SPOILER: nu.nlOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fragment van AH (Adolf Hitler voor de duidelijkheid, geen Albert Heijn) uit 1933.
Nu bij de publieke omroep.
Vanaf 8.39 mins.
Bekijk deze YouTube-video
Let’s twist again’: In deze zomerserie test Arlette Adriani de verschillende opvattingen van Joost Niemoller en Raisa Blommestijn. In deze aflevering: heeft Trump America First verraden? Is Wilders geradicaliseerd? En, had Hitler gelijk in zijn strijd tegen het globalisme?]
De stelling daarbij is:
De kosmopolitische elite staat vijandig tegenover het gewone gewortelde volk.
Hoe kijk je hier inhoudelijk tegenaan?
Is het een uitspraak van Hitler in 1933, en dus per definitie fout?
Of is het zo dat er een heersende klasse is die uiteindelijk wil toewerken naar een soort internationaal idee waarbij het uiteindelijk niet meer uitmaakt of jij een Nederlander bent of een Nigeriaan.
Waarbij culturen vervagen en ook regionale talen zoals het Nederlands minder belangrijk worden?
En voor de mods: het is een fragment en stelling van ook de publieke omroep. Ik hoop dat daar over gesproken kan worden.
Indien niet, dan merk ik dat wel.quote:NPO: gebruik speech Hitler beladen, maar ON! maakt eigen keuzes
De NPO noemt het gebruik van een speech van Adolf Hitler in een onlineprogramma van Ongehoord Nederland! "vanzelfsprekend zeer beladen". Maar tegelijkertijd ligt de redactionele keuze en verantwoordelijkheid niet bij de NPO, maar bij de omroep zelf.
Dat laat een woordvoerder van de NPO weten nadat commotie is ontstaan over een praatprogramma van de omroep. In het onlineprogramma werd gezegd dat de Duitse dictator Adolf Hitler ook weleens gelijk had. De uitspraak werd gedaan in een discussie over zijn strijd tegen het globalisme.
"We begrijpen dat dit vragen en discussie oproept", laat de NPO weten. "Juist bij zulke historisch en maatschappelijk gevoelige onderwerpen mag worden verwacht dat die zorgvuldig worden gepresenteerd en van voldoende context worden voorzien. Maar een uiteindelijk oordeel ligt in ons bestel echter niet bij de NPO, maar in eerste instantie bij de Ombudsman." De Ombudsman legde ON! in het verleden al drie sancties op omdat de omroep zich stelselmatig niet aan de Journalistieke Code van de NPO hield.
Kamerleden van PRO, CDA en D66 dringen naar aanleiding van het gesprek over Hitler aan op een vertrek van Ongehoord Nederland (ON!) uit de publieke omroep. Ongehoord Nederland-directeur Peter Vlemmix, presentatrice Raisa Blommestijn, die het programma presenteerde, en Paul Cliteur, de voorzitter van de raad van toezicht, waren vooralsnog onbereikbaar voor commentaar.
https://nieuws.nl/enterta(...)n-maakt-eigen-keuzes
[ Bericht 20% gewijzigd door Jippie op 26-08-2026 02:33:57 ]
https://nieuws.nl/enterta(...)n-maakt-eigen-keuzesquote:De NPO noemt het gebruik van een speech van Adolf Hitler in een onlineprogramma van Ongehoord Nederland! "vanzelfsprekend zeer beladen". Maar tegelijkertijd ligt de redactionele keuze en verantwoordelijkheid niet bij de NPO, maar bij de omroep zelf.
Je bedoelt afgezien van de verkapte antisemitische boodschap in zowel het fragment of bij ON? Het niet gewortelde volk zonder land waar hij het in dat fragment over heeft zijn de joden. Het is niet voor niets dat het publiek luidkeels 'de joden' terug riepen tijdens zijn speech.quote:
Ik denk dat niemand dat in 1933 wist.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 00:01 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Je bedoelt afgezien van de verkapte antisemitische boodschap in zowel het fragment of bij ON? Het niet gewortelde volk zonder land waar hij het in dat fragment over heeft zijn de joden. Het is niet voor niets dat het publiek luidkeels 'de joden' terug riepen tijdens zijn speech.
Wetende dat 2 jaar na die speech ze zijn begonnen met het inperken van de rechten van de joden en 9 jaar later met het systematisch vermoorden van 6 miljoen joden ben ik erg benieuwd wat je er zelf inhoudelijk van wilt bespreken want afgezien van wat troll posts is er verder nog weinig zinnigs uit TS gekomen.
Dit lijkt toch wel Salonfähig.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 22:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De vraag of je na bijna 100 jaar (fragmentje uit '33) mag vinden of Hitler op sommige punten, al is het ,aar vaag, een kern van waarheid aanraakt - naast het gegeven dat het een monsterlijke totaaldebiel was - vind ik best een topic waard.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 00:14 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dan zou je topic content/TT moeten zijn: kamervragen gesteld n.a.v positieve uitspraken over Hitler. Maar dat is het niet. Je wil het hebben over of Hitler gelijk had.
Gezien de uitkomsten van zijn boek en gedachtes en ideeen lijkt mij dit hier niet horen. Tenzij je de nazi en fascisme gedachtes aanhangt. Lekker hoor, je weet iig al de uitkomst.. zes miljoen sterven in een kamp en minimaal 100 miljoen op het slachtveld.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 00:30 schreef De_Pel het volgende:
[..]
De vraag of je na bijna 100 jaar (fragmentje uit '33) mag vinden of Hitler op sommige punten, al is het ,aar vaag, een kern van waarheid aanraakt - naast het gegeven dat het een monsterlijke totaaldebiel was - vind ik best een topic waard.
Premium bron in OP - > slotjequote:Op dinsdag 25 augustus 2026 22:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Fragment van AH (Adolf Hitler voor de duidelijkheid, geen Albert Heijn) uit 1933.
Nu bij de publieke omroep.
Vanaf 8.39 mins.
Bekijk deze YouTube-video
De stelling daarbij is:
De kosmopolitische elite staat vijandig tegenover het gewone gewortelde volk.
Hoe kijk je hier inhoudelijk tegenaan?
Of is het zo dat er een heersende klasse is die uiteindelijk wil toewerken naar een soort internationaal idee waarbij het uiteindelijk niet meer uitmaakt of jij een Nederlander bent of een Nigeriaan.
Waarbij culturen vervagen en ook regionale talen zoals het Nederlands minder belangrijk worden?
En voor de mods: het is een fragment en stelling van ook de publieke omroep. Ik hoop dat daar over gesproken kan worden.
Indien niet, dan merk ik dat wel.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)d-nederland-a4935125
[..]
https://nieuws.nl/enterta(...)n-maakt-eigen-keuzes
Breek me de bek niet open...Ik heb het al vaak genoeg gezegd. Met name NPO1 radio.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 01:23 schreef capricia het volgende:
De publieke omroep is gewoon dramatisch.
Dat is mijn conclusie.
Of zou het 'een ander geluid is ook wel eens fijn' moeten zijn?
https://app.1848.nl/document/tkapi/597627quote:De Hitler-verheerlijking door ON!
(ingezonden 25 augustus 2026)
Vragen van de leden Mohandis (PRO) en Krul (CDA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de Hitler-verheerlijking door ON!
Hoe beoordeelt u een uitzending van ON! waarin de verheerlijking van Hitler-uitspraken in een
uitzending van de omroep Ongehoord Nederland in het licht van de zeer zware motiveringsplicht die geldt bij het intrekken van een (voorlopige) erkenning van een (aspirant)omroep?
Hoe beoordeelt u de betrokkenheid van de heer Niemoller (die volgens zijn linkedIN-pagina en
recente informatie ‘hoofdredacteur is van Ongehoord Nederland) bij de verheerlijking van
dergelijke Hitler-opvattingen in dit fragment?
Hoe verhoudt de boodschap van de uitzending ‘dat Hitler een terechte strijd voerde tegen het globalisme’ zich tot de Code Journalistiek Handelen?
Als deze uitzending leidt tot nieuwe sancties door het Commissariaat voor de Media en/of
afkeuring door de ombudsman voor de publieke omroepen, hoeveel van zulke “gele kaarten
kan deze omroep zich dan nog permitteren, naast de stapel aan gele kaarten die deze omroep al
heeft gekregen, zonder dat u actie onderneemt en deze omroep een “rode kaart” trekt?
Hoe ziet u uw verantwoordelijkheid hierbij, in het licht van het feit dat alleen u op grond van
artikel 2.33 van de Mediawet 2008 bevoegd bent om een (voorlopige) erkenning van een
publieke omroep in te trekken?
Acht u het denkbaar dat u zo’n omroep in het nationale omroepbestel houdt, terwijl geen enkele
ledenomroep nog mogelijkheden ziet voor de intensievere samenwerking met deze omroep die in
het beoogde nieuwe omroepbestel noodzakelijk is[4]?
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het commissiedebat van 24 september 2026 over de
landelijke publieke omroep?
Gepubliceerd
25-8-2026, 11:59
Laatst gewijzigd
25-8-2026, 13:36
Bron
tweedekamer.nl
Er zitten best een aantal tussen waarbij je, als je er door machine learning een engels stem onder laat zetten, zou geloven dat hij het heeft over het hier en nu.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 00:30 schreef Black_Baron het volgende:
Ik heb wel meer speeches van Hitler van rondom die tijd bekeken. Het begin. 1933.
En het ellendige is dat ie best vaak gelijk had. Of in elk geval issues benoemde die nu nog steeds onopgelost of minimaal relevant zijn.
Nu weten we allemaal hoe het eindigde. En daarmee is de man het ultieme kwaad.
Maar issues over Palestina en wat de Engelsen beloofden aan allerlei tegenovergestelde zijden, dat benoemde hij vaak.
Hij is niet altijd verkeerd geweest in al zijn toespraken in het begin. En dat is best naar om te zien.
En doen alsof die man vanaf het begin een totaal idioot was en het duitse volk maar idioot achter hem aan huppelde is echt te triest voor woorden.
Zou graag een discussie hebben waarin toespraken geduid worden. Maar begrijp ook de weerstand daartegen: het trekt raar soort volk aan
De filmpjes die wij vaak zien zijn de schreeuwende toespraken. Maar zo was meer dan de helft niet. Hij schijnt, zeker in het begin, echt wel grote zaken te benoemen op een normale manier.
Lol Gaat PRO nu steigeren omdat het over Hitler gaat terwijl ze zelf voor het vernietigen van de staat Israel zijn?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 01:46 schreef capricia het volgende:
Kamervragen!
[..]
https://app.1848.nl/document/tkapi/597627
Wel interessant eigenlijk. Mag zoiets op de publieke omroep? Moet de tweede kamer zich hiermee bemoeien?
Bron?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 07:24 schreef the-eye het volgende:
[..]
Lol Gaat PRO nu steigeren omdat het over Hitler gaat terwijl ze zelf voor het vernietigen van de staat Israel zijn?
De tijd die aan deze kamervragen besteed is kon beter gebruikt worden om problemen op te lossen.
Het nieuws. Als je het een beetje volgt weet je altijd waar mensen het over hebben en hoef je niet naar de bekende weg te vragenquote:
Dus eigenlijk hoort ON niet onder de paraplu van de NPO op tv te verschijnen?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 01:23 schreef capricia het volgende:
Dat is mijn conclusie.
PRO maakt gewoon dankbaar gebruik van het eigen doelpunt van ON. Je kan onmogelijk een punt maken met een uitspraak van Hitler en dus moet je dat ook nooit proberen. Het werkt alleen maar tegen je.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 07:24 schreef the-eye het volgende:
[..]
Lol Gaat PRO nu steigeren omdat het over Hitler gaat terwijl ze zelf voor het vernietigen van de staat Israel zijn?
De tijd die aan deze kamervragen besteed is kon beter gebruikt worden om problemen op te lossen.
Nog liever dat dan SBS6 Telegraaf/De Mol populistische bagger.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 01:23 schreef capricia het volgende:
Dat is mijn conclusie.
Maar wel een hele domme. Er zijn genoeg medestanders te vinden als je kritisch of tegen massa migratie bent maar op het moment dat er associaties met Hitler komen haken mensen afquote:Op woensdag 26 augustus 2026 08:52 schreef thedeedster het volgende:
Sorry, maar je wéét dat zo’n uitzending heisa veroorzaakt. Ordinaire publiciteitsstunt.
Dat uitgerekend die omroep de speech laat zien is inderdaad tekenend.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 08:56 schreef the-eye het volgende:
[..]
Maar wel een hele domme. Er zijn genoeg medestanders te vinden als je kritisch of tegen massa migratie bent maar op het moment dat er associaties met Hitler komen haken mensen af
Fun fact: toen Albert Heijn kortstondig hun concept AH To Go naar Duitsland uitbreidde, moesten ze het daar voluit Albert Heijn To Go noemen vanwege de andere associaties die Duitsers met de initialen AH hebbenquote:
Hihiquote:Op woensdag 26 augustus 2026 08:56 schreef the-eye het volgende:
[..]
Maar wel een hele domme. Er zijn genoeg medestanders te vinden als je kritisch of tegen massa migratie bent maar op het moment dat er associaties met Hitler komen haken mensen af
Over die haattrirade. Hitler had het over Joden....quote:Op woensdag 26 augustus 2026 00:01 schreef Kottnauer het volgende:
Ik heb dat filmpje bekeken, maar vond het een warrige discussie.
Ten eerste over AH met zijn toespraak uit 1933: als je die beelden ziet en dat geluid hoort, dan kun je, los van wat hij feitelijk zegt toch niet anders concluderen dat het moet gaan om een psychiatrische patiënt.
Ten tweede over de stelling: te vaag en te warrig. Een elite of heersende klasse die dan tegen een gewortelde bevolking zou zijn? Abstract gezwets wat mij betreft. Er zijn, denk ik, eenvoudigere verklaringen beschikbaar voor de problemen die we (inderdaad) hebben.
Over die haattrirade. Hitler had het over Joden....quote:Op woensdag 26 augustus 2026 00:01 schreef Kottnauer het volgende:
Ik heb dat filmpje bekeken, maar vond het een warrige discussie.
Ten eerste over AH met zijn toespraak uit 1933: als je die beelden ziet en dat geluid hoort, dan kun je, los van wat hij feitelijk zegt toch niet anders concluderen dat het moet gaan om een psychiatrische patiënt.
Ten tweede over de stelling: te vaag en te warrig. Een elite of heersende klasse die dan tegen een gewortelde bevolking zou zijn? Abstract gezwets wat mij betreft. Er zijn, denk ik, eenvoudigere verklaringen beschikbaar voor de problemen die we (inderdaad) hebben.
Er zijn inderdaad veel treffendere despoten die je er bij kan halen inderdaad.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 23:22 schreef the-eye het volgende:
Als je in het migratie debat Hitler erbij haalt ben je gewoon af, einde discussie
Als je niet mag spreken over iets, dan kan je er ook niet uit leren.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 00:41 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Gezien de uitkomsten van zijn boek en gedachtes en ideeen lijkt mij dit hier niet horen. Tenzij je de nazi en fascisme gedachtes aanhangt. Lekker hoor, je weet iig al de uitkomst.. zes miljoen sterven in een kamp en minimaal 100 miljoen op het slachtveld.
Dat je het uit baldadigheid weleens roept okee maar serieus een discussie of Hitler het op sommige punten misschien bij het rechte eind had is te onzinnig voor woordenquote:Op woensdag 26 augustus 2026 10:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Als je niet mag spreken over iets, dan kan je er ook niet uit leren.
Het is ondertussen bijna 100 jaar geleden, mensen (zeker de jongeren) weten er niet veel meer van. Mijn generatie kent de verhalen nog van de grootouders en de ellende wat ervan is gekomen uit eerste hand.
Steek iets in een verborgen verdomhoekje en mensen zoeken dan alleen op wat ze willen horen plus het trekt dan juist het verkeerde volk aan.
De verboden vrucht is altijd de lekkerste dit dat.
Als je een startpunt kan vinden voor de spiraal vertrekt, dan kan je ook die startpunten in andere kwesties leren herkennen.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 10:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat je het uit baldadigheid weleens roept okee maar serieus een discussie of Hitler het op sommige punten misschien bij het rechte eind had is te onzinnig voor woorden
Wat is het volgende? Zag Dutroux misschien toch goed dat te veel vrijheid voor jonge meiden ook niet goed is?
Wat je ook kan leren aan jongeren is dat problemen die toen plaatsvonden, nu nog steeds of alweer kunnen plaatsvinden. En dat problemen signaleren makkelijk is en het verleidelijk is een makkelijke zondebok aan te wijzen ipv de echte oorzaken (vaak beleid gerelateerd) op te lossen.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 10:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat je het uit baldadigheid weleens roept okee maar serieus een discussie of Hitler het op sommige punten misschien bij het rechte eind had is te onzinnig voor woorden
Wat is het volgende? Zag Dutroux misschien toch goed dat te veel vrijheid voor jonge meiden ook niet goed is?
Waarom?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 10:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Troll....? Oh wacht, je bent serieusquote:Op woensdag 26 augustus 2026 11:53 schreef Memeowitz het volgende:
Als je in 2026 nog niet racistisch of antisemtisch bent dan sta je gewoon niet met beide benen in de realiteit imho.
quote:Op woensdag 26 augustus 2026 00:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand dat in 1933 wist.
Appels met peren vergelijken is nooit een goed plan. Bestudeer maar gewoon de situatie waar het om gaat en werk aan een oplossing ipv een situatie van decennia terug te gaan bestuderen op overeenkomsten want die zijn altijd en overal en voor alles wel te vinden maar het lost verder niks opquote:Op woensdag 26 augustus 2026 11:50 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat je ook kan leren aan jongeren is dat problemen die toen plaatsvonden, nu nog steeds of alweer kunnen plaatsvinden. En dat problemen signaleren makkelijk is en het verleidelijk is een makkelijke zondebok aan te wijzen ipv de echte oorzaken (vaak beleid gerelateerd) op te lossen.
Terecht puntquote:Op woensdag 26 augustus 2026 12:23 schreef the-eye het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken is nooit een goed plan. Bestudeer maar gewoon de situatie waar het om gaat en werk aan een oplossing ipv een situatie van decennia terug te gaan bestuderen op overeenkomsten want die zijn altijd en overal en voor alles wel te vinden maar het lost verder niks op
quote:Op woensdag 26 augustus 2026 12:10 schreef Memeowitz het volgende:
Het communisme heeft tientallen miljoenen meer mensen vermoord. Vanwaar enkelt de focus op het nazisme?
Oh wacht wij leven nu zelf onder communisme natuurlijk. Boeren moeten verdwijnen, groenlinks wilt bezit verbieden enz.
Als ik de posts van jou op fok zie ben jij echt ziek in de kop he. En je bent ook nog eens gevaarlijk met je fantasie over het elkaar in slaan van vrouwen.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 11:56 schreef Memeowitz het volgende:
Letterlijk alle anti Hitler normans be like
[ afbeelding ]
Wie is er debieler vraag ik mij af.
Waarom eigenlijk?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 23:22 schreef the-eye het volgende:
Als je in het migratie debat Hitler erbij haalt ben je gewoon af, einde discussie
Ja er liggen nogal wat gevoeligheden rondom dit onderwerp, merk ik.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 12:02 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]Jij die in 2026 dit topic opent hoort dat wel te weten als je een beetje hebt opgelet bij geschiedenis dus heb je ook nog wat inhoudelijks te melden afgezien van de trollerige oneliners?
Na bijna 100 jaar.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 23:22 schreef the-eye het volgende:
Echt he, de mafklapper van de maandquote:
quote:Op woensdag 26 augustus 2026 11:53 schreef Memeowitz het volgende:
Als je in 2026 nog niet racistisch of antisemtisch bent dan sta je gewoon niet met beide benen in de realiteit imho.
We hebben een Hitler fanquote:
Wtf waar heb ik dat geschreven.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 12:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Als ik de posts van jou op fok zie ben jij echt ziek in de kop he. En je bent ook nog eens gevaarlijk met je fantasie over het elkaar in slaan van vrouwen.
Stel dat je iets leert begrijpen met betrekking tot wáárom zo'n man razend populair werd in die tijd. Want heb je daar überhaupt enig idee van?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 23:22 schreef the-eye het volgende:
12 jaar lang hyperinflatie in de weimar door de rothchilds. De rol van joden die het voortouw namen met hun communisme en de verloedering van de maatschappij met het normaliseren van kindermisbruik, transseksualiteit, massa immigratie, socialisme.. oh shit dit is waar wij nu ook mee te maken hebbenquote:Op woensdag 26 augustus 2026 12:46 schreef n__n het volgende:
[..]
Stel dat je iets leert begrijpen met betrekking tot wáárom zo'n man razend populair werd in die tijd. Want heb je daar überhaupt enig idee van?
Wat je dan doet is met de ogen van nu kijken naar die situatie en dat levert natuurlijk nooit bruikbare antwoorden opquote:Op woensdag 26 augustus 2026 12:46 schreef n__n het volgende:
[..]
Stel dat je iets leert begrijpen met betrekking tot wáárom zo'n man razend populair werd in die tijd. Want heb je daar überhaupt enig idee van?
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Je hebt werkelijk geen flauw idee wat die man zo populair maakte, even los van dat we het eens kunnen zijn over dat zijn handelen natuurlijk heel verwerpelijk was. Dat staat helemaal los daarvan. Men had toen te maken met soortgelijke problemen, wellicht is dat gewoon te confronterend voor je..?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 12:55 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wat je dan doet is met de ogen van nu kijken naar die situatie en dat levert natuurlijk nooit bruikbare antwoorden op
Alleen heel veel moralistisch geleuter dat we het zo lekker eens met elkaar zijn daarover.
Ik vind het vooral confronterend dat we na 80 jaar vergelijkingen met wo2 op het punt beland zijn dat een minister van staat Israel op gelijke voet stelt met nazi Duitsland Maw het is een vijver waar je uit kan vissen als het je zo uitkomt en niet een leerzame periode waar we gezamenlijk conclusies aan verbonden hebbenquote:Op woensdag 26 augustus 2026 13:01 schreef n__n het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Je hebt werkelijk geen flauw idee wat die man zo populair maakte, even los van dat we het eens kunnen zijn over dat zijn handelen natuurlijk heel verwerpelijk was. Dat staat helemaal los daarvan. Men had toen te maken met soortgelijke problemen, wellicht is dat gewoon te confronterend voor je..?
Ja want Israel is niet bezig met een genocide wil je zeggen. Als israel het doet is het goed. Als de nazis het doen is het fout?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 13:29 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik vind het vooral confronterend dat we na 80 jaar vergelijkingen met wo2 op het punt beland zijn dat een minister van staat Israel op gelijke voet stelt met nazi Duitsland Maw het is een vijver waar je uit kan vissen als het je zo uitkomt en niet een leerzame periode waar we gezamenlijk conclusies aan verbonden hebben
Ik had al bepaalde ideeën ontwikkeld over vrijmetselaarij, oude bloedlijnen, machtige bankiers en wat de invloeden daarvan zijn op de wereld, ver voordat ik ontdekte dat Hitler daar soortgelijke ideeën over bleek te hebben. Dat ontdekte ik bij toeval, toen ik voor de lol eens een nazi propagandafilm gekeken heb. Ik vind het ook behoorlijk gek dat zijn motieven zo erg worden weggestopt. We mogen kennelijk slechts weten dat hij Joden zou haten en vanuit pure haat zou hebben gehandeld.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 13:29 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik vind het vooral confronterend dat we na 80 jaar vergelijkingen met wo2 op het punt beland zijn dat een minister van staat Israel op gelijke voet stelt met nazi Duitsland Maw het is een vijver waar je uit kan vissen als het je zo uitkomt en niet een leerzame periode waar we gezamenlijk conclusies aan verbonden hebben
Ik zou bijna durven stellen dat we elke periode uit het verleden kunnen gebruiken voor vergelijkingen behalve wo2
Manoman..quote:Om nog maar niet te spreken over hoe het beruchte kamp na de oorlog verbouwd is om zaken te verdraaien, of over de filmpjes van vroeger waar men toch behoorlijk wat plezier leek te hebben op de kampen.
Uiteindelijk leer je dat helemaal niets is was het lijkt. Of het nou over de huidige oorlogen gaat of die uit het verleden. Daar bestaan geen uitzonderingen op.quote:
Maar ik ben natuurlijk een soort wappie als ik aanhaal dat we vandaag de dag onderhevig zijn aan propaganda die minstens zo sterk is als die van vroeger. Terwijl het juist wel verklaart dat zoveel mensen vandaag de dag heel gekke dingen vinden en doen.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 15:53 schreef Oud_student het volgende:
Linksen (D66,PRO,Denk) zitten in een schizofrene spagaat:
Enerzijds zeggen ze dat Hitler het kwaad is en maken al hun tegenstanders voor Nazi uit
Anderzijds adopteren ze de ideeen van Hitler, waaronder ook de Jodenhaat
Dit doen ze samen met de Islamieten, die ook al goede vriendjes met Hitler waren.
Dit culmineert in de Paliwappies een monsterverbond tussen links en de islam
Jij bedoelt de propaganda van toen achteraf als waarheid zien? Mijn opa heeft in kamp Amersfoort gezeten en dat was geen vakantiekamp.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 16:48 schreef n__n het volgende:
[..]
Maar ik ben natuurlijk een soort wappie als ik aanhaal dat we vandaag de dag onderhevig zijn aan propaganda die minstens zo sterk is als die van vroeger. Terwijl het juist wel verklaart dat zoveel mensen vandaag de dag heel gekke dingen vinden en doen.
Idd, Hitler wist heel goed hoe je propaganda moest maken. Er is een hoofdstuk daarover in Mein Kampf.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 16:48 schreef n__n het volgende:
[..]
Maar ik ben natuurlijk een soort wappie als ik aanhaal dat we vandaag de dag onderhevig zijn aan propaganda die minstens zo sterk is als die van vroeger. Terwijl het juist wel verklaart dat zoveel mensen vandaag de dag heel gekke dingen vinden en doen.
Propaganda gaat niet over waarheid of onwaarheidquote:Op woensdag 26 augustus 2026 16:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jij bedoelt de propaganda van toen achteraf als waarheid zien? Mijn opa heeft in kamp Amersfoort gezeten en dat was geen vakantiekamp.
Achteraf Hitler vereren is ook een soort propaganda dan.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 16:57 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Propaganda gaat niet over waarheid of onwaarheid
Heb je enig idee hoe propaganda werkt? Het werkt juist zo sterk omdat het voor een deel uit waarheid bestaat. Daarom vallen mensen er zeg maar voor. En dan langzaam wordt het steeds verder opgevoerd tot meer krankzinnige ideeën.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 16:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jij bedoelt de propaganda van toen achteraf als waarheid zien? Mijn opa heeft in kamp Amersfoort gezeten en dat was geen vakantiekamp.
Ahum? Hitler zijn propaganda vergelijken met de aanpak van een pandemie? Volgens mij ben jij echt van het padje af.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:32 schreef n__n het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoe propaganda werkt? Het werkt juist zo sterk omdat het voor een deel uit waarheid bestaat. Daarom vallen mensen er zeg maar voor. En dan langzaam wordt het steeds verder opgevoerd tot meer krankzinnige ideeën.
Coronatijd was een schitterend voorbeeld. Als ze zonder opbouw voor lockdowns hadden gekozen, had niemand dat geaccepteerd. Ik neem aan dat je ook bekend bent met het cursusfilmpje van Marc van Ranst, die begin 2019 uitlegt hoe je geloofwaardig overkomt op het volk in het geval van een pandemie? Zo nee, ook het kijken waard wellicht. Gewoon om je perspectief eens een keer te verbreden.
Ik denk dat je van het padje af bent als je juist niet kunt doorzien dat propaganda van alle tijden is en dat je er ook zelf door beïnvloed bent. Wij allemaal, zeg maar. Die 'aanpak van een pandemie' was overigens niet een peer-reviewed bewezen aanpak en had ook zeer veel nadelen tov de ontwikkeling van kinderen, om maar één van de vele voorbeelden te noemen. Dat het dermate ver ging qua beleid komt doordat er door middel van propaganda een draagvlak gecreëerd is.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ahum? Hitler zijn propaganda vergelijken met de aanpak van een pandemie? Volgens mij ben jij echt van het padje af.
Jammer dat Hitler niet is blijven leven dan, had ie ook een parlementair onderzoek aan zijn broek gekregen..quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:48 schreef n__n het volgende:
[..]
Ik denk dat je van het padje af bent als je juist niet kunt doorzien dat propaganda van alle tijden is en dat je er ook zelf door beïnvloed bent. Wij allemaal, zeg maar. Die 'aanpak van een pandemie' was overigens niet een peer-reviewed bewezen aanpak en had ook zeer veel nadelen tov de ontwikkeling van kinderen, om maar één van de vele voorbeelden te noemen. Dat het dermate ver ging qua beleid komt doordat er door middel van propaganda een draagvlak gecreëerd is.
Het verhaal mbt tot hóe en óf hij gestorven zou zijn is imo net zo geloofwaardig als de moord op Osama bin Laden. Er was immers geen levenloos lichaam dat de hele wereld kon aanschouwen.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jammer dat Hitler niet is blijven leven dan, had ie ook een parlementair onderzoek aan zijn broek gekregen..
Crisis, heb hier echt met een wappie te maken, in wat voor internetbubbel vind jij jouw waarheden? Manoman, toch.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:52 schreef n__n het volgende:
[..]
Het verhaal mbt tot hóe en óf hij gestorven zou zijn is imo net zo geloofwaardig als de moord op Osama Bin-Laden. Er was immers geen levenloos lichaam dat de hele wereld kon aanschouwen.
Je speelt het steeds op de persoon en komt met allerlei aannames over mijn denkbeelden, maar je kunt werkelijk geen enkele vraag beantwoorden of een perspectief belichten. Veelzeggend is dat. Projectie.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Crisis, heb hier echt met een wappie te maken, in wat voor internetbubbel vind jij jouw waarheden? Manoman, toch.
Eerder andersom, jij draagt complottheorieen aan als waarheden en dat niet iedereen dat ook vindt vind je vreemd. Uiteraard zijn er geen lijken gevonden van Hitler en Osama, de eerste heeft zelfmoord gepleegd en zijn naasten gedwongen hem op te fikken, want hij wilde niet opgehangen worden en de tweede is in zee gedumpt om te voorkomen dat zijn bewonderaars aan zijn graf gingen janken. Geloof jij ook niet in het ophangen van Saddam Hoessein?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:55 schreef n__n het volgende:
[..]
Je speelt het steeds op de persoon en komt met allerlei aannames over mijn denkbeelden, maar je kunt werkelijk geen enkele vraag beantwoorden of een perspectief belichten. Veelzeggend is dat. Projectie.
Waar 'draag ik complottheorieën aan als waarheden'? Ik geef middels voorbeelden aan waar propaganda toe in staat is. En ja, mijn persoonlijke méning is dat de maatregelen buitensporig waren en zonder propaganda nooit zo uit de hand waren gelopen.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Eerder andersom, jij draagt complottheorieen aan als waarheden en dat niet iedereen dat ook vindt vind je vreemd. Uiteraard zijn er geen lijken gevonden van Hitler en Osama, de eerste heeft zelfmoord gepleegd en zijn naasten gedwongen hem op te fikken, want hij wilde niet opgehangen worden en de tweede is in zee gedumpt om te voorkomen dat zijn bewonderaars aan zijn graf gingen janken. Geloof jij ook niet in het ophangen van Saddam Hoessein?
Oh, we gaan het onderwerp van Hitler naar de maatregelen over de pandemie draaien? Marc van Ranst heeft zeker goede argumenten en ook is het achteraf duidelijk dat een aantal maatregelen nergens op sloegen, de aanpak van de bejaardenhuizen bijv, schandalig, het gezeur over dor hout en de lock-downs hebben achteraf meer kwaad gedaan dan goed. Toch werd het niet extreem dwingend opgelegd en dat is het verschil met Hitler zijn aanpak om een Jodenvrij land te krijgen.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:25 schreef n__n het volgende:
[..]
Waar 'draag ik complottheorieën aan als waarheden'? Ik geef middels voorbeelden aan waar propaganda toe in staat is. En ja, mijn persoonlijke méning is dat de maatregelen buitensporig waren en zonder propaganda nooit zo uit de hand waren gelopen.
Wat vond je zelf nou precies van de video van Marc van Ranst? Is een erg leerzame video waar hij interessante zaken uitlegt.
Mensen stonden uiteindelijk gemondkapt te SCHUIMBEKKEN om tyrannieke maatregelen en uitsluiting (alsook opsluiting!) van de medemens. Heel normaal.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, we gaan het onderwerp van Hitler naar de maatregelen over de pandemie draaien? Marc van Ranst heeft zeker goede argumenten en ook is het achteraf duidelijk dat een aantal maatregelen nergens op sloegen, de aanpak van de bejaardenhuizen bijv, schandalig, het gezeur over dor hout en de lock-downs hebben achteraf meer kwaad gedaan dan goed. Toch werd het niet extreem dwingend opgelegd en dat is het verschil met Hitler zijn aanpak om een Jodenvrij land te krijgen.
Ja en uitgezet toen ze begonnen over de stelling dat "de cosmopolitische elite die noodgedwongen (?) vijandig staan tov het gewone gewortelde volk". Wat een kwats! Zelf zitten ze als cosmopolieten ergens op een terrasje in Dubai ofso..quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:32 schreef n__n het volgende:
[..]
Mensen stonden uiteindelijk gemondkapt te SCHUIMBEKKEN om tyrannieke maatregelen en uitsluiting (alsook opsluiting!) van de medemens. Heel normaal.
Maar goed, terug naar het onderwerp dan maar.
Heb je het fragment waarover het initieel ging ook daadwerkelijk bekéken..?
Natuurlijk is een uitzending van Ongehoord Nederland niet serieus te nemen. Maar het gaat hier om het Hitler-fragment, wat je dus kennelijk niet bekeken hebt. Waarom reageer je dan überhaupt in dit topic?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja en uitgezet toen ze begonnen over de stelling dat "de cosmopolitische elite die noodgedwongen (?) vijandig staan tov het gewone gewortelde volk". Wat een kwats! Zelf zitten ze als cosmopolieten ergens op een terrasje in Dubai ofso..![]()
Sorry, kan ik niet serieus nemen dit.
Je leest niet goed, ik zeg dat ik het fragment uitgezet heb NA het Hitler fragment en die mutsen op dat terrasje daarover wilden gaan discussieren.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:49 schreef n__n het volgende:
[..]
Natuurlijk is een uitzending van Ongehoord Nederland niet serieus te nemen. Maar het gaat hier om het Hitler-fragment, wat je dus kennelijk niet bekeken hebt. Waarom reageer je dan überhaupt in dit topic?
Nou, ik vond een aantal zaken van aanpak best heftig, oudjes die geen familiebezoek meer mochten en in hun eentje stierven.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 19:03 schreef GerryDV het volgende:
Ik vond de propaganda tijdens corona nou niet heel heftig. Het was maar een klein ding in de jaren. Niet megaveel van mee gekregen of last van gehad. Totaal niet te vergelijken.
Natuurlijk werden er stevige maatregelen genomen. Maar wel altijd min of meer wetenschappelijk onderbouwd, op basis van de toen beschikbare kennis. En over het algemeen veel minder heftig dan in onze buurlanden.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 19:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou, ik vond een aantal zaken van aanpak best heftig, oudjes die geen familiebezoek meer mochten en in hun eentje stierven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |