abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220920978
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat je zelf op een megaberg geld zit TAmaru.
Anders is dit wel een lachwekkende post.
Hij woont zelf sociale huur, dat maakt het zo amusant.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220921034
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 14:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Die banen worden voor een groot deel door illegalen vervult, als de bijstand afgeschaft zou worden zullen veel van die banen niet langer door illegalen vervult hoeven worden.

Schattenarbeit in Holland
Bekijk deze YouTube-video
[..]

Ik heb natuurlijk weinig problemen met Filipijnse dames die in Nederland komen werken en wonen, maar het is wel absurd dat er honderdduizenden mensen in de bijstand zitten en illegalen dat soort werk (moeten) doen. Dat is dus het effect van zoiets als de bijstand: mensen die bijstand krijgen zitten werkeloos thuis terwijl illegalen die geen recht hebben op bijstand het werk dan gaan opknappen.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220921047
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat je zelf op een megaberg geld zit TAmaru.
Anders is dit wel een lachwekkende post.
wat noem jij een megaberg geld?

en zou iemand die in de bijstand zit niet mijn mening kunnen hebben bijvoorbeeld?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  zaterdag 30 mei 2026 @ 18:06:16 #54
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220921998
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Hij woont zelf sociale huur, dat maakt het zo amusant.
Man man man man man.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 18:06:52 #55
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220922004
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:32 schreef TAmaru het volgende:

[..]
wat noem jij een megaberg geld?

en zou iemand die in de bijstand zit niet mijn mening kunnen hebben bijvoorbeeld?
Nou dat is niet zo handig, die is namelijk zijn eigen graf aan het graven.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220922448
Door de vele linkse hobby's zoals klimaat en asiel, jazeker.



bron fd.nl https://archive.is/202507(...)-mln-aan-asielopvang
pi_220922832
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 13:08 schreef TAmaru het volgende:
Ik zie het als een van de grootste problemen in de Nederlandse samenleving dat er aan de onderkant van de samenleving te weinig druk is om te werken
Onzin, de daders oefenen juist zware druk uit om mensen aan de onderkant van de samenleving aan het werk te krijgen.
pi_220925994
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:06 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nou dat is niet zo handig, die is namelijk zijn eigen graf aan het graven.
Dus je geeft toe dat al die linkse mensen op links stemmen om hun eigen positie te behouden en versterken?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220926277
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:36 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
"Ik wapper 40 uur per week met de handjes, niet de overheid."

Zelfde principe. En de mate van 'risico' valt ook wel mee. Geld maakt makkelijker geld dan dat arbeid doet.
Ja? Ik dacht het niet.
Nooit belegd zeker.

Met werken heb je vrijwel gegarandeerde opbrengst.
Daar word dan x% van ingehouden, relatief gelijkmatig.
Dat dit lager zou moeten zijn, eens.

Maar als je serieus denkt dat het antwoord is dat “vermogen”, wat straks vrijwel geheel en alleen de lagere inkomens en middenklasse raakt, zoveel mogelijk afromen is, dan ben je hartstikke gek.

De belastingdruk is al bizar hoog, dan wil je het allerhoogste percentage en meest debiele systeem invoeren van aanwasbelasting wat door geen enkel land word gedaan.

Niet vergeten dat spaargeld of beleggingen, geld is wat je overhoudt NA belasting.
Dan neem ik het risico om daar meer van te maken, dan heeft de overheid daar geen fuck mee te maken.

Wat jij dus eigenlijk zegt : eigendom bestaat niet.

Zeer zeer gevaarlijk.
  zondag 31 mei 2026 @ 09:18:47 #60
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220927125
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 03:36 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Dus je geeft toe dat al die linkse mensen op links stemmen om hun eigen positie te behouden en versterken?
Iedereen stemt voor eigen belangen.
Mensen met een laag inkomen zou je vroeger arbeiders noemen die horen links te stemmen. Zieken en ouderen ook.

Je zou ook kunnen stellen dat mensen met wat meer inkomen ook links zouden moeten stemmen, omdat goede sociale voorzieningen veel stabiliteit en rust creëert in de samenleving. Het gaat criminaliteit tegen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220933261
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 09:18 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Iedereen stemt voor eigen belangen.
Mensen met een laag inkomen zou je vroeger arbeiders noemen die horen links te stemmen. Zieken en ouderen ook.

Je zou ook kunnen stellen dat mensen met wat meer inkomen ook links zouden moeten stemmen, omdat goede sociale voorzieningen veel stabiliteit en rust creëert in de samenleving. Het gaat criminaliteit tegen.
Daar geloof ik absoluut niet in. Ik ga uit van het goede van de mens en niet zoals linkse mensen van het slechte.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220934391
Worden rijken steeds rijker?
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Het CPB-onderzoek van Arjan Lejour baarde opzien: de rijkste 1% van Nederland wordt dankzij ons belastingstelsel steeds rijker. In de podcast Kwestie van Centen legt hij aan Martin Visser uit hoe dit zit. 'De hoogste inkomens kunnen zeer langdurig belastingen uitstellen en van uitstel komt soms afstel.' Lejour ziet ook dat sommige media en politici aan de haal gaan met dit soort ongelijkheidsonderzoek. Is ongelijkheid tussen rijk en arm een economisch probleem of is het een kwestie van afgunst?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220934418
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 06:41 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Daar geloof ik absoluut niet in. Ik ga uit van het goede van de mens en niet zoals linkse mensen van het slechte.
Ja ja, zoals wanneer er vluchtelingen ons land inkomen zeker.....
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220934601
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 06:41 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Daar geloof ik absoluut niet in. Ik ga uit van het goede van de mens en niet zoals linkse mensen van het slechte.
Dan noem eens iets waar niet slechts de rijken van profiteren?
pi_220934694
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:20 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan noem eens iets waar niet slechts de rijken van profiteren?
Zoiets bestaat al langer, bijv dorpen die erg zelfstandig zijn, hun eigen voedsel verbouwen en eigen energie opwekken.

Medieval Spanish ghost town becomes self-sufficient ecovillage
Bekijk deze YouTube-video
quote:
The new inhabitants were all urbanites with no knowledge of country life so no one expected them to stay long. When they first began to rebuild, there was no road up to the town so horses were used to carry construction materials up the mountain. There was no electricity either so they lived with candles and oil lamps.

In the early years, they generated income by selling some of their harvest and working odd jobs like using their newfound construction experience to rebuild roofs outside town. Later they rebuilt the village bakery and sold bread to the outside world.

Their organic sourdough breads now sell so well that today they can get by without looking for work outside town, but it helps that they keep their costs at a minimum as a way of life. "There's an austerity that's part of the desire of people who come here," explains Mauge. "There's not a desire for consumption to consume. We try to live with what there is."

Today, the town generates all its own energy with the windmill, solar panels, and a water turbine. It also has a waitlist of people who'd like to move in, but Mauge says the answer is not for people to join what they have created, but to try to emulate them somewhere else.

"If you set your mind to it and there's a group of people who want to do it, physically they can do it, economically they can do it. What right now is more difficult is being willing to suffer hardship or difficulties or... these days people have a lot of trouble living in situations of shortage or what is seen as shortage but it isn't."
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  maandag 1 juni 2026 @ 10:41:06 #66
33189 RM-rf
1/998001
pi_220934704
https://www.cpb.nl/inkomens-en-belastingen-aan-de-top

korte samenvatting van dat onderzoek (over de periode tussen 2010 en 2019)

De rijkste top 1% van nederland betaald substantieel minder belasting (direkte en indirekte, dus inkomens-, vermogens en BTW, alswel sociale premies)
De laagste en middeninkomensgroepen betaald aan alle directe en indirecte belastingen tussen de 35% en 40% van hun inkomen aan belastingen (waarbij dus de inkomensgroep 80%-90% ongeveer 40% en de laagste inkomensgroep ongeveer 35% van hun inkomen aan belastingen betaald )

De top 10% qua inkomens (een inkomen per persoon boven de ¤ 105.000) betaald echter al minder.. rond de 32%. Terwijl de allerrijkste 1% slechts rond de 21% aan directe en indirecte belastingen betaald.

Ook uit dat onderzoek blijkt dat dit verschil in de 10 jaar dat dat onderzoek liep, steeds sterker geworden is, de belastingdrukken voor de rijkste 10% en allerrijkste 1% is steeds verder gedaald...

Iedereen mag natuurlijk lekker ultra-rijk zijn, leuk voor hen... maar het is zeer zorgwekkend dat de allerrijksten gewoon substantieel _minder_ belastingen hoeven te betalen dan de midden en hogere inkomens..

Een regressief belastingstelsel, waar allerrijken relatief steeds minder belasting betalen dan de middeninkomens, is gewoon verkeerd.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220934739
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zoiets bestaat al langer, bijv dorpen die erg zelfstandig zijn, hun eigen voedsel verbouwen en eigen energie opwekken.

Medieval Spanish ghost town becomes self-sufficient ecovillage
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Ik ben niet meertalig, dus ik zie de samenhang niet tussen mijn vraag en jouw antwoord.
pi_220934836
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:45 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik ben niet meertalig, dus ik zie de samenhang niet tussen mijn vraag en jouw antwoord.

De 'rijken' profiteren niet van deze dorpelingen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220935215
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:41 schreef RM-rf het volgende:
https://www.cpb.nl/inkomens-en-belastingen-aan-de-top

korte samenvatting van dat onderzoek (over de periode tussen 2010 en 2019)

De rijkste top 1% van nederland betaald substantieel minder belasting (direkte en indirekte, dus inkomens-, vermogens en BTW, alswel sociale premies)
De laagste en middeninkomensgroepen betaald aan alle directe en indirecte belastingen tussen de 35% en 40% van hun inkomen aan belastingen (waarbij dus de inkomensgroep 80%-90% ongeveer 40% en de laagste inkomensgroep ongeveer 35% van hun inkomen aan belastingen betaald )

De top 10% qua inkomens (een inkomen per persoon boven de ¤ 105.000) betaald echter al minder.. rond de 32%. Terwijl de allerrijkste 1% slechts rond de 21% aan directe en indirecte belastingen betaald.

Ook uit dat onderzoek blijkt dat dit verschil in de 10 jaar dat dat onderzoek liep, steeds sterker geworden is, de belastingdrukken voor de rijkste 10% en allerrijkste 1% is steeds verder gedaald...

Iedereen mag natuurlijk lekker ultra-rijk zijn, leuk voor hen... maar het is zeer zorgwekkend dat de allerrijksten gewoon substantieel _minder_ belastingen hoeven te betalen dan de midden en hogere inkomens..

Een regressief belastingstelsel, waar allerrijken relatief steeds minder belasting betalen dan de middeninkomens, is gewoon verkeerd.
Men moet ophouden met dit communisme gejank.

Als zouden ze iedere cent afstaan, dan nog komen er vanzelf weer tekorten.

Dit is allemaal het probleem domweg niet.
  maandag 1 juni 2026 @ 12:13:27 #70
33189 RM-rf
1/998001
pi_220935230
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Men moet ophouden met dit communisme gejank.

Als zouden ze iedere cent afstaan, dan nog komen er vanzelf weer tekorten.

Dit is allemaal het probleem domweg niet.
Wil je het niet horen?

in plaats van zo boos te doen over feiten, zou je ook kunnen proberen eens zelf er goed over na te denken?

Vind jij het maar prima dat de 1% allerrijksten maar 21% aan belastingen betalen, terwijl jij vermoedelijk ergens tussen de 35% en 40% zit? (ik heb een sterk vermoeden dat jij eerder niet tot de allerhoogste inkomensgroepen behoort zelf)

Of is dat narratief hooguit iets dat je door bepaalde sociale media kanalen je verteld wordt, en jij dat braaf overneemt en gelooft, vaak gefinancierd door betalingen die juist van de multinationals en allerrijksten eigenaars daarvan komen?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220939885
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:13 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Wil je het niet horen?

in plaats van zo boos te doen over feiten, zou je ook kunnen proberen eens zelf er goed over na te denken?

Vind jij het maar prima dat de 1% allerrijksten maar 21% aan belastingen betalen, terwijl jij vermoedelijk ergens tussen de 35% en 40% zit? (ik heb een sterk vermoeden dat jij eerder niet tot de allerhoogste inkomensgroepen behoort zelf)

Of is dat narratief hooguit iets dat je door bepaalde sociale media kanalen je verteld wordt, en jij dat braaf overneemt en gelooft, vaak gefinancierd door betalingen die juist van de multinationals en allerrijksten eigenaars daarvan komen?
Die “maar 21%” belasting van je, dekt 34% van alle belasting opbrengst.

Als je klacht is dat alles te duur is hier en voor iedereen de belastingen te hoog want je zit met een overheid waar nu 57% van alle economische groei heen gaat als een socialistische heilstaat, dan ja dan zijn we het eens.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 08:58:52 #72
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940315
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 07:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Die “maar 21%” belasting van je, dekt 34% van alle belasting opbrengst.
Ja en? ...
Dat komt omdat die 1%-elite ook idioot veel inkomsten heeft en dat komt gewoon ook weer omdat ze een enorm bevoorrechte positie innemen en regels kunnen 'bepalen'....
Daarom worden die ultrarijken ook snel steeds rijker, en is de middenklasse steeds armer geworden, en ervaren ook mensen in de 70%-80% vermogendste groepen ook best financiele krapte (en daadwerkelijk die groep betaalt de allerhoogste relatieve belasting)

én die ultrarijke 1% elite dus nog maar 21% afdragen waar "het gewone volk" van hun vermogen en inkomsten bijna 40% afdraagt

Dan kun je makkelijk allemaal retoriek en een rechts narratief na-blaten dat alles aan de 'Staat' of 'Overheid' zou liggen ... maar die ultrarijken profiteren zo mogelijk nog méér van die Staat als gewone mensen doen... het schept juist de stabiliteit en veiligheid die ook voor hun vermogens een bedreiging kan vormen.


Juist die ultrarijken hebben de grootste invloed op die staat en delegeren dolgraag allemaal zaken naar die staat die ook hun bedrijven of conglomeraten bevoordelen (of dacht je dat alle belastingregels die ook Nederland een belastingparadijs gemaakt heeft, mits je geen burger maar een brievenbusfirma bent, komen doordat de 'linkse' partijen daarop aandrongden?).

We leven eigenlijk al in een Plutocratie, een systeem waarin de rijksten het bestuur controleren; momenteel vooral aangedreven door Plutopopulisme: de facade is populistisch, met allerhande narratieven die populair zijn bij veel mensen die weinig hebben, nationalisme, zondebok-politiek en mensen angst maken voor een nog armere die hun koekje zou afpakken, terwijl de ultrarijken uiteindelijk werkelijk het bestuur bepalen in hun gunste.

Het enige waarvoor ik pleit is dat als de Maatschappij gericht op eerlijkheid bestuurd wordt, men er ook naar zou streven dat de ultrarijke 1% en zelfs de 10% qua belastingen een _gelijk_ percentage betalen en niet plots bijna de helft minder over hun gigantische vermogens....

mag je me graag uitleggen waarom jij het zo'n 'goed'idee vind de ultrarijken extra te bevoordelen.

[ Bericht 8% gewijzigd door RM-rf op 02-06-2026 09:08:19 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940352
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 08:58 schreef RM-rf het volgende:
mag je me graag uitleggen waarom jij het zo'n 'goed'idee vind de ultrarijken extra te bevoordelen.
Hij wil met de sterkste wind meewaaien, ook al zijn dat criminelen.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:09:51 #74
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940357
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:08 schreef torentje het volgende:

[..]
Hij wil met de sterkste wind meewaaien, ook al zijn dat criminelen.
Hij waait met niemand mee: hij wordt vooral voortbeblazen door een populistisch narratief dat opgezet is juist door de ultrarijken plutocraten, die zelf enkel hun eigen rijkdom willen uitbouwen, en hem angst aanjagen voor de misschien nog armere persoon die het op zijn koekje voorzien zouden hebben...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940377
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:08 schreef torentje het volgende:

[..]
Hij wil met de sterkste wind meewaaien, ook al zijn dat criminelen.
Jij wil liefst iedereen even zwak hebben :')
pi_220940411
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:13 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Wil je het niet horen?

in plaats van zo boos te doen over feiten, zou je ook kunnen proberen eens zelf er goed over na te denken?

Vind jij het maar prima dat de 1% allerrijksten maar 21% aan belastingen betalen, terwijl jij vermoedelijk ergens tussen de 35% en 40% zit? (ik heb een sterk vermoeden dat jij eerder niet tot de allerhoogste inkomensgroepen behoort zelf)

Of is dat narratief hooguit iets dat je door bepaalde sociale media kanalen je verteld wordt, en jij dat braaf overneemt en gelooft, vaak gefinancierd door betalingen die juist van de multinationals en allerrijksten eigenaars daarvan komen?
Zeker niet zo goed opgelet bij wiskunde?
Wat wil je liever hebben, 10% van 1500 of 5% van 6000.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:23:29 #77
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940433
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zeker niet zo goed opgelet bij wiskunde?
Wat wil je liever hebben, 10% van 1500 of 5% van 6000.
Jij hebt zeker nooit begrepen dat Economie niet wiskunde is....
Als je het goed vind dat de ene groep plots naar believen mag betalen wat ze 'willen' zal je vooral een belastingtechnische race-to-the-bottom opwekken, die overigens in de huidige plutocratische processen in nederland ook plaatsvind, in dat CPB-rapport over de relatieve belastingen die de top 1% en top 10% inkomensgroepen betaalden in 2010 vergeleken met 10 jaar laten ook bevestigd is...

Die top 1% en top 10% rijkste groep, is ook over die tien jaar procentueel steeds minder gaan betalen, omdat ze kennelijk sowieso de politiek zover kunnen bepalen dat ze naar beleieven hun belastingpercentage kunnen opleggen...
(en ja, in absolute aantallen betalen ze nog steeds hetzelfde, omdat ze niet alleen een procentueel lager percentage belastingen zijn gaan betalen, maar tegelijkertijd en misschien deels daardoor, ook nog een stuk rijker zijn geworden... )

en dat gaat ten kosten van de middeninkomens (die overigens al tot de 90%-rijkste inkomensgroep gaat... de 'midden'-inkomens-groep is degen die het meest moet betalen voor het vrijstellen van de ultrarijken).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940478
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:23 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Jij hebt zeker nooit begrepen dat Economie niet wiskunde is....
Als je het goed vind dat de ene groep plots naar believen mag betalen wat ze 'willen' zal je vooral een belastingtechnische race-to-the-bottom opwekken, die overigens in de huidige plutocratische processen in nederland ook plaatsvind, in dat CPB-rapport over de relatieve belastingen die de top 1% en top 10% inkomensgroepen betaalden in 2010 vergeleken met 10 jaar laten ook bevestigd is...

Die top 1% en top 10% rijkste groep, is ook over die tien jaar procentueel steeds minder gaan betalen, omdat ze kennelijk sowieso de politiek zover kunnen bepalen dat ze naar beleieven hun belastingpercentage kunnen opleggen...
(en ja, in absolute aantallen betalen ze nog steeds hetzelfde, omdat ze niet alleen een procentueel lager percentage belastingen zijn gaan betalen, maar tegelijkertijd en misschien deels daardoor, ook nog een stuk rijker zijn geworden... )

en dat gaat ten kosten van de middeninkomens (die overigens al tot de 90%-rijkste inkomensgroep gaat... de 'midden'-inkomens-groep is degen die het meest moet betalen voor het vrijstellen van de ultrarijken).

Het is een filosofische kwestie of rijken meer belasting zouden moeten betalen, jij doet alsof ze weinig belasting betalen door het uit te drukken in procenten, zo werkt het natuurlijk niet.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940480
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:32 schreef TAmaru het volgende:

[..]
wat noem jij een megaberg geld?

en zou iemand die in de bijstand zit niet mijn mening kunnen hebben bijvoorbeeld?
Als jij vraag met een mes in je eigen lijf loopt te snijden... nee, dan vind ik jouw mening niet gek.

Waarom zou je het eens zijn met het minder belasten van rijken ten opzichte van middeninkomens en lage inkomens, procentueel gezien? Wat is er mis met bijvoorbeeld iedereen 36%?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:38:14 #80
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940493
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het is een filosofische kwestie of rijken meer belasting zouden moeten betalen, jij doet alsof ze weinig belasting betalen door het uit te drukken in procenten, zo werkt het natuurlijk niet.
huh?
Waar heb je het over?

Het komt eerder over alsof jij wil afleiden van de meest eenvoudige en esentiele vaststelling hoe een belastingstelsel werkt.

Je hebt regressieve, progressieve en proportionele belastingstelsels.
wat het is hangt _altijd_ af van het percentage dat iemand aan belasting betaald... Het is eerder irrelevant te doen also het dan gaat om het absolute bedrag dat iemand in belasting betaald.

Als jij een jaar-inkomen van 25.000 hebt, en daarover 40% belastingen betaald, betaal je 10.000 aan belastingen
als ik een inkomen van een miljoen heb en een percentage van 21%, zou ik 210.000 betalen.

Dan kan ik wel gaan roepen dat ik het veel zwaarder heb omdat mijn absolute bedrag zoveel hoger is, en dan stellen dat dat percentage van 21% voor de eerlijkheid beter zou moeten dalen naar 15% ... maar dat is natuurlijk grote Kul.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940502
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:38 schreef RM-rf het volgende:

[..]
huh?
Waar heb je het over?

Het komt eerder over alsof jij wil afleiden van de meest eenvoudige en esentiele vaststelling hoe een belastingstelsel werkt.

je hebt regressieve, progressieve en proportionele belastingstelsels.
wat het is hangt _altijd_ af van het percentage dat iemand aan belasting betaald... het is eerder irrelevenat te doen also het dan gaat om het absolute bedrag dat iemand in belasting betaald.

Als jij een jaar-inkomen van 25.000 hebt, en daarover 40% belastingen betaald, betaal je 10.000 aan belastingen
als ik een inkomen van een miljoen heb en een percentage van 21%, zou ik 210.000 betalen ...

dan kan ikw el gaan roepen dat ik het veel zwaarder heb omdat mijn absolute bedrag zoveel hoger is, en dan stellen dat dat percentage van 21% voor de eerlijkheid beter zou moeten dalen naar 15% ... maar dat is natuurlijk grote Kul....
Mooi dat je dus precies mijn punt bevestigt dat een "rijk" iemand dus 21 keer meer belasting betaalt, dank je wel een beter voorbeeld kon je niet geven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940503
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Jij wil liefst iedereen even zwak hebben :')
Als een land voornamelijk zwakkere individuen produceert, dan is de leiding van dat land toch crimineel? Want ieder individu kan sterker als men hen in de jeugdjaren de ruimte en het juiste voedsel had gegund.
pi_220940507
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:40 schreef torentje het volgende:
Want ieder individu kan sterker als men hen in de jeugdjaren de ruimte en het juiste voedsel had gegund.
En dat krijgt iedereen die hier thuis hoort gewoon.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:45:29 #84
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940522
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mooi dat je dus precies mijn punt bevestigt dat een "rijk" iemand dus 21 keer meer belasting betaalt, dank je wel een beter voorbeeld kon je niet geven.
En waarom denk je dat iemand zo rijk kan worden? of waarom zijn jaarlijkse vermogen zo hoog kan zijn...
Er zijn ook voldoende onderzoeken die bewijzen dat het profiteren van voorzieningen en zekerheden van de Overheid, bij de rijkste groepen juist ook veel hoger ligt.

Overigens, ik durf bijna wel te wedden niet dat je zelf tot de rijkste 1% of 10% behoort... effectief zie je vaak vooral dat mensen die zelf tot de midden of hogere inkomensgroepen behoren, ook heel makkelijk een narratief napraten warin de 1-10% elite extra bevoordeelt worden, denkend dat ze er zelf ofwel toe behoren of misschien 'bijna'...

ook het idee dat ze daarmee zelf minder belasting betalen, als ze zelf in inkomen stijgen....
Uit onderzoek zoals het eerder door mijn aangehaalde CPB vergelijkende rapport over de belastingen die de top-inkomens betalen en hoe deze zich over 10 jaar ontwikkelde, blijkt ook dat de belasting-druk in nederland juist stijgt voor de inkomensgroepen _totaan_ de meest vermogende 90%-groep (tot net iets onder de 40%).... enkel daarna rapide daalt (tot 21% voor de rijkste top-1%)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940525
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mooi dat je dus precies mijn punt bevestigt dat een "rijk" iemand dus 21 keer meer belasting betaalt, dank je wel een beter voorbeeld kon je niet geven.
Het gaat niet om de bedragen, dumbass. Het gaat om de verhouding inkomsten en belasting en die is procentueel veel lager, terwijl de draaglast ook nog eens veel hoger ligt.

Als we het zo gaan spelen, dan mogen rijken ook wel het tienvoudige gaan betalen in winkels, als het puur om de bedragen gaat.
pi_220940563
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]
En waarom denk je dat iemand zo rijk kan worden? of waarom zijn jaarlijkse vermogen zo hoog kan zijn...
Er zijn ook voldoende onderzoeken die bewijzen dat het profiteren van voorzieningen en zekerheden van de Overheid, bij de rijkste groepen juist ook veel hoger ligt.

Overigens, ik durf bijna wel te wedden niet dat je zelf tot de rijkste 1% of 10% behoort... effectief zie je vaak vooral dat mensen die zelf tot de midden of hogere inkomensgroepen behoren, ook heel makkelijk een narratief napraten warin de 1-10% elite extra bevoordeelt worden, denkend dat ze er zelf ofwel toe behoren of misschien 'bijna'...

ook het idee dat ze daarmee zelf minder belasting betalen, als ze zelf in inkomen stijgen....
Uit onderzoek zoals het eerder door mijn aangehaalde CPB vergelijkende rapport over de belastingen die de top-inkomens betalen en hoe deze zich over 10 jaar ontwikkelde, blijkt ook dat de belasting-druk in nederland juist stijgt voor de inkomensgroepen _totaan_ de meest vermogende 90%-groep (tot net iets onder de 40%).... enkel daarna rapide daalt (tot 21% voor de rijkste top-1%)
Je kunt wel proberen sjiek te praten en woordjes als naratief te gebruiken, ik discussierr gewoon feitelijk, jij gaat er van uit dat rijke mensen op een oneerlijke manier aan hun geld zijn gekomen, zeker in Nederland is dat niet het geval, als je kijkt naar de top 500 rijksten zijn dat vrijwel allemaal ondernemers en maar weinig oud geld.

Ik constateer alleen dat rijke mensen dus al een stuk meer belasting betalen, of dat eerlijk is of niet kan me geen ruk schelen omdat ik zoals ik dat net al aangaf een filosofische discussie is en helemaal niet ter zake doet.
Over mijn eigen situatie, ik weet heel goed hoe rijk ik ben, namelijk helemaal niet zo rijk, je mag het gerust van me weten, ik heb 60K spaargeld, een bijna afbetaalt appartement en ik verdien 98K bruto per jaar.

Maar goed ik ben een minarchist met een bepaald idee over belastingen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940571
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:45 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Het gaat niet om de bedragen, dumbass. Het gaat om de verhouding inkomsten en belasting en die is procentueel veel lager, terwijl de draaglast ook nog eens veel hoger ligt.

Als we het zo gaan spelen, dan mogen rijken ook wel het tienvoudige gaan betalen in winkels, als het puur om de bedragen gaat.
Dus iemand die rijk is profiteert ook overmatig mee van de zaken die hem door de overheid geboden worden? Dus iemand die 21 keer meer belasting betaalt mag over betere wegen rijden? Krijg die snellere brandweer?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940642
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:41 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En dat krijgt iedereen die hier thuis hoort gewoon.
Gelogen, want men doet hier met de sterkste wind meewaaien en die zijn crimineel en willen niet tegengewerkt worden door een eerlijke en sterkere jongere generatie.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 10:09:57 #89
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220940696
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dus iemand die rijk is profiteert ook overmatig mee van de zaken die hem door de overheid geboden worden? Dus iemand die 21 keer meer belasting betaalt mag over betere wegen rijden? Krijg die snellere brandweer?
Als ik van elk tientje dat ik verdien 4 euro aan de staat mag afdragen dan vind ik dat anderen dat ook moeten doen. Lijkt me eerlijk. Kun je wel roepen "ja maar ik verdien zoveel tientjes, dat is niet eerlijk!" - maar dat is het dus wel. Zoals het nu is, is het niet eerlijk.

Simpel de pimpel.
pi_220940722
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dus iemand die rijk is profiteert ook overmatig mee van de zaken die hem door de overheid geboden worden? Dus iemand die 21 keer meer belasting betaalt mag over betere wegen rijden? Krijg die snellere brandweer?
In zekere zin wel ja. De goede infrastructuur, het goede opleidingsniveau van de beroepsbevolking, stelt die persoon in staat om zoveel binnen te harken. Ook heeft deze persoon meer te verliezen en profiteert derhalve dus meer van veiligheid en stabiliteit die justitie en defensie bieden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220940728
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:09 schreef Perox het volgende:

[..]
Als ik van elk tientje dat ik verdien 4 euro aan de staat mag afdragen dan vind ik dat anderen dat ook moeten doen. Lijkt me eerlijk. Kun je wel roepen "ja maar ik verdien zoveel tientjes, dat is niet eerlijk!" - maar dat is het dus wel. Zoals het nu is, is het niet eerlijk.

