abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 18:26:38 #76
375570 crew  Cyan9
pi_221646326
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat kan ik nergens terugvinden, maar sowieso betekent dat laatste een verkapte belastingverhoging omdat de overheid dat verschil tussen plafond en werkelijke prijs wel zelf moet betalen natuurlijk.
Bij het terugzoeken zie ik dat ik wel o.a. een artikel uit 2022/2023 aanhaal (wat niet m'n bedoeling was, was opzoek naar wat recenter), maar ook in het programma van de partij uit 2025 blijkt dat ze pleiten voor een lagere energiebelasting voor gezinnen.

https://www.bnnvara.nl/ka(...)oor-energie-nu-nodig
https://www.hartvannederl(...)p-gas-op-lager-pitje
https://dpa-factchecking.com/netherlands/251030-99-485126/
https://groenlinkspvda.nl(...)rijs-voor-brandstof/
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221646340
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:26 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Bij het terugzoeken zie ik dat ik wel o.a. een artikel uit 2022/2023 aanhaal (wat niet m'n bedoeling was, was opzoek naar wat recenter), maar ook in het programma van de partij uit 2025 blijkt dat ze pleiten voor een lagere energiebelasting voor gezinnen.

https://www.bnnvara.nl/ka(...)oor-energie-nu-nodig
https://www.hartvannederl(...)p-gas-op-lager-pitje
https://dpa-factchecking.com/netherlands/251030-99-485126/
https://groenlinkspvda.nl(...)rijs-voor-brandstof/
Ok dus alleen een klein verlaging van de belasting op gas is er dus. De rest van het lijstje klopt wel.

(een maximumprijs voor brandstof is geen belastingverlaging natuurlijk, integendeel).
pi_221647001
https://www.nu.nl/politie(...)len-levensgroot.html

Klaver voert nog even de druk op.
pi_221647217
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 20:06 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)len-levensgroot.html

Klaver voert nog even de druk op.
"Sinds het aantreden van het kabinet is Klavers boodschap al dat alle bezuinigingen op de sociale zekerheid van tafel gaan. "

Dan valt er ook weinig te praten. Als ie zelf geen stap naar voren wil zetten.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221647530
Ik vind het ook wel klote als het kabinet zou vallen want links om of rechtsom gaan we geen coalitie van 76 zetels krijgen. Rechts is te versplinterd (en ik denk niet dat FvD groot genoeg is om de grootste partij te worden) en als PRO de grootste zou worden hebben ze niet genoeg mensen aan hun kant van de politieke as om een ruime meerderheid te vormen.

Er moet dus eigenlijk eerst iets gedaan worden om ervoor te zorgen dat een coalitie gevormd kan worden met een goede meerderheid.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_221647543
Ergens wel raar dat rechts niet gezamenlijk een vuist maakt zodat de coalitie er niet eromheen kan zou je zeggen
  maandag 24 augustus 2026 @ 21:28:02 #82
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221647623
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:13 schreef Nexum het volgende:
Ik vind het ook wel klote als het kabinet zou vallen want links om of rechtsom gaan we geen coalitie van 76 zetels krijgen. Rechts is te versplinterd (en ik denk niet dat FvD groot genoeg is om de grootste partij te worden) en als PRO de grootste zou worden hebben ze niet genoeg mensen aan hun kant van de politieke as om een ruime meerderheid te vormen.

Er moet dus eigenlijk eerst iets gedaan worden om ervoor te zorgen dat een coalitie gevormd kan worden met een goede meerderheid.
maar als er nieuwe verkiezingen komen dan is Yeşilgöz haar mooie baantje kwijt en komt de VVD mogelijk helemaal niet meer in de nieuwe coalitie

Dus de VVD zal best wel plooibaar zijn, helaas is Rob Jetten de man niet om met de vuist op tafel te slaan ,
ik zie D66 dan ook niet in een volgend kabinet komen als grootste partij en Rob Jetten niet als MP

Dus het ligt helemaal aan het minderheidskabinet om eens stevig politiek te gaan voeren op het gebied van
woningbouw , werken moet lonen , HRA afbouw en omvorming van het toeslagenstelsel

Je zou haast wensen dat Nederland een dictatuur was

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 24-08-2026 21:40:23 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221647638
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:13 schreef Nexum het volgende:

Ik denk niet dat het snel gaat vallen, eigenlijk.
Als de hervormingen op sociale zekerheid niet plaats kunnen vinden gaat de staatsschuld gewoon omhoog.
Helaas.
- Goethe, “Faust”
pi_221647653
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:15 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ergens wel raar dat rechts niet gezamenlijk een vuist maakt zodat de coalitie er niet eromheen kan zou je zeggen
Rechts heeft teveel ego’s
  maandag 24 augustus 2026 @ 21:32:06 #85
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221647667
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het snel gaat vallen, eigenlijk.
Als de hervormingen op sociale zekerheid niet plaats kunnen vinden gaat de staatsschuld gewoon omhoog.
Helaas.
Dat de staatschuld omhoog gaat dat is geen ramp , die is minimaal Europees gezien

quote:
Verwachte staatsschuld in 2026 (% van het bbp)

Land / RegioVerwachte staatsschuld in 2026 (% van het bbp)
Status t.o.v. de EU-norm (60%)
Nederland 44,9% - 47,9%
(Gemiddelde Europese Unie (EU) 83,5%
Gemiddelde Eurozone 87,8%
Ruim boven de norm

Griekenland ??143,5% Hoogste binnen de EU
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221647674
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat de staatschuld omhoog gaat dat is geen ramp , die is minimaal Europees gezien
Dat ligt er maar net aan waaraan je dat geleende geld uit wil geven. Of het slim is.
- Goethe, “Faust”
  maandag 24 augustus 2026 @ 21:34:02 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221647682
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat ligt er maar net aan waaraan je dat geleende geld uit wil geven. Or het slim is.
dondert niet

quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Dutch disease ja.
onzin die boekhouders mentaliteit om precies uit te komen met de inkomsten plus 3%

laat maar eens oplopen naar 65% en pak de infrastructuur aan

[ Bericht 18% gewijzigd door michaelmoore op 24-08-2026 21:39:36 ]
pi_221647699
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dondert niet
Dutch disease ja.
- Goethe, “Faust”
pi_221647704
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat ligt er maar net aan waaraan je dat geleende geld uit wil geven. Of het slim is.
iig aan onderhoud van wegen en bruggen en andere zaken die niet politiek gekleurd (zouden moeten) zijn
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 21:41:58 #90
375570 crew  Cyan9
pi_221647735
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 20:33 schreef capricia het volgende:

[..]
"Sinds het aantreden van het kabinet is Klavers boodschap al dat alle bezuinigingen op de sociale zekerheid van tafel gaan. "

Dan valt er ook weinig te praten. Als ie zelf geen stap naar voren wil zetten.
Welk stuk bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid denk je dat hij op kan toegeven zonder dat de achterban in verzet komt? En dan nog van zijn geloofwaardigheid.
pi_221647789
quote:
9s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:41 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Welk stuk bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid denk je dat hij op kan toegeven zonder dat de achterban in verzet komt? En dan nog van zijn geloofwaardigheid.
Dat kan ik niet voor Klaver bepalen. Misschien heeft hij zich vastgezet naar zijn eigen achterban?

Maar een Wim Kok, een staatsman voor Klaver, sneed met harde hand in de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) om het aantal arbeidsongeschikten terug te dringen.

Dus dat er met sociaal democraten per definitie niets bereikt kan worden op het gebied de sociale zekerheid, is ook geen waarheid.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 24-08-2026 21:54:26 ]
- Goethe, “Faust”
pi_221647837
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat kan ik niet voor Klaver bepalen.
Maar een Wim Kok, een staatsman voor Klaver, sneed met harde hand in de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) om het aantal arbeidsongeschikten terug te dringen.

Dus dat er met sociaal democraten per definitie niets bereikt kan worden op het gebied de sociale zekerheid, is ook geen waarheid.
En toen vielen ze al snel om....
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 21:55:20 #93
375570 crew  Cyan9
pi_221647842
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat kan ik niet voor Klaver bepalen.

Ik zeg ook niet dat het geen waarheid is, maar aangezien ze nogal met de vakbonden optrekken lijkt het me niet zo'n goed plan om daar nu veel in weg te geven. Beetje slopen wat je opbouwt.
pi_221647850
quote:
15s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:55 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat het geen waarheid is, maar aangezien ze nogal met de vakbonden optrekken lijkt het me niet zo'n goed plan om daar nu veel in weg te geven. Beetje slopen wat je opbouwt.
Dat is Klaver's probleem natuurlijk, hoeft de rest geen rekening mee te houden. Klaver positioneert zich zelf zo inflexibel als wat.
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 21:58:27 #95
375570 crew  Cyan9
pi_221647869
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is Klaver's probleem natuurlijk, hoeft de rest geen rekening mee te houden. Klaver positioneert zich zelf zo inflexibel als wat.
Die kan je ook omdraaien: de coalitie positioneert zichzelf ook zo inflexibel als wat, als het blijkbaar "muurvast" loopt.
pi_221647873
quote:
15s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:55 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Die vakbonden waren toen wel een stukje sterker dan nu. Ik kan me het verzet toen nog wel herinneren.

Misschien speelt ook mee dat ze bovenaan in de peilingen staan. Wat PRO ook niet echt de incentive geeft om een stapje naar voren te doen.
- Goethe, “Faust”
pi_221647875
quote:

[..]
Nee de VVDis flexibel
Allemachtig zeg
pi_221647892
quote:

[..]
Met een reden kennelijk, ze peilen al tijden structureel nu als grootste partij.
(Dat er verder geen normale coalitie te vormen is, is dan bijzaak )
- Goethe, “Faust”
pi_221647948
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:58 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Die kan je ook omdraaien: de coalitie positioneert zichzelf ook zo inflexibel als wat, als het blijkbaar "muurvast" loopt.
Dat zou onzin zijn want de coalitie heeft al een paar keer gebogen voor de druk van de vakbonden.
pi_221647949
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 21:59 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nee de VVDis flexibel
Allemachtig zeg
Wat heeft de VVD hier nou weer mee te maken, man man man :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')