abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220930160
twitter


Rusland heeft een GROOT probleem.
  zondag 31 mei 2026 @ 17:09:34 #3
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220930258
quote:
10s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nu snap ik je Palantir fascinatie... :')
en het mooie is, daar betalen wij via de EU aan mee

quote:
AI-overzicht
Palantir Technologies boekte in het fiscale jaar 2025 een nettowinst van $ 1,6 miljard Dit was een aanzienlijke stijging ten opzichte van de nettowinst van 562 miljoen in 2024.

De belangrijkste financiële resultaten van 2025 op een rij:
Totale Nettowinst: $ 1625 miljard
Totale Omzet: $ 4,475 miljard (een stijging van 56% ten opzichte van 2024)
Nettomarge: Ongeveer 36%

https://investors.palanti(...)sensus-Expectations/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 31 mei 2026 @ 18:05:25 #4
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220930527
Normaal gesproken heb ik niks met malle linkse mensen, maar hier hebben ze een punt:
https://www.instagram.com/reel/DZAAcRAMhts/?igsh=dnk1Yzl3Nzd4cDg4
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220930571
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:05 schreef phpmystyle het volgende:
Normaal gesproken heb ik niks met malle linkse mensen, maar hier hebben ze een punt:

Niet geklikt.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_220931589
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:05 schreef phpmystyle het volgende:
Normaal gesproken heb ik niks met malle linkse mensen, maar hier hebben ze een punt:
https://www.instagram.com/reel/DZAAcRAMhts/?igsh=dnk1Yzl3Nzd4cDg4
Maargoed dan dat we flink geld hebben uitgegeven, anders waren we allang aangevallen
pi_220931624
Girkin is weer aan het huilen. Via Krim-brug durven de russen brandstof niet te vervoeren want daar wachten UAF alleen maar op om die shit op te blazen.
I carried the fire before I knew its name.
pi_220931657
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:05 schreef phpmystyle het volgende:
Normaal gesproken heb ik niks met malle linkse mensen, maar hier hebben ze een punt:
https://www.instagram.com/reel/DZAAcRAMhts/?igsh=dnk1Yzl3Nzd4cDg4
Maar ik dacht dat rusland nog moest beginnen met oorlog voeren. Ze hielden bijna alles nog in reserve toch?
pi_220931683
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:09 schreef DavidAZ het volgende:
Girkin is weer aan het huilen. Via Krim-brug durven de russen brandstof niet te vervoeren want daar wachten UAF alleen maar op om die shit op te blazen.
Autoweg Kursk <> Belgorod is ook in de lijst om afgesneden te worden, zeggen de orcs ))) Blijkbaar kwamen er al de eerste vogels naar toe, maar nog niet bevestigd
I carried the fire before I knew its name.
  zondag 31 mei 2026 @ 20:28:09 #10
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220931780
https://www.reddit.com/r/(...)renade_hits_russian/

Godsamme wat een beelden man. Kunnen hackers deze niet op de russische TV krijgen ofzo

Kerel wordt geraakt door een granaat, zet z'n geweer tegen z'n kop en haalt de trigger over. NSFL dus...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220931854
quote:
2s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)renade_hits_russian/

Godsamme wat een beelden man. Kunnen hackers deze niet op de russische TV krijgen ofzo

Kerel wordt geraakt door een granaat, zet z'n geweer tegen z'n kop en haalt de trigger over. NSFL dus...
Zijn hele compilaties van, ook genoeg russen die zichzelf door de kop schieten maar dat het net niet goed gelukt is en dat ze alsnog 10 minuten lopen te creperen.
pi_220931972
twitter

Wtf :') Russische barbaren.
  zondag 31 mei 2026 @ 21:03:27 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220931982
quote:
19s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:41 schreef TwenteFC het volgende:
Zijn hele compilaties van, ook genoeg russen die zichzelf door de kop schieten maar dat het net niet goed gelukt is en dat ze alsnog 10 minuten lopen te creperen.
Andersom ook, dat wordt nog wel eens vergeten.
  zondag 31 mei 2026 @ 21:08:05 #14
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220932009
quote:
2s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)renade_hits_russian/

Godsamme wat een beelden man. Kunnen hackers deze niet op de russische TV krijgen ofzo

Kerel wordt geraakt door een granaat, zet z'n geweer tegen z'n kop en haalt de trigger over. NSFL dus...
Waarom eigenlijk? Dit soort video's zijn er zoveel van beide kanten, je zou er een compilatie van een uur van kunnen maken en dan hou je nog genoeg materiaal over.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220932174
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:54 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Rusland heeft een GROOT probleem.
Mooi.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220932177
quote:
2s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)renade_hits_russian/

Godsamme wat een beelden man. Kunnen hackers deze niet op de russische TV krijgen ofzo

Kerel wordt geraakt door een granaat, zet z'n geweer tegen z'n kop en haalt de trigger over. NSFL dus...
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:31 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Mooi.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220932326
twitter


:')
Vreemd verhaal. Russische militaire voorraden raken de ene dag droog en "out of ammo", en de volgende dag is de interne productie in Rusland dusdanig opgeschaald dat de aantallen die Oekraïne nodig hebben "niets" zijn vergeleken met wat nodig is. _O-
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Forum Admin zondag 31 mei 2026 @ 22:05:30 #18
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220932354
Ach Mikey
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220932363
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:59 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

:')
Vreemd verhaal. Russische militaire voorraden raken de ene dag droog en "out of ammo", en de volgende dag is de interne productie in Rusland dusdanig opgeschaald dat de aantallen die Oekraïne nodig hebben "niets" zijn vergeleken met wat nodig is. _O-
Goed dat Zelensky dit aan kaart.

Oekraïners hebben natuurlijk het recht zich te verdedigen tegen de raketten en drones die Rusland op Oekraïne afvuurt.

Maar dan moeten we wel voldoende van voorhanden zijn.

Ik zou niet weten waarom iemand tegen het verdedigen van jezelf tegen een buitenlandse agressor kan zijn en daarover berichtjes post met :') als eigen reactie daarop.

Tenzij die persoon vindt dat het leven van bepaalde personen minderwaardig is en dus moeten sterven.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 31 mei 2026 @ 22:07:26 #20
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220932364
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:59 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

:')
Vreemd verhaal. Russische militaire voorraden raken de ene dag droog en "out of ammo", en de volgende dag is de interne productie in Rusland dusdanig opgeschaald dat de aantallen die Oekraïne nodig hebben "niets" zijn vergeleken met wat nodig is. _O-
Lees eerst die zin nog eens na zou ik zeggen.
pi_220932367
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:59 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

:')
Vreemd verhaal. Russische militaire voorraden raken de ene dag droog en "out of ammo", en de volgende dag is de interne productie in Rusland dusdanig opgeschaald dat de aantallen die Oekraïne nodig hebben "niets" zijn vergeleken met wat nodig is. _O-
Je verkondigt wederom leugens. Next.
  Forum Admin zondag 31 mei 2026 @ 22:11:44 #22
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220932387
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Andersom ook, dat wordt nog wel eens vergeten.
Er wordt nogal makkelijk voorbij gegaan aan het leed op het slagveld. Van welke kant die jongens ook zijn. Zulke beelden zijn niet "leuk" en als je er van geniet ben je niet helemaal lekker bij je paasei
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 31 mei 2026 @ 22:12:40 #23
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220932390
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:54 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Rusland heeft een GROOT probleem.
Fina fuckin' ly
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 31 mei 2026 @ 22:17:11 #24
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220932411
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Er wordt nogal makkelijk voorbij gegaan aan het leed op het slagveld. Van welke kant die jongens ook zijn. Zulke beelden zijn niet "leuk" en als je er van geniet ben je niet helemaal lekker bij je paasei
Daarom is de zoektocht naar vrede ook zo belangrijk; Oorlog is een slachting van mensen die elkaar niet kennen, ten behoeve van mensen die elkaar kennen, maar elkaar niet afslachten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 31 mei 2026 @ 22:23:07 #25
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220932442
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:04 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:

[..]
Maargoed dan dat we flink geld hebben uitgegeven, anders waren we allang aangevallen
Jij denkt dat er t72 tanks over de dam zouden rijden als we niet van 1,5 naar 2,0 procent waren gegroeid?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 31 mei 2026 @ 22:25:25 #26
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220932450
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Andersom ook, dat wordt nog wel eens vergeten.
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:59 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

:')
Vreemd verhaal. Russische militaire voorraden raken de ene dag droog en "out of ammo", en de volgende dag is de interne productie in Rusland dusdanig opgeschaald dat de aantallen die Oekraïne nodig hebben "niets" zijn vergeleken met wat nodig is. _O-
Het westen zit klem tussen twee narratieven: rusland verliest en is zwak en anderzijds we moeten meer uitgeven aan defensie amders spreken wij op termijn Russisch.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220932578
twitter
  zondag 31 mei 2026 @ 23:26:49 #28
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220932650
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Waarom eigenlijk? Dit soort video's zijn er zoveel van beide kanten, je zou er een compilatie van een uur van kunnen maken en dan hou je nog genoeg materiaal over.
vanwege de censuur in Rusland, natuurlijk
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zondag 31 mei 2026 @ 23:30:01 #29
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220932655
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jij denkt dat er t72 tanks over de dam zouden rijden als we niet van 1,5 naar 2,0 procent waren gegroeid?
Kijk eens verder dan je eigen provincie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 31 mei 2026 @ 23:30:34 #30
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220932657
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Oorlog is een slachting van mensen die elkaar niet kennen, ten behoeve van mensen die elkaar kennen, maar elkaar niet afslachten.
Aldus Paul Valéry
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zondag 31 mei 2026 @ 23:32:11 #31
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220932660
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jij denkt dat er t72 tanks over de dam zouden rijden als we niet van 1,5 naar 2,0 procent waren gegroeid?
Dat denkt helemaal niemand en dat weet je *O*
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zondag 31 mei 2026 @ 23:45:57 #32
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_220932690
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:02 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit geldt ook voor de Nederlandse krijgsmacht hoor. Vooral heel veel investeren in dure wapensystemen die maar niet van de grond komen of technologisch zijn achterhaald en totaal niet bij machte zijn om korte ontwikkelcycli te initiëren laat staan managen. Het is te hopen dat we ondersteuning krijgen van Oekraïne of we best practices af gaan kijken, want anders zie ik het somber in. De kennis en kunde bij de Nederlandse krijgsmacht is ondermaats.
  zondag 31 mei 2026 @ 23:51:41 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220932707
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:45 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dit geldt ook voor de Nederlandse krijgsmacht hoor. Vooral heel veel investeren in dure wapensystemen die maar niet van de grond komen of technologisch zijn achterhaald en totaal niet bij machte zijn om korte ontwikkelcycli te initiëren laat staan managen. Het is te hopen dat we ondersteuning krijgen van Oekraïne of we best practices af gaan kijken, want anders zie ik het somber in. De kennis en kunde bij de Nederlandse krijgsmacht is ondermaats.
Dat is niet alleen een probleem van de krijgsmacht, maar vooral ook van de onderliggende defensie-industrie. De huidige prikkels in het Westen zijn simpelweg niet ingericht op wat Oekraïne doet.

Defensiebedrijven verdienen hun geld met complexe, kapitaalintensieve systemen waarvan de ontwikkeling jaren of zelfs decennia duurt: gevechtsvliegtuigen, fregatten, raketsystemen, radarplatforms. Hoe geavanceerder, schaarser en duurder het systeem, hoe winstgevender de contracten en hoe stabieler de inkomstenstroom.

Een drone die voor een paar honderd euro wordt gebouwd, maandelijks wordt aangepast aan veranderende omstandigheden op het slagveld en vervolgens massaal wordt verbruikt, past nauwelijks binnen dat model. Vanuit zakelijk perspectief is het veel aantrekkelijker om één systeem van honderden miljoenen te verkopen dan honderdduizenden goedkope drones die voortdurend moeten worden herontworpen.

Oekraïne heeft noodgedwongen een model ontwikkeld dat meer lijkt op de software-industrie dan op de traditionele defensie-industrie: korte ontwikkelcycli, snelle iteratie, decentrale innovatie en voortdurende aanpassing aan de vijand. Dat staat haaks op de logica van veel westerse defensieprojecten, waar aanbestedingen, certificeringstrajecten en bureaucratische processen vaak langer duren dan de volledige levenscyclus van een Oekraïense dronegeneratie.

De echte uitdaging voor NAVO-landen is daarom niet alleen technologische achterstand voorkomen, maar vooral leren hoe je een organisatie en industrie bouwt die kan concurreren met een innovatietempo dat gemeten wordt in weken in plaats van jaren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 31 mei 2026 @ 23:53:45 #34
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220932716
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is niet alleen een probleem van de krijgsmacht, maar vooral ook van de onderliggende defensie-industrie. De huidige prikkels in het Westen zijn simpelweg niet ingericht op wat Oekraïne doet.

Defensiebedrijven verdienen hun geld met complexe, kapitaalintensieve systemen waarvan de ontwikkeling jaren of zelfs decennia duurt: gevechtsvliegtuigen, fregatten, raketsystemen, radarplatforms. Hoe geavanceerder, schaarser en duurder het systeem, hoe winstgevender de contracten en hoe stabieler de inkomstenstroom.

Een drone die voor een paar honderd euro wordt gebouwd, maandelijks wordt aangepast aan veranderende omstandigheden op het slagveld en vervolgens massaal wordt verbruikt, past nauwelijks binnen dat model. Vanuit zakelijk perspectief is het veel aantrekkelijker om één systeem van honderden miljoenen te verkopen dan honderdduizenden goedkope drones die voortdurend moeten worden herontworpen.

Oekraïne heeft noodgedwongen een model ontwikkeld dat meer lijkt op de software-industrie dan op de traditionele defensie-industrie: korte ontwikkelcycli, snelle iteratie, decentrale innovatie en voortdurende aanpassing aan de vijand. Dat staat haaks op de logica van veel westerse defensieprojecten, waar aanbestedingen, certificeringstrajecten en bureaucratische processen vaak langer duren dan de volledige levenscyclus van een Oekraïense dronegeneratie.

De echte uitdaging voor NAVO-landen is daarom niet alleen technologische achterstand voorkomen, maar vooral leren hoe je een organisatie en industrie bouwt die kan concurreren met een innovatietempo dat gemeten wordt in weken in plaats van jaren.
ik hoop dat Oekraïne het grote Rusland veranderd in een 12 tal ongevaarlijke losse boeven landjes
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220932806
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:02 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ja Notes veterans is wel een groot kanaal. Hier is hun kanaal.

De drone in Roemenië was inderdaad een Russische drone, bericht de bekendste Roemeense krant.

[ Bericht 16% gewijzigd door oheng op 01-06-2026 00:10:46 ]
  maandag 1 juni 2026 @ 00:12:27 #36
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220932921
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:45 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dit geldt ook voor de Nederlandse krijgsmacht hoor. Vooral heel veel investeren in dure wapensystemen die maar niet van de grond komen of technologisch zijn achterhaald en totaal niet bij machte zijn om korte ontwikkelcycli te initiëren laat staan managen. Het is te hopen dat we ondersteuning krijgen van Oekraïne of we best practices af gaan kijken, want anders zie ik het somber in. De kennis en kunde bij de Nederlandse krijgsmacht is ondermaats.
Defensie kan dat prima. Alleen is defensie gebonden aan de politieke regelgevingswaan(zin) van de dag met aanbestedingsprocedures en alles, eea uiteraard gelardeerd met een activistisch "koopt niet bij die en die" sausje.

Het lag bv. niet aan defensie dat het F35 project zo stroef verliep. Nee, dat kwam omdat de politiek en allerlei andere nitwitten er weer wat van moesten vinden en de boel gingen traineren.
pi_220933047
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 00:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Defensie kan dat prima. Alleen is defensie gebonden aan de politieke regelgevingswaan(zin) van de dag met aanbestedingsprocedures en alles, eea uiteraard gelardeerd met een activistisch "koopt niet bij die en die" sausje.

Het lag bv. niet aan defensie dat het F35 project zo stroef verliep. Nee, dat kwam omdat de politiek en allerlei andere nitwitten er weer wat van moesten vinden en de boel gingen traineren.
Dat de definitieve aankoop van de F-35 in Rutte II werd uitgesteld tot het volgende kabinet was helemaal geen gekke beslissing gezien de staat van de overheidsfinancien hier destijds en tegelijkertijd de ontwikkelingsproblemen en vertragingen aan de andere kant van de grote plas. Had qua levertijden haast niks gescheeld, al die eerste vliegtuigen waren toen nog in low-rate production en aangewezen voor USAF, IAF. Sterker nog, dat wachten maakte de kist zelfs goedkoper voor ons.
pi_220933363
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
[..]
Het westen zit klem tussen twee narratieven: rusland verliest en is zwak en anderzijds we moeten meer uitgeven aan defensie amders spreken wij op termijn Russisch.
Nee, bovenstaande zie je vaak bij russofonen. Die zien de situatie zwartwit en begrijpen niet hoe Rusland enerzijds verlies kan lijden in Oekraïne, en anderzijds een bedreiging is voor Europa.
Want dat wordt niet uitgelegd in de Russische propaganda die hen voedt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  maandag 1 juni 2026 @ 07:55:27 #39
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_220933433
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is niet alleen een probleem van de krijgsmacht, maar vooral ook van de onderliggende defensie-industrie. De huidige prikkels in het Westen zijn simpelweg niet ingericht op wat Oekraïne doet.

Defensiebedrijven verdienen hun geld met complexe, kapitaalintensieve systemen waarvan de ontwikkeling jaren of zelfs decennia duurt: gevechtsvliegtuigen, fregatten, raketsystemen, radarplatforms. Hoe geavanceerder, schaarser en duurder het systeem, hoe winstgevender de contracten en hoe stabieler de inkomstenstroom.

Een drone die voor een paar honderd euro wordt gebouwd, maandelijks wordt aangepast aan veranderende omstandigheden op het slagveld en vervolgens massaal wordt verbruikt, past nauwelijks binnen dat model. Vanuit zakelijk perspectief is het veel aantrekkelijker om één systeem van honderden miljoenen te verkopen dan honderdduizenden goedkope drones die voortdurend moeten worden herontworpen.

Oekraïne heeft noodgedwongen een model ontwikkeld dat meer lijkt op de software-industrie dan op de traditionele defensie-industrie: korte ontwikkelcycli, snelle iteratie, decentrale innovatie en voortdurende aanpassing aan de vijand. Dat staat haaks op de logica van veel westerse defensieprojecten, waar aanbestedingen, certificeringstrajecten en bureaucratische processen vaak langer duren dan de volledige levenscyclus van een Oekraïense dronegeneratie.

De echte uitdaging voor NAVO-landen is daarom niet alleen technologische achterstand voorkomen, maar vooral leren hoe je een organisatie en industrie bouwt die kan concurreren met een innovatietempo dat gemeten wordt in weken in plaats van jaren.
Mooi verwoord en niks aan toe te voegen.

Dit artikel maakt het dan ook pijnlijk duidelijk: https://www.politico.eu/a(...)ult-armin-papperger/

quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 00:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Defensie kan dat prima. Alleen is defensie gebonden aan de politieke regelgevingswaan(zin) van de dag met aanbestedingsprocedures en alles, eea uiteraard gelardeerd met een activistisch "koopt niet bij die en die" sausje.

Het lag bv. niet aan defensie dat het F35 project zo stroef verliep. Nee, dat kwam omdat de politiek en allerlei andere nitwitten er weer wat van moesten vinden en de boel gingen traineren.
Ah daarom loopt het zeker zo soepel met de ASW-fregatten?
  maandag 1 juni 2026 @ 08:33:42 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220933823
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 07:55 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Mooi verwoord en niks aan toe te voegen.

Dit artikel maakt het dan ook pijnlijk duidelijk: https://www.politico.eu/a(...)ult-armin-papperger/
[..]
Ah daarom loopt het zeker zo soepel met de ASW-fregatten?
Want dat is de schuld van specifiek defensie? Of heeft dat een andere oorzaak?

Edit: Waarom pak je bv. de Zr.Ms Den Helder niet, weinig externe bemoeienis en vanaf ondertekening contract binnen 5 jaar in dienst gesteld.

[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 01-06-2026 08:47:00 ]
  maandag 1 juni 2026 @ 08:38:28 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220933892
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 02:00 schreef Radegast het volgende:

[..]
Dat de definitieve aankoop van de F-35 in Rutte II werd uitgesteld tot het volgende kabinet was helemaal geen gekke beslissing gezien de staat van de overheidsfinancien hier destijds en tegelijkertijd de ontwikkelingsproblemen en vertragingen aan de andere kant van de grote plas. Had qua levertijden haast niks gescheeld, al die eerste vliegtuigen waren toen nog in low-rate production en aangewezen voor USAF, IAF. Sterker nog, dat wachten maakte de kist zelfs goedkoper voor ons.
Jij weet net zo goed als mij dat vanaf dag 1 dat project getraineerd is door alles en iedereen t/m het bespelen van de publieke opinie aan toe. Er zijn ook hier hele topics volgeschreven door leken die de luchtmacht alleen van open dagen kennen maar wel wisten te vertellen hoe kut die kist wel niet was en we toch echt wat anders moesten kopen... Defensie was vrij duidelijk, het is en was de beste kist, period. Het had hier in Nederland allemaal veel sneller gekund.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 08:40:29 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220933901
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 07:55 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Mooi verwoord en niks aan toe te voegen.

Dit artikel maakt het dan ook pijnlijk duidelijk: https://www.politico.eu/a(...)ult-armin-papperger/
[..]
Ah daarom loopt het zeker zo soepel met de ASW-fregatten?
Nee dat ontwerp werd aangepast omdat de Belgen ze anders niet konden betalen, moet nu aangepast worden omdat ze te klein zijn voor de benodigde wapens en nu piepen de Belgen dat ze ze niet kunnen betalen

Dat project is een prachtig voorbeeld waarom een EU leger er nooit gaat komen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 1 juni 2026 @ 08:51:24 #43
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220933992
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee dat ontwerp werd aangepast omdat de Belgen ze anders niet konden betalen, moet nu aangepast worden omdat ze te klein zijn voor de benodigde wapens en nu piepen de Belgen dat ze ze niet kunnen betalen

Dat project is een prachtig voorbeeld waarom een EU leger er nooit gaat komen
Tegen de tijd dat die varen zijn we 10 jaar verder en zijn ze alweer verouderd. Traag, trager, traagst.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 08:52:10 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220934000
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Tegen de tijd dat die varen zijn we 10 jaar verder en zijn ze alweer verouderd.
Das altijd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 1 juni 2026 @ 09:47:53 #45
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220934444
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 07:55 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Mooi verwoord en niks aan toe te voegen.

Dit artikel maakt het dan ook pijnlijk duidelijk: https://www.politico.eu/a(...)ult-armin-papperger/
[..]
Ah daarom loopt het zeker zo soepel met de ASW-fregatten?
Wat een arrogantie van die CEO van Rheinmetall. En dat voor een bedrijf wat zelf nou ook niet bepaald een lichtend voorbeeld van innovatie is geweest.

Rheinmetall heeft al de grootste moeite om de productie fatsoenlijk op stoom te krijgen. Laat staan dat ze tot grote innovaties in staat zijn.
pi_220934481
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:40 schreef sp3c het volgende:
Dat project is een prachtig voorbeeld waarom een EU leger er nooit gaat komen
Nee, legers die je te laag in de organisatie hun eigen acquisitie laat doen zijn idd niet realistisch.

Daarom doen die dat meestal helemaal in de top.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 10:00:42 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220934486
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2026 09:58 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, legers die je te laag in de organisatie hun eigen acquisitie laat doen zijn idd niet realistisch.

Daarom doen die dat meestal helemaal in de top.
Ja en die top durft geen knopen door te hakken daar zijn beide projecten een mooi voorbeeld van en hoe meer landen er meedoen hoe groter het probleem
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220934487
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:00 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ja en die top durft geen knopen door te hakken
Je bedoeld dat die top (Europees leger), niet bestaat?
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 10:01:57 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220934489
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:01 schreef ExTec het volgende:

[..]
Je bedoeld dat die top (Europees leger), niet bestaat?
Nee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220934494
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee
Oh, ok.

Newsflash: die top (van een Europees geintegreerd leger), bestaat niet.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')