SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toezegging van Trump blijkt alweer niks waard te zijn helaas.quote:De Amerikaanse president Donald Trump heeft donderdag gezegd dat hij er ‘niet zeker van’ is of hij Oekraïne Patriot-raketten laat bouwen. ‘Het is een heel bijzonder wapen en we moeten een beetje voorzichtig zijn met aan wie we een licentie verlenen’, zei hij tegen de Britse zakenkrant Financial Times. Eerder deze week zou Trump juist licenties hebben toegezegd aan Oekraïne voor de productie van Patriot-raketten.
Wilde het ook net posten.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 09:22 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Toezegging van Trump blijkt alweer niks waard te zijn helaas.
Ik denk dat Oekraïne zich maar beter kan richten op een productielijn/aanvoer van de Europese varianten (zoals die SAMP/T). Wellicht zijn die minder goed dan de Patriot maar dan heb je in ieder geval een stabiele aanvoerlijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 09:24 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Wilde het ook net posten.
Je verwacht het niet he:
Trump: I haven't decided yet whether to allow Ukraine to produce Patriot missiles
Denk dat iedereen in Europa, en vooral Oekraïne, wel heeft geleerd dat we de Amerikanen niet meer kunnen vertrouwen. Ik neem daarom aan (hoop/cope) dat ze al redelijk ver zijn met o.a. de SAMP/T.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 09:29 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïne zich maar beter kan richten op een productielijn/aanvoer van de Europese varianten (zoals die SAMP/T). Wellicht zijn die minder goed dan de Patriot maar dan heb je in ieder geval een stabiele aanvoerlijn.
Dat hoop ik ook.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 09:31 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Denk dat iedereen in Europa, en vooral Oekraïne, wel heeft geleerd dat we de Amerikanen niet meer kunnen vertrouwen. Ik neem daarom aan (hoop/cope) dat ze al redelijk ver zijn met o.a. de SAMP/T.
Ze zijn al flink naar hem op jacht, die gaat geen fijne tijd tegemoet. En terecht.quote:1. Twee zware drones — aangekondigd doel 32.000 Amerikaanse dollars, daadwerkelijk ingezameld ongeveer 38.000 Amerikaanse dollars (mei–juli 2025).
2. Grondgebonden onbemand complex (UGV) — 29.000 Amerikaanse dollars (juli–september 2025).
3. Quad — 11.500 Amerikaanse dollars (september–oktober 2025).
3. Ambulance — 27.500 Amerikaanse dollars (oktober–december 2025).
4. Rehabilitatie militair — 6.000 Amerikaanse dollars (februari 2026).
5. Antidroon-geweer — 5.600 Amerikaanse dollars (maart 2026).
6. Twee pick-ups of een pick-up en een minibus — 22.000 Amerikaanse dollars (maart–april 2026).
Jammer dat er niet net een stond bij te tanken.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 10:43 schreef MaxMark het volgende:
Deze is wel weer ouderwets nice, HIMARS is nog steeds bezig:
[ x ]
Inderdaad. Geen idee hoe lang zo'n HIMARS raket onderweg is, maar lijkt me lastig te timen.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 11:46 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Jammer dat er niet net een stond bij te tanken.
Naja, dan is het ok.quote:“I asked President Putin if he was supplying Iran with intelligence. He was extremely strong and powerful in his denial. I think he is very insulted by it.”
Iemand als HistoryLegends heeft naar eigen zeggen ook veel onderzoek gedaan naar het aantal doden. Dan zit je aan beide kanten ongeveer op 200.000 tot 225.000 doden elk.quote:
En iemand als HistoryLegends zegt dat dit alleen de door Rusland geverifieerde doden zijn en dat dit dus als absolute ondergrens moet worden gezien. Zijn schatting ligt al op 450.000 doden.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 12:01 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Iemand als HistoryLegends heeft naar eigen zeggen ook veel onderzoek gedaan naar het aantal doden. Dan zit je aan beide kanten ongeveer op 200.000 tot 225.000 doden elk.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Landbouw in crisis": Russische kranten schrijven over de economische problemen van Rusland
Trump heeft weer met Poetin gesproken.quote:Trump krabbelt terug over beloftes aan Oekraïne over Patriots
De Amerikaanse president Donald Trump zei donderdag dat hij er "niet zeker van" is of hij Oekraïne Patriot-raketten zou laten bouwen. "Het is een heel bijzonder wapen en we moeten een beetje voorzichtig zijn met aan wie we een licentie verlenen", zei hij tegen de Britse zakenkrant Financial Times (FT).
Eerder deze week zou Trump juist licenties hebben toegezegd aan Oekraïne voor de productie van Patriot-raketten. Dat zei althans de Oekraïense president Volodimir Zelenski dinsdagavond vlak na een ontmoeting met Trump in Washington.
Oekraïne beschikt al over de onderscheppingsraketten, die volgens Kiev essentieel zijn voor het afslaan van Russische luchtaanvallen. De huidige voorraad Patriots dreigt echter op te raken. Zelenski zou daarom om nieuwe Patriots hebben gevraagd, maar Trump zou duidelijk hebben gemaakt dat de VS de raketten ook zelf nodig hebben voor de oorlog met Iran.
In het gesprek met de FT zei Trump ook dat zijn gezanten Jared Kushner en Steve Witkoff de komende dagen voor het eerst een bezoek aan Oekraïne brengen.
https://www.telegraaf.nl/(...)riots/159432876.html
Dus gelijk aantal doden aan beide kanten?quote:Op vrijdag 31 juli 2026 12:01 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Iemand als HistoryLegends heeft naar eigen zeggen ook veel onderzoek gedaan naar het aantal doden. Dan zit je aan beide kanten ongeveer op 200.000 tot 225.000 doden elk.
De jaartotalen volgens hemquote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus gelijk aantal doden aan beide kanten?
Of Trump heeft met de voorraadbeheerder van het Pentagon gesproken, en heeft doorgekregen dat 70% van de aanwezige patriots zijn verbruikt sinds 28 februari met de bombardementen op Iran.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 12:26 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Trump heeft weer met Poetin gesproken.
Het gaat over licenties, niet over de raketten zelf...quote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:49 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Of Trump heeft met de voorraadbeheerder van het Pentagon gesproken, en heeft doorgekregen dat 70% van de aanwezige patriots zijn verbruikt sinds 28 februari met de bombardementen op Iran.
Wat is zijn methodiek want hoe je dit ook bekijkt is dat erg laag.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:44 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De jaartotalen volgens hem
Jaar 2023: 34.990 Oekraïense doden en vermisten versus 32.070 Russische doden en vermisten
Jaar 2024: 50.772 Oekraïense doden en vermisten versus 49.082 Russische doden en vermisten
Jaar 2025: 54.837 Oekraïense doden en vermisten versus 58.016 Russische doden en vermisten
Jaar 2022 vanaf 24 februari: 27.880 Oekraïense doden en vermisten versus 15.316 * ) Russische doden en vermisten
* ) In 2022 was dit nog exclusief de doden en vermisten van de legers van de Donetsk republiek (4.176 doden en vermisten ) en de Loehansk republiek (onbekend, maar schat dat maximaal op 5.000)
Cumulatief had Oekraïne per eind 2025 168.479 KIA's en MIA's en de Russen zaten daar nog net wat onder.
Maar ik betwijfel dat Trump het begrip 'licentie' wel kent. Ik geloof niet dat de Amerikaanse wapenindustrie zomaar de licenties van hun unieke wapens c.q. verdedigingssystemen weg gaat geven.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het gaat over licenties, niet over de raketten zelf...
Hij kent het wel want heeft het meerdere keren gezegd.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:57 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar ik betwijfel dat Trump het begrip 'licentie' wel kent. Ik geloof niet dat de Amerikaanse wapenindustrie zomaar de licenties van hun unieke wapens c.q. verdedigingssystemen weg gaat geven.
In zijn video van 7 maart 2026 (volgens mijn aantekeningen) heeft hij met een team gecheckt bij diverse Oekraïense bronnen en Russische bronnen, en de dubbeltellingen eruit gefilterd. Hijzelf zei dat het maandenlang monikenwerk was om dit uit te zoeken, maar dat laatste kan ik niet controleren.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:56 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Wat is zijn methodiek want hoe je dit ook bekijkt is dat erg laag.
https://en.zona.media/article/2026/07/31/casualties_eng-trl ik zou deze als bottom line aanhouden als absoluut minimaal aantal van 236.000, tel 2026 bij hun geschatte extrapolatie kom je iets boven de 400k van het aantal dat zij denken dat het echt is.
Center for Strategic and International Studies (CSIS) zet het op 450k doden ( https://www.csis.org/anal(...)ing-costs-putins-war )
https://www.bbc.com/news/articles/c4g44gprnnvo (almost 500k)
En toen Andrew Perpetua nog zo gek was om alle russische doden op videobeeld te tellen, kwam hij volgens mij gemiddeld over een perode van een aantal maanden rond de 200 per dag uit. Laten we dus zeggen ongeveer 300.000 doden, maar we zien natuurlijk lang niet alles op beeld.
Russische doden deze oorlog rond de 400k zetten lijkt me geen gekke schatting.
Maar Trump is heus niet zo machtig dat hij de macht van het militair-industrieel complex zijn wil kan gaan opleggen.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:59 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Hij kent het wel want heeft het meerdere keren gezegd.
Natuurlijk kan hij dat wel. Daarnaast worden Patriots al buiten de VS gemaakt onder licentie.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 14:08 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar Trump is heus niet zo machtig dat hij de macht van het militair-industrieel complex zijn wil kan gaan opleggen.
Eisenhower waarschuwde ons al tegen de macht van deze (Amerikaanse) wapenlobby.
De geschiedenisleraar Rutte gebruikte Eisenhower juist om dit militair-industrieel complex nog verder te voeden. Zie zijn geslijm bij Trump op de laatste NAVO-top in Turkije. De krenten-uit-de-pap-haler Rutte weet echt weinig van geschiedenis.
Check, ja het blijft uiteindelijk giswerk. Beide kanten geven natuurlijk heel weinig openheid over de cijfers, dus je bent echt afhankelijk van goeie data puur van overlijdensberichten in lokale media etc.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 14:01 schreef Idisrom het volgende:
[..]
In zijn video van 7 maart 2026 (volgens mijn aantekeningen) heeft hij met een team gecheckt bij diverse Oekraïense bronnen en Russische bronnen, en de dubbeltellingen eruit gefilterd. Hijzelf zei dat het maandenlang monikenwerk was om dit uit te zoeken, maar dat laatste kan ik niet controleren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |