Tsja Pascal, dan had je maar asielzoeker moeten zijn. Die krijgen alles in dit land.quote:Pascal heeft na bijna 15 jaar wachten nog altijd geen sociale huurwoning: 'Kan lange weg zijn'
REGIO - Pascal staat zo'n tien, vijftien jaar ingeschreven voor een sociale woning, toch heeft hij niet het idee dat zijn zoektocht opschiet. 'Het is geen rooskleurig vooruitzicht. Maar we blijven het proberen', zegt de Ter Aarder.
De 32-jarige woningzoekende is één van de 170.000 mensen die ingeschreven staan bij Holland Rijnland Wonen. Deze organisatie kondigde vorige maand aan dat het systeem waarmee woonruimte wordt verdeeld op de schop moet. Uit een groot onderzoek bleek namelijk dat veel mensen gefrustreerd zijn over hun zoektocht naar een huis.
Dat geldt ook voor Pascal. Hij woont nu met zijn gezin in een particuliere huurwoning in Ter Aar. Ze betalen zo'n duizend euro per maand aan huur. 'Dat is voor de vrije sector nog best oké, maar de ramen vallen uit de kozijnen, dus ik wil wel weg.'
Ter Aar en Nieuwkoop
Daarom is hij al een tijdje op zoek naar een sociale huurwoning. 'Dat is prijstechnisch natuurlijk een stuk beter en ik verwacht dat de woningen ook beter onderhouden worden.'
Hij zoekt in het Groene Hart, vooral in Ter Aar en Nieuwkoop. Maar zelfs met zijn tien, vijftien jaar inschrijftijd gaat dat moeizaam. 'Ik reageer wel, maar ook voorzichtig. Als je zomaar overal op reageert of het uiteindelijk niet serieus neemt, dan kan je inschrijfwaarde vervallen.'
'Met zijn vijven is lastiger'
Ondertussen komt hij best hoog - zo is hij eens op de twintigste plek geëindigd - maar misschien is het grootste probleem wel dat er gewoon weinig aanbod is.
'We zijn met zijn vijven, dat maakt het wat lastiger, daardoor heb je andere criteria. Je hoort wel dat er meer eengezinswoningen worden gebouwd, maar voorlopig zie ik daar nog niet veel van.'
De manier waarop sociale woningen worden verdeeld, gebeurt nu vooral op basis van inschrijftijd. In het gebied van Holland Rijnland - Leiden, Bollenstreek en Alphen en omgeving - staan mensen gemiddeld bijna acht jaar ingeschreven voordat ze een woning hebben. Dat vindt niet iedereen eerlijk, blijkt uit het onderzoek van Holland Rijnland Wonen.
'Ik heb een dak boven mijn hoofd'
Of Pascal daar ook zo over denkt? 'Het is een beetje dubbel. Bij mij ligt de druk niet extreem hoog. Ik heb geen topwoning, maar ik heb in ieder geval een dak boven mijn hoofd. Maar ik snap dat het echt frustrerend is voor mensen die weinig inschrijftijd hebben en met spoed op zoek zijn.'
Holland Rijnland Wonen wil het systeem anders, juist vanwege die uiteenlopende wensen. 'Maar hoe precies, dat weten we nog niet', zegt Anneke Allewijn van Holland Rijnland Wonen. 'Eén systeem voor iedereen werkt niet en voelt ook niet eerlijk.' De komende tijd gaat ze samen met gemeenten en corporaties om tafel.
'Lange weg'
Pascal blijft ondertussen doorzoeken. 'We blijven de site in de gaten houden en reageren op woningen waarbij wij denken dat ze voor ons geschikt zijn. Maar het kan een lange weg zijn.'
Rare claim, is dit artikel nu ook al 'anti-asielzoeker'?quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:52 schreef Hexagon het volgende:
Hee een anti asielzoekers topic. Daarvan hadden we er nog geen hier.
Dit is NIET het grootste probleem.quote:Ondertussen komt hij best hoog - zo is hij eens op de twintigste plek geëindigd - maar misschien is het grootste probleem wel dat er gewoon weinig aanbod is.
Het topic is dat gezien het commentaar van de TS.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:52 schreef HowardRoark het volgende:
Rare claim, is dit artikel nu ook al 'anti-asielzoeker'?
Er moet in dit land toch ook wel kapitaal en mankracht weggegooid worden aan het maar blijven onderzoeken van zaken die we allang weten. Vinden mensen het lastig om een geschikte woning te vinden ja? Net als een, twee, of vijf jaar geleden? Wauw.quote:Deze organisatie kondigde vorige maand aan dat het systeem waarmee woonruimte wordt verdeeld op de schop moet. Uit een groot onderzoek bleek namelijk dat veel mensen gefrustreerd zijn over hun zoektocht naar een huis.
Om tafel gaan, praten, overleggen, meer onderzoekjes doen. Tegen de tijd dat het tot enig concreet idee is gekomen ben je weer jaren verder, en Pascal en zijn medewoningzoekenden ook.quote:Holland Rijnland Wonen wil het systeem anders, juist vanwege die uiteenlopende wensen. 'Maar hoe precies, dat weten we nog niet', zegt Anneke Allewijn van Holland Rijnland Wonen. 'Eén systeem voor iedereen werkt niet en voelt ook niet eerlijk.' De komende tijd gaat ze samen met gemeenten en corporaties om tafel.
Dat is niet 'anti-asielzoeker' maar wellicht wat voorbarig. Het kan zeker een rol spelen, zoals we weten worden statushouders regelmatig voorrang gegeven, maar daar zijn hier geen concrete aanwijzingen voor. Dit benoemen is trouwens ook niet 'anti-asielzoeker' maar gewoon feitelijk.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het topic is dat gezien het commentaar van de TS.
Sowieso raar dat half Nederland in een sociale huurwoning zou moeten wonen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:53 schreef Caland het volgende:
Pascal had in die vijftien jaar er ook voor kunnen zorgen dat hij niet eens in aanmerking kan komen voor een sociale huurwoning, maar dat zit blijkbaar niet in de aard van het beestje.
Ik heb even gekeken, die grens ligt boven het gemiddelde inkomen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:53 schreef Caland het volgende:
Pascal had in die vijftien jaar er ook voor kunnen zorgen dat hij niet eens in aanmerking kan komen voor een sociale huurwoning, maar dat zit blijkbaar niet in de aard van het beestje.
Ze zijn met zijn tweeën, dan moet je gezamenlijk waanzinnig weinig verdienen wil je nog in aanmerking komen voor sociale huur.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken, die grens ligt boven het gemiddelde inkomen.
Tel daarbij op dat deze man 32 is, het gemiddelde salaris voor zijn leeftijdscategorie ligt onder de grens voor de sociale huur. Het lijkt er dan ook op dat je nogal onrealistische verwachtingen hebt. En gezien het feit dat hij in de vrije sector wel iets van 1000 euro kan huren, dan zal hij per definitie al in het bovenste segment vallen dat aanspraak kan maken op de sociale huur.
Dan werkt hij zich nog verder in de nesten, want dan is de kans groot dat hij in het niemandsland terecht komt waarbij hij niet genoeg verdient om te kunnen kopen, en dus aangewezen blijft op particuliere huur. Dat is de situatie waarin je terecht komt als je over die grens komt namelijk.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:53 schreef Caland het volgende:
Daar is toch weinig mis mee, hij huurt nu voor 1000 per maand, 500 pp. Ik betaalde vroeger nog meer voor mijn studentenkamerquote:Op woensdag 8 juli 2026 10:03 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dan werkt hij zich nog verder in de nesten, want dan is de kans groot dat hij in het niemandsland terecht komt waarbij hij niet genoeg verdient om te kunnen kopen, en dus aangewezen blijft op particuliere huur. Dat is de situatie waarin je terecht komt als je over die grens komt namelijk.
Dat zal met name een kwestie van willen zijn, vooral alleenstaande starters hebben gewoon een lastige positie. Partner of geen partner maakt al een enorm verschil. Je kunt 2x 35k per jaar verdienen wat individueel gewoon weinig is, maar samen zit je dan aan 70k.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Sowieso raar dat half Nederland in een sociale huurwoning zou moeten wonen.
Je zou zeggen dat dat voor de onderste 10-20% zou zijn.
Of zijn vrouw werkt niet of part-time, met drie kinderen zou dat niet vreemd zijn. Wellicht werken ze beide part-time, kan ook.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:03 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze zijn met zijn tweeën, dan moet je gezamenlijk waanzinnig weinig verdienen wil je nog in aanmerking komen voor sociale huur.
Meer dan 500 voor een studentenkamer? En dat was 20 jaar geleden, weet je het zeker?quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Daar is toch weinig mis mee, hij huurt nu voor 1000 per maand, 500 pp. Ik betaalde vroeger nog meer voor mijn studentenkamer
200 per maand als je de kinderen ook meerekent!quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Daar is toch weinig mis mee, hij huurt nu voor 1000 per maand, 500 pp. Ik betaalde vroeger nog meer voor mijn studentenkamer
530 ja, al was dat wel meer een studio dan een hok.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:11 schreef Adames het volgende:
[..]
Meer dan 500 voor een studentenkamer? En dat was 20 jaar geleden, weet je het zeker?
Jij hebt wel makkelijk lullen boomer.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:53 schreef Caland het volgende:
Vermoedelijk nóg minder als je de huurtoeslag erbij neemtquote:Op woensdag 8 juli 2026 10:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
200 per maand als je de kinderen ook meerekent!
Waarom dek je je vrouw 3x als je daar de ruimte niet voor hebt?quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:47 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Tsja Pascal, dan had je maar asielzoeker moeten zijn. Die krijgen alles in dit land.
En wellicht rekent hij ook all-in en moet je de gas-, water- en lichtrekening er ook nog van aftrekken.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Vermoedelijk nóg minder als je de huurtoeslag erbij neemt
Pascal is gewoon een beetje een zeikerd, met zijn kozijnen.
Nou ja, ik heb een redelijk inkomen maar niks abnormaals (laten we zeggen 125% modaal). Daarmee woon ik echter nog steeds in een sociale huurwoning. Met zo'n inkomen krijg je een net-niet hypotheek en ondanks dat ik door de relatief lage huur zo'n 600-800 per maand kan sparen is genoeg eigen vermogen opbouwen ook een meerjarenplan. Dan blijf je maar hangen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dan zijn z'n problemen alleen maar groter. Tenminste wel als je niet meteen 200% boven de inkomensgrens zit.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:53 schreef Caland het volgende:
Te veel om te huren.quote:
Dat is waar al werd dan toen al anders gezienquote:Op woensdag 8 juli 2026 10:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij hebt wel makkelijk lullen boomer.
Zelf in de goede tijd gekocht voor een appel en een ei.
Snap ik. Ik verwijt het ook niet jou/het individu, maar hoe we het als samenleving georganiseerd hebben. De grootste tweedeling is nu of je wel of niet een koophuis hebt. De fiscale stimulering van het kopen van een huis mag echt wel afgebouwd worden. NB: ik heb een koophuis, al >20 jaar en financieel is het voor mijn een groot feest geweest, maar het is gewoon niet in balans.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:24 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb een redelijk inkomen maar niks abnormaals (laten we zeggen 125% modaal). Daarmee woon ik echter nog steeds in een sociale huurwoning. Met zo'n inkomen krijg je een net-niet hypotheek en ondanks dat ik door de relatief lage huur zo'n 600-800 per maand kan sparen is genoeg eigen vermogen opbouwen ook een meerjarenplan. Dan blijf je maar hangen.
Dat je uberhaupt dat geduld heb of zolang kan wachten. Ik had allang iets anders gezocht. Meestal wil ik toch elke 5 jaar een nieuwe plek.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
15 jaar wachten en nog geen huis. Maar voor de rest gaat het helemaal prima hoor in dit land!
#jesuispascalquote:Op woensdag 8 juli 2026 09:47 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Tsja Pascal, dan had je maar asielzoeker moeten zijn. Die krijgen alles in dit land.
Misschien even de OP lezen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
15 jaar wachten en nog geen huis. Maar voor de rest gaat het helemaal prima hoor in dit land!
Iets van 10-15 jaar geleden heb jij je eerste woning gekocht toch? Had jij jouw toenmalige woning nu kunnen kopen? (dus met je inkomen/spaargeld van destijds)quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is waar al werd dan toen al anders gezien
Overigens ben ik maar iets ouder dan Pascal
Ja absoluut mazzel gehad met de tijd en het aanbod van de woningcorporatie toen om het te mogen kopen. Dat appartementje is in die tijd meer dan x3 gegaan waardoor we nu ook weer groter kunnen kopen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Iets van 10-15 jaar geleden heb jij je eerste woning gekocht toch? Had jij jouw toenmalige woning nu kunnen kopen? (dus met je inkomen/spaargeld van destijds)
Ik niet hoor, alleen al vanwege het feit dat je tegenwoordig iets van anderhalve ton aan spaargeld mag meebrengen en ik destijds alles op zoop/snoof![]()
En hoewel dat in 'onze tijd' tot in zekere mate nog wel gold kun je tegenwoordig toch niet zeggen moet je maar wat harder mot werken of beter sparen. Zeker als alleenstaande ben je in veel regio's totaal kansloos.
Westland is daar een van durf ik wel te stellen. Mokerduur en amper aanbod in het laag/midden segment.
Zoals je leest, heeft Pascal met zijn gezin een woning. Hij wil beter, goedkoper, anders, etc., maar hij en zijn gezin hebben een dak boven hun hoofd.quote:<Knip>
Ik lees dat iemand al een hele lange tijd ingeschreven staat. Maar even deze situatie buiten beschouwing gelaten, er zijn zat mensen die jaren ingeschreven staan voor een huis. Dat is geen gezonde situatie.quote:
Zoals de meeste mensen hoor. Dat gelul dat DE NEDERLANDER 20 jaar moet wachten is ondanks alle wel degelijk bestaan woningproblematiek slap gelul.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoals je leest, heeft Pascal met zijn gezin een woning. Hij wil beter, goedkoper, anders, etc., maar hij en zijn gezin hebben een dak boven hun hoofd.
Klopt grotendeels, hier is het maar 10 jaar.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:49 schreef Caland het volgende:
[..]
Zoals de meeste mensen hoor. Dat gelul dat DE NEDERLANDER 20 jaar moet wachten is ondanks alle wel degelijk bestaan woningproblematiek slap gelul.
Een veel grotere groep maakt überhaupt nooit gebruik van sociale woningbouwquote:Op woensdag 8 juli 2026 10:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Klopt grotendeels, hier is het maar 10 jaar.
In de stad waar ik woon gaan ook vrijwel alle woningen naar mensen met urgentie. Zodat normaal wachten je zo een wachttijd van 10+ jaar op kan leveren.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:49 schreef Caland het volgende:
[..]
Zoals de meeste mensen hoor. Dat gelul dat DE NEDERLANDER 20 jaar moet wachten is ondanks alle wel degelijk bestaan woningproblematiek slap gelul.
Naar mijn idee heeft dit twee voorname redenen, enerzijds zijn er een hoop mensen die dit niet nodig hebben omdat zij afdoende eigen middelen hebben, anderzijds is de wachtlijst zo groot dat mensen jaren thuis blijven wonen en op deze wijze uiteindelijk zonder sociale huur toch een dak boven het hoofd bemachtigen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Een veel grotere groep maakt überhaupt nooit gebruik van sociale woningbouw
Mensen vergeten wel eens dat dit alleen het geval is als je gebruik maakt of wenst te maken van sociale woningbouw wat voor het merendeel van de mensen niet zo is.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In de stad waar ik woon gaan ook vrijwel alle woningen naar mensen met urgentie. Zodat normaal wachten je zo een wachttijd van 10+ jaar op kan leveren.
Maar wat is je argument dan, had hij maar eerder moeten kopen of beter zijn best doen op school/werk?quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja absoluut mazzel gehad met de tijd en het aanbod van de woningcorporatie toen om het te mogen kopen. Dat appartementje is in die tijd meer dan x3 gegaan waardoor we nu ook weer groter kunnen kopen.
Ik heb absoluut medelijden met de twintigers van nu, niet met Pascal.
Pascal lijkt me niet iemand die uitblinkt in levenskeuzes als je met 32 je vrouw drie keer zwanger hebt geschopt maar niet eens 1000 per maand kan ophoesten, wat je overigens ook gewoon al neerlegt voor een ruime sociale huurwoning tegenwoordig dus ik snap sowieso de motieven van Pascal niet zo goedquote:Op woensdag 8 juli 2026 11:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar wat is je argument dan, had hij maar eerder moeten kopen of beter zijn best doen op school/werk?
Geen idee of Pascal een partner heeft die werkt maar als alleenstaande ben je al jaren behoorlijk kansloos zonder hulp van vermogende ouders. De lonen hebben de laatste jaren weliswaar een inhaalslag gezien maar de prijzen zijn ook verder gestegen.
Vervolgens geef je als overheid ook nog een derde van het toch al sterk gekrompen aanbod weg aan asielzoekers, dan blijft er dus feitelijk niks over.
Er zou flink geïnvesteerd moeten worden in sociale huurwoningen door de overheid om dit soort excessen te voorkomen.
De meeste mensen hebben zich er allang bij neergelegd inderdaad en blijven tot hun dertigste thuiswonen en kopen dan uiteindelijk iets al dan niet met een partner.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:59 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Naar mijn idee heeft dit twee voorname redenen, enerzijds zijn er een hoop mensen die dit niet nodig hebben omdat zij afdoende eigen middelen hebben, anderzijds is de wachtlijst zo groot dat mensen jaren thuis blijven wonen en op deze wijze uiteindelijk zonder sociale huur toch een dak boven het hoofd bemachtigen.
Voor de mensen met afdoende eigen middelen is dit niet zo'n probleem, de sociale huur is in principe ook niet voor hen bedoeld; voor de mensen die hierdoor noodgedwongen thuis dan wel nog moeilijker deze duur moeten overbruggen is dit natuurlijk wel tragisch.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe je sociale woningbouw definieert. In Nederland is het inderdaad de noodoplossing voor als je echt niks beters kan betalen. Dat is een beleidskeuze.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat ligt eraan waar je woont natuurlijk...quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:05 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat is het nou, zo'n 10, 15 jaar.
Tien of vijftien of 13,5?
quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:52 schreef Hexagon het volgende:
Hee een anti asielzoekers topic. Daarvan hadden we er nog geen hier.
Zeuren over hoe lang je ingeschreven staat, maar vervolgens niet weten hoe lang het precies is, komt inderdaad niet heel erg sterk over.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:05 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat is het nou, zo'n 10, 15 jaar.
Tien of vijftien of 13,5?
Zou Pascal weten dat ook in sociale huurwoningen de kozijnen eruit kunnen rotten en dat dat de verantwoordelijkheid is van de verhuurder?quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Ook zo lui en laf, gewoon ergens inschrijven, je weet niet eens precies wanneer. En dan afwachten.
Niet je baan aanpassen, meer werken, vrouw meer werken zodat je kunt kopen.
Nee dom wachten en kijken hoe de kozijnen eruit rotten.
Waar lees je dat hij het niet kan ophoesten? Hij wil weg omdat de ramen uit de kozijnen vallen, dat is op zich een valide argument natuurlijk. Het is sowieso schofterig wat particuliere verhuurders durven te vragen. Ik zie hier zolderkamertjes van 10 vierkante meter voorbij komen voor die prijs.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Pascal lijkt me niet iemand die uitblinkt in levenskeuzes als je met 32 je vrouw drie keer zwanger hebt geschopt maar niet eens 1000 per maand kan ophoesten, wat je overigens ook gewoon al neerlegt voor een ruime sociale huurwoning tegenwoordig dus ik snap sowieso de motieven van Pascal niet zo goed
Dat is wat Pascal zegt. Het is aannemelijk dat hij wel weet of hij nou 10 of 15 jaar ingeschreven staat.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:10 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat ligt eraan waar je woont natuurlijk...
Ah zijn inschrijftijd. Tja.![]()
Ja had ik toch al lang aangepast.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is wat Pascal zegt. Het is aannemelijk dat hij wel weet of hij nou 10 of 15 jaar ingeschreven staat.
De maximale inkomensgrens voor een sociale huurwoning is vastgesteld op ¤ 51.537 voor eenpersoonshuishoudens en ¤ 56.910 voor meerpersoonshuishoudens.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:03 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze zijn met zijn tweeën, dan moet je gezamenlijk waanzinnig weinig verdienen wil je nog in aanmerking komen voor sociale huur.
Het is maar te hopen voor de oudere generaties dat al dat AI wat gaat worden, de nieuwe aanwas is mede hierdoor nogal mager, en het is toch wel leuk verzorgd te worden op je oude dag.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:08 schreef Elan het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben zich er allang bij neergelegd inderdaad en blijven tot hun dertigste thuiswonen en kopen dan uiteindelijk iets al dan niet met een partner.
Optimaal is het natuurlijk allemaal niet. Er is ook een directe relatie tussen het krimpende geboortecijfer en de schrijnende situatie op de woningmarkt.
Met 15 jaar moet je echt wel bovenaan staan als er geen urgenten worden toegelaten. En dat worden ze niet want die krijgen doorgaans geen eengezinswoning. Enkel een bovenwoning.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zeuren over hoe lang je ingeschreven staat, maar vervolgens niet weten hoe lang het precies is, komt inderdaad niet heel erg sterk over.
Dat veel sociale huurwoningen na het vertrekken van de huurder nog steeds de verkoop in gaan, werkt ook niet mee.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Waar lees je dat hij het niet kan ophoesten? Hij wil weg omdat de ramen uit de kozijnen vallen, dat is op zich een valide argument natuurlijk. Het is sowieso schofterig wat particuliere verhuurders durven te vragen. Ik zie hier zolderkamertjes van 10 vierkante meter voorbij komen voor die prijs.
Het schrijnende tekort aan sociale huur speelt daar natuurlijk een prominente rol in.
Kruiste elkaar kennelijk. My bad.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja had ik toch al lang aangepast.
Ligt eraan.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Met 15 jaar moet je echt wel bovenaan staan als er geen urgenten worden toegelaten. En dat worden ze niet want die krijgen doorgaans geen eengezinswoning. Enkel een bovenwoning.
En mensen die doorstromen uit een opvang krijgen een woning toegewezen die niet geadverteerd wordt. Dus het zal wel 10 jaar en 1 dag zijn. En dan zijn de mensen met 10 jaar en 2 dagen allemaal eerst...
28K per persoon is zo ongeveer het wettelijk minimumloon. Daar zit je helemaal met zijn tweeën al heel snel bovenquote:Op woensdag 8 juli 2026 11:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De maximale inkomensgrens voor een sociale huurwoning is vastgesteld op ¤ 51.537 voor eenpersoonshuishoudens en ¤ 56.910 voor meerpersoonshuishoudens.
Is niet echt waanzinnig weinig lijkt mij.
Gewoon wat harder werken inderdaad.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:53 schreef Caland het volgende:
Reken er maar niet op. AI gaat er alleen voor zorgen dat rijker nog rijker kan worden, niet de levensstandaarden van het gepeupel verbeteren. Er liggen wel mogelijkheden in prefab, dat scheelt echt aanzienlijk in kosten en bouwtijd. Maar dan moet het nodeloos omslachtige vergunningstelsel wel eerst op de schop. Ook voor reguliere bouw trouwens. En de migratie flink aan banden zolang aan alles en iedereen een chronisch tekort is. Want tekorten stoppen niet bij gebrek aan woonruimte.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:16 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Het is maar te hopen voor de oudere generaties dat al dat AI wat gaat worden, de nieuwe aanwas is mede hierdoor nogal mager, en het is toch wel leuk verzorgd te worden op je oude dag.
Je kunt deze houding aannemen maar dan moet je niet verbaasd zijn als mensen juist minder kinderen gaan nemen. Niet iedereen kan een bovengemiddelde functie hebben op het werk, er zullen ook mensen moeten zijn die onder modaal werk doen. Anders moet je weer allemaal mensen uit het buitenland halen, en daar worden mensen ook boos over.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Ook zo lui en laf, gewoon ergens inschrijven, je weet niet eens precies wanneer. En dan afwachten.
Niet je baan aanpassen, meer werken, vrouw meer werken zodat je kunt kopen.
Nee dom wachten en kijken hoe de kozijnen eruit rotten.
Ik denk dat meer bouwen niet de oplossing is, alles piept en kraakt in dit land, de infrastructuur kan het niet meer aan, woningen wachten nu al maanden op een elektriciteitsaansluiting omdat het net vol zit, de roep rond het watertekort wordt ieder jaar luider, de natuur staat steeds meer onder druk enzovoort enzovoort.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Reken er maar niet op. AI gaat er alleen voor zorgen dat rijker nog rijker kan worden, niet de levensstandaarden van het gepeupel verbeteren. Er liggen wel mogelijkheden in prefab, dat scheelt echt aanzienlijk in kosten en bouwtijd. Maar dan moet het nodeloos omslachtige vergunningstelsel wel eerst op de schop. Ook voor reguliere bouw trouwens. En de migratie flink aan banden zolang aan alles en iedereen een chronisch tekort is. Want tekorten stoppen niet bij gebrek aan woonruimte.
Maar als ze eenmaal naar tevredenheid in een sociale huurwoning zitten worden nauwelijks gestimuleerd om de vrije sector in te gaan als ze eenmaal meer gaan verdienen. De huur wordt iets verhoogd, maar niet in verhouding tot de kosten in de vrije sector.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Exact.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:26 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik denk dat meer bouwen niet de oplossing is, alles piept en kraakt in dit land, de infrastructuur kan het niet meer aan, woningen wachten nu al maanden op een elektriciteitsaansluiting omdat het net vol zit, de roep rond het watertekort wordt ieder jaar luider, de natuur staat steeds meer onder druk enzovoort enzovoort.
Je zou ook gewoon de huur in sociale woningbouw proportioneel met het inkomen mee kunnen laten stijgen. Dan kunnen die mensen lekker blijven wonen, maar heeft de woningbouw meer inkomen om te investeren en nieuwbouw.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:26 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Maar als ze eenmaal naar tevredenheid in een sociale huurwoning zitten worden nauwelijks gestimuleerd om de vrije sector in te gaan als ze eenmaal meer gaan verdienen. De huur wordt iets verhoogd, maar niet in verhouding tot de kosten in de vrije sector.
Sterker nog, de huur groeit niet marktconform mee, althans dat is jaren niet gebeurd.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:26 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Maar als ze eenmaal naar tevredenheid in een sociale huurwoning zitten worden nauwelijks gestimuleerd om de vrije sector in te gaan als ze eenmaal meer gaan verdienen. De huur wordt iets verhoogd, maar niet in verhouding tot de kosten in de vrije sector.
Dat begint nu al te komen, zie bijvoorbeeld het tekort aan docenten in steden, de huisartsenposten met een opnamestop etc. Helaas gaat dit nog wel een tijd erger worden vermoed ik. Toch wel bijzonder met een netto migratie surplus van voornamelijk mensen in de arbeidsgeschikte leeftijd, en dat is niet alleen asiel maar ook al die lage lonen arbeiders die we binnenhalen maar wel drukken op al deze aspecten.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Exact.
Maar het toch vooral links lullen, rechts vullen van de gegoede burgerij. Pas als er straks geen kinderopvang en huisartsen zijn voor de mensen in dure koopwoningen die VVD en D66 stemmen gaan ze hun stemgedrag aanpassen. Tot die tijd blijven ze lekker stemmen op partijen die arbeidsmigratie en economische groei alleen maar aanmoedigen. Figuren als Pascal zijn kneuzen die moeten maar beter hun eigen levenskeuzes overwegen en zo. Niet hun probleem.
Iemand behoort tot de onderkant van de samenleving als hij/zij moet werken. De mannen die niet hoeven te werken zijn de bovenkant van de samenleving.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Sociale huurwoningen zijn toch helemaal niet bedoeld voor gewonen mensen die werken?
Dat is voor de absolute onderkant van de samenleving.
Compleet raadsel waarom de huurprijs van sociale huurwoningen niet markconform is en op basis daarvan huursubsidie wordt gegeven. Als je dan meer gaat verdienen wordt het vanzelf wel interessant om te verkassen. En als mensen dat niet doen levert dat in ieder geval de woningbouwvereniging extra geld op.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:26 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Daar zit ook wat in.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:23 schreef Momo het volgende:
[..]
Je kunt deze houding aannemen maar dan moet je niet verbaasd zijn als mensen juist minder kinderen gaan nemen. Niet iedereen kan een bovengemiddelde functie hebben op het werk, er zullen ook mensen moeten zijn die onder modaal werk doen. Anders moet je weer allemaal mensen uit het buitenland halen, en daar worden mensen ook boos over.
En vrouwen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:43 schreef torentje het volgende:
De mannen die niet hoeven te werken zijn de bovenkant van de samenleving.
Het is vooral dat we iedere keer hetzelfde topic krijgen.quote:
Er is nu eenmaal veel nijpende problematiek in Nederland die samenhangt met ons beleid op massa-immigratie. Een competente, slagvaardige overheid zou daar beleid op afstemmen, maar ons politieke bestel komt niet echt verder dan doekjes voor het bloeden. Dan is het niet gek dat mensen stokpaardjes gaan ontwikkelen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is vooral dat we iedere keer hetzelfde topic krijgen.
Alsof bepaalde personen niks anders in hun leven meer hebben dan asielzoekers om over te zeiken.
Nope, dat klopt niet.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Sociale huurwoningen zijn toch helemaal niet bedoeld voor gewonen mensen die werken?
Wesland wil geen asielzoekersquote:Op woensdag 8 juli 2026 11:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is vooral dat we iedere keer hetzelfde topic krijgen.
Alsof bepaalde personen niks anders in hun leven meer hebben dan asielzoekers om over te zeiken.
quote:Weigergemeente Westland zet hakken diep in het zand tegen komst van azc: 'Minister wil hard tegen hard? Kom maar op!'
Naaldwijk- Weigergemeente Westland wil geen enkele asielzoeker.
Een ruime meerderheid in de raad van de glastuinbouwgemeente heeft zich luid en duidelijk gekeerd tegen de Spreidingswet.
Maar nu klopt de minister aan: Westland moet op gesprek komen en zich aan de wet houden. ,,
Onze boodschap aan de wethouder is: zeg niets toe. We zullen alles doen wat in onze macht ligt om te voorkomen dat we een azc krijgen."
Koen van Eijk Algemeen verslaggever
05:00 uur | vandaag update 11:04
Oppositiepartij Westland Verstandig, met negen zetels veruit de grootste partij in de gemeenteraad, is zeer stellig: geen azc in Westland.
Ook geen noodvoorziening als onderdeel van de Spreidingswet.
De boze brief aan Westland van asielminister Bart van den Brink (CDA) maakt op fractiewoordvoerder Peter Duijsens van Westland Verstandig dan ook geen indruk. ,,
We wisten dat die brief kwam. Prima. Niets doen, niets toezeggen. Dat is onze opdracht aan de wethouder."
Huisvesting voor ouderen en jongerenquote:Zo niet, dan dreigt het Rijk zelf een opvang locatie op te tuigen.
Dat gaat via een 'interventieladder'.
Westland staat inmiddels op trede drie van de zes treden tellende ladder, aldus de minister.
quote:'Het gaat niet alleen om de Spreidingswet'
Ze houdt het op de 'communicatielijn' die is vastgelegd in het coalitieakkoord na de gemeenteraadsverkiezingen.
Dat wil zeggen: ,,In gesprek gaan met omliggende gemeenten in de regio over de huisvestingsopgaven van verschillende doelgroepen."
Bedoelt het college daarmee dat Westland hoopt dat de buurgemeenten de asielzoekers voor hun rekening nemen?
Nee, appt de woordvoerster.
Het is 'een breder vraagstuk rondom doelgroepenhuisvesting'. ,,
Het gaat dus niet alleen om de Spreidingswet."
ja voor gewone Nederlandse mensen die net boven het minimumloon verdienen is geen woning te krijgenquote:Op woensdag 8 juli 2026 10:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Zoals arbeidsmigratie inperken en uitzendbureaus voor bepaalde sectoren aanpakken zodat ze beter met hun arbeidkrachten om moeten gaan?quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:00 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Er is nu eenmaal veel nijpende problematiek in Nederland die samenhangt met ons beleid op massa-immigratie. Een competente, slagvaardige overheid zou daar beleid op afstemmen, maar ons politieke bestel komt niet echt verder dan doekjes voor het bloeden. Dan is het niet gek dat mensen stokpaardjes gaan ontwikkelen.
Sterker nog, in Utrecht krijgen bepaalde beroepen in de zorg, onderwijs, kinderopvang en bij hulpdiensten (politie en brandweer) voorrang op sociale huurwoningen ten opzichte van mensen die niet werken of iets anders doen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Jonge hardwerkende ZZP ers krijgen helemaal geen woning ergensquote:Op woensdag 8 juli 2026 12:10 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Sterker nog, in Utrecht krijgen bepaalde beroepen in de zorg, onderwijs, kinderopvang en bij hulpdiensten (politie en brandweer) voorrang op sociale huurwoningen ten opzichte van mensen die niet werken of iets anders doen.
Ik ken iemand in een sociale huurwoning en daar hebben de bewoners al vele jaren last van enorme vocht- en schimmelproblemen. Niet dat dit het goedpraat, maar een sociale huurwoning is geen garantie voor optimaal onderhoud.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Waar lees je dat hij het niet kan ophoesten? Hij wil weg omdat de ramen uit de kozijnen vallen, dat is op zich een valide argument natuurlijk. Het is sowieso schofterig wat particuliere verhuurders durven te vragen. Ik zie hier zolderkamertjes van 10 vierkante meter voorbij komen voor die prijs.
Het schrijnende tekort aan sociale huur speelt daar natuurlijk een prominente rol in.
ik ken persoonlijk meer hardwerkende ZZP'ers met een woning dan asielzoekers met een woning, dus je stelling gaat al niet op.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jonge hardwerkende ZZP ers krijgen helemaal geen woning ergens
asielzoekers wel
ik ken meer Afrikanen met honger dan Nederlanders met hongerquote:Op woensdag 8 juli 2026 12:15 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
ik ken persoonlijk meer hardwerkende ZZP'ers met een woning dan asielzoekers met een woning, dus je stelling gaat al niet op.
kut voor jequote:Op woensdag 8 juli 2026 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ken meer Afrikanen met honger dan Nederlanders met honger
ik heb geen honger, ik heb een volledig ongedeeld ABP eindloon pensioen en een mooie voortuin en een zonnige achtertuin en WMO thuiszorg van de gemeente voor de schoonmaakquote:
Misschien dat onze Afrikaanse vrienden dan beter nuttig werk kunnen gaan doen in plaats van op trommels slaan en oeleboele geluiden maken.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
klinkt echt heeeeeel saaiquote:Op woensdag 8 juli 2026 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb geen honger, ik heb een volledig ongedeeld ABP eindloon pensioen en een mooie voortuin en een zonnige achtertuin en WMO thuiszorg van de gemeente voor de schoonmaak
Dus moeten die 1 miljard Afrikanen maar naar Nederland komen?quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dacht je dat 5 kinderen kosten.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:03 schreef Caland het volgende:
[..]
Niet iedereen kan een hogere functie bemachtigen of kan makkelijk leren. En als zij ervoor kiezen dat hij alleenverdiener is en het vrouwtje huisvrouw, dan is dat hun goed recht.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:53 schreef Caland het volgende:
Zeker, maar dan niet janken dat je financieel niet alles kunt wat normale gezinnen wel kunnen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet iedereen kan een hogere functie bemachtigen of kan makkelijk leren. En als zij ervoor kiezen dat hij alleenverdiener is en het vrouwtje huisvrouw, dan is dat hun goed recht.
Nee naar Europaquote:Op woensdag 8 juli 2026 12:28 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dus moeten die 1 miljard Afrikanen maar naar Nederland komen?
Ze zijn met vijf, niet vijf kinderen. En je weet niet of zijn partner überhaupt kan werken. Nederland is een prima land met alle kansen qua wonen zolang je met zijn tweeën bent en beide een goede baan hebt.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:29 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dacht je dat 5 kinderen kosten.
Hij had na 2 ook kunnen stoppen met onveilig neuken.
Wat een goed idee. Dan zitten we straks allemaal samen rond het kampvuur en zingen we Kumbayaa. Wie wil dat nou niet?quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:28 schreef CarbonC het volgende:
Dus moeten die 1 miljard Afrikanen maar naar Nederland komen?
Daar is recent een groot onderzoek naar geweest en ligt in de meeste gevallen aan de bewoners en niet de woningen. Schimmel heeft meestal ook niets te maken met achterstallig onderhoud maar is een kwestie van beroerd ventileren.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:13 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Ik ken iemand in een sociale huurwoning en daar hebben de bewoners al vele jaren last van enorme vocht- en schimmelproblemen. Niet dat dit het goedpraat, maar een sociale huurwoning is geen garantie voor optimaal onderhoud.
Zeker, maar dan moet je ook niet zeiken.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet iedereen kan een hogere functie bemachtigen of kan makkelijk leren. En als zij ervoor kiezen dat hij alleenverdiener is en het vrouwtje huisvrouw, dan is dat hun goed recht.
Wat een minachtende houding.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Zeker, maar dan moet je ook niet zeiken.
Zo werkt het in de praktijk niet helemaal. Heb ook een zoon, nu ruim 8 jaar ingeschreven die vorige week was uitgenodigd voor een groepsbezichtiging. Daar werd gezegd dat de woning niet per se ging naar degene die op de 1ste plaats stond, omdat het om passend toewijzen gaat. Ze nodigen dan degene van wie zij denken dat het beste past op die plek uit voor een gesprek. Dan kunnen beiden besluiten of het hem wel of niet gaat worden. Zo niet, dan nodigen ze een andere kandidaat die ze vinden passen uit. Die accepteerde de woning. Echter, paar dagen later kreeg hij een berichtje dat toch weer een andere was uitgenodigd, dus mogelijk had die eerdere guy zijn spullen niet in orde.quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Met 15 jaar moet je echt wel bovenaan staan als er geen urgenten worden toegelaten. En dat worden ze niet want die krijgen doorgaans geen eengezinswoning. Enkel een bovenwoning.
En mensen die doorstromen uit een opvang krijgen een woning toegewezen die niet geadverteerd wordt. Dus het zal wel 10 jaar en 1 dag zijn. En dan zijn de mensen met 10 jaar en 2 dagen allemaal eerst...
Neuh, op het moment dat je drie kinderen hebt met begin dertig en ervoor kiest om ook nog eens minder te werken is het gewoon een gevolg dat je minder te besteden hebt.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een minachtende houding.
Je hebt de mensen in lage lonen die het vuile werk opknappen net zo goed nodig om een samenleving draaiende te houden.
Om die dan maar in krotten te laten leven waar de kozijnen uitvallen of in containerwoningen zonder perspectief op beter is niet heel sociaal.
ff aangepast voor jequote:Op woensdag 8 juli 2026 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet iedereen kan een hogere functie bemachtigen of kan makkelijk leren. slijmen
Nee, klopt, maar vaak zit daar toch een woningbouwvereniging achter die je kunt aanspreken. Bij particuliere huur zit je vaak met een particuliere huurbaas. En zie daar maar eens iets van voor elkaar te krijgen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:13 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Ik ken iemand in een sociale huurwoning en daar hebben de bewoners al vele jaren last van enorme vocht- en schimmelproblemen. Niet dat dit het goedpraat, maar een sociale huurwoning is geen garantie voor optimaal onderhoud.
Drie kinderen met begin dertig was vroeger maar heel gewoon, hoor. Mijn moeder had er 3 voor haar 23ste, waarvan de oudste is overleden. Daarna nog een 'nakomertje' toen ze 29 was.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Neuh, op het moment dat je drie kinderen hebt met begin dertig en ervoor kiest om ook nog eens minder te werken is het gewoon een gevolg dat je minder te besteden hebt.
Je mag je kozijnen niet fixen in een huurhuis, hoort bij groot onderhoud.quote:Pascal lijkt me iemand die daar anderen de schuld van probeert te geven. Net als met die kozijnen, fix het zelf of start een geschil met de verhuurder.
Maar het probleem is vast opgelost als iedereen manager wordt en 100k per jaar binnen haalt.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een minachtende houding.
Je hebt de mensen in lage lonen die het vuile werk opknappen net zo goed nodig om een samenleving draaiende te houden.
Om die dan maar in krotten te laten leven waar de kozijnen uitvallen of in containerwoningen zonder perspectief op beter is niet heel sociaal.
Wat je kunt lenen bij de bank heeft toch vooral betrekking op je verzamelinkomen en niet je gezinssamenstelling.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Neuh, op het moment dat je drie kinderen hebt met begin dertig en ervoor kiest om ook nog eens minder te werken is het gewoon een gevolg dat je minder te besteden hebt.
Pascal lijkt me iemand die daar anderen de schuld van probeert te geven. Net als met die kozijnen, fix het zelf of start een geschil met de verhuurder.
Hoezo is dat ironisch, dat is toch het hele idee van de beperkte sociale huurmarktquote:Op woensdag 8 juli 2026 13:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat je kunt lenen bij de bank heeft toch vooral betrekking op je verzamelinkomen en niet je gezinssamenstelling.
Ironisch genoeg maak je in Nederland meer kans op een sociale huurwoning als je inkomen lager is. Wij hebben ook een meisje lopen van eind 20 die werkte voorheen 32 uur is nu naar 28 uur gegaan omdat ze daardoor meer (of eigenlijk überhaupt) kans heeft om ooit een woning te krijgen. Particuliere huur in dat segment kan ze in haar eentje binnen haar functie (planner) nooit zelfs maar in de buurt komen qua inkomen in deze regio. Laat staan kopen. Ook niet als ze 40 of 50 uur zou gaan werken.
Binnen net bedrijfsleven is dat nog wel te doen maar wat denk je van de zorg? Iedereen en zijn moeder wil hbo doen omdat ze dan lekker met hun reet op kantoor indicaties kunnen maken tegen anderhalf keer het salaris en niet meer de wijk in hoeven. Wie vervolgens die bizarre vergrijzingsgolf moet gaan opvangen en de oudjes mag gaan verzorgen onder een idiote werkdruk is niet hun probleem.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar het probleem is vast opgelost als iedereen manager wordt en 100k per jaar binnen haalt.
In dit geval wil Pascal vooral naar een woning verhuizen die eigenlijk voor een starter/minimumloner/urgentiegeval hoort te zijn omdat dat financieel lekker uitkomt voor hem.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het probleem met huizenmarktprobleemtopics aan de hand van een concreet voorbeeld is dat het al snel niet gaat om het brede plaatje van een totaal disfunctionele huizenmarkt, maar om hoe deze specifieke casus zonder het achtergrondverhaal te kennen en met de kennis van achteraf en het perspectief van een buitenstaander misschien wel een andere keuze had kunnen maken, en daarom niet mag zeuren. Al is dat je mening, het niet kunnen verhuizen van Pascal beinvloedt ook anderen, want als Pascal niet kan verhuizen kan er ook geen starter/minimumloner/urgentiegeval in het oude huis van Pascal.
Mijn zoon ook gedaan. Van 36 naar 32 uur, in de horeca. Dan is zijn maandloon zoveel lager, dat hij meer woningen kan zien waar hij op kan reageren. Hij kan, als hij eenmaal ergens woont, altijd weer meer uren gaan werken. En in de horeca zijn er toch 'slappe' dagen en drukke dagen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat je kunt lenen bij de bank heeft toch vooral betrekking op je verzamelinkomen en niet je gezinssamenstelling.
Ironisch genoeg maak je in Nederland meer kans op een sociale huurwoning als je inkomen lager is. Wij hebben ook een meisje lopen van eind 20 die werkte voorheen 32 uur is nu naar 28 uur gegaan omdat ze daardoor meer (of eigenlijk überhaupt) kans heeft om ooit een woning te krijgen. Particuliere huur in dat segment kan ze in haar eentje binnen haar functie (planner) nooit zelfs maar in de buurt komen qua inkomen in deze regio. Laat staan kopen. Ook niet als ze 40 of 50 uur zou gaan werken.
Die luizenbaantjes zijn op een bepaald moment opgevuld en dan kan een duurbetaalde HBO-er alsnog de wijk in, want de andere keuze is werkloosheid.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Binnen net bedrijfsleven is dat nog wel te doen maar wat denk je van de zorg? Iedereen en zijn moeder wil hbo doen omdat ze dan lekker met hun reet op kantoor indicaties kunnen maken tegen anderhalf keer het salaris en niet meer de wijk in hoeven. Wie vervolgens die bizarre vergrijzingsgolf moet gaan opvangen en de oudjes mag gaan verzorgen onder een idiote werkdruk is niet hun probleem.
Beperkt is prima, niet iedereen hoeft uiteindelijk een sociale huurwoning. Het begint echter meer richting compleet afwezig te bewegen. In elk geval voor mensen zonder aantoonbare handicap of statushouder.Toen ik mijn eerste sociale huurwoning kreeg stond ik daarvoor ook 5 jaar op een lijst en was het duimen dat je bovenaan stond voor een kut flatje in een kut buurtquote:Op woensdag 8 juli 2026 13:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Hoezo is dat ironisch, dat is toch het hele idee van de beperkte sociale huurmarkt
Eh ja, zie correctie. Niettemin, als hij in aanmerking komt voor sociale huur is dat zo, en kan er (in theorie) iemand in z'n oude woning die daar beter bij past.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:26 schreef Caland het volgende:
[..]
In dit geval wil Pascal vooral naar een woning verhuizen die eigenlijk voor een starter/minimumloner/urgentiegeval hoort te zijn omdat dat financieel lekker uitkomt voor hem.
Van alle voorbeelden die dit regionale suffertje had kunnen nemen hebben ze wel een ontiegelijk slechte gekozen
Zou je denken he maar deze discussie voeren we al 25 jaar. De loonkloof groeit alleen maar en er komen steeds meer regeltjes bij.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Die luizenbaantjes zijn op een bepaald moment opgevuld en dan kan een duurbetaalde HBO-er alsnog de wijk in, want de andere keuze is werkloosheid.
Je zoon zou eigenlijk gewoon wat moeten kunnen kopen of huren met zoveel uren per week, kon iemand als @Caland ook in zijn tijd.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn zoon ook gedaan. Van 36 naar 32 uur, in de horeca. Dan is zijn maandloon zoveel lager, dat hij meer woningen kan zien waar hij op kan reageren. Hij kan, als hij eenmaal ergens woont, altijd weer meer uren gaan werken. En in de horeca zijn er toch 'slappe' dagen en drukke dagen.
Stond ingeschreven met mijn toenmalige vriend, maar die relatie ging over. Ben ingeschreven blijven staan als alleenstaande en had binnen een half jaartje een flatje. Maar wilde, na zo'n anderhalf jaar, graag iets met een tuin dus ik liep het kantoor van de woningbouwvereniging binnen en gaf aan dat ik graag een woning met een tuin wilde. De man achter de balie legde een kaart op tafel van een nieuwbouwwijk die net klaar was met de woorden: Zoek maar uit! Toen had ik, op mijn 23ste, in mijn eentje een volledige eengezinswoning met een tuin van zo'n 60 m2. Dit was in....effe denken.....1986/1987.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Beperkt is prima, niet iedereen hoeft uiteindelijk een sociale huurwoning. Het begint echter meer richting compleet afwezig te bewegen. In elk geval voor mensen zonder aantoonbare handicap of statushouder.Toen ik mijn eerste sociale huurwoning kreeg stond ik daarvoor ook 5 jaar op een lijst en was het duimen dat je bovenaan stond voor een kut flatje in een kut buurt
15 of 20 jaar wachten is insane. Moeders met kinderen tussen de junks in de daklozenopvang anno 2026. Gewoon in Nederland. KoeKoek.
Het hele idee van de beperkte sociale huurmarkt is niet dat dit een prikkel moet vormen voor mensen om minder te gaan verdienen door minder te werken.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Hoezo is dat ironisch, dat is toch het hele idee van de beperkte sociale huurmarkt
Nooit anders geweest en inherent aan dat soort regelingen voor mensen die het financieel lastiger hebben.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Het hele idee van de beperkte sociale huurmarkt is niet dat dit een prikkel moet vormen voor mensen om minder te gaan verdienen door minder te werken.
kloptquote:Op woensdag 8 juli 2026 13:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Stond ingeschreven met mijn toenmalige vriend, maar die relatie ging over. Ben ingeschreven blijven staan als alleenstaande en had binnen een half jaartje een flatje. Maar wilde, na zo'n anderhalf jaar, graag iets met een tuin dus ik liep het kantoor van de woningbouwvereniging binnen en gaf aan dat ik graag een woning met een tuin wilde. De man achter de balie legde een kaart op tafel van een nieuwbouwwijk die net klaar was met de woorden: Zoek maar uit! Toen had ik, op mijn 23ste, in mijn eentje een volledige eengezinswoning met een tuin van zo'n 60 m2. Dit was in....effe denken.....1986/1987.
Hoezo is dat niet de enige keuze die je dan hebt?quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Nooit anders geweest en inherent aan dat soort regelingen voor mensen die het financieel lastiger hebben.
Je kan er dan inderdaad voor kiezen om minder te werken om zo op meer sociale huurwoningen te kunnen reageren maar dat is niet de enige keuze die je dan hebt ofzo.
Hij krijgt maar 150K hypotheek met zijn inkomen. Hij heeft wel 60K spaargeld, maar er zijn vrijwel geen woningen van 210K. We hebben onderzocht of hij kan bouwen in onze achtertuin, maar goed, dan woont hij nog steeds thuis, alleen staat zijn bed dan in de tuin. Maakt hem niet zelfstandiger en dat is wel wat we willen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Je zoon zou eigenlijk gewoon wat moeten kunnen kopen of huren met zoveel uren per week, kon iemand als @:Caland ook in zijn tijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar het gaat om nu. Het is niet gezond voor een man van 32 om nog bij je ouders te moeten wonen. En voor ons is het ook niet fijn.
Als je in de 20 bent en je maakt bewust een keuze om jezelf niet verder te ontwikkelen en minder te gaan werken dan is dat toch gewoon een keuzequote:Op woensdag 8 juli 2026 13:43 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet de enige keuze die je dan hebt?
Een flink deel van de studenten (mbo, hbo en universiteit) zullen ook niet in de goed betalende banen terechtkomen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Als je in de 20 bent en je maakt bewust een keuze om jezelf niet verder te ontwikkelen en minder te gaan werken dan is dat toch gewoon een keuze
Je kan ook als hobby maken om de hele dag haatposts op internet te zetten over asielzoekers.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Als je in de 20 bent en je maakt bewust een keuze om jezelf niet verder te ontwikkelen en minder te gaan werken dan is dat toch gewoon een keuze
Je kan het ook prima op een andere manier proberen te doen zodat je wellicht helemaal niet afhankelijk hoeft te zijn van de sociale woningmarkt
Als je met een inkomen van 2100 of zo (32 uur), een woning kunt huren van rond de 600 euro, met huurtoeslag en je gaat dan fulltime werken, dan vervalt de huurtoeslag, maar de woning is nog steeds maar 600 euro.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Je kan het ook prima op een andere manier proberen te doen zodat je wellicht helemaal niet afhankelijk hoeft te zijn van de sociale woningmarkt
Ik denk dat je rijkelijk onderschat hoe moeilijk het is voor twintigers om woonruimte te vinden zonder vermogende familie dan wel een exorbitant startsalaris; en daar kan je natuurlijk met dedain naar kijken, maar dat verandert niet zoveel aan de stelling.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:46 schreef Caland het volgende:
[..]
De haat is niet richting asielzoekers maar richting de overheid die zijn eigen bevolking veronachtzaamdquote:Op woensdag 8 juli 2026 13:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je kan ook als hobby maken om de hele dag haatposts op internet te zetten over asielzoekers.
Levert niks op maar toch een keuze.
Erg gevat Hex, top.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je kan ook als hobby maken om de hele dag haatposts op internet te zetten over asielzoekers.
Levert niks op maar toch een keuze.
In die tijd konden vrouwen die gingen scheiden ( vaak huisvrouwen zonder inkomen) ook op termijn van 4 weken een woning krijgen. Woningen die nu 450K doen en onbereikbaar zijn voor veel startersquote:Op woensdag 8 juli 2026 13:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Stond ingeschreven met mijn toenmalige vriend, maar die relatie ging over. Ben ingeschreven blijven staan als alleenstaande en had binnen een half jaartje een flatje. Maar wilde, na zo'n anderhalf jaar, graag iets met een tuin dus ik liep het kantoor van de woningbouwvereniging binnen en gaf aan dat ik graag een woning met een tuin wilde. De man achter de balie legde een kaart op tafel van een nieuwbouwwijk die net klaar was met de woorden: Zoek maar uit! Toen had ik, op mijn 23ste, in mijn eentje een volledige eengezinswoning met een tuin van zo'n 60 m2. Dit was in....effe denken.....1986/1987.
Daar is wel iets mis mee, want hij zit nu voor onredelijk meer geld vast in een slecht onderhouden woning zonder zicht op een situatie waar anderen nu wel voor in aanmerking komen (een betere, goedkopere woning) of de kans iets op te bouwen (eigen woning).quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:05 schreef Caland het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:04 schreef LXIV het volgende:
Hier in de gemeente worden gewoon koopwoningen van 420K gekocht en verbouwd om statushouders met grote gezinnen te kunnen huisvesten.
Een sociale huurwoning voor minimaal 5 man zit ook gewoon al aan die 1000 euro, dus ik snap Pascal niet zoquote:Op woensdag 8 juli 2026 14:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Daar is wel iets mis mee, want hij zit nu voor onredelijk meer geld vast in een slecht onderhouden woning zonder zicht op een situatie waar anderen nu wel voor in aanmerking komen (een betere, goedkopere woning) of de kans iets op te bouwen (eigen woning).
Dat is hier nu nog steeds zo bij de laatste nieuwbouwprojecten. Als je een woning huurt van woningbouw X en woningbouw X bouwt nieuwe woningen, dan krijg je voorrang als je een woning van woningbouw X achterlaat. Wel op volgorde van inschrijftijd uiteraard.quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet overal hoor.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Een sociale huurwoning voor minimaal 5 man zit ook gewoon al aan die 1000 euro, dus ik snap Pascal niet zo
932 dan krijg je nog huurtoeslagquote:Op woensdag 8 juli 2026 14:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Een sociale huurwoning voor minimaal 5 man zit ook gewoon al aan die 1000 euro, dus ik snap Pascal niet zo
Je zou zo bij D66 kunnen!quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar het probleem is vast opgelost als iedereen manager wordt en 100k per jaar binnen haalt.
Ja, zie het inderdaad. Moeten alleen wat aan zijn spaargeld doen, zie ik. Is toch ook van de zotte eigenlijk. Krijg je jarenlang geen woning en geef je bijna niets uit. Kun je daarna je spaargeld op gaan souperen voordat je in aanmerking komt voor huurtoeslag!quote:
quote:Op woensdag 8 juli 2026 13:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij krijgt maar 150K hypotheek met zijn inkomen. Hij heeft wel 60K spaargeld, maar er zijn vrijwel geen woningen van 210K. We hebben onderzocht of hij kan bouwen in onze achtertuin, maar goed, dan woont hij nog steeds thuis, alleen staat zijn bed dan in de tuin. Maakt hem niet zelfstandiger en dat is wel wat we willen.Belachelijke situatie. Als je gewoon fulltime werkt zou je in dit land altijd een woning moeten kunnen krijgen. Al is het een appartementje van 50 vierkante meter of een sociale huurwoning om mee te beginnen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar het gaat om nu. Het is niet gezond voor een man van 32 om nog bij je ouders te moeten wonen. En voor ons is het ook niet fijn.
Wel fijn dat jullie nog iets voor hem kunnen betekenen, al creëert dit soort noodverbanden ook tweesplijt in de samenleving. Want vermogende ouders geven je ineens wel toegang tot de woningmarkt.blablablabla
Misschien aan denken voordat je 3 kinderen verwekt.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:02 schreef HowardRoark het volgende:
Tel daarbij op dat deze man 32 is, het gemiddelde salaris voor zijn leeftijdscategorie ligt onder de grens voor de sociale huur
Hoe kom je daarbij? Er zijn veel goedkopere eengezinswoningen in het sociale segment. De maximale huurprijs is ¤932 en de meeste zitten daar dus onder.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:37 schreef Caland het volgende:
[..]
In de toekomst! We hebben nu geen vermogen vrij om hem mee te helpen. Alles zit in de stenen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Belachelijke situatie. Als je gewoon fulltime werkt zou je in dit land altijd een woning moeten kunnen krijgen. Al is het een appartementje van 50 vierkante meter of een sociale huurwoning om mee te beginnen.
Wel fijn dat jullie nog iets voor hem kunnen betekenen, al creëert dit soort noodverbanden ook tweesplijt in de samenleving. Want vermogende ouders geven je ineens wel toegang tot de woningmarkt.
Ik krijg het idee dat je niet helemaal begrijpt wat de doelgroep is van allerhande toeslagen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, zie het inderdaad. Moeten alleen wat aan zijn spaargeld doen, zie ik. Is toch ook van de zotte eigenlijk. Krijg je jarenlang geen woning en geef je bijna niets uit. Kun je daarna je spaargeld op gaan souperen voordat je in aanmerking komt voor huurtoeslag!
Ja, en dit is dus precies waarom het geboortecijfer zo stagneert. Mensen zetten hun leven en zelfs een basaal element eraan, kinderen krijgen, on hold omdat ze geen woning kunnen vinden.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:49 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Misschien aan denken voordat je 3 kinderen verwekt.
Ben eens rond gaan kijken bij het aanbod in deze regio, eigenlijk zitten alle grote sociale huurwoningen met minimaal 3 slaapkamers op de maximale prijs.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Er zijn veel goedkopere eengezinswoningen in het sociale segment. De maximale huurprijs is ¤932 en de meeste zitten daar dus onder.
Jawel hoor. Hij heeft een laag inkomen, maar omdat hij noodgedwongen thuis woont, is zijn spaarrekening opgelopen. Hij heeft geen auto, verder weinig kosten, dus dan moet hij maar gaan leven van zijn spaargeld? Hoe moeten mensen vanuit een sociale huurwoning ooit kunnen sparen voor een aanbetaling op een koopwoning als ze elke cent die ze overhouden op moeten maken.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:53 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat je niet helemaal begrijpt wat de doelgroep is van allerhande toeslagen.
Jaa echt, maar het is zo moeilijk geworden. In 2008-2010 toen ik op mezelf ging wonen, hoefde je maar 4 maanden ingeschreven te staan voor een leuke boven/beneden woning met 1 slaapkamer. Hartstikke leuke huisjes voor een alleenstaande jongere. Nu moet je daar 4/5 jaar voor ingeschreven staan en ben je dus minimaal 22 voordat je uit huis kan. Maar als je vervolgens groter wilt gaan wonen, moet je weer minstens 9 jaar ingeschreven staan en ben je 30+ voordat je kunt doorstromen. Als je dan niet al teveel verdiend voor sociale huur en te weinig voor een normale koopwoning. Particuliere huur is hier niet echt beschikbaar.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Belachelijke situatie. Als je gewoon fulltime werkt zou je in dit land altijd een woning moeten kunnen krijgen. Al is het een appartementje van 50 vierkante meter of een sociale huurwoning om mee te beginnen.
Wel fijn dat jullie nog iets voor hem kunnen betekenen, al creëert dit soort noodverbanden ook tweesplijt in de samenleving. Want vermogende ouders geven je ineens wel toegang tot de woningmarkt.
Deze man heeft ook gewoon een woning. Waar het verkeerd gaat is dat deze man gaat zeuren dat hij de kozijnen moet bijhouden, hetgeen ook niet meer dan logisch is.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:55 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, en dit is dus precies waarom het geboortecijfer zo stagneert. Mensen zetten hun leven en zelfs een basaal element eraan, kinderen krijgen, on hold omdat ze geen woning kunnen vinden.
Het is heel raar als je zoiets essentieels in de samenleving niet kunt aangaan. Het is nog raarder als mensen die iets heel natuurlijks doen erop aangekeken worden. Deze man werkt gewoon; het is dus van de zotten om iemand die niks verkeerds doet te verwijten dat hij vader heeft willen worden.
Euh nee. De woningmarkt in Nederland, daar ligt het aan. En wij zijn deze bizarre toestanden ondertussen gewend, maar ga je kijken naar het buitenland (meer bepaald andere landen in Europa) dan zie je dat ze het hier totaal verkloot hebben. En diegene die het allemaal verkloot hebben, die hebben genoeg centen om een mooi stekkie ergens te kopen. Het zijn mensen als jij en ik die er veel last van hebben.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:49 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Misschien aan denken voordat je 3 kinderen verwekt.
Niks mis met een stagnerend geboortecijfer als je verder kijkt dan de economische kokervisie.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:55 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, en dit is dus precies waarom het geboortecijfer zo stagneert. Mensen zetten hun leven en zelfs een basaal element eraan, kinderen krijgen, on hold omdat ze geen woning kunnen vinden.
Het is heel raar als je zoiets essentieels in de samenleving niet kunt aangaan. Het is nog raarder als mensen die iets heel natuurlijks doen erop aangekeken worden. Deze man werkt gewoon; het is dus van de zotten om iemand die niks verkeerds doet te verwijten dat hij vader heeft willen worden.
Het is gewoon dom om als je een klein huis hebt je vrouw 3x te bezwangeren.quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Euh nee. De woningmarkt in Nederland, daar ligt het aan. En wij zijn deze bizarre toestanden ondertussen gewend, maar ga je kijken naar het buitenland (meer bepaald andere landen in Europa) dan zie je dat ze het hier totaal verkloot hebben. En diegene die het allemaal verkloot hebben, die hebben genoeg centen om een mooi stekkie ergens te kopen. Het zijn mensen als jij en ik die er veel last van hebben.
Ho, betrek mij er niet bij. Ik heb onlangs een veel te groot huis gekocht, gewoon omdat het kan.quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het zijn mensen als jij en ik die er veel last van hebben.
932 euro als maximale huurprijs: dat is echt idioot laag.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Er zijn veel goedkopere eengezinswoningen in het sociale segment. De maximale huurprijs is ¤932 en de meeste zitten daar dus onder.
Als je meer dan 40K op de bank hebt staan zou ik persoonlijk niet dat spaargeld gaan opmaken om maar in aanmerking te komen voor een paar honderd huurtoeslag per maand, maar blijkbaar is moeders van de matige financiële adviezen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 14:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Jawel hoor. Hij heeft een laag inkomen, maar omdat hij noodgedwongen thuis woont, is zijn spaarrekening opgelopen. Hij heeft geen auto, verder weinig kosten, dus dan moet hij maar gaan leven van zijn spaargeld? Hoe moeten mensen vanuit een sociale huurwoning ooit kunnen sparen voor een aanbetaling op een koopwoning als ze elke cent die ze overhouden op moeten maken.
Ja, maar het zou normaal moeten zijn om binnen een redelijke tijd te kunnen verhuizen naar een grotere woning.quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:09 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het is gewoon dom om als je een klein huis hebt je vrouw 3x te bezwangeren.
Zeker, maar ongebreidelde import (vooral van arbeidsmigranten) en totale incompetentie van vooral het CDA en de VVD maken dat dit nou eenmaal niet zo is. Die 3 kinderen kwamen er niet vanzelf: dat is toch echt zijn eigen keuze geweest.quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, maar het zou normaal moeten zijn om binnen een redelijke tijd te kunnen verhuizen naar een grotere woning.
En ik snap als je het allemaal goed voor elkaar hebt, koopwoning en getrouwd enzo zal je niet bezig zijn met de wachtlijsten voor een huis. Maar besef dat niks in het leven vanzelfsprekend is. Ook wij moeten misschien ooit een sociale huurwoning gaan zoeken en dan merk je pas wat voor dikke ellende het is.
Kozijnen zijn voor de huurbaas Hansquote:Op woensdag 8 juli 2026 15:04 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Deze man heeft ook gewoon een woning. Waar het verkeerd gaat is dat deze man gaat zeuren dat hij de kozijnen moet bijhouden, hetgeen ook niet meer dan logisch is.
De man wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Ik lees hier dat het woningtekort in de jaren '80 nog niet bestond.quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Euh nee. De woningmarkt in Nederland, daar ligt het aan. En wij zijn deze bizarre toestanden ondertussen gewend, maar ga je kijken naar het buitenland (meer bepaald andere landen in Europa) dan zie je dat ze het hier totaal verkloot hebben. En diegene die het allemaal verkloot hebben, die hebben genoeg centen om een mooi stekkie ergens te kopen. Het zijn mensen als jij en ik die er veel last van hebben.
Er staat nergens dat Pascal een klein huis heeft. Geen topwoning, maar hij noemt zelf de ¤1000 al 'redelijk'. Hij wil gewoon naar een sociale woning omdat dat economisch beter is. Maar 'dan had je maar een asielzoeker moeten zijn, dan krijg je alles in dit land'quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:09 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het is gewoon dom om als je een klein huis hebt je vrouw 3x te bezwangeren.
Het is inderdaad een nauwelijks nieuwswaardig bokkeblaadjesbericht.quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:20 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Er staat nergens dat Pascal een klein huis heeft. Geen topwoning, maar hij noemt zelf de ¤1000 al 'redelijk'. Hij wil gewoon naar een sociale woning omdat dat economisch beter is. Maar 'dan had je maar een asielzoeker moeten zijn, dan krijg je alles in dit land'.
Nou, we hadden wel een kabinet Van Acht-Wiegel.quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:20 schreef luxerobots het volgende:
Pas in de jaren '90 kwam het liberalisme op. En sindsdien heeft (op een enkele uitzondering na) de VVD altijd een flinke vinger in de pap gehad.
Ik zou de huidige woningcrisis en de gevolgen ervan wel degelijk nieuwswaardig willen noemen, eigenlijk.quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:23 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het is inderdaad een nauwelijks nieuwswaardig bokkeblaadjesbericht.
Nu is de marge om in aanmerking te komen ook bijzonder groot naar mijn mening. Meen dat je max ¤4500 per maand mag verdienen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:56 schreef AToontje87 het volgende:
Pascal zou zich moeten afvragen waarom hij, met zijn gezin van 5, nog steeds afhankelijk is van sociale woningbouw.
En waar vind je woningen die passen bij een hypotheek van 200-250k?quote:Op woensdag 8 juli 2026 16:41 schreef 111210 het volgende:
[..]
Nu is de marge om in aanmerking te komen ook bijzonder groot naar mijn mening. Meen dat je max ¤4500 per maand mag verdienen.
Dat is een aardig salaris, waarbij je toch makkelijker een hypotheek zou kunnen nemen lijkt mij
Shooting the messenger he. Even van een afstandje zonder veel info beoordelen of Pascal wel alles goed heeft gedaan, en als je denkt dat het niet zo is is het lekker zijn eigen schuld en kun je lekker doorsoezelen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 16:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik zou de huidige woningcrisis en de gevolgen ervan wel degelijk nieuwswaardig willen noemen, eigenlijk.
Helaas en gelukkig kunnen een hoop mensen zich niks voorstellen bij deze crisis. Pas als ze gaan scheiden, hun baan verliezen, ziek worden of hun kinderen geen kant op kunnen krijgen ze er zelf mee te maken en dan snappen ze het probleem. Voor die tijd verkeren ze in de gelukkige illusie dat hen dit niet kan overkomen omdat ze alles goed hebben gedaan. Dat anderen dat ook hebben en desondanks in de penarie zitten is denk ik een te eng wereldbeeld.quote:Op woensdag 8 juli 2026 16:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Shooting the messenger he. Even van een afstandje zonder veel info beoordelen of Pascal wel alles goed heeft gedaan, en als je denkt dat het niet zo is is het lekker zijn eigen schuld en kun je lekker doorsoezelen.
Dat is geen ramp lijkt me. Mijn nichtje, die parttime werkt woont ook particulier. Wel haar wensen bijgesteld, maar het is natuurlijk geen volstrekte niemandsland. Ze had binnen twee jaar een woning.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:03 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dan werkt hij zich nog verder in de nesten, want dan is de kans groot dat hij in het niemandsland terecht komt waarbij hij niet genoeg verdient om te kunnen kopen, en dus aangewezen blijft op particuliere huur. Dat is de situatie waarin je terecht komt als je over die grens komt namelijk.
Dat illustreer je echter niet aan de hand van deze meneer. Hij heeft een woning voor duizend euro per maand. Hij zoekt heel selectief in een regio waar al bar weinig woningen staan. Met een gezin van 5.quote:Op woensdag 8 juli 2026 16:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik zou de huidige woningcrisis en de gevolgen ervan wel degelijk nieuwswaardig willen noemen, eigenlijk.
Moet jij eigenlijk werken, torentje?quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:43 schreef torentje het volgende:
[..]
Iemand behoort tot de onderkant van de samenleving als hij/zij moet werken. De mannen die niet hoeven te werken zijn de bovenkant van de samenleving.
Dus als iemand de realiteit beschrijft is dat een 'rare claim'? Ik vind het vooral stuitend dat mensen die hier reeds een bestaan hebben opgebouwd níet te allen tijde voorrang krijgen op de woningmarkt. Terwijl deze grote groep wél het fundament van onze samenleving vormt.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:52 schreef HowardRoark het volgende:
Deze man lijkt ook wel selectief te zijn en geen echte noodzaak te hebben voor een huis. Bovendien heeft hij dus een familie van vijf inclusief hemzelf, dan is ook niet elke woning geschikt.
[..]
Rare claim, is dit artikel nu ook al 'anti-asielzoeker'?
Moet je part time wel tenminste 5000 binnen halen met de 4 keer eis die bij veel particuliere woningen zijn.quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:10 schreef Badada het volgende:
[..]
Dat is geen ramp lijkt me. Mijn nichtje, die parttime werkt woont ook particulier. Wel haar wensen bijgesteld, maar het is natuurlijk geen volstrekte niemandsland. Ze had binnen twee jaar een woning.
Verschilt. Sommige vragen 3x de eis. Soms hoge borg, soms lage borg, soms garantstelling. Soms een half jaar de huur vooruit.quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Moet je part time wel tenminste 5000 binnen halen met de 4 keer eis die bij veel particuliere woningen zijn.
"gespreid" betalenquote:Op woensdag 8 juli 2026 17:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Moet je part time wel tenminste 5000 binnen halen met de 4 keer eis die bij veel particuliere woningen zijn.
‘Alles in het leven is maakbaar als je maar hard werkt, ik ben het bewijs’quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:10 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Ho, betrek mij er niet bij. Ik heb onlangs een veel te groot huis gekocht, gewoon omdat het kan.
Maar ik heb dan ook altijd hard gewerkt, altijd fulltime, en heel bewust ervoor gekozen iets op te bouwen alvorens aan kinderen te beginnen.
Ik kan je op een briefje meegeven dat Pascal geen 40 uur per week werkt.
Ja en zonder te klagen, van de bovenkant van de samenleving.quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Moet jij eigenlijk werken, torentje?
Met zijn inkomen heeft hij die huurtoeslag nodig om rond te komen. Moet hij de volle mep aan huur betalen (afhankelijk van waar hij terecht komt), dan moet hij zijn spaargeld aanspreken om de maand door te komen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 15:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Als je meer dan 40K op de bank hebt staan zou ik persoonlijk niet dat spaargeld gaan opmaken om maar in aanmerking te komen voor een paar honderd huurtoeslag per maand, maar blijkbaar is moeders van de matige financiële adviezen.
Dan zit je ook wel echt op het uiterste minimumloon en is het wellicht raadzaam om in deze arbeidsmarkt wat verder te gaan kijken.quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Met zijn inkomen heeft hij die huurtoeslag nodig om rond te komen. Moet hij de volle mep aan huur betalen (afhankelijk van waar hij terecht komt), dan moet hij zijn spaargeld aanspreken om de maand door te komen.
Als je een huur hebt van 1000 euro, zorgverzekering 180, water/licht ..., verzekeringen ..., internet ..., dan hou je niet veel over om als vrijgezel ook nog een beetje leuk te leven, als je dat allemaal moet doen van 2100 euro. En dan heeft ie nog niet eens een auto.
Van dit soort plaatjes moet ik altijd zo kotsen.quote:
dit idd. Ja we moeten sowieso bijbouwen maar wat je zelf ook aangeeft, aanwas verminderen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 20:12 schreef Red_85 het volgende:
Simpel rekensommetje hoe dit komt.
410.000 woningen al te kort in dit land
87.000 nieuwkomers als bevolkingsstijging per jaar.
75.000 huizen er bij per jaar, waarvan een fractie naar sociale huur gaat
Gemeenten die vooral statushouders (die nieuwkomers dus) voorrang geven op een woningen ipv volk wat er al is in NL.
Snap de sentimenten wel van de anti asielzoekersbrigades.
Stop je met die influx van kanslozen, is dit probleem in 5-6 jaar opgelost. Blijg je hiermee doorgaan, heb je in 20 jaar nog niks bereikt.
denk jij dat de immigratie af zal nemen?? ik denk het nietquote:Op woensdag 8 juli 2026 20:24 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dit idd. Ja we moeten sowieso bijbouwen maar wat je zelf ook aangeeft, aanwas verminderen.
Met 2 mensen per wooneenheid gemiddeld heb je met 18 miljoen inwoners 9 miljoen huizen nodigquote:Op woensdag 8 juli 2026 20:12 schreef Red_85 het volgende:
Simpel rekensommetje hoe dit komt.
410.000 woningen al te kort in dit land
87.000 nieuwkomers als bevolkingsstijging per jaar.
75.000 huizen er bij per jaar, waarvan een fractie naar sociale huur gaat
Gemeenten die vooral statushouders (die nieuwkomers dus) voorrang geven op een woningen ipv volk wat er al is in NL.
Snap de sentimenten wel van de anti asielzoekersbrigades.
Stop je met die influx van kanslozen, is dit probleem in 5-6 jaar opgelost. Blijg je hiermee doorgaan, heb je in 20 jaar nog niks bereikt.
quote:AI-overzicht
Nederland telt momenteel ongeveer 8,34 miljoen woningen voor circa 8,5 miljoen huishoudens.
Ongeveer 59% van de woningvoorraad is een koopwoning en 41% is een huurwoning.
Vanwege de bevolkingsgroei is er een aanzienlijk woningtekort van honderdduizenden huizen.
Hier is een specifiek overzicht van de Nederlandse woningmarkt:
Volkshuisvesting Nederland
Totaal aantal woningen: ca. 8,34 miljoen
Koopwoningen: ca. 4,7 miljoen (59%)
Huurwoningen: ca. 3,5 miljoen (41%), waarvan ruim een kwart via een woningcorporatie
Gemiddelde WOZ-waarde: ca. ¤ 398.000
Eengezinswoningen: Maakt 66% van de totale voorraad uit (waarvan 42% rijtjeshuizen)
Centraal Bureau voor de Statistiek | CBS
we maken kleine stapjes in de eu. Doorpakken.quote:Op woensdag 8 juli 2026 20:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
denk jij dat de immigratie af zal nemen?? ik denk het niet
Dat moet wel, dit gaat ook niet.quote:Op woensdag 8 juli 2026 20:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
denk jij dat de immigratie af zal nemen?? ik denk het niet
jawel gaat primaquote:
Gaat hier niks worden.quote:Op woensdag 8 juli 2026 21:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel gaat prima
waarom niet
de hele USA bestaat uit migranten
alle mensen wouden iets opbouwenquote:Op woensdag 8 juli 2026 21:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gaat hier niks worden.
De usa is opgebouwd door mensen die heel graag iets wouden opbouwen en heel veel Europeanen
Gouden combi
Mja, 't is niet alsof kopen of particuliere huur zo toegankelijk is. Waarschijnlijk werkt zijn vrouw/vriendin niet gezien de 3 kinderen. Als hij alleenverdiener is, moet ie minstens 4000 euro netto binnenhalen om een beetje redelijk te kunnen wonen met een relatief groot gezin.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:56 schreef AToontje87 het volgende:
Pascal zou zich moeten afvragen waarom hij, met zijn gezin van 5, nog steeds afhankelijk is van sociale woningbouw.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |