abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 juli 2026 @ 11:58:04 #1
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221301596
Tegenwoordig hebben uitgevers naast redacteuren ook gevoeligheidslezers. Die scannen teksten op stigmatiserend taalgebruik. Een voorbeeld is de biografie van Gerrit Komrij. Een recent artikel uit het AD.

https://www.ad.nl/winters(...)e-uitgever~aa1f2024/

Ik hou van onomwonden taalgebruik. Dan kunnen andere mensen zelf nog aangeven wat er aan schort. Het smoort anders de discussie vooraf en het educatieve aspect van weerwoord. Vraag mij ook regelmatig af 'welk probleem ermee wordt opgelost'? Wat vinden jullie hiervan?

[ Bericht 16% gewijzigd door sp3c op 11-07-2026 16:39:18 ]
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221301651
Niets mis met homokroegen!

zaterdag 11 juli 2026 @ 12:07:30 #3
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221301743
Uiteraard. Gaat om het verwijderen van het woord homo voor kroeg.

We zijn toch allemaal gewone kroegen? Waarom nu weer speciaal homo ervoor? 😉
pi_221301778
De Nederlandse taal is al moeilijk genoeg, zonder de toevoeging van woorden door schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:08:37 #5
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221301782
Is moderatie ook een vorm van sensitivity readen? 🤔
pi_221301942
Arie Pos verliet al in 2023 De Bezige Bij vanwege financiele redenen.
Pos zit nu vanaf 2025 bij Prometheus. Biografie over Komrij verschijnt in 2027.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arie_Pos
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:15:27 #7
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221301961
Zelf vind ik homokroeg correct. Het nader uitspecificeren vind ik in dit geval passend en niet stigmatiserend.

Het stigmatiserende komt pas om de hoek kijken bij negatieve omschrijvingen. Zoals vieze homokroeg. Of negatieve connotaties, maar die zijn al wat lastiger te verantwoorden.
pi_221302006
Er is geen probleem. Pos is overgestapt naar een andere uitgever. Biografie wordt 'ongecensureerd' uitgegeven.

Verder zal het me aan m'n achterwerk oxyderen.

Schopje vergaarbak of GC?
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:33:55 #9
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302076
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:24 schreef Hiddendoe het volgende:
Er is geen probleem. Pos is overgestapt naar een andere uitgever. Biografie wordt 'ongecensureerd' uitgegeven.

Verder zal het me aan m'n achterwerk oxyderen.

Schopje vergaarbak of GC?
Hoezo? Stond in het AD vandaag. En een globale discussie over sensitivity reading mag toch?

Of ligt dat te gevoelig? 😬

[ Bericht 0% gewijzigd door Koekoekmakto op 11-07-2026 12:39:23 ]
pi_221302095
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:33 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Hoezo? Stond in het AD vandaag. En een discussie over sensitivity reading mag toch?

Nee hoor. Maar jouw insteek en het artikel zijn twee verschillende zaken.
Bovendien is het op dit forum zo dat veel users niks moeten hebben van censuur in teksten in boeken of stripverhalen.

quote:
:wtf:
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:41:39 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221302099
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:15 schreef Koekoekmakto het volgende:
Zelf vind ik homokroeg correct. Het nader uitspecificeren vind ik in dit geval passend en niet stigmatiserend.

Het stigmatiserende komt pas om de hoek kijken bij negatieve omschrijvingen. Zoals vieze homokroeg. Of negatieve connotaties, maar die zijn al wat lastiger te verantwoorden.
Maar wat als er al jaren niet schoongemaakt is in die kroeg?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:49:52 #12
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302128
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:40 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nee hoor. Maar jouw insteek en het artikel zijn twee verschillende zaken.
Bovendien is het op dit forum zo dat veel users niks moeten hebben van censuur in teksten in boeken of stripverhalen.
[..]
:wtf:
Jouw mening is mij wel duidelijk in ieder geval. Het artikel uit de krant gaat over de gevolgen van sensitivity reading. Ik wil dan weten wat de voor- en tegenstanders hiervan vinden. Dat jij de moderatie oproept voor VER of GC vind ik typisch.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:52:30 #13
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302137
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:41 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Maar wat als er al jaren niet schoongemaakt is in die kroeg?
Hahaha, klopt als een bus. De meervoudige interpretatie van zulke woorden kun je ook op deze manier uitleggen.

Puntje eraf voor de sensitivity reading.

Zijn er hier ook mensen die hartstochtelijke pleitbezorgers zijn voor gevoeligheidslezen?
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:54:23 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221302148
Om de vraag in de OP te beantwoorden:

We zitten tegenwoordig met een cultuur in het Westen, zeker in de hogeropgeleide contreien, waar slachtofferschap wordt omarmd en daardoor een sentiment van lopen op eierschalen is gecreëerd. Een verkeerde opmerking en mensen zijn min of meer voor het leven getraumatiseerd.

Stel je voor dat iemand die tot een bepaalde groep kan worden gerekend zich beledigd of gekwetst zou voelen, dat kan niet. Dat moet ten koste van alles worden voorkomen. En daarom zijn er dus dit soort totaalidiote onzin in het leven in geroepen waar mensen boeken of artikelen vooraf gaan lezen en vermeend kwetsend taalgebruik erfuithalen.

Uiteraard wordt dit principe dan niet consequent toegepast het gaat met name over zoals aangegeven bepaalde groepen zoals mensen van kleur, moslims, vrouwen, lhbt'ers etc. Over andere groepen zoals blanke mensen, mannen, Christenen, Israëliërs en soms ook zelfs Joden kan dan tegenwoordig weer alles worden gezegd.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221302165
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:49 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Jouw mening is mij wel duidelijk in ieder geval. Het artikel uit de krant gaat over de gevolgen van sensitivity reading. Ik wil dan weten wat de voor- en tegenstanders hiervan vinden. Dat jij de moderatie oproept voor VER of GC vind ik typisch.
Ik heb niks gevonden dat de Bezige Bij sensivity readers heeft ingezet.
Wel diverse krantenartikelen maar je moet je dan registeren of het zit achter een betaalmuur.
pi_221302183
Dit ligt in dezelfde lijn als de communistische drang om woorden als 'omvolking' en 'remigratie' te verbieden.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:05:40 #17
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302191
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

We zitten tegenwoordig met een cultuur in het Westen, zeker in de hogeropgeleide contreien, waar slachtofferschap wordt omarmd en daardoor een sentiment van lopen op eierschalen is gecreëerd. Een verkeerde opmerking en mensen zijn min of meer voor het leven getraumatiseerd.

Stel je voor dat iemand die tot een bepaalde groep kan worden gerekend zich beledigd of gekwetst zou voelen, dat kan niet. Dat moet ten koste van alles worden voorkomen. En daarom zijn er dus dit soort totaalidiote onzin in het leven in geroepen waar mensen boeken of artikelen vooraf gaan lezen en vermeend kwetsend taalgebruik erfuithalen.

Uiteraard wordt dit principe dan niet consequent toegepast het gaat met name over zoals aangegeven bepaalde groepen zoals mensen van kleur, moslims, vrouwen, lhbt'ers etc. Over andere groepen zoals blanke mensen, mannen, Christenen, Israëliërs en soms ook zelfs Joden kan dan tegenwoordig weer alles worden gezegd.
Bedankt voor je bijdrage. Ik lees slachtofferschap, eieren lopen en inconsequent zijn.

Het 'op eieren lopen' vind ik het meeste interessant. Dat gevoel herken ik wel. Misschien omdat de toorn van de taalpurist niet in verhouding staat tot de ernst van overtreding. Alsof de persoonlijke gevoeligheid collectief moet worden gemaakt.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:08:19 #18
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302198
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:57 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik heb niks gevonden dat de Bezige Bij sensivity readers heeft ingezet.
Wel diverse krantenartikelen maar je moet je dan registeren of het zit achter een betaalmuur.
In het artikel van het AD erkent de Bezige Bij in een reactie 'aanpassingen' op basis van gevoeligheidslezers.
  Spellchecker zaterdag 11 juli 2026 @ 13:08:30 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221302200
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:49 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Welk artikel?
pi_221302210
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

Zo voorspelbaar. En inconsequent, want kleurlingen, moslims, vrouwen, transgenders hebben dan geen recht om zich gekwetst of beledigd te voelen, terwijl blanken, mannen, christenen en joden zich steeds meer als verongelijkte kleuters menen te moeten gedragen. Of, anders gezegd, eveneens het slachtofferschap omhelzen.

En zo houden we elkaar lekker bezig. Bozig bezig beter gezegd.
pi_221302211
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:52 schreef Koekoekmakto het volgende:
Zijn er hier ook mensen die hartstochtelijke pleitbezorgers zijn voor gevoeligheidslezen?
Zeker, want er worden veel woorden toegevoegd aan de Nederlandse taal door schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.
Terwijl de Nederlandse taal in eerste instantie bedoelt is voor logische mannen.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:12:23 #22
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302238
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:08 schreef maily het volgende:

[..]
Welk artikel?

Ik heb een stukje van dit artikel gekopieerd en in de openingspost gezet. Maar het was meer een 'kruiwagen' voor het starten van een globale discussie over gevoeligheidslezers.

[ Bericht 3% gewijzigd door Koekoekmakto op 11-07-2026 13:18:42 ]
pi_221302277
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:08 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
In het artikel van het AD erkent de Bezige Bij in een reactie 'aanpassingen' op basis van gevoeligheidslezers.
Ik kan dat artikel dus niet lezen.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:16:06 #24
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302308
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Zeker, want er worden veel woorden toegevoegd aan de Nederlandse taal door schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.
Terwijl de Nederlandse taal in eerste instantie bedoelt is voor logische mannen.
Excuus. Was mij niet bewust van die originele intentie. Misschien dat ik vanmiddag maar weer ga breien.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:16:54 #25
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302326
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:14 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik kan dat artikel dus niet lezen.
Moet ik de tekst DM'en?
pi_221302361
Zullen we alle trottoirs ook maar vervangen door rubberen tegels dan?
pi_221302376
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:16 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Moet ik de tekst DM'en?
Nee, dat is zinloos, want die optie is bij mij uitgeschakeld. Door Danny. :lijstje:
Maar het is me nu wel duidelijker wat je bedoelt.
pi_221302392
quote:

[..]
Jij lijkt de logica van een lijmsnuivertje te hebben, want je reactie slaat weer helemaal nergens op.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:30:02 #29
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302399
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:21 schreef Dutchguy het volgende:
Taalkundig gebutst raken geeft misschien meer mentale weerstand. Net zoals mensen beter risicofactoren leren inschatten na onveilige ervaringen
pi_221302449
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:25 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nee, dat is zinloos, want die optie is bij mij uitgeschakeld. Door Danny. :lijstje:
Maar het is me nu wel duidelijker wat je bedoelt.
Huh, je bent geblokkeerd voor het ontvangen van DM's ?!
Ook in moeilijke tijden.
pi_221302723
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:32 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Huh, je bent geblokkeerd voor het ontvangen van DM's ?!
Nee, ik kan dus wel dm's ontvangen en lezen, maar ik kan ze niet beantwoorden.
Verder niet relevant hier.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:47:27 #32
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221302847
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:05 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Bedankt voor je bijdrage. Ik lees slachtofferschap, eieren lopen en inconsequent zijn.

Het 'op eieren lopen' vind ik het meeste interessant. Dat gevoel herken ik wel. Misschien omdat de toorn van de taalpurist niet in verhouding staat tot de ernst van overtreding. Alsof de persoonlijke gevoeligheid collectief moet worden gemaakt.
Waar het met name misgaat is het idee dat bepaalde groepen een soort kleuters zijn en niet om kunnen gaan met enige vorm van tegenslag of een potentieel kwetsende opmerking. Waarbij vervolgens over andere groepen wel van alles mag worden gezegd, zo'n dubbele standaard werd enorm polariserend.

Er wordt ook niet meer naar intentie gekeken, maar naar impact. Dus niet of iets kwetsend of denigrerend bedoeld is, maar of iemand het zo opvat.

Het beste voorbeeld daarvan was een aantal jaar geleden in de VS waar een professor onder vuur kwam te liggen na een online les in Mandarijn, hij zei 'nei ge' wat in het Mandarijn naar 'dat' vertaald, maar studenten interpreteerden het als 'nigger'. Dat soort Orwelliaanse onzin zorgt ervoor dat mensen op een gegeven moment niets meer durven te zeggen. Zie ook:
quote:
USC professor under fire after using Chinese expression students allege sounds like English slur

A business professor at the University of Southern California became the center of an international academic controversy last weekend, after ​the school administration received a letter accusing him of using Chinese words that sounded like an English racial slur. ​

...
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221302903
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:28 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Jij lijkt de logica van een lijmsnuivertje te hebben, want je reactie slaat weer helemaal nergens op.
Dat is jouw mening, maar ik neem jou dat niet kwalijk, ik weet wat jij bent en ik ben blij dat jij op een ruime afstand zit waardoor ik mijn mening ook kan geven.
pi_221302913
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:04 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat is jouw mening, maar ik neem jou dat niet kwalijk, ik weet wat jij bent en ik ben blij dat jij op een ruime afstand zit waardoor ik mijn mening ook kan geven.
Jouw mening is nagenoeg onnavolgbaar voor de meesten hier.
Vraag me af of je zelf snapt wat je schrijft.
pi_221302939
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Welk begrip in mijn post is dan niet bekend bij jou?
  zaterdag 11 juli 2026 @ 14:17:35 #36
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302972
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:47 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Er wordt ook niet meer naar intentie gekeken, maar naar impact. Dus niet of iets kwetsend of denigrerend bedoeld is, maar of iemand het zo opvat.

Dit vind ik een belangrijk onderdeel. Vooraf taalkundig stofzuigen voorkomt misschien botsingen, maar misschien is juist de botsing nodig om een gesprek te kunnen voeren over die intenties en woordkeuze.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 14:22:23 #37
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221302995
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Goed verwoord. Werkelijk zelden een touw aan vast te knopen wat deze user allemaal neerkalkt hier.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221303000
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:12 schreef torentje het volgende:

[..]
Het gaat niet over mij. Het gaat over jou. Jouw manier van schrijven. Hoe jij je gedachten onder woorden brengt.
Geen touw aan vast te knopen.
pi_221303032
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:12 schreef torentje het volgende:

[..]
quote:

[..]
Taal is dynamisch. Taal verandert dus regelmatig. Woorden en begrippen verdwijnen terwijl er tevens nieuwe woorden ontstaan.
Dan je laatste opmerking. Nederlandse taal is in de eerste instantie bedoelt voor logische mannen???

Dat wekt bij veel mensen hier de indruk dat je vergat je pillen in te nemen.
pi_221303039
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:22 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Het gaat niet over mij. Het gaat over jou. Jouw manier van schrijven. Hoe jij je gedachten onder woorden brengt.
Geen touw aan vast te knopen.
Nogmaals dat is jouw mening, een mening die bovendien volledig off-topic is, plus, als ik jou was zou ik toch wat meer Nederlands gaan oefenen.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 14:31:10 #41
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221303040
Beledigd zijn is een keuze die je mag maken, maar val mij er svp niet mee lastig.
Bekijk deze YouTube-video
Life is what you make it.
pi_221303042
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:22 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Goed verwoord. Werkelijk zelden een touw aan vast te knopen wat deze user allemaal neerkalkt hier.
Ik ken haar van een ander forum, en daar had ze precies dezelfde manier van schrijven.
pi_221303058
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:30 schreef torentje het volgende:

[..]
Nogmaals dat is jouw mening, een mening die bovendien volledig off-topic is, plus, als ik jou was zou ik toch wat meer Nederlands gaan oefenen.
Dat ik offtopic ga ben ik volkomen met je eens. Maar aan de andere kant, valt het niet mee om normaal te reageren op dat gebrabbel van jou.
pi_221303083
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:35 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat ik offtopic ga ben ik volkomen met je eens. Maar aan de andere kant, valt het niet mee om normaal te reageren op dat gebrabbel van jou.
Ik schrijf dan ook om logische mannen te bereiken, die kritisch durven te zijn tegen de schrijvers die zichzelf tot deskundige in diverse gebieden hebben uitgeroepen.
pi_221303106
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:43 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik schrijf dan ook om logische mannen te bereiken, die kritisch durven te zijn tegen de schrijvers die zichzelf tot deskundige in diverse gebieden hebben uitgeroepen.
Helemaal prima hoor. Probeer dan in het vervolg wat minder de indruk te wekken dat je een hersenbloeding of een beroerte hebt als je iets schrijft.

|:(
  Moderator zaterdag 11 juli 2026 @ 14:52:18 #46
441859 crew  Lenny77
pi_221303126
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:12 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]

Ik heb een stukje van dit artikel gekopieerd en in de openingspost gezet. Maar het was meer een 'kruiwagen' voor het starten van een globale discussie over gevoeligheidslezers.
Mja zo werkt NWS dus niet.
Je moet een artikel hebben in de OP, niet achter een betaalmuur, dus door iedereen te lezen.
Tip voor de volgende keer.

Jouw opzet zoals die nu is zou eerder in GC thuis horen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 11-07-2026 14:57:35 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 11 juli 2026 @ 14:54:02 #47
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_221303131
Ik wil sensitivity readers op FOK!
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
  Moderator zaterdag 11 juli 2026 @ 14:57:07 #48
441859 crew  Lenny77
pi_221303146
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:52 schreef Koekoekmakto het volgende:

Denk je dat je deze mensen op FOK! zal vinden?
Het laatste bastion waar nog enige vrijheid te vinden is _O_
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 11 juli 2026 @ 15:01:11 #49
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221303183
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:43 schreef torentje het volgende:

[..]
Wel jammer dat je al die meegaande en chaotische mannen hiermee buitensluit in de strijd tegen die zelfverklaarde deskundigen.
pi_221303235
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:01 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Wel jammer dat je al die meegaande en chaotische mannen hiermee buitensluit in de strijd tegen die zelfverklaarde deskundigen.
Ik sluit slechts mensen uit die kritiek uiten op de mensen die helemaal geen invloed hebben op het gevoerde beleid.
pi_221303239
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:57 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Denk je dat je deze mensen op FOK! zal vinden?
Het laatste bastion waar nog enige vrijheid te vinden is _O_
Met de (helaas) bijbehorende jeuktermen.

'Gevoeligheidslezen' 8)7
pi_221303253
Hm,ik vraag me af...wie is ts in een vorig account..taalgebruik heb ik eerder gezien en het provoceren ook...
  Spellchecker zaterdag 11 juli 2026 @ 15:17:21 #53
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221303255
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:16 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Moet ik de tekst DM'en?
Nee. Het artikel moet in de OP.
En als het premium is dan helaas.
pi_221303264
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:11 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik sluit slechts mensen uit die kritiek uiten op de mensen die helemaal geen invloed hebben op het gevoerde beleid.
Hoe dan? En wie zijn die mensen dan? Welk beleid? En hoe kan jij mensen uitsluiten die mensen zoals jijzelf uitsluiten?
Wat versta jij in deze dan onder kritiek? Want hoe kan je kritiek hebben op mensen die geen invloed hebben?
Zo ontleed ik jouw warhoofdigheid punt voor punt.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 15:23:12 #55
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221303291
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:16 schreef Mr-Proper het volgende:
Hm,ik vraag me af...wie is ts in een vorig account..taalgebruik heb ik eerder gezien en het provoceren ook...
Dit is mijn eerste account. En ik spreek liever van een beetje prikkelen her en der. Ik ben mijn eigen redelijkheid en nuance soms schijtzat. Voor mijn eigen plezier vooral. Stop Making Sense.
pi_221303298
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:23 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Dit is mijn eerste account. En ik spreek liever van een beetje prikkelen her en der. Ik ben mijn eigen redelijkheid en nuance soms schijtzat. Stop Making Sense.
Hm. Wat jij wilt..
pi_221303302
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:24 schreef Mr-Proper het volgende:

[..]
Hm. Wat jij wilt..ik noem het beestje bij een andere naam.
pi_221303320
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:30 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Taalkundig gebutst raken geeft misschien meer mentale weerstand. Net zoals mensen beter risicofactoren leren inschatten na onveilige ervaringen
Appels en peren. Woorden kunnen inderdaad heel veel pijn doen. Maar als het gaat over geschreven taal, moet het aan de lezer al duidelijk zijn dat het niet persoonlijk is bedoeld.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 15:28:45 #59
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221303322
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:25 schreef Mr-Proper het volgende:

[..]

Whatever floats your boat.
pi_221303328
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:28 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Whatever floats your boat.
^O^
pi_221303337
Nogmaals: schopje onzin, klaagbaak, GC of vergaarbak?

B:)B
pi_221303347
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:31 schreef Hiddendoe het volgende:

Ik kan het artikel wel lezen, wat TS kan doen is een soortgelijk artikel zoeken dat wel openbaar is. Vind het best wel nieuwswaarde hebben. Zeker voor bepaalde contreien.. :Y :D
  zaterdag 11 juli 2026 @ 15:34:26 #63
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221303354
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:31 schreef Hiddendoe het volgende:

Das aan de gevoeligheidslezers/moderatie.
pi_221303365
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:34 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Das aan de gevoeligheidslezers/moderatie.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221303391
Die uitgeverij moet met zijn vingers van de tekst afblijven, ben dus voor Pos.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 15:50:20 #66
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221303431
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:41 schreef Firuze60 het volgende:
Die uitgeverij moet met zijn vingers van de tekst afblijven, ben dus voor Pos.
Die uitgeverij moet alleen uitgeven wat ze uit willen geven.

Die schrijver moet alleen schrijven wat hij wil schrijven.

De schrijver heeft een andere uitgever gevonden die wel wil uitgeven wat hij schrijft.

Er is geen probleem, waarom zou je dan zo graag een kant willen kiezen? :?
Laffe huichelaar
pi_221303437
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:50 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Die uitgeverij moet alleen uitgeven wat ze uit willen geven.

Die schrijver moet alleen schrijven wat hij wil schrijven.

De schrijver heeft een andere uitgever gevonden die wel wil uitgeven wat hij schrijft.

Er is geen probleem, waarom zou je dan zo graag een kant willen kiezen? :?
Ok, anders geformuleerd dan, begrijp het overstappen naar een andere uitgeverij.
pi_221303438
Hmmm..ambtenaar of die andere...
pi_221303466
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 11:58 schreef Koekoekmakto het volgende:
Tegenwoordig hebben uitgevers naast redacteuren ook gevoeligheidslezers. Die scannen teksten op stigmatiserend taalgebruik. Een voorbeeld is de biografie van Gerrit Komrij. Een recent artikel uit het AD.
[..]
Ik hou van onomwonden taalgebruik. Dan kunnen andere mensen zelf nog aangeven wat er aan schort. Het smoort anders de discussie vooraf en het educatieve aspect van weerwoord. Vraag mij ook regelmatig af 'welk probleem ermee wordt opgelost'? Wat vinden jullie hiervan?
Even wat breder trekken. Een uitgeverij kan ook vooraf bepaalde passages aanpassen en/of censureren om rechtszaken te voorkomen.
pi_221303531
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 16:00 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Even wat breder trekken. Een uitgeverij kan ook vooraf bepaalde passages aanpassen en/of censureren om rechtszaken te voorkomen.
Daar heb je wel een mooi voorbeeld, in eigen beheer uitgeven loopt je wel risico's, zie die Maxime Meiland maar met haar biografie.
pi_221303542
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 15:18 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Hoe dan? En wie zijn die mensen dan? Welk beleid? En hoe kan jij mensen uitsluiten die mensen zoals jijzelf uitsluiten?
Wat versta jij in deze dan onder kritiek? Want hoe kan je kritiek hebben op mensen die geen invloed hebben?
Zo ontleed ik jouw warhoofdigheid punt voor punt.
O.a een aantal users zoals jou die kritiek op mijn reacties uiten en niet op de schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.
pi_221303570
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 16:13 schreef torentje het volgende:

[..]
O.a een aantal users zoals jou die kritiek op mijn reacties uiten en niet op de schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.
Bekijk deze YouTube-video
pi_221303800
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:30 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Het hoort bij het leven dat je af en toe iets tegen komt dat beledigend over komt. Daar ontwikkel je een dikkere huid tegen. Het hoort bij opgroeien en weerbaar zijn.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 16:43:56 #74
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221303968
Een ding past hier goed bij: :')

Dat mensen hier geld mee kunnen verdienen. Diep gezonken zijn we.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:21 schreef Dutchguy het volgende:
Graag. Straks weet je maar nooit wie struikeld.
Wel graag zeker zijn dat ze wel fsc zijn natuurlijk he?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator zaterdag 11 juli 2026 @ 16:51:25 #75
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221304004
Wat mankeert er nou weer aan homokroeg?

Sorry hoor maar dat is een kroeg waar voornamelijk homofiele mannen komen? Wat is daar raar aan?
- vmi voor intimi -
  zaterdag 11 juli 2026 @ 16:54:10 #76
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221304063
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 16:54 schreef AchJa het volgende:
"Sensitivity Readers"...

Dit komt niet van de Speld??? _O- :')
Ben d'r bang voor....
pi_221304188
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 16:51 schreef vul_maar_in het volgende:
Wat mankeert er nou weer aan homokroeg?

Sorry hoor maar dat is een kroeg waar voornamelijk homofiele mannen komen? Wat is daar raar aan?
Sign of the times. In mijn kinderjaren kreeg je (bij wijze van spreken dan) al een knal voor je kop als je 'Jeetje' of 'Gossie' riep.
  Moderator zaterdag 11 juli 2026 @ 17:14:16 #82
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221304210
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:13 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Is premium.
Gaat om de quote in de OP meen ik. komt uit het artikel.
- vmi voor intimi -
pi_221304230
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:14 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Gaat om de quote in de OP meen ik. komt uit het artikel.
Klopt en die quote is dan ook weer op andere openbare sites te lezen. Maar goed, het artikel zelf niet, maar aangezien deze biograaf al eerder ruzie had met de uitgever lijkt het mij meer een promotie voor zijn boekje, ophef om niks.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 17:39:40 #84
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221304468
https://deinclusieveorganisatie.nl/sensitivity-reader-dgi/

Er gaat dus een stasi-achtig politiek correct sausje over de literatuur uitgebracht bij deze uitgevers, in acht genomen dat uitgevers in hun relatie met de meeste auteurs al een flinke machtspositie hebben, om zo de werkelijke inkijk in zowel tijdsgeest als cultuur waarvoor literatuur normaliter uitstekend geschikt is te verliezen. Dat lijkt mij toch wel zonde.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 11 juli 2026 @ 17:40:00 #85
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221304472
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:39 schreef FlippingCoin het volgende:
https://deinclusieveorganisatie.nl/sensitivity-reader-dgi/

Er gaat dus een stasi-achtig politiek correct sausje over de literatuur uitgebracht bij deze uitgevers, in acht genomen dat uitgevers in hun relatie met de meeste auteurs al een flinke machtspositie hebben, om zo de werkelijke inkijk in zowel tijdsgeest als cultuur waarvoor literatuur normaliter uitstekend geschikt is te verliezen. Dat lijkt mij toch wel zonde.
Is dat een verrassing?
- vmi voor intimi -
  zaterdag 11 juli 2026 @ 17:40:33 #86
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221304474
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:40 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Is dat een verrassing?
Nauwelijks, maar wederom, wel zonde.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221304510
En nu wil ik het weten ook! Zijn er hier mensen die zich wel eens beledigd en/of gekwetst hebben gevoeld na het lezen van een boek?
  Moderator zaterdag 11 juli 2026 @ 17:45:47 #88
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221304517
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:44 schreef Hiddendoe het volgende:
En nu wil ik het weten ook! Zijn er hier mensen die zich wel eens beledigd en/of gekwetst hebben gevoeld na het lezen van een boek?
neen.
- vmi voor intimi -
pi_221304617
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:45 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
neen.
Kort maar krachtig.
pi_221304727
De gevoeligheid ligt bij de lezer, niet in de tekst.
Zo krijg ik jeuk bij politiek correcte teksten, die voor linkse mensen misschien een gevoel van gelukzaligheid geven.
Dus hoe gaan we dit "probleem" oplossen?

Ik heb zo een vermoeden dat het om de sensetivity van een bepaalde groep mensen gaat :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_221304812
https://www.vpro.nl/club-(...)-sensitivity-readers

Dat Noah maar voor anderen bepaalt dat ze door allerlei onbenulligheden als "de toon van praten" gekwetst worden is vooral erg paternalistisch. Je mag niet eens zelf de keuze maken of je een boek wel of niet leest, nee Noah leest het eerst wel even voordat jij dat kunt om te controleren of het veilig genoeg voor je is. Noah is als je moeder die toen je 6 was eerst keek of een boek niet nog te moeilijk of eng was. Maar wij zijn volwassenen, en wij hebben geen Noah nodig om ons te behoeden.
pi_221304888
quote:
Ik las op 10-jarige leeftijd al Turks fruit, dus nee.. :D Oh, en 'de geverfde vogel' van Kosinski, daar kreeg ik wel bijna nachtmerries van.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 18:51:11 #93
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221304999
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:34 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik las op 10-jarige leeftijd al Turks fruit, dus nee.. :D Oh, en 'de geverfde vogel' van Kosinski, daar kreeg ik wel bijna nachtmerries van.
Ik heb me de pleuris gelachen om de geverfde vogel. Vond het helemaal over the top! :D
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221305022
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:51 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ik heb me de pleuris gelachen om de geverfde vogel. Vond het helemaal over the top! :D
Gatferregatfer, dat wel, maar het werd wel enorm beeldend geschreven.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 19:02:47 #95
182233 thedeedster
pi_221305065
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Gatferregatfer, dat wel, maar het werd wel enorm beeldend geschreven.
Tja, en ik heb een goed beeldend vermogen. Boerendochters die met geiten copuleren, soldaten die vrouwen verkrachten, terwijl ze paard rijden, en een treinongeluk veroorzaken om een marktkoopman een hak te zetten.

Die de volgende week gewoon op de markt staat.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221305073
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 19:02 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Tja, en ik heb een goed beeldend vermogen. Boerendochters die met geiten copuleren, soldaten die vrouwen verkrachten, terwijl ze paard rijden, en een treinongeluk veroorzaken om een marktkoopman een hak te zetten.

Die verkrachtingsscene met die gebroken fles kreeg ik als prepuber zowat niet van mijn netvlies.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 19:06:23 #97
182233 thedeedster
pi_221305087
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 19:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die verkrachtingsscene met die gebroken fles kreeg ik als prepuber zowat niet van mijn netvlies.
Desalniettemin; jaren en jaren later, maar wij herinneren ons allebei dit boek nog.
pi_221305110
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 19:06 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Desalniettemin; jaren en jaren later, maar wij herinneren ons allebei dit boek nog.
Haha, ja, vermoed dat Tarentino dat boek ook gelezen had.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 19:10:08 #99
182233 thedeedster
pi_221305117
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 19:09 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Haha, ja, vermoed dat Tarentino dat boek ook gelezen had.
Zou me niks verbazen. :)
pi_221306801
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:34 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die laatste heb ik niet eens uitgelezen, ik hou daar helemaal niet van. Best wel raar, bedenk ik me nu, want ik herlees E.A. Poe regelmatig.
pi_221306883
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:12 schreef Oud_student het volgende:
Zo krijg ik jeuk bij politiek correcte teksten, die voor linkse mensen misschien een gevoel van gelukzaligheid geven.

Ik heb zo een vermoeden dat het om de sensetivity van een bepaalde groep mensen gaat :)
Ik ook. Als je afgaat op dat linkje van Flipje Coin, zijn het van die zweverige new age wezenlozen.
pi_221306922
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 19:02 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Heb je wel eens iets gelezen van D.A.F. de Sade? Ik denk dat zelfs jouw maag hier niet tegen kan.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 22:45:45 #103
182233 thedeedster
pi_221307819
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 22:00 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Heb je wel eens iets gelezen van D.A.F. de Sade? Ik denk dat zelfs jouw maag hier niet tegen kan.
Als je in ieder geval wil lachen, dan raad ik je de serie van Dungeon Crawler Carl aan. Maar dan wél in het Engels. Ben nu bij boek 8. :)

Maar King, Clive Barker, Dan Simmons hebben ook wat heftige boeken geschreven.

De Sade is voor mij echter een onbeschreven blad.

[ Bericht 0% gewijzigd door thedeedster op 12-07-2026 10:12:35 ]
pi_221309374
quote:
Ja gekwetst, door de heilige boeken omdat men daar van de leiders geen kritiek op mag uiten.
  zondag 12 juli 2026 @ 09:55:58 #105
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221312277
quote:

Die gevoeligheidslezers zien zichzelf echt als inclusiviteitsbeschermers en willen negatieve stereotypes voorkomen. De stap van kleine negatieve stereotypering naar grote negatieve 'gevolgen' wordt te snel gemaakt.

Het is inderdaad meer de persoonlijke voorkeuren die spreken. En het argument dat de teksten "beter" worden is een claim die niet bewezen is. Eerder suffer, want grof taalgebruik is vaak spannender en prikkelt de zintuigen en emoties meer.

Neem het woordje hoer. Sommige gevoeligheidslezers zullen dit woord weghalen of veranderen in sekswerker. Maar verandert de achterliggende gedachte nu echt ten goede door deze taalkundige ombuiging? Bij mij niet in ieder geval.
pi_221312701
quote:
Nieuwsbronnen die dit soort onzin gebruiken negeren? Genoeg alternatieven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')