Uiteraard. Maar als je veel wilt investeren in defensie, momenteel toch de grootste verschuiving in de begroting, zou je best kunnen betogen dat je daarvoor ook de staatsschuld kan laten groeien. De keuzes die nu worden gemaakt door de coalitie zijn ook arbitrair.quote:Op maandag 24 augustus 2026 21:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan waaraan je dat geleende geld uit wil geven. Of het slim is.
Ach ja, hij heeft zich ingegraven en zal dat nooit erkennen. Alles van Pro is per definitie fout.quote:Op maandag 24 augustus 2026 21:59 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee de VVDis flexibel
Allemachtig zeg
Een zeldzame poging de gelederen gesloten te houden? Steken ze elkaar als het over de Europese fractie wel weer openbaar messen in de rug.quote:Op maandag 24 augustus 2026 22:16 schreef capricia het volgende:
Ik hoor trouwens ook weinig van andere prominenten van PRO. Alleen Klaver en geen enkel ander geluid.
Waarom is dat?
En wat is haar conclusie dan?quote:Op maandag 24 augustus 2026 22:23 schreef michaelmoore het volgende:
Rianne Letschert heeft wel een goed verhaal op NED1
waarom er niets gebeurt door onze lachende MP
Dat ze aan het werk gaan, nou dat hopen we dan maarquote:
quote:AI-overzicht
Het kabinet wil Lelystad Airport in oktober 2027 openen voor vakantievluchten.
Na jaren van discussie heeft de coalitie hierover duidelijke afspraken gemaakt.
Wat de coalitie heeft afgesproken
Opening in 2027:
Minister Vincent Karremans streeft naar de eerste commerciële vluchten in oktober 2027.
Aantal vluchten:
Het vliegveld start met plannen voor 10.000 vakantievluchten per jaar.
Defensie en burger:
De luchthaven wordt gebruikt voor zowel vakantievluchten als militaire taken (F-35's).Investeringen en regels
Geld:
Schiphol investeert tot 40 miljoen euro om het vliegveld gereed te maken.
"waarom er niets gebeurt door onze lachende MP"?quote:Op maandag 24 augustus 2026 22:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat ze aan het werk gaan, nou dat hopen we dan maar
ik denk dat Rob volgende week Airport Lelystad gaat open doen, o nee in 2027
[..]
Best veel, zitten in de regering toch en sloten Pro uitquote:Op maandag 24 augustus 2026 22:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat heeft de VVD hier nou weer mee te maken, man man man
Ik vind in dit hele verhaal het CDA nogal opvallend stil.quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:00 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Best veel, zitten in de regering toch en sloten Pro uit
Geen idee, ze zijn heel stil sinds ze in het kabinet zittenquote:Op maandag 24 augustus 2026 23:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind in dit hele verhaal het CDA nogal opvallend stil.
Hoor je daar nog wel eens wat van?
Wat willen zij?
Ja, en? Het is geen campagnetijd meer. De regering bestaat uit 3 partijen, niet alleen uit de VVD. Het kabinet heeft al ingebonden.quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:00 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Best veel, zitten in de regering toch en sloten Pro uit
Die hebben zich sowieso laten piepelen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Geen idee, ze zijn heel stil sinds ze in het kabinet zitten
Het heeft voor het CDA geen nut om nu een profielconflict met VVD of D66 te veroorzaken, dus ze lijken vooral in te zetten op Van den Brink als stille mediator met mogelijke steunpartijen. Of hem dat gaat lukken is de vraag.quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat willen zij?
Jij begon over inflexibiliteitquote:Op maandag 24 augustus 2026 23:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, en? Het is geen campagnetijd meer. De regering bestaat uit 3 partijen, niet alleen uit de VVD. Het kabinet heeft al ingebonden.
Die blinde haat voor de VVD behoudt je er van om normaal na te denken.
Dat was tijdens de formatie, daar nog in blijven hangen is heel erg zielig. En dan maar klagen op de VVD die zogenaamd nog steeds in de 'campagnestand' zou staanquote:Op maandag 24 augustus 2026 23:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Jij begon over inflexibiliteit
Daar begon de VVD mee door Pro uit te sluiten
Het is ook de VVD die nog steeds in campagnestand staatquote:Op maandag 24 augustus 2026 23:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat was tijdens de formatie, daar nog in blijven hangen is heel erg zielig. En dan maar klagen op de VVD die zogenaamd nog steeds in de 'campagnestand' zou staan
Totaal onzichtbare partij.quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Het heeft voor het CDA geen nut om nu een profielconflict met VVD of D66 te veroorzaken, dus ze lijken vooral in te zetten op Van den Brink als stille mediator met mogelijke steunpartijen. Of hem dat gaat lukken is de vraag.
Zou jij graag nieuwe verkiezingen willen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 00:02 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het is ook de VVD die nog steeds in campagnestand staat
Nogmaals jij begint over inflexibiliteit van Pro
Het is goed dat ze de rug recht houden tegen de PVV en FVD lover Yesilgoz
Lastige vraag maar ik zeg ja, dit kabinet heeft op deze manier amper daadkracht en vind ik economisch te rechts, al is het afwachten wat er gaat komen met nieuwe verkiezingen waar partijen als FVD en Ja21 hoog in de peilingen staan, dan kan Pro de grootste zijn maar met wie kunnen ze dan regeren voor een meerderheidquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 00:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou jij graag nieuwe verkiezingen willen?
het zou wel een goede les zijn voor een volgend kabinet,quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 00:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou jij graag nieuwe verkiezingen willen?
Ik zou graag een meerderheidskabinet willen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 00:14 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Lastige vraag maar ik zeg ja, dit kabinet heeft op deze manier amper daadkracht en vind ik economisch te rechts, al is het afwachten wat er gaat komen met nieuwe verkiezingen waar partijen als FVD en Ja21 hoog in de peilingen staan, dan kan Pro de grootste zijn maar met wie kunnen ze dan regeren voor een meerderheid
Ik vind die Rianne Letschert veel meer mans dan Rob Jettenquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 01:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou graag een meerderheidskabinet willen.
Na al die jaren Rutte hebben we vleugellamme Schoof gehad en nu minderheid Jetten.
Heb het gevoel dat we al jaren stil staan. En dat dat voor even wel kan. Maar dat dat nu te lang duurt.
Weinig gedeelde visie en waar we heen gaan als Nederland. En de wereld wordt ook geen rustigere plek.
Ik vind Jetten na 183 dagen premier niet de bruggenbouwer waarvan ik gehoopt had dat hij het zou zijn. Vind hem zichtbaar bij feesten en partijen en weinig op de moeilijke dossiers.
Maar ik weet ook niet of een andere leider, zoals Klaver, dat beter zou doen.
Beetje een treurig kabinet. Niet in staat tot grootse dingen.
PVV is ook vrij stil. Staan een beetje aan de zijlijn, maar een oppositiepartij kan ook een tegen begroting maken onder het mom van ..... zo kan het ook !quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat willen zij?
Dat is wel erg optimistisch.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 03:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
PVV is ook vrij stil. Staan een beetje aan de zijlijn, maar een oppositiepartij kan ook een tegen begroting maken onder het mom van ..... zo kan het ook !
Een tegenbegroting is een campagnekermismiddel en niet een serieus tegenvoorstel (dus zou wat dat betreft wel bij de PVV passen, los van dat ze hun partijprogramma al nooit laten doorrekenen dus met begrotingen hebben ze niet zoveel).quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 03:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
PVV is ook vrij stil. Staan een beetje aan de zijlijn, maar een oppositiepartij kan ook een tegen begroting maken onder het mom van ..... zo kan het ook !
Ik heb nog liever een goede leider op links dan het gebrabbel van de afgelopen paar jaar. (God verhoede verder dat dat werkelijk gebeurtquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 01:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou graag een meerderheidskabinet willen.
Na al die jaren Rutte hebben we vleugellamme Schoof gehad en nu minderheid Jetten.
Heb het gevoel dat we al jaren stil staan. En dat dat voor even wel kan. Maar dat dat nu te lang duurt.
Weinig gedeelde visie en waar we heen gaan als Nederland. En de wereld wordt ook geen rustigere plek.
Ik vind Jetten na 183 dagen premier niet de bruggenbouwer waarvan ik gehoopt had dat hij het zou zijn. Vind hem zichtbaar bij feesten en partijen en weinig op de moeilijke dossiers.
Maar ik weet ook niet of een andere leider, zoals Klaver, dat beter zou doen.
Beetje een treurig kabinet. Niet in staat tot grootse dingen.
We zijn voornamelijk gezegend met een leger carrièrepolitici die er grotendeels voor zichzelf zitten en helaas niet met enkele visionaire staatslui met een duidelijke missie voor de toekomst van ons land.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 07:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb nog liever een goede leider op links dan het gebrabbel van de afgelopen paar jaar. (God verhoede verder dat dat werkelijk gebeurt).
Ik riep toen Rutte wegging al geinend dat zelfs de SP hem nog zou gaan missen en dat lijkt ook nog bijna zo. Maar goed, hijzelf was over de datum dus geen optie meer.
Er is simpelweg geen leider, laat staan een verbindende. Dilan niet, Klaver niet, Eerdmans niet, Bontebal niet, Jimmy lol, Lidewij lol^2, en Jetten valt zwaar tegen (had serieus meer verwacht). En in de tweede lijn zie ik ook niet bijster veel. De Hoop misschien, dat was het wel. En Mona natuurlijk! Ja, dat was een garpje.
Tis ook wel even geleden dat we dat wel hadden, want ook Rutte werd meer oliemannetje dan visionair (wat hij bij de JOVD nog wel was). Dan moeten we echt terug naar ehm Bos? Bolkestein? Of zelfs Lubbers, maar toen was ook ik nog net zindelijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 07:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zijn voornamelijk gezegend met een leger carrièrepolitici die er grotendeels voor zichzelf zitten en helaas niet met enkele visionaire staatslui met een duidelijke missie voor de toekomst van ons land.
Politieke zesjescultuur met een voorspelbaar resultaat.
Lol, dit is wel heel delulu. Klaver heeft maanden geleden al gezegd bereid te zijn tot compromissen, maar dat het kabinet een partner moest kiezen en niet moest gaan zitten schipperen omdat het anders verzeild zou raken in een permanente formatie.quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat was tijdens de formatie, daar nog in blijven hangen is heel erg zielig. En dan maar klagen op de VVD die zogenaamd nog steeds in de 'campagnestand' zou staan
Was een goede bak koffie. Nu wel tijd om aan het werk te gaan en te bouwen aan de toekomstquote:
heel jammer dat een sociale middenpartij als de Pvda er onder door moest gaan door malversaties van Samsom met zijn vriend Rutte en Stef Blok en de restanten verkocht zijn aan Groen Linksquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 07:51 schreef Perrin het volgende:
In de jaren '70 hadden we visionair Joop den Uyl, systeemdenker Hans van Mierlo en hervormer Jan Terlouw.
In de jaren '80 volgde staatsman Ruud Lubbers, later aangevuld door Bolkestein als intellectuele agendabepaler en Wim Kok als verbindende staatsman.
Daarna werd het inderdaad schraler: Balkenende en Rutte waren vooral bekwame crisis- en systeemmanagers. Ze hielden het land bestuurbaar, maar wisten het veel minder overtuigend richting te geven.
Jaja Joop was een hervormer.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 07:51 schreef Perrin het volgende:
In de jaren '70 hadden we visionair Joop den Uyl, systeemdenker Hans van Mierlo en hervormer Jan Terlouw.
In de jaren '80 volgde staatsman Ruud Lubbers, later aangevuld door Bolkestein als intellectuele agendabepaler en Wim Kok als verbindende staatsman.
Daarna werd het inderdaad schraler: Balkenende en Rutte waren vooral bekwame crisis- en systeemmanagers. Ze hielden het land bestuurbaar, maar wisten het veel minder overtuigend richting te geven.
Den Uyll was een sociaal mens , de Pvda heeft ook veel meer met de SP en CDA dan met een elitair restant van de CPN / PPR /quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 10:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jaja Joop was een hervormer.
Het was meer een mannelijk gen z’er met een spending probleem 🫣
Eh .. ik zou het 'buigen voor druk' kunnen noemen wanneer het kabinet op eigen houtje genoeg slagkracht zou hebben, maar er door die druk voor koos om iets anders te doen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 22:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat zou onzin zijn want de coalitie heeft al een paar keer gebogen voor de druk van de vakbonden.
Het was geen slecht mensquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 10:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Den Uyll was een sociaal mens , de Pvda heeft ook veel meer met de SP en CDA dan met een elitair restant van de CPN / PPR /
Den Utyl sloot de kolenmijnen De Staats Mijnen en richtte de DSM op maar niet vanwege het milieu maar vanwege de onmenselijke toestanden daar beneden
Ook kwam ie met de Premie A regeling , een koophuis voor iedere arbeider , dat was zijn doel
Ook de bejaardenhuizen was van de Pvda , voor een goede verzorging van ouderen
geen woningen bouwen vanwege stikstof of woelratten daar had ie helemaal niets meequote:Op dinsdag 25 augustus 2026 10:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het was geen slecht mens
Hij wilde het beste voor de mensen waar hij zo weinig op leek. Veel meer oog voor de noden van werknemers dan die hautaine club die tegenwoordig pro heet.
quote:De sociaaldemocrate en tweede vrouwelijke premier van Denemarken was net terug van een reis naar Oekraïne, waar ze meerdere luchtalarmen had moeten ondergaan.
Ze plaatste een bericht daarover op Instagram en kreeg ongevraagd aanbiedingen om haar te helpen
Frederiksen, die sinds 2019 premier is van Denemarken en daarmee een van de langstzittende regeringsleiders van Europa is, zei dat je als vrouw in de publieke belangstelling regelmatig wordt blootgesteld aan dergelijke ongewenste en oppervlakkige kritiek.
Klopt. In princiep gingen eerste levensbehoeften wel voor natuur, maar niet uitsluitend natuurlijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 10:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
geen woningen bouwen vanwege stikstof of woelratten daar had ie helemaal niets mee
zulk soort woke onzin daar hoefde je niet over te beginnen
we moeten een voorbeeld nemen aan Denemarken op terreinen als stikstof , beestjes en migranten
[..]
Dat is dus precies wat ik zeg. Permanente formatiestand. Klaver moet even googlen wat een minderheidskabinet betekent.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 08:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lol, dit is wel heel delulu. Klaver heeft maanden geleden al gezegd bereid te zijn tot compromissen, maar dat het kabinet een partner moest kiezen en niet moest gaan zitten schipperen omdat het anders verzeild zou raken in een permanente formatie.
Wil de VVD wel een compromis sluiten op het gebied van sociale zekerheid dan? Want volgens mij is en was hun standpunt dat de bezuinigingen hierin hoe dan ook blijven staan en niet ergens anders mogen weggehaald.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is dus precies wat ik zeg. Permanente formatiestand. Klaver moet even googlen wat een minderheidskabinet betekent.
En hij is dus niet bereid tot compromissen, zo blijkt.
Je praat tegen een blok beton dat er van overtuigd is dat per definitie alles de schuld is van Pro of Klaver.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:51 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wil de VVD wel een compromis sluiten op het gebied van sociale zekerheid dan? Want volgens mij is en was hun standpunt dat de bezuinigingen hierin hoe dan ook blijven staan en niet ergens anders mogen weggehaald.
Het is tijd voor een zakenkabinet een NSC kabinet,quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je praat tegen een blok beton dat er van overtuigd is dat per definitie alles de schuld is van Pro of Klaver.
quote:AI-overzicht
Een zakenkabinet functioneert binnen de regels van een democratische rechtsstaat.
Hier zijn de belangrijkste kenmerken waarom een zakenkabinet democratisch is
Grondwettelijke basis:
Een zakenkabinet wordt benoemd volgens de bestaande democratische regels en de grondwet van een land.
Parlementaire controle:
Het kabinet is volledige verantwoording schuldig aan het volgekozen parlement.
Als het parlement het vertrouwen in het zakenkabinet opzegt, moet het kabinet aftreden.
Tijdelijk karakter:
Dit type kabinet wordt meestal gevormd tijdens een politieke crisis of een moeilijke formatie.
Hun doel is om het land tijdelijk te besturen en lopende zaken af te wikkelen totdat er nieuwe verkiezingen zijn of een politiek kabinet is gevormd.
Geen ideologisch doel:
In plaats van politici zitten er vaak partijloze experts of technocraten in (zoals professoren, rechters of topambtenaren) die beslissingen nemen op basis van inhoudelijke expertise in plaats van een politieke of dictatoriale agenda.
Dat hebben ze al gedaan, de plannen voor hogere AOW-leeftijd zijn al opgegeven. Dus het kabinet heeft al ingebonden en stelt dus al een compromis voor. Dat is echt niet zo lang geleden hoor.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:51 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wil de VVD wel een compromis sluiten op het gebied van sociale zekerheid dan? Want volgens mij is en was hun standpunt dat de bezuinigingen hierin hoe dan ook blijven staan en niet ergens anders mogen weggehaald.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |