juist, een sociaal mensquote:
Ik maar denken dat wie in het bakje Woke wordt gedumpt vóór gelijke behandeling isquote:Op zondag 16 augustus 2026 13:23 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Woke is niet voor gelijke rechten. Woke is voor het bestrijden van 'privileges' door ongelijke behandeling.
oei ... wat doe jij discriminerend.quote:Op zondag 16 augustus 2026 13:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kan wel zijn maar dat mag niet het doel van een politieke partij zijn dat zinloze gezwets
nou foei tochquote:Op zondag 16 augustus 2026 18:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
oei ... wat doe jij discriminerend.
Politieke partijen van links tot rechts zijn vóór acceptatie en gelijke rechten van niet-blanke mensen en niet-hetero's.
Dat is geen zinloos gezwets... art 1 van de grondwet schrijft dat voor hoe we moeten samenleven.
Zeg toch gewoon Bluesdude.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou foei toch
over 20 jaar woont er 30 miljoen mensen in Nederland, meneer woke
ok en waar gaan jouw kinderen dan wonen??quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeg toch gewoon Bluesdude.
Ik dacht altijd dat acceptatie en gelijkberechting van niet-blanken en niet-hetero'.s een democratisch principe is
Ik ben niet pro-massamigratie, maar dat is een apart standpunt en zeker niks zogenaamd woke...wat een geliefd woord is van mensen die tegen artikel 1-idee van de grondwet zijn.
Dit heeft dan ook helemaal niets met woke te maken.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
oei ... wat doe jij discriminerend.
Politieke partijen van links tot rechts zijn vóór acceptatie en gelijke rechten van niet-blanke mensen en niet-hetero's.
Dat is geen zinloos gezwets... art 1 van de grondwet schrijft dat voor hoe we moeten samenleven.
quote:Op zondag 16 augustus 2026 20:04 schreef HowardRoark het volgende:
Woke staat namelijk voor een obsessieve focus op vermeende vormen van onderdrukking of discriminatie, op basis van complottheorieën of ongefundeerde aantijgingen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredeneringquote:Een stropopredenering (stroman/vogelverschrikker) is een type drogreden waarbij men niet het werkelijke standpunt van de tegenstander weerlegt maar een (karikaturale) variant daarvan. Men interpreteert het standpunt van de tegenstander zodanig dat dit standpunt gemakkelijk te weerleggen is en suggereert dan dat dat het werkelijke standpunt van de tegenstander is.
Het lijkt erop dat je niet begrijpt wat een stropop is. Ik geef een definitie van wat woke-isme is, omdat jij daar een onjuist beeld van optuigt. Dat heeft dus niets met een stropop te maken.quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat is de demonisering van discriminerende lieden die zgn wokelieden obsessies verwijten.
Oftewel de stropopmethode.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
quote:‘Tax the rich’, klinkt het overal. Maar blijven er dan wel rijken over om te belasten, of gaan die massaal verhuizen?
In de discussie over het belasten van vermogen keert steeds één schrikbeeld terug: rijken zullen verhuizen naar andere landen om vermogensbelasting te ontlopen. Is dat ook zo?
Dirk Waterval
financieel verslaggever en onderzoeksjournalist
Gepubliceerd op 17 augustus 2026 15:53
Larry Page en Sergey Brin, de twee steenrijke oprichters van Google, wilden hun mogelijke noodlot niet afwachten. Net voor Kerstmis vorig jaar besloten zij hun koffers te pakken en te verhuizen van hun thuisstaat Californië naar Miami, Florida.
De reden? Californië stemt komend najaar via een referendum over een nieuwe miljardairsbelasting. En ook in de rest van de Verenigde Staten, in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en andere landen klinkt het regelmatig: ‘tax the rich’, ‘taxons les riches’, ‘belast de rijken’.
In Nederland hield minister Hans Vijlbrief (Sociale Zaken, D66) onlangs de mogelijkheid van meer belasting op vermogen nadrukkelijk open. Zijn partij wil vermogensongelijkheid tegengaan, maar botst hier in de coalitie over met de VVD.
Tegenstanders van het zwaarder belasten van vermogen waarschuwen voor kapitaalvlucht: rijke ondernemers kunnen vertrekken. Daardoor zouden ook economische groei en ondernemerschap verdwijnen.
Hoe gerechtvaardigd is die angst voor vertrekkende ondernemers eigenlijk? Is het bangmakerij en lobby, of is er wetenschappelijk bewijs voor?
Ja, ze verhuizen als het moet
Zeker is er bewijs voor, zegt Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinanciën aan de Vrije Universiteit. De superrijken en hun kapitaal zijn mobiel. Ze kunnen zich verplaatsen en doen dat ook als het moet. Dat blijkt niet uit anekdotisch bewijs, maar uit ‘kneiterhard econometrisch onderzoek’, zegt Jacobs.
De twee Google-oprichters zijn in elk geval niet de enigen die Californië hebben verlaten. PayPal-oprichter Peter Thiel deed dat ook, net als regisseur Steven Spielberg en andere bekende Amerikanen.
Ook Noorwegen kampte een paar jaar terug met een kleine exodus. In 2022 en 2023 verhuisde daar een deel van de (super)rijken nadat het land zijn vermogensbelasting had verhoogd. Veel van deze vermogenden kozen voor fiscaal toevluchtsoord Zwitserland als nieuwe bestemming, schreef de krant Dagens Naeringsliv destijds.
‘Niet heel veel’
Het zijn dit soort verhalen die tegenstanders van extra vermogensbelasting vaak aanhalen. Toch zal het effect op verhuizingen over het algemeen klein zijn.
Een van de meest solide onderzoeken hierover keek naar Denemarken en Zweden, en naar hoe vermogenden daar reageerden op hervormingen in de vermogensbelasting. Conclusie: gemiddeld zorgde 1 procentpunt verhoging van de vermogensbelasting ervoor dat ongeveer 2 procent van de rijken zijn geluk ergens anders zocht.
Bij een vrij forse vermogensbelasting van maximaal 2 procent, die ster-econoom Gabriel Zucman in zoveel mogelijk landen wil laten invoeren, zou dus zo’n 4 procent van de vermogende belastingplichtigen vertrekken.
Dat is niet heel veel, vindt econoom Wouter Leenders van King’s College London, die onder Zucman promoveerde. En nog belangrijker: het effect van deze verhuizingen op de algehele economie bleek bijna verwaarloosbaar.
In Denemarken en Zweden nam het aantal investeringen bijvoorbeeld amper af, net als de werkloosheid. Verhuist een vermogende bedrijfseigenaar uit onvrede over belastingen naar Zwitserland, zegt Leenders, dan blijft zijn oude personeel natuurlijk niet tot in de eeuwigheid werkloos. “Die mensen vinden een nieuwe baan.”
Ook econoom Simon Toussaint van de Universiteit Leiden concludeert dat grote effecten op de economie uitblijven. “Ondernemers zijn mobiel, maar bij een verhuizing lijdt vooral hun eigen bedrijf daaronder. Als samenleving merk je er bijna niets van.”
We weten het niet over Nederland
Het precieze effect van een hogere belasting blijft moeilijk te voorspellen, elk land is anders. Hoeveel rijke Nederlanders zouden er bijvoorbeeld vertrekken, als het kabinet ervoor zou kiezen vermogens zwaarder te belasten?
We weten het niet. Het Centraal Planbureau, dat politieke plannen doorrekent voor de overheid, beschikt volgens hoogleraar Jacobs niet over de juiste modellen om emigratie door vermogensbelasting in te schatten.
Hij vindt het onderwerp vooral heel gepolitiseerd. “Heel algemeen gezegd maken linkse mensen zich totaal geen zorgen om de schade van belastingen, of de emigratie van vermogenden. Terwijl dat wel degelijk gebeurt bij grote belastingverhogingen. Op rechts noemen mensen belastingverhoging al snel desastreus, terwijl het effect niet zo groot is als zij denken. De waarheid zit ertussenin.”
Touissaint noemt het idee van grootschalig vertrek in elk geval ‘een spookverhaal’. De meeste vermogenden zijn toch op een of andere manier ingebed in de samenleving en verhuizen niet snel, zegt hij.
Bovendien hebben overheden verschillende manieren om een eventuele exodus te ontmoedigen. Denk aan het invoeren van een ‘exit-heffing’, waarbij vertrekkende inwoners nog eenmalig een rekening gepresenteerd krijgen. Noorwegen heeft die inmiddels ook maar ingevoerd.
Werk zwaarder belast
De kloof tussen arm en rijk wordt groter in Nederland, en daar draagt ons belastingstelsel aan bij. Net als in veel andere landen wordt arbeid hier namelijk zwaarder belast dan kapitaal, concludeerde het Centraal Planbureau eerder dit jaar.
Verdien je je geld met een baan in loondienst? Dan draag je meer belasting af dan iemand die hetzelfde geld binnenkrijgt uit beleggingen, rente op spaargeld of een eigen bedrijf. Of dat problematisch is, hangt natuurlijk af van politieke voorkeur.
Ja lijkt mij leuk, maar ik denk dat ik op vrijdag rond 14:00 vertrek ivm verjaardag, de zaterdag kom ik wel de hele dag. Jij mag vrijdag mijn 'stay ok' kamertje hebben. Iets dat mij spijt, soms kun je best aardige (na) gesprekken hebben onder genot van een hapje en drankje.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:02 schreef nostra het volgende:
En een beetje tevreden met het programma @:phpmystyle ?
[ afbeelding ]
De superrijken en hun kapitaal zijn mobiel.quote:Op maandag 17 augustus 2026 17:10 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Vlak voor het reces liet Hans Vijlbrief optekenen dat belasting op vermogen ook een optie is om de extra uitgaven voor defensie te betalen. Maar dan vertrekken de rijken toch naar elders? Of toch niet?
[..]
Dat is natuurlijk ook niet meer dan logisch, superrijken onttrekken het meeste uit de economie, maar dragen er amper aan bij.quote:nog belangrijker: het effect van deze verhuizingen op de algehele economie bleek bijna verwaarloosbaar.
Hij zal wel moeten, ik ga er vanuit dat zijn partij de stikstofimpasse wil doorbreken. Of niet natuurlijk, als Klaver in campagnemodus wil blijven.quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:34 schreef TheVulture het volgende:
Ben wel benieuwd of Klaver nu uiteindelijk mee gaat doen of dat hij weer verontwaardigd in de hoek blijft staan...
Ik kan me niet voorstellen dat de school een succes wordt.quote:Op maandag 17 augustus 2026 23:00 schreef Bluesdude het volgende:
Baudet: Geen ipads, geen computers. Een warme lunch tussen de middag. En een grote kaart van Nederlands-Indië bij de ingang. Kortom, alles in onze school staat in het teken van de Oude Europese Wereld die wij willen behouden voorzover zij nog bestaat, maar vooral willen terugbrengen - gelijk een ware renaissance.
-----
Terug naar vroeger, terug naar uitbuiting, slavernij met veel geweld het Nederlands imperium herbouwen.
Lijkt me het tegendeel van democratie van het lid forum voor democratie.
Nu kan Nederland niet meer landen ver weg veroveren. Indonesië weer bezetten?
Dus het is meer dromen over vergane glorie.
Dank, mocht ik op het laatste moment toch besluiten te blijven slapen, maar ik rijd denk ik terug. Vriendin heeft wat issues met alleen slapen. Tot dan.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja lijkt mij leuk, maar ik denk dat ik op vrijdag rond 14:00 vertrek ivm verjaardag, de zaterdag kom ik wel de hele dag. Jij mag vrijdag mijn 'stay ok' kamertje hebben. Iets dat mij spijt, soms kun je best aardige (na) gesprekken hebben onder genot van een hapje en drankje.
Hij krijgt de kaarten in de schoot geworpen door Vijlbrief c.s. dus als ie nu niet kan scoren...quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:34 schreef TheVulture het volgende:
Ben wel benieuwd of Klaver nu uiteindelijk mee gaat doen of dat hij weer verontwaardigd in de hoek blijft staan...
Het is een wisselwerking natuurlijk, de VVD zal op moeten schuiven.quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:34 schreef TheVulture het volgende:
Oh ja? De VVD is nog steeds een keeper hoor die er alles aan doet om het scoren te voorkomen. D66 en CDA zijn wel voor rede vatbaar maar de VVD laat liever de planeet kapot gaan dan dat de rijken meebetalen aan het algemeen belang.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 07:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij krijgt de kaarten in de schoot geworpen door Vijlbrief c.s. dus als ie nu niet kan scoren...
VVD wil ook geen nieuwe verkiezingen, dan raakt Yesilgoz haar mooie baantje weer kwijtquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Oh ja? De VVD is nog steeds een keeper hoor die er alles aan doet om het scoren te voorkomen. D66 en CDA zijn wel voor rede vatbaar maar de VVD laat liever de planeet kapot gaan dan dat de rijken meebetalen aan het algemeen belang.
Dan mag ik hopen dat ze die Kaapverdiaan hebben gecontracteerd.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Oh ja? De VVD is nog steeds een keeper hoor die er alles aan doet om het scoren te voorkomen.
In hoeverre is FvD conservatief of reactionair.quote:Een reactionair is iemand die vanuit politieke overtuiging een situatie uit het verleden wil herstellen. De politieke houding van een reactionair is altijd een reactie op ontwikkelingen die als schadelijk gezien worden.
Een reactionair wordt wel als extreem conservatief omschreven, maar in tegenstelling tot een gematigd conservatief streeft hij niet naar het in stand houden van de politieke status quo maar streeft actief naar een terugkeer van een situatie uit het verleden. De term wordt specifiek gebruikt als aanduiding voor tegenstanders van vooruitgang en revolutionaire omwentelingen; in de revolutionaire context betekent reactionair hetzelfde als contrarevolutionair.
Dat klopt, maar ik denk dat die ondertussen ook wel knopen gaan tellen. Electoraal hebben zij er nu ook geen zak aan om de boel te laten klappen, met al die andere clubs op rechts. En realistisch gezien is PRO de enige manier om zaken te regelen met de 1e kamer.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is een wisselwerking natuurlijk, de VVD zal op moeten schuiven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |