put uit grote oude Sovjet-voorraden.
Volgens militaire analisten (zoals Oryx) staan er inmiddels nog duizenden verouderde tanks (zoals T-72's en T-80's) in opslag, waarvan een deel, na opknapbeurten in fabrieken, alsnog naar het front wordt gestuurd.
Productie:
Rusland vult verliezen aan door oude voorraden te renoveren en nieuwe voertuigen te produceren, waardoor het ondanks de hoge slijtageslag nog over aanzienlijke, maar slinkende reserves beschikt.
Kun je je oplossing van plugin + script opnemen in de OP?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scorched earth
Je belastinggeld geef je niet zelf uit.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:55 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Waar geef je normaal je belastinggeld aan uit? -nee- Aan een enkeltje Moskou?
Dat is een waarheid als een koe.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je belastinggeld geef je niet zelf uit.
Niet best. Klinkt als domme fouten + inside info.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:17 schreef skysherrif het volgende:
37 doden in kyiv nadat het munitiedepot ontplofte, honderden gewonden
Onder de doden is oa de burgemeester van het dorpje nabij die mensen kwam redden.
Zelensky gaat weer een onderzoek beginnen waarom deze ontploffing zo fout heeft kunnen gaan in de buurt bij burgers....
In aanvallen elders in de stad zijn ook meerdere mensen overleden afgelopen nacht waaronder een meisje van 2.
Baltisch land =/= Oekrainequote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:52 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
De NAVO. Wanneer de mafkezen uit Moskou een Baltisch land aanvallen, deins ik niet terug om met drones van Moskou een kolkende vuurzee te maken.
Wat jij schetst is volkomen onrealistisch. Het is niet zo dat ze het land zo kunnen overnemen. Een Russische overwinning betekent dat bijvoorbeeld de Donbas en de Krim de jure aan Rusland worden toebedeeld en dat Oekraine de komende 50 jaar geen lid van de NAVO wordt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:17 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zou het eerder andersom stellen. Wat zijn de gevolgen als Rusland de oorlog wint?
Stel Rusland verslaat Oekraïne.
- Dan kan Rusland het Oekraïense leger opnemen in zijn eigen leger.
Dat betekent dat Rusland nieuwe commandostructuren, bases en wapens krijgt. Bovendien komen er 30 miljoen mensen bij, waar de dienstplicht voor ingevoerd kan voeren (wat op de Donbass al gebeurt).
- Krijg je een nieuwe vluchtelingenstroom vanuit Oekraïne naar Europa.
- Zal Rusland Oekraïne plunderen, ze krijgen een belangrijke graanvoorraad in handen en zullen de grondstoffen en mineralen uit het land halen.
- Worden de kernwapens en raketten dichter bij West-Europa gezet
- Slaat Rusland een morele slag, de dictatuur wint, het vrije westen (de democratieën) verliezen. Een mooie opsteker voor de vrienden van Rusland, zoals China (maar ook Iran en Noord-Korea).
Nee, Rusland laten winnen is het slechtste scenario.
En vrede sluiten met Rusland dan? Dan stoppen we de oorlog en kunnen we weer gaan voor economische groei.
Dat klinkt leuk, maar Poetin kan zijn oorlogseconomie ook niet stoppen, zo'n pauze zal hoogstwaarschijnlijk alleen gebruikt worden om aan te sterken en daarna de oorlog te hervatten (bovendien is Poetin totaal onbetrouwbaar, dat blijkt wel uit de eerdere verdragen waar hij zijn reet mee afgeveegd heeft).
Ja, natuurlijk is onze tol licht vergeleken met Oekraine. Ik bedoelde ook de prijs die Oekraine betaald.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:06 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Wie is we en welke prijs precies? Europa stuurt alleen leningen/geld en (zeer onvoldoende, en waarschijnlijk ook een afnemend aantal) wapens Oekraïne op. Relatief gezien valt dat allemaal wel mee en we drinken er geen koppie koffie minder om.
De prijs betaalt (alleen) Oekraïne uiteindelijk.
