Ik als harteloze kan (kon) me er niets bij voorstellen.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het 'Jezus in mijn hart accepteren' een erg ongelukkige formulering van het Christelijke geloof.
Nooit ook maar iets van gemerkt/ervaren ... etc.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In mijn ervaring is het geloof dan ook geen puur theoretisch iets, maar een spirituele aangelegenheid, iets dat je daadwerkelijk aan den lijve ervaart.
Best aandoenlijk dat iemand patronen en patroondoorbrekingen in de zintuigen en de wereld om zich heen als magisch kan ervaren.quote:Op maandag 20 juli 2026 18:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Nooit ook maar iets van gemerkt/ervaren ... etc.
Ach, laten we zeggen dat sommige gelovigen zichzelf misleiden met hun "persoonlijke ervaringen met het Hogere." Rationeel denkende mensen weten (of minder strikt geformuleerd: menen te weten) al lang dat psychologie en hersenprocessen (zonder goddelijke oorsprong) de oorzaak is van die ervaring.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 09:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Best aandoenlijk dat iemand patronen en patroondoorbrekingen in de zintuigen en de wereld om zich heen als magisch kan ervaren.
Met de wetenschap erbij is dat soms interessanter en soms wat saaier, maar goed. Ik geniet nog even van al het beton en asfalt en blijf me nog even verbazen over het rentmeesterschap van selecte groepen Christenen die het uitroeien van bevolkingen openlijk steunen.
Het willen geloven en bewijzen van magie is net een spel whack-the-mole waar ze zelf niet aan deelnemen. "Verklaar dit!". Verklaart iemand het, zitten ze alweer elders.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 09:14 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ach, laten we zeggen dat sommige gelovigen zichzelf misleiden met hun "persoonlijke ervaringen met het Hogere." Rationeel denkende mensen weten (of minder strikt geformuleerd: menen te weten) al lang dat psychologie en hersenprocessen (zonder goddelijke oorsprong) de oorzaak is van die ervaring.
"dat komt omdat je je hart niet openstelt. Dan staat God machteloos."quote:Op maandag 20 juli 2026 18:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Nooit ook maar iets van gemerkt/ervaren ... etc.
Voor welke huidige god volgens sommigen eigenlijk? Musk? Netanyahu? Ben Gvir? Trump? De hele fascistische bende bijelkaar?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
"dat komt omdat je je hart niet openstelt. Dan staat God machteloos."
Ach, ja dat zal het zijn natuurlijk .....quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:25 schreef hoatzin het volgende:
Zwakke God dan.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom een zwakke God aanbidden die geen enkele belangstelling heeft voor wat hij geschapen heeft?quote:
Ik geloof zelf niet in een Abrahammitische religie, maar vind dit niet echt beste argument. Want werkelijk alles is een 'menselijk product'. Onze hele taal. Dat bewijst op zichzelf niets. Niet het bestaan van iets, maar ook niet het niet-bestaan van niets.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 15:53 schreef Pixelman het volgende:
Het is uitermate merkwaardig om te zien hoe miljarden mensen wereldwijd houvast vinden in het abrahamitisch geloof terwijl het fundament m.i. toch echt niet meer is dan een product van menselijk denken. Dit gedachtegoed is feitelijk nergens op gebaseerd dan op oeroude bronnen die door de eeuwen heen continu zijn geredigeerd. Dat redigeren gebeurde door mensen van vlees en bloed die destijds vaak hun eigen (politieke of maatschappelijke) motieven hadden om verhalen naar hun hand te zetten. Als je kritisch kijkt naar hoe religieuze teksten zijn ontstaan, van mondelinge overleveringen tot latere politiek gedreven concilies, kun je het eigenlijk niet anders kwalificeren dan als een verzameling menselijke verzinsels en fantasierijke gedachten. Verschillende historische en archeologische inzichten tonen bijvoorbeeld aan dat grote verhalen uit de Schrift, zoals de uittocht uit Egypte of de zondvloed, in het echt nooit sporen hebben achtergelaten die hun mythische proporties rechtvaardigen. Ook het feit dat verhalen over wonderen en maagdelijke geboortes in de oudheid vaker werden gebruikt om leiders of goddelijke figuren legitimiteit te geven, versterkt dat beeld alleen maar. Geloof is daardoor vooral een knap staaltje menselijke verhalenvertellerij dat in de loop der tijd onterecht het label 'goddelijke waarheid' heeft gekregen. Uiteindelijk is er niets mis met troost putten uit mooie verhalen maar we moeten wel durven inzien dat we hier slechts te maken hebben met eeuwenoude fictie en niet met feiten.
Diversen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 14:58 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Hoe kun je nou bereid zijn om in een god te gaan geloven? Heb je zoiets van, laat bewijs maar links liggen ik kies gewoon een simplistische mindset of hoe werkt dat?
Leuke parallel. Dan is god & religie dus een menselijk ontwikkeld product, zoals taal dat is?quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik geloof zelf niet in een Abrahammitische religie, maar vind dit niet echt beste argument. Want werkelijk alles is een 'menselijk product'. Onze hele taal. Dat bewijst op zichzelf niets. Niet het bestaan van iets, maar ook niet het niet-bestaan van niets.
Uiteraard??quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Leuke parallel. Dan is god & religie dus een menselijk ontwikkeld product, zoals taal dat is?
Je kunt niet "in opdracht" iets gaan geloven. Iets moet jou in de overtuiging brengen dat het waar is.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De boodschap in de bijbel is dus niet "Jezus in je hart accepteren", maar geloof en bekering.
...
Ik heb mij 19 jaar geleden bekeerd na een persoonlijke zoektocht naar waarheid en zingeving.
Eensch.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:45 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Waarom een zwakke God aanbidden die geen enkele belangstelling heeft voor wat hij geschapen heeft?
Dank je.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:19 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Fijn dat er hier een mod actief wordt.
Derde keer op filo hoorquote:Op donderdag 23 juli 2026 15:24 schreef Pixelman het volgende:
[..]
En veel plezier hier gewenst, natuurlijk.
Ik had de aankondiging al elders gelezen trouwens
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |