abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221404417
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:35 schreef Solispolar het volgende:
dat snap jij ook best wel.
Ik betwijfel het.

Dit is gewoon een extreemlinks trolletje, een wappie.
pi_221404423
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:28 schreef the-eye het volgende:

[..]
En wat hebben die witte mannen dan wel fout gedaan (behalve de subsidie bij elkaar werken waarvan het hele progressieve circus wordt betaald) of is het blank zijn hetgene wat fout is want daar lijkt dit heel erg op?
'Racisme: achterstelling van mensen door hen in te delen aan de hand van aangeboren uiterlijke kenmerken of afstamming van een etnische groep'

Wat Sophie Straat doet is textbook racisme en ze zou er oprecht vervolgd voor moeten worden. Kan je je de chaos voorstellen als een blanke artiest donkere mensen zou vragen of ze aub even achterin plaats willen nemen? Echt waar, de wereld zou te klein zijn. Arie Boomsma zou de sponsoren bellen, Tim Hoffman ontwikkelt een spontane beroerte en je zit diezelfde avond nog bij Eva Jinek om je te verantwoorden t.a.v. een links vuurpeleton.

Maar nu? Lekker laten gaan joh. Het gaat om erom dat je een 'discussie' op gang brengt. Dat dit over de ruggen van onschuldige blanke mensen gaat is schijnbaar ok, dat is alleen erg als het over donkere mensen gaat.
pi_221404428
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
maar dan houdt het wel op, toch?
Mwoah. Ik denk dat je best je vraagtekens kan zetten bij de juridische kant van dit verhaal. Als dit een rechtse artiest zou zijn geweest dan zou er echt een onderzoek hebben plaatsgevonden, daar ben ik van overtuigd. Wat mij betreft trekken ze wat lijnen en gaan we die handhaven. Dat je je uitspreekt is 1 ding, maar dat je praktiserend racistisch te werk gaat is too much naar mijn beleving.
  woensdag 22 juli 2026 @ 11:44:01 #104
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221404441
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:39 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Mwoah. Ik denk dat je best je vraagtekens kan zetten bij de juridische kant van dit verhaal. Als dit een rechtse artiest zou zijn geweest dan zou er echt een onderzoek hebben plaatsgevonden, daar ben ik van overtuigd. Wat mij betreft trekken ze wat lijnen en gaan we die handhaven. Dat je je uitspreekt is 1 ding, maar dat je praktiserend racistisch te werk gaat is too much naar mijn beleving.
Ik moet hierbij ook steeds denken aan het "minder minder" debacle.
pi_221404453
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:39 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Kan ik me in vinden. Ik bedoelde meer dat het van haar kant op zou moeten houden, ipv door blijven gaan waarom mensen ze zich niet achter haar scharen in iets waar zij voor staat. Laat mensen dat lekker zelf beslissen, dring je mening en wereldbeeld niet zo op aan anderen.
  woensdag 22 juli 2026 @ 11:56:39 #106
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221404499
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:28 schreef the-eye het volgende:

[..]
En wat hebben die witte mannen dan wel fout gedaan (behalve de subsidie bij elkaar werken waarvan het hele progressieve circus wordt betaald) of is het blank zijn hetgene wat fout is want daar lijkt dit heel erg op?
Wat ze 'fout' hebben gedaan? Voornamelijk komt het neer op historisch weinig ruimte geven aan anderen. De symboliek van Sophie Straat is om ruimte te geven aan minder dominante groepen. Al ze gezegd zou hebben 'vrouwen naar voren' of 'queers naar voren' had er geen haan naar gekraaid. Of 'wit' of 'man' belangrijker was voor haar weet ik niet. Ik vind wit of man niet 'fout' in essentie btw.

Haar vervolgen voor discriminatie gaan we misschien ook nog meemaken. Leuke casus om te volgen. De toorn van de witte man!
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:04:40 #107
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221404540
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Kan ik me in vinden. Ik bedoelde meer dat het van haar kant op zou moeten houden, ipv door blijven gaan waarom mensen ze zich niet achter haar scharen in iets waar zij voor staat. Laat mensen dat lekker zelf beslissen, dring je mening en wereldbeeld niet zo op aan anderen.
De ruimte is van iedereen. Zij gebruikt haar podium, en de zaal waarvoor ze zich moet verantwoorden loopt inmiddels goed vol. Die mensen dragen indirect bij aan de grootte van het volgende podium.
pi_221404548
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:56 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
De toorn van de witte man!
Ik vermoed dat er weinig toorn is van degenen die zichzelf vereenzelvigen als witte man. Die hebben dat stapje naar achter gewoon gedaan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:07:37 #109
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221404553
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:06 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ik vermoed dat er weinig toorn is van degenen die zichzelf vereenzelvigen als witte man. Die hebben dat stapje naar achter gewoon gedaan.
Oeps. De blanke man 😉
pi_221404560
quote:
historisch weinig ruimte geven aan anderen
Lol. Dus nu zouden Blanke mannen van nu moeten boeten voor iets wat lang geleden is gebeurd? :') knettergek.
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:11:12 #111
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221404567
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:09 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Lol. Dus nu zouden Blanke mannen van nu moeten boeten voor iets wat lang geleden is gebeurd? :') knettergek.
Nee. De historische context begint al te lopen vanaf de vorige dag. En 'boeten' is dramatisch. As usual.
pi_221404691
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:18 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Waarom zou je daar niet over mogen spreken? Of bevragen en confronteren? Die kenmerken zijn relevant gebleken in de historie voor de verdeling van macht, invloed, en in de positionering van mensen tov elkaar.

Sophie Straat doet het wat onbeholpen, ik ga in dit topic verder daarop in. Het is toch een forum? Kunnen we discussiëren. Zijn witte mannen gevrijwaard? Hebben ze een status aparte?
Het is niet onbeholpen, het is racistisch en ranzig.

Je kunt allerlei discussies hebben over de gedachte dat blanke mannen een maatschappelijk voordeel zouden hebben. Of dat kloppend is of niet. Daar kun je allerlei bomen over opzetten. Die discussie kan er gewoon zijn.

Je gaat niet mensen louter op biologische kenmerken in een nadelige positie brengen. Daar open je geen discussie mee. Dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd en ben je verkeerd bezig.
pi_221404753
quote:

Wat ze 'fout' hebben gedaan? Voornamelijk komt het neer op historisch weinig ruimte geven aan anderen.
Vertel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221405126
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:04 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
De ruimte is van iedereen. Zij gebruikt haar podium, en de zaal waarvoor ze zich moet verantwoorden loopt inmiddels goed vol. Die mensen dragen indirect bij aan de grootte van het volgende podium.
Maar ze blijft de media opzoeken, waarin ze meldt dat ze meer solidariteit verwachtte, en dat een interview van haar niet is gepubliceerd. Prima als ze haar eigen platform gebruikt (haar sociale media kanalen, haar optredens) waarbij mensen kiezen naar haar te luisteren. Maar waarom blijven doorgaan dat anderen jou ook moeten steuen, en ook jouw boodschap moeten verspreiden?
pi_221405167
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar ze blijft de media opzoeken, waarin ze meldt dat ze meer solidariteit verwachtte, en dat een interview van haar niet is gepubliceerd. Prima als ze haar eigen platform gebruikt (haar sociale media kanalen, haar optredens) waarbij mensen kiezen naar haar te luisteren. Maar waarom blijven doorgaan dat anderen jou ook moeten steuen, en ook jouw boodschap moeten verspreiden?
Omdat ze in het oersaaie Nederland heeft besloten activisme als dopaminekick te gebruiken.

Neem dat haar niet kwalijk. Als je het veel te goed hebt, gaat en ieder opzoek naar een manier om wat reuring in zijn/haar leven te krijgen, je nuttig/levend te voelen. Sommige gaan bergen beklimmen zonder zekering, zij gaat Gaza bevrijden.
pi_221405541
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 08:20 schreef Montagui het volgende:

[..]
Net zo druk als achteraf een oproep tot geweld bestempelen als 'woordkunst'. :')

Daar waar Akwasi's uitspraken en tweets absoluut geen woordkunst waren maar het daadwerkelijk oproepen tot geweld en haatspraak betrof, is de oproep door Sophie Straat daadwerkelijke discriminatie en racisme. Niks geen "woordkunst" achteraf.

Maar bagatelliseer maar weer een end weg, mensen die tegen racisme, discriminatie, haatspraak en oproepen tot geweld zijn trappen er niet meer in.
Hoe wanhopig moet je zijn om de uitspraak van Akwasi er bij te halen om je zogenaamde 'gelijk' te kunnen bewijzen.

En als dit echt zo belangrijk is voor jullie, klaag haar aan. Laat haar deze uitspraak voor de rechter verantwoorden.
Ik denk dat zij, net als Wilders destijds, zal worden veroordeeld voor groepsbelediging maar wordt vrijgesproken van haatzaaien en aanzetten tot discriminatie.
  woensdag 22 juli 2026 @ 14:08:21 #117
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221405545
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Daar heb je een punt. Steun moet je verdienen met goede argumenten. Die geeft ze niet idd. Ik lees ook weinig support van columnisten. En dat snap ik ook wel weer.
  woensdag 22 juli 2026 @ 14:12:53 #118
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221405564
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:35 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Het is niet onbeholpen, het is racistisch en ranzig.

Je kunt allerlei discussies hebben over de gedachte dat blanke mannen een maatschappelijk voordeel zouden hebben. Of dat kloppend is of niet. Daar kun je allerlei bomen over opzetten. Die discussie kan er gewoon zijn.

Je gaat niet mensen louter op biologische kenmerken in een nadelige positie brengen. Daar open je geen discussie mee. Dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd en ben je verkeerd bezig.
Vrouwen, queers en mensen van kleur hebben hebben een andere ervaring tot dusverre. Verder eens met je post.
pi_221405591
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:12 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Vrouwen, queers en mensen van kleur hebben hebben een andere ervaring tot dusverre. Verder eens met je post.
Ik ben zelf homo. Als ik daar was zou ik weggegaan zijn als ik dit zou zien gebeuren. Hier zit geen lerend effect in. Het is ranzig.
  woensdag 22 juli 2026 @ 14:27:25 #120
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221405712
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:19 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Ik ben zelf homo. Als ik daar was zou ik weggegaan zijn als ik dit zou zien gebeuren. Hier zit geen lerend effect in. Het is ranzig.
Ranzig vind ik een beetje overtrokken in deze context. Het is even achteraan gaan staan bij een liedje. Is nog geen toeslagenaffaire, stemrechtbeperking of slavernij.

Het lerende effect moet komen uit de discussies die erop volgen. Ik vind mensen die discriminatie wegwuiven eerder wat ranzig. Vooral als je ze in de andere topics vrouwen, queers en mensen van kleur de volle laag ziet geven. Maar dat is mijn mening.
pi_221405734
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:27 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ik vind mensen die discriminatie wegwuiven eerder wat ranzig
Je vindt jezelf dus ranzig. Zijn we het daar in elk geval over eens.
  woensdag 22 juli 2026 @ 14:31:34 #122
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221405750
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:29 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Je vindt jezelf dus ranzig. Zijn we het daar in elk geval over eens.
Ik geef vrouwen, queers en mensen van kleur niet de volle laag, mijn frisse PurifieR.
pi_221405758
quote:
6s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:31 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ik
Maar discriminatie en racisme tegenover Blanke mannen vind je helemaal prima. Ranzig figuur.
  woensdag 22 juli 2026 @ 14:38:05 #124
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221405784
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:34 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Maar discriminatie en racisme tegenover Blanke mannen vind je helemaal prima. Ranzig figuur.
Nee, dat vind ik niet prima.
pi_221405789
Ik ben eigenlijk wel blij met Sophie.

Ze verschuift het Overton Window beter dan dat Geert en Thierry dat kunnen.

Laat het maar goed zien, de regelrechte haat tegen blanken. Zelfs de meest doorgewinterde D66/Pro wegkijker zal er niet omheen kunnen.
pi_221405814
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:27 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Ranzig vind ik een beetje overtrokken in deze context. Het is even achteraan gaan staan bij een liedje. Is nog geen toeslagenaffaire, stemrechtbeperking of slavernij.

Het lerende effect moet komen uit de discussies die erop volgen. Ik vind mensen die discriminatie wegwuiven eerder wat ranzig. Vooral als je ze in de andere topics vrouwen, queers en mensen van kleur de volle laag ziet geven. Maar dat is mijn mening.
"Even naar achteren staan bij een liedje". Als ik als homo naar achteren moest zou het ook "even naar achteren staan" geweest zijn? Iedereen zou dan terecht moord en brand geschreeuwd hebben. Blanke hetero mannen hebben geen gevoel als ze zoiets vernederends moeten doen puur om biologische redenen? De reden is vernedering, daarom noem ik het ranzig.

Je blijft het punt missen dat er geen lerend effect is als je niet zelf de moral high ground hebt zoals hier het geval is.
  woensdag 22 juli 2026 @ 14:48:20 #127
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221405836
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:43 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
"Even naar achteren staan bij een liedje". Als ik als homo naar achteren moest zou het ook "even naar achteren staan" geweest zijn? Iedereen zou dan terecht moord en brand geschreeuwd hebben. Blanke hetero mannen hebben geen gevoel als ze zoiets vernederends moeten doen puur om biologische redenen? De reden is vernedering, daarom noem ik het ranzig.

Je blijft het punt missen dat er geen lerend effect is als je niet zelf de moral high ground hebt zoals hier het geval is.
Het lerende effect gaat over de discussies achteraf, niet over het voorval. Jij citeert mij verkeerd.
pi_221405849
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:48 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Het lerende effect gaat over de discussies achteraf, niet over het voorval. Jij citeert mij verkeerd.
Er is geen lerend effect bij dit voorval. Alleen terechte frustratie en dat werkt averechts. Ze krijgt ook weinig publieke bijval. Omdat dit over de schreef gaat.
  woensdag 22 juli 2026 @ 14:55:36 #129
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221405877
quote:
Er is geen lerend effect bij dit voorval. Alleen terechte frustratie en dat werkt averechts. Ze krijgt ook weinig publieke bijval. Omdat dit over de schreef gaat.
Jawel. Die 'vernedering' ervaren kan ook lerend werken, op het gebied van inlevingsvermogen. Dat mensen beseffen hoe andere groepen het ervaren hebben, omdat ze het nu zelf voelen. Goed voor de weerstand.
pi_221405929
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2026 14:55 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Jawel. Die 'vernedering' ervaren kan ook lerend werken, op het gebied van inlevingsvermogen. Dat mensen beseffen hoe andere groepen het ervaren hebben, omdat ze het nu zelf voelen. Goed voor de weerstand.
Maar ze slaan een beetje door met hun "haat" tegen de boze,gemene, Blanke man....

Alle ellende nu en in het verleden is de schuld van de Blanke man volgens vele figuren...

Hier zo'n voorbeeld;
https://www.at5.nl/artike(...)-jonge-vrouwen-erbij

Dat vrouwen zich onveilig voelen komt door de Blanke man, sure.....
:')
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:06:55 #131
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221405934
quote:

[..]
Waarom hanteren we die maatstaf dan niet voor bijvoorbeeld mensen van kleur? Als daar iets negatiefs of discriminerend over wordt gezegd, het wegzetten als een 'lerend effect' dat 'goed voor de weerstand' is.

De realiteit is dat historische marginalisatie nooit ongedaan kunt maken en je polariseert een samenleving alleen maar door te denken dat groepen die toen niet marginaliseert werden, nu wel te gaan marginaliseren en dubbele standaard te hanteren mbt discriminatie. Kortom, over de ene groep mag je wel wat zeggen, over de andere groep niet. Het is of wel beide, of beide niet.

En we weten natuurlijk allemaal wel als deze artieste nu had gezegd dat alle 'mensen van kleur' even naar achter hadden mogen gaan de rapen gaar waren geweest en men in bepaalde kringen schuimbekkend van woede over elkaar was gevallen om van schande te spreken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:11:57 #132
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221405952
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom hanteren we die maatstaf dan niet voor bijvoorbeeld mensen van kleur? Als daar iets negatiefs of discriminerend over wordt gezegd, het wegzetten als een 'lerend effect' dat 'goed voor de weerstand' is.

De realiteit is dat historische marginalisatie nooit ongedaan kunt maken en je polariseert een samenleving alleen maar door te denken dat groepen die toen niet marginaliseert werden, nu wel te gaan marginaliseren en dubbele standaard te hanteren mbt discriminatie.
Ik denk dat zij idd voldoende ervaring hebben met vernedering en weerstand hebben opgebouwd. Ongedaan maken van vroegere marginalisatie hoeft niet. Kan ook niet. Erkenning en vooruitgang is de weg naar voren. Een dubbele standaard tov discriminatie gaat tzt verdwijnen bij een gelijk speelveld. Dat is de uitdaging.
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:14:28 #133
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221405967
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:06 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Maar ze slaan een beetje door met hun "haat" tegen de boze,gemene, Blanke man....

Alle ellende nu en in het verleden is de schuld van de Blanke man volgens vele figuren...

..
:')
Nee, we slaan imo niet door met 'haat' richting de witte man.
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:15:21 #134
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221405972
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:11 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Ik denk dat zij idd voldoende ervaring hebben met vernedering. Ongedaan maken van marginalisatie hoeft niet. Kan ook niet. Erkenning en vooruitgang is de weg vooruit.

Een dubbele standaard tov discriminatie gaat pas verdwijnen bij een gelijk speelveld.
Er is allang een gelijk speelveld, dat is er al decennia.

We zien echter dat men in bepaalde kringen, en dat zijn dan toch meer de progressieve en linkse contreien, dat men wel degelijk een soort corrigerende vorm van discriminatie moet hanteren waarbij mensen van kleur als een soort ultieme slachtoffers worden gezien waar niets negatiefs over mag worden gezegd, waar het juist 'hip' wordt gezien om negatief en discriminerend te praten over blanke mensen.

Dit gaat op een gegeven moment een enorme backlash hebben. Je zult op grote schaal gevoelens van etnisch nationalisme gaan aanwakkeren en daarbij ook juist weer negatieve en racistische denkbeelden over mensen van kleur.

Discriminatie in het heden is geen oplossing voor discriminatie uit het verleden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:33 #135
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221405979
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:14 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Hmm.

Hmm.

Een paar voorbeelden:
quote:
Hoe wordt de werkplek minder ‘wit’? Dit zegt de wetenschap

Meer diversiteit op de werkvloer: Veel organisaties zijn van goede wil, maar hebben nog steeds een voornamelijk ‘wit’ personeelsbestand en weten niet hoe ze dat moeten veranderen. Het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) boog zich over recent wetenschappelijke onderzoek naar dit onderwerp en verzamelde veelbelovende strategieën voor een meer diverse werkplek.
quote:
Diversiteit moet de norm worden, bericht de NOS maar blijft zelf wit

Maar hoe staat het eigenlijk met de grote NOS zelf, die beeldbepalende NOS die dag in dag, uur na uur heel Nederland van nieuws en ongevraagde, dikwijls gekleurde opinies voorziet? Is er anderhalf jaar na het stukje ‘De NOS – blanker dan karnemelkse pap’ al iets bij het roeptoetertje van de overheid veranderd? Helaas. Nauwelijks. Bij de NOS is het roer nog steeds niet om. Niet echt.
quote:
‘HAN-cultuur te wit, te Nederlands en te veel op organisatiebelang gericht

Bij de HAN is nog veel te winnen op het gebied van inclusieve competenties. Dat blijkt uit een verkenning die de hogeschool liet uitvoeren ten bate van een nieuw Koersbeeld. Er bestaan grote verschillen in de ervaren inclusie en buitensluiting tussen medewerkers, teams en organisatieonderdelen, blijkt uit die verkenning. “Medewerkers vroegen zich af of managers wel belang hebben bij het bevragen van de status quo rond diversiteit.”
quote:
Diversiteit op de Spelen: 'TeamNL is nog veel te wit'

Wanneer je het Nederlandse team in Tokio voor de geest haalt, zie je een overwegend wit beeld. Is onze olympische ploeg te wit? "TeamNL reflecteert niet onze samenleving, maar wel het ledenbestand van Nederlandse sportclubs en -verenigingen."
quote:
De gemiddelde kantoormedewerker is nog altijd wit. Hoe kan dat toch?

De Nederlandse arbeidsmarkt is nog altijd weinig cultureel divers. Voor de Black Lives Matter-demonstranten een doorn in het oog. Cultureel bepaalde studiekeuzes, financiële tegenslagen en een tekort aan slagvaardig beleid zitten in de weg.
quote:
Hoe maken we de wereld van de klassieke muziek minder wit?

... Voor pianist Djuwa Mroivili (22) is het belangrijk om dat voorop te stellen in dit verhaal over de roep om diversiteit in de wereld van de klassieke muziek. Want het is dan misschien zo dat er momenteel op allerlei plekken gesprekken aan de gang zijn om concertprogramma’s, orkestgezelschappen en operadirecties minder wit te maken, het is niet voor het eerst dat zwarte musici of componisten een grote carrière hebben. ...
quote:
Gemeenteraden vaak wit en mannelijk, 'druk om te veranderen mist in lokale politiek'

Ook bij de komende gemeenteraadsverkiezingen zijn de kandidatenlijsten allesbehalve divers. De meeste gemeenteraden bestaan nog altijd grotendeels uit witte mannen met grijs haar. Toch lijkt het bewustzijn over diversiteit de afgelopen jaren gegroeid. Veel gemeentelijke partijen hebben moeite om überhaupt genoeg kandidaten te vinden, blijkt uit onderzoek van EenVandaag en de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden.
quote:
Te wit, te mannelijk en te westers. ‘Een canon voor de filosofie kan überhaupt niet meer’

Wat is de toekomst van de filosofische canon? De huidige lijst met topwijsgeren is te wit, te westers en te mannelijk, zei filosofiehistoricus Carlo Ierna (1979) een jaar geleden. Binnenkort rondt hij een tweejarig project af om de canon door te lichten en te moderniseren. Maar het resultaat is geen modernisering. In plaats daarvan komt hij met een harde conclusie: de canon kán niet meer.
quote:
Universiteit Utrecht ’te wit’

De Universiteit Utrecht gaat de selectieprocedure van studenten tegen het licht houden. Doel is om een diversere studentenpopulatie te krijgen. Dat blijkt uit een diversiteitsdocument ingezien door De Telegraaf. Het document leidt tot forse kritiek. Het diversiteitsdocument komt uit de koker van een speciale Taskforce Diversiteit. Die sprak de afgelopen maanden met studenten en medewerkers over diversiteit en inclusie. Diversiteit is op de ’witte universiteit Utrecht’ hard nodig, staat er in het stuk.
quote:
Hoogste baas Radboud Universiteit: ‘We zijn nog een te witte universiteit’

De Radboud Universiteit bestaat honderd jaar. Een eeuw geleden werd ze opgericht om het katholieke volksdeel te emanciperen. Die opdracht is voltooid, maar de Nijmeegse universiteit is nog steeds een emancipatie-universiteit, zegt rector Han van Krieken.
quote:
Weinig diversiteit en nog altijd weinig vrouwen te gast in talkshows: ‘Schrikbarend wit’

Albert Verlinde, Wouter de Winther en Saskia Belleman verschenen in de eerste helft van het talkshowseizoen het meest in beeld. Uit onderzoek van deze site blijkt verder dat van de bijna 1650 getelde gasten in de meest prominente praatprogramma’s, 37 procent vrouw is. Ook mensen van kleur blijven ondervertegenwoordigd. Kenners zijn voorzichtig positief. „Al is er nog veel werk aan de winkel.”
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:17:59 #136
490724 Mr.Sandman
Beats all you never saw
pi_221405993
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

We zien echter dat men in bepaalde kringen, en dat zijn dan toch meer de progressieve en linkse contreien, dat men wel degelijk een soort corrigerende vorm van discriminatie moet hanteren waarbij mensen van kleur als een soort ultieme slachtoffers worden gezien waar niets negatiefs over mag worden gezegd, waar het juist 'hip' wordt gezien om negatief en discriminerend te praten over blanke mensen.

Dit gaat op een gegeven moment een enorme backlash hebben. Je zult op grote schaal gevoelens van etnisch nationalisme gaan aanwakkeren en daarbij ook juist weer negatieve en racistische denkbeelden over mensen van kleur.

Discriminatie in het heden is geen oplossing voor discriminatie uit het verleden.
Prachtig omschreven.
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:23:54 #137
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221406025
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Dat zou zomaar kunnen. Maar ik denk dat het te weinig om het lijf heeft om backlash te veroorzaken. Daarnaast is men zelf verantwoordelijk voor toekomstig discriminatoir gedrag. Ook als dit gebaseerd is op vergelding. Etno nationalistisch worden is volgens mij vooral iets wat komt uit frustratie. Mensen met een goed geweten en relativeringsvermogen voelen zich niet aangesproken door wat artiesten.
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:24:50 #138
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221406029
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm.

Hmm.

Een paar voorbeelden:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]

Waar zijn de berichten over 'haat'? Dit is een opsomming van diversiteitsbeleid. Dat is geen haat.
pi_221406046
quote:

[..]
Waarom moeten mensen zich inleven die helemaal niks misdaan hebben?
Of zijn alle blanke mannen schuldig aan discriminatie?
pi_221406052
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:14 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Jawel...
Bedrijfsleven, teveel Blanke mannen. Moeten weg, meer vrouwen! Of ze nu functioneren of niet... :')
Idem met politiek.
Nou,dat was een succes met die vrouwen aan de top... :')
Slavernij, schuld Blanke mannen...
Sure... :')
pi_221406067
Het hele verhaal over dat blanke mannen onderdrukkers waren in de geschiedenis is wederom geschiedvervalsing.

Dzjengis Khan klinkt niet voor niets oosteres, hij was ook echt aziaat. Slaaf komt van Slave. Slavische mensen die werden geroofd om tewerkgesteld te worden. En zo zijn er wel meer voorbeelden die duidelijk maken dat je enorm onwetend bent als je naar de geschiedenis verwijst hiervoor.

En zelfs al was het anders: blanke mannen van nu achterstellen omdat er vroeger ook blanke mannen waren die heel vervelend deden (en vast ook nu nog) is stupide.
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:32:58 #142
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221406077
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm.

Hmm.

Een paar voorbeelden:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]

"Diversiteit" betekent dan ook "niet wit".

Niemand jankt om de diversiteitsgraad van team Ghana, Botswana of Kameroen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221406102
quote:

[..]
Je kweekt geen "lerend vermogen" door dezelfde foute dingen te doen omdat je dan geen moral high ground meer hebt omdat je precies dezelfde fout maakt. Het is vernederend en werkt averechts. Het is vooral ontstellend dom.
pi_221406107
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:28 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Waarom moeten mensen zich inleven die helemaal niks misdaan hebben?
Of zijn alle blanke mannen schuldig aan discriminatie?
Als je de verkeerde kleur en sexe hebt kennelijk wel. Schuldig! Allemaal!
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:39:43 #145
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221406110
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:24 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Waar zijn de berichten over 'haat'? Dit is een opsomming van diversiteitsbeleid. Dat is geen haat.
Er wordt hier in nagenoeg alle voorbeelden gesteld dat er 'te veel' blanke mensen zouden behoren tot een bepaalde groep. Als je denkt dat dit geen haat is, laten we het weer even omdraaien. Hoe zou het zijn als er werd gezegd dat er 'te veel' mensen van kleur tot een groep zouden behoren. Was het dan wel haat? En als ja, waarom dan wel?

En waarom is het überhaupt noodzakelijk om 'beleid' te voeren op basis van de onveranderlijke kenmerken van de mens?
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:23 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Dat zou zomaar kunnen. Maar ik denk dat het te weinig om het lijf heeft om backlash te veroorzaken. Daarnaast is men zelf verantwoordelijk voor toekomstig discriminatoir gedrag. Ook als dit gebaseerd is op vergelding. Etno nationalistisch worden is volgens mij vooral iets wat komt uit frustratie. Mensen met een goed geweten en relativeringsvermogen voelen zich niet aangesproken door wat artiesten.
Je zegt net zelf dat dit (mits het dus tegenover blanke mensen is) een 'lerend effect' heeft dat 'goed voor de weerstand' is.

Etnisch nationalisme komt voort uit een drang de eigen groep te willen behouden en afschermen. Als je dan optelt dat we te maken hebben met enorme aantallen migratie én een cultuur in met name de Westerse landen, waarbij het als 'hip' wordt gezien blanke autochtonen aan te vallen vanwege hun huidskleur en hen daar ook op te benadelen. Dan denk ik dat je met een aantal decennia een behoorlijke voedingsbodem creëert voor etnisch nationalisme. Sterker nog, dat merk je nu al.
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:40:09 #146
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221406112
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:38 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Je kweekt geen "lerend vermogen" door dezelfde foute dingen te doen omdat je dan geen moral high ground meer hebt omdat je precies dezelfde fout maakt. Het is vernederend en werkt averechts. Het is vooral ontstellend dom.
Het is typisch "progressief" gedrag, het is niet slecht als "wij" het doen :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_221406123
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:39 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Als je de verkeerde kleur en sexe hebt kennelijk wel. Schuldig! Allemaal!
Ja idd.
Ze doen exact hetzelfde als waar ze anderen van beschuldigen en je mag er nog niet eens wat van zeggen ook.
Als je dit normaal vind dan ben je behoorlijk hypocriet.
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:49:50 #148
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221406143
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:40 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Het is typisch "progressief" gedrag, het is niet slecht als "wij" het doen :').
Het is onderdeel van het complotdenken binnen progressief linkse kringen, waar men helaas naar de wereld kijkt als een soort 'onderdrukkingspyramide', waarbij blanke mensen (en dan uiteraard vooral heteroseksuele, blanke mannen) als de bovenste steen zit die de rest naar beneden drukt. En dus denkt men dat het enige moreel juiste om te doen is die bovenste vermeende meest machtige groep aan te vallen, zelfs al is men zelf blank.
pi_221406163
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:32 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
"Diversiteit" betekent dan ook "niet wit".

Niemand jankt om de diversiteitsgraad van team Ghana, Botswana of Kameroen.
https://nos.nl/artikel/23(...)-kleur-op-het-podium

"Heel divers"
"Enorm divers"
"Veel kleur"
"Voor mensen met een migratie-achtergrond"

Divers, maar geen blanke te zien. Divers, maar specifiek bedoeld voor mensen met een migratieverleden. Veel kleur, maar geen blanken. Enz. Het zou allemaal uiterst schandalig zijn om zo te schrijven als het andersom was geweest, maar er is hard gewerkt om een heel verhaaltje op te tuigen over onderdrukkers versus onderdrukten wat een handig excuus vormt waarom uiterst discriminerende dingen zeggen en doen ineens wel zou mogen.
pi_221406164
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:42 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Ja idd.
Ze doen exact hetzelfde als waar ze anderen van beschuldigen en je mag er nog niet eens wat van zeggen ook.
Als je dit normaal vind dan ben je behoorlijk hypocriet.
Veel progressieven denken langs de lat van onderdrukker/onderdrukte. Waarbij de laatste altijd gelijk heeft. Daarom schreeuwen dat soort figuren moord en brand omdat vrouwenrechten in de VS geschonden worden vanwege Dobbs (ook al is de abortuswetgeving aldaar nog altijd ruimer dan hier in Europa), maar als vrouwen zich willen verenigen en een geboren man eist toegang tot die ruimte omdat die zich vrouw voelt en wordt geweigerd, dan kunnen vrouwen de pot op, want hoger op de slachtofferladder.

Compleet waanzin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')