abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:11:22 #101
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221528508
Een nieuw artikel (met video van directeur Eppo van Nispen tot Sevenaar): Waarom de Schatkamer schokkend materiaal kan bevatten

Volgens mij zijn ze aan het voorsorteren op het oeuvre van De Leeuw _O_
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zondag 9 augustus 2026 @ 08:18:07 #102
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_221530947
1970: Best gezellige boel toen.
'T SCHAEP MET DE 5 POOTEN

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029392831

maandag 10 augustus 2026 @ 03:39:06 #103
328189 ArnieAlberts
pi_221539084
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 08:18 schreef spapaars het volgende:
1970: Best gezellige boel toen.
'T SCHAEP MET DE 5 POOTEN

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029392831

[ afbeelding ]
Helaas het enige wat er nog bewaard is ;( In 2006 is er natuurlijk een remake gemaakt met behulp van de originele scripts, eigenlijk ook nooit vertoond _O_
  maandag 10 augustus 2026 @ 03:43:39 #104
328189 ArnieAlberts
pi_221539085
De serie '30 minuten' van Arjan Ederveen staat er ook volledig op _O_ Ik wil graag deze aflevering in het bijzonder onder de aandacht brengen, 'Scenes behind the scenes'. Compleet met Alfred Lagarde als voice-over is dit een parodie op al die Showtime-reportages van destijds. Arjan Ederveen speelt hierin een soort van... Tsja, een soort gladdere André Hazes anno 1995? _O- Zijn vrouw 'Maris' is ook echt briljant. Eigenlijk profetisch, kijkend naar hoe Frans Bauer en zijn 'Maris' later altijd "zo gewoon zijn gebleven" _O-
  maandag 10 augustus 2026 @ 12:36:50 #105
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_221541698
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 03:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
De serie '30 minuten' van Arjan Ederveen staat er ook volledig op _O_ Ik wil graag deze aflevering in het bijzonder onder de aandacht brengen, 'Scenes behind the scenes'. Compleet met Alfred Lagarde als voice-over is dit een parodie op al die Showtime-reportages van destijds. Arjan Ederveen speelt hierin een soort van... Tsja, een soort gladdere André Hazes anno 1995? _O- Zijn vrouw 'Maris' is ook echt briljant. Eigenlijk profetisch, kijkend naar hoe Frans Bauer en zijn 'Maris' later altijd "zo gewoon zijn gebleven" _O-
Wel een beetje jammer dat de bronvermelding van 'Kijk naar het kind' niet gewoon netjes in de aftiteling stond
Bekijk deze YouTube-video
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
pi_221542482
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 21:11 schreef ArnieAlberts het volgende:
Een nieuw artikel (met video van directeur Eppo van Nispen tot Sevenaar): Waarom de Schatkamer schokkend materiaal kan bevatten

Volgens mij zijn ze aan het voorsorteren op het oeuvre van De Leeuw _O_
Helemaal prima, liever zo'n uitleg dan mogelijk controversiële beelden maar helemaal weglaten.

De meeste mensen kunnen zelf wel bedenken dat het in de tijd waarin het is opgenomen geplaatst moet worden, voor hen die dat niet kunnen (of willen), zetten ze er wat mij betreft maar een waarschuwing onder.
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
  maandag 10 augustus 2026 @ 14:41:04 #107
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221542497
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 20:12 schreef ArnieAlberts het volgende:
Een van de veel te weinig op de Schatkamer voorkomende tv-makers is Willem Ruis. Vandaag is ie precies 40 jaar dood. Ik had nu graag een link gedeeld naar al zijn programma's daar, maar schandalig genoeg is er zeer weinig terug te vinden. Ik gok dat de erven Ruis dit goed hebben dichtgetimmerd. Alleen van Vijf Tegen Vijf staan er wat volledige uitzendingen. O+
Vooral de shows van de laatste jaren lijken me wel tof, die programma's die hij in een circustent presenteerde. Dat moet ook vlak voor zijn dood zijn geweest.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221542996
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 03:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
De vervolgserie 25 Minuten staat er ook op. Met oa Ederveen die als Eugenie Groenhuyzen een Business Class-achtig programma voor vrouwen presenteert en The making of Nina Brink the Musical.
pi_221543483
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 20:12 schreef ArnieAlberts het volgende:
Een van de veel te weinig op de Schatkamer voorkomende tv-makers is Willem Ruis. Vandaag is ie precies 40 jaar dood. Ik had nu graag een link gedeeld naar al zijn programma's daar, maar schandalig genoeg is er zeer weinig terug te vinden. Ik gok dat de erven Ruis dit goed hebben dichtgetimmerd. Alleen van Vijf Tegen Vijf staan er wat volledige uitzendingen. O+
Een beetje off-topic, maar welk (financieel) belang wordt er door de erfgenamen dan gediend door dit soort stokoude TV-programma’s, die toch nooit meer herhaald gaan worden, achter slot en grendel te houden?
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:21:28 #110
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_221544340
Ruis was in mijn herinnering wel een beetje handtastelijk met de kandidaten (plus dat ie niet echt zachtzinnig was in zijn uitspraken), misschien denken ze dat t beter een mooie herinnering kan blijven, dan dat er met de ogen van nu een mening over gegeven wordt.
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
pi_221545320
Ik mis try before you die (eerste serie). Weet iemand of dat nog komt?
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 02:25:29 #112
328189 ArnieAlberts
pi_221545861
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:21 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ruis was in mijn herinnering wel een beetje handtastelijk met de kandidaten (plus dat ie niet echt zachtzinnig was in zijn uitspraken), misschien denken ze dat t beter een mooie herinnering kan blijven, dan dat er met de ogen van nu een mening over gegeven wordt.
Met alle respect - je herinnering is niet geheel juist. Handtastelijk? Hij kuste (met wederzijds instemmen) als eerste presentator zijn vrouwelijke kandidaten bij begroeting of kennismaking. We zijn toch hopelijk niet zo terug in de tijd aan het gaan dat we dat nu weer als taboe gaan zien.

Hij was echt een meester in het neerzetten en uitmeten van een groot en spannend spel. Schoot ie daarin door? Zeker, vooral in die laatste seizoenen. Het beruchte 'Stommeling!'-incident, wat vervolgens groots werd gepersifleerd in PISA, was denk ik wel een dieptepuntje voor 'm. Dat was namelijk het moment dat hij zich teveel liet meeslepen door de kandidaten, die hij het zo gunde om die grote prijs te winnen.

Ik presenteer een stukje uit De Sterrenshow, 18 februari 1985, eerste seizoen:

Bekijk deze YouTube-video

quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:41 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Vooral de shows van de laatste jaren lijken me wel tof, die programma's die hij in een circustent presenteerde. Dat moet ook vlak voor zijn dood zijn geweest.
Absoluut. De productie was insane; de eerste reeks van De Sterrenshow moest door afspraken met de inzamelingsperiode noodgedwongen in de wintermaanden van 1984-1985 plaatsvinden, met ELKE WEEK EEN LIVE UITZENDING vanuit een andere plek in het land. Vanuit het grootste elektronische circus ter wereld. Drie podia, 2 gigantisch vidiwalls en een podium boven het publiek.

In het kort: drie kandidaten die een wens in de amusementssector hadden die in het programma uit kon komen, waarna het publiek op de tribune kon stemmen welke twee kandidatenkoppels overbleven. Die gingen daarna spelen voor prijzen en een kans op de hoofdprijs in het legendarische finalespel, "DE TRRRRRAP" _O_ 10 minuten, 5 spellen, waaronder de tegenwoordig onlosmakelijk met spelshows verbonden ring-spiraal. En dit alles opgevuld met afvalspelletjes, zoals die waarbij het eerste afgevallen kandidatenkoppel uit dozen kon kiezen en zo alsnog met 10.000 gulden naar huis kon gaan. En met groots opgezette showblokken rondom Starlight Express; dit werd na een paar weken trouwens teruggetrokken, want Andrew Lloyd Webber had lucht van de productie gekregen en op straffe van een rechtszaak geëist dat ze zijn musical niet zouden plagiëren.

Het was een gigantisch dure productie, dus dat de VARA er in 1985-1986 een tweede reeks aan hing was eigenlijk voor iedereen van de crew onbegrijpelijk _O- Vanaf toen gelukkig wel eens per maand, maar bij de tweede show werd ineens bekend dat de VARA in heel zwaar weer zat en bijna failliet was. Toen ging de geldkraan dicht, moest het programma 'semi-live' (om 18:00 werd het programma al opgenomen, toen de band met de koerier naar Hilversum en zo alsnog vanuit de regie uitzenden) en werd er overal op bezuinigd (de tent bleef vast in Utrecht staan). En Ruis werd dat seizoen zichtbaar (ook tijdens de uitzendingen zelf) geïrriteerder en toonde steeds meer zijn ontevredenheid over de VARA.

Willem Ruis' TV-oeuvre is echt op te delen in vier grote stukken;
1) zijn tijd bij de KRO als ambitieuze mede-presentator van een totaalprogramma, de 'JCJ Van Speykshow' (helaas niks van bewaard, behalve enkel wat film-inlassen van reportages)
2) zijn tijd bij de KRO als spelleider in 'De Willem Ruis Show'
3) een seizoen als presentator op de Duitse televisie én zijn tijd bij de VARA als Showmaster in de Willem Ruis Lotto Show (1981-1984)
4) zijn twee seizoenen bij de VARA als bedenker, producent én presentator van De Sterrenshow (1984-1986)

Die vierde periode werd hij niet alleen inhoudelijk en creatief gezien eindverantwoordelijke over alles, hij werd het ook op ZAKELIJK gebied. En dat veranderde alles. De Sterrenshow was van begin tot eind zijn creatie, alles had hij daaraan bedacht dus trok ie zich alles gigantisch aan.

Nou, tel daar een ongeluk tijdens repetities van een Sterrenshow (waarbij hij na een val op rolschaatsen -voor een nummer dat ie uiteindelijk notabene nooit zou doen- een nekwervel verschoof), als gevolg daarvan regelmatig pijnklachten (maar uit angst voor doktoren weigerde hij het ziekenhuis te bezoeken) en zijn overmatig cokegebruik bij op, en je hebt een ongelofelijke handgranaat. En op 4 augustus 1986 ging die af.

Mijn favoriete periode van zijn carrière zijn deel 3 en 4, maar dat is voornamelijk omdat er van deel 1 en 2 amper iets bewaard is, helaas. Ik denk dat de KRO-spelshows vooral indruk maken omdat je ziet hoe hij zijj tijd heel ver vooruit was. Hij was adrem en had met iedereen een praatje, van publiek tot panelleden, van sterren tot kabelsjouwer. Dat was ongekend in die tijd, een presentator was toen een brave borst die keurig van kruisje naar kruisje liep. Enter Willem Ruis: die zorgde wel dat de camera hém volgde. En niet omgekeerd.

Bij de Lotto Shows kon ie eindelijk doen wat ie het liefste wilde, showblokken spelen, zingen en dansen met de grootste sterren naast 'm. Het was niet altijd goed, maar het was ambitieus. En theater naar televisie halen, daarin was hij wel één van de allereersten.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 02:47:24 #113
328189 ArnieAlberts
pi_221545874
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 17:56 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Een beetje off-topic, maar welk (financieel) belang wordt er door de erfgenamen dan gediend door dit soort stokoude TV-programma’s, die toch nooit meer herhaald gaan worden, achter slot en grendel te houden?
Goeie vraag. Je mag eerlijk van mij weten, ik snap dat soms ook niet helemaal. Dat dit afwijkt van hoe het ooit was mag duidelijk zijn: in 2007 werden zijn programma's nog in een oeuvre-maand integraal herhaald op het digitale kanaal van Hilversum Best (later Best24/NPO Best, later compleet gecastreerd en verdergegaan als NPO 1 Extra). Misschien heeft de opkomst van YouTube en het uploaden van korte clipjes daar er iets mee te maken.

Wellicht is het niet eens iets financieels, maar gewoon omwille van persoonlijke redenen. De kinderen van zouden bijvoorbeeld kunnen willen (en let op, ik speculeer nu) dat de beelden tegenwoordig niet makkelijk volledig ingezien kunnen worden om door anderen helemaal kapot-geanalyseerd te worden. Zo van, 'kijk, het was helemaal niet zo bijzonder of goed wat ie deed', of 'kijk, hier jatte hij van die of die', of 'kijk, hier en hier stond ie stijf van de coke, kijk hier maar naar zijn ogen'.

Willem Ruis is één van de weinigen bij wie het gelukt is om dat door de erven rechtmatig strak in handen te houden, via advocaten. Een beetje het Bassie en Adriaan-model; alleen hun rechthebbenden bepalen waar de beelden en, belangrijker nog, in welke vorm deze vertoond worden.

Er is eigenlijk maar één iemand die dat in de Nederlandse televisiearchieven ook voor elkaar heeft gekregen, en dat is helemaal absurd. Daarbij is namelijk letterlijk in diens testament vastgelegd dat er voor elk programma "waarin [de presentator] zintuigelijk aanwezig of te gast was" afzonderlijk toestemming tot hergebruik gevraagd moet worden. Hoogst uitzonderlijk, maar het gebeurt.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 02:48:44 #114
328189 ArnieAlberts
pi_221545875
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 22:20 schreef PotjeSambal het volgende:
Ik mis try before you die (eerste serie). Weet iemand of dat nog komt?
Sterk, miste ik ook! Ik heb wel een paar items gevonden in de serie 'Weg met 3'. :*
pi_221547813
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:34 schreef TLC het volgende:
Twee afleveringen bekeken van een journalistiek programma dat nodig gemist wordt in deze tijd :

Het zwarte schaap

Een aflevering met 'de zwarte weduwe' rost van tonningen ('hitler was geen dictator' en de opnames van lijken uit een concentratiekamp waren eigenlijk slachtoffers van het bombardement op Dresden 8)7 8)7 ) en een aflevering met hans janmaat.

Ik mis Inge Diepman op de tv ;(
Dit is inderdaad ook weer zo'n 'vergeten' pareltje.

Ik kwam een lijstje tegen met alle gasten (38). Leek me aardig om de lijst ook hier te posten, voor wie nog iets van een specifiek persoon wil terug kijken :)

SPOILER: 'gastenlijst' Het Zwarte Schaap
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:33:07 #116
328189 ArnieAlberts
pi_221552857
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 12:56 schreef KinKiJan het volgende:
Er staan 37 items in de schatkamer. Wie ontbreekt, of ontbreken in geval van dubbel materiaal, weet ik niet.
Maar dat weet ik wel, want dat is Pim Fortuyn; wel in je lijst opgenomen, maar die aflevering is als enige niet openlijk beschikbaar.
pi_221553033
Gelukkig hebben we YouTube nog: Bekijk deze YouTube-video

De uitzending met Rost van Tonningen kan ik me wel herinneren. Ik logeerde bij mijn oma en ik heb haar zelden zo te keer zien gaan als toen over iets wat op de tv was, terwijl ze normaal ook al niet heel "stil" televisie keek :D
  woensdag 12 augustus 2026 @ 01:33:01 #118
328189 ArnieAlberts
pi_221553117
Toch is ook de uitzending met Ratelband een aanradertje. Inge Diepman fileerde hem compleet, maar hij weet toch de volledige uitzending op stelten te zetten door met een waterpistooltje aan te komen en één van zijn gasten met drie flinke schoten nat te spuiten. Een wetenschapper die nog het meest mild van iedereen was en begint met 'Ik had niks tegen Emile Ratelband tot ik hier ging zitten vanavond', en het objectief wilde benaderen. De uitzending wordt stilgelegd en via de zendermicrofoon horen we Emile vanuit de kleedkamer excuses maken. Absurde televisie, eigenlijk.
pi_221558009
is er ergens een lijst met 'updates' of een overzicht met nieuw beschikbaar materiaal? Ik kan nu niet zien wat nieuw is in de schatkamer en wat er al in stond.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 02:20:17 #120
328189 ArnieAlberts
pi_221559733
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2026 20:19 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
is er ergens een lijst met 'updates' of een overzicht met nieuw beschikbaar materiaal? Ik kan nu niet zien wat nieuw is in de schatkamer en wat er al in stond.
Nee, enkel wat updates af en toe vanuit B&G zelf op hun hoofdpagina en/of socials.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')