Rick Evers:
Wat Thomas eigenlijk bedoelde te zeggen toen hij Naomi wegstuurde, was dat hij Mexx Schilder knapper vindt. Maar dat kun je natuurlijk niet zeggen. Vandaar dat lulverhaal. Oké, oké, misschien had ze ook dat bestekbakje niet in de gootsteen moeten laten staan. Dat moet ik thuis ook niet flikken.
Volgens Mexx Schilder is Thomas trouwens net zoals in het filmpje. Het valt me op dat iedereen dat steeds zegt. Ik zou het zo verfrissend vinden als iemand zou zeggen: ‘Wat wel een beetje gek is, is dat ik nu in het echt een heel ander persoon zie dan in het filmpje. Ik schreef me in voor een blonde, gespierde jongen van een jaar of 35, maar nu in het echt zie ik een grijze man met een Ted de Braak-snor die naar uien stinkt.’ Zoiets hoor je nooit.
Goed. Mexx Schilder dus. Die vond het best jammer dat Naomi wegging, want er moest nog een stijltang uitgeleend worden. En misschien kan Mexx Schilder nu ook van kamer wisselen, want om nou in dat vochtige schimmelhok naast de cv-ketel te blijven slapen, lijkt me ook niet zo gezond. Eerst maar eens een patatje met appelmoes. Met een waxinelichtje. Gezellig.
En over gezellig gesproken. Bij Donatella in de tuin is Arie het gedrag van Carolie poepzat. Het woord ‘paardenlul’ was eruit voordat Arie er erg in had. Mooi woord: paardenlul. Ik gebruik het zelden, maar de eerstvolgende keer dat iemand op een rotonde vlak voor mijn neus afslaat zonder richting aan te geven, doe ik een Arie’tje.
Snorlax was er trouwens niet zo van gediend: ‘Geen vieze woorden met mij.’ Maar toen hij Donatella mee mocht nemen voor een drankje op het terras, was de boosheid snel verdwenen. Sterker nog, er werd over en weer volop geflirt. Daar zagen we niets van, maar volgens Carolie komt dat snel.
Ik weet het niet met die man. Hij zei ook tegen Arie dat hij in een Ferrari had gereden, maar waarschijnlijk heeft meneer onderweg een dutje gedaan en begint hij droom en werkelijkheid door elkaar te halen.
Snel door naar de man die nooit iets door elkaar haalt. Je hebt zakken voor de hele kip en zakken voor de halve kip. Dat is toch duidelijk? En je moet niet naar de grond kijken, maar naar de mensen. Nee, het kipverkoopavontuur liep met Monique toch aanzienlijk moeizamer dan met Yvonne. Of, zoals Fred het altijd weer zo mooi subtiel weet te verwoorden: ‘Het was een martelgang.’ Of deze: ‘Monique voegt nul komma nul toe aan mijn leven. Nee, nog minder zelfs.’
Persoonlijk vond ik dit een van de mooiste gesprekken van de avond:
‘Het is ongelofelijk hoeveel mensen jij kent, Fred.’
‘Wat zeg je?’
‘Dat je iedereen hier kent.’
‘Ik kende deze mensen niet hoor.’
‘Oh.’
Aan de ene kant kun je zeggen dat Fred wel erg kritisch en bot is. Aan de andere kant heeft Monique het er natuurlijk wel een beetje zelf naar gemaakt. Gisteren maakte ze al een fles wijn open zonder te vragen en vandaag pakte ze haar eigen schilderijtje van de muur zonder te vragen. Dan denk ik: tja meisje, je kunt ook te ver gaan.
In Frankrijk is Nisha Tara in paniek. De drol van Bumper is niet te vinden en de poepgeur komt boven de geurstokjes uit. Net nu er een nieuwe vrouw aankomt. Slechte timing dus. Al valt dat volgens Donatella reuze mee: ‘Maar één drol in de tuin? Misschien moet die nep-Hiawatha die hond wat meer te eten geven. Dat arme beest.’
Niet veel later arriveert Suus. En gelukkig. Het gaat allang niet meer over de drol van Bumper, want de twee dames vinden elkaar direct. Yvonne zou zeggen: ‘Het voelde net als een magneet. Elkaar zien en dan pats. Het was, ja ik weet niet. Ik kan het ook niet goed uitleggen. Soms heb je dat bij mensen. Dat je meteen die klik voelt. Ik had het vroeger ook bij mijn ex-man. Lang geleden hoor, maar ik weet nog dat we elkaar voor het eerst zagen…
‘Ehh, Yvonne?’
‘Ja?’
‘We zijn nu even bij Nisha Tara en Suus als je het niet erg vindt.’
‘Nisha Tara? Wat een prachtige naam. Wist je dat het avondster betekent? Ik ben zelf heel erg van de betekenissen van namen….
‘YVONNE!!!’
‘Sorry.’
Nisha Tara en Suus wisselen blikken uit, giechelen als pubers en raken elkaar constant aan. Als dat geen scharen wordt vanavond. En wat dacht je van volgende week. Dan gaan ze naakt de sauna in. Ik zweer het je.