abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221137449
Kan iemand met een juridische achtergrond mij uitleggen hoe het mogelijk is dat Volkert van der G na slechts 12 jaar in de gevangenis gewoon kan en mag participeren in de maatschappij?

Beetje een random moment voor zo'n topic, maar ik zag hem laatst zitten bij een festival en ik vroeg het me toch af :D Is hij nu echt al helemaal 'klaar' met zijn straf? Really?
pi_221137467
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:19 schreef Solispolar het volgende:
Kan iemand met een juridische achtergrond mij uitleggen hoe het mogelijk is dat Volkert van der G na slechts 12 jaar in de gevangenis gewoon kan en mag participeren in de maatschappij?

Beetje een random moment voor zo'n topic, maar ik zag hem laatst zitten bij een festival en ik vroeg het me toch af :D Is hij nu echt al helemaal 'klaar' met zijn straf? Really?
Welke partij?

De man heeft zijn straf uitgezeten en dat hij vervroegd is vrijgelaten is niet zijn schuld.
Bovendien wat je ook zegt en wat je deze man ook toewenst, Pim komt nooit meer terug.

Ga verder met je leven.
pi_221137472
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:23 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Welke partij?

De man heeft zijn straf uitgezeten en dat hij vervroegd is vrijgelaten is niet zijn schuld.
Bovendien wat je ook zegt en wat je deze man ook toewenst, Pim komt nooit meer terug.

Ga verder met je leven.
Zo dan. Rustig hoor. Ik wens niemand wat toe. Ik vraag me alleen af of dit nou de maximum straf is voor dit soort lieden? Ik zou iets van TBS en dwangverpleging verwachten bij iemand die een koudbloedige moord heeft gepleegd? Besef dat er ook gewoon mensen zijn die naast zo'n guy wonen hé.. ik vond het oprecht al raar om hem te zien bij zo'n festival. Wat doet hij als hij het weet niet eens is met iemand, weer door de kop schieten?
pi_221137496
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:25 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Zo dan. Rustig hoor. Ik wens niemand wat toe. Ik vraag me alleen af of dit nou de maximum straf is voor dit soort lieden? Ik zou iets van TBS en dwangverpleging verwachten bij iemand die een koudbloedige moord heeft gepleegd? Besef dat er ook gewoon mensen zijn die naast zo'n guy wonen hé.. ik vond het oprecht al raar om hem te zien bij zo'n festival. Wat doet hij als hij het weet niet eens is met iemand, weer door de kop schieten?
Dat snap ik. Maar hij is echt niet de enige moordenaar die zijn straf heeft uitgezeten en nu weer vrij rondloopt.
En als ik heel eerlijk mag zijn, vind ik het best eng hoe sommige users hier over hem praten.
Net alsof wat hij gedaan heeft 10 miljoen keer erger is dan de moordenaar van Lisa of die twee in Amerka die dat 2-jarig hummeltje letterlijk kapot hebben geslagen.

Pim is dood. En Pim blijft dood. En wat je ook denkt, zegt of voelt, je verandert hier niks meer aan.
En jij kunt dan hier alweer het zoveelste topic over Volkert openen, het is gewoon zonde van je tijd.
  woensdag 24 juni 2026 @ 16:38:18 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_221137548
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:25 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Zo dan. Rustig hoor. Ik wens niemand wat toe. Ik vraag me alleen af of dit nou de maximum straf is voor dit soort lieden? Ik zou iets van TBS en dwangverpleging verwachten bij iemand die een koudbloedige moord heeft gepleegd? Besef dat er ook gewoon mensen zijn die naast zo'n guy wonen hé.. ik vond het oprecht al raar om hem te zien bij zo'n festival. Wat doet hij als hij het weet niet eens is met iemand, weer door de kop schieten?
TBS kan alleen worden opgelegd als er een geestelijke afwijking is die mogelijk behandeld kan worden. Het gaat er om of de veroordeelde in staat was om tijdens het plegen van de daad zich te realiseren dat wat hij of zij deed niet goed was. Dat sluit dus verschillende soorten misdadigers uit, zoals psychopaten (die wel een geestelijke afwijking hebben, maar beseffen dat wat ze deden fout was, en daar van genieten), maar ook mensen die vanuit een politieke overtuiging dit deden. Wat VG nu ook denkt van zijn daad, er valt niets aan te behandelen.

Hij is voor de moord veroordeeld tot 18 jaar gevangenis, en volgens de regels die op het moment van veroordeling golden heeft hij dan recht op een terugkeer in de maatschappij van 2/3e van de straf te hebben uitgezeten, zolang hij zich maar netjes gedroeg tijdens zijn gevangenschap.

Wat wel opvallend was dat bij zijn vrijlating er een aantal voorwaarden waren gesteld, waarvan er een of meer door een rechter als onwettig werden beoordeeld. Dat had natuurlijk Teeven de gelegenheid gegeven om de afspraken opnieuw te beoordelen, maar natuurlijk was hij, als lid van de reguliere partijen en niet gehinderd door enig rechtsgevoel, VG heel dankbaar, dus gebeurde er niets (terwijl hij erom bekend stond de meest vuile trucs uit te halen om mensen achter de tralies te krijgen waar hij een hekel aan had).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 24 juni 2026 @ 16:40:53 #6
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_221137569
In 2003 waren de straffen gemiddeld nog een stuk lager en Volkert kwam nog in aanmerking voor de strafkorting zoals die toen geldig was

Dit had je met 5 seconden kunnen opzoeken
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_221137574
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:40 schreef Caland het volgende:
In 2003 waren de straffen gemiddeld nog een stuk lager en Volkert kwam nog in aanmerking voor de strafkorting zoals die toen geldig was

Dit had je met 5 seconden kunnen opzoeken
Dit.

Vooral de laatste zin.

Opgelost slotje.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221137664
oke slotje dan maar :) Ik dacht dat dit een forum was.
pi_221137709
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:25 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Zo dan. Rustig hoor. Ik wens niemand wat toe. Ik vraag me alleen af of dit nou de maximum straf is voor dit soort lieden? Ik zou iets van TBS en dwangverpleging verwachten bij iemand die een koudbloedige moord heeft gepleegd? Besef dat er ook gewoon mensen zijn die naast zo'n guy wonen hé.. ik vond het oprecht al raar om hem te zien bij zo'n festival. Wat doet hij als hij het weet niet eens is met iemand, weer door de kop schieten?
In mijn beleving is een moord een moord. Warm- of koudbloedig. Je maakt een einde aan het leven van iemand anders.
  woensdag 24 juni 2026 @ 16:59:24 #10
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_221137711
De moord werd niet gezien als terrorisme. Je kan mooie discussies voeren of een terroristisch oogpunt wel of niet te onderbouwen was bij de moord op Fortuyn. Politieke en terroristische moorden vloeien wat dat betreft wel in elkaar over vind ik. Maar zelfs als je al een terroristisch oogpunt aan de moord op Fortuyn kan toevoegen; toen golden er nog geen extra strenge straffen voor terrorisme. Die kwamen in 2004.
Blaf me vol
pi_221137722
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 17:00 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Sow koekoek
Maar ik vind je wel lief hoor. :*
Nou ja, soms dan. :{w
  woensdag 24 juni 2026 @ 17:04:40 #12
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221137741
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:52 schreef Solispolar het volgende:
oke slotje dan maar :) Ik dacht dat dit een forum was.
Maar wat wil je nu precies weten eigenlijk?
Je kunt eea bespreken tot je een ons weegt, maar hij heeft zijn straf met goed gedrag uitgezeten, en (dus) na 2/3e vrijgelaten.

Dus ja: hij is klaar met zijn straf.

Vind ik persoonlijk ook wat van hoor (als in: te kort) maar hier moeten we het als maatschappij mee doen nu.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221137753
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:59 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
De moord werd niet gezien als terrorisme. Je kan mooie discussies voeren of een terroristisch oogpunt wel of niet te onderbouwen was bij de moord op Fortuyn. Politieke en terroristische moorden vloeien wat dat betreft wel in elkaar over vind ik. Maar zelfs als je al een terroristisch oogpunt aan de moord op Fortuyn kan toevoegen; toen golden er nog geen extra strenge straffen voor terrorisme. Die kwamen in 2004.
En dat heb ik dus altijd als een heikel punt beschouwd. Slechts een week voor de verkiezingen wordt Pim vermoord.
Ik blijf het heel raar vinden. Vooral omdat kort van te voren dat debat op tv liet zien dat de poppetjes een voor een werden omgegooid door Pim.

Ik zou nooit op Pim gestemd hebben, maar ik schrok me kapot toen ik van zijn dood hoorde.
Ik had toen dezelfde angst als bij die aanval op de Twin Towers.

En ik weiger dus te geloven dat Volkert alleen en op eigen initiatief gehandeld heeft.
pi_221137764
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 17:04 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Maar wat wil je nu precies weten eigenlijk?
Je kunt eea bespreken tot je een ons weegt, maar hij heeft zijn straf met goed gedrag uitgezeten, en (dus) na 2/3e vrijgelaten.

Dus ja: hij is klaar met zijn straf.

Vind ik persoonlijk ook wat van hoor (als in: te kort) maar hier moeten we het als maatschappij mee doen nu.
Juist. Zoveel moordenaars die nu ook vrij rondlopen of (nog erger) ontsnappen tijdens begeleid of onbegeleid verlof.
Daar zou ik me meer zorgen over maken. Want morgen kan ik of wie dan ook, zo'n mafketel tegenkomen en dan het loodje moeten leggen.
  Moderator woensdag 24 juni 2026 @ 18:00:40 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221138052
Als hij de hele straf had uit moeten zitten was hij ook al jaren vrij
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 24 juni 2026 @ 18:03:43 #16
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_221138071
Sommigen verdienen geen tweede kans. Gelukkig wordt ie vaak belaagd buiten
pi_221138169
Het was een politieke moord waarover nooit rekenschap is afgelegd. Prof. Dr. Fortuyn maakte een goede kans om de verkiezingen te winnen en de miljardenaanschaf van de F35 (JSF) tegen te houden. Nadat was omgelegd draaide zijn partijgenoten als een blad aan een boom en gingen soepel akkoord met de miljarden voor de JSF.

Het was dus niet zo maar een moord, maar een rechtstreekse aanval op de democratie. Uiteraard wordt dit laatste door alle linkse partijen inclusief D66 en VVD nadrukkelijk ontkend, wat onderdeel is van de tragedie.
  Moderator woensdag 24 juni 2026 @ 18:23:25 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221138211
In werkelijkheid duurde het nog 11 jaar voor er eindelijk besloten werd f35 aan te schaffen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 24 juni 2026 @ 18:28:43 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221138251
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:25 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Zo dan. Rustig hoor. Ik wens niemand wat toe. Ik vraag me alleen af of dit nou de maximum straf is voor dit soort lieden? Ik zou iets van TBS en dwangverpleging verwachten bij iemand die een koudbloedige moord heeft gepleegd? Besef dat er ook gewoon mensen zijn die naast zo'n guy wonen hé.. ik vond het oprecht al raar om hem te zien bij zo'n festival. Wat doet hij als hij het weet niet eens is met iemand, weer door de kop schieten?
Toen hij in de gevangenis zat hadden zoveel mensen praatjes dat ze hem wel te grazen zouden nemen, etc. Nu kan hij gewoon overal vrij rondlopen en niemand steekt een vinger uit.
The End Times are wild
pi_221138252
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:03 schreef Jahr00n het volgende:
Sommigen verdienen geen tweede kans. Gelukkig wordt ie vaak belaagd buiten
Dat is dus niet aan jou om dit te bepalen.
pi_221138260
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Toen hij in de gevangenis zat hadden zoveel mensen praatjes dat ze hem wel te grazen zouden nemen, etc. Nu kan hij gewoon overal vrij rondlopen en niemand steekt een vinger uit.
Terecht toch? We willen toch geen bananencultuur?
  Moderator woensdag 24 juni 2026 @ 18:30:03 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221138261
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Toen hij in de gevangenis zat hadden zoveel mensen praatjes dat ze hem wel te grazen zouden nemen, etc. Nu kan hij gewoon overal vrij rondlopen en niemand steekt een vinger uit.
Was vooral dat mensen hoopten dat anderen het klusje wel ff zouden klaren volgens mij

Die hopen dat nog steeds
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 24 juni 2026 @ 18:30:24 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221138264
Maar allemaal grootspraak dus..
The End Times are wild
  woensdag 24 juni 2026 @ 18:30:39 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221138266
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Terecht toch? We willen toch geen bananencultuur?
Ik niet i.i.g..
The End Times are wild
pi_221138292
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:17 schreef Kottnauer het volgende:
Het was een politieke moord waarover nooit rekenschap is afgelegd. Prof. Dr. Fortuyn maakte een goede kans om de verkiezingen te winnen en de miljardenaanschaf van de F35 (JSF) tegen te houden. Nadat was omgelegd draaide zijn partijgenoten als een blad aan een boom en gingen soepel akkoord met de miljarden voor de JSF.

Het was dus niet zo maar een moord, maar een rechtstreekse aanval op de democratie. Uiteraard wordt dit laatste door alle linkse partijen inclusief D66 en VVD nadrukkelijk ontkend, wat onderdeel is van de tragedie.
Dit is onzin van de bovenste plank. De eerste de beste Jan Lul uit Schubbekuttenveen kan het niet eens.
De democratie slopen door een enkel schot.
pi_221138299
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik niet i.i.g..
Niemand wil dit.
  woensdag 24 juni 2026 @ 18:40:01 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_221138325
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:17 schreef Kottnauer het volgende:
- blaat-
Uiteraard wordt dit laatste door alle linkse partijen inclusief D66 en VVD nadrukkelijk ontkend, wat onderdeel is van de tragedie.
Ja, dat zijn echt enorm linkse partijen. _O-
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 24 juni 2026 @ 19:23:33 #28
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221138649
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:19 schreef Solispolar het volgende:
Kan iemand met een juridische achtergrond mij uitleggen hoe het mogelijk is dat Volkert van der G na slechts 12 jaar in de gevangenis gewoon kan en mag participeren in de maatschappij?

Beetje een random moment voor zo'n topic, maar ik zag hem laatst zitten bij een festival en ik vroeg het me toch af :D Is hij nu echt al helemaal 'klaar' met zijn straf? Really?
Dit was nog in een tijd dat 1 moord nog niet een levenslange gevangenisstraf opleverde. Daar moest je toen meerdere moorden voor hebben gepleegd. Nu is dat denk ik anders.

Dus andere tijd. En het motief zou misschien ook kunnen mee spelen.

Kijk, ik begrijp ergens wel waarom hij het heeft gedaan. In zijn hoofd zag hij in Fortuyn een nieuwe Hitler, dus dat betekent niet dat Fortuyn echt een nieuwe Hitler was, daar ben ik het niet mee eens, maar in Volkerts hoofd, was hij dat wel. Dat heeft hij ook in de rechtbank gezegd. Hij heeft hem dood geschoten niet vanwege persoonlijke psycho motieven, maar om de samenleving te beschermen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 24 juni 2026 @ 19:26:00 #29
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221138671
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:19 schreef Solispolar het volgende:
Is hij nu echt al helemaal 'klaar' met zijn straf? Really?
Ik denk dat hij nooit echt klaar is met zijn straf, want op veel plekken waar hij zich vertoont, kan hij worden herkend en dan is hij een soort loslopend wild.

Zowel rechts maar ook links (zoals left laser) is nou niet bepaald een fan van hem, zoals je in dat festival filmpje hebt kunnen zien.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221138719
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:31 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat snap ik. Maar hij is echt niet de enige moordenaar die zijn straf heeft uitgezeten en nu weer vrij rondloopt.
En als ik heel eerlijk mag zijn, vind ik het best eng hoe sommige users hier over hem praten.
Net alsof wat hij gedaan heeft 10 miljoen keer erger is dan de moordenaar van Lisa of die twee in Amerka die dat 2-jarig hummeltje letterlijk kapot hebben geslagen.

Pim is dood. En Pim blijft dood. En wat je ook denkt, zegt of voelt, je verandert hier niks meer aan.
En jij kunt dan hier alweer het zoveelste topic over Volkert openen, het is gewoon zonde van je tijd.
:{w
pi_221138731
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:31 schreef Hiddendoe het volgende:
En als ik heel eerlijk mag zijn, vind ik het best eng hoe sommige users hier over hem praten.
Net alsof wat hij gedaan heeft 10 miljoen keer erger is dan de moordenaar van Lisa of die twee in Amerka die dat 2-jarig hummeltje letterlijk kapot hebben geslagen.
Koekoek.
pi_221138837
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:33 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Koekoek.
Wat koekoek?
Heb je geen inhoud? Hou dan je mond.
pi_221138846
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:26 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik denk dat hij nooit echt klaar is met zijn straf, want op veel plekken waar hij zich vertoont, kan hij worden herkend en dan is hij een soort loslopend wild.

Zowel rechts maar ook links (zoals left laser) is nou niet bepaald een fan van hem, zoals je in dat festival filmpje hebt kunnen zien.
Zullen we gaan turven?
pi_221138860
quote:
2s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:32 schreef Moass het volgende:

[..]
:{w
Dat zijn de feiten. Pim kan voor jou niets meer doen.
pi_221138881
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:45 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Wat koekoek?
Heb je geen inhoud? Hou dan je mond.
Ik heb meer inhoud in het topje van mijn pink dan jij in je hele lichaam.
Jij hebt gewoon niet het lef om over de feiten te praten.
pi_221138895
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:47 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat zijn de feiten. Pim kan voor jou niets meer doen.
En ik niet voor Pim inderdaad.
  woensdag 24 juni 2026 @ 19:56:20 #37
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221138948
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:46 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Zullen we gaan turven?
Turven, waarvoor?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221138980
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Turven, waarvoor?
Wie hem wel en wie hem niet willen ombrengen.

Ik wil hem dus niet ombrengen omdat hij geen bedreiging is voor mijn persoon.
  woensdag 24 juni 2026 @ 20:00:26 #39
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221138989
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:59 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Wie hem wel en wie hem niet willen ombrengen.

Ik wil hem dus niet ombrengen omdat hij geen bedreiging is voor mijn persoon.
Ik denk inderdaad niet ombrengen, vanwege de hoge gevangenisstraffen. Maar hij zal wel hier en daar getreiterd of bedreigd zijn geworden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221140124
Toffe gast lijkt me dat, ook al is hij kaal.

We maken allemaal wel eens een blunder en ik vind niet dat je hem daar nog op kunt veroordelen, dat is namelijk al gedaan in het verleden en hij heeft zijn straf gehad.
pindazakje
  woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:55 #41
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221140206
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:17 schreef Kottnauer het volgende:
Het was een politieke moord waarover nooit rekenschap is afgelegd. Prof. Dr. Fortuyn maakte een goede kans om de verkiezingen te winnen en de miljardenaanschaf van de F35 (JSF) tegen te houden. Nadat was omgelegd draaide zijn partijgenoten als een blad aan een boom en gingen soepel akkoord met de miljarden voor de JSF.

Het was dus niet zo maar een moord, maar een rechtstreekse aanval op de democratie. Uiteraard wordt dit laatste door alle linkse partijen inclusief D66 en VVD nadrukkelijk ontkend, wat onderdeel is van de tragedie.
Hoe diskwalificeer ik me voor een discussie zonder me te diskwalificeren voor een discussie?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 24 juni 2026 @ 21:47:07 #42
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221140228
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Toen hij in de gevangenis zat hadden zoveel mensen praatjes dat ze hem wel te grazen zouden nemen, etc. Nu kan hij gewoon overal vrij rondlopen en niemand steekt een vinger uit.
Dus jij hebt geen problemen met eerwraak? Je bent voor de Sharia, waar 'oog om oog, tand om tand' prominent figureert?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 24 juni 2026 @ 21:54:07 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221140336
quote:
18s.gif Op woensdag 24 juni 2026 21:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Dus jij hebt geen problemen met eerwraak? Je bent voor de Sharia, waar 'oog om oog, tand om tand' prominent figureert?
Waar lees je dat? En wat heeft dit met eerwraak te maken?
The End Times are wild
pi_221140431
Lijkt me meer een hitman dan een psychopatische moordenaar, buiten de moord op Fortuyn heeft hij volgens mij geen wetten overtreden, dus wss ingehuurd door Ad Melkert & co
pi_221142429
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:23 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dit was nog in een tijd dat 1 moord nog niet een levenslange gevangenisstraf opleverde. Daar moest je toen meerdere moorden voor hebben gepleegd. Nu is dat denk ik anders.

Dus andere tijd. En het motief zou misschien ook kunnen mee spelen.

Kijk, ik begrijp ergens wel waarom hij het heeft gedaan. In zijn hoofd zag hij in Fortuyn een nieuwe Hitler, dus dat betekent niet dat Fortuyn echt een nieuwe Hitler was, daar ben ik het niet mee eens, maar in Volkerts hoofd, was hij dat wel. Dat heeft hij ook in de rechtbank gezegd. Hij heeft hem dood geschoten niet vanwege persoonlijke psycho motieven, maar om de samenleving te beschermen.
Ah, een fan van Volkert spreekt.
pi_221142648
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Toen hij in de gevangenis zat hadden zoveel mensen praatjes dat ze hem wel te grazen zouden nemen, etc. Nu kan hij gewoon overal vrij rondlopen en niemand steekt een vinger uit.
Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.. maar de maatschappij moet je beschermen tegen dit soort lieden. 12 jaar is natuurlijk een absolute grap. Voor grote drugsvergrijpen kan je soms al enkele jaren krijgen. Zie ook onderstaande reactie: dat betekent dat Wilders dus ook zijn leven niet zeker is met deze man op vrije voeten?

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:23 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dit was nog in een tijd dat 1 moord nog niet een levenslange gevangenisstraf opleverde. Daar moest je toen meerdere moorden voor hebben gepleegd. Nu is dat denk ik anders.

Dus andere tijd. En het motief zou misschien ook kunnen mee spelen.

Kijk, ik begrijp ergens wel waarom hij het heeft gedaan. In zijn hoofd zag hij in Fortuyn een nieuwe Hitler, dus dat betekent niet dat Fortuyn echt een nieuwe Hitler was, daar ben ik het niet mee eens, maar in Volkerts hoofd, was hij dat wel. Dat heeft hij ook in de rechtbank gezegd. Hij heeft hem dood geschoten niet vanwege persoonlijke psycho motieven, maar om de samenleving te beschermen.
Tsjah.. ik vind lieden als Timmermans ook heel gevaarlijk voor onze samenleving (maar dan precies andersom); moet ik ook maar een geweer pakken dan? Daar heb je toch je democratische stem voor?
  donderdag 25 juni 2026 @ 08:19:43 #47
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221142701
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 08:02 schreef Solispolar het volgende:
Tsjah.. ik vind lieden als Timmermans ook heel gevaarlijk voor onze samenleving (maar dan precies andersom); moet ik ook maar een geweer pakken dan? Daar heb je toch je democratische stem voor?
Ik heet Harvest he.
Geen Volkert.

Misschien kun je een brief naar hem sturen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 25 juni 2026 @ 08:31:47 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221142748
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 21:54 schreef LXIV het volgende:

[..]
Waar lees je dat? En wat heeft dit met eerwraak te maken?
Nou ja, je klonk nogal teleurgesteld toen je zei, dat hij nu overal vrij kan rondlopen en niemand een vinger uitsteekt. Alsof je liever zou zien dat al die toetsenbordhelden wel degelijk met V. zouden afrekenen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 25 juni 2026 @ 08:33:13 #49
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_221142755
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 22:02 schreef DrDentz het volgende:
Lijkt me meer een hitman dan een psychopatische moordenaar, buiten de moord op Fortuyn heeft hij volgens mij geen wetten overtreden, dus wss ingehuurd door Ad Melkert & co
De enige politicus die ooit koelbloedig vermoord is en dat kwam de rest veel te goed uit.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_221142855
De ironie is dat ze in Amerika meer weten over Lee Harvey Oswald dan wij in Nederland over Volkert van der Graaf, terwijl eerstgenoemde nog voor zijn strafzaak begon is doodgeschoten.

Het steekt nog altijd dat deze man door justitie zo sterk beschermd en afgezonderd is tijdens het hele proces. Tevens ook na zijn vrijlating. Een oplettend burger moest maar concluderen dat hij inmiddels weer vrij rondliep. Die paar kruimels die het volk is toegeworpen kreeg om zodoende een enigzins geloofwaardig narratief te schetsen waarom hij Pim moest doodschieten. Werkelijk waar lachwekkend.

Dat juist left laser hem opzocht voor antwoorden. De hele zaak is vanaf begin tot eind krampachtig onder het tapijt geschoven om rechts maar niet in de kaart te spelen, met net genoeg berichtgeving om nog enigszins de schijn van objectiviteit te kunnen projecteren.
  donderdag 25 juni 2026 @ 11:00:09 #51
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_221143720
Het geweld komt altijd van links :r
Dying whore's cancer heater!!!!!!
  donderdag 25 juni 2026 @ 11:02:11 #52
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221143758
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2026 11:00 schreef Rozevla het volgende:
Het geweld komt altijd van links :r
Ja, dat zien we in Loosdrecht, Iran, Venezuela, op de caraibische Zee, Libanon. Allemaal links geweld |:(
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 25 juni 2026 @ 11:05:30 #53
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_221143844
quote:
18s.gif Op donderdag 25 juni 2026 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, dat zien we in Loosdrecht, Iran, Venezuela, op de caraibische Zee, Libanon. Allemaal links geweld |:(
Echt he

Verrotte gasten :r
Dying whore's cancer heater!!!!!!
pi_221144284
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2026 08:19 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik heet Harvest he.
Geen Volkert.

Misschien kun je een brief naar hem sturen.
Maar jij zegt toch dat je het begrijpt, omdat Volkert denkt dat dit de nieuwe Hitler zou worden.

Mijn vraag is dan: wat gebeurt er als Volkert morgen wakker wordt en weer een potentiële nieuwe Hitler ziet? weer naar de zwarte markt voor een geweer?
  donderdag 25 juni 2026 @ 12:20:21 #55
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221144375
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 12:04 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Maar jij zegt toch dat je het begrijpt, omdat Volkert denkt dat dit de nieuwe Hitler zou worden.

Mijn vraag is dan: wat gebeurt er als Volkert morgen wakker wordt en weer een potentiële nieuwe Hitler ziet? weer naar de zwarte markt voor een geweer?
Begrijpen betekent niet het goedkeuren, tolereren, of hetzelfde willen doen/verwensen.

Ik leg alleen uit waarom hij zo heeft gehandeld en dat het ook misschien van invloed kan zijn geweest op zijn straf.
Het was namelijk niet persoonlijk. Niet te vergelijken met een sadist die puur moordt vanwege zijn eigen lust of zo.

Want dat laatste is namelijk een ziekte/stoornis die niet of nauwelijks valt te behandelen, waardoor het herhalingsgevaar groot is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Redactie Frontpage donderdag 25 juni 2026 @ 12:22:50 #56
500946 crew  Professionele-Idioot
Palm Beach Pete
pi_221144398
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:19 schreef Solispolar het volgende:
Kan iemand met een juridische achtergrond mij uitleggen hoe het mogelijk is dat Volkert van der G na slechts 12 jaar in de gevangenis gewoon kan en mag participeren in de maatschappij?

Beetje een random moment voor zo'n topic, maar ik zag hem laatst zitten bij een festival en ik vroeg het me toch af :D Is hij nu echt al helemaal 'klaar' met zijn straf? Really?
Juridisch gezien is hij niet “na 12 jaar klaar” geweest. Hij is veroordeeld tot 18 jaar gevangenisstraf voor de moord op Pim Fortuyn. Na 12 jaar kwam hij in 2014 voorwaardelijk vrij, omdat hij toen twee derde van zijn straf had uitgezeten. Dat was toen de geldende regeling voor voorwaardelijke invrijheidstelling.

Het belangrijke verschil is dus: hij zat niet meer fysiek in de gevangenis, maar zijn straf liep juridisch nog door. Tussen 2014 en 2020 had hij voorwaarden, zoals reclasseringstoezicht, meldplicht, contactverboden en beperkingen rond media-uitingen. Het OM zei destijds ook expliciet: de straf is 18 jaar, niet 12 jaar.

Op 30 april 2020 eindigde die proeftijd. Volgens het OM had hij op dat moment zijn volledige straf ondergaan en golden er daarna geen voorwaarden meer. Dus ja, juridisch gezien is hij sindsdien “klaar” met zijn straf en staat hij niet meer onder toezicht van OM of reclassering.

Dat voelt voor veel mensen natuurlijk heel krom, zeker bij zo’n politieke moord. Maar in een rechtsstaat werkt het zo: als iemand zijn opgelegde straf heeft uitgezeten, mag de overheid hem daarna niet zomaar blijven beperken omdat mensen hem nog steeds gevaarlijk of verwerpelijk vinden. Dan moet er een nieuwe wettelijke grond zijn, bijvoorbeeld een nieuwe strafzaak, maatregel of concreet verbod.

Nog een nuance: de regels zijn later aangescherpt. Sinds 1 juli 2021 is voorwaardelijke invrijheidstelling niet meer automatisch op twee derde en is de v.i.-periode maximaal twee jaar. Onder de nieuwe regels zou iemand met 18 jaar cel dus niet meer al na 12 jaar op dezelfde manier vrijkomen.

Dus kort gezegd: moreel kun je daar van alles van vinden, maar juridisch is hij sinds 2020 volledig vrij man. Daarom mag hij in principe gewoon naar een festival, boodschappen doen, werken, wonen en deelnemen aan de maatschappij.

Aldus OpenAI
I'm just Palm Beach Pete, gonna play some tennis today, going into town, have lunch.
pi_221144487
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 12:20 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Begrijpen betekent niet het goedkeuren, tolereren, of hetzelfde willen doen/verwensen.

Ik leg alleen uit waarom hij zo heeft gehandeld en dat het ook misschien van invloed kan zijn geweest op zijn straf.
Het was namelijk niet persoonlijk. Niet te vergelijken met een sadist die puur moordt vanwege zijn eigen lust of zo.

Want dat laatste is namelijk een ziekte/stoornis die niet of nauwelijks valt te behandelen, waardoor het herhalingsgevaar groot is.
Ik snap je punt in de basis hoor. Maar dan blijft nog steeds de vraag: wat als hij het weer niet eens is met een politiek leider? Want als er nu een nieuwe Pim op zou staan, slikt Volkert dan een keer en kijkt hij de andere kant op?

Kom op, het is toch onwerkelijk dat deze guy na 12 jaar weer vrij rondloopt. Je zult er maar naast wonen zeg.
pi_221144572
quote:
18s.gif Op donderdag 25 juni 2026 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, dat zien we in Loosdrecht, Iran, Venezuela, op de caraibische Zee, Libanon. Allemaal links geweld |:(
Loosdrecht vergelijken met het regime in Teheran dat zonder blikken of blozen met scherp schiet op studentenprotesten is wel een beetje vreemd hè.
  donderdag 25 juni 2026 @ 12:37:09 #59
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221144596
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 12:28 schreef Solispolar het volgende:
Want als er nu een nieuwe Pim op zou staan, slikt Volkert dan een keer en kijkt hij de andere kant op?
Weet ik niet, niemand kent die gozer eigenlijk. Hij heeft zich ooit een keer laten filmen in zo'n reportage net na zijn vrijlating, en jaren daarna is die twee keer getreiterd door Left Laser.

Als ik moet gokken denk ik niet dat hij zin heeft om weer jaren te gaan zitten. Soms hoor je ex gedetineerden wel eens zeggen van "gevangenis valt wel mee, en was best gezellig" Maar dat is echt stoere bullshit praat. Niemand vind het leuk om zo lang vast te zitten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 25 juni 2026 @ 14:06:13 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221145193
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 08:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Nou ja, je klonk nogal teleurgesteld toen je zei, dat hij nu overal vrij kan rondlopen en niemand een vinger uitsteekt. Alsof je liever zou zien dat al die toetsenbordhelden wel degelijk met V. zouden afrekenen.
Dat verzin je er zelf bij. Er staat letterlijk wat er staat. Het ging mij om de stoere praatjes die men had
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')