abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juni 2026 @ 11:00:09 #51
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_221143720
Het geweld komt altijd van links :r
Dying whore's cancer heater!!!!!!
  donderdag 25 juni 2026 @ 11:02:11 #52
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221143758
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2026 11:00 schreef Rozevla het volgende:
Het geweld komt altijd van links :r
Ja, dat zien we in Loosdrecht, Iran, Venezuela, op de caraibische Zee, Libanon. Allemaal links geweld |:(
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 25 juni 2026 @ 11:05:30 #53
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_221143844
quote:
18s.gif Op donderdag 25 juni 2026 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, dat zien we in Loosdrecht, Iran, Venezuela, op de caraibische Zee, Libanon. Allemaal links geweld |:(
Echt he

Verrotte gasten :r
Dying whore's cancer heater!!!!!!
pi_221144284
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2026 08:19 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik heet Harvest he.
Geen Volkert.

Misschien kun je een brief naar hem sturen.
Maar jij zegt toch dat je het begrijpt, omdat Volkert denkt dat dit de nieuwe Hitler zou worden.

Mijn vraag is dan: wat gebeurt er als Volkert morgen wakker wordt en weer een potentiële nieuwe Hitler ziet? weer naar de zwarte markt voor een geweer?
  donderdag 25 juni 2026 @ 12:20:21 #55
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221144375
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 12:04 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Maar jij zegt toch dat je het begrijpt, omdat Volkert denkt dat dit de nieuwe Hitler zou worden.

Mijn vraag is dan: wat gebeurt er als Volkert morgen wakker wordt en weer een potentiële nieuwe Hitler ziet? weer naar de zwarte markt voor een geweer?
Begrijpen betekent niet het goedkeuren, tolereren, of hetzelfde willen doen/verwensen.

Ik leg alleen uit waarom hij zo heeft gehandeld en dat het ook misschien van invloed kan zijn geweest op zijn straf.
Het was namelijk niet persoonlijk. Niet te vergelijken met een sadist die puur moordt vanwege zijn eigen lust of zo.

Want dat laatste is namelijk een ziekte/stoornis die niet of nauwelijks valt te behandelen, waardoor het herhalingsgevaar groot is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Redactie Frontpage donderdag 25 juni 2026 @ 12:22:50 #56
500946 crew  Professionele-Idioot
Palm Beach Pete
pi_221144398
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:19 schreef Solispolar het volgende:
Kan iemand met een juridische achtergrond mij uitleggen hoe het mogelijk is dat Volkert van der G na slechts 12 jaar in de gevangenis gewoon kan en mag participeren in de maatschappij?

Beetje een random moment voor zo'n topic, maar ik zag hem laatst zitten bij een festival en ik vroeg het me toch af :D Is hij nu echt al helemaal 'klaar' met zijn straf? Really?
Juridisch gezien is hij niet “na 12 jaar klaar” geweest. Hij is veroordeeld tot 18 jaar gevangenisstraf voor de moord op Pim Fortuyn. Na 12 jaar kwam hij in 2014 voorwaardelijk vrij, omdat hij toen twee derde van zijn straf had uitgezeten. Dat was toen de geldende regeling voor voorwaardelijke invrijheidstelling.

Het belangrijke verschil is dus: hij zat niet meer fysiek in de gevangenis, maar zijn straf liep juridisch nog door. Tussen 2014 en 2020 had hij voorwaarden, zoals reclasseringstoezicht, meldplicht, contactverboden en beperkingen rond media-uitingen. Het OM zei destijds ook expliciet: de straf is 18 jaar, niet 12 jaar.

Op 30 april 2020 eindigde die proeftijd. Volgens het OM had hij op dat moment zijn volledige straf ondergaan en golden er daarna geen voorwaarden meer. Dus ja, juridisch gezien is hij sindsdien “klaar” met zijn straf en staat hij niet meer onder toezicht van OM of reclassering.

Dat voelt voor veel mensen natuurlijk heel krom, zeker bij zo’n politieke moord. Maar in een rechtsstaat werkt het zo: als iemand zijn opgelegde straf heeft uitgezeten, mag de overheid hem daarna niet zomaar blijven beperken omdat mensen hem nog steeds gevaarlijk of verwerpelijk vinden. Dan moet er een nieuwe wettelijke grond zijn, bijvoorbeeld een nieuwe strafzaak, maatregel of concreet verbod.

Nog een nuance: de regels zijn later aangescherpt. Sinds 1 juli 2021 is voorwaardelijke invrijheidstelling niet meer automatisch op twee derde en is de v.i.-periode maximaal twee jaar. Onder de nieuwe regels zou iemand met 18 jaar cel dus niet meer al na 12 jaar op dezelfde manier vrijkomen.

Dus kort gezegd: moreel kun je daar van alles van vinden, maar juridisch is hij sinds 2020 volledig vrij man. Daarom mag hij in principe gewoon naar een festival, boodschappen doen, werken, wonen en deelnemen aan de maatschappij.

Aldus OpenAI
I'm just Palm Beach Pete, gonna play some tennis today, going into town, have lunch.
pi_221144487
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 12:20 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Begrijpen betekent niet het goedkeuren, tolereren, of hetzelfde willen doen/verwensen.

Ik leg alleen uit waarom hij zo heeft gehandeld en dat het ook misschien van invloed kan zijn geweest op zijn straf.
Het was namelijk niet persoonlijk. Niet te vergelijken met een sadist die puur moordt vanwege zijn eigen lust of zo.

Want dat laatste is namelijk een ziekte/stoornis die niet of nauwelijks valt te behandelen, waardoor het herhalingsgevaar groot is.
Ik snap je punt in de basis hoor. Maar dan blijft nog steeds de vraag: wat als hij het weer niet eens is met een politiek leider? Want als er nu een nieuwe Pim op zou staan, slikt Volkert dan een keer en kijkt hij de andere kant op?

Kom op, het is toch onwerkelijk dat deze guy na 12 jaar weer vrij rondloopt. Je zult er maar naast wonen zeg.
pi_221144572
quote:
18s.gif Op donderdag 25 juni 2026 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, dat zien we in Loosdrecht, Iran, Venezuela, op de caraibische Zee, Libanon. Allemaal links geweld |:(
Loosdrecht vergelijken met het regime in Teheran dat zonder blikken of blozen met scherp schiet op studentenprotesten is wel een beetje vreemd hè.
  donderdag 25 juni 2026 @ 12:37:09 #59
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221144596
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 12:28 schreef Solispolar het volgende:
Want als er nu een nieuwe Pim op zou staan, slikt Volkert dan een keer en kijkt hij de andere kant op?
Weet ik niet, niemand kent die gozer eigenlijk. Hij heeft zich ooit een keer laten filmen in zo'n reportage net na zijn vrijlating, en jaren daarna is die twee keer getreiterd door Left Laser.

Als ik moet gokken denk ik niet dat hij zin heeft om weer jaren te gaan zitten. Soms hoor je ex gedetineerden wel eens zeggen van "gevangenis valt wel mee, en was best gezellig" Maar dat is echt stoere bullshit praat. Niemand vind het leuk om zo lang vast te zitten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 25 juni 2026 @ 14:06:13 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221145193
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 08:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Nou ja, je klonk nogal teleurgesteld toen je zei, dat hij nu overal vrij kan rondlopen en niemand een vinger uitsteekt. Alsof je liever zou zien dat al die toetsenbordhelden wel degelijk met V. zouden afrekenen.
Dat verzin je er zelf bij. Er staat letterlijk wat er staat. Het ging mij om de stoere praatjes die men had
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')