abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 juli 2026 @ 11:58:04 #1
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221301596
Tegenwoordig hebben uitgevers naast redacteuren ook gevoeligheidslezers. Die scannen teksten op stigmatiserend taalgebruik. Een voorbeeld is de biografie van Gerrit Komrij. Een recent artikel uit het AD.

https://www.ad.nl/winters(...)e-uitgever~aa1f2024/

Ik hou van onomwonden taalgebruik. Dan kunnen andere mensen zelf nog aangeven wat er aan schort. Het smoort anders de discussie vooraf en het educatieve aspect van weerwoord. Vraag mij ook regelmatig af 'welk probleem ermee wordt opgelost'? Wat vinden jullie hiervan?

[ Bericht 16% gewijzigd door sp3c op 11-07-2026 16:39:18 ]
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221301651
Niets mis met homokroegen!

zaterdag 11 juli 2026 @ 12:07:30 #3
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221301743
Uiteraard. Gaat om het verwijderen van het woord homo voor kroeg.

We zijn toch allemaal gewone kroegen? Waarom nu weer speciaal homo ervoor? 😉
pi_221301778
De Nederlandse taal is al moeilijk genoeg, zonder de toevoeging van woorden door schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:08:37 #5
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221301782
Is moderatie ook een vorm van sensitivity readen? 🤔
pi_221301942
Arie Pos verliet al in 2023 De Bezige Bij vanwege financiele redenen.
Pos zit nu vanaf 2025 bij Prometheus. Biografie over Komrij verschijnt in 2027.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arie_Pos
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:15:27 #7
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221301961
Zelf vind ik homokroeg correct. Het nader uitspecificeren vind ik in dit geval passend en niet stigmatiserend.

Het stigmatiserende komt pas om de hoek kijken bij negatieve omschrijvingen. Zoals vieze homokroeg. Of negatieve connotaties, maar die zijn al wat lastiger te verantwoorden.
pi_221302006
Er is geen probleem. Pos is overgestapt naar een andere uitgever. Biografie wordt 'ongecensureerd' uitgegeven.

Verder zal het me aan m'n achterwerk oxyderen.

Schopje vergaarbak of GC?
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:33:55 #9
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302076
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:24 schreef Hiddendoe het volgende:
Er is geen probleem. Pos is overgestapt naar een andere uitgever. Biografie wordt 'ongecensureerd' uitgegeven.

Verder zal het me aan m'n achterwerk oxyderen.

Schopje vergaarbak of GC?
Hoezo? Stond in het AD vandaag. En een globale discussie over sensitivity reading mag toch?

Of ligt dat te gevoelig? 😬

[ Bericht 0% gewijzigd door Koekoekmakto op 11-07-2026 12:39:23 ]
pi_221302095
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:33 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Hoezo? Stond in het AD vandaag. En een discussie over sensitivity reading mag toch?

Nee hoor. Maar jouw insteek en het artikel zijn twee verschillende zaken.
Bovendien is het op dit forum zo dat veel users niks moeten hebben van censuur in teksten in boeken of stripverhalen.

quote:
:wtf:
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:41:39 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221302099
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:15 schreef Koekoekmakto het volgende:
Zelf vind ik homokroeg correct. Het nader uitspecificeren vind ik in dit geval passend en niet stigmatiserend.

Het stigmatiserende komt pas om de hoek kijken bij negatieve omschrijvingen. Zoals vieze homokroeg. Of negatieve connotaties, maar die zijn al wat lastiger te verantwoorden.
Maar wat als er al jaren niet schoongemaakt is in die kroeg?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:49:52 #12
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302128
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:40 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nee hoor. Maar jouw insteek en het artikel zijn twee verschillende zaken.
Bovendien is het op dit forum zo dat veel users niks moeten hebben van censuur in teksten in boeken of stripverhalen.
[..]
:wtf:
Jouw mening is mij wel duidelijk in ieder geval. Het artikel uit de krant gaat over de gevolgen van sensitivity reading. Ik wil dan weten wat de voor- en tegenstanders hiervan vinden. Dat jij de moderatie oproept voor VER of GC vind ik typisch.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:52:30 #13
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302137
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:41 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Maar wat als er al jaren niet schoongemaakt is in die kroeg?
Hahaha, klopt als een bus. De meervoudige interpretatie van zulke woorden kun je ook op deze manier uitleggen.

Puntje eraf voor de sensitivity reading.

Zijn er hier ook mensen die hartstochtelijke pleitbezorgers zijn voor gevoeligheidslezen?
  zaterdag 11 juli 2026 @ 12:54:23 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221302148
Om de vraag in de OP te beantwoorden:

We zitten tegenwoordig met een cultuur in het Westen, zeker in de hogeropgeleide contreien, waar slachtofferschap wordt omarmd en daardoor een sentiment van lopen op eierschalen is gecreëerd. Een verkeerde opmerking en mensen zijn min of meer voor het leven getraumatiseerd.

Stel je voor dat iemand die tot een bepaalde groep kan worden gerekend zich beledigd of gekwetst zou voelen, dat kan niet. Dat moet ten koste van alles worden voorkomen. En daarom zijn er dus dit soort totaalidiote onzin in het leven in geroepen waar mensen boeken of artikelen vooraf gaan lezen en vermeend kwetsend taalgebruik erfuithalen.

Uiteraard wordt dit principe dan niet consequent toegepast het gaat met name over zoals aangegeven bepaalde groepen zoals mensen van kleur, moslims, vrouwen, lhbt'ers etc. Over andere groepen zoals blanke mensen, mannen, Christenen, Israëliërs en soms ook zelfs Joden kan dan tegenwoordig weer alles worden gezegd.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221302165
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:49 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Jouw mening is mij wel duidelijk in ieder geval. Het artikel uit de krant gaat over de gevolgen van sensitivity reading. Ik wil dan weten wat de voor- en tegenstanders hiervan vinden. Dat jij de moderatie oproept voor VER of GC vind ik typisch.
Ik heb niks gevonden dat de Bezige Bij sensivity readers heeft ingezet.
Wel diverse krantenartikelen maar je moet je dan registeren of het zit achter een betaalmuur.
pi_221302183
Dit ligt in dezelfde lijn als de communistische drang om woorden als 'omvolking' en 'remigratie' te verbieden.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:05:40 #17
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302191
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

We zitten tegenwoordig met een cultuur in het Westen, zeker in de hogeropgeleide contreien, waar slachtofferschap wordt omarmd en daardoor een sentiment van lopen op eierschalen is gecreëerd. Een verkeerde opmerking en mensen zijn min of meer voor het leven getraumatiseerd.

Stel je voor dat iemand die tot een bepaalde groep kan worden gerekend zich beledigd of gekwetst zou voelen, dat kan niet. Dat moet ten koste van alles worden voorkomen. En daarom zijn er dus dit soort totaalidiote onzin in het leven in geroepen waar mensen boeken of artikelen vooraf gaan lezen en vermeend kwetsend taalgebruik erfuithalen.

Uiteraard wordt dit principe dan niet consequent toegepast het gaat met name over zoals aangegeven bepaalde groepen zoals mensen van kleur, moslims, vrouwen, lhbt'ers etc. Over andere groepen zoals blanke mensen, mannen, Christenen, Israëliërs en soms ook zelfs Joden kan dan tegenwoordig weer alles worden gezegd.
Bedankt voor je bijdrage. Ik lees slachtofferschap, eieren lopen en inconsequent zijn.

Het 'op eieren lopen' vind ik het meeste interessant. Dat gevoel herken ik wel. Misschien omdat de toorn van de taalpurist niet in verhouding staat tot de ernst van overtreding. Alsof de persoonlijke gevoeligheid collectief moet worden gemaakt.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:08:19 #18
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302198
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:57 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik heb niks gevonden dat de Bezige Bij sensivity readers heeft ingezet.
Wel diverse krantenartikelen maar je moet je dan registeren of het zit achter een betaalmuur.
In het artikel van het AD erkent de Bezige Bij in een reactie 'aanpassingen' op basis van gevoeligheidslezers.
  Spellchecker zaterdag 11 juli 2026 @ 13:08:30 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221302200
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:49 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Welk artikel?
pi_221302210
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

Zo voorspelbaar. En inconsequent, want kleurlingen, moslims, vrouwen, transgenders hebben dan geen recht om zich gekwetst of beledigd te voelen, terwijl blanken, mannen, christenen en joden zich steeds meer als verongelijkte kleuters menen te moeten gedragen. Of, anders gezegd, eveneens het slachtofferschap omhelzen.

En zo houden we elkaar lekker bezig. Bozig bezig beter gezegd.
pi_221302211
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 12:52 schreef Koekoekmakto het volgende:
Zijn er hier ook mensen die hartstochtelijke pleitbezorgers zijn voor gevoeligheidslezen?
Zeker, want er worden veel woorden toegevoegd aan de Nederlandse taal door schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.
Terwijl de Nederlandse taal in eerste instantie bedoelt is voor logische mannen.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:12:23 #22
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302238
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:08 schreef maily het volgende:

[..]
Welk artikel?
https://www.ad.nl/winters(...)e-uitgever~aa1f2024/

Ik heb een stukje van dit artikel gekopieerd en in de openingspost gezet. Maar het was meer een 'kruiwagen' voor het starten van een globale discussie over gevoeligheidslezers.

[ Bericht 3% gewijzigd door Koekoekmakto op 11-07-2026 13:18:42 ]
pi_221302277
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:08 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
In het artikel van het AD erkent de Bezige Bij in een reactie 'aanpassingen' op basis van gevoeligheidslezers.
Ik kan dat artikel dus niet lezen.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:16:06 #24
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302308
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Zeker, want er worden veel woorden toegevoegd aan de Nederlandse taal door schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.
Terwijl de Nederlandse taal in eerste instantie bedoelt is voor logische mannen.
Excuus. Was mij niet bewust van die originele intentie. Misschien dat ik vanmiddag maar weer ga breien.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 13:16:54 #25
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221302326
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:14 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik kan dat artikel dus niet lezen.
Moet ik de tekst DM'en?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo