abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 31 juli 2026 @ 08:04:32 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_221470166
quote:
De Amerikaanse president Donald Trump heeft donderdag gezegd dat hij er ‘niet zeker van’ is of hij Oekraïne Patriot-raketten laat bouwen. ‘Het is een heel bijzonder wapen en we moeten een beetje voorzichtig zijn met aan wie we een licentie verlenen’, zei hij tegen de Britse zakenkrant Financial Times. Eerder deze week zou Trump juist licenties hebben toegezegd aan Oekraïne voor de productie van Patriot-raketten.
Toezegging van Trump blijkt alweer niks waard te zijn helaas.
pi_221470173
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 09:22 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Toezegging van Trump blijkt alweer niks waard te zijn helaas.
Wilde het ook net posten.

Je verwacht het niet he:

Trump: I haven't decided yet whether to allow Ukraine to produce Patriot missiles
pi_221470191
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 09:24 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Wilde het ook net posten.

Je verwacht het niet he:

Trump: I haven't decided yet whether to allow Ukraine to produce Patriot missiles
Ik denk dat Oekraïne zich maar beter kan richten op een productielijn/aanvoer van de Europese varianten (zoals die SAMP/T). Wellicht zijn die minder goed dan de Patriot maar dan heb je in ieder geval een stabiele aanvoerlijn.
pi_221470192
Een BUK minder om passagiersvliegtuigen mee neer te schieten:

twitter
pi_221470199
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 09:29 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ik denk dat Oekraïne zich maar beter kan richten op een productielijn/aanvoer van de Europese varianten (zoals die SAMP/T). Wellicht zijn die minder goed dan de Patriot maar dan heb je in ieder geval een stabiele aanvoerlijn.
Denk dat iedereen in Europa, en vooral Oekraïne, wel heeft geleerd dat we de Amerikanen niet meer kunnen vertrouwen. Ik neem daarom aan (hoop/cope) dat ze al redelijk ver zijn met o.a. de SAMP/T.
pi_221470215
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 09:31 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Denk dat iedereen in Europa, en vooral Oekraïne, wel heeft geleerd dat we de Amerikanen niet meer kunnen vertrouwen. Ik neem daarom aan (hoop/cope) dat ze al redelijk ver zijn met o.a. de SAMP/T.
Dat hoop ik ook.

Ik snap dat de Europese productiecapaciteit nu nog laag is. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het langer duurt om die SAMP/T productie te verhogen dan om 1) die licenties voor de patriot te regelen 2) te leren hoe je die moet produceren 3) een productielijn op te zetten.
pi_221470521
Oekraïense soldaat exposed, omdat z'n vrouw iets te veel met dure spullen pronkte. Knakker haalde meer dan honderduizend (dollars) op, zogenaamd voor dingen die ze nodig hadden:

twitter

Hier een lijstje met spullen waarvan hij zei dat hij het ging aanschaffen, maar men nu toch wel eens de bonnetjes wil zien:
quote:
1. Twee zware drones — aangekondigd doel 32.000 Amerikaanse dollars, daadwerkelijk ingezameld ongeveer 38.000 Amerikaanse dollars (mei–juli 2025).
2. Grondgebonden onbemand complex (UGV) — 29.000 Amerikaanse dollars (juli–september 2025).
3. Quad — 11.500 Amerikaanse dollars (september–oktober 2025).
3. Ambulance — 27.500 Amerikaanse dollars (oktober–december 2025).
4. Rehabilitatie militair — 6.000 Amerikaanse dollars (februari 2026).
5. Antidroon-geweer — 5.600 Amerikaanse dollars (maart 2026).
6. Twee pick-ups of een pick-up en een minibus — 22.000 Amerikaanse dollars (maart–april 2026).
Ze zijn al flink naar hem op jacht, die gaat geen fijne tijd tegemoet. En terecht.
pi_221470708
Deze is wel weer ouderwets nice, HIMARS is nog steeds bezig:

twitter
pi_221471122
twitter
pi_221471137
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 10:43 schreef MaxMark het volgende:
Deze is wel weer ouderwets nice, HIMARS is nog steeds bezig:

[ x ]
Jammer dat er niet net een stond bij te tanken.
A mind with a heart of it's own
pi_221471196
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 11:46 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Jammer dat er niet net een stond bij te tanken.
Inderdaad. Geen idee hoe lang zo'n HIMARS raket onderweg is, maar lijkt me lastig te timen.
pi_221471227

Hij schijnt Putin ook gevraagd te hebben of rusland Iran helpt met bepaalde informatie tegen o.a. Amerikaanse legerbasissen in de regio:
quote:
“I asked President Putin if he was supplying Iran with intelligence. He was extremely strong and powerful in his denial. I think he is very insulted by it.”
Naja, dan is het ok.
pi_221471229
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 11:43 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Iemand als HistoryLegends heeft naar eigen zeggen ook veel onderzoek gedaan naar het aantal doden. Dan zit je aan beide kanten ongeveer op 200.000 tot 225.000 doden elk.
  FOK!Fotograaf vrijdag 31 juli 2026 @ 12:06:37 #15
364681 over_hedge
pi_221471258
Bekijk deze YouTube-video

Weer wat nieuwe aanvallen
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_221471268
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 12:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Iemand als HistoryLegends heeft naar eigen zeggen ook veel onderzoek gedaan naar het aantal doden. Dan zit je aan beide kanten ongeveer op 200.000 tot 225.000 doden elk.
En iemand als HistoryLegends zegt dat dit alleen de door Rusland geverifieerde doden zijn en dat dit dus als absolute ondergrens moet worden gezien. Zijn schatting ligt al op 450.000 doden.

Zelensky lijkt dan weer de bovengrens te pakken en werkelijk alles mee te nemen zoals Wagner en de Donbas seperatisten.
  vrijdag 31 juli 2026 @ 12:22:44 #17
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221471344
quote:
Landbouw in crisis": Russische kranten schrijven over de economische problemen van Rusland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221471356
twitter
pi_221471367
quote:
Trump krabbelt terug over beloftes aan Oekraïne over Patriots

De Amerikaanse president Donald Trump zei donderdag dat hij er "niet zeker van" is of hij Oekraïne Patriot-raketten zou laten bouwen. "Het is een heel bijzonder wapen en we moeten een beetje voorzichtig zijn met aan wie we een licentie verlenen", zei hij tegen de Britse zakenkrant Financial Times (FT).

Eerder deze week zou Trump juist licenties hebben toegezegd aan Oekraïne voor de productie van Patriot-raketten. Dat zei althans de Oekraïense president Volodimir Zelenski dinsdagavond vlak na een ontmoeting met Trump in Washington.

Oekraïne beschikt al over de onderscheppingsraketten, die volgens Kiev essentieel zijn voor het afslaan van Russische luchtaanvallen. De huidige voorraad Patriots dreigt echter op te raken. Zelenski zou daarom om nieuwe Patriots hebben gevraagd, maar Trump zou duidelijk hebben gemaakt dat de VS de raketten ook zelf nodig hebben voor de oorlog met Iran.

In het gesprek met de FT zei Trump ook dat zijn gezanten Jared Kushner en Steve Witkoff de komende dagen voor het eerst een bezoek aan Oekraïne brengen.

https://www.telegraaf.nl/(...)riots/159432876.html
Trump heeft weer met Poetin gesproken.
  FOK!Fotograaf vrijdag 31 juli 2026 @ 12:37:50 #20
364681 over_hedge
pi_221471434

En van een beter kanaal
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_221471644
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 12:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dus gelijk aantal doden aan beide kanten?
Vakman pur sang
pi_221472373
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 13:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dus gelijk aantal doden aan beide kanten?
De jaartotalen volgens hem

Jaar 2023: 34.990 Oekraïense doden en vermisten versus 32.070 Russische doden en vermisten
Jaar 2024: 50.772 Oekraïense doden en vermisten versus 49.082 Russische doden en vermisten
Jaar 2025: 54.837 Oekraïense doden en vermisten versus 58.016 Russische doden en vermisten

Jaar 2022 vanaf 24 februari: 27.880 Oekraïense doden en vermisten versus 15.316 * ) Russische doden en vermisten
* ) In 2022 was dit nog exclusief de doden en vermisten van de legers van de Donetsk republiek (4.176 doden en vermisten ) en de Loehansk republiek (onbekend, maar schat dat maximaal op 5.000)

Cumulatief had Oekraïne per eind 2025 168.479 KIA's en MIA's en de Russen zaten daar nog net wat onder.
pi_221472447
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 12:26 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Trump heeft weer met Poetin gesproken.
Of Trump heeft met de voorraadbeheerder van het Pentagon gesproken, en heeft doorgekregen dat 70% van de aanwezige patriots zijn verbruikt sinds 28 februari met de bombardementen op Iran.
pi_221472460
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 13:49 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Of Trump heeft met de voorraadbeheerder van het Pentagon gesproken, en heeft doorgekregen dat 70% van de aanwezige patriots zijn verbruikt sinds 28 februari met de bombardementen op Iran.
Het gaat over licenties, niet over de raketten zelf...
pi_221472505
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 13:44 schreef Idisrom het volgende:

[..]
De jaartotalen volgens hem

Jaar 2023: 34.990 Oekraïense doden en vermisten versus 32.070 Russische doden en vermisten
Jaar 2024: 50.772 Oekraïense doden en vermisten versus 49.082 Russische doden en vermisten
Jaar 2025: 54.837 Oekraïense doden en vermisten versus 58.016 Russische doden en vermisten

Jaar 2022 vanaf 24 februari: 27.880 Oekraïense doden en vermisten versus 15.316 * ) Russische doden en vermisten
* ) In 2022 was dit nog exclusief de doden en vermisten van de legers van de Donetsk republiek (4.176 doden en vermisten ) en de Loehansk republiek (onbekend, maar schat dat maximaal op 5.000)

Cumulatief had Oekraïne per eind 2025 168.479 KIA's en MIA's en de Russen zaten daar nog net wat onder.
Wat is zijn methodiek want hoe je dit ook bekijkt is dat erg laag.

https://en.zona.media/article/2026/07/31/casualties_eng-trl ik zou deze als bottom line aanhouden als absoluut minimaal aantal van 236.000, tel 2026 bij hun geschatte extrapolatie kom je iets boven de 400k van het aantal dat zij denken dat het echt is.

Center for Strategic and International Studies (CSIS) zet het op 450k doden ( https://www.csis.org/anal(...)ing-costs-putins-war )

https://www.bbc.com/news/articles/c4g44gprnnvo (almost 500k)

En toen Andrew Perpetua nog zo gek was om alle russische doden op videobeeld te tellen, kwam hij volgens mij gemiddeld over een perode van een aantal maanden rond de 200 per dag uit. Laten we dus zeggen ongeveer 300.000 doden, maar we zien natuurlijk lang niet alles op beeld.

Russische doden deze oorlog rond de 400k zetten lijkt me geen gekke schatting.
pi_221472532
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 13:51 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Het gaat over licenties, niet over de raketten zelf...
Maar ik betwijfel dat Trump het begrip 'licentie' wel kent. Ik geloof niet dat de Amerikaanse wapenindustrie zomaar de licenties van hun unieke wapens c.q. verdedigingssystemen weg gaat geven.
pi_221472572
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 13:57 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Maar ik betwijfel dat Trump het begrip 'licentie' wel kent. Ik geloof niet dat de Amerikaanse wapenindustrie zomaar de licenties van hun unieke wapens c.q. verdedigingssystemen weg gaat geven.
Hij kent het wel want heeft het meerdere keren gezegd.
pi_221472628
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 13:56 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Wat is zijn methodiek want hoe je dit ook bekijkt is dat erg laag.

https://en.zona.media/article/2026/07/31/casualties_eng-trl ik zou deze als bottom line aanhouden als absoluut minimaal aantal van 236.000, tel 2026 bij hun geschatte extrapolatie kom je iets boven de 400k van het aantal dat zij denken dat het echt is.

Center for Strategic and International Studies (CSIS) zet het op 450k doden ( https://www.csis.org/anal(...)ing-costs-putins-war )

https://www.bbc.com/news/articles/c4g44gprnnvo (almost 500k)

En toen Andrew Perpetua nog zo gek was om alle russische doden op videobeeld te tellen, kwam hij volgens mij gemiddeld over een perode van een aantal maanden rond de 200 per dag uit. Laten we dus zeggen ongeveer 300.000 doden, maar we zien natuurlijk lang niet alles op beeld.

Russische doden deze oorlog rond de 400k zetten lijkt me geen gekke schatting.
In zijn video van 7 maart 2026 (volgens mijn aantekeningen) heeft hij met een team gecheckt bij diverse Oekraïense bronnen en Russische bronnen, en de dubbeltellingen eruit gefilterd. Hijzelf zei dat het maandenlang monikenwerk was om dit uit te zoeken, maar dat laatste kan ik niet controleren.
pi_221472782
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 13:59 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Hij kent het wel want heeft het meerdere keren gezegd.
Maar Trump is heus niet zo machtig dat hij de macht van het militair-industrieel complex zijn wil kan gaan opleggen.
Eisenhower waarschuwde ons al tegen de macht van deze (Amerikaanse) wapenlobby.

De geschiedenisleraar Rutte gebruikte Eisenhower juist om dit militair-industrieel complex nog verder te voeden. Zie zijn geslijm bij Trump op de laatste NAVO-top in Turkije. De krenten-uit-de-pap-haler Rutte weet echt weinig van geschiedenis.
pi_221472837
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 14:08 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Maar Trump is heus niet zo machtig dat hij de macht van het militair-industrieel complex zijn wil kan gaan opleggen.
Eisenhower waarschuwde ons al tegen de macht van deze (Amerikaanse) wapenlobby.

De geschiedenisleraar Rutte gebruikte Eisenhower juist om dit militair-industrieel complex nog verder te voeden. Zie zijn geslijm bij Trump op de laatste NAVO-top in Turkije. De krenten-uit-de-pap-haler Rutte weet echt weinig van geschiedenis.
Natuurlijk kan hij dat wel. Daarnaast worden Patriots al buiten de VS gemaakt onder licentie.
pi_221472865
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 14:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]
In zijn video van 7 maart 2026 (volgens mijn aantekeningen) heeft hij met een team gecheckt bij diverse Oekraïense bronnen en Russische bronnen, en de dubbeltellingen eruit gefilterd. Hijzelf zei dat het maandenlang monikenwerk was om dit uit te zoeken, maar dat laatste kan ik niet controleren.
Check, ja het blijft uiteindelijk giswerk. Beide kanten geven natuurlijk heel weinig openheid over de cijfers, dus je bent echt afhankelijk van goeie data puur van overlijdensberichten in lokale media etc.
pi_221472921
Na het ontslag van Syrskyi zijn er nu allerlei officiele onderzoeken naar zijn assault brigades, meest bekende natuurlijk Skala, maar ook 225e.

Een voicememo van bevelhebber daar laat zien hoe bruut het 225e te werk gaat (alhoewel ik het gek genoeg ook nog wel snap gezien hun situatie in Huliapole ten tijde van deze memo)

quote:
“Commanders, attention. A reminder to ‘our own’—there are no ‘our own.’ There is only a specific request over the radio: ‘permission to move.’ Everything else is the enemy. Anything that moves is the enemy. Anyone fleeing their positions—deserters—is also the enemy. Stick to this rule. Whether it’s ‘our own’ or those fleeing without authorization… And, damn it, hold your positions, because otherwise we’ll end up retreating all the way to Kyiv. So retreating means giving ground, damn it.”
bron: Bekijk deze YouTube-video
pi_221472939
Tevens is zojuist bekend geworden dat voorlopig de assault forces geen nieuwe troepen meer krijgen:

quote:
The assault regiments of the Land Forces received the order of the newly appointed Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Mykhailo Drapatoi on the suspension of replenishment by people from July 26.

Source: UP interlocutors in four assault regiments

Direct speech of the interlocutor 1: "We now cannot take people from BREZ (reserve battalions – UP) and CCC (i.e. newly mobilized – UP).
Advertising:

Direct speech of the interlocutor 2: "We were sent a message that the decision of the commander-in-chief from 00 o'clock on July 26 will be suspended the supply of human resources to assault military units (units) of the Land Forces.

The movement of the military from other units was also suspended (that is, the transfer to the assault regiments – UP).

There was only the opportunity to return from the SGC for those who went to June 12, through the Army+. To me two people were in the process of transferring through the SCB, and now xz. They had already left the unit and waited to go to us (in one of the assault regiments – UP), and now I do not know what to do with them.”

Why this is important: This is the first decision of the highest military command, which limits the assault regiments in replenishment with personnel.

Prior to that, at least two assault regiments, the 425th "Skelia" and the 225th, as UP know, had the exclusive right to permanent replenishment and expansion.

"The Rock", which is inherently a regiment, and should have 3-4 thousand personnel, was expanded to more than 10 thousand servicemen.

While other assault units, for example, the 1st OHR and 475th ORP, which, according to UP interlocutors in the Defense Forces, are not working quite efficiently and technologically, did not have such privileges.

It is believed that the 225th and 425th regiments had a direct protection of the previous Commander-in-Chief Alexander Syrsky, more autonomy in their actions and better support, compared to other units of the Land Forces.

Over the past two months, since numerous investigations into public space have been conducted on the torture, beatings and murders in the assault regiments and the 155th Brigade close to the Rock, this is the first case of the reaction of the high command.

As far as the UP is known, the assault regiments are currently experiencing to some extent, whether Drapati will disband them and what will be further with them in principle.
pi_221472992
Ik was even aan het zoeken naar posts van Andrew Perpetua, want die postte altijd daily losses van russen, die ze op video konden verifiëren. Ik vind zo snel niks actueels, maar dit was mid Juli vorig jaar, totaal van de laatste 11 maanden:

quote:
Here are losses I could identify for July 17th

95 💀
38643 👻 in 324 past days

https://bsky.app/profile/ihtme.bsky.social/post/3lua4zu25rs2x
Dit is dus wat alleen hij en zijn team op video hebben zien doodgaan bij de russen, ruim 38.000 in 11 maanden. En daarbij geven ze aan dat bij aanvallen op voertuigen het aantal inzittenden niet wordt meegeteld bij deze dodenlijst, tenzij ze ook visueel bewijs hebben daarvan cq. de lijken zien. Dus dit aantal zou je misschien wel kunnen verdubbelen (moet je zelf weten) en dan ook nog bedenken dat ze slechts een percentage van alle video's die gemaakt zijn hebben gezien én dat niet van alle aanvallen video's naar buiten komen.

Dus dan lijkt me iets van rond de 55.000 dode russen per jaar, wat ik hierboven ergens zag, een enorme understatement.

Zal later eens kijken of ik actuelere cijfers kan vinden van Andrew.
pi_221473006
Speaking of Andrew, die postte net een filmpje. Wat een shitzooi moeten ze daar na de oorlog nog opruimen zeg:

twitter

Video even openen/groter bekijken om de draden beter te kunnen zien.
pi_221473126
Even terugkomend op de raffinaderijen. Je kunt natuurlijk ook reparaties uitvoeren. Maar dat ligt geheel aan de schade.

Je zou als Oekraine zijde de archieven moeten uitschakelen. Zonder blauwdrukken en tekeningen zijn reparaties ook onbegonnen werk.

Een nieuwe raff bouwen al is dat op kleine schaal is ook niet te doen. Je hebt perslucht, meetlucht, stikstof, stoom(lage-, middel, - hoge druk nodig, Koelinstallaties, diverse soorten water zoals demiwater etc bestaande infra, Alleen al de utilities zijn al een probleem. Personeel, enfin je kunt wel.blijven doorgaan. Daar komt heel wat bij kijken.

Dan rest import als mogelijkheid.

Een nafta kraker bestaat uit pak weg 80 P&ids. Onderstaand een voorbeeld wat een P&Ids is. Een piping engineer maakt vanaf die schema's zijn ontwerp samen met andere afdelingen zoals proces, electro, meet en regel, bouwkunde afdeling.

En alle appendages en ander app is geen grijpvoorraad. Ook dat is een complexe bezigheid.

https://www.getreskilled.com/validation/pid-symbols/
pi_221473432
Khartiya bevelhebber Ihor Obolensky heeft vanmiddag een moordpoging overleefd.

twitter

twitter
  vrijdag 31 juli 2026 @ 15:23:22 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221473492
quote:
Ukraine's envoy to US says 'We need the missiles'

WASHINGTON, July 30 (Reuters) - Ukraine ​hopes a new push for ceasefire talks with Russia could halt the five-year war before a ‌potentially brutal winter, but needs new anti-ballistic missiles now to defend against strikes by Moscow, the country's envoy to Washington said on Thursday.

Olha Stefanishyna told reporters that Ukraine was in discussions with the Pentagon about a license to produce Patriot PAC-3 missiles itself, but ​that process could take 12 months to five years. Discussions were also underway about Ukraine agreeing to ​a long-term purchase of PAC-3 missiles, and then swapping positions in the production line with ⁠another buyer.

Officials from Patriot maker Raytheon Co had already been to Ukraine, and Lockheed Martin Corp (LMT.N), opens new tab, which builds ​the PAC-3 interceptors for the air defense system, was working to send a team of experts to the country ​as well, Stefanishyna told an event hosted by the Christian Science Monitor.

"The devastating effect of every overnight attack right now is unbelievable," Stefanishyna said. "Last night and the night before, it was 30 to 40 ballistic missiles."

While Ukraine was able to defend against Iranian- and ​Russian-built drones, it had not yet developed an effective way to defend against ballistic missiles, whose production is ​being rapidly increased by Russian President Vladimir Putin.

"He has an intention to destroy Ukraine, and that's why, you know, we're looking for ‌different ⁠capabilities. We have been successful in everything, but so far, for this winter, we need the missiles."

Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy met U.S. President Donald Trump at the White House on Tuesday to push for new air defenses against the escalating Russian attacks, and to jumpstart a new diplomatic effort to end the war.

That could include a potential visit ​by U.S. negotiators Steve Witkoff ​and Jared Kushner to ⁠Kyiv, Stefanishyna said. No date had been set for Kushner and Witkoff's visit, but it could happen as early as next week or later, she said.

Zelenskiy repeated his offer ​to halt the fighting at the existing battle lines, and use that as ​a starting point ⁠for discussions, Stefanishyna said, while stressing the need to take action before the approaching winter.

Stefanishyna confirmed Ukrainian media reports that she had offered to resign from her post just a year after taking over as Ukraine's ambassador to the U.S., ⁠saying she ​would return to Ukraine to defend herself against corruption allegations involving ​some personal property declarations.

She said Zelenskiy had not asked for her resignation and did not want her to leave her post, but she felt ​it best for her and her family to "defend my case" in person.
Reuters
  vrijdag 31 juli 2026 @ 15:33:37 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221473554
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 13:49 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Boeing wil niet dat hun geheimen in vreemde handen vallen. Op die manier heeft Oekraine het sowieso en Rusland 6 maanden later
The End Times are wild
pi_221473639
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 15:33 schreef LXIV het volgende:

[..]
Boeing wil niet dat hun geheimen in vreemde handen vallen. Op die manier heeft Oekraine het sowieso en Rusland 6 maanden later
En China weer een maand later. (en Iran en de DPRK).
In dit geval kan ik de voorzichtigheid van de Amerikanen wel voorstellen.
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
pi_221474738
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 15:33 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ze worden als onder licentie gemaakt in andere landen. Lees je in.
  vrijdag 31 juli 2026 @ 18:29:31 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221474946
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 17:58 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ze worden als onder licentie gemaakt in andere landen. Lees je in.
Zullen vast meer betrouwbare landen zijn.
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 31 juli 2026 @ 18:30:25 #43
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221474949
Putin kijkt naar fifa en Spanje en denkt. Not against it...
- vmi voor intimi -
pi_221475053
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 14:50 schreef Cherni het volgende:
Even terugkomend op de raffinaderijen. Je kunt natuurlijk ook reparaties uitvoeren. Maar dat ligt geheel aan de schade.

Je zou als Oekraine zijde de archieven moeten uitschakelen. Zonder blauwdrukken en tekeningen zijn reparaties ook onbegonnen werk.

Een nieuwe raff bouwen al is dat op kleine schaal is ook niet te doen. Je hebt perslucht, meetlucht, stikstof, stoom(lage-, middel, - hoge druk nodig, Koelinstallaties, diverse soorten water zoals demiwater etc bestaande infra, Alleen al de utilities zijn al een probleem. Personeel, enfin je kunt wel.blijven doorgaan. Daar komt heel wat bij kijken.

Dan rest import als mogelijkheid.

Een nafta kraker bestaat uit pak weg 80 P&ids. Onderstaand een voorbeeld wat een P&Ids is. Een piping engineer maakt vanaf die schema's zijn ontwerp samen met andere afdelingen zoals proces, electro, meet en regel, bouwkunde afdeling.

En alle appendages en ander app is geen grijpvoorraad. Ook dat is een complexe bezigheid.

https://www.getreskilled.com/validation/pid-symbols/
Leunen zwaar op westerse technologie. Krijgen ze niet zomaar opgebouwd.
pi_221475365
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 18:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zullen vast meer betrouwbare landen zijn.
Blijf doelpalen verzetten.
pi_221475479
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 14:25 schreef skysherrif het volgende:
Na het ontslag van Syrskyi zijn er nu allerlei officiele onderzoeken naar zijn assault brigades, meest bekende natuurlijk Skala, maar ook 225e.

Een voicememo van bevelhebber daar laat zien hoe bruut het 225e te werk gaat (alhoewel ik het gek genoeg ook nog wel snap gezien hun situatie in Huliapole ten tijde van deze memo)
[..]
Ik snap het. Alleen dit werkt toch enkel totale gekte, paranoia in de angst?
pi_221475487
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 15:23 schreef AchJa het volgende:

[..]
Reuters
Oekraine moet eens stoppen met het bedelen bij Amerika.
  vrijdag 31 juli 2026 @ 19:47:18 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221475602
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 19:12 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Blijf doelpalen verzetten.

Boeing wil de kritische technologie voor de geleidingssystemen (seeker heads/homing heads) van de Patriot-raketten (vooral de PAC-3-variant) niet licenseren of overdragen aan Oekraïne (of andere derde landen). Dit is de belangrijkste bottleneck voor lokale productie van Patriot-interceptor-raketten.

euromaidanpress.com

Waarom precies Boeing?De PAC-3 MSE (de meest geavanceerde versie die Oekraïne vooral nodig heeft tegen Russische ballistische raketten zoals Iskander) gebruikt een geavanceerd Ka-band radar seeker/guidance system dat door Boeing wordt gemaakt.
Boeing levert deze componenten exclusief aan de bestaande productielijnen in de VS (Lockheed Martin) en Japan (Mitsubishi). Er is een beperkte productiecapaciteit (één fabriek in Huntsville, Alabama), en de VS heeft recent een 7-jarig contract met Boeing gesloten om de output te verdrievoudigen voor eigen behoeften.

euromaidanpress.com

Volgens journalisten (o.a. van Die Welt) en analyses is Boeing niet bereid licenties te geven voor productie elders, omdat het om hooggevoelige, complexe en strategische technologie gaat. Zelfs Japan heeft na jaren geen volledige lokalisatie gekregen.

caliber.az

Context van de discussieTrump kondigde aan dat Oekraïne een licentie zou krijgen om Patriots te produceren (na een gesprek met Zelensky). Dat is een politieke stap, maar de praktische uitvoering hangt af van leveranciers zoals Lockheed Martin/RTX (hoofdaannemers) en subcontractors zoals Boeing.

nytimes.com

Oekraïne kan relatief eenvoudige delen (zoals de raketromp) zelf maken, maar de motoren, stuursystemen en vooral de guidance heads vereisen gespecialiseerde knowhow, supply chains en certificering die niet snel overdraagbaar zijn.
Andere obstakels: een fabriek in Oekraïne zou direct een Russisch doelwit zijn, de productiecyclus duurt 2+ jaar per raket, en de VS heeft zelf grote vraag naar deze raketten.

united24media.com

Kortom: het is geen principieel “nee” tegen alle productie in Oekraïne, maar Boeing blokkeert de sleutelcomponent die de PAC-3 echt effectief maakt. Dit zorgt ervoor dat volledige lokale productie (zeker op korte termijn) erg moeilijk of onmogelijk blijft, zelfs met een licentie. Productie zou eventueel in Polen of elders in Europa kunnen gebeuren, maar ook daar speelt Boeing’s houding een rol.

kommersant.ru

Bronnen zijn recente berichtgeving (juli 2026) van Euromaidan Press, Die Welt, UNITED24 Media, Bloomberg en defensie-analisten. De situatie kan evolueren via onderhandelingen tussen de VS-regering, Boeing en Oekraïne.

The End Times are wild
pi_221475611
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 19:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ze hadden zelf toch al van dat geweldige spul, al die berichten steeds de afgelopen maanden/jaren.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 31 juli 2026 @ 19:58:20 #50
307622 Perox
(niet de echte)
pi_221475681
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 19:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Mikey met vakantie?

[ Bericht 92% gewijzigd door Perox op 31-07-2026 20:00:46 (Quote vergeten) ]
pi_221476162
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 18:47 schreef Adames het volgende:

[..]
Leunen zwaar op westerse technologie. Krijgen ze niet zomaar opgebouwd.
Dat zou best kunnen. Nu ben ik sinds 2000-2002 uit die sector en weet niet hoe Rusland deze sector zelf heeft ontwikkeld. Maar Shell etc hebben natuurlijk een groot aandeel daar in gehad.

Technip Lyon(Frankrijk)had/heeft bijvoorbeeld een patent voor het productie proces van LDPE. lage dichtheid polyethylene.

Frankrijk word wel vaker onderschat door stakingen en vakbonden. Maar mbt industrie op alle gebied is het zeker niet lui en zijn techneuten erorm goed opgeleid.
pi_221476372
twitter
pi_221476505
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 21:21 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Deze oorlog eindigt pas als Poetin van het toneel verdwijnt vrees ik :{
pi_221476568
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 21:47 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Deze oorlog eindigt pas als Poetin van het toneel verdwijnt vrees ik :{
Ik heb al vaker gezegd: Misschien heeft ie z'n lot verbonden met deze oorlog en is ie bereid tot het allerlaatste te gaan. Poetin dood of Poetin dood en de hele wereld in as.
pi_221476636
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 19:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Boeing wil de kritische technologie voor de geleidingssystemen (seeker heads/homing heads) van de Patriot-raketten (vooral de PAC-3-variant) niet licenseren of overdragen aan Oekraïne (of andere derde landen). Dit is de belangrijkste bottleneck voor lokale productie van Patriot-interceptor-raketten.

euromaidanpress.com

Waarom precies Boeing?De PAC-3 MSE (de meest geavanceerde versie die Oekraïne vooral nodig heeft tegen Russische ballistische raketten zoals Iskander) gebruikt een geavanceerd Ka-band radar seeker/guidance system dat door Boeing wordt gemaakt.
Boeing levert deze componenten exclusief aan de bestaande productielijnen in de VS (Lockheed Martin) en Japan (Mitsubishi). Er is een beperkte productiecapaciteit (één fabriek in Huntsville, Alabama), en de VS heeft recent een 7-jarig contract met Boeing gesloten om de output te verdrievoudigen voor eigen behoeften.

euromaidanpress.com

Volgens journalisten (o.a. van Die Welt) en analyses is Boeing niet bereid licenties te geven voor productie elders, omdat het om hooggevoelige, complexe en strategische technologie gaat. Zelfs Japan heeft na jaren geen volledige lokalisatie gekregen.

caliber.az

Context van de discussieTrump kondigde aan dat Oekraïne een licentie zou krijgen om Patriots te produceren (na een gesprek met Zelensky). Dat is een politieke stap, maar de praktische uitvoering hangt af van leveranciers zoals Lockheed Martin/RTX (hoofdaannemers) en subcontractors zoals Boeing.

nytimes.com

Oekraïne kan relatief eenvoudige delen (zoals de raketromp) zelf maken, maar de motoren, stuursystemen en vooral de guidance heads vereisen gespecialiseerde knowhow, supply chains en certificering die niet snel overdraagbaar zijn.
Andere obstakels: een fabriek in Oekraïne zou direct een Russisch doelwit zijn, de productiecyclus duurt 2+ jaar per raket, en de VS heeft zelf grote vraag naar deze raketten.

united24media.com

Kortom: het is geen principieel “nee” tegen alle productie in Oekraïne, maar Boeing blokkeert de sleutelcomponent die de PAC-3 echt effectief maakt. Dit zorgt ervoor dat volledige lokale productie (zeker op korte termijn) erg moeilijk of onmogelijk blijft, zelfs met een licentie. Productie zou eventueel in Polen of elders in Europa kunnen gebeuren, maar ook daar speelt Boeing’s houding een rol.

kommersant.ru

Bronnen zijn recente berichtgeving (juli 2026) van Euromaidan Press, Die Welt, UNITED24 Media, Bloomberg en defensie-analisten. De situatie kan evolueren via onderhandelingen tussen de VS-regering, Boeing en Oekraïne.

I stand corrected. Boeing doet moeilijk, ook voor Japan en Duitsland.

Maar Trump heeft wel meerdere keren geroepen dat ie het ging regelen en krabbelt nu terug.
pi_221476670
Boeing - één groot faalbedrijf geworden het laatste decennium.
pi_221476672
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 22:18 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Maar Trump heeft wel meerdere keren geroepen dat ie het ging regelen en krabbelt nu terug.
Europa en Oekraïne moeten dit gewoon vergeten en vol inzetten op het snel verhogen van de productie van de SAMP/T en andere Europese alternatieven.
pi_221476692
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 22:25 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Europa en Oekraïne moeten dit gewoon vergeten en vol inzetten op het snel verhogen van de productie van de SAMP/T en andere Europese alternatieven.
Maar dat zijn geen vervangers voor de Patriot.
pi_221476703
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 22:30 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Hoezo niet? Omdat de SAMP/T minder geschikt is tegen ballistische raketten bedoel je?
pi_221476717
Nog uit een artikel van een paar weken terug:
quote:
Europa gaat Oekraïne helpen bij het bouwen van een eigen luchtafweersysteem tegen ballistische raketten

Negen Europese landen, waaronder Nederland, gaan Oekraïne ondersteunen bij het bouwen van Freyja, een eigen luchtafweersysteem dat ballistische raketten kan onderscheppen. Dat schrijft de Oekraïense president Volodymyr Zelensky op Telegram.

Het Élysée, het kantoor van de Franse president Emmanuel Macron, schrijft dinsdag in een verklaring dat naast Nederland ook Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk meedoen aan de zogeheten „Coalitie tegen Ballistische Raketten”. Zelensky is deze week in Parijs voor ontmoetingen met Europese leiders en NAVO-chef Mark Rutte.

Het samenwerkingsverband heeft zich tot doel gesteld om „in hoog tempo een anti-ballistische capaciteit te ontwikkelen”, schrijft het Élysée. Dat nieuwe systeem zal „een aanvulling zijn op bestaande systemen”, zoals de Amerikaanse Patriot.

Dat laatste systeem is een van de weinige wapens die Russische ballistische raketten kunnen neerhalen, maar door de oorlog in Iran zijn de Patriotvoorraden geslonken. Die waren oorspronkelijk bedoeld voor Oekraïne. Vorige week zei de Amerikaanse president Donald Trump dat Oekraïne zelf Patriot-wapensystemen mag gaan bouwen, maar het kan nog jaren duren voordat dat resultaat oplevert. In de tussentijd hebben de Russen met hun ballistische raketten vrij spel.

Freyja, dat wordt gebouwd door de Oekraïense wapenproducent Fire Point, moet een goedkoper en sneller te produceren alternatief gaan bieden. Vorige maand zei Oekraïne dat het een test met het systeem had uitgevoerd; de productie van het systeem kon volgens een medeoprichter van Fire Point al in augustus van start.

Bij een gezamelijke persconferentie kondigde Macron maandagavond aan dat Oekraïne daarnaast meerdere Frans-Italiaanse SAMP/T-systemen koopt en een licentie heeft ontvangen om de munitie voor deze systemen zelf te bouwen. Ook dit afweersysteem is in staat om Russische ballistische raketten neer te halen.
Oekraïne bouwt dus zelf ook een systeem waarvan de productie wellicht al in het najaar start. Die zal ongetwijfeld minder goed zijn dan de Patriot, maar als je daar wel grote aantallen van kan produceren dan is dat beter dan wachten op Patriots die wellicht nooit zullen komen.
  vrijdag 31 juli 2026 @ 22:39:20 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221476721
quote:

[..]

Dat verbaasde me ook. Blijkbaar reikt zijn macht als president toch niet zo ver
The End Times are wild
pi_221477173
Uit het niets enorme ballistische raketaanval op Kyiv, meer dan 20 al
pi_221477178
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 19:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik snap het. Alleen dit werkt toch enkel totale gekte, paranoia in de angst?
Nouja dat is een beetje de spagaat.

Anderzijds qua context, 225e werd uit noodsituatie heel snel in Huliapole gedropt waar ze heel standvastig de frontline hielden en ineens waren ze bijna omsingeld omdat 2 TDFs aan beide flanken (territorial defence forces) de benen namen en meerdere commando posten uitgechakeld werde ndoor de Russen.

Vanaf toen sloop dit bevel er in.
pi_221477180
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 01:16 schreef skysherrif het volgende:
  zaterdag 1 augustus 2026 @ 01:31:36 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221477192
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 14:25 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Als van straat geplukte infanterist met 6 weken basic training zit je dan ook tussen twee vuren. Zelf slecht voorzien van materieel en voor je de Russen en als je uit je positie gedrukt wordt dan nemen eigen troepen je onder vuur.
The End Times are wild
pi_221477199
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 01:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als van straat geplukte infanterist met 6 weken basic training zit je dan ook tussen twee vuren. Zelf slecht voorzien van materieel en voor je de Russen en als je uit je positie gedrukt wordt dan nemen eigen troepen je onder vuur.
Daarom dat Drapatyi deze eenheden nu in feite heet ontboden.

Anderzijds, tsja in een oorlog als deze hoe naar ook, heb je misschien wel dit soort eenheden nodig in de meest heftige directies. Niet per se die eigen troepen neerschieten, maar wel eenheden die soms onder geen beding terugtrekken.
pi_221477200

Minstens 1 dode in Kyiv.
pi_221477203
<geen bloederige beelden of close-up van doden>

oh het zijn 2 lichamen in die foto.... op weg naar een schuilkelder

In totaal 4 doden in kyiv gemeld

[ Bericht 38% gewijzigd door Jippie op 01-08-2026 23:56:03 ]
  zaterdag 1 augustus 2026 @ 02:14:04 #70
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221477216
Weer een hoop afzwaaiers
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_221477225
Zijn tenminste geen datacentra.. dat zouden sommigen hier dan weer een oorlogsmisdaad vinden. Maar hier op deze scenario's die je elke dag voorbij ziet komen dan hoor je ze natuurlijk niet.
  zaterdag 1 augustus 2026 @ 02:42:43 #72
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221477227
Putin wil de oorlog nog tientallen jaren voortzetten, Finland staat ook nog op het lijstje en Estland en Alaska wilie ook graag terug

quote:
19s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 02:39 schreef TwenteFC het volgende:
Zijn tenminste geen datacentra.. dat zouden sommigen hier dan weer een oorlogsmisdaad vinden. Maar hier op deze scenario's die je elke dag voorbij ziet komen dan hoor je ze natuurlijk niet.
Putin heeft geen datacentra, hij weet niets van internet , dat vind ie maar lastig
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221477230
twitter

Wel vermakelijk dat Laura Loomer nu al die poetinpijpers sloopt.
  zaterdag 1 augustus 2026 @ 05:34:18 #74
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221477295
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 02:48 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Wel vermakelijk dat Laura Loomer nu al die poetinpijpers sloopt.
Ben ik nou eigenlijk de enige die Laura Loomer niet kent?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_221477391
quote:
19s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 02:39 schreef TwenteFC het volgende:
Uiteraard. Ze reageren altijd maar dit soort onderwerpen ontgaat ze blijkbaar compleet…
pi_221477409
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 01:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Deze is wel weer aardig creatief qua Poetinsteun.

Maar hoeveel weken training krijgen je Russische kameraden eigenlijk voor ze de gehaktmolen in worden gestuurd?
pi_221477435
quote:

[..]

Mensen die hun fouten toegeven. Altijd +1.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221477443
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 22:30 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Samp NG wel. Net als de nieuwste iris versie.
Echter nog niet (grootschalig) getest en operationeel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221477526
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 08:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Deze is wel weer aardig creatief qua Poetinsteun.

Maar hoeveel weken training krijgen je Russische kameraden eigenlijk voor ze de gehaktmolen in worden gestuurd?
Denk niet veel meer.
pi_221477540
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 08:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Denk niet veel meer.
Vermoedelijk zelfs een stuk minder, aangezien ze er in veel hoger tempo doorheen gaan aan die kant.
pi_221477969
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 01:16 schreef skysherrif het volgende:
En 'patriot' Trump zag dat het goed was.
Ik doe het ff rustig aan.
  zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:30:05 #82
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221478116
O jee, er is weer een buitenlandse terrorist bij in Ruzzia en het is een belangrijke rus

quote:
Gezochte Telegram-oprichter Doerov op Russische extremistenlijst

De Russische financiële inlichtingendienst Rosfinmonitoring heeft techondernemer Pavel Doerov op een lijst met extremisten en terroristen gezet. De oprichter van berichtendienst Telegram wordt gezocht in Rusland, waar hij wordt beschuldigd van medeplichtigheid aan terrorisme.

Veiligheidsdienst FSB stelt dat Oekraïne via de berichtendienst jonge Russen ronselt om sabotage te plegen.
Nadat Rusland een arrestatiebevel tegen Doerov had uitgevaardigd, deelde Telegram deze week een foto waarop hij zijn middelvinger opsteekt.

De techondernemer ligt al jaren overhoop met de autoriteiten over de controle over sociale media.

Hij stond ook aan de basis van VKontakte, een socialmediaplatform dat later feitelijk onder staatscontrole kwam.

De autoriteiten moedigen Russen aan om over te stappen op berichtendienst MAX, die is geïnstalleerd op alle telefoons die in Rusland worden verkocht.
Doerov noemt dat een "door de staat gecontroleerde app voor surveillance en politieke censuur".
pi_221478463
50k doden volgens Zelensky. Dat is knap, want 1,5 jaar geleden zaten ze op 47k.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/07/31/8046685/

https://ualosses.org/en/soldiers/ zit op 100k nu.
pi_221478688
We hebben weer een afzwaaier. Mag wat mij betreft wel een keer een flamingo afzwaaien in Moskou.

twitter
pi_221478841
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:40 schreef Anton91 het volgende:
We hebben weer een afzwaaier. Mag wat mij betreft wel een keer een flamingo afzwaaien in Moskou.

[ x ]
Hier de video van de inslag:

twitter

De drone lijkt gericht naar beneden te gaan, zoals je wel vaker ziet in de "terminal fase". Dus ik vermoed hier niet per sé dat het door EW naar beneden is gekomen.
pi_221479020
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:46 schreef MaxMark het volgende:

[..]

[ x ]

De drone lijkt gericht naar beneden te gaan, zoals je wel vaker ziet in de "terminal fase". Dus ik vermoed hier niet per sé dat het door EW naar beneden is gekomen.
Gewoon weer een actie door een Rus die te lang niet geneukt heeft.
pi_221479424
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:46 schreef MaxMark het volgende:

[..]

[ x ]

Schijnt dat Moksou 136 wolkenkrabbers heeft, meeste van heel Europa.
pi_221479579
Ons wel bekende Julian Röpcke is vorige week gestopt als journalist bij Bild en werkt nu voor een Oekraïens-Duits bedrijf dat drones ontwikkelt en produceert voor Oekraïne.

twitter
  zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:25:14 #89
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221479975
Piraterij !!!

Terroristen . Piraterij !!!!!!
Het Russische schip vervoerde onschuldig bouwmateriaal en nu ligt ie op de bodem van de zwarte zee 300 meter diep

https://www.telegraaf.nl/(...)terij/159483438.html
quote:
Oekraïne brengt Russisch vrachtschip tot zinken op Zwarte Zee, directeur beschrijft aanval als 'piraterij'

Oekraïense drones hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag een vrachtschip van het Russische kernenergiebedrijf Rosatom geraakt op de Zwarte Zee, zegt het bedrijf.

Het schip zou daardoor tot zinken zijn gebracht.

Volgens de directeur van het bedrijf vervoerde het schip onder meer bevroren voedsel en bouwmaterialen.

De zeventien bemanningsleden zouden de aanval allemaal hebben overleefd.

De directeur beschrijft de aanval als "piraterij" en "maritieme roof".

In dezelfde nacht vuurde Rusland opnieuw raketten af op Oekraïne.
In Kiev vielen daarbij 9 doden en 23 gewonden, meldden de hulpdiensten.
https://en.apa.az/cis-cou(...)bashkortostan-518621

quote:
Key Details of the Incident:
The Attack:
Ukrainian forces carried out an overnight strike hitting the cargo vessel approximately 130 miles (210 km) from the Russian port of Novorossiysk.
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy confirmed that the sanctioned, 100,000-ton capacity ship went to the bottom.
The Cargo:
Rosatom CEO Alexey Likhachev stated that the vessel was navigating international waters carrying "civilian cargo," ranging from frozen food products to construction materials.Casualties:

All 17 crew members were successfully rescued and reported to be in satisfactory condition.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 01-08-2026 13:32:20 ]
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:46:44 #90
485843 crew  Jippie
pi_221480104
Rusland erkent bezet gebied als Oekraïens voor opheffing IOC-schorsing

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft op 7 juli 2026 in Lausanne de schorsing van het Russisch Olympisch Comité voorlopig opgeheven. Het IOC maakte bekend dat Russische topsporters onder voorwaarden, waaronder streng toezicht op dopingcontroles, weer moeten kunnen deelnemen aan internationale sportevenementen.

Voorwaarde voor het besluit was dat het Russisch Olympisch Comité schriftelijk bevestigde geen regionale sportorganisaties meer op te nemen uit de bezette Oekraïense gebieden Donetsk, Loehansk, Zaporizja en Cherson, gebieden die Rusland in 2022 annexeerde. Daarmee erkent Moskou op sportbestuurlijk vlak feitelijk het Oekraïense gezag over die gebieden, tot ongenoegen van pro-oorlogscommentatoren in eigen land.

Voorwaarde voor opheffing schorsing Russisch Olympisch Comité
Het IOC had Rusland sinds 12 oktober 2023 geschorst omdat het Russisch Olympisch Comité geannexeerde Oekraïense gebieden had opgenomen in de eigen nationale sportkoepel. Het IOC baseerde de opheffing op een analyse waaruit bleek dat het Russisch Olympisch Comité geen organisaties meer heeft in gebieden die onder de jurisdictie van het Oekraïense Olympisch Comité vallen. Doorslaggevend was dat de administratieve autonomie van lokale sportorganisaties in de bezette gebieden was hersteld. Woordvoerster Maria Zakharova van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken noemde de beslissing een overwinning van het gezond verstand.

Voor president Vladimir Poetin gelden de vier regio's als strategisch en ideologisch kernbelang. Tijdens de annexatieceremonie in 2022 beloofde hij de inwoners dat zij voor altijd Russisch staatsburger zouden blijven. Het Nationaal Olympisch Comité van Oekraïne heeft beroep aangetekend bij het Internationaal Sporttribunaal (CAS) in Lausanne tegen het IOC-besluit.

Kritiek van pro-oorlogscommentatoren op Kremlin
Volgens Politico is de sportieve doorbraak op het Russische thuisfront uitgemond in een politiek conflict. Militaire bloggers en pro-oorlogsjournalisten verwijten de autoriteiten het opgeven van territoriale aanspraken. Oorlogscorrespondent Dmitry Steshin schreef dat het Russisch Olympisch Comité grondgebied zou hebben prijsgegeven om aan de Olympische Spelen te kunnen deelnemen. Het Telegramkanaal Infowar sprak van een "Comité van Verraders" en "sabotage op staatsniveau". De kritiek richt zich vooral op minister van Sport Michail Degtjarev, die de onderhandelingen met het IOC leidde.

Gevolgen voor Russische sporters op de Olympische Spelen
Russische atleten en ploegen kunnen door het besluit deelnemen aan de komende Olympische Spelen, mits zij zich via de officiële kwalificatieweg plaatsen. Het gaat om de Zomerspelen van 2028 in Los Angeles en de Winterspelen van 2030 in de Franse Alpen. Op een later moment maakt het IOC bekend of Russische atleten onder eigen vlag en volkslied mogen aantreden. IOC-voorzitter Kirsty Coventry benadrukte dat de beslissing bedoeld is om atleten deel te laten nemen, ongeacht het beleid van hun regering, en dat het IOC oorlog en geweld blijft afwijzen.

Niet alle beperkingen zijn vervallen: het Russische antidopingagentschap RUSADA blijft geschorst door het Wereldantidopingagentschap WADA. Ook individuele sportfederaties beslissen zelf of ze Russische deelname toestaan; de atletiekfederatie houdt de deur vooralsnog gesloten voor Russische sporters.

Bron
pi_221480668
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 01:19 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Nouja dat is een beetje de spagaat.

Anderzijds qua context, 225e werd uit noodsituatie heel snel in Huliapole gedropt waar ze heel standvastig de frontline hielden en ineens waren ze bijna omsingeld omdat 2 TDFs aan beide flanken (territorial defence forces) de benen namen en meerdere commando posten uitgechakeld werde ndoor de Russen.

Vanaf toen sloop dit bevel er in.
Het lijkt mij sterk dat het werkt. Maar goed..
pi_221480678
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 12:38 schreef MaxMark het volgende:
Ons wel bekende Julian Röpcke is vorige week gestopt als journalist bij Bild en werkt nu voor een Oekraïens-Duits bedrijf dat drones ontwikkelt en produceert voor Oekraïne.

[ x ]
Haha wat een baas.
pi_221480689
Trump gaat Oekraine nooit steunen. Hoogstens blijft hij een 'neutrale' positie bekleden.
pi_221480946
twitter

w/
pi_221481812
twitter
pi_221481922
quote:
For months, the focus has been on Russian oil refineries, fuel depots and export terminals. Now, one of Russia's largest petrochemical complexes has reportedly been forced to halt production following a Ukrainian drone strike, raising serious questions about the resilience of Russia's industrial supply chain.
In this video, we examine what happened at the Salavat petrochemical complex, why this facility is so important to the Russian economy, and how attacks on petrochemical plants could have far wider consequences than simply reducing fuel production.
We also look at the growing list of Russian industrial facilities that have been damaged or shut down by Ukrainian drone attacks, including major refineries, storage depots and export infrastructure. As these attacks become more frequent and reach deeper into Russian territory, the economic consequences continue to mount.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221482223
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 19:07 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Wel apart dat voor een van de meest beroemde huurling in Oekraïne deze tweet de enige Google hit is. ;)
pi_221482253
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 20:17 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Wel apart dat voor een van de meest beroemde huurling in Oekraïne deze tweet de enige Google hit is. ;)
Als ze werkelijk beroemd is moeten we (in het geval dat het fake is) dan wel wat van haar gaan horen de komende dagen, denk je niet? :P
pi_221482339
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 19:07 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Wat een ongecontroleerde bullshit post je hier.
Dat mens zit niet in een actieve rol in Oekraïne
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')