Die is oranje niet bruinquote:Op vrijdag 31 juli 2026 18:23 schreef HeatWave het volgende:
Dit krijg je met die manosphere, al die jeugd wil opeens allemaal op Trump lijken, gevaarlijke ontwikkeling.
Dat was ook een fasequote:Op vrijdag 31 juli 2026 17:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dit kaliber, eerder.
Bekijk deze YouTube-video
Dit is altijd zo’n overdreven gedoe. Mensen die met melanotan letterlijk hun etniciteit willen veranderen? Dat is een extreme minderheid. Voor de overgrote meerderheid van gebruikers, en zeker voor mij, was dat nooit de bedoeling.quote:
En bedankt.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 19:43 schreef timmmmm het volgende:
Dat is niet ineens. Misschien moeten boomers eens wat vaker op social media kijken, de jeugd is al tijden met de UV bezig en zoveel mogelijk tannen. Alleen nu hebben ze het tanmaxxing genoemd en dan schrikt oma ineens wakker
Dit is geil!quote:Op vrijdag 31 juli 2026 18:17 schreef Cockwhale het volgende:
Doe alleen aan Mamamaxxxing en Zusmaxxxing.
Heb je dat wel eens samen met Chevy gedaanquote:Op vrijdag 31 juli 2026 22:07 schreef alternatif het volgende:
[..]
Dit is geil!
Ik ben helaas een g00nmaxxer.
jaquote:Op vrijdag 31 juli 2026 22:10 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Heb je dat wel eens samen met Chevy gedaan
Lekker weer gaan roken met z'n allen... 6 uur per dag doomscrollen op TikTok. Cancermaxxing door zo bruin mogelijk te willen worden. Wel minder zuipen, en dus ook minder neuken en sociale contacten.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 15:03 schreef RotatoR het volgende:
Gen-Z is toch wel met stip de generatie die de meest achterlijke onzin introduceert.
quote:Wat is ‘tanmaxxing’, de gevaarlijke trend bij jongeren? Dermatoloog: ‘Binnen 10 jaar zien we dit in kankercijfers’'Tanmaxxing' is een trend bij jongeren die gevaarlijk gedrag aanmoedigt, waarschuwt dermatoloog Lieve Brochez. © TikTok - UGent
Een bruine huid is weer helemaal terug van weggeweest. Vooral jongeren doen alles voor tanlines en een perfect kleurtje: van zonnebaden zonder zich in te smeren tot midden op de dag in de zon gaan liggen. ‘Tanmaxxing’ heet het. Ontzettend gevaarlijk, waarschuwt dermatoloog Lieve Brochez. Bestaat er een veilige manier om te zonnebaden?
Het aantal zoekopdrachten naar de term ‘tanning’ bereikte de afgelopen vijf jaar nooit eerder zo’n hoge piek, meldt Google Trends Data. Termen zoals ‘zonnebank’ en ‘zonneolie’ worden vandaag dertig en vijftig procent vaker ingetypt dan vijf jaar geleden. Een verontrustende trend, die wordt gestuurd door, je raadt het al, sociale media.
Gebruinde huid als statussymbool
Zonnebaden wordt opnieuw verpakt als een vorm van selfcare. Zichtbare tanlines zijn op TikTok en Instagram hét modieuze statussymbool dat je outfit compleet maakt. Influencers poseren op vakantiefoto’s met een intens gebruinde huid, en iedereen wil bij die club horen. Op sociale media worden volop tips gedeeld voor een zo bruin mogelijke tint, ongeacht de risico’s. Tanmaxxing of uv-maxxing, wordt het genoemd.
Zo wordt er aangeraden om zo lang mogelijk in de volle zon te blijven liggen zonder bescherming, een verbrande huid te omarmen als de voorbode van de perfecte tan, de uv-index te negeren en juist de zon op te zoeken wanneer de straling heel hoog is. Ook gevaarlijke methodes zoals onder de zonnebank gaan, oliën of producten met caroteen gebruiken om sneller te bruinen, worden opnieuw gepromoot.
Stap achteruit
„Zonnebaden heeft bijgedragen aan de huidkankerepidemie”, zegt dermatoloog Lieve Brochez (UZ Gent). „De voorbije decennia was er veel aandacht voor zonnebescherming. De jongere generatie leek het aanvankelijk beter te doen. Vooral de boodschap dat kinderen tijdens hun eerste tien levensjaren goed beschermd moeten worden, heeft effect gehad. Daardoor zagen we een matiging in de huidkankercijfers.”
„Het gedrag dat door tanmaxxing opnieuw wordt aangemoedigd, is ontzettend schadelijk. Het kan de cijfers rond huidkanker negatief beïnvloeden. Al zullen we dat pas binnen tien, twintig, dertig jaar zien.”
Even gevaarlijk als roken
„Zonnebaden wordt nog steeds voorgesteld als gezond gedrag dat leidt tot een geluksgevoel. Ik zie op sociale media gevaarlijke slogans zoals ‘eerst een tomaatje, dan een chocolaatje’. Wat men vergeet, is dat uv-straling erkend is als type 1 carcinogeen. Dat wil zeggen dat het onomstotelijk bewezen is dat het kankerverwekkend is, zoals roken en röntgenstralen. Op een pak sigaretten staan vieze longen, maar op reclame voor de zonnebank staan palmbomen. Je blootstellen aan de zon wordt nog steeds geassocieerd met positieve dingen, zoals vakantie, vrije tijd en wellness. We moeten daar als samenleving echt een mentaliteitsverandering doormaken.”
„Er is recent door experts een Europese consensus gemaakt over hoe je je correct beschermt tegen de risico’s van de zon. Regel één is niet zonnebaden, regel twee is niet onder de zonnebank gaan en regel drie is je huid beschermen vanaf uv-index drie, voor mensen met een lichte huid. Als jongeren ondanks een hoge uv-index toch in de zon gaan liggen, en dan nog zonder bescherming, schuiven ze alle preventieve principes aan de kant.”
Is er een veilige manier om te zonnebaden?
„In de zon liggen met zonnebrand is ook zonnebaden. Het is een nieuw soort risicogedrag: mensen denken dat ze midden op de dag, bij een uv-index van drie of hoger, in de zon kunnen liggen, als ze maar een voldoende hoge factor gebruiken. Maar dat wordt niet als adequate bescherming beschouwd. Bij een uv-index twee kan dat wel, maar in de zomer is dat slechts een beperkt aantal uren per dag.”
Wanneer moet je de zon zeker mijden?
„Vroeger was het advies om twee uur voor en twee uur na het middaguur uit de zon te blijven, omdat de straling dan het felst is. Eigenlijk is het beter om te kijken naar de uv-index, die wordt beïnvloedt door het seizoen, de tijd van de dag en de plaats waar je je bevindt. De WHO raadt aan om hiervoor de gratis Sun Smart-app te gebruiken. Die geeft aan voor een specifieke locatie wanneer de index hoger is dan drie, en je UV-beschermende maatregelen moet nemen.”
„Bij mensen die chronisch worden blootgesteld aan de zon omdat ze bijvoorbeeld een buitenberoep hebben, heeft hun bruine kleur een beschermend effect”, zegt de dermatoloog nog. “Het probleem is dat wij in België nauwelijks zon hebben in de winter en voornamelijk binnen werken. Dat afwisselende patroon lijkt schadelijk te zijn voor onze lichte huid. Vooral omdat we dan vaak meteen overdrijven met ons bloot te stellen aan de zon in onze vrije tijd.”
https://www.bd.nl/buitenl(...)kercijfers~aee63ebc/
https://www.linkedin.com/(...)80235143012352-5QsA/quote:China heeft een nieuwe wet aangenomen die vereist dat influencers een relevante opleiding of kwalificatie hebben voor de onderwerpen waarover ze spreken.
Context: Vanaf 25 oktober 2025 geldt in China dat influencers die content maken over financiën, gezondheid, geneeskunde, recht of onderwijs moeten beschikken over een relevant diploma, een beroepslicentie, erkende opleiding of certificering om daar publiekelijk over te communiceren.
Platforms zullen voortaan de kwalificaties van influencers controleren.
Influencers zijn daarnaast verplicht hun bronnen te vermelden en AI-gegenereerde content duidelijk als zodanig te labelen.
Wie zich niet aan deze regels houdt, riskeert een boete tot $14.000 of schorsing van zijn of haar account.
**Waarom deze verandering?**
Omdat desinformatie steeds meer uit de hand liep.
* Tijdens de coronapandemie verspreidden nepbehandelingen zich razendsnel. Volgens een onderzoek waren slechts **12 personen verantwoordelijk voor 65% van alle antivaccinatiecontent** die online werd gedeeld.
* Slecht financieel advies van een willekeurige 'goeroe' kan iemands spaargeld ruïneren.
* Een virale 'gezondheidstip' kan mensen daadwerkelijk schade toebrengen.
* Veel contentmakers controleren niet eens of wat ze delen klopt. Ze plaatsen simpelweg wat de meeste aandacht en interactie oplevert.
Voor miljoenen mensen zijn sociale media inmiddels de belangrijkste informatiebron.
Steeds vaker nemen mensen ingrijpende beslissingen over hun gezondheid, geld of toekomst op basis van video's van nog geen minuut.
**Als iemand advies geeft over je gezondheid of je financiën, zou die persoon dan niet aantoonbaar deskundig moeten zijn?**
? **China is niet het enige land dat maatregelen neemt:**
* Spanje voerde in 2024 vergelijkbare, zij het minder vergaande, regels in.
* Google geeft bij onderwerpen als gezondheid en financiën al langer voorrang aan content van aantoonbaar deskundige bronnen.
* De Indiase toezichthouder SEBI treedt sinds januari 2025 harder op tegen zogeheten *finfluencers*. Ongeregistreerde financiële influencers mogen daar geen realtime beursgegevens meer gebruiken.
Voorstanders zeggen dat dit mensen beschermt tegen schadelijke desinformatie.
Tegenstanders vrezen juist dat zulke regels de vrijheid van meningsuiting beperken en creatieve of afwijkende stemmen het zwijgen opleggen.
**Wat vind jij?**
Moet er online een duidelijke grens zijn tussen het delen van een persoonlijke mening en het geven van professioneel advies?
Laat je mening achter in de reacties. ?
Die hang naar de 90’s is er al onder jongeren. De low waist jeans flair of straight is overal al uitverkocht. Weg met die grote broeken tot boven de navel.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 23:51 schreef TyVole het volgende:
[..]
Lekker weer gaan roken met z'n allen... 6 uur per dag doomscrollen op TikTok. Cancermaxxing door zo bruin mogelijk te willen worden. Wel minder zuipen, en dus ook minder neuken en sociale contacten.
De Westerse cultuur piekte inderdaad in de 90's.
Tja, dat artikel mag dus niet (paywall, zie OP).quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 00:07 schreef Peppert het volgende:
Dat is een typische Europese trend. In bepaalde Aziatische landen streeft men juist naar een spierwitte huid, omdat een bruine huid daar wordt geassocieerd met arbeiders die dag in dag uit in de zon werken.
< insert artikel uit BD >
Vertel me meer over je dieet, ik ben benieuwd.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 15:59 schreef n__n het volgende:
Je kunt best veel (wellicht een beetje overmatig) zonnen als je dieet daar goed op ingericht is, om het zo maar te stellen. Dan verbrand je immers niet tot nauwelijks, en krijg je ook geen rare bruine vlekken zoals veel ouderen die uiteindelijk krijgen. Maar kunstmatig bruin worden onder een zonnebank zou ik nooit aanraden. Dit is compleet losgezongen van alle logica.
En door dieetaanpassingen ben ik nu al een paar jaar niet meer verbrand, zelfs enige roodkleuring blijft nu volledig achterwege. Maar goed, de meerderheid gelooft niet in die invloed en denkt dat zonnebrandcrème rijk aan o.a zaadolie je gaat beschermen. Totale flauwekul.
quote:Op vrijdag 31 juli 2026 17:32 schreef n__n het volgende:
[..]
Dat interesseert me niet, want elk onderzoek wordt uitgevoerd zonder meervoudig onverzadigde vetzuren als inflammatoire factor mee te wegen. Beetje een NPC-reactie ook: "Alles wat niet binnen de reguliere wetenschap beweerd wordt is onzin" en zodoende concludeert men dat zwaar geoxideerde zaadolie ook gewoon prima is. Moet je zelf weten, gelukkig kan ik zelf búiten het wetenschappelijk gedefinieerde kader nadenken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
De mijne heeft een generator.quote:
Niet aan cockwhaling?quote:Op vrijdag 31 juli 2026 18:17 schreef Cockwhale het volgende:
Doe alleen aan Mamamaxxxing en Zusmaxxxing.
quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 07:52 schreef mschol het volgende:
mensen zijn dom, echt oliedom.Ok boomer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoeren neuken, nooit meer werken.
Je moet vol zaad gebruiken...quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 07:33 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Vertel me meer over je dieet, ik ben benieuwd.
Dit juich ik wel toe.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 00:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die hang naar de 90’s is er al onder jongeren. De low waist jeans flair of straight is overal al uitverkocht. Weg met die grote broeken tot boven de navel.
Navelpiercing op een mooie platte buik is voldoende.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 08:16 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Met een string erbovenuit, en eventueel een tattoo(/aarsgewei) erboven?
Veel fruit, zuivel en kwalitatief vlees. Hoog in verzadigd vet, maximaal 10% meervoudig onverzadigd vet. Noten, zaden en peulvruchten alleen bij uitzondering. Qua groenten vooral aardappelen en rauwe wortels. Geen soja, geen verdikkingsmiddelen en tegenwoordig ook geen gluten. Laatstgenoemde werkt voor mij gewoon beter, maar raad ik niet per se voor iedereen af. Qua ratio staan koolhydraten bovenaan, daarna komen de vetten en daarna de eiwitten. Mijn ervaring is dat dit dieet ook je spieren heel goed ondersteunt, wat erg prettig bleek toen ik eens mijn sleutelbeen brak.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 07:33 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Vertel me meer over je dieet, ik ben benieuwd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |