Alwaar Sander zelf 26.000 posts uittikte tot 2025.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
het extreemrechtse prikbord X. X, een platform dat wordt gedomineerd door desinformatie, en dat in handen is van de rijkste man ter wereld, die bovendien een totale fascist is
Het gaat alleen niet over scholieren.quote:Op zondag 9 augustus 2026 19:12 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Klopt. AI verbieden op scholen is dan ook een uitstekend idee
Het is natuurlijk niet mogelijk om te discussieren als je bij voorbaat al je mening gekozen hebt en dan achteraf wanhopig gaat proberen onderbouwing te zoeken. Je mening is dus niet gebaseerd op feiten, want die zijn er niet. Ik wil je best uitleggen waarom die zogenaamde studie zo weinig zegt hoor, maar ik denk dat het aan dovemansoren gericht is.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:24 schreef mcmlxiv het volgende:
Goh....
https://www.theguardian.c(...)m_source=chatgpt.com
Dit soort mensen missen heel erg dat Twitter tot een paar jaar geleden daadwerkelijk invloed had, omdat al hun vriendjes er ook op zaten en het platform zelf ook hun denkbeelden vertegenwoordigde. Nu dat anders is is het natuurlijk een probleem dat andere politici het nog steeds gebruiken.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Alwaar Sander zelf 26.000 posts uittikte tot 2025.
Ach ja, Sander mist stiekem ook wel de exposure die X hem gaf, maar nu nog terugkomen kan natuurlijk niet. Dus blijft het maar bij uitschelden van alles wat zich onder de stand van Meneer begeeft, tot op het lachwekkende af (het continu voor knetterdom uitmaken van mensen die spelfouten maken, terwijl hijzelf geen alinea kan schrijven zonder er zes te maken is een mooi voorbeeld).quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit soort mensen missen heel erg dat Twitter tot een paar jaar geleden daadwerkelijk invloed had, omdat al hun vriendjes er ook op zaten en het platform zelf ook hun denkbeelden vertegenwoordigde. Nu dat anders is is het natuurlijk een probleem dat andere politici het nog steeds gebruiken.
Je hoeft niet wanhopig te zijn hoor, we weten allang dat studies die niet in jouw straatje passen door jou per definitie verdacht gemaakt worden.quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet mogelijk om te discussieren als je bij voorbaat al je mening gekozen hebt en dan achteraf wanhopig gaat proberen onderbouwing te zoeken. Je mening is dus niet gebaseerd op feiten, want die zijn er niet. Ik wil je best uitleggen waarom die zogenaamde studie zo weinig zegt hoor, maar ik denk dat het aan dovemansoren gericht is.
Mijn mening is dat de overheid zeer terughoudend moet zijn met verboden en andere harde ingrepen als de feiten zo onbekend zijn en zo moeilijk te onderzoeken. Dat is het eerlijke verhaal, het is gewoon zeer ingewikkeld en makkelijke antwoorden zijn er helemaal niet.
Jeetje.... Misschien je eigen linkjes keertje echt lezen?quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Het gaat alleen niet over scholieren.
Ja, "studies have already shown" en nu gaat het dus over iets anders hè.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:07 schreef mcmlxiv het volgende:
Oh wacht niet alle jongeren zijn scholier! Ja daar heb je me!
Zeker, het probleem was vooral dat het type mens dat volledig lost gaat op sociale media oververtegenwoordigd is in media, overheid, politiek in het algemeen. Daarom had twitter ook zo veel invloed, omdat al die mensen daar elkaar's scheten zaten te snuiven. Nu dat niet meer zo is (en voor de duidelijkheid, dat vind ik een zeer goede ontwikkeling) hebben lui als Schimmelpennink het gevoel dat ze macht verloren hebben en dat andere mensen die anders denken die macht nu overgenomen hebben. Zie de obsessie met Musk. Ik denk persoonlijk dat dat wel meevalt, maar macht verliezen is voor veel mensen heel moeilijk over heen te komen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Ach ja, Sander mist stiekem ook wel de exposure die X hem gaf, maar nu nog terugkomen kan natuurlijk niet. Dus blijft het maar bij uitschelden van alles wat zich onder de stand van Meneer begeeft, tot op het lachwekkende af (het continu voor knetterdom uitmaken van mensen die spelfouten maken, terwijl hijzelf geen alinea kan schrijven zonder er zes te maken is een mooi voorbeeld).
Sommige mensen hebben blijkbaar nogal een bevestigingsdrang, en in zijn geval een wat ziekelijke aandachtsgeilheid nodig. Bijzonder wel, want hij kan best aardig schrijven. En in real life - het was vroeger een klant - is het een hartstikke aardige kerel. Maar SM doen wat met een mens blijkbaar, Wierd Duk (andere uiterste) krijgt er ook spontaan tia's van als hij daar los gaat.
Lieverd. Post niet gewoon een simpel filmpje. Maar vertel ons waarom we dit moeten zien. Aub.quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Halbe Zijlstra
Fifty-fifty dat kabinet komende maanden klapt
Het kabinet gaat een zwaar halfjaar tegemoet.
De onderhandelingen voor Prinsjesdag zijn pittig en er moet fors bezuinigd worden. Maar waar moet op bezuinigd worden? Voormalig VVD-politicus Halbe Zijlstra is kritisch. ’
Om de begroting rond te krijgen moet je een allesomvattende deal sluiten, maar de kans dat dat succesvol verloopt met een minderheidskabinet is minimaal’, zo vertelt hij bij Nieuws van de dag.
1 uur geleden
Is een beetje behoorlijk en daadkrachtig bestuur weer teveel gevraagd? Na jaren slecht bestuur en wegduiken gaat men vrolijk verder met deze wanvertoning.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 21:02 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)klapt/159902747.html
laten we het hopen , Rob Jetten heeft van alles toegezegd en nu schijt ie peuken voor de vragen wanneer het gaat gebeuren
Airport Lelystad open en 10 steden met nieuwe woningen
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)zaken/159861847.htmlquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 21:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Is een beetje behoorlijk en daadkrachtig bestuur weer teveel gevraagd? Na jaren slecht bestuur en wegduiken gaat men vrolijk verder met deze wanvertoning.
Heeft niemand meer een ruggengraat?
Korpsballetjes.quote:Binnen JFVD, de jongerenorganisatie van Forum voor Democratie, worden jonge vrouwen structureel onder druk gezet om seks te hebben, blijkt uit onderzoek van Vrij Nederland. ‘Achteraf heb je spijt als het gebeurd is, maar je durft geen nee te zeggen.’
Een minderheidskabinet helpt natuurlijk niet, maar er is een meerderheid van partijen welke nog een soort van verantwoordelijks gevoel hebben voor het bestuur van Nederland. Als Jetten 1 nu klapt na 1,5 jaar na de afgelopen debacles dan vraag ik me oprecht af of dit nog houdbaar is op deze manier.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 21:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Is een beetje behoorlijk en daadkrachtig bestuur weer teveel gevraagd? Na jaren slecht bestuur en wegduiken gaat men vrolijk verder met deze wanvertoning.
Ja ik vraag me dat al jaren af. Dit is geen manier om een land effectief en efficiënt te besturen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 08:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet helpt natuurlijk niet, maar er is een meerderheid van partijen welke nog een soort van verantwoordelijks gevoel hebben voor het bestuur van Nederland. Als Jetten 1 nu klapt na 1,5 jaar na de afgelopen debacles dan vraag ik me oprecht af of dit nog houdbaar is op deze manier.
AI uitdraai incoming.quote:Op maandag 10 augustus 2026 23:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Lieverd. Post niet gewoon een simpel filmpje. Maar vertel ons waarom we dit moeten zien. Aub.
Het zou ook helpen wanneer de kiezer eens niet in constante jankmodus zat. Ik vind dit ook geen leuk kabinet maar je kunt niet zeggen dat ze er beleidsmatig een zooitje van maken.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 08:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik vraag me dat al jaren af. Dit is geen manier om een land effectief en efficiënt te besturen.
Het zijn juist tijden waarin leiderschap en staatsmanschap hard nodig zijn.
Aanhoudend maar een beetje aanklooien en al het lastige negeren en vooruitschuiven, komt ons allen uiteindelijk duur te staan.
Neeee doe dit nou niet.quote:Op maandag 10 augustus 2026 23:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Lieverd. Post niet gewoon een simpel filmpje. Maar vertel ons waarom we dit moeten zien. Aub.
Het is eigenlijk schrijnend dat ik hier totaal niet meer van opkijk.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 22:31 schreef Bluesdude het volgende:
https://www.vn.nl/giftige(...)258jy2h9ij9r_aNWzi1r
[..]
Korpsballetjes.
Hier kun je een prachtige Jiskefet sketch van maken
Ja dit zou niemand moeten verrassen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 12:09 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Het is eigenlijk schrijnend dat ik hier totaal niet meer van opkijk.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag bij de partij van de traditionele genderrollen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 12:09 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Niet anders dan de corpora.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 22:31 schreef Bluesdude het volgende:
https://www.vn.nl/giftige(...)258jy2h9ij9r_aNWzi1r
[..]
Korpsballetjes.
Hier kun je een prachtige Jiskefet sketch van maken
Kun je dit soort gekleurde media eigenlijk nog wel als nieuwsbron duiden (zeker zodra het over de "andere kant" gaat)?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 12:09 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dit is geen stuk snelweg.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:31 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)och-weer-op-a12.html
Nu eens kijken of de woorden het is onacceptabel om op de snelweg te demonstreren van premier Jetten ook eens resulteren in daden.
Vooropgesteld: ik vind dat de wet moet worden nageleefd, en dat trekkers en voetgangers en fietsend en canta’s niet op een snelweg horen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:31 schreef Kickinalfa het volgende:
Nu eens kijken of de woorden het is onacceptabel om op de snelweg te demonstreren van premier Jetten ook eens resulteren in daden.
Voetgangers zijn verboden op dat stuk weg, een weg blokkeren is sowieso verboden. Niet zo slim proberen te doen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vooropgesteld: ik vind dat de wet moet worden nageleefd, en dat trekkers en voetgangers en fietsend en canta’s niet op een snelweg horen.
Dat gezegd hebbend: dat stukje A12 waar XR iedere keer op gaat staan, wordt wel consequent ‘snelweg’ genoemd, maar is een weg die begint als 50 k/u weg, daarna 80 k/u weg wordt en pas daarna een snelweg met 100/130 k/u. Vandaag gingen ze bij het zebrapad de weg op; dat is toch ook een punt waar automobilisten op moeten letten en moeten stoppen voor overstekende mensen.
Als men de doden van gisteren niet op de protesterende boeren wil afwentelen omdat men altijd bedacht moet zijn op files, is dit ook niet zo gevaarlijk, want hier moet men altijd bedacht zijn op overstekende voetgangers.
Natuurlijk niet, sowieso ligt het probleem bij burgemeesters/OM/Politie.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:31 schreef Kickinalfa het volgende:
Laat ik het dan zo verwoorden: ik kijk er niet van op als het ook daadwerkelijk blijkt te kloppen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Kun je dit soort gekleurde media eigenlijk nog wel als nieuwsbron duiden (zeker zodra het over de "andere kant" gaat)?
In het tweede artikel wordt booking.com.weggezet als medeplichtig aan oorlogsmisdaden.
Vrij Nederland is natuurlijk een prima tijdschrift van linkse snit. Het artikel over JOVD is een nieuwsartikel, dat stuk van Heijne over Jetten en Booking is een column. Heijne is altijd nogal uitgesproken. De Radio Vrij Nederland podcast is ook heerlijk links.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Kun je dit soort gekleurde media eigenlijk nog wel als nieuwsbron duiden (zeker zodra het over de "andere kant" gaat)?
In het tweede artikel wordt booking.com.weggezet als medeplichtig aan oorlogsmisdaden.
Zeker wel, maar voor besluitvorming heb je een meerderheid nodig, en met een waaier aan partijen die wensen deel te nemen aan constructief meedenken wordt het lastig.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 21:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
De Telegraaf is gekleurde media. Maar ze brengen ook heuse nieuwsfeiten, al dan niet gekleurd belicht.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Telegraaf is main stream media dus dat is slecht, je moet naar joetoep kijkenquote:Op zondag 16 augustus 2026 11:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De Telegraaf is gekleurde media. Maar ze brengen ook heuse nieuwsfeiten, al dan niet gekleurd belicht.
Daarom lees ik soms relevante nieuwsartikelen daar.
Neeee. wat niet kan is bij voorbaat die nieuws van de Telegraaf als onwaar zien.
Overigens er is een neiging in het land nieuwsfeiten van NOS en NPO niet te accepteren, want die media passen niet in het politieke wereldbeeld van de ontkenners
Bekijk deze YouTube-videoquote:AI-overzicht
"Mainstream media" (often misspelled as mean stream media) refers to large, well-established news and information sources that reach a wide public audience.
It includes traditional formats like television networks, radio broadcasts, and major newspapers.If you meant streaming media,
it refers to digital video or audio content sent over the internet and played live or on demand, rather than downloaded first.
Mainstream MediaLarge, traditional news companies.
Television networks and major daily newspapers.
NOS/NPO nieuws is ook (in principe) neutraal, die zullen geen zaken als booking.com is medeverantwoordelijk voor oorlogsmisdaden op hun site neerzetten.quote:Op zondag 16 augustus 2026 11:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De Telegraaf is gekleurde media. Maar ze brengen ook heuse nieuwsfeiten, al dan niet gekleurd belicht.
Daarom lees ik soms relevante nieuwsartikelen daar.
Neeee. wat niet kan is bij voorbaat die nieuws van de Telegraaf als onwaar zien.
Overigens er is een neiging in het land nieuwsfeiten van NOS en NPO niet te accepteren, want die media passen niet in het politieke wereldbeeld van de ontkenners
Waar de schuld ook ligt, het eindresultaat is ronduit miserabel: een democratie die nauwelijks nog in staat lijkt tot effectief en doelgericht bestuur.quote:Op zondag 16 augustus 2026 11:33 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Zeker wel, maar voor besluitvorming heb je een meerderheid nodig, en met een waaier aan partijen die wensen deel te nemen aan constructief meedenken wordt het lastig.
Moet je de bestuurders niet de schuld van geven, maar de "schuld" ligt daar waar de macht ligt, in de Tweede Kamer.
Correct. En deze dames hebben zich daar vrijwillig bij aangesloten.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:02 schreef probeer het volgende:
[..]
Seksueel grensoverschrijdend gedrag bij de partij van de traditionele genderrollen.
Het schrijft zichzelf. Ze dragen hun waarden ook intern uit.
Joop den Uyl was ook vóór acceptatie en gelijke rechten van niet-blanke mensen en niet-hetero'squote:Op zondag 16 augustus 2026 12:25 schreef michaelmoore het volgende:
gens
woke is zinloos voor het Nederlandse volk
we moeten terug naar Het Joop den Uyll verhaal
kan wel zijn maar dat mag niet het doel van een politieke partij zijn dat zinloze gezwetsquote:Op zondag 16 augustus 2026 12:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Joop den Uyl was ook vóór acceptatie en gelijke rechten van niet-blanke mensen en niet-hetero's
Niet expliciet maar wel woke was hij.
Woke is niet voor gelijke rechten. Woke is voor het bestrijden van 'privileges' door ongelijke behandeling.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Joop den Uyl was ook vóór acceptatie en gelijke rechten van niet-blanke mensen en niet-hetero's
Joop was vooral een humanist.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:43 schreef Bluesdude het volgende:
Ja dat is hun keus en dat magquote:Op zondag 16 augustus 2026 12:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Correct. En deze dames hebben zich daar vrijwillig bij aangesloten.
Nee, dat klopt. De empathie komt bij sommige pas, als henzelf iets overkomt.quote:Op zondag 16 augustus 2026 13:48 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja dat is hun keus en dat mag
Dit gebeuren was niet hun keus
juist, een sociaal mensquote:
Ik maar denken dat wie in het bakje Woke wordt gedumpt vóór gelijke behandeling isquote:Op zondag 16 augustus 2026 13:23 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Woke is niet voor gelijke rechten. Woke is voor het bestrijden van 'privileges' door ongelijke behandeling.
oei ... wat doe jij discriminerend.quote:Op zondag 16 augustus 2026 13:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kan wel zijn maar dat mag niet het doel van een politieke partij zijn dat zinloze gezwets
nou foei tochquote:Op zondag 16 augustus 2026 18:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
oei ... wat doe jij discriminerend.
Politieke partijen van links tot rechts zijn vóór acceptatie en gelijke rechten van niet-blanke mensen en niet-hetero's.
Dat is geen zinloos gezwets... art 1 van de grondwet schrijft dat voor hoe we moeten samenleven.
Zeg toch gewoon Bluesdude.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou foei toch
over 20 jaar woont er 30 miljoen mensen in Nederland, meneer woke
ok en waar gaan jouw kinderen dan wonen??quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeg toch gewoon Bluesdude.
Ik dacht altijd dat acceptatie en gelijkberechting van niet-blanken en niet-hetero'.s een democratisch principe is
Ik ben niet pro-massamigratie, maar dat is een apart standpunt en zeker niks zogenaamd woke...wat een geliefd woord is van mensen die tegen artikel 1-idee van de grondwet zijn.
Dit heeft dan ook helemaal niets met woke te maken.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
oei ... wat doe jij discriminerend.
Politieke partijen van links tot rechts zijn vóór acceptatie en gelijke rechten van niet-blanke mensen en niet-hetero's.
Dat is geen zinloos gezwets... art 1 van de grondwet schrijft dat voor hoe we moeten samenleven.
quote:Op zondag 16 augustus 2026 20:04 schreef HowardRoark het volgende:
Woke staat namelijk voor een obsessieve focus op vermeende vormen van onderdrukking of discriminatie, op basis van complottheorieën of ongefundeerde aantijgingen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredeneringquote:Een stropopredenering (stroman/vogelverschrikker) is een type drogreden waarbij men niet het werkelijke standpunt van de tegenstander weerlegt maar een (karikaturale) variant daarvan. Men interpreteert het standpunt van de tegenstander zodanig dat dit standpunt gemakkelijk te weerleggen is en suggereert dan dat dat het werkelijke standpunt van de tegenstander is.
Het lijkt erop dat je niet begrijpt wat een stropop is. Ik geef een definitie van wat woke-isme is, omdat jij daar een onjuist beeld van optuigt. Dat heeft dus niets met een stropop te maken.quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat is de demonisering van discriminerende lieden die zgn wokelieden obsessies verwijten.
Oftewel de stropopmethode.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
quote:‘Tax the rich’, klinkt het overal. Maar blijven er dan wel rijken over om te belasten, of gaan die massaal verhuizen?
In de discussie over het belasten van vermogen keert steeds één schrikbeeld terug: rijken zullen verhuizen naar andere landen om vermogensbelasting te ontlopen. Is dat ook zo?
Dirk Waterval
financieel verslaggever en onderzoeksjournalist
Gepubliceerd op 17 augustus 2026 15:53
Larry Page en Sergey Brin, de twee steenrijke oprichters van Google, wilden hun mogelijke noodlot niet afwachten. Net voor Kerstmis vorig jaar besloten zij hun koffers te pakken en te verhuizen van hun thuisstaat Californië naar Miami, Florida.
De reden? Californië stemt komend najaar via een referendum over een nieuwe miljardairsbelasting. En ook in de rest van de Verenigde Staten, in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en andere landen klinkt het regelmatig: ‘tax the rich’, ‘taxons les riches’, ‘belast de rijken’.
In Nederland hield minister Hans Vijlbrief (Sociale Zaken, D66) onlangs de mogelijkheid van meer belasting op vermogen nadrukkelijk open. Zijn partij wil vermogensongelijkheid tegengaan, maar botst hier in de coalitie over met de VVD.
Tegenstanders van het zwaarder belasten van vermogen waarschuwen voor kapitaalvlucht: rijke ondernemers kunnen vertrekken. Daardoor zouden ook economische groei en ondernemerschap verdwijnen.
Hoe gerechtvaardigd is die angst voor vertrekkende ondernemers eigenlijk? Is het bangmakerij en lobby, of is er wetenschappelijk bewijs voor?
Ja, ze verhuizen als het moet
Zeker is er bewijs voor, zegt Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinanciën aan de Vrije Universiteit. De superrijken en hun kapitaal zijn mobiel. Ze kunnen zich verplaatsen en doen dat ook als het moet. Dat blijkt niet uit anekdotisch bewijs, maar uit ‘kneiterhard econometrisch onderzoek’, zegt Jacobs.
De twee Google-oprichters zijn in elk geval niet de enigen die Californië hebben verlaten. PayPal-oprichter Peter Thiel deed dat ook, net als regisseur Steven Spielberg en andere bekende Amerikanen.
Ook Noorwegen kampte een paar jaar terug met een kleine exodus. In 2022 en 2023 verhuisde daar een deel van de (super)rijken nadat het land zijn vermogensbelasting had verhoogd. Veel van deze vermogenden kozen voor fiscaal toevluchtsoord Zwitserland als nieuwe bestemming, schreef de krant Dagens Naeringsliv destijds.
‘Niet heel veel’
Het zijn dit soort verhalen die tegenstanders van extra vermogensbelasting vaak aanhalen. Toch zal het effect op verhuizingen over het algemeen klein zijn.
Een van de meest solide onderzoeken hierover keek naar Denemarken en Zweden, en naar hoe vermogenden daar reageerden op hervormingen in de vermogensbelasting. Conclusie: gemiddeld zorgde 1 procentpunt verhoging van de vermogensbelasting ervoor dat ongeveer 2 procent van de rijken zijn geluk ergens anders zocht.
Bij een vrij forse vermogensbelasting van maximaal 2 procent, die ster-econoom Gabriel Zucman in zoveel mogelijk landen wil laten invoeren, zou dus zo’n 4 procent van de vermogende belastingplichtigen vertrekken.
Dat is niet heel veel, vindt econoom Wouter Leenders van King’s College London, die onder Zucman promoveerde. En nog belangrijker: het effect van deze verhuizingen op de algehele economie bleek bijna verwaarloosbaar.
In Denemarken en Zweden nam het aantal investeringen bijvoorbeeld amper af, net als de werkloosheid. Verhuist een vermogende bedrijfseigenaar uit onvrede over belastingen naar Zwitserland, zegt Leenders, dan blijft zijn oude personeel natuurlijk niet tot in de eeuwigheid werkloos. “Die mensen vinden een nieuwe baan.”
Ook econoom Simon Toussaint van de Universiteit Leiden concludeert dat grote effecten op de economie uitblijven. “Ondernemers zijn mobiel, maar bij een verhuizing lijdt vooral hun eigen bedrijf daaronder. Als samenleving merk je er bijna niets van.”
We weten het niet over Nederland
Het precieze effect van een hogere belasting blijft moeilijk te voorspellen, elk land is anders. Hoeveel rijke Nederlanders zouden er bijvoorbeeld vertrekken, als het kabinet ervoor zou kiezen vermogens zwaarder te belasten?
We weten het niet. Het Centraal Planbureau, dat politieke plannen doorrekent voor de overheid, beschikt volgens hoogleraar Jacobs niet over de juiste modellen om emigratie door vermogensbelasting in te schatten.
Hij vindt het onderwerp vooral heel gepolitiseerd. “Heel algemeen gezegd maken linkse mensen zich totaal geen zorgen om de schade van belastingen, of de emigratie van vermogenden. Terwijl dat wel degelijk gebeurt bij grote belastingverhogingen. Op rechts noemen mensen belastingverhoging al snel desastreus, terwijl het effect niet zo groot is als zij denken. De waarheid zit ertussenin.”
Touissaint noemt het idee van grootschalig vertrek in elk geval ‘een spookverhaal’. De meeste vermogenden zijn toch op een of andere manier ingebed in de samenleving en verhuizen niet snel, zegt hij.
Bovendien hebben overheden verschillende manieren om een eventuele exodus te ontmoedigen. Denk aan het invoeren van een ‘exit-heffing’, waarbij vertrekkende inwoners nog eenmalig een rekening gepresenteerd krijgen. Noorwegen heeft die inmiddels ook maar ingevoerd.
Werk zwaarder belast
De kloof tussen arm en rijk wordt groter in Nederland, en daar draagt ons belastingstelsel aan bij. Net als in veel andere landen wordt arbeid hier namelijk zwaarder belast dan kapitaal, concludeerde het Centraal Planbureau eerder dit jaar.
Verdien je je geld met een baan in loondienst? Dan draag je meer belasting af dan iemand die hetzelfde geld binnenkrijgt uit beleggingen, rente op spaargeld of een eigen bedrijf. Of dat problematisch is, hangt natuurlijk af van politieke voorkeur.
Ja lijkt mij leuk, maar ik denk dat ik op vrijdag rond 14:00 vertrek ivm verjaardag, de zaterdag kom ik wel de hele dag. Jij mag vrijdag mijn 'stay ok' kamertje hebben. Iets dat mij spijt, soms kun je best aardige (na) gesprekken hebben onder genot van een hapje en drankje.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:02 schreef nostra het volgende:
En een beetje tevreden met het programma @:phpmystyle ?
[ afbeelding ]
De superrijken en hun kapitaal zijn mobiel.quote:Op maandag 17 augustus 2026 17:10 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Vlak voor het reces liet Hans Vijlbrief optekenen dat belasting op vermogen ook een optie is om de extra uitgaven voor defensie te betalen. Maar dan vertrekken de rijken toch naar elders? Of toch niet?
[..]
Dat is natuurlijk ook niet meer dan logisch, superrijken onttrekken het meeste uit de economie, maar dragen er amper aan bij.quote:nog belangrijker: het effect van deze verhuizingen op de algehele economie bleek bijna verwaarloosbaar.
Hij zal wel moeten, ik ga er vanuit dat zijn partij de stikstofimpasse wil doorbreken. Of niet natuurlijk, als Klaver in campagnemodus wil blijven.quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:34 schreef TheVulture het volgende:
Ben wel benieuwd of Klaver nu uiteindelijk mee gaat doen of dat hij weer verontwaardigd in de hoek blijft staan...
Ik kan me niet voorstellen dat de school een succes wordt.quote:Op maandag 17 augustus 2026 23:00 schreef Bluesdude het volgende:
Baudet: Geen ipads, geen computers. Een warme lunch tussen de middag. En een grote kaart van Nederlands-Indië bij de ingang. Kortom, alles in onze school staat in het teken van de Oude Europese Wereld die wij willen behouden voorzover zij nog bestaat, maar vooral willen terugbrengen - gelijk een ware renaissance.
-----
Terug naar vroeger, terug naar uitbuiting, slavernij met veel geweld het Nederlands imperium herbouwen.
Lijkt me het tegendeel van democratie van het lid forum voor democratie.
Nu kan Nederland niet meer landen ver weg veroveren. Indonesië weer bezetten?
Dus het is meer dromen over vergane glorie.
Dank, mocht ik op het laatste moment toch besluiten te blijven slapen, maar ik rijd denk ik terug. Vriendin heeft wat issues met alleen slapen. Tot dan.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja lijkt mij leuk, maar ik denk dat ik op vrijdag rond 14:00 vertrek ivm verjaardag, de zaterdag kom ik wel de hele dag. Jij mag vrijdag mijn 'stay ok' kamertje hebben. Iets dat mij spijt, soms kun je best aardige (na) gesprekken hebben onder genot van een hapje en drankje.
Hij krijgt de kaarten in de schoot geworpen door Vijlbrief c.s. dus als ie nu niet kan scoren...quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:34 schreef TheVulture het volgende:
Ben wel benieuwd of Klaver nu uiteindelijk mee gaat doen of dat hij weer verontwaardigd in de hoek blijft staan...
Het is een wisselwerking natuurlijk, de VVD zal op moeten schuiven.quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:34 schreef TheVulture het volgende:
Oh ja? De VVD is nog steeds een keeper hoor die er alles aan doet om het scoren te voorkomen. D66 en CDA zijn wel voor rede vatbaar maar de VVD laat liever de planeet kapot gaan dan dat de rijken meebetalen aan het algemeen belang.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 07:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij krijgt de kaarten in de schoot geworpen door Vijlbrief c.s. dus als ie nu niet kan scoren...
VVD wil ook geen nieuwe verkiezingen, dan raakt Yesilgoz haar mooie baantje weer kwijtquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Oh ja? De VVD is nog steeds een keeper hoor die er alles aan doet om het scoren te voorkomen. D66 en CDA zijn wel voor rede vatbaar maar de VVD laat liever de planeet kapot gaan dan dat de rijken meebetalen aan het algemeen belang.
Dan mag ik hopen dat ze die Kaapverdiaan hebben gecontracteerd.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Oh ja? De VVD is nog steeds een keeper hoor die er alles aan doet om het scoren te voorkomen.
In hoeverre is FvD conservatief of reactionair.quote:Een reactionair is iemand die vanuit politieke overtuiging een situatie uit het verleden wil herstellen. De politieke houding van een reactionair is altijd een reactie op ontwikkelingen die als schadelijk gezien worden.
Een reactionair wordt wel als extreem conservatief omschreven, maar in tegenstelling tot een gematigd conservatief streeft hij niet naar het in stand houden van de politieke status quo maar streeft actief naar een terugkeer van een situatie uit het verleden. De term wordt specifiek gebruikt als aanduiding voor tegenstanders van vooruitgang en revolutionaire omwentelingen; in de revolutionaire context betekent reactionair hetzelfde als contrarevolutionair.
Dat klopt, maar ik denk dat die ondertussen ook wel knopen gaan tellen. Electoraal hebben zij er nu ook geen zak aan om de boel te laten klappen, met al die andere clubs op rechts. En realistisch gezien is PRO de enige manier om zaken te regelen met de 1e kamer.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is een wisselwerking natuurlijk, de VVD zal op moeten schuiven.
Maurice is er wat te veel in geloven.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:23 schreef TheVulture het volgende:
Ik zie trouwens net die laatste peilingen van Maurice de Hond met PVV, FVD en Ja21 op 18 elk (54 zetels)
Er komt altijd wel ergens een stuip vandaan. Met als gevolg dat we nu met zo'n fucked up Senaat zitten. En als je niet oppast de komende vier jaar weer.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:25 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Maurice is er wat te veel in geloven.
Bij Maurice heb ik het idee dat de vader ook de wens van de gedachte kan zijn. Niet dat hij zijn jaren 90 look-a-like boomer excelsheetjes manipuleert, maar als je een bepaalde bias hebt kan dat wel ergens in je handelen tot uiten komen. Hetzelfde tenenkrommende wat betreft zijn analyses van corona. Compleet een obsessie.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Er komt altijd wel ergens een stuip vandaan. Met als gevolg dat we nu met zo'n fucked up Senaat zitten. En als je niet oppast de komende vier jaar weer.
Zijn bias zit natuurlijk sowieso in zijn populatie. Daar zit ik ook in en de rest van wakker Nederland.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij Maurice heb ik het idee dat de vader ook de wens van de gedachte kan zijn. Niet dat hij zijn jaren 90 look-a-like boomer excelsheetjes manipuleert, maar als je een bepaalde bias hebt kan dat wel ergens in je handelen tot uiten komen. Hetzelfde tenenkrommende wat betreft zijn analyses van corona. Compleet een obsessie.
Het is wel zorgwekkend als echt 1/3 van het electoraat rechts van de VVD zit, met allerlei gammele partijen. Dan kun je als gemiddelde kiezer klagen over goed bestuur en stilstand, maar dan hou je het gewoon in stand. Maar dat is in die kiesgroep veelal tegen dovemansoren gericht, die willen vooral altijd alles en iedereen de schuld geven behalve henzelfquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:25 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Maurice is er wat te veel in geloven.
Ja als je volgend jaar weer een senaat hebt waarbij er een stuk of 10/12 zetels worden gevuld door PVV/FVD weet je dat het met de bestuurbaarheid niet veel beter gaat zijn. Dan reken ik JA21 nog in het iets realistischer kampquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Er komt altijd wel ergens een stuip vandaan. Met als gevolg dat we nu met zo'n fucked up Senaat zitten. En als je niet oppast de komende vier jaar weer.
Op wat? De VVD is niet tegen de stikstofplannen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is een wisselwerking natuurlijk, de VVD zal op moeten schuiven.
stikstof plannen van D55 behelzen , van ieder boer vergunning voor een koe minderquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 13:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Op wat? De VVD is niet tegen de stikstofplannen.
PRO ook niet, maar daar gaat het hier niet om stikstof, maar over de steun voor de begroting.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 13:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Op wat? De VVD is niet tegen de stikstofplannen.
PRO zal wel heel wat wisselgeld moeten krijgen voor die steun lijkt me. Uiteindelijk staat PRO op groei als dit kabinet faalt. Wat dat betreft waarschijnlijk beter voor ze om zelf een kabinet te leiden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 15:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
PRO ook niet, maar daar gaat het hier niet om stikstof, maar over de steun voor de begroting.
Ze hebben wel gevoel voor humor. Dat sommige van de grootste fantasten zich willen presenteren als realisten.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:49 schreef nostra het volgende:
JA21 en SGP gaan 'samenwerken' als Realistisch Rechts om PRO buiten de deur proberen te houden.
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
quote:Catherine Keyl: ’Jetten in een Argentijns shirt op de tribune, kan niet als premier’
Vorige week waren er aardig wat boze mensen na mijn column. Ik had het over de premier en z’n liefje en dat je hem zo weinig zag.
34 minuten geleden
Mensen vonden me oneerbiedig naar de minister-president, maar mijn punt is juist dat ik de minister-president soms oneerbiedig vind naar z’n ambt.
Ik begrijp ook wel dat als je partner in een hockeywedstrijd tegen Japan speelt, je wilt laten merken dat je van hem houdt door een Argentijns shirt aan te trekken.
Maar wat mij betreft kan dat gewoon niet als je de premier van Nederland bent.
quote:JA21 en SGP willen ’minder uitgaven’
Het gesprek ging over de miljardenbezuinigingen die het kabinet heeft ingetekend op de sociale zekerheid en de zorg. JA21 en SGP zijn daar toeschietelijker in dan Pro, dat die ingrepen van tafel wil. De rechtse partijen zien ook dat de begrotingen waar het kabinet in wil snijden steeds verder uitdijen, inmiddels beide meer dan 100 miljard euro per jaar. Ze zetten volgens Hoogeveen in op ’lagere lasten, een kleinere overheid en minder uitgaven’.
wat is realistisch??quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ze hebben wel gevoel voor humor. Dat sommige van de grootste fantasten zich willen presenteren als realisten.
Ja maar de VVD heeft dus wel die kaart, en hoeft dus minder te bewegen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 15:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
PRO ook niet, maar daar gaat het hier niet om stikstof, maar over de steun voor de begroting.
VVD zit in het kabinet ze willen een begroting door beide kamers heen krijgen. Ze hebben geen meerderheid ze zullen dus moeten bewegen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 17:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja maar de VVD heeft dus wel die kaart, en hoeft dus minder te bewegen.
en als er nieuwe verkiezingen komen dan is het mooie baantje als Minister van Oorlog weg,quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
VVD zit in het kabinet ze willen een begroting door beide kamers heen krijgen. Ze hebben geen meerderheid ze zullen dus moeten bewegen.
PRO hoeft verder niets, ze zijn geen deel van het kabinet daarom hoeft PRO niet te bewegen. Het is de minderheidscoalitie die iets wil.
Komt nog bij dat VVD op verlies staat. Dus VVD heeft in tegenstelling tot wat je zegt de kaarten niet.
Je zou natuurlijk ook mijn post kunnen lezen voordat je reageert.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
VVD zit in het kabinet ze willen een begroting door beide kamers heen krijgen. Ze hebben geen meerderheid ze zullen dus moeten bewegen.
PRO hoeft verder niets, ze zijn geen deel van het kabinet daarom hoeft PRO niet te bewegen. Het is de minderheidscoalitie die iets wil.
Komt nog bij dat VVD op verlies staat. Dus VVD heeft in tegenstelling tot wat je zegt de kaarten niet.
Ik reageerde op je postquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 22:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook mijn post kunnen lezen voordat je reageert.
En maken daarmee de afstand met D66 alleen maar groter. Zie dit niet echt als een slimme move van met name JA21.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:49 schreef nostra het volgende:
JA21 en SGP gaan 'samenwerken' als Realistisch Rechts om PRO buiten de deur proberen te houden.
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
"Bedankt voor uw stem op Chris Stoffer"quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 22:48 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
En maken daarmee de afstand met D66 alleen maar groter. Zie dit niet echt als een slimme move van met name JA21.
JA21 en D66 waren toch nooit tot elkaar gekomen in welke setting dan ook, ik zie de schade niet echt. Ook het voordeel niet, maar ik zal wel iets missen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 22:48 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
En maken daarmee de afstand met D66 alleen maar groter. Zie dit niet echt als een slimme move van met name JA21.
D66 en de SGP staan simpelweg nog verder uit elkaar, dus nee, ik kan het niet als een productieve move zien.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 22:59 schreef nostra het volgende:
[..]
JA21 en D66 waren toch nooit tot elkaar gekomen in welke setting dan ook, ik zie de schade niet echt. Ook het voordeel niet, maar ik zal wel iets missen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |