abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 mei 2026 @ 22:25:25 #26
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220932450
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Andersom ook, dat wordt nog wel eens vergeten.
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:59 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

:')
Vreemd verhaal. Russische militaire voorraden raken de ene dag droog en "out of ammo", en de volgende dag is de interne productie in Rusland dusdanig opgeschaald dat de aantallen die Oekraïne nodig hebben "niets" zijn vergeleken met wat nodig is. _O-
Het westen zit klem tussen twee narratieven: rusland verliest en is zwak en anderzijds we moeten meer uitgeven aan defensie amders spreken wij op termijn Russisch.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220932578
twitter
  zondag 31 mei 2026 @ 23:26:49 #28
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220932650
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Waarom eigenlijk? Dit soort video's zijn er zoveel van beide kanten, je zou er een compilatie van een uur van kunnen maken en dan hou je nog genoeg materiaal over.
vanwege de censuur in Rusland, natuurlijk
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zondag 31 mei 2026 @ 23:30:01 #29
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220932655
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jij denkt dat er t72 tanks over de dam zouden rijden als we niet van 1,5 naar 2,0 procent waren gegroeid?
Kijk eens verder dan je eigen provincie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 31 mei 2026 @ 23:30:34 #30
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220932657
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Oorlog is een slachting van mensen die elkaar niet kennen, ten behoeve van mensen die elkaar kennen, maar elkaar niet afslachten.
Aldus Paul Valéry
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zondag 31 mei 2026 @ 23:32:11 #31
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220932660
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jij denkt dat er t72 tanks over de dam zouden rijden als we niet van 1,5 naar 2,0 procent waren gegroeid?
Dat denkt helemaal niemand en dat weet je *O*
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zondag 31 mei 2026 @ 23:45:57 #32
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_220932690
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:02 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit geldt ook voor de Nederlandse krijgsmacht hoor. Vooral heel veel investeren in dure wapensystemen die maar niet van de grond komen of technologisch zijn achterhaald en totaal niet bij machte zijn om korte ontwikkelcycli te initiëren laat staan managen. Het is te hopen dat we ondersteuning krijgen van Oekraïne of we best practices af gaan kijken, want anders zie ik het somber in. De kennis en kunde bij de Nederlandse krijgsmacht is ondermaats.
  zondag 31 mei 2026 @ 23:51:41 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220932707
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:45 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dit geldt ook voor de Nederlandse krijgsmacht hoor. Vooral heel veel investeren in dure wapensystemen die maar niet van de grond komen of technologisch zijn achterhaald en totaal niet bij machte zijn om korte ontwikkelcycli te initiëren laat staan managen. Het is te hopen dat we ondersteuning krijgen van Oekraïne of we best practices af gaan kijken, want anders zie ik het somber in. De kennis en kunde bij de Nederlandse krijgsmacht is ondermaats.
Dat is niet alleen een probleem van de krijgsmacht, maar vooral ook van de onderliggende defensie-industrie. De huidige prikkels in het Westen zijn simpelweg niet ingericht op wat Oekraïne doet.

Defensiebedrijven verdienen hun geld met complexe, kapitaalintensieve systemen waarvan de ontwikkeling jaren of zelfs decennia duurt: gevechtsvliegtuigen, fregatten, raketsystemen, radarplatforms. Hoe geavanceerder, schaarser en duurder het systeem, hoe winstgevender de contracten en hoe stabieler de inkomstenstroom.

Een drone die voor een paar honderd euro wordt gebouwd, maandelijks wordt aangepast aan veranderende omstandigheden op het slagveld en vervolgens massaal wordt verbruikt, past nauwelijks binnen dat model. Vanuit zakelijk perspectief is het veel aantrekkelijker om één systeem van honderden miljoenen te verkopen dan honderdduizenden goedkope drones die voortdurend moeten worden herontworpen.

Oekraïne heeft noodgedwongen een model ontwikkeld dat meer lijkt op de software-industrie dan op de traditionele defensie-industrie: korte ontwikkelcycli, snelle iteratie, decentrale innovatie en voortdurende aanpassing aan de vijand. Dat staat haaks op de logica van veel westerse defensieprojecten, waar aanbestedingen, certificeringstrajecten en bureaucratische processen vaak langer duren dan de volledige levenscyclus van een Oekraïense dronegeneratie.

De echte uitdaging voor NAVO-landen is daarom niet alleen technologische achterstand voorkomen, maar vooral leren hoe je een organisatie en industrie bouwt die kan concurreren met een innovatietempo dat gemeten wordt in weken in plaats van jaren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 31 mei 2026 @ 23:53:45 #34
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220932716
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is niet alleen een probleem van de krijgsmacht, maar vooral ook van de onderliggende defensie-industrie. De huidige prikkels in het Westen zijn simpelweg niet ingericht op wat Oekraïne doet.

Defensiebedrijven verdienen hun geld met complexe, kapitaalintensieve systemen waarvan de ontwikkeling jaren of zelfs decennia duurt: gevechtsvliegtuigen, fregatten, raketsystemen, radarplatforms. Hoe geavanceerder, schaarser en duurder het systeem, hoe winstgevender de contracten en hoe stabieler de inkomstenstroom.

Een drone die voor een paar honderd euro wordt gebouwd, maandelijks wordt aangepast aan veranderende omstandigheden op het slagveld en vervolgens massaal wordt verbruikt, past nauwelijks binnen dat model. Vanuit zakelijk perspectief is het veel aantrekkelijker om één systeem van honderden miljoenen te verkopen dan honderdduizenden goedkope drones die voortdurend moeten worden herontworpen.

Oekraïne heeft noodgedwongen een model ontwikkeld dat meer lijkt op de software-industrie dan op de traditionele defensie-industrie: korte ontwikkelcycli, snelle iteratie, decentrale innovatie en voortdurende aanpassing aan de vijand. Dat staat haaks op de logica van veel westerse defensieprojecten, waar aanbestedingen, certificeringstrajecten en bureaucratische processen vaak langer duren dan de volledige levenscyclus van een Oekraïense dronegeneratie.

De echte uitdaging voor NAVO-landen is daarom niet alleen technologische achterstand voorkomen, maar vooral leren hoe je een organisatie en industrie bouwt die kan concurreren met een innovatietempo dat gemeten wordt in weken in plaats van jaren.
ik hoop dat Oekraïne het grote Rusland veranderd in een 12 tal ongevaarlijke losse boeven landjes
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220932806
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:02 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ja Notes veterans is wel een groot kanaal. Hier is hun kanaal.

De drone in Roemenië was inderdaad een Russische drone, bericht de bekendste Roemeense krant.

[ Bericht 16% gewijzigd door oheng op 01-06-2026 00:10:46 ]
  maandag 1 juni 2026 @ 00:12:27 #36
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220932921
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:45 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dit geldt ook voor de Nederlandse krijgsmacht hoor. Vooral heel veel investeren in dure wapensystemen die maar niet van de grond komen of technologisch zijn achterhaald en totaal niet bij machte zijn om korte ontwikkelcycli te initiëren laat staan managen. Het is te hopen dat we ondersteuning krijgen van Oekraïne of we best practices af gaan kijken, want anders zie ik het somber in. De kennis en kunde bij de Nederlandse krijgsmacht is ondermaats.
Defensie kan dat prima. Alleen is defensie gebonden aan de politieke regelgevingswaan(zin) van de dag met aanbestedingsprocedures en alles, eea uiteraard gelardeerd met een activistisch "koopt niet bij die en die" sausje.

Het lag bv. niet aan defensie dat het F35 project zo stroef verliep. Nee, dat kwam omdat de politiek en allerlei andere nitwitten er weer wat van moesten vinden en de boel gingen traineren.
pi_220933047
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 00:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Defensie kan dat prima. Alleen is defensie gebonden aan de politieke regelgevingswaan(zin) van de dag met aanbestedingsprocedures en alles, eea uiteraard gelardeerd met een activistisch "koopt niet bij die en die" sausje.

Het lag bv. niet aan defensie dat het F35 project zo stroef verliep. Nee, dat kwam omdat de politiek en allerlei andere nitwitten er weer wat van moesten vinden en de boel gingen traineren.
Dat de definitieve aankoop van de F-35 in Rutte II werd uitgesteld tot het volgende kabinet was helemaal geen gekke beslissing gezien de staat van de overheidsfinancien hier destijds en tegelijkertijd de ontwikkelingsproblemen en vertragingen aan de andere kant van de grote plas. Had qua levertijden haast niks gescheeld, al die eerste vliegtuigen waren toen nog in low-rate production en aangewezen voor USAF, IAF. Sterker nog, dat wachten maakte de kist zelfs goedkoper voor ons.
pi_220933363
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
[..]
Het westen zit klem tussen twee narratieven: rusland verliest en is zwak en anderzijds we moeten meer uitgeven aan defensie amders spreken wij op termijn Russisch.
Nee, bovenstaande zie je vaak bij russofonen. Die zien de situatie zwartwit en begrijpen niet hoe Rusland enerzijds verlies kan lijden in Oekraïne, en anderzijds een bedreiging is voor Europa.
Want dat wordt niet uitgelegd in de Russische propaganda die hen voedt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  maandag 1 juni 2026 @ 07:55:27 #39
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_220933433
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is niet alleen een probleem van de krijgsmacht, maar vooral ook van de onderliggende defensie-industrie. De huidige prikkels in het Westen zijn simpelweg niet ingericht op wat Oekraïne doet.

Defensiebedrijven verdienen hun geld met complexe, kapitaalintensieve systemen waarvan de ontwikkeling jaren of zelfs decennia duurt: gevechtsvliegtuigen, fregatten, raketsystemen, radarplatforms. Hoe geavanceerder, schaarser en duurder het systeem, hoe winstgevender de contracten en hoe stabieler de inkomstenstroom.

Een drone die voor een paar honderd euro wordt gebouwd, maandelijks wordt aangepast aan veranderende omstandigheden op het slagveld en vervolgens massaal wordt verbruikt, past nauwelijks binnen dat model. Vanuit zakelijk perspectief is het veel aantrekkelijker om één systeem van honderden miljoenen te verkopen dan honderdduizenden goedkope drones die voortdurend moeten worden herontworpen.

Oekraïne heeft noodgedwongen een model ontwikkeld dat meer lijkt op de software-industrie dan op de traditionele defensie-industrie: korte ontwikkelcycli, snelle iteratie, decentrale innovatie en voortdurende aanpassing aan de vijand. Dat staat haaks op de logica van veel westerse defensieprojecten, waar aanbestedingen, certificeringstrajecten en bureaucratische processen vaak langer duren dan de volledige levenscyclus van een Oekraïense dronegeneratie.

De echte uitdaging voor NAVO-landen is daarom niet alleen technologische achterstand voorkomen, maar vooral leren hoe je een organisatie en industrie bouwt die kan concurreren met een innovatietempo dat gemeten wordt in weken in plaats van jaren.
Mooi verwoord en niks aan toe te voegen.

Dit artikel maakt het dan ook pijnlijk duidelijk: https://www.politico.eu/a(...)ult-armin-papperger/

quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 00:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Defensie kan dat prima. Alleen is defensie gebonden aan de politieke regelgevingswaan(zin) van de dag met aanbestedingsprocedures en alles, eea uiteraard gelardeerd met een activistisch "koopt niet bij die en die" sausje.

Het lag bv. niet aan defensie dat het F35 project zo stroef verliep. Nee, dat kwam omdat de politiek en allerlei andere nitwitten er weer wat van moesten vinden en de boel gingen traineren.
Ah daarom loopt het zeker zo soepel met de ASW-fregatten?
  maandag 1 juni 2026 @ 08:33:42 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220933823
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 07:55 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Mooi verwoord en niks aan toe te voegen.

Dit artikel maakt het dan ook pijnlijk duidelijk: https://www.politico.eu/a(...)ult-armin-papperger/
[..]
Ah daarom loopt het zeker zo soepel met de ASW-fregatten?
Want dat is de schuld van specifiek defensie? Of heeft dat een andere oorzaak?

Edit: Waarom pak je bv. de Zr.Ms Den Helder niet, weinig externe bemoeienis en vanaf ondertekening contract binnen 5 jaar in dienst gesteld.

[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 01-06-2026 08:47:00 ]
  maandag 1 juni 2026 @ 08:38:28 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220933892
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 02:00 schreef Radegast het volgende:

[..]
Dat de definitieve aankoop van de F-35 in Rutte II werd uitgesteld tot het volgende kabinet was helemaal geen gekke beslissing gezien de staat van de overheidsfinancien hier destijds en tegelijkertijd de ontwikkelingsproblemen en vertragingen aan de andere kant van de grote plas. Had qua levertijden haast niks gescheeld, al die eerste vliegtuigen waren toen nog in low-rate production en aangewezen voor USAF, IAF. Sterker nog, dat wachten maakte de kist zelfs goedkoper voor ons.
Jij weet net zo goed als mij dat vanaf dag 1 dat project getraineerd is door alles en iedereen t/m het bespelen van de publieke opinie aan toe. Er zijn ook hier hele topics volgeschreven door leken die de luchtmacht alleen van open dagen kennen maar wel wisten te vertellen hoe kut die kist wel niet was en we toch echt wat anders moesten kopen... Defensie was vrij duidelijk, het is en was de beste kist, period. Het had hier in Nederland allemaal veel sneller gekund.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 08:40:29 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220933901
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 07:55 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Mooi verwoord en niks aan toe te voegen.

Dit artikel maakt het dan ook pijnlijk duidelijk: https://www.politico.eu/a(...)ult-armin-papperger/
[..]
Ah daarom loopt het zeker zo soepel met de ASW-fregatten?
Nee dat ontwerp werd aangepast omdat de Belgen ze anders niet konden betalen, moet nu aangepast worden omdat ze te klein zijn voor de benodigde wapens en nu piepen de Belgen dat ze ze niet kunnen betalen

Dat project is een prachtig voorbeeld waarom een EU leger er nooit gaat komen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 1 juni 2026 @ 08:51:24 #43
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220933992
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee dat ontwerp werd aangepast omdat de Belgen ze anders niet konden betalen, moet nu aangepast worden omdat ze te klein zijn voor de benodigde wapens en nu piepen de Belgen dat ze ze niet kunnen betalen

Dat project is een prachtig voorbeeld waarom een EU leger er nooit gaat komen
Tegen de tijd dat die varen zijn we 10 jaar verder en zijn ze alweer verouderd. Traag, trager, traagst.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 08:52:10 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220934000
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Tegen de tijd dat die varen zijn we 10 jaar verder en zijn ze alweer verouderd.
Das altijd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 1 juni 2026 @ 09:47:53 #45
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220934444
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 07:55 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Mooi verwoord en niks aan toe te voegen.

Dit artikel maakt het dan ook pijnlijk duidelijk: https://www.politico.eu/a(...)ult-armin-papperger/
[..]
Ah daarom loopt het zeker zo soepel met de ASW-fregatten?
Wat een arrogantie van die CEO van Rheinmetall. En dat voor een bedrijf wat zelf nou ook niet bepaald een lichtend voorbeeld van innovatie is geweest.

Rheinmetall heeft al de grootste moeite om de productie fatsoenlijk op stoom te krijgen. Laat staan dat ze tot grote innovaties in staat zijn.
pi_220934481
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:40 schreef sp3c het volgende:
Dat project is een prachtig voorbeeld waarom een EU leger er nooit gaat komen
Nee, legers die je te laag in de organisatie hun eigen acquisitie laat doen zijn idd niet realistisch.

Daarom doen die dat meestal helemaal in de top.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 10:00:42 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220934486
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2026 09:58 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, legers die je te laag in de organisatie hun eigen acquisitie laat doen zijn idd niet realistisch.

Daarom doen die dat meestal helemaal in de top.
Ja en die top durft geen knopen door te hakken daar zijn beide projecten een mooi voorbeeld van en hoe meer landen er meedoen hoe groter het probleem
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220934487
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:00 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ja en die top durft geen knopen door te hakken
Je bedoeld dat die top (Europees leger), niet bestaat?
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 10:01:57 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220934489
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:01 schreef ExTec het volgende:

[..]
Je bedoeld dat die top (Europees leger), niet bestaat?
Nee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220934494
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee
Oh, ok.

Newsflash: die top (van een Europees geintegreerd leger), bestaat niet.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')