Simpel de pimpel.
Ja als je puur feitelijk zou kijken dan is dit natuurlijk correct. Je zou natuurlijk kunnen zeggen: We hanteren een systeem waar de rijken wat meer betalen en de armere wat minder, nou zo een systeem hebben we dus al in Nederland. Alleen sommige armen vinden dit heeeeeeeeeeeeeeeeul oneerlijk want ze zeggen: Ja die rijken betalen percentueel dus minder belasting. Maar dat komt omdat ze niet kunnen rekenen, wat ze vervolgens ook nog eens bevestigen in het voorbeeld wat ze geven, maar goed het is dus ook niet vreemd dat ze arm zijn omdat ze het concept van percentages niet begrijpen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940734
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:15 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
In zekere zin wel ja. De goede infrastructuur, het goede opleidingsniveau van de beroepsbevolking, stelt die persoon in staat om zoveel binnen te harken. Ook heeft deze persoon meer te verliezen en profiteert derhalve dus meer van veiligheid en stabiliteit die justitie en defensie bieden.
Nou dat gebeurt toch al, die persoon draagt toch ook meer bij, of zit ik nou uit me nek te lullen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940754
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nou dat gebeurt toch al, die persoon draagt toch ook meer bij, of zit ik nou uit me nek te lullen?
Maar niet evenredig. Waar 'Jan Modaal' een belastingdruk heeft van zo'n 40 tot 50% van zijn / haar inkomen hebben de 'extreem rijken' veelal een belastingdruk die nog niet eens de 30% aantikt over hun totale inkomen.

Wat mij betreft gaat de inkomstenbelasting voor iedereen drastisch omlaag en die op vermogen fors omhoog, maar dan wel op een manier dat die vermogens- en winstbelasting nauwelijks nog te ontwijken valt (maar dat zal dan Europees moeten worden afgesproken).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220940764
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:34 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Als jij vraag met een mes in je eigen lijf loopt te snijden... nee, dan vind ik jouw mening niet gek.

Waarom zou je het eens zijn met het minder belasten van rijken ten opzichte van middeninkomens en lage inkomens, procentueel gezien? Wat is er mis met bijvoorbeeld iedereen 36%?
Omdat die 36%, zeker als je belegt, domweg leidt op termijn naar 50% minder groei.

Dat is idioot.
pi_220940784
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Maar niet evenredig. Waar 'Jan Modaal' een belastingdruk heeft van zo'n 40 tot 50% van zijn / haar inkomen hebben de 'extreem rijken' veelal een belastingdruk die nog niet eens de 30% aantikt over hun totale inkomen.

Wat mij betreft gaat de inkomstenbelasting voor iedereen drastisch omlaag en die op vermogen fors omhoog, maar dan wel op een manier dat die vermogens- en winstbelasting nauwelijks nog te ontwijken valt (maar dat zal dan Europees moeten worden afgesproken).
Geef me 1 goede reden waarom het eerlijker zou zijn dat een rijk iemand een hogere percentuele belastingdruk zou moet ondervinden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940789
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
Geef me 1 goede reden waarom het eerlijker zou zijn dat een rijk iemand een hogere percentuele belastingdruk zou moet ondervinden.
Moet ik mezelf herhalen? Omdat die persoon ook meer profiteert van hetgeen de Staat en samenleving hem biedt, waardoor deze persoon überhaupt zo rijk is kunnen worden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220940791
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Omdat die 36%, zeker als je belegt, domweg leidt op termijn naar 50% minder groei.

Dat is idioot.
Moet je eens zien wat (fors) lagere belastingen doet voor de middenklassen wat betreft koopkracht.

Dat zorgt pas voor economische groei.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 2 juni 2026 @ 10:25:33 #98
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220940793
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
Geef me 1 goede reden waarom het eerlijker zou zijn dat een rijk iemand een hogere percentuele belastingdruk zou moet ondervinden