D66 en de SGP staan simpelweg nog verder uit elkaar, dus nee, ik kan het niet als een productieve move zien.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 22:59 schreef nostra het volgende:
[..]
JA21 en D66 waren toch nooit tot elkaar gekomen in welke setting dan ook, ik zie de schade niet echt. Ook het voordeel niet, maar ik zal wel iets missen.
Dat is dan niet heel handig van de VVD tenzij ze het willen laten klappen. Het zou veel stabieler en bestendiger zijn als ze zowel PRO als JA21 uitnodigen en zo met z'n vijven de boel uitmiddelen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 23:04 schreef nostra het volgende:
Kan me niet anders voorstellen dan dat dat op instigatie van de VVD is gebeurd. Wel hardball dan tegen D66.
PRO sluit zelf JA21 toch uit?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 23:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is dan niet heel handig van de VVD tenzij ze het willen laten klappen. Het zou veel stabieler en bestendiger zijn als ze zowel PRO als JA21 uitnodigen en zo met z'n vijven de boel uitmiddelen.
Dat heeft Klaver een paar maand geleden gezegd inderdaad, maar als ze expliciet PRO en 21 uitnodigen voor brede steun kan hij niet met goed fatsoen weigeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 01:31 schreef capricia het volgende:
[..]
PRO sluit zelf JA21 toch uit?
Of loop ik te ver achter.
Maar dan zet je Klaver wel voor het blok: Als hij weigert houdt ie zich aan zijn woord maar heeft ie geen inbreng ( en JA21 en SGP willen wel), als hij ja zegt is zijn woord naar zijn achterban niet veel waard.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 01:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat heeft Klaver een paar maand geleden gezegd inderdaad, maar als ze expliciet PRO en 21 uitnodigen voor brede steun kan hij niet met goed fatsoen weigeren.
Het kabinet moet overeind kunnen blijven, en dat kan alleen als zowel VVD als D66 geaccommodeerd kunnen worden in hun objectief de kiezers aan de vrije zijde niet van zich te vervreemden.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 01:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dan zet je Klaver wel voor het blok: Als hij weigert houdt ie zich aan zijn woord maar heeft ie geen inbreng ( en JA21 en SGP willen wel), als hij ja zegt is zijn woord naar zijn achterban niet veel waard.
Dus ze gezamelijk uitnodigen is altijd heel vervelend voor Klaver.
Als je iets met hem wil, moet je dat dus niet doen. Tenzij je veel weg wil geven aan PRO.
Het wordt nu weggezet als een vvd/pro/ja21 onderhandeling, maar hier wordt wel D66/de premier vergeten.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 23:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is dan niet heel handig van de VVD tenzij ze het willen laten klappen. Het zou veel stabieler en bestendiger zijn als ze zowel PRO als JA21 uitnodigen en zo met z'n vijven de boel uitmiddelen.
het is een partij die rechts denkende oudere vrouwen trekt , voor wie PVV een stap te ver en FVD te elitair en gestoord isquote:Op woensdag 19 augustus 2026 21:37 schreef nostra het volgende:
Voormalig BBB'er Mona Keijzer werkt aan de contouren van een nieuwe politieke partij. Volgens bronnen van De Telegraaf wordt onder de naam ‘Project 2029’ geïnventariseerd of zo'n nieuwe partij kan gaan vliegen. Voormalig BBB-onderwijsminister Gouke Moes is ook bij het initiatief betrokken.
Helemaal als een verrassing komt de stap van Keijzer niet, zegt politiek verslaggever Michiel Jurrjens. &lsquo
;Zij is wel iemand die goed nadenkt over wat ze de komende tijd wil gaan doen.’
In the year 2029, if the right is still alivequote:
Jee, nog meer splinters op rechts.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 21:37 schreef nostra het volgende:
Voormalig BBB'er Mona Keijzer werkt aan de contouren van een nieuwe politieke partij. Volgens bronnen van De Telegraaf wordt onder de naam ‘Project 2029’ geïnventariseerd of zo'n nieuwe partij kan gaan vliegen. Voormalig BBB-onderwijsminister Gouke Moes is ook bij het initiatief betrokken. Helemaal als een verrassing komt de stap van Keijzer niet, zegt politiek verslaggever Michiel Jurrjens. ‘Zij is wel iemand die goed nadenkt over wat ze de komende tijd wil gaan doen.’
Dat Keijzer de kaken stijf op elkaar houdt, is volgens Jurrjens onderdeel van de strategie: voor haar is het fijn om te zien hoe dit soort berichten landt en daarom kan het geen kwaad als media het erover hebben. De naam Project 2029 is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook de naam wordt van de nieuwe partij. 'Als kabinet-Jetten de hele rit uitzit, zijn de volgende Tweede Kamerverkiezingen in 2029. Dus ik denk dat je die naam vooral moet zien als een oriëntatie op de volgende verkiezingen.'
Een andere naam die opdoemt bij een vluchtige blik van BNR in het handelsregister is Jan Zwaan, eerder vooral actief als politiek adviseur van Nicky Pauw-Verweij, voormalig staatssecretaris van Volksgezondheid en oud-FvD, oud-JA21 en oud-BBB. Ook Zwaan heeft een CDA-verleden, zegt Jurrjens. 'Daarna heeft hij bij BBB gezeten, dus het zijn allemaal mensen die elkaar goed kennen en eerder met elkaar hebben samengewerkt.'
Niets weten van geruchten
Meteen na de pijnlijke breuk met Caroline van der Plas en de rest van de BBB-top werd al gespeculeerd over initiatieven voor een eigen partij van Mona Keijzer, waarbij een samensmelting met Groep Markuszower nadrukkelijk als optie werd genoemd. Tot dusver wilde Keijzer niets weten van geruchten over een nieuwe partij. Naar eigen zeggen had ze tijd nodig om te bepalen hoe haar toekomst eruit zou gaan zien.
In een eerder Telegraaf-interview zei Keijzer daarover: 'Ik wil niet gelijk in een volgend experiment stappen, nu het met BBB zo is afgelopen.' Volgens nauw betrokkenen wordt 'Project 2029' binnenkort gelanceerd, als inventarisatie óf er een nieuwe partij moet komen, en welke weg die partij moet bewandelen. Het zou 'een eerste stap richting een nieuwe partij' zijn.
Zo wordt het steeds drukker op rechts, verzucht Jurrjens. Begin dit jaar splitste Gidi Markuszower zich nog af van de PVV, met enkele collega's, maar onduidelijk is nog of hij zich aansluit bij Keijzer c.s. Het zou voor hem geen gekke zet zijn: Keijzer wist bij de Tweede Kamerverkiezingen als nummer twee van BBB op eigen houtje ruim honderdduizend stemmen binnen te halen. 'Ze is dus bekend en populair en heeft bewezen dat ze wel veel stemmen binnen kan halen. Maar dat was wel bij een partij die er al even was.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)uwe-politieke-partij
Het lijkt daar minder te gaan om het bereiken van een gezamenlijk doel dan om de eigen glorie.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:26 schreef theunderdog het volgende:
Wat moet het heerlijk zijn om links te zijn in Nederland. Rechts-Nederland is verslaafd aan verliezen.
Wat me dan opvalt aan al deze 'rechtse' partijen is dat men campagne voert met CDA/linkse uitgangspunten. Sociale zekerheid, boeren, goedkope woningbouw, eigen risico in de zorg afschaffen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:26 schreef theunderdog het volgende:
Wat moet het heerlijk zijn om links te zijn in Nederland. Rechts-Nederland is verslaafd aan verliezen.
In tijden van onzekerheid scoor je natuurlijk niet echt met klassiek-rechts beleid. Tegelijkertijd wordt de huidige overheid, voor een groot deel begrijpelijk, gewantrouwd. Dus het moet allemaal radicaal anders, alleen lopen ze in de uitvoering dan aan tegen de realiteit van politiek Den Haag en geopolitiek.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 05:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wat me dan opvalt aan al deze 'rechtse' partijen is dat men campagne voert met CDA/linkse uitgangspunten. Sociale zekerheid, boeren, goedkope woningbouw, eigen risico in de zorg afschaffen.
Traditionele rechtse onderwerpen zoals een kleine overheid (nee, nee de overheid moet zorgen voor vanalles inclusief ik weet niet hoeveel nieuwe woningen), lager minimum loon, sociale zekerheid meer richting private verzekeringen doen het dan toch in een keer wat minder....
Of is tegenwoordig 'alle buitenlanders eruit, en geen asielzoeker er meer in' al rechts beleid ?
Slimme zet wel. Ik verwacht een hoop leuke fillempies hoe iemand met zo'n achternaam 'natuurlijk' op zijn minst bij D66 zou moeten zitten of liefst nog linkser. En uiteraard wordt dit gezegd door blanke witte mensen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 07:20 schreef nostra het volgende:
Lidewij tijdens zwangerschap vervangen door de Haarlemse Iem el Bayati.
Marketingtechnisch lijkt het wel een slimme zet inderdaad. De eigen aanhang die hier een error van krijgt zit eerder bij de PVV.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 07:55 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Slimme zet wel. Ik verwacht een hoop leuke fillempies hoe iemand met zo'n achternaam 'natuurlijk' op zijn minst bij D66 zou moeten zitten of liefst nog linkser. En uiteraard wordt dit gezegd door blanke witte mensen.
ze zal jongeren die woonruimte zoeken wel aansprekenquote:Op donderdag 20 augustus 2026 07:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Marketingtechnisch lijkt het wel een slimme zet inderdaad. De eigen aanhang die hier een error van krijgt zit eerder bij de PVV.
Ken haar (vaardigheden) verder niet. Niet dat die van Lidewij nou om over naar huis te schrijven zijn.
quote:Jonge Stemmen | Iem al Biyati (JFVD): 'Zonder woning kan je geen leven opbouwen'
quote:In aanloop naar de verkiezingen spreken wij daarom met de voorzitters van alle jongerenpartijen om te horen welke problemen voor jongeren écht opgelost moeten worden en hoe zij dit willen doen.
Dit keer: Iem al Biyati (27), voorzitter van de jongerenpartij van Forum voor Democratie.
"Je moet de kans krijgen om bij je ouders weg te gaan."
Ja dat is niet echt een USP hè. De 'hoe dan' wel.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 08:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze zal jongeren die woonruimte zoeken wel aanspreken
https://studenten.com/blo(...)-geen-leven-opbouwen
[..]
[..]
Je bent wel een enorme cuck als je als allochtoon bij FvD gaat zitten.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 07:55 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Slimme zet wel. Ik verwacht een hoop leuke fillempies hoe iemand met zo'n achternaam 'natuurlijk' op zijn minst bij D66 zou moeten zitten of liefst nog linkser. En uiteraard wordt dit gezegd door blanke witte mensen.
heel veel allochtonen die nu hier zijn die zijn fel tegen nog meer migratie en voor woonruimtequote:Op donderdag 20 augustus 2026 08:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je bent wel een enorme cuck als je als allochtoon bij FvD gaat zitten.
Ze hadden Ramamamodoedpedkin ook nog als libertariër. Prachtige borrels bij de LP mee gehad, maar zo loco als een deur.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 08:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vrij van staatsbemoeienis én verrassend vrij van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Ze hadden Ramamamodoedpedkin ook nog als libertariër. Prachtige borrels bij de LP mee gehad, maar zo loco als een deur.
YernazGod, twintigstejaars politicologie nu denk ik. Die werd achter zijn rug om altijd belachelijk gemaakt volgens Henkie Otten. Volgens mij probeert hij tegenwoordig zijn geluk in de marge als politiek analist en wil dat allemaal nog niet zo vlotten. Lijkt zijn toon ook wat te hebben gematigd en het shockeren voorbij te zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Ze hadden Ramamamodoedpedkin ook nog als libertariër. Prachtige borrels bij de LP mee gehad, maar zo loco als een deur.
Dan nog ben je als allochtoon beter op je plek bij JA21 of waarschijnlijk zelfs PVV.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heel veel allochtonen die nu hier zijn die zijn fel tegen nog meer migratie en voor woonruimte
Nee, dat is het al decennialang, met pieken en dalen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 05:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wat me dan opvalt aan al deze 'rechtse' partijen is dat men campagne voert met CDA/linkse uitgangspunten. Sociale zekerheid, boeren, goedkope woningbouw, eigen risico in de zorg afschaffen.
Traditionele rechtse onderwerpen zoals een kleine overheid (nee, nee de overheid moet zorgen voor vanalles inclusief ik weet niet hoeveel nieuwe woningen), lager minimum loon, sociale zekerheid meer richting private verzekeringen doen het dan toch in een keer wat minder....
Of is tegenwoordig 'alle buitenlanders eruit, en geen asielzoeker er meer in' al rechts beleid ?
inderdaad veel punten van links en rechts raakt men elkaarquote:Op donderdag 20 augustus 2026 05:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Pijnlijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het lijkt daar minder te gaan om het bereiken van een gezamenlijk doel dan om de eigen glorie.
Moet wel even de uitspraak oefenen.quote:
Juist veel allochtonen zijn conservatief en klassiek ingesteld.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 08:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik heb een Turkse patatboer om de hoek die fanatiek PVV-stemmer is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 10:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Juist veel allochtonen zijn conservatief en zijn klassiek ingesteld.
Wat jij trouwens zegt is fundamenteel bezien behoorlijk xenofoob, ook al zal dat niet jouw intentie zijn.
dat dusquote:Op donderdag 20 augustus 2026 10:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Juist veel allochtonen zijn conservatief en klassiek ingesteld.
Wat jij trouwens zegt is fundamenteel bezien behoorlijk xenofoob, ook al zal dat niet jouw intentie zijn.
Er zijn ook veel buitenlanders die de samenleving verpesten. Veel migranten hebben veel hulp nodig, passen zich moeilijk aan, en leveren economisch niets op. Niet zelden komt daar ook nog veel criminaliteit om de hoek kijken.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 10:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik heb een Turkse patatboer om de hoek die fanatiek PVV-stemmer is.
Die staat me dan terwijl ik op de patat wacht uit te leggen hoe buitenlanders de Nederlandse samenleving verpesten.
Het is altijd nogal arbitrair. Maar partijen die rechts zijn op migratie, maar links op economie hebben we toch altijd als rechts gezien.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 05:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
een gezamenlijk doel zoalsquote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het lijkt daar minder te gaan om het bereiken van een gezamenlijk doel dan om de eigen glorie.
Sommige migratiegroepen kennen inderdaad een lage arbeidsparticipatie en kunnen per saldo een aanzienlijke belasting voor de publieke middelen vormen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zijn ook veel buitenlanders die de samenleving verpesten. Veel migranten hebben veel hulp nodig, passen zich moeilijk aan, en leveren economisch niets op. Niet zelden komt daar ook nog veel criminaliteit om de hoek kijken.
Generaliseren is nooit goed. Maar je moet ook weer geen aversie hebben voor je onderbuik. Ik woon relatief dichtbij een opvangcentrum voor Syrische asielzoekers, en heb er betrekkelijk weinig last van. Maar als je ze ziet, of met ze praat dan merk je wel dat er vaak iets 'mis' mee is. De blik in hun ogen, toch een bepaalde mate van passieve agressie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sommige migratiegroepen kennen inderdaad een lage arbeidsparticipatie en kunnen per saldo een aanzienlijke belasting voor de publieke middelen vormen.
Maar het omgekeerde is evenzeer waar: andere migranten werken juist veel, vullen structurele tekorten op de arbeidsmarkt en dragen via belastingen substantieel bij aan de economie.
Je zou die niet over één kam moeten scheren simpelweg omdat ze uit het buitenland komen of je je ergert aan (of bang bent voor) culturele verschillen. Het maakt van een complexe werkelijkheid een karikatuur.
De relevante vraag is niet óf migratie economisch iets oplevert, want dat doet het. De vraag is: welke migratie, onder welke voorwaarden en met welk selectiebeleid.
Ik ben niet bang voor culturele verschillen of buitenlanders, sterker nog, ik doe niks anders dan de wereld over vliegen voor reizen en het ontmoeten van andere culturen. Maar dat betekent niet dat ik de criminele import van midden Afrika moet appreciëren. Maar dat weet je zelf ook, en je wil mij uit de tent lokken.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je zou die niet over één kam moeten scheren simpelweg omdat ze uit het buitenland komen of je je ergert aan (of bang bent voor) culturele verschillen. Het maakt van een complexe werkelijkheid een karikatuur.
Mensen met een behoorlijke nare geschiedenis vaak.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Generaliseren is nooit goed. Maar je moet ook weer geen aversie hebben voor je onderbuik. Ik woon relatief dichtbij een opvangcentrum voor Syrische asielzoekers, en heb er betrekkelijk weinig last van. Maar als je ze ziet, of met ze praat dan merk je wel dat er vaak iets 'mis' mee is. De blik in hun ogen, toch een bepaalde mate van passieve agressie.
Helemaal sporen doet het niet. Maar goed, het zijn wel mensen uiteraard.
Absoluut. Wandelende trauma's. Vraag is: vinden we hun verwerking belangrijker dan onze veiligheid?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mensen met een behoorlijke nare geschiedenis vaak.
JA21 en zelfs PVV zijn ook conservatief maar die hebben er over het algemeen niet een hele Gobineau-achtige rassenleer bij ingebed.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 10:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Juist veel allochtonen zijn conservatief en klassiek ingesteld.
Al die kwalijke daden doen ook veel autochtonen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zijn ook veel buitenlanders die de samenleving verpesten. Veel migranten hebben veel hulp nodig, passen zich moeilijk aan, en leveren economisch niets op. Niet zelden komt daar ook nog veel criminaliteit om de hoek kijken.
Ik doe aan statistiek.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Al die kwalijke daden geldt ook voor veel autochtonen.
Je ziet niet dat je etnisch profileert ?
smoesje....quote:
Ow, en waarom, behalve pijn aan je gevoelige zieltje, is dat zo erg precies?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
smoesje....
je neemt cijfers en je projecteert dat op de hele groep
Dat is etnisch profileren...
Geen idee wat je bedoelt?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
smoesje....
je neemt cijfers en je projecteert dat op de hele groep
Dat is etnisch profileren...
Dat jij groepen mensen discrimineert is jouw foute lol.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ow, en waarom, behalve pijn aan je gevoelige zieltje, is dat zo erg precies?
https://eenvandaag.avrotr(...)bond-nodig-is-164571quote:Even veel geld naar infrastructuur als naar Defensie: waarom dit volgens het 'monsterverbond' nodig is
Margot Hoogerwerf
20 aug 2026, 18:10
Maak 2 procent van het bbp vrij voor het onderhoud van onze wegen, spoorlijnen en bruggen. Die oproep doet een 'monsterverbond' van 11 organisaties vandaag in een brandbrief aan het kabinet. Maar de vraag is of extra geld alle problemen oplost.
"Jarenlang heeft infrastructuur geen prioriteit gehad en nu moeten we fors gaan inhalen. Niet eens om nieuwe projecten te bouwen, maar puur om te behouden wat we hebben", zegt Rico Luman, econoom bij ING en gespecialiseerd in transport en logistiek. "De Algemene Rekenkamer waarschuwt ook al jaren voor dit geldtekort. In die zin komt deze brandbrief zeker niet uit de lucht vallen."
Merwedebrug
"België staat bekend om zijn gebrekkige wegennet, maar ook met onze infrastructuur staat het er inmiddels niet al te best voor", vervolgt Luman.
"Je ziet op internationale ranglijsten dat Nederland langzaam wegzakt. Iedereen merkt nu wat de gevolgen zijn als je te lang te weinig investeert; kijkt u maar naar de problemen rond de Merwedebrug." Die belangrijke brug bij Gorinchem is al langere tijd afgesloten voor zwaar vrachtverkeer omdat de stalen boogconstructie te zwak is geworden.
80 miljard extra
Voor het onderhoud en de vernieuwing van wegen, spoor en vaarwegen is de komende vijftien jaar meer dan 80 miljard euro extra nodig. Dat schreven de verantwoordelijke bewindslieden al eerder in een brief aan de Tweede Kamer.
Luman noemt dat een "heel omvangrijk budget dat momenteel simpelweg niet in de begroting past". "Er zullen dus scherpe politieke keuzes gemaakt moeten worden over hoe je aan dat geld komt."
2 procent naar infrastructuur
De 11 ondertekenaars van de brandbrief willen in de wet vastleggen dat Nederland jaarlijks minimaal 2 procent van het bbp in infrastructuur investeert precies zoals dat ook voor defensie is afgesproken met de NAVO-norm.
"Die 80 miljard geldt voor de komende vijftien jaar", legt de econoom uit. "Als je omrekent wat dat per jaar aan budget vraagt, kom je in de buurt van die norm."
Geld lenen via investeringsfonds
Hoe de overheid dat geld moet aantrekken? Daarvoor oppert het verbond een speciaal investeringsfonds waar de overheid geld uit kan lenen. Andere Europese landen, zoals Duitsland, werken al met een vergelijkbaar fonds.
"De Nederlandse overheid betaalt voor het lenen van geld een stuk minder rente dan de markt", zegt Luman. "In die zin is het economisch heel verstandig om de overheid via zo'n fonds te laten financieren." Ook op de lange termijn snijdt dat hout volgens de econoom: "Elke euro die je in infrastructuur steekt, verdien je op termijn weer terug via de economie."
Pensioenfondsen
En wie zou er geld in zo'n investeringsfonds moeten steken? "Denk aan pensioenfondsen. Die beschikken over veel kapitaal én hebben een lange beleggingshorizon, dus dat zou kunnen werken. Maar zij eisen uiteraard wel rendement."
Dat rendement zou bijvoorbeeld binnengehaald kunnen worden door tol te heffen op bepaalde wegen. "Dat zie je in Frankrijk en Italië. Tolheffing is het klassieke verdienmodel van een private investering. Als je de overheid er dus buiten wilt laten, is dat de consequentie."
Ook uitvoerbaarheid knelt
Toch is extra geld niet de enige sleutel tot de oplossing. "Ook de uitvoerbaarheid knelt enorm", waarschuwt Luman. "Er zijn simpelweg te weinig mensen en technici beschikbaar om al het onderhoud daadwerkelijk uit te voeren. Daar wijst de alliantie nu niet direct op, maar extra miljarden hebben wel direct praktische grenzen."
Wat volgens Luman nu vooral nodig is, is een heldere langetermijnvisie vanuit Den Haag. "Daar heeft het de afgelopen jaren echt aan ontbroken."
is dat niet woke ?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:35 schreef Bluesdude het volgende:
.
Je ziet niet dat je etnisch profileert ?
Fijn dat deze groep meedenkt met Nederland precies in de week dat de begroting wordt gemaakt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De neoliberalen hebben weer eens niet aan de lange termijn gedacht.
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)bond-nodig-is-164571
Joh.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Wat volgens Luman nu vooral nodig is, is een heldere langetermijnvisie vanuit Den Haag. "Daar heeft het de afgelopen jaren echt aan ontbroken."
Vind ik te makkelijk. De meeste rijksuitgaven liggen voor jaren vast. Het is niet dat er elk voor vele zaken weer financiering gezocht moet worden. van elke ¤ 97 die binnenkomt ligt al bijna voor ¤ 100 aan uitgaven vast. Het zijn echt de marges waarover de debatten gaan.quote:
Beetje te laat om nog te lobbyen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Fijn dat deze groep meedenkt met Nederland precies in de week dat de begroting wordt gemaakt.
Er liggen geen echte meerjarenplannen, en voor zover die er liggen, is daar altijd nog de Kasschuif. Heerlijk instrument, soort Klarna. Begroting voor jaar X weer in orde, na ons komt de zondvloed. Kan je twintig jaar op rij doen, tot het niet meer kan. Werkten PvdA, GL en CU overigens net zo hard aan mee (Lenteakkoord, Rutte II) als "de neoliberalen". Inherent is dat gewoon een belangrijk nadeel van de parlementaire democratie zoals die wij kennen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind ik te makkelijk. De meeste rijksuitgaven liggen voor jaren vast. Het is niet dat er elk voor vele zaken weer financiering gezocht moet worden. van elke ¤ 97 die binnenkomt ligt al bijna voor ¤ 100 aan uitgaven vast. Het zijn echt de marges waarover de debatten gaan.
Ik vind de algemene veiligheid op straat inderdaad stukken belangrijker dan het ongemak van een 19 jarig joch in een dikke Audi van 2,5 ton ja, leg het maar eens uit hoe je eraan komt. En heel vervelend als je wat vaker wordt aangehouden, plofkraken plegen vinden anderen weer vervelendquote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat jij groepen mensen discrimineert is jouw foute lol.
Deels. Er komt op vrij korte termijn nog een grote bezuinigingsoperatie bij RWS aan. Die willen ze ook graag wat verzachten. Daarvoor is het nog wel zinvol.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Beetje te laat om nog te lobbyen.
Niemand vertrouwt de senaatsfractie van de BBB. Dus deze verzameling boeren, geloofsfanaten en extremisten gaat het kabinet niet kunnen helpen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:58 schreef nostra het volgende:
Mooi, helemaal als dat een forse herziening van de maniakale Box3-plannen betekent.
[ afbeelding ]
'Nu ook de BBB aanschuift, wordt een route over rechts kansrijker' https://fd.nl/politiek/16(...)utm_term=app-android
Je hebt ze maar 1 keer nodig nu. Dat is te overzien. Zit die (ex)D66er er ook nog bij, of haal ik nu dingen door elkaar? De senaat is echt zo'n blackbox.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niemand vertrouwt de senaatsfractie van de BBB. Dus deze verzameling boeren, geloofsfanaten en extremisten gaat het kabinet niet kunnen helpen.
En die ene keer is net op het hoogtepunt van de boerenprotesten. Dus dan zal de prijs wel erg hoog worden…quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Je hebt ze maar 1 keer nodig nu. Dat is te overzien. Zit die (ex)D66er er ook nog bij, of haal ik nu dingen door elkaar? De senaat is echt zo'n blackbox.
De veiligheid op straat is helemaal niet geholpen door etnisch profileren. Je pakt er ook niet de lui die plofkraken doen mee maar juist mensen die onschuldig zijn. Maar dat boeit je natuurlijk niets want jij denkt er geen last van te hebben. Huilerig emotioneel gelul van jou dit soort kolder. Alsof er minder criminaliteit is in landen waar ze wel van de harde aanpak zijnquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik vind de algemene veiligheid op straat inderdaad stukken belangrijker dan het ongemak van een 19 jarig joch in een dikke Audi van 2,5 ton ja, leg het maar eens uit hoe je eraan komt. En heel vervelend als je wat vaker wordt aangehouden, plofkraken plegen vinden anderen weer vervelend.
Huilerig emotioneel gelul elke keer, stel je aan. We worden vierkant uitgelachen door letterlijk elke crimineel met ons slappe "beleid" om maar niemand tegen het hoofd te stoten.
Die boy is neem ik aan ingehuurd door TLN (of het is een waardeloze econoom, dat kan ook nog).quote:
Etnisch profileren is gewoon pure logica. Het risico is dat je echt te ver doorschiet, zoals bij de toeslagenaffaire, maar je begrijpt zelf ook wel dat bij de douane uit een vlucht uit Caracas een zenuwachtige local twintiger wat meer slagingskans op een hit heeft dan een Nederlandse dame van 70.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De veiligheid op straat is helemaal niet geholpen door etnisch profileren. Je pakt er ook niet de lui die plofkraken doen mee maar juist mensen die onschuldig zijn. Maar dat boeit je natuurlijk niets want jij denkt er geen last van te hebben. Huilerig emotioneel gelul van jou dit soort kolder. Alsof er minder criminaliteit is in landen waar ze wel van de harde aanpak zijn
Etnisch profileren is ontzettend irritant en teringslecht voor de integratie/samenleving.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Etnisch profileren is gewoon pure logica. Het risico is dat je echt te ver doorschiet, zoals bij de toeslagenaffaire, maar je begrijpt zelf ook wel dat bij de douane uit een vlucht uit Caracas een zenuwachtige local twintiger wat meer slagingskans op een hit heeft dan een Nederlandse dame van 70.
Een groot deel van het leven is ontzettend irritant; het effect op de samenleving van wat mensen uit de rij pikken is verwaarloosbaar. Drugs- en alcoholcontroles houd je in Spaarnwoude ook bij voorkeur na een festival en niet op 16 december. Dat veronderstelt niet de premisse dat elke festivalganger daarmee de auto instapt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Etnisch profileren is ontzettend irritant en teringslecht voor de integratie/samenleving.
Het effect op een samenleving van een hele hoop jonge mannen die een bloedhekel aan die samenleving gaan krijgen is enorm.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Een groot deel van het leven is ontzettend irritant; het effect op de samenleving van wat mensen uit de rij pikken is verwaarloosbaar. Drugs- en alcoholcontroles houd je in Spaarnwoude ook bij voorkeur na een festival en niet op 16 december. Dat veronderstelt niet de premisse dat elke festivalganger daarmee de auto instapt.
als men het vertikt om huizen voor jonge gezinnen te gaan bouwen dan zekerquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het effect op een samenleving van een hele hoop jonge mannen die een bloedhekel aan die samenleving gaan krijgen is enorm.
wat mensen zoals hij wil is een systeem waarbinnen we met een hand op de rug moeten boxen, omdat met twee handen boxen discriminatoir zou zijn. Etnisch profileren (wat gewoon statistiek is) mag niet meer.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik vind de algemene veiligheid op straat inderdaad stukken belangrijker dan het ongemak van een 19 jarig joch in een dikke Audi van 2,5 ton ja, leg het maar eens uit hoe je eraan komt. En heel vervelend als je wat vaker wordt aangehouden, plofkraken plegen vinden anderen weer vervelend.
Huilerig emotioneel gelul elke keer, stel je aan. We worden vierkant uitgelachen door letterlijk elke crimineel met ons slappe "beleid" om maar niemand tegen het hoofd te stoten.
schelden op de oppositie dat lijkt een beetje op Trump gedrag\quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niemand vertrouwt de senaatsfractie van de BBB.
Dus deze verzameling boeren, geloofsfanaten en extremisten gaat het kabinet niet kunnen helpen.
Dit clubje zouden juist nuttige idioten voor Poetin zijn…quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
schelden op de oppositie dat lijkt een beetje op Trump gedrag\
Poetin zou de oppositie ze gewoon opsluiten en afschieten
het is nederlandse oppositie en als mensen erop stemmen dan doen ze wel ergens iets goedquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit clubje zouden juist nuttige idioten voor Poetin zijn…
Tja, dat zegt natuurlijk niet zo veel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is nederlandse oppositie en als mensen erop stemmen dan doen ze wel ergens iets goed
stemgedrag van kiezers zegt niets ...quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat zegt natuurlijk niet zo veel.
Niets over of het fatsoenlijke partijen zijn of dat ze Poetin wel waarderen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
stemgedrag van kiezers zegt niets ...![]()
Gefeliciteerd. Nu je Bente mag zeggen, is de volgende stap dat ze ook naar je luistert.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:12 schreef nostra het volgende:
Leuk, ik mag in een expertgroepje Bente - vanaf nu mag ik Bente zeggen - gaan adviseren op de financiëntak voor haar Europawoordvoerderschap. Beetje indammen die uitgaven daar.
Zit je bij een dagbesteding?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:12 schreef nostra het volgende:
Leuk, ik mag in een expertgroepje Bente - vanaf nu mag ik Bente zeggen - gaan adviseren op de financiëntak voor haar Europawoordvoerderschap. Beetje indammen die uitgaven daar.
We verwachten uiteraard nu wel inside informatie en juice.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:12 schreef nostra het volgende:
In het kader van het verlagen van het aantal ambtenaren, is dit dus het gevolg ja.quote:
"Dagbesteding" is toch wat onnodig neerbuigend voor mensen die daadwerkelijk proberen iets met het land te doen.quote:
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:23 schreef nostra het volgende:
[..]
In het kader van het verlagen van het aantal ambtenaren, is dit dus het gevolg ja.
Oprecht geen idee wat 'Bente is', dacht eerst hij heeft een scharrel opgedaan in de kroeg.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Dagbesteding" is toch wat onnodig neerbuigend voor mensen die daadwerkelijk proberen iets met het land te doen.
Zou niet weigeren, maar het is Bente Becker.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Oprecht geen idee wat 'Bente is', dacht eerst hij heeft een scharrel opgedaan in de kroeg.
De vicefractievoorzitter van de VVD.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Oprecht geen idee wat 'Bente is', dacht eerst hij heeft een scharrel opgedaan in de kroeg.
O die. Wannabe sterke vrouw.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Zou niet weigeren, maar het is Bente Becker.
Ja, maar da's niet zo rullevant. Het is in ieder geval een inhoudelijke verademing ten opzichte van Sophie (die zichzelf Sophie noemt, dus daar zal ik het ook wel tegen mogen zeggen).quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
O die. Wannabe sterke vrouw.
Maar heeft wel mooi gezichtje en lachje.
Vast wel. Als die mannen maar een beetje geschoren zijn en niet te veel stinken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:31 schreef -XOR- het volgende:
Bente is een cutie, zou ze ook op linkse mannen vallen?
Als Hans Teeuwen ook reciproque werkt...quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:31 schreef -XOR- het volgende:
Bente is een cutie, zou ze ook op linkse mannen vallen?
Wel oprecht mooi voor jequote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, maar da's niet zo rullevant. Het is in ieder geval een inhoudelijke verademing ten opzichte van Sophie (die zichzelf Sophie noemt, dus daar zal ik het ook wel tegen mogen zeggen).
Vooral ook hoopgevend dat er nog wat verstandige lui daar rondlopenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel oprecht mooi voor je
Politieke aspiraties?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |