abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221431252
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 20:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
Rare conclusies, de militaire verliezen zijn per defintie geheim, dus is per definite enorm lastig. Daarbij kun je als land beter de civiele verliezen overdrijven en de militaire verliezen downplayen.
Voor de landen zelf zijn die gegevens toch beschikbaar. Dat ze voor het publiek geheim zijn is logisch. Ze hadden ongeveer X aantal soldaten en ze weten dat er nu nog ongeveer Y over zijn. Dan kan je redelijk nauwkeurig weten als land hoeveel dode soldaten je hebt.

Bij burgerslachtoffers weet je dat helemaal niet. Je weet niet hoeveel er in een stad waren en hoeveel er overgebleven zijn, hoeveel er weg zijn gegaan op tijd etc. Dat is al moeilijk te bepalen voor een gebied wat Oekraine heeft heroverd, laat staan in gebied wat nog bezet wordt door Rusland.

Oekraine zelf zegt (volgens Blaz wat denk ik wel klopt, kan het zo snel niet vinden mobiel) dat er 65k doden zijn gevallen qua burgers.

Die UNCHR cijfers zijn gewoon te vergelijken met Oryx. Het zijn minimale aantallen. Daarnaast is het veel makkelijker om het aantal kapotte tanks te tellen, want daar zijn veel meer beelden van, dan het aantal burgerslachtoffers.

Snap niet wat er niet te begrijpen valt gezien het feit dat UNCHR helemaal geen toegang heeft tot de gebieden met de meeste burgerdoden (al die steden die platgegooid zijn zeker in het begin van de oorlog).

UNCHR zelf zegt ook dat het aantal doden vermoedelijk veel hoger ligt.

Het aantal doden wat ze tellen in Lviv, Kiev etc zal vast wel kloppen.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 20:39:45 #127
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221431466
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 18:58 schreef LXIV het volgende:

[..]
Toch zijn tijdens de WO2 de burgers in Duitsland en Japan extreem hard aangevallen en dat heeft weinig effect gehad verder. Bovendien is iedere inzet tegen burgerdoelen géén inzet tegen een militair doel. Zo is het voor Oekraine niet slim om drones op flatgebouwen te gooien als er ook nog olie-infrastructuur aan te vallen is.
Ik heb het dan ook over de aanvallen op die olie-infrastructuur. Al snap ik dat er ook wel hier en daar een soldaat wat wraak gevoelens heeft en dan dus zo'n tankstation pakt.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_221431467
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 17:39 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
ik begrijp ook niet waarom usa en duitsland het toestaat dat Oekraïne dit soort doelwitten aanvallen.
Vast geen beleid.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 20:44:14 #129
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221431532
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 20:19 schreef BEFEM het volgende:

Voor de landen zelf zijn die gegevens toch beschikbaar. Dat ze voor het publiek geheim zijn is logisch. Ze hadden ongeveer X aantal soldaten en ze weten dat er nu nog ongeveer Y over zijn. Dan kan je redelijk nauwkeurig weten als land hoeveel dode soldaten je hebt.
Dat weet je helemaal niet. Niemand gaat aan de grote klok hangen hoe groot het leger feitelijk is qua mankracht. En zoals gezegd wordt het aantal militaire slachtoffers al helemaal niet bekend gemaakt.

quote:
Bij burgerslachtoffers weet je dat helemaal niet. Je weet niet hoeveel er in een stad waren en hoeveel er overgebleven zijn, hoeveel er weg zijn gegaan op tijd etc. Dat is al moeilijk te bepalen voor een gebied wat Oekraine heeft heroverd, laat staan in gebied wat nog bezet wordt door Rusland.

Oekraine zelf zegt (volgens Blaz wat denk ik wel klopt, kan het zo snel niet vinden mobiel) dat er 65k doden zijn gevallen qua burgers.

Die UNCHR cijfers zijn gewoon te vergelijken met Oryx. Het zijn minimale aantallen. Daarnaast is het veel makkelijker om het aantal kapotte tanks te tellen, want daar zijn veel meer beelden van, dan het aantal burgerslachtoffers.

Snap niet wat er niet te begrijpen valt gezien het feit dat UNCHR helemaal geen toegang heeft tot de gebieden met de meeste burgerdoden (al die steden die platgegooid zijn zeker in het begin van de oorlog).

UNCHR zelf zegt ook dat het aantal doden vermoedelijk veel hoger ligt.

Het aantal doden wat ze tellen in Lviv, Kiev etc zal vast wel kloppen.
Laatst hebben we gerekend met een hoger aantal (20.000) dan de cijfers en toen kwamen we uit op een vergelijkbaar aantal vwb verkeersslachtoffers.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 20:45:06 #130
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221431547
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 20:15 schreef AFA2022 het volgende:
AchJa jij hebt er wss verstand van en ik niet zo namelijk. Weet jij waarom die geavanceerde luchtafweersystemen van de VS in de Iran oorlog zo falen en zo makkelijk worden vernietigd?
Welke systemen doel je precies op?
pi_221431640
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 20:44 schreef AchJa het volgende:
Dat weet je helemaal niet. Niemand gaat aan de grote klok hangen hoe groot het leger feitelijk is qua mankracht. En zoals gezegd wordt het aantal militaire slachtoffers al helemaal niet bekend gemaakt.
Dat is letterlijk wat ik zeg! Als land weet je het. Niet als publiek persoon. Dat is geheim. Dat weten de legers zelf wel. Geen idee waar je op doelt.
quote:
Laatst hebben we gerekend met een hoger aantal (20.000) dan de cijfers en toen kwamen we uit op een vergelijkbaar aantal vwb verkeersslachtoffers.
Alleen in Mariupol wordt het aantal dodelijke slachtoffers al geschat op tussen de 10 en 20k! De UNCHR telt die helemaal niet mee want ze hebben niet kunnen tellen daar.

Nu stop ik met de discussie want het lijkt wel alsof je het expres niet wilt begrijpen.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 20:56:12 #132
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221431680
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 17:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er wordt echt niet op scholen etc geschoten wanneer een waardevol doelwit voor handen is. Dat zijn afzwaaiers, submunitie, foute intel of een luchtafweerraket en dergelijke..
een school met kinderen naar kingdom come blazen levert ook geen erxtra punten op

een distributiecentrum met 2 miljard dollar aan handel wel

quote:
AI-overzicht
De totale economische schade van de recente Oekraïense drone-aanvallen op de distributiecentra van Wildberries wordt geschat op 100 tot 230 miljard roebel, wat neerkomt op 1,3 tot 2,5 miljard dollar (ruim 1,1 tot 2,3 miljard euro).
.
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 17:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat mag je in dit topic niet zeggen!
wat niet ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 25 juli 2026 @ 20:56:29 #133
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221431684
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 20:52 schreef BEFEM het volgende:
Dat is letterlijk wat ik zeg! Dat is geheim. Dat weten de legers zelf wel. Geen idee waar je op doelt.
Dus?

quote:
Alleen in Mariupol wordt het aantal dodelijke slachtoffers al geschat op tussen de 10 en 20k! De UNCHR telt die helemaal niet mee want ze hebben niet kunnen tellen daar.

Nu stop ik met de discussie want het lijkt wel alsof je het expres niet wilt begrijpen.
Ik begrijp het prima, het probleem is alleen dat hier aan de lopende band militaire verliezen voorbijkomen en dat daar wel een waardeoordeel aan wordt gehangen maar op het moment dat het om burgerslachtoffers gaat is het allemaal maar moeilijk en klopt het niet.

Onderaan de streep is het heel simpel, het aantal burgerslachtoffers is gewoon relatief laag in deze oorlog ook al zou je uitgaan van die 65.000 van je, dat elk slachtoffer er 1 teveel is is wat anders.

quote:

[ Bericht 12% gewijzigd door AchJa op 25-07-2026 21:05:20 ]
pi_221431697
twitter
pi_221431800
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 20:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Welke systemen doel je precies op?
AN/TPY‑2 THAAD‑radars, AN/FPS‑132 langeafstandsradars, diverse Giraffe‑radars, Patriot PAC‑3 (batterijen ook), AN/MPQ‑65 radar, HIMARS‑lanceerinrichtingen en nog wat andere. (gegoogled hoor)
pi_221431871
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 20:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dus?
[..]
Ik begrijp het prima, het probleem is alleen dat hier aan de lopende band militaire verliezen voorbijkomen en dat daar wel een waardeoordeel aan wordt gehangen maar op het moment dat het om burgerslachtoffers gaat is het allemaal maar moeilijk en klopt het niet.

Onderaan de streep is het heel simpel, het aantal burgerslachtoffers is gewoon relatief laag in deze oorlog ook al zou je uitgaan van die 65.000 van je, dat elk slachtoffer er 1 teveel is is wat anders.
[..]

Er was hier ooit iemand die zei dat die dagelijkse aantal casualties die Oekraine meldt 100% klopte omdat ze elke Rus konden tellen. Volgens mij was dat Ulx. Toen zei ik ook dat dat gewoon onzin is want als je alleen maar een beetje logisch nadenkt kan dat helemaal niet om 100 verschilende redenen 8)7 Meestal worden er aantallen genoemd die door NAVO/VS/UK of wat dan ook redelijk bevestigd worden.

En relatief laag is ook maar relatief ( :+ ). In WO1 waren er in Frankrijk ongeveer evenveel burgerdoden en in Duitsland amper wat. Zo kan je ook elke terreuraanslag of elke moord in Nederland bagatelliseren want ja, er sterven veel meer mensen aan kanker.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 21:19:05 #137
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221431949
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 21:07 schreef AFA2022 het volgende:

AN/TPY‑2 THAAD‑radars, AN/FPS‑132 langeafstandsradars, diverse Giraffe‑radars, Patriot PAC‑3 (batterijen ook), AN/MPQ‑65 radar, HIMARS‑lanceerinrichtingen en nog wat andere. (gegoogled hoor)
Het enige wat min of meer confirmed is is die THAAD/AN/TPY-2 radar. De rest is allemaal volgens Iran... En daar geloof ik niet zo in.

Vwb de AN/TPY-2, de THAAD is dan ook een systeem wat niet geschikt is tegen drones etc. Dat systeem is echt gemaakt voor Ballistische Missiles. Dus als daar geen systemen omheen staan die iets tegen drones etc. kunnen doen (gelaagde luchtverdediging) dan houdt het op.
pi_221432095
twitter

President van Kazachstan zegt recht in Poetin's gezicht dat hij moet kappen met deze oorlog.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 21:37:01 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221432101
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 21:13 schreef BEFEM het volgende:

Er was hier ooit iemand die zei dat die dagelijkse aantal casualties die Oekraine meldt 100% klopte omdat ze elke Rus konden tellen. Volgens mij was dat Ulx. Toen zei ik ook dat dat gewoon onzin is want als je alleen maar een beetje logisch nadenkt kan dat helemaal niet om 100 verschilende redenen 8)7 Meestal worden er aantallen genoemd die door NAVO/VS/UK of wat dan ook redelijk bevestigd worden.
Dat jij die mening hebt geloof ik ook wel hoor. Het gaat me er meer om dat types zoals Ulx uit jouw verhaal dit soort statistieken lopen te verspreiden.

quote:
En relatief laag is ook maar relatief ( :+ ). In WO1 waren er in Frankrijk ongeveer evenveel burgerdoden en in Duitsland amper wat. Zo kan je ook elke terreuraanslag of elke moord in Nederland bagatelliseren want ja, er sterven veel meer mensen aan kanker.
Ik bagatelliseer niks, ik ga alleen niet mee in het verhaal dat er bewust burgerslachtoffers worden gemaakt om zo de wil van de Oekraieners te breken. Als Rusland dat zou willen zou het aantal slachtoffers veel hoger zijn, nog even los van het feit dat het militair gezien eigenlijk geen winst oplevert.

Maar goed, ik weet dat dat vloeken in de kerk is hier.
pi_221432174
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 21:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het enige wat min of meer confirmed is is die THAAD/AN/TPY-2 radar. De rest is allemaal volgens Iran... En daar geloof ik niet zo in.

Vwb de AN/TPY-2, de THAAD is dan ook een systeem wat niet geschikt is tegen drones etc. Dat systeem is echt gemaakt voor Ballistische Missiles. Dus als daar geen systemen omheen staan die iets tegen drones etc. kunnen doen (gelaagde luchtverdediging) dan houdt het op.
Ok dankjewel.
pi_221432191
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 19:47 schreef AchJa het volgende:

[..]
AMK neem ik ook met een fikse korrel zout, maar daar zijn er wel meer van op X/Twitter.

Maar goed, Zelensky speelt weer een beetje dezelfde kaart als laatst met de aanval op de Vyshneve ammo storage:
[..]

Zijn intussen ook al meerdere identiteiten bekend van wie er zijn omgekomen, oa best wat prominenten of familie van

twitter

twitter
  zaterdag 25 juli 2026 @ 21:53:27 #142
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221432213
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 21:50 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Zijn intussen ook al meerdere identiteiten bekend van wie er zijn omgekomen, oa best wat prominenten of familie van

[ x ]

[ afbeelding ]

[ x ]
Las het al ja...

quote:
The Ukrainian Center for Strategic Communications gloated over the attacks on civilian warehouses of Wildberries in city of St. Petersburg, and two hours later, the wife of the head of that organization was killed by a missile strike on an arms exhibition.

zaterdag 25 juli 2026 @ 21:58:50 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432241
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 21:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat jij die mening hebt geloof ik ook wel hoor. Het gaat me er meer om dat types zoals Ulx uit jouw verhaal dit soort statistieken lopen te verspreiden.
[..]
Ik bagatelliseer niks, ik ga alleen niet mee in het verhaal dat er bewust burgerslachtoffers worden gemaakt om zo de wil van de Oekraieners te breken. Als Rusland dat zou willen zou het aantal slachtoffers veel hoger zijn, nog even los van het feit dat het militair gezien eigenlijk geen winst oplevert.

Het probleem is dat sommige mensen hier het kinderachtige beeld hebben dat oorlog is dat grote mensen heel boos op elkaar zijn en ruzie maken ipv dat het de voortzetting van politiek is.
The End Times are wild
pi_221432265
quote:

[..]
[..]

Ze kunnen natuurlijk veel meer burgerslachtoffers maken dan nu en al die raketten op Kiev zijn ook niet allemaal op flats gemikt per se maar in genoeg gevallen gaat het ze wel om burgerdoden maken. Kijk alleen de human safaris maar. Of het feit dat hun president nota bene zn eigen burgers heeft opgeblazen in 1999 _O- hun hele geschiedenis zit vol met het doden van hun eigen of andermans burgers.

Mensenlevens boeit de Russen echt geen ene reet, hun eigen mensenlevens niet laat staan die van de tegenstander. Je moet niet alles met een militaire blik bekijken dat ze er geen voordeel uit halen. Dat is veel te Westers gedacht.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:09:30 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432282
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:05 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ze kunnen natuurlijk veel meer burgerslachtoffers maken dan nu en al die raketten op Kiev zijn ook niet allemaal op flats gemikt per se maar in genoeg gevallen gaat het ze wel om burgerdoden maken. Kijk alleen de human safaris maar. Of het feit dat hun president nota bene zn eigen burgers heeft opgeblazen in 1999 _O- hun hele geschiedenis zit vol met het doden van hun eigen of andermans burgers.

Mensenlevens boeit de Russen echt geen ene reet, hun eigen mensenlevens niet laat staan die van de tegenstander. Je moet niet alles met een militaire blik bekijken dat ze er geen voordeel uit halen. Dat is veel te Westers gedacht.
Maar als ze mensenlevens niet boeit, waarom dan al die moeite?
The End Times are wild
pi_221432284
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar als ze mensenlevens niet boeit, waarom dan al die moeite?
Geen idee wat je bedoelt.
  zaterdag 25 juli 2026 @ 22:10:46 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221432290
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:10 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Geen idee wat je bedoelt.
Waarom al die moeite ze te vernietigen?
The End Times are wild
pi_221432293
quote:

[..]
[..]

Eigenlijk wat BEFEM hierboven zegt.

Het boeit Rusland geen reet dat ze burgerslachtoffers maken en ze doen het in bepaalde gebieden ook zeker bewust.

Anderzijds de raketaanvallen zeker in Kyiv gaan niet doelgericht op woonwijken want dan zouden er op een nacht waar 50 ballistische raketten gegooid vallen duizenden doden vallen in een stad van 3.5 miljoen. Die gaan vrijwel altijd op economische/defensie/energie doelen (of priveklinieken, farmaceutische, bedrijven, logistiek etc al voor oekraine met wildberries begon). Maar het boeit ze natuurlijk geen reet als die er wel vallen en sparen koste noch moeite om ze te ontwijken, geregeld zwaait er wel eentje af op een woontoren..

En dat is natuurlijk nog veel erger in de frontsteden waar elke dag zware KAB bommen op Kharkiv, Sumy, Zaporizha, Kherson, Dnipro, Kramatorsk, Sloviansk, Izium, Odessa, Izmail etc gegooid worden die helemaal geregeld afzwaaien en voor tientallen doden/gewonden per dag zorgen.
pi_221432314
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 22:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Waarom al die moeite ze te vernietigen?
Vraag dat de Russen. Ze hebben de afgelopen 100 jaar vele miljoenen burgers gedood.
pi_221432326

Russen over die gemechaniseerde aanval van enkele dagen geleden bij Dobropilia.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')