abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221279293
twitter

Dit zou wel een directe gamechanger zijn.
pi_221279301
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Bedoel dat ik denk dat ze al een heel aardig idee hebben wat ze precies zelf kunnen produceren en niet. ;)

Daarbij verwacht MBDA in DE eind van het jaar die dingen ook te kunnen gaan produceren.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  woensdag 8 juli 2026 @ 23:26:52 #78
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221279316
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:21 schreef skysherrif het volgende:
https://www.wsj.com/world(...)mp-zelensky-d4e32b59

The path from licensing rights to standing up production lines for Patriot interceptors could take years, and Trump didn’t offer more specifics on the plan
Die patriot tech hebben ze niets aan. Fysieke exemplaren zijn er nodig.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221279324
quote:
12s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:24 schreef ExTec het volgende:

[..]
Bedoel dat ik denk dat ze al een heel aardig idee hebben wat ze precies zelf kunnen produceren en niet. ;)

Daarbij verwacht MBDA in DE eind van het jaar die dingen ook te kunnen gaan produceren.
Ongetwijfeld en ik denk dat ze dan ook weten dat als ze het HELE proces zlef moeten doen en dus alle licenties moeten krijgen dat even zal duren.

Maar in dat geval kan het natuurlijk ook zo zijn dat Oekraine op de lange termijn krijgt, Oekraine moet een economie hebben na de oorlog en dat zal voor een groot deel bestaan uit het verkoepn van militaire tech. Als Oekraine als 1 van de weinige landen PAC3 mag produceren doen ze daar goede zaken aan lijkt me.

Zo denk ik dan in ieder geval. En de oorlog kan nog best eens lang duren dus als die eenmaal loopt hebben ze er ook zeker veel aan zelf
pi_221279328
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:05 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Enige waar ik wel bang voor ben is dat het nu zo wordt: ja julle kunnen ze zelf produceren, wat bedoel je je hebt er nu nog nodig, maak ze lekker zelf
Wat hij ook letterlijk zo zei. This way you can't complain.

Ik geloof er niet in dat dit nog nuttig zal worden voor Oekraine. De oorlog kan niet nog jaren duren.
pi_221279337
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:29 schreef skysherrif het volgende:
Ongetwijfeld en ik denk dat ze dan ook weten dat als ze het HELE proces zlef moeten doen en dus alle licenties moeten krijgen dat even zal duren.
Licentie is voor het nette, en de overlapping van raket onderdelen is behoorlijk. Leuk voorbeeld: turkije heeft gewoon een HIMARS raket gecloned. Geen licentie, geen originele bouwtekeningen.

Voor die paar onderdelen die ze niet helemaal snappen zullen ze de bouwtekeningen moeten hebben ja.

Maar ze hebben echt geen bouwtekeningen voor een solid fuel rocket engine nodig, die maken ze zelf al.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  woensdag 8 juli 2026 @ 23:39:04 #82
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221279351
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:31 schreef Adames het volgende:

[..]
Wat hij ook letterlijk zo zei. This way you can't complain.

Ik geloof er niet in dat dit nog nuttig zal worden voor Oekraine. De oorlog kan niet nog jaren duren.
voor Ruzzia zeker niet, de russen houden niet van om zonder electra en benzine te zitten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221279354
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:35 schreef ExTec het volgende:

[..]
Licentie is voor het nette, en de overlapping van raket onderdelen is behoorlijk. Leuk voorbeeld: turkije heeft gewoon een HIMARS raket gecloned. Geen licentie, geen originele bouwtekeningen.

Voor die paar onderdelen die ze niet helemaal snappen zullen ze de bouwtekeningen moeten hebben ja.

Maar ze hebben echt geen bouwtekeningen voor een solid fuel rocket engine nodig, die maken ze zelf al.
Waarom hebben ze dan niet al zelf een eigen variant?
  woensdag 8 juli 2026 @ 23:46:13 #84
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221279377
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:39 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Joh. Als ze even een onderdeel niet snappen. Van de radar, commandosysteem of de sofware, dan geven we 'ze toch even de bouwtekening'.

:')
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 8 juli 2026 @ 23:52:02 #85
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221279389
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:05 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Met alle respect, veel wat Oekraine maakt is niet van enorm hoogstaande kwaliteit, maar gewoon "goed genoeg". Patriotraketten zijn dat wel. Daar zet je niet zomaar even een productielijn van op.
We gaan het allemaal zien he. Denk dat we allemaal nét wat te weinig verstand van zaken hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Wat we wel met enige zekerheid kunnen zeggen is dat we met Mikeytt de eerste extreemrechtse persoon in ons midden hebben die zich daar zelf niet van bewust is _O_

Snel dit bericht lezen voordat ie wordt weggehaald!
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_221279391
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:52 schreef Parafernalia het volgende:

[..]
We gaan het allemaal zien he. Denk dat we allemaal nét wat te weinig verstand van zaken hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Wat we wel met enige zekerheid kunnen zeggen is dat we met Mikeytt de eerste extreemrechtse persoon in ons midden hebben die zich daar zelf niet van bewust is _O_

Klopt ik heb er vrij weinig verstand van, daarom beroep ik me ook op de wall street journal :p
pi_221279399
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:39 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Hoho, zeg niet dat ze alles kunnen.
  woensdag 8 juli 2026 @ 23:57:36 #88
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221279403
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:52 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Het is allemaal een zoethoudertje van Trump. Vergelijkbaar met de lokale beunhaas een blauwdruk beloven van een Lambo gallardo terwijl die vanavond wil rijden.
pi_221279412
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:57 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het is allemaal een zoethoudertje van Trump. Vergelijkbaar met de lokale beunhaas een blauwdruk beloven van een Lambo gallardo terwijl die vanavond wil rijden.
Vreemd vergelijk.

Alsof oekraine, die -ik weet niet of je het weet- historisch en anno nu, toch echt kan bogen op zat ervaring met dat soort wapentuig maken, denkt dat als ze vanavond de tekeningen krijgen, ze overmorgen wel van de band rollen.
  donderdag 9 juli 2026 @ 00:02:09 #90
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_221279420
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:35 schreef ExTec het volgende:

[..]

Himars is wel even wat anders.

Zo’n patriot moet enorm snel een baan van een ballistische raket berekenen en dan ook nog eens reageren op veranderingen.

Alles moet kloppen en samenwerken wil zo’n ding kunnen functioneren zoals bedoeld.

Ook geen kenner, maar denk dat het makkelijker is aanvalsraketten te maken dan verdedigings.
  donderdag 9 juli 2026 @ 00:03:09 #91
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221279427
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:59 schreef ExTec het volgende:

[..]
Vreemd vergelijk.

Alsof oekraine, die -ik weet niet of je het weet- historisch en anno nu, toch echt kan bogen op zat ervaring met dat soort wapentuig maken, denkt dat als ze vanavond de tekeningen krijgen, ze overmorgen wel van de band rollen.
Oekraïne heeft die troep nu nodig. Zwaarste aanval op Kyiv sinds 2022 en nu dagelijks kassa.

Tech/blauwdrukken/ bouwtekeningen hebben ze geen moer aan. Daar kunnen ze zelfs helemaal niets mee.
pi_221279438
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:56 schreef ExTec het volgende:

[..]
Hoho, zeg niet dat ze alles kunnen.
Nouja ze zijn er wel met 1 bezig, het Freya systeem die verwachten ze eind 2027 inzetbaar te hebben.
pi_221279443
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 00:02 schreef Nebelwerfer het volgende:
Zo’n patriot moet enorm snel een baan van een ballistische raket berekenen en dan ook nog eens reageren op veranderingen.
Dat doet je grondstation, niet de raket zelf. En sommige raketten hebben voor de laatste fase, dus als ze heel dichtbij zijn, een radar. En dat an sich verschilt niet wezenlijk van wat een radargeleide air to air raket doet. DIe "homen" ook in op hun doel.
pi_221279447
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 00:03 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Oekraïne heeft die troep nu nodig. Zwaarste aanval op Kyiv sinds 2022 en nu dagelijks kassa.

Tech/blauwdrukken/ bouwtekeningen hebben ze geen moer aan. Daar kunnen ze zelfs helemaal niets mee.
Weetjewat, als je de ANWB gebeld hebt, over die brandstof prijzen, moet je daarna zelensky ff bellen dat hij het allemaal niet nodig heeft.
  donderdag 9 juli 2026 @ 00:13:28 #95
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221279457
quote:
10s.gif Op donderdag 9 juli 2026 00:09 schreef ExTec het volgende:

[..]
Weetjewat, als je de ANWB gebeld hebt, over die brandstof prijzen, moet je daarna zelensky ff bellen dat hij het allemaal niet nodig heeft.
Akkoord. Misschien kan Rosnev het recept voor E10 benzine even delen met de doorsnee Rus. Hoeven ze ook niet meer bij de pomp te wachten.
pi_221279481
twitter

Isa met zijn bron in het Kremlin.
pi_221279483
Het is trump die die raketten belooft he.
Kans dat het doorgaat is 0,01%

De woorden van trump zet net zo betrouwbaar als die van putin:
RIA: Putin commanded to stabilize the fuel market
  donderdag 9 juli 2026 @ 00:29:01 #98
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_221279495
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2026 00:08 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat doet je grondstation, niet de raket zelf. En sommige raketten hebben voor de laatste fase, dus als ze heel dichtbij zijn, een radar. En dat an sich verschilt niet wezenlijk van wat een radargeleide air to air raket doet. DIe "homen" ook in op hun doel.
Jawel, maar uiteindelijk komt het op de raket aan. Die is ontworpen een raket te raken, dan moet je heel wat preciezer zijn dan globaal in de buurt om een explosie zijn werk te kunnen laten doen. Zeker bij de ballistische raketten.
  donderdag 9 juli 2026 @ 00:35:48 #99
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221279511
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2026 00:08 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat doet je grondstation, niet de raket zelf. En sommige raketten hebben voor de laatste fase, dus als ze heel dichtbij zijn, een radar. En dat ansich verschilt niet wezenlijk van wat een radargeleide air to air raket doet. DIe "homen" ook in op hun doel.
De Patriot werkt volgens het TVM (Track Via Missile) principe, dat gaat wel wat verder dan (S)ARH.

https://en.wikipedia.org/wiki/Track-via-missile
  donderdag 9 juli 2026 @ 00:52:40 #100
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221279527
quote:
12s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:24 schreef ExTec het volgende:

[..]

Met de kanttekening dat GER in het verleden al Patriot missiles onder licentie heeft ge-upgrade etc (COMLOG/MBB):

https://comlog-patriot.com/history/
pi_221279530
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 00:52 schreef AchJa het volgende:

[..]
Met de kanttekening dat GER in het verleden al Patriot missiles onder licentie heeft geproduceerd (COMLOG/MBB):

https://comlog-patriot.com/history/
Genoeg ervaring en know-how dus, om oekrainers op te leiden.
  donderdag 9 juli 2026 @ 02:31:19 #102
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221279605
Als ik het me goed herinner werd de Patriot in de eerste Golfoorlog al gebruikt. 1991 ofzo. Dan moet het met de technische know-how van tegenwoordig toch best te doen zijn om zo'n ding te maken, zou je zeggen?

Nogmaals, 0 kennis van wapentuig hier. Op de big fucking gun van Duke Nukem (?) na.
pi_221279672
Ukraine hits 21 Russian ships within 72 hours
Ukraine’s drone forces have struck 21 Russian-flagged vessels in the Sea of Azov in the space of 72 hours, according to Ukraine’s Unmanned Systems Forces commander Robert “Madyar” Brovdi.

https://www.seatrade-mari(...)hips-within-72-hours
En zijn er inmiddels nog meer aangevallen, ze pakken de energie infrastructuur van rusland op behoorlijke schaal.
pi_221279675
quote:
19s.gif Op donderdag 9 juli 2026 04:50 schreef TwenteFC het volgende:
Ukraine’s drone forces have struck 21 Russian-flagged vessels in the Sea of Azov in the space of 72 hours, according to Ukraine’s Unmanned Systems Forces commander Robert “Madyar” Brovdi.

En zijn er inmiddels nog meer aangevallen, ze pakken de energie infrastructuur van rusland op behoorlijke schaal.
_O_ _O_
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_221279710
quote:

Nog even door escaleren dan komen ze er wel.
Vakman pur sang
pi_221279714
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 05:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nog even door escaleren dan komen ze er wel.
Nou, Rusland is best een taaie.
Ik denk dat het nog wel even gaat duren.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 9 juli 2026 @ 06:53:36 #107
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221279822
quote:

_O_
  Moderator donderdag 9 juli 2026 @ 07:40:11 #108
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221279983
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 02:31 schreef Parafernalia het volgende:
Als ik het me goed herinner werd de Patriot in de eerste Golfoorlog al gebruikt. 1991 ofzo. Dan moet het met de technische know-how van tegenwoordig toch best te doen zijn om zo'n ding te maken, zou je zeggen?

Nogmaals, 0 kennis van wapentuig hier. Op de big fucking gun van Duke Nukem (?) na.
Pac1 en pac3 zijn hele verschillende beestjes en duke nukem had geen big fucking gun
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221280049
twitter
pi_221280053
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 06:53 schreef Parafernalia het volgende:

[..]
_O_
vanochtend weer 7
pi_221280137
quote:
88s.gif Op woensdag 8 juli 2026 17:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ik ben altijd negatief over extreemrechts, dus ook over de AfD en Oekraïne.
Oekraïne extreem recht? Leg dat eens uit.
I carried the fire before I knew its name.
pi_221280226
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 08:06 schreef skysherrif het volgende:

[..]
vanochtend weer 7
12 nu
pi_221280332
quote:

Platform bestaat al zo lang, net als bij de Tomahawk.
Ondertussen zijn de raketten dus wel vernieuwd. Het gaat hier nu om de PAC-3 MSE die ze willen gebruiken, die zijn wel redelijk nieuw, zo'n 8/9 jaar oud.
pi_221280333
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 08:33 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Oekraïne extreem recht? Leg dat eens uit.
doe nou niet
pi_221280512
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:15 schreef Adames het volgende:

[..]
doe nou niet
Kom maar op, ik luister.
I carried the fire before I knew its name.
  donderdag 9 juli 2026 @ 09:47:30 #116
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221280545
quote:
88s.gif Op woensdag 8 juli 2026 17:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Omdat je eigen land altijd voor andere landen komt. :Y
Rusland komt niet meer op voor de Russische bewoners van de Krim

Pompstations geven Oekraïners wel diesel na sluitingstijd en Russen vechten met elkaar op leven en dood om weg te komen
slimme russen rijden met de luxe auto af en aan met jerrycans van uit Ruzzia

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 09-07-2026 12:01:44 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221282131
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 08:53 schreef skysherrif het volgende:

[..]
12 nu
14*
twitter
pi_221282159
twitter
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221282294
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 12:00 schreef Discombobulate het volgende:
[ x ]
Die gast heeft qua voorspellende waarde ongeveer net zo'n goeie trackrecord als jij.
pi_221282405
Vannacht weer 14 schepen geraakt. Let op sommige van deze zijn opnieuw geraakt en dezelfde van de afgelopen 2 dagen er zijn dus niet 35 verschillende schepen geraakt in de laatste 3 dagen. Eerder rond de 20. Nog steeds heel veel en goed om eerder beschadigd schepen nu af te maken
pi_221282412
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 11:55 schreef Anton91 het volgende:

[..]
14*
[ x ]
Oh sorry zag niet dat je hem al gepost had
pi_221282417
quote:
Op de big fucking gun van Duke Nukem (?) na.
Dat was Doom.
pi_221283148
Wat officiele cijfers. De werkelijkheid is veel erger
RIA: The budget deficit of Russia in January-June amounted to 5.73 trillion rubles

Kostantianivka is volledig in russische handen. Tevens zegt de rus:
RIA: The APU does not allow residents to evacuate from Konstantinovka, told the soldiers

Hier weer eens de OFZ cijfers van het russische MinFin:
Tl;dr:Ze bieden een korting aan van maar liefst 43% !!!!!!
https://minfin.gov.ru/en/document/?page_4=2&TYPE_ID_4
Dus, niet alleen krijg je 15 jaar lang ~15% rente, maar je hoeft maar 57% van de roebels te leveren.

Waarom bericht hier niemand over?

Edit: ik heb het over de tranche van 3 juni IIRC.

[ Bericht 0% gewijzigd door oheng op 09-07-2026 14:53:38 ]
pi_221283252
De MOEX gaat ook als een speer:
https://tradingeconomics.com/russia/stock-market
pi_221283386
Verouderde soort naam heeft meer info over de neergehaalde SU-35.
Inclusief beelden van een Oekrainsche (!) drone bij het wrak.

[ Bericht 10% gewijzigd door oheng op 09-07-2026 15:09:49 ]
pi_221283599
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 14:02 schreef oheng het volgende:
Wat officiele cijfers. De werkelijkheid is veel erger
RIA: The budget deficit of Russia in January-June amounted to 5.73 trillion rubles
Mijn Russisch is wat roestig, dus even een samenvatting via AI:

quote:
Hieronder volgt een feitelijke samenvatting van het bericht van het Russische Ministerie van Financiën over de begrotingscijfers van de eerste helft van 2026:

Kerncijfers eerste helft 2026 (januari–juni)
Begrotingstekort: Het federale begrotingstekort is in de eerste zes maanden opgelopen tot 5,73 biljoen roebel (circa 2,5% van het BBP). Dit is een stijging van 2,35 biljoen roebel ten opzichte van dezelfde periode in 2025.

Inkomsten: De totale inkomsten bedroegen 18,62 biljoen roebel, wat een stijging is van 5,8% op jaarbasis. De overheid noteert hierbij een groei in de niet-olie- en gasgerelateerde inkomsten.

Uitgaven: De totale uitgaven stegen met 16,1% op jaarbasis en kwamen uit op 24,35 biljoen roebel.

Afwijking van de jaarlijkse begrotingswet
De gerealiseerde halfjaarcijfers overschrijden de vastgestelde doelen in de goedgekeurde begrotingswet voor heel 2026:

Het tekort over de eerste zes maanden (5,73 biljoen roebel) is al groter dan het wettelijk vastgestelde tekortplafond voor het gehele jaar, dat was begroot op 3,79 biljoen roebel (1,6% van het BBP).

Voor het volledige jaar 2026 is er gerekend op 40,28 biljoen roebel aan inkomsten en 44,07 biljoen roebel aan uitgaven.

Officiële verklaring en financiering
Volgens het Ministerie van Financiën worden de hoge uitgaven en het vroege tekort hoofdzakelijk veroorzaakt door het vervroegd financieren en aanbetalen van overheidscontracten in de eerste maanden van het jaar.

Als belangrijkste instrument om het oplopende begrotingstekort over de resterende driejarenperiode te dekken, wijst de overheid naar binnenlandse staatsleningen.
Stukje commentaar
quote:
Het eufemisme van de 'vervroegde betalingen'
De officiële verklaring dat het gigantische tekort puur een kwestie is van "vervroegde voorschotten op contracten", moet met een flinke korrel zout worden genomen. Hoewel overheden vaker uitgaven naar voren halen, dekt deze administratieve verklaring de lading niet. Een stijging van de uitgaven met ruim 16% ten opzichte van het (al extreem dure) oorlogsjaar 2025 laat zien dat de kosten voor het draaiende houden van de defensie-industrie en het betalen van soldaten simpelweg structureel de pan uit rijzen.

Een onrealistische begrotingswet
Het feit dat het tekort na zes maanden al 1,5 keer groter is dan wat er voor het héle jaar was begroot, bewijst dat de officiële begrotingswetten voor 2026 politieke wensboodschappen waren en geen realistische economische ramingen. Het is economisch gezien een alarmsignaal als een overheid binnen een half jaar haar jaarlijkse leen- en tekortdoelen volledig doorbreekt.

De verborgen druk op de economie
Hoewel het ministerie trots meldt dat de niet-olie- en gasinkomsten stijgen (wat duidt op economische activiteit), is dit grotendeels een kunstmatig effect. Deze groei wordt gedreven door de oververhitte oorlogsindustrie en de inflatie. De burger merkt dit aan een stijgende rente en duurdere boodschappen, omdat de centrale bank de inflatie probeert te remmen.

Conclusie
Het bericht probeert de situatie te sussen, maar tussen de regels door schetst het een beeld van een overheid die de controle over de uitgavenkant verliest. Rusland kan dit gat op korte termijn nog dichten door de staatsschuld te verhogen (binnenlandse obligaties) of te putten uit het resterende nationale welzijnsfonds, maar de langetermijnstabiliteit van de Russische staatsfinanciën raakt hierdoor steeds verder uitgehold.
pi_221283775
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 15:29 schreef Adames het volgende:

[..]
Mijn Russisch is wat roestig, dus even een samenvatting via AI:
[..]
Stukje commentaar
[..]

Met als toevoeging van mij dat:
niet-olie- en gasgerelateerde inkomsten
== kwantitatieve versoepeling. Een geld carousel van de banken en de russische overheid.

Fossiele inkomsten daalden met 22,7%, althans dat zijn de officiele cijfers.
pi_221284081
De Tsjechische president Pavel lijkt mij iemand die weet hoe de hazen lopen. Hij waarschuwt dat Oekraïne 2 maanden heeft voordat Poetin de oorlog escaleert. Hij verwacht een algehele mobilisatie na de Russische parlementsverkiezingen. Vredesonderhandelingen moeten vóór die tijd opgestart worden.
pi_221284188
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:02 schreef Jojoke het volgende:
De Tsjechische president Pavel lijkt mij iemand die weet hoe de hazen lopen. Hij waarschuwt dat Oekraïne 2 maanden heeft voordat Poetin de oorlog escaleert. Hij verwacht een algehele mobilisatie na de Russische parlementsverkiezingen. Vredesonderhandelingen moeten vóór die tijd opgestart worden.
Er is natuurlijk een reden waarom Putin niet eerder alweer gemobiliseerd heeft.
  donderdag 9 juli 2026 @ 16:16:34 #130
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_221284262
quote:
We zitten al 5 jaar te wachten tot Rusland eindelijk eens een keer all-in gaat. Ik begin de moed te verliezen zo langzamerhand
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_221284291
Deze schot heeft een goede timing om Rusland nu te verlaten ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221284391
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Er is natuurlijk een reden waarom Putin niet eerder alweer gemobiliseerd heeft.
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
We zitten al 5 jaar te wachten tot Rusland eindelijk eens een keer all-in gaat. Ik begin de moed te verliezen zo langzamerhand
Ik heb het even opgezocht, maar de vorige verkiezingen waren in november 2021. Dus nog vóór de invasie. Dus het klinkt niet onaannemelijk.
pi_221284504
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:24 schreef Jojoke het volgende:

[..]
[..]
Ik heb het even opgezocht, maar de vorige verkiezingen waren in november 2021. Dus nog vóór de invasie. Dus het klinkt niet onaannemelijk.
Ik acht het ook niet onaannemelijk dat hij het gaat doen, ik denk dat hij het gaat doen. Ik zeg alleen dat mobilisatie ook allerlei onwelkome neveneffecten zullen hebben.
pi_221284523
Wat voor impact kan mobilisatie hebben op het front? Zal het uitmaken?

Feit is wel dat de Russen voertuigen en tanks hebben gespaard, die zouden ze kunnen inzetten.
pi_221284573
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:37 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ik acht het ook niet onaannemelijk dat hij het gaat doen, ik denk dat hij het gaat doen. Ik zeg alleen dat mobilisatie ook allerlei onwelkome neveneffecten zullen hebben.
Ik krijg de indruk dat het russische regime zelf nu de fouten begaat waarop Hitler en Napoleon kapot liepen in Rusland en Oekrainse strategen die geschiedenis daarentegen heel goed bestudeerd hebben. Over 'Turning de table' gesproken ;)
pi_221284575
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:38 schreef BEFEM het volgende:
Wat voor impact kan mobilisatie hebben op het front? Zal het uitmaken?

Feit is wel dat de Russen voertuigen en tanks hebben gespaard, die zouden ze kunnen inzetten.
Ik denk niet dat ze gemobiliseerden ingaan zetten op de gespaarde voertuigen en tanks. De gemobiliseerden krijgen een paar weken training en gaan naar het eerste beste aanvalsbataljon.
  donderdag 9 juli 2026 @ 16:50:50 #137
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221284644
Oekraïne mag eindelijk zelf Patriots maken, wat betekent dit voor de oorlog? - https://nos.nl/l/2622339
pi_221284655
Ik geloof niet in een directe militaire overwinning voor Oekraine, zeker niet als ze bezet gebied willen terugwinnen. Dat kan alleen als Rusland economisch/politiek in elkaar stort denk ik.

Een mobilisatie brengt die voorwaarde wel een stuk dichterbij weer.
pi_221284656
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:37 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Dat maakt de Amerikaanse waarschuwing voor escalatie in Polen of de Baltische Staten ook aannemelijker. Niet eens om de NAVO te betrekken in de oorlog, maar als rechtvaardiging richting de Russische bevolking waarom mobilisatie nodig is. Dus incidenten in Polen of de Baltische Staten met groene mannetjes of drones waardoor de NAVO moet reageren met troepenopbouw, waar Rusland vervolgens op reageert met mobilisatie.
pi_221284674
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:50 schreef Parafernalia het volgende:
Oekraïne mag eindelijk zelf Patriots maken, wat betekent dit voor de oorlog? - https://nos.nl/l/2622339
Oja, een topadviseur binnen Oekraiense ministerie van defensie gaf daar ook nog een reactie op hoe snel oekraine zon PAC interceptor kon maken.

pi_221284679
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:43 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ze gemobiliseerden ingaan zetten op de gespaarde voertuigen en tanks. De gemobiliseerden krijgen een paar weken training en gaan naar het eerste beste aanvalsbataljon.
Of ze gaan naar de achterkant van het front en die lui sturen ze in voertuigen richting een nieuw front. Want je kan geen 200k man (ik noem maar een aantal) richting slovyansk en kramatorsk sturen.
  donderdag 9 juli 2026 @ 17:00:42 #142
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221284721
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:51 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Dat maakt de Amerikaanse waarschuwing voor escalatie in Polen of de Baltische Staten ook aannemelijker.

Niet eens om de NAVO te betrekken in de oorlog, maar als rechtvaardiging richting de Russische bevolking waarom mobilisatie nodig is.

Dus incidenten in Polen of de Baltische Staten met groene mannetjes of drones waardoor de NAVO moet reageren met troepenopbouw, waar Rusland vervolgens op reageert met mobilisatie.
Ja de Russen snappen niks meer van deze driedaagse (SMO) oorlog die nu al 5 jaar duurt

en geen benzine meer en Ruzzia heeft zoveel olie?
quote:
Trump vroeg: 'Wat zijn de voorwaarden van president Poetin voor het beëindigen van de oorlog?'
Ja dat weet ik wel, Putin wil de USSR terug met als vroeger, met zijn held Stalin
pi_221284725
quote:
1. Algemene mobilisatie
2. ???
3. Profit!!!
pi_221284745
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:01 schreef oheng het volgende:

[..]
1. Algemene mobilisatie
2. ???
3. Profit!!!
De dood of de gladiolen :P
pi_221284759
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:53 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Oja, een topadviseur binnen Oekraiense ministerie van defensie gaf daar ook nog een reactie op hoe snel oekraine zon PAC interceptor kon maken.

[ afbeelding ]
Een jaar is toch niet heel optimistisch.
pi_221284804
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:06 schreef Adames het volgende:

[..]
Een jaar is toch niet heel optimistisch.
Als Oekraine over exact 1 jaar de eerste eigengemaakte pac3 interceptors kan maken zou ii dat eerlijk gezegd nog een vrij optimistische tijdlijn vinden. Maar ik laat em graag verrassen.
pi_221284937
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De eerste dan, want de 2e exporteren wij niet meer naar dat shithole.

Maar serieus, mobilisatie gaat alleen maar de verliezen doen toenemen, gezien de drone automatisering. Ik zie mobilisatie niet als een oplossing voor wat dan ook.

- meer verliezen
- nieuwe vlucht naar het buitenland
- meer tekorten op de arbeidsmarkt
- meer economische stress
- meer weerstand onder de bevolking.

De rus mag mobilisatie proberen hoor, maar het is een doos van Pandora.

Dan heeft zelfs een conflict met de NAVO nog meer kans van slagen.
pi_221284962
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Als Oekraine over exact 1 jaar de eerste eigengemaakte pac3 interceptors kan maken zou ii dat eerlijk gezegd nog een vrij optimistische tijdlijn vinden. Maar ik laat em graag verrassen.
In 1 jaar tijd gaat trump zich zeker nog 50 keer bedenken.

En zelfs al zou TACO deze keutel niet intrekken, dan is 1 jaar spectaculair snel.

Ik heb meer hoop dat Oekraine de hele militair industriele binnen 1 jaar in de as legt.

De rus meldt nu al ~1000 neergeschoten drones per dag.
  donderdag 9 juli 2026 @ 17:30:05 #149
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221284977
quote:
Putin die gaat echt af als ie ingaat op de eisen van Oekraïne , terugtrekken uit de Krim en de Dombas opgeven en de kerncentrale zaporidva teruggeven

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daar is Putin te bang voor , hij zal eerder het stokje overgeven aan een vriend die de klappen mag opvangen

Medvedev of zo
pi_221285017
quote:
Maar ik vraag mij wel af in hoeverre Rusland de oorlog echt kan escaleren als tegen die tijd de meeste raffinaderijen kapot zijn, verminderde oogsten en als het logistiek moeilijk is om van alles naar het front te krijgen. '

Dat nog los van hoe er intern op gereageerd gat worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')