Heb Amerikaanse auto's geëxporteerd 20 jaar geleden en verlichting van de Mustang mocht niet, ook de Charger verlichting achter niet, allemaal gevaarlijk en nu voor bij de EV veel meer verlichting en nu is het okay?quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Qua verlichting vind ik hetgeen fabrikanten nu soms zelf bedenken eigenlijk ook behoorlijk doorslaan. Weten we nog hoe het een jaar of 20-25 geleden even populair was onder (wannabe) straatracertjes om neonverlichting onder de auto te knutselen? Dat was ten strengste verboden, werd beboet, enz. We zijn wat jaren verder en er rijden nu auto's rond waarvan onder andere af fabriek de hele grille fel verlicht is. Volkomen legaal maar het slaat nergens op.
Vertel, wat is er dan mis met je collega's?quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:38 schreef Filosoofert het volgende:
Mijn grootste ergernis is andere automobilisten
Van die klotegasten die 60 rijden waar 80 mag en dan nog beschermd worden door de wet omdat ze voor rijden.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:51 schreef 2dope het volgende:
Kan me dood ergeren aan bumperklevers voor me
Als je een beetje verder terug gaat in de tijd: de Amerikanen waren iets eerder met derde remlichten maar als zo'n auto werd geimporteerd mocht dat niet werken, zou teveel afleiden. Dus het derde remlicht moest onklaar gemaakt worden, echt draadje doorknippen enzo. Paar jaar later werd het in plaats van verboden verplicht...quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:49 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Heb Amerikaanse auto's geëxporteerd 20 jaar geleden en verlichting van de Mustang mocht niet, ook de Charger verlichting achter niet, allemaal gevaarlijk en nu voor bij de EV veel meer verlichting en nu is het okay?
Laat me raden, voor jou is het pas dringen als je parkeersensoren continue piiiiiiiiiiiep zeggen?quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:25 schreef Hyaenidae het volgende:
Nooit last van, degene er wel last van hebben moeten misschien bij zichzelf te rade gaan of ze wel vlot genoeg doorrijden en niet aan het linksplakken zijn.
Je mag 80, je moet het niet.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:54 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Van die klotegasten die 60 rijden waar 80 mag en dan nog beschermd worden door de wet omdat ze voor rijden.
Kijk, een Golf rijder met een omgekeerd petjequote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Daarom altijd 100 aanhouden, liever te hard dan te traag.
Ga je gang. Ik laat me niet door idioten opjagen in elk geval.quote:
Recht bestquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nederland op de snelweg, ik blijf zoveel mogelijk rechts rijden, veel te veel mensen die als gekken rijden, kleven, dringen, snijden.
Die houden continue 90 aan, das beter dan proberen 100 links te rijden en continue te moeten remmen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:06 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Recht best
(alleen die vrachtwaggels...)
Doe ik de laatste tijd ook vaker. Geeft best wel rust, als ik dan toch sporadisch een keer die snelweg op moet. En af en toe een treintje inhalen als het links rustiger is.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die houden continue 90 aan, das beter dan proberen 100 links te rijden en continue te moeten remmen.
Precies, gewoon rustig rechts met CC achter een vrachtwagen. Doe ik ook steeds vaker.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:12 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Doe ik de laatste tijd ook vaker. Geeft best wel rust, als ik dan toch sporadisch een keer die snelweg op moet. En af en toe een treintje inhalen als het links rustiger is.
Precies, volkomen ontspannen en qua tijd maakt het nauwelijks wat uit.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:12 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Doe ik de laatste tijd ook vaker. Geeft best wel rust, als ik dan toch sporadisch een keer die snelweg op moet. En af en toe een treintje inhalen als het links rustiger is.
Cruise control man. Heerlijk. En scheelt geld. Planken doen we wel op een B-weggetje met mooie bochten.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Precies, volkomen ontspannen en qua tijd maakt het nauwelijks wat uit.
Oh, dan heb je ineens geen haast als een idioot meer?quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:18 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Als ik achter je rijd wel, anders haal ik je in en blijf ik met 40 voor je hangen .
Raam open, zodat de blaffer zichtbaar is,quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij bumperklevers gooi ik gewoon ruitenvloeistofding aan![]()
Op de middelste baan blijven rijden, bloed irritatant.
Of de bestuurder die je met degene ernaast ziet beppen, maar 0 snelheid maken op de snelweg.
Ik kan natuurlijk ook meerijden tot je eindbestemming en je kop in elkaar tikken.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:36 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Oh, dan heb je ineens geen haast als een idioot meer?
haha nee niet grappig.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:40 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk ook meerijden tot je eindbestemming en je kop in elkaar tikken.![]()
Voor eikels die moedwillig hinderen middels rechtsmisbruik maak ik graag tijd vrij in mijn agenda.
Zo is dat, in dit kleine kikkerlandje geeft 10 km harder rijden dan de rest ook nauwelijks tijdswinst.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:12 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Toetsenbordheld.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:40 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk ook meerijden tot je eindbestemming en je kop in elkaar tikken.![]()
Voor eikels die moedwillig hinderen middels rechtsmisbruik maak ik graag tijd vrij in mijn agenda.
Ramen laten blinderenquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mensen die hun verlichting niet goed afgesteld hebben waardoor degene die voor ze rijdt verblind wordt wanneer ze in de achteruitkijkspiegel kijken. Erg gevaarlijk.
aftermarket xenons en xenons in het algemeen. Oh wat fijjn dat je alles goed ziet en ik * whiteflash*quote:
Mijn tip om de doorstroming te verbeteren is om rechts in te halen als je langzamer rijdt dan het verkeer op de linkerbaan. Zo kun jij er voorbij, heb je geen bumperklevers en hoeft er niemand in de ankers.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij bumperklevers gooi ik gewoon ruitenvloeistofding aan![]()
Op de middelste baan blijven rijden, bloed irritatant.
Of de bestuurder die je met degene ernaast ziet beppen, maar 0 snelheid maken op de snelweg.
Ok ik ben misschien een idioot he. Maar ik vind op de snelweg in je baan rechts inhalen geen overtreding. Als je banen wisselt wordt het iets anders. Maar wat kan ik eraan doen dat oma op baan 4 87 rijd en ik niet uit kan voegen?quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:56 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Mijn tip om de doorstroming te verbeteren is om rechts in te halen als je langzamer rijdt dan het verkeer op de linkerbaan. Zo kun jij er voorbij, heb je geen bumperklevers en hoeft er niemand in de ankers.
Of de midden en links plakkers zijn tot inkeer gekomen en worden nu links ingehaald, of zij zijn er gewend aan geraakt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:54 schreef SebbeSwensje het volgende:
Rechts inhalen stond tot voor kort nog vrij hoog, maar lijkt nu te zijn verdwenen uit de lijst. Hoe zit dit?
Dat is geen rechts inhalen, want dan ben je al bij de blokjes aanbeland. Bij de blokjes en bij files is rechts inhalen toegestaan.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:59 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ok ik ben misschien een idioot he. Maar ik vind op de snelweg in je baan rechts inhalen geen overtreding. Als je banen wisselt wordt het iets anders. Maar wat kan ik eraan doen dat oma op baan 4 87 rijd en ik niet uit kan voegen?
Ik zie ze wel vaak tot inkeer komen nadat ik ze rechts heb ingehaald. Is geen subtiele stille hint, maar duidelijke communicatie. Verbaal is niet mogelijk op dat moment, dus dit is 2e op de lijst van duidelijke en niet-subtiele communicatie.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:00 schreef pmponer het volgende:
[..]
Of de midden en links plakkers zijn tot inkeer gekomen en worden nu links ingehaald, of zij zijn er gewend aan geraakt.
ah nee ik bedoel niet de invoegstroken maar gewoon 5 rijbanen waar de derde bezet wordt door een slak.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is geen rechts inhalen, want dan ben je al bij de blokjes aanbeland. Bij de blokjes en bij files is rechts inhalen toegestaan.
[..]
Ik zie ze wel vaak tot inkeer komen nadat ik ze rechts heb ingehaald. Is geen subtiele stille hint, maar duidelijke communicatie. Verbaal is niet mogelijk op dat moment, dus dit is 2e op de lijst van duidelijke en niet-subtiele communicatie.
Ja, alleen mag dat niet.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:56 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Mijn tip om de doorstroming te verbeteren is om rechts in te halen als je langzamer rijdt dan het verkeer op de linkerbaan. Zo kun jij er voorbij, heb je geen bumperklevers en hoeft er niemand in de ankers.
Als een agent het waagt om in deze situatie jou aan de kant te zetten, dan laat hij een artikel 5 gaan omwille van een (geen idee welk artikel rechtsinhalen verbiedt). Dat zou een verkeerde inschatting van prioriteiten zijn en zou deze agent in mijn beleving onbekwaam maken.quote:
En als diegene die ik rechts inhaal opeens beslist naar rechts te schuiven en tegen me aan knalt. 100 procent dat ik de Sjaak ben.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:17 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Als een agent het waagt om in deze situatie jou aan de kant te zetten, dan laat hij een artikel 5 gaan omwille van een (geen idee welk artikel rechtsinhalen verbiedt). Dat zou een verkeerde inschatting van prioriteiten zijn en zou deze agent in mijn beleving onbekwaam maken.
Ik denk dat op het nieuwe stuk A9 bij Holendrecht ook niet gehandhaafd gaat worden op rechts inhalen. Daar moet verkeer van links helemaal naar rechts en vice versa. Bovendien nog een heel stuk doorgetrokken streep voor het verkeer wat helemaal van rechts komt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:07 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
ah nee ik bedoel niet de invoegstroken maar gewoon 5 rijbanen waar de derde bezet wordt door een slak.
Goed opletten op knippers en kijkgedrag. Iemand die van baan wisselt en tegen je aankomt is in principe altijd fout.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
En als diegene die ik rechts inhaal opeens beslist naar rechts te schuiven en tegen me aan knalt. 100 procent dat ik de Sjaak ben.
Ik doe het wel eens, maar doe het niet graag.
Figuren zoals jij zijn echt knettergek.En horen achter tralies ipv op de weg.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:40 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik heb niet eens een auto!quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:23 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Figuren zoals jij zijn echt knettergek.En horen achter tralies ipv op de weg.
Moet je nagaan!quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:25 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik heb niet eens een auto!
Ik ook niet bro. Vereende gaat me leegzuigen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:25 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Hihihahahaohohoo hilarisch! Lache man!quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:25 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik vrees dat dat vaak wel het geval is.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:25 schreef Hyaenidae het volgende:
Nooit last van, degene er wel last van hebben moeten misschien bij zichzelf te rade gaan of ze wel vlot genoeg doorrijden en niet aan het linksplakken zijn.
de Vereende. man dan noem je me een spook.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:27 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik ook niet bro. Vereende gaat me leegzuigen.
Ik heb nog niet meegemaakt dat als ik een midden plakker rechts heb ingehaald, diegene alsnog naar rechts gaat. Die heeft zijn blik op oneindig en tuft rustig door.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is geen rechts inhalen, want dan ben je al bij de blokjes aanbeland. Bij de blokjes en bij files is rechts inhalen toegestaan.
[..]
Ik zie ze wel vaak tot inkeer komen nadat ik ze rechts heb ingehaald. Is geen subtiele stille hint, maar duidelijke communicatie. Verbaal is niet mogelijk op dat moment, dus dit is 2e op de lijst van duidelijke en niet-subtiele communicatie.
Ik zie het vrij vaak en dat doet me dan wel goed. Ik verdien er eigenlijk een beloning voor, maar in plaats daarvan word ik als een imbeciel behandeld.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:23 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ik heb nog niet meegemaakt dat als ik een midden plakker rechts heb ingehaald, diegene alsnog naar rechts gaat. Ze hebben hun blik op oneindig en tuffen rustig door.
Helaas moet je dan te vaak inhalen voor vrachtwagens die max 80 mogen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nederland op de snelweg, ik blijf zoveel mogelijk rechts rijden, veel te veel mensen die als gekken rijden, kleven, dringen, snijden.
Die 'm zonder te kijken naar links gooien? Of die van de invoegstrook gelijk helemaal naar de linkerbaan gaan en te weinig snelheid hebben waardoor jij in de ankers moet.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:15 schreef Hyperdude het volgende:
Erger mij de laatste tijd aan stupide invoegers.
Mijn auto is niet zo snel dus ik ben in dat opzicht ook best traag met inhalen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik erger me aan mensen die geen tractor in durven te halen en dat er dan een trein van zes auto's achter rijdt. Dan ben je de zevende. En kun je er op een recht stuk makkelijk voorbij (alle zeven). En dan zie je ze in de spiegel ook ineens komen.
Helemaal prima, maar ga dan wel naar rechts zodra dat kan. Genoeg blijven links rijden omdat er 300 meter verderop weer een vrachtwagen aan komt en ze makkelijk naar rechts zouden kunnen tot ze dichter bij die vrachtwagen komen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:26 schreef Chadi het volgende:
Ik trek me niks aan van klevers. Ik ga niet sneller of langzamer. Ik doe gewoon mijn ding en als ze harder willen dan gaan ze naar naar Duitsland of zo. Zolang er 100 staat ga ik geen 120 om hen er sneller voorbij te laten. Bezwaren kunnen richting Den Haag gestuurd worden.
Oh tering. Vooral mensen die met 60 op de invoegstrook van de snelweg rijden (of eigenlijk alles langzamer dan wat er op de borden staat). Als je daar achter zit kun je helemaal niks. En het erge is, de mensen achter die slakken kun je enorm in de problemen brengen en die vangen de potentiële klap op. Daarmee breng je oprecht anderen in gevaar.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:15 schreef Hyperdude het volgende:
Erger mij de laatste tijd aan stupide invoegers.
Met dezelfde snelheid invoegen als de auto die al op de snelweg rijdt en dan naast je blijven hangen (als invoeger) ipv. ffing gaspedaal of desnoods rempedaal te gebruiken.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:53 schreef silverhill het volgende:
[..]
Oh tering. Vooral mensen die met 60 op de invoegstrook van de snelweg rijden (of eigenlijk alles langzamer dan wat er op de borden staat). Als je daar achter zit kun je helemaal niks. En het erge is, de mensen achter die slakken kun je enorm in de problemen brengen de die vangen de potentiële klap op. Daarmee breng je oprecht anderen in gevaar.
Nou nee ik ga niet naar rechts zodat iemand de wet kan overtreden. Ik rechts wanneer ik vind dat het kan. Als ze daar problemen mee hebben , hebben ze pech.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:39 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Helemaal prima, maar ga dan wel naar rechts zodra dat kan. Genoeg blijven links rijden omdat er 300 meter verderop weer een vrachtwagen aan komt en ze makkelijk naar rechts zouden kunnen tot ze dichter bij die vrachtwagen komen.
Onnodig links blijven plakken is mijn grootste irritatie. Heb zelf zelden gekleefd, maar zit me vaak wel op te vreten achter zo'n langzame linksrijder.
Trager dan een tractor...?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:19 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Mijn auto is niet zo snel dus ik ben in dat opzicht ook best traag met inhalen.
Huh? Dat is juist het principe van ritsen. Dat werkt het beste. In het begin al inhouden en proberen er tussen te komen, dat werkt juist vertragend en zorgt voor gevaarlijke situaties.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 11:07 schreef Cherni het volgende:
Ik erger mij zelden. Waar ik dan wel een hekel aan heb is waarbijje van twee stroken naar een
strook(vaak bij weg werkzaamheden) gaat waarbij men tot op het laatste moment gaat invoegen. Die laat ik er niet tussen.
Daarmee overtreed je de wet.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:09 schreef Chadi het volgende:
Nou nee ik ga niet naar rechts zodat iemand de wet kan overtreden. Ik rechts wanneer ik vind dat het kan.
Jeetje, waar heb je ooit je rijbewijs gehaald. Als je het al hebt. Vreselijk ook dat soort uitprinciperijders. Ga dan niet met de auto als je het rijden zo vervelend vindt.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:09 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nou nee ik ga niet naar rechts zodat iemand de wet kan overtreden. Ik rechts wanneer ik vind dat het kan. Als ze daar problemen mee hebben , hebben ze pech.
Als je snelheidsverschil groot genoeg is blijf ik gewoon links op de aangegeven snelheid met mijn cruise cotrol. Ik ga niet om de 8 seconden van baan wisselen omdat iemand denkt dat de A2 een F1 baan is. En hij wel zelf links kan blijven rijden omdat hij 40km snellerdan de rest gaat en die snelheid niet toegestaan is . Toedels.
Nee de weg is gemaakt voor mensen die zich aan de regels houden. Aso's die denken dat jij naar rechts moet omdat zij zo graag hard willen rijden, zitten bij mij verkeerd.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jeetje, waar heb je ooit je rijbewijs gehaald. Als je het al hebt. Vreselijk ook dat soort uitprinciperijders. Ga dan niet met de auto als je het rijden zo vervelend vindt.
Als men je rechts kan inhalen had je dus wél naar rechts gekund.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:28 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als ik naar rechts kan, doe ik het maar als het niet kan en ze moeten daardoor wachten of rechts inhalen of weet ik veel wat, succes.
quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:28 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee de weg is gemaakt voor mensen die zich aan de regels houden. Aso's die denken dat jij naar rechts moet omdat zij zo graag hard willen rijden, zitten bij mij verkeerd.
Als ik naar rechts kan, doe ik het maar als het niet kan en ze moeten daardoor wachten of rechts inhalen of weet ik veel wat, succes. En niets helpt hier. Groot licht dan gaat het voetje van het gaspedaal om te kijken wat er is. Gewoon wachten en anderen de ruimte geven om volgens de regels te rijden.
Figuren als jij zijn echt een gevaar op de weg. Die hun frusttraties over het weggebruik van anderen op anderen moeten botvieren. Bemoei je lekker met jezelf en rijd gewoon volgens de normale regels, want wat jij doet is dus ook wettelijk niet toegestaan.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:28 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee de weg is gemaakt voor mensen die zich aan de regels houden. Aso's die denken dat jij naar rechts moet omdat zij zo graag hard willen rijden, zitten bij mij verkeerd.
Als ik naar rechts kan, doe ik het maar als het niet kan en ze moeten daardoor wachten of rechts inhalen of weet ik veel wat, succes. En niets helpt hier. Groot licht dan gaat het voetje van het gaspedaal om te kijken wat er is. Gewoon wachten en anderen de ruimte geven om volgens de regels te rijden.
Nee die komen dan met een rotvaart ver buiten de toegestane snelheid limit. Ik ga geen bekeuring pakken door veel harder te rijden zodat ze er langs kunnen met een achterlijke snelheid.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:31 schreef silverhill het volgende:
[..]
Als men je rechts kan inhalen had je dus wél naar rechts gekund.
Nee figuren die denken dat ze ontiegelijk hard kunnen rijden en de verkeersveiligheid daarmee in het geding brengen zijn en gevaar. Houdt je aan de norm voor die weg dan rij je vaak bijna net zo hard als je voorganger en is er zelden noodzaak om je te ergeren aan mensen die links inhalen. Maar ga je veel te hard, ja dan kan het gebeuren dat jij wil dat zij sneller gaan.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:32 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
[..]
Figuren als jij zijn echt een gevaar op de weg. Die hun frusttraties over het weggebruik van anderen op anderen moeten botvieren. Bemoei je lekker met jezelf en rijd gewoon volgens de normale regels, want wat jij doet is dus ook wettelijk niet toegestaan.
quote:
Dat heeft exact niks te maken met mijn reactie op jouw falende argumentatie.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee die komen dan met een rotvaart ver buiten de toegestane snelheid limit. Ik ga geen bekeuring pakken door veel harder te rijden zodat ze er langs kunnen met een achterlijke snelheid.
Dat zijn mensen die juist niet ritsen. Maar zover doorrijden tot net voor de afzetting en zich met alle geweld er tussen proberen te persen. Dat merk je ook dat een rijstrook vrij soepel loopt en de andere rijstrook nauwelijks voort maakt.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:18 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Huh? Dat is juist het principe van ritsen. Dat werkt het beste. In het begin al inhouden en proberen er tussen te komen, dat werkt juist vertragend en zorgt voor gevaarlijke situaties.
Nee hoor. Het is volledig situatieafhankelijk. 80 in een Kia Picanto in de regen en slecht zicht langs een school op een maandagochtend is een slecht idee. 200 over een droge snelweg in een 3-serie kan prima (zie Duitsland).quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:42 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee figuren die denken dat ze ontiegelijk hard kunnen rijden en de verkeersveiligheid daarmee in het geding brengen zijn en gevaar.
Uit interesse. Hoe zou je door het verkeer bewegen als je geen maximumsnelheid ter referentie hebt?quote:Houdt je aan de norm voor die weg dan rij je vaak bijna net zo hard als je voorganger en is er zelden noodzaak om je te ergeren aan mensen die links inhalen. Maar ga je veel te hard, ja dan kan het gebeuren dat jij wil dat zij sneller gaan.
Nou nee, linksplakken en bewuste verkeershinder is niet wettelijk toegestaan. Er wordt alleen (helaas) veel minder op gecontroleerd dan op snelheid.quote:Ik hou me gewoon netjes aan de regels en aan wat wettelijk toegestaan is.
Tuurlijk die 200 kan prima. En ik zal netjes naar rechts gaan. Maar op een snelweg waar 120 is toegestaan en ik ben net aan het inhalen met 130 a 140 en iemand komt aangevlogen met 200 zal hij toch even geduld moeten hebben.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:52 schreef silverhill het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is volledig situatieafhankelijk. 80 in een Kia Picanto in de regen en slecht zicht langs een school op een maandagochtend is een slecht idee. 200 over een droge snelweg in een 3-serie kan prima (zie Duitsland).
[..]
Uit interesse. Hoe zou je door het verkeer bewegen als je geen maximumsnelheid ter referentie hebt?
[..]
Nou nee, linksplakken en bewuste verkeershinder is niet wettelijk toegestaan. Er wordt alleen (helaas) veel minder op gecontroleerd dan op snelheid.
Dit geldt ook voor fietsers. Hier aardig wat wegen in de bebouwde kom met fietsers op de rijbaan en elke keer zo'n ebike ledlamp recht in mijn gezicht.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mensen die hun verlichting niet goed afgesteld hebben waardoor degene die voor ze rijdt verblind wordt wanneer ze in de achteruitkijkspiegel kijken. Erg gevaarlijk.
Je ziet alleen geen kut.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:19 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Precies, gewoon rustig rechts met CC achter een vrachtwagen. Doe ik ook steeds vaker.
Rijdt nog flink zuinig ook
Zeker. Uiteindelijk is het een beetje rekening met elkaar houden. Als ik bijvoorbeeld 120 rijd, iemand die ik bijna inhaal 115, maar die persoon nadert een vrachtwagen, dan houd ik doorgaans even in, of indien mogelijk, schuif ik alvast een baan extra naar links op.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 13:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tuurlijk die 200 kan prima. En ik zal netjes naar rechts gaan. Maar op een snelweg waar 120 is toegestaan en ik ben net aan het inhalen met 130 a 140 en iemand komt aangevlogen met 200 zal hij toch even geduld moeten hebben.
maw ligt allemaal geheel aan de situatie.
Precies. Ik reed juist niet graag achter een vrachtauto. Zeker niet van vrachtverkeer met open ladingen en net waar vanalles van kan afwaaien.quote:
Precies dit.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 13:14 schreef silverhill het volgende:
[..]
Zeker. Uiteindelijk is het een beetje rekening met elkaar houden. Als ik bijvoorbeeld 120 rijd, iemand die ik bijna inhaal 115, maar die persoon nadert een vrachtwagen, dan houd ik doorgaans even in, of indien mogelijk, schuif ik alvast een baan extra naar links op.
Maar andersom, als jij wil inhalen en je ziet iemand in je spiegels snel naderen, dan moet je in principe alleen de inhaalmanoeuvre beginnen als je hem af kan ronden zonder iemand te hinderen. En tuurlijk, als die inhaalactie om een stoet verkeer van 10 voertuigen gaat, en je haalt met een aanzienlijk snelheidsverschil in, ja dan is dat voor achterop komend verkeer ook even een kwestie van geduld hebben.
Die mening deel ik. Kan (onder andere) niet eens meer normaal hier langs de waterkant zitten op verschillende plekken, omdat je van allerlei kanten steeds verblind wordt. Sommigen koplampen verblinden zelfs al vanaf de zijkant. Het haalt voor mij veel charme weg van zaken die eens zo normaal waren. Ik vind het bovendien behoorlijk asociaal hoe bestuurders hier geen rekening mee houden als ze een auto kiezen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Qua verlichting vind ik hetgeen fabrikanten nu soms zelf bedenken eigenlijk ook behoorlijk doorslaan. Weten we nog hoe het een jaar of 20-25 geleden even populair was onder (wannabe) straatracertjes om neonverlichting onder de auto te knutselen? Dat was ten strengste verboden, werd beboet, enz. We zijn wat jaren verder en er rijden nu auto's rond waarvan onder andere af fabriek de hele grille fel verlicht is. Volkomen legaal maar het slaat nergens op.
Ja zolang mogelijk doorrijden. Prima. Maar dan wel op een normale manier ritsen. Ik laat ruimte voor 1 auto op het laatste moment en dan probeert zich nog even een tweede auto ertussen te persen waardoor ik volledig moet stilstaan. Nee, die tweede komt er bij mij vlak voor de versperring niet tussen. Is mij eenmaal gebeurt en moest volledig op de rem en zelfs een derde probeerde het nog even. Sindsdien liet ik het niet meer toe.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 13:13 schreef Sapstengel het volgende:
Wat mij overigens irriteert zijn mensen die politieagent gaan spelen. Heb regelmatig dat ik bij een tweebaans verkeerslicht links sta en mensen mij er dan niet tussenlaten op zo'n manier van "je kon ook eerder naar rechts gaan". Het verkeerslicht heeft niet voor niks twee banen, dit bevordert de doorstroming juist. Maarja dan gaan zij lopen kutten waardoor iedereen links op de rem moet.
Zelfde principe bij ritsen op de snelweg. Het idee is dat je zo lang mogelijk doorrijdt op de rijbaan die ophoudt en dat mensen jou de ruimte geven. Maar iedereen die later dan hun naar rechts gaat is asociaal en "ik laat hem er mooi niet tussen hoor!"
Laatst nog een vrouw die boos naar me toeterde. Weg had na verkeerslicht twee banen, dus ik zet hem links om de kruising vrij te houden, want de rechterbaan was vol met stilstaand verkeer. Precies het idee van zo'n dubbele baan. Gaat ze expres het gat dicht rijden dus ik zet hem er gewoon voor. Gaat ze helemaal zitten toeteren en doen alsof ze uit ging stappen. Wie is hier dan de aso?
Overigens zijn er best situaties waarbij dit gedrag echt asociaal is. Met 80 iedereen voorbij blazen wanneer het verkeerslicht groen is en hem er dan tussen gooien bijvoorbeeld.
Oh en hetzelfde gedrag zie je dus ook bij mensen die kleven. Ga gewoon ff naar rechts als het kan en maak ruimte. Kleven is kut, mee eens. Maar waarom ga je kinderachtig onder de maximumsnelheid rijden of expres pas heel laat naar rechts. Enige wat je doet is een reactie uitlokken. Laat ze gewoon er langs, volgende stoplicht kun je lachen omdat je ze daar weer ziet staan.
Dat is geheel logisch dat je dat niet toestaat en inderdaad ook niet hoe ritsen werkt. En die tweede auto rijdt ook standaard 160 ofzo en gooit hem er op het laatst ff ergens voor.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 13:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ja zolang mogelijk doorrijden. Prima. Maar dan wel op een normale manier ritsen. Ik laat ruimte voor 1 auto op het laatste moment en dan probeert zich nog even een tweede auto ertussen te persen waardoor ik volledig moet stilstaan. Nee, die tweede komt er bij mij vlak voor de versperring niet tussen.
Dat is exact wat die hardrijders willen. Zelfs de regels aan hun laars lappen maar van anderen verwachten dat ze de regels naleven of opzij gaan als zij eraan komen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:44 schreef silverhill het volgende:
[..]
Dat heeft exact niks te maken met mijn reactie op jouw falende argumentatie.
Ja zeg, die handen heb ik nodig om m'n telefoon te bedienen!quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:48 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb geen rijbewijs, maar mede-fietsers die hun hand niet eventjes uitsteken. Hoe moeilijk is het?
Nee 200 kan niet op een droge snelweg in Nederland. Er zijn andere weggebruikers en de snelheidsverschillen zijn enorm. Het is alsof iemand stilstaat en jij met 100km aan komt snellen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:52 schreef silverhill het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is volledig situatieafhankelijk. 80 in een Kia Picanto in de regen en slecht zicht langs een school op een maandagochtend is een slecht idee. 200 over een droge snelweg in een 3-serie kan prima (zie Duitsland).
[..]
Uit interesse. Hoe zou je door het verkeer bewegen als je geen maximumsnelheid ter referentie hebt?
[..]
Nou nee, linksplakken en bewuste verkeershinder is niet wettelijk toegestaan. Er wordt alleen (helaas) veel minder op gecontroleerd dan op snelheid.
Ik woon sinds 26 jaar in Duitsland en kan je zeggen dat je maar zeer, zeer zelden veilig 200 kan rijden. Verder, mocht je een ongeluk krijgen op de autobahn en je reed sneller dan 130 heb je problemen. Ten eerste met je verzekeraar, en ten tweede met justitie.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 12:52 schreef silverhill het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met wel of niet harder rijden dan een arbitraire limiet. Rechts houden (zeker voor iemand die sneller rijdt) is gewoon a) rekening houden met de ander en b) wettelijk verplicht.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is exact wat die hardrijders willen. Zelfs de regels aan hun laars lappen maar van anderen verwachten dat ze de regels naleven of opzij gaan als zij eraan komen.
Prima, maar daar moet je voordat je aan je inhaalactie begint rekening mee houden. Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op verkeer dat een bijzondere manoeuvre maakt (van rijkstrook veranderen is in principe gelijk aan afslaan).quote:Dat gaat hem bij mij niet gebeuren. Leuk voor je dat je 160 wil waar je maar 100 mag. Ik ga niet harder dan 108 of zo bij het inhalen.
Dan is je verkeersinschatting niet op orde, want als je in die situatie komt had je al niet aan je inhaalactie moeten beginnen. Hoewel het bij jou meer uit egoïsme lijkt te komen, en het dus bewust is. Het is de vraag wat kwalijker is. En remmen waarvoor exact?quote:Duurt het je te lang, dan is het jammer. Ik ga niet harder en ik ga ook niet even opzij om zelf op de rem te moeten 3 seconden later.
Nee, wederom: rechtdoorgaand verkeer > afslaan/inhaalmanoeuvre. Dus de afslaande/inhalende auto veroorzaakt de situatie. Bij een eventuele aanrijding geldt dat nog steeds, dan is de afslaande chauffeur de hoofdschuldige, ongeacht een eventuele snelheidsovertreding.quote:Jij hebt die situatie veroorzaakt doordat je veel te hard rijdt. Ik ga het niet oplossen voor je.
Dat zijn echt heel vaak boomers.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:38 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
Wat ik zelf ook echt haat is dat iemand inhaalt en dan vervolgens voor je gaat rijden maar dan langzamer….
Ik vind de middenbaan -als die er is- wel heel relaxed. Maar daar zou ik toch wel minstens 100 gaan rijden ja.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:23 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ik heb nog niet meegemaakt dat als ik een midden plakker rechts heb ingehaald, diegene alsnog naar rechts gaat. Die heeft zijn blik op oneindig en tuft rustig door.
Je rijdt op de rechterbaan, achter je zeeen van ruimte, je wordt ingehaald en gesneden, omdat minipiemel de uitrit wil nemenquote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:38 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
Wat ik zelf ook echt haat is dat iemand inhaalt en dan vervolgens voor je gaat rijden maar dan langzamer….
Zo raak en herkenbaar dit. Waarom doen mensen zo vraag je je dan af.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 13:13 schreef Sapstengel het volgende:
Wat mij overigens irriteert zijn mensen die politieagent gaan spelen. Heb regelmatig dat ik bij een tweebaans verkeerslicht links sta en mensen mij er dan niet tussenlaten op zo'n manier van "je kon ook eerder naar rechts gaan". Het verkeerslicht heeft niet voor niks twee banen, dit bevordert de doorstroming juist. Maarja dan gaan zij lopen kutten waardoor iedereen links op de rem moet.
Zelfde principe bij ritsen op de snelweg. Het idee is dat je zo lang mogelijk doorrijdt op de rijbaan die ophoudt en dat mensen jou de ruimte geven. Maar iedereen die later dan hun naar rechts gaat is asociaal en "ik laat hem er mooi niet tussen hoor!"
Laatst nog een vrouw die boos naar me toeterde. Weg had na verkeerslicht twee banen, dus ik zet hem links om de kruising vrij te houden, want de rechterbaan was vol met stilstaand verkeer. Precies het idee van zo'n dubbele baan. Gaat ze expres het gat dicht rijden dus ik zet hem er gewoon voor. Gaat ze helemaal zitten toeteren en doen alsof ze uit ging stappen. Wie is hier dan de aso?
Overigens zijn er best situaties waarbij dit gedrag echt asociaal is. Met 80 iedereen voorbij blazen wanneer het verkeerslicht groen is en hem er dan tussen gooien bijvoorbeeld.
Oh en hetzelfde gedrag zie je dus ook bij mensen die kleven. Ga gewoon ff naar rechts als het kan en maak ruimte. Kleven is kut, mee eens. Maar waarom ga je kinderachtig onder de maximumsnelheid rijden of expres pas heel laat naar rechts. Enige wat je doet is een reactie uitlokken. Laat ze gewoon er langs, volgende stoplicht kun je lachen omdat je ze daar weer ziet staan.
Dat ja, of snel voor je de weg op schieten en dan heel langzaam voor je gaan rijden. Dan wacht gewoon even.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:38 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
Omdat één of andere klojo in Den Haag heeft bedacht dat eikels die tergend langzaam voor je rijden alle rechten en bescherming hebben.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Zo raak en herkenbaar dit. Waarom doen mensen zo vraag je je dan af.
Als ik je redenatie zo lees, mag je theorie en praktijk examen opnieuw doen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:36 schreef silverhill het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met wel of niet harder rijden dan een arbitraire limiet. Rechts houden (zeker voor iemand die sneller rijdt) is gewoon a) rekening houden met de ander en b) wettelijk verplicht.
[..]
Prima, maar daar moet je voordat je aan je inhaalactie begint rekening mee houden. Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op verkeer dat een bijzondere manoeuvre maakt (van rijkstrook veranderen is in principe gelijk aan afslaan).
[..]
Dan is je verkeersinschatting niet op orde, want als je in die situatie komt had je al niet aan je inhaalactie moeten beginnen. Hoewel het bij jou meer uit egoïsme lijkt te komen, en het dus bewust is. Het is de vraag wat kwalijker is. En remmen waarvoor exact?
[..]
Nee, wederom: rechtdoorgaand verkeer > afslaan/inhaalmanoeuvre. Dus de afslaande/inhalende auto veroorzaakt de situatie. Bij een eventuele aanrijding geldt dat nog steeds, dan is de afslaande chauffeur de hoofdschuldige, ongeacht een eventuele snelheidsovertreding.
Het kost je letterlijk niks als anderen harder kunnen rijden dan jij, behalve wellicht die ene keer dat je iets langer achter een vrachtwagen moet wachten. Maar als tijd geen prio is, kan men moeilijk beweren dat dat ineens wel iets uitmaakt.
Maar goed, een hoop frustratie kan al opgelost worden door iedere snelweg minimaal driebaans te maken, dan is de doorstroming een stuk beter.
Bij inhalen rij je over het algemeen harder. Als iemand 110 rijd op een weg waar je 120 mag haal ik in met zeker 130-140 om zo snel mogelijk in te halen. En dan na het inhalen genoeg ruimte laten voor weer terug naar links om zo met 120-125 weer verder te gaan. Nooit problemen mee gehad.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:42 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Als ik je redenatie zo lees, mag je theorie en praktijk examen opnieuw doen.
Als je gewoon aan de snelheid houdt is er niks aan de hand, maar als jij met 160 tegen iemand achter botst dan heb jij een probleem. Dan word jij vaker als dader gezien, omdat je gewoon te hard reed.
Je lult een end weg hoor. Rechtdoorgaand verkeer.. Joehoe.. Ik rij op dezelfde rijstrook en ben bezig met dezelfde handeling. Er is geen bijzondere manoeuvre niks meer bijzonders dan wat jij doet met een hogere snelheid. Alleen ik doe het binnen de grenst van de wet en jij daarbuiten.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:36 schreef silverhill het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met wel of niet harder rijden dan een arbitraire limiet. Rechts houden (zeker voor iemand die sneller rijdt) is gewoon a) rekening houden met de ander en b) wettelijk verplicht.
[..]
Prima, maar daar moet je voordat je aan je inhaalactie begint rekening mee houden. Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op verkeer dat een bijzondere manoeuvre maakt (van rijkstrook veranderen is in principe gelijk aan afslaan).
[..]
Dan is je verkeersinschatting niet op orde, want als je in die situatie komt had je al niet aan je inhaalactie moeten beginnen. Hoewel het bij jou meer uit egoïsme lijkt te komen, en het dus bewust is. Het is de vraag wat kwalijker is. En remmen waarvoor exact?
[..]
Nee, wederom: rechtdoorgaand verkeer > afslaan/inhaalmanoeuvre. Dus de afslaande/inhalende auto veroorzaakt de situatie. Bij een eventuele aanrijding geldt dat nog steeds, dan is de afslaande chauffeur de hoofdschuldige, ongeacht een eventuele snelheidsovertreding.
Het kost je letterlijk niks als anderen harder kunnen rijden dan jij, behalve wellicht die ene keer dat je iets langer achter een vrachtwagen moet wachten. Maar als tijd geen prio is, kan men moeilijk beweren dat dat ineens wel iets uitmaakt.
Maar goed, een hoop frustratie kan al opgelost worden door iedere snelweg minimaal driebaans te maken, dan is de doorstroming een stuk beter.
Het is altijd wel irritant als je een mooi rijtje auto's hebt wat keurig ritst +/-100m voor het einde maar dan heb je altijd wel een lul die perse tot het einde móét rijden. Uiteraard met hoge snelheid en dan vol in de ankers er tussen duwen zodat iedereen erachter ook weer moet remmenquote:Op woensdag 12 augustus 2026 13:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ja zolang mogelijk doorrijden. Prima. Maar dan wel op een normale manier ritsen. Ik laat ruimte voor 1 auto op het laatste moment en dan probeert zich nog even een tweede auto ertussen te persen waardoor ik volledig moet stilstaan. Nee, die tweede komt er bij mij vlak voor de versperring niet tussen. Is mij eenmaal gebeurt en moest volledig op de rem en zelfs een derde probeerde het nog even. Sindsdien liet ik het niet meer toe.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |