Hoezo? Stond in het AD vandaag. En een globale discussie over sensitivity reading mag toch?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:24 schreef Hiddendoe het volgende:
Er is geen probleem. Pos is overgestapt naar een andere uitgever. Biografie wordt 'ongecensureerd' uitgegeven.
Verder zal het me aan m'n achterwerk oxyderen.
Schopje vergaarbak of GC?
Nee hoor. Maar jouw insteek en het artikel zijn twee verschillende zaken.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:33 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Hoezo? Stond in het AD vandaag. En een discussie over sensitivity reading mag toch?
Of ligt dat te gevoelig? 😬
quote:Of ligt dat te gevoelig? 😬
Maar wat als er al jaren niet schoongemaakt is in die kroeg?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:15 schreef Koekoekmakto het volgende:
Zelf vind ik homokroeg correct. Het nader uitspecificeren vind ik in dit geval passend en niet stigmatiserend.
Het stigmatiserende komt pas om de hoek kijken bij negatieve omschrijvingen. Zoals vieze homokroeg. Of negatieve connotaties, maar die zijn al wat lastiger te verantwoorden.
Jouw mening is mij wel duidelijk in ieder geval. Het artikel uit de krant gaat over de gevolgen van sensitivity reading. Ik wil dan weten wat de voor- en tegenstanders hiervan vinden. Dat jij de moderatie oproept voor VER of GC vind ik typisch.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee hoor. Maar jouw insteek en het artikel zijn twee verschillende zaken.
Bovendien is het op dit forum zo dat veel users niks moeten hebben van censuur in teksten in boeken of stripverhalen.
[..]
Hahaha, klopt als een bus. De meervoudige interpretatie van zulke woorden kun je ook op deze manier uitleggen.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:41 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Maar wat als er al jaren niet schoongemaakt is in die kroeg?
Ik heb niks gevonden dat de Bezige Bij sensivity readers heeft ingezet.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:49 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Jouw mening is mij wel duidelijk in ieder geval. Het artikel uit de krant gaat over de gevolgen van sensitivity reading. Ik wil dan weten wat de voor- en tegenstanders hiervan vinden. Dat jij de moderatie oproept voor VER of GC vind ik typisch.
Bedankt voor je bijdrage. Ik lees slachtofferschap, eieren lopen en inconsequent zijn.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:
Om de vraag in de OP te beantwoorden:
We zitten tegenwoordig met een cultuur in het Westen, zeker in de hogeropgeleide contreien, waar slachtofferschap wordt omarmd en daardoor een sentiment van lopen op eierschalen is gecreëerd. Een verkeerde opmerking en mensen zijn min of meer voor het leven getraumatiseerd.
Stel je voor dat iemand die tot een bepaalde groep kan worden gerekend zich beledigd of gekwetst zou voelen, dat kan niet. Dat moet ten koste van alles worden voorkomen. En daarom zijn er dus dit soort totaalidiote onzin in het leven in geroepen waar mensen boeken of artikelen vooraf gaan lezen en vermeend kwetsend taalgebruik erfuithalen.
Uiteraard wordt dit principe dan niet consequent toegepast het gaat met name over zoals aangegeven bepaalde groepen zoals mensen van kleur, moslims, vrouwen, lhbt'ers etc. Over andere groepen zoals blanke mensen, mannen, Christenen, Israëliërs en soms ook zelfs Joden kan dan tegenwoordig weer alles worden gezegd.
In het artikel van het AD erkent de Bezige Bij in een reactie 'aanpassingen' op basis van gevoeligheidslezers.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:57 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik heb niks gevonden dat de Bezige Bij sensivity readers heeft ingezet.
Wel diverse krantenartikelen maar je moet je dan registeren of het zit achter een betaalmuur.
Welk artikel?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:49 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Jouw mening is mij wel duidelijk in ieder geval. Het artikel uit de krant gaat over de gevolgen van sensitivity reading. Ik wil dan weten wat de voor- en tegenstanders hiervan vinden. Dat jij de moderatie oproept voor VER of GC vind ik typisch.
Zo voorspelbaar. En inconsequent, want kleurlingen, moslims, vrouwen, transgenders hebben dan geen recht om zich gekwetst of beledigd te voelen, terwijl blanken, mannen, christenen en joden zich steeds meer als verongelijkte kleuters menen te moeten gedragen. Of, anders gezegd, eveneens het slachtofferschap omhelzen.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:
Om de vraag in de OP te beantwoorden:
We zitten tegenwoordig met een cultuur in het Westen, zeker in de hogeropgeleide contreien, waar slachtofferschap wordt omarmd en daardoor een sentiment van lopen op eierschalen is gecreëerd. Een verkeerde opmerking en mensen zijn min of meer voor het leven getraumatiseerd.
Stel je voor dat iemand die tot een bepaalde groep kan worden gerekend zich beledigd of gekwetst zou voelen, dat kan niet. Dat moet ten koste van alles worden voorkomen. En daarom zijn er dus dit soort totaalidiote onzin in het leven in geroepen waar mensen boeken of artikelen vooraf gaan lezen en vermeend kwetsend taalgebruik erfuithalen.
Uiteraard wordt dit principe dan niet consequent toegepast het gaat met name over zoals aangegeven bepaalde groepen zoals mensen van kleur, moslims, vrouwen, lhbt'ers etc. Over andere groepen zoals blanke mensen, mannen, Christenen, Israëliërs en soms ook zelfs Joden kan dan tegenwoordig weer alles worden gezegd.
Zeker, want er worden veel woorden toegevoegd aan de Nederlandse taal door schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:52 schreef Koekoekmakto het volgende:
Zijn er hier ook mensen die hartstochtelijke pleitbezorgers zijn voor gevoeligheidslezen?
https://www.ad.nl/winters(...)e-uitgever~aa1f2024/quote:
Ik kan dat artikel dus niet lezen.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 13:08 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
In het artikel van het AD erkent de Bezige Bij in een reactie 'aanpassingen' op basis van gevoeligheidslezers.
Excuus. Was mij niet bewust van die originele intentie. Misschien dat ik vanmiddag maar weer ga breien.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 13:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Zeker, want er worden veel woorden toegevoegd aan de Nederlandse taal door schrijvers die zichzelf tot deskundige hebben uitgeroepen.
Terwijl de Nederlandse taal in eerste instantie bedoelt is voor logische mannen.
Moet ik de tekst DM'en?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 13:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik kan dat artikel dus niet lezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |