abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221306883
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:12 schreef Oud_student het volgende:
De gevoeligheid ligt bij de lezer, niet in de tekst.
Zo krijg ik jeuk bij politiek correcte teksten, die voor linkse mensen misschien een gevoel van gelukzaligheid geven.
Dus hoe gaan we dit "probleem" oplossen?

Ik heb zo een vermoeden dat het om de sensetivity van een bepaalde groep mensen gaat :)
Ik ook. Als je afgaat op dat linkje van Flipje Coin, zijn het van die zweverige new age wezenlozen.
pi_221306922
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 19:02 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Tja, en ik heb een goed beeldend vermogen. Boerendochters die met geiten copuleren, soldaten die vrouwen verkrachten, terwijl ze paard rijden, en een treinongeluk veroorzaken om een marktkoopman een hak te zetten.

Die de volgende week gewoon op de markt staat.
Heb je wel eens iets gelezen van D.A.F. de Sade? Ik denk dat zelfs jouw maag hier niet tegen kan.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 22:45:45 #103
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221307819
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 22:00 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Heb je wel eens iets gelezen van D.A.F. de Sade? Ik denk dat zelfs jouw maag hier niet tegen kan.
Als je in ieder geval wil lachen, dan raad ik je de serie van Dungeon Crawler Carl aan. Maar dan wél in het Engels. Ben nu bij boek 8. :)

Maar King, Clive Barker, Dan Simmons hebben ook wat heftige boeken geschreven.

De Sade is voor mij echter een onbeschreven blad.

[ Bericht 0% gewijzigd door thedeedster op 12-07-2026 10:12:35 ]
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221309374
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:44 schreef Hiddendoe het volgende:
En nu wil ik het weten ook! Zijn er hier mensen die zich wel eens beledigd en/of gekwetst hebben gevoeld na het lezen van een boek?
Ja gekwetst, door de heilige boeken omdat men daar van de leiders geen kritiek op mag uiten.
  zondag 12 juli 2026 @ 09:55:58 #105
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221312277
quote:
De gevoeligheid ligt bij de lezer, niet in de tekst.
Zo krijg ik jeuk bij politiek correcte teksten, die voor linkse mensen misschien een gevoel van gelukzaligheid geven.

Ik heb zo een vermoeden dat het om de sensetivity van een bepaalde groep mensen gaat :)
Die gevoeligheidslezers zien zichzelf echt als inclusiviteitsbeschermers en willen negatieve stereotypes voorkomen. De stap van kleine negatieve stereotypering naar grote negatieve 'gevolgen' wordt te snel gemaakt.

Het is inderdaad meer de persoonlijke voorkeuren die spreken. En het argument dat de teksten "beter" worden is een claim die niet bewezen is. Eerder suffer, want grof taalgebruik is vaak spannender en prikkelt de zintuigen en emoties meer.

Neem het woordje hoer. Sommige gevoeligheidslezers zullen dit woord weghalen of veranderen in sekswerker. Maar verandert de achterliggende gedachte nu echt ten goede door deze taalkundige ombuiging? Bij mij niet in ieder geval.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221312701
quote:
Nieuwsbronnen die dit soort onzin gebruiken negeren? Genoeg alternatieven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')