Waar had rusland ook al weer gedeeld wat hun win condities zijn?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat jij schetst is volkomen onrealistisch. Het is niet zo dat ze het land zo kunnen overnemen. Een Russische overwinning betekent dat bijvoorbeeld de Donbas en de Krim de jure aan Rusland worden toebedeeld en dat Oekraine de komende 50 jaar geen lid van de NAVO wordt.
'Overname van het Oekrainsche leger' et cetera is volkomen onrealistisch. Het zijn geen robots die je zo kunt herprogrammeren. Gaat niet gebeuren.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:38 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Waar had rusland ook al weer gedeeld wat hun win condities zijn?
Monitoring the situation.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:38 schreef Perrin het volgende:
Mark Rutte @:SecGenNATO heeft zojuist zijn beoordeling van de situatie in de regio en aan het Oekraïens-Russische front met mij gedeeld.
Zoals ik al heb gewaarschuwd, zet de escalatie vanuit Rusland zich voort. Oekraïne heeft meer luchtsteun nodig, wat ook cruciaal is voor onze veiligheid. Dit is een taak voor heel Europa.
De komende zes maanden zullen doorslaggevend zijn en we moeten als Polen en de NAVO voorbereid zijn op verschillende scenario's. We kunnen provocaties van Rusland tegen een van de NAVO-leden niet uitsluiten.
[ x ]
Ze mogen mij eens uitleggen hoe dat er uit ziet, dat het westen niet kan lijden. Pleegt iedereen dan collectief zelfmoord? Emigreren we massaal naar het welvarende en luxe Rusland?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mja, Rusland is inmiddels overgeschakeld op een volledige oorlogseconomie. In Europa wordt wel iets meer uitgegeven aan defensie, maar het blijft vrij karig. Desalniettemin kan ook Europa wel schakelen als de noodzaak daar is.
Er wordt altijd wat gemakzuchtig gesteld dat "het westen" niet kan lijden zoals bijvoorbeeld de Russen, maar als de welvaart hier ernstig bedreigd wordt, dan kan het vrij snel gaan
quote:
Oekraïne heeft het oorlogshandboek voor de komende 50 -100 jaar gratis met bloed geschreven voor ons. Met real life test results erbij.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 15:26 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Versterk je eigen grenzen dan verder ipv wederom te eisen dat heel Europa sinterklaas blijft spelen voor een niet-NATO land.
Dat kan, maar Budanov verklaarde pas nog dat 90% van de moderne opslagplaatsen ondertussen geraakt zijn. Dan raak je vanzelf wel een keer iets natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:22 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Niet best. Klinkt als domme fouten + inside info.
Bedoelde het "ze verstoppen wapens in woonwijken!" argument van onze grappenmaker.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 15:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan, maar Budanov verklaarde pas nog dat 90% van de moderne opslagplaatsen ondertussen geraakt zijn. Dan raak je vanzelf wel een keer iets natuurlijk.
Dat ging om Brovary/Boryspil geloof ik? Niet voor de hele Kyiv metropool gelukkig nog. Al zijn het wel die 2 districten die in het land de meeste en grootste hebben....quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 15:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan, maar Budanov verklaarde pas nog dat 90% van de moderne opslagplaatsen ondertussen geraakt zijn. Dan raak je vanzelf wel een keer iets natuurlijk.
Dit was een industrieterrein naast een dorpje. Het gaat om deze locatie meen ik: https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3Dquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 15:52 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Bedoelde het "ze verstoppen wapens in woonwijken!" argument van onze grappenmaker.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 15:54 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dat ging om Brovary/Boryspil geloof ik? Niet voor de hele Kyiv metropool gelukkig nog. Al zijn het wel die 2 districten die in het land de meeste en grootste hebben....
Overigens wil ik ook niet per se naar inside info wijzen, Russen voeren door deze drone aanvallen ook 24/7 recon uit (de drones hebben allemaal een camera) dat gecombineerd met een FSB die ook echt wel wat kan en hier en daar ook helaas wel echt info zullen ze vrees ik een vrij goed idee hebben waar het eea opgeslagen ligt.
https://kyivindependent.com/ukraine-war-latest-148/quote:Russia has destroyed 90% of Ukraine's modern storage facilities, minister says
In een stad als Kiev zijn er nog vele duizenden mensen die Russisch (talig) zijn of Soviet-sympathieen hebben. Dat is een netwerk wat vrij eenvoudig aan te boren is. Ik denk dat heel veel informatie vanuit een dergelijk netwerk komt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 15:54 schreef skysherrif het volgende:
Dan raak je vanzelf wel een keer iets natuurlijk.
Dat ging om Brovary/Boryspil geloof ik? Niet voor de hele Kyiv metropool gelukkig nog. Al zijn het wel die 2 districten die in het land de meeste en grootste hebben....
Overigens wil ik ook niet per se naar inside info wijzen, Russen voeren door deze drone aanvallen ook 24/7 recon uit (de drones hebben allemaal een camera) dat gecombineerd met een FSB die ook echt wel wat kan en hier en daar ook helaas wel echt info zullen ze vrees ik een vrij goed idee hebben waar het eea opgesla
Duh. Omdat dit scenario voorkomen is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat jij schetst is volkomen onrealistisch.
Een deel van de mensen zal vluchten en een deel van de apparatuur zal onklaar gemaakt worden, maar dat betekent niet dat Rusland niets kan overnemen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
'Overname van het Oekrainsche leger' et cetera is volkomen onrealistisch. Het zijn geen robots die je zo kunt herprogrammeren. Gaat niet gebeuren.
quote:BERLIN — German Chancellor Friedrich Merz is preparing to blame Russia for the attempted drone attack in Leipzig and announce "extensive" sanctions, in what would mark a further hardening of Berlin's posture toward Moscow.
Sanctiesquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 16:55 schreef MaxMark het volgende:
Wow, Merz die iets durft? En ook nog tegen de russen?
Germany plans to blame Russia for Leipzig attack as tensions with Putin escalate
[ afbeelding ]
[..]
Ik zie ook liever dat we dat geld investeren in de Nederlandse infrastructuur.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 16:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Duh. Omdat dit scenario voorkomen is.
Maar als het aan de 'pro-vrede' roepers ligt wordt de steun aan Oekraïne alsnog stopgezet.
Ja dat willen we allemaal, maar de kans is groter dat we dan weer gaan weer werken aan de klimaatdoelen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zie ook liever dat we dat geld investeren in de Nederlandse infrastructuur.
Dat is ook een beetje dom van de Nederlandse overheid, in de meeste landen gaat een groot deel van die 5% simpelweg naar infrastructuur.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:06 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ja dat willen we allemaal, maar de kans is groter dat we dan weer gaan weer werken aan de klimaatdoelen.
Want de automobilist moet uit auto.
En anders geven ze wel weer geld uit aan de versterking aan de Poolse grens omdat ze dan sneller aan de 5% NAVO norm kunnen voldoen.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
'Overname van het Oekrainsche leger' et cetera is volkomen onrealistisch. Het zijn geen robots die je zo kunt herprogrammeren. Gaat niet gebeuren.
Kun je je eigen standpunten overigens niet met elkaar combineren? Dat er nog best mensen zijn met Sovjet-sympathieën die met de Russen willen meewerken?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 16:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
In een stad als Kiev zijn er nog vele duizenden mensen die Russisch (talig) zijn of Soviet-sympathieen hebben. Dat is een netwerk wat vrij eenvoudig aan te boren is. Ik denk dat heel veel informatie vanuit een dergelijk netwerk komt.
Wat de NAVO voor Oekraine in de ruimte heeft hangen dat heeft Rusland daar gewoon op de grond lopen.
Dat zijn toch twee verschillende zaken? Dat er mensen zijn die nog pro-Russisch of Soviet zijn wil niet zeggen dat ze zomaar het hele leger kunnen overnemen en 180 graden laten draaien richting Westen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
Kun je je eigen standpunten overigens niet met elkaar combineren? Dat er nog best mensen zijn met Sovjet-sympathieën die met de Russen willen meewerken?
Ik reageerde oorspronkelijk hierop:quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zijn toch twee verschillende zaken? Dat er mensen zijn die nog pro-Russisch of Soviet zijn wil niet zeggen dat ze zomaar het hele leger kunnen overnemen en 180 graden laten draaien richting Westen.
De hele initiele posting (weet niet meer of die van jouw was), was volkomen onrealistisch als vooruitzicht 'als Rusland zou winnen'. Net zo onrealistisch dat als 'Oekraine zou winnen' er Oekrainsche tanks door Moskou zouden rollen. Daar gaat deze oorlog helemaal niet over. De einddoelen zijn veel bescheidener aan beide zijden.
Jij stelt dat het succes van Oekraïne wankel is en vraagt wat de prijs is van het steunen van Oekraïne.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:49 schreef LXIV het volgende:
Dus ja, we kunnen winnen. Als we blijven pushen. En als Trump of een handlanger niet verkozen wordt. Of Le Pen, AfD of Reform. En als de EU als dusdanig een blok blijft en als Zelensky aan de macht kan blijven.
Maar wat is het risico, wat is de prijs en wat levert het op?
Ja, mijn punt is inderdaad dat er onderhandeld moet worden, omdat er hoogst waarschijnlijk toch een onderhandelde uitkomst is. Dus beter vroeger dan later. Beter in 2022 al.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik reageerde oorspronkelijk hierop:
[..]
Jij stelt dat het succes van Oekraïne wankel is en vraagt wat de prijs is van het steunen van Oekraïne.
Dat impliceert toch wel dat het wat minder kan, of dat er onderhandeld moet worden.
Ik stel (op dezelfde manier) een tegenvraag. Namelijk wat de prijs is van een Oekraïens verlies, en die prijs is enorm. Daarom is het 't slimst om Oekraïne te blijven steunen en de prijs voor de Russen zo hoog mogelijk te maken (nog los van het morele standpunt, dat de Russen verschrikkelijke onderdrukkers zijn).
En nee, gelukkig is de situatie momenteel niet zo slecht dat een volledig verlies van Oekraïne realistisch is. Maar dat heb ik ook nooit beweerd.
Bijna ieder vakje is een brigade of zelfstandig bataljon. Ter info, Nederland heeft 3 brigades en dan een stuk of 5 zelfstandige bataljons (hoe je rekent).quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:28 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Structuur van Oekraiens leger momenteel gemaakt door militaryland.
E: Ground forces, nationale garde (oa Azov), air assault forces en marines zitten er niet bij.
+quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijna ieder vakje is een brigade of zelfstandig bataljon. Ter info, Nederland heeft 3 brigades en dan een stuk of 5 zelfstandige bataljons (hoe je rekent).
Ja, het is gigantisch. En dan ook nog meegerekend dat Nederland helemaal geen 3 brigades met wat bataljons (zeg pakweg een divisie) kan ondersteunen in het veld. Hooguit een brigade.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:51 schreef skysherrif het volgende:
[..]
+
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zal een analogie maken. Rusland is het huis van Oekraïne binnengestormd, en heeft de gang en woonkamer bezet. Tevens is de hond opgehangen en de dochter verkracht.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, mijn punt is inderdaad dat er onderhandeld moet worden, omdat er hoogst waarschijnlijk toch een onderhandelde uitkomst is. Dus beter vroeger dan later. Beter in 2022 al.
Ja, ondertussen wel natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:54 schreef skysherrif het volgende:
Tuurlijk wel een sidenote dat menig brigade extreem onderbemand is :p
Los van de matige analogie: dat is de essentie van iedere oorlog. Een positie verkrijgen die jou voordeel biedt bij een onderhandeling. Oorlog is slechts een voortzetting van de politiek met andere middelen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zal een analogie maken. Rusland is het huis van Oekraïne binnengestormd, en heeft de gang en woonkamer bezet. Tevens is de hond opgehangen en de dochter verkracht.
Wat is jouw reactie? Onderhandelen? Of terugslaan en de inbrekers (Rusland) je huis uit schoppen?
Rusland heeft geen recht op Oekraïne, onderhandelen is dus dingen weggeven, waar Rusland geen recht op heeft.
Ik kan best een voorstander van onderhandelen zijn, maar wel uit een positie van kracht, dus eerst het mes op de keel van Rusland zetten, en dan pas onderhandelen.
Maar waarom wil jij zo'n voordeel aan Rusland geven?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Los van de matige analogie: dat is de essentie van iedere oorlog. Een positie verkrijgen die jou voordeel biedt bij een onderhandeling.
Wat bedoel je met een voordeel aan Rusland geven? Ik denk dat het meest realistische scenario is dat deze oorlog beeindigd gaat worden met een vredesverdrag, na onderhandelingen, en dat de kostprijs van tot aan het gaatje doorvechten voor zowel Oekraine als Rusland enorm hoog isquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:09 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar waarom wil jij zo'n voordeel aan Rusland geven?
Een functie in het leger wordt ook verkocht als een soort vrijheidsondersteunende mensenrechten bewaker en niet de vernietigende machine die tegenstanders overrompeld die ze zouden moeten zijn.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ondertussen wel natuurlijk.
Maar ook dat geldt voor Nederlandse brigades. Wat die uiteindelijk daadwerkelijk aan wapens kunnen ontplooien, dat zijn dan 2 bataljons plus een genie-bataljon, de rest is ondersteuning. En zo'n bataljon heeft dan uiteindelijk misschien 400 man die echt met een wapen buiten staan. Dus 1000 man ongeveer. Dat is wat het Nederlandse leger aan gevechtskracht kan projecteren
Ze worden steeds jonger, die drone operators.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:17 schreef skysherrif het volgende:
zijn ook meerdere mensen overleden afgelopen nacht waaronder een meisje van 2.
Momenteel weet niemand hoe de oorlog zal eindigen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat bedoel je met een voordeel aan Rusland geven? Ik denk dat het meest realistische scenario is dat deze oorlog beeindigd gaat worden met een vredesverdrag, na onderhandelingen, en dat de kostprijs van tot aan het gaatje doorvechten voor zowel Oekraine als Rusland enorm hoog is
Andere scenario's zijn ook nog mogelijk. Rusland zou met de staart tussen de benen kunnen vertrekken, zoals ze ook deden in Afghanistan. Sowieso kan Rusland instorten zoals ook bij de Sovjet-Unie gebeurde. Maar dan moet Europa Oekraïne wel blijven steunen.quote:Ik denk ook dat er uiteindelijk een verdrag komt dat min of meer ook al in 2022 bereikt had kunnen worden. Daarvoor zijn dan 1,5 miljoen? mensen gestorven?
Nu laat je je leiden door angst. Iets waar Rusland natuurlijk flink op inspeelt.quote:Nog erger is wanneer het volkomen escaleert en er tientallen miljoenen doden gaan vallen doordat het een Derde Wereldoorlog wordt. Als je het nieuws de laatste tijd volgt dan zie je dat het, welliswaar heel langzaam, wel die kant op kruipt.
Het is echt met plaatsvervangende schaamte dat ik telkens het etaleren van jouw volkomen onkunde op het hele thema lees, in combinatie met de zekerheid waarmee je jouw 'stellingen' poneert.qqquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ze worden steeds jonger, die drone operators.
Je voelt je blijkbaar aangesproken?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is echt met plaatsvervangende schaamte dat ik telkens het etaleren van jouw volkomen onkunde op het hele thema lees, in combinatie met de zekerheid waarmee je jouw 'stellingen' poneert.qq
Ik denk ook dat Rusland dit op de lange termijn niet kan volhouden, (behalve misschien wanneer China inspringt). Maar die termijn kan dus wel veel langer zijn dan je vooraf zou anticiperen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Momenteel weet niemand hoe de oorlog zal eindigen.
Zelf denk ik dat Rusland niet al te beste kaarten heeft. De economie sputtert, benzine is lastig te verkrijgen (bijzonder voor de tweede olie-exporteur ter wereld), de overheid moet goud verkopen om lopende kredieten te kunnen dekken.
Militair wordt er geen grondgebied meer gewonnen en lukt het ze eigenlijk alleen nog maar om terreur te zaaien.
[..]
Andere scenario's zijn ook nog mogelijk. Rusland zou met de staart tussen de benen kunnen vertrekken, zoals ze ook deden in Afghanistan. Sowieso kan Rusland instorten zoals ook bij de Sovjet-Unie gebeurde. Maar dan moet Europa Oekraïne wel blijven steunen.
[..]
Nu laat je je leiden door angst. Iets waar Rusland natuurlijk flink op inspeelt.
ExTec kan wel eens dom uit de hoek komen. Maar in dit geval is het ironie, omdat Rusland doet alsof ze alleen militaire doelen aanvalt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is echt met plaatsvervangende schaamte dat ik telkens het etaleren van jouw volkomen onkunde op het hele thema lees, in combinatie met de zekerheid waarmee je jouw 'stellingen' poneert.qq
quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:22 schreef LXIV het volgende:
De reden dat Rusland al bij 15.000 doden is vertrokken uit Afghanistan en hier misschien wel tegen een miljoen 'caualties' aanloopt en toch doorgaat geeft wel aan dat dit voor RuslandPoetin een existentiele oorlog is, ipv de 'war of choice' van Afghanistan.
Ja, maar hij blijft maar hameren op hetzelfde punt terwijl niemand het nog grappig of interessant vindt. Met wie is hij dan in gesprek? En waarom? En ons gaat hij niet overtuigen en 'de Russen' lezen echt niet mee in dit topicquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
ExTec kan wel eens dom uit de hoek komen. Maar in dit geval is het ironie, omdat Rusland doet alsof ze alleen militaire doelen aanvalt.
Tijdens Afghanistan had je in de Soviet-Unie nog die 'protesten van de moeders'. Terwijl dat helemaal een strak geleide staat was. Of, om maar met Bismarck te spreken "Op een troon van bajonetten kun je niet zitten"quote:
Ik zie weinig risico dan Europa rechtstreeks in een oorlog met Rusland verzeild raakt. De meeste landen willen dat ook helemaal niet, denk aan Italie,Spanje, Frankrijk, Griekenland. Landen die het wel zouden willen zoals de Baltische staten kunnen het niet, en Polen zal zich primair richten op eigen verdediging.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat bedoel je met een voordeel aan Rusland geven? Ik denk dat het meest realistische scenario is dat deze oorlog beeindigd gaat worden met een vredesverdrag, na onderhandelingen, en dat de kostprijs van tot aan het gaatje doorvechten voor zowel Oekraine als Rusland enorm hoog is
Ik denk ook dat er uiteindelijk een verdrag komt dat min of meer ook al in 2022 bereikt had kunnen worden. Daarvoor zijn dan 1,5 miljoen? mensen gestorven?
Nog erger is wanneer het volkomen escaleert en er tientallen miljoenen doden gaan vallen doordat het een Derde Wereldoorlog wordt. Als je het nieuws de laatste tijd volgt dan zie je dat het, welliswaar heel langzaam, wel die kant op kruipt.
Wat betreft Afghanistan was het natuurlijk een samenloop van omstandigheden. De Sovjet-Unie kon niet concurreren met het kapitalistischer gedreven westen. De rekeningen konden niet meer betaald worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk ook dat Rusland dit op de lange termijn niet kan volhouden, (behalve misschien wanneer China inspringt). Maar die termijn kan dus wel veel langer zijn dan je vooraf zou anticiperen.
De reden dat Rusland al bij 15.000 doden is vertrokken uit Afghanistan en hier misschien wel tegen een miljoen 'caualties' aanloopt en toch doorgaat geeft wel aan dat dit voor Rusland een existentiele oorlog is, ipv de 'war of choice' van Afghanistan.
Zo is het dus niet gegaan. Althans dit was niet de aanloop naar de ontbinding van de USSRquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat betreft Afghanistan was het natuurlijk een samenloop van omstandigheden. De Sovjet-Unie kon niet concurreren met het kapitalistischer gedreven westen. De rekeningen konden niet meer betaald worden.
Bovendien wilden men in Polen, de Baltische staten Oekraïne etc. ook liever afhankelijkheid. En het Russische volk wilde vooral een beter leven, vergelijkbaar met het westen.
Momenteel gaat het dan wel kut in Rusland, maar ze lijken nog wel genoeg vlees op de botten te hebben. Verder heeft Poetin de bevolking onder de knoet, met een repressie die groter is dan eind jaren '80, begin jaren '90.
En waarom ontbond Rusland zich?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zo is het dus niet gegaan. Althans dit was niet de aanloop naar de ontbinding van de USSR
De USSR is ontbonden omdat het grootste land (Rusland) zich onafhankelijk verklaarde. Beetje hetzelfde idee dat als Duitsland uit de EU zou stappen.
De USSR is ontbonden om dat de USSR falliet gingquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zo is het dus niet gegaan. Althans dit was niet de aanloop naar de ontbinding van de USSR
De USSR is ontbonden omdat het grootste land (Rusland) zich onafhankelijk verklaarde. Beetje hetzelfde idee dat als Duitsland uit de EU zou stappen.
Tijd voor een kopje kruidenthee?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:43 schreef michaelmoore het volgende:
Poetin gaat de UK aanvallen en ook Frankrijk, Polen ,USA cen Finland en iedereen snotverdo
de hele wereld ja
Poetin zal de wereld eens leren hoe sterk russen zijn met flink wodka op en hoe graag ze willen vechten voor Poetin Bekijk deze YouTube-video
Economische stagnatie, lage olieprijzen en gigantische militaire uitgaven hebben de USSR gemold.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het communistisch systeem van de USSR was niet in staat om van de gigantisch oogsten graan en tarwe hun brood te makenquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:07 schreef havanagila het volgende:
[..]
Economische stagnatie, lage olieprijzen en gigantische militaire uitgaven hebben de USSR gemold.
Drie keer raden waarom Oekraïne zich op olie en ozon richt.
Juist. Dat Rusland uit de 'unie' stapte was gevolg, geen oorzaak.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:07 schreef havanagila het volgende:
[..]
Economische stagnatie, lage olieprijzen en gigantische militaire uitgaven hebben de USSR gemold.
Drie keer raden waarom Oekraïne zich op olie en ozon richt.
https://nos.nl/artikel/26(...)eker-37-doden-gemeldquote:Grote explosie na Russische luchtaanval, zeker 37 doden gemeld
Bij een Russische droneaanval op een dorp in de buurt van Kyiv zijn volgens de Oekraïense autoriteiten zeker 37 mensen gedood. Ook raakten tientallen inwoners van het dorp Myla gewond.
De Oekraïense president Zelensky schrijft op X dat er een opslagplaats werd getroffen, gevolgd door een explosie. Het lijkt erop dat er explosieven lagen in het geraakte gebouw. Omliggende huizen en een verzorgingstehuis voor ouderen en mensen met een beperking raakten beschadigd.
Volgens de gouverneur van de regio Boetsja worden 380 mensen uit het getroffen gebied geëvacueerd.
Onderzoek
De president zegt dat er strafrechtelijk onderzoek wordt ingesteld. "Er zijn duidelijke regels: munitie mag niet in de buurt van huizen of woonwijken worden opgeslagen. Er zullen zeker passende conclusies worden getrokken."
Ook Kyiv zelf werd getroffen door Russische raketten en drones, is te zien op foto's van internationale persbureaus. Het is niet duidelijk of en hoeveel slachtoffers er zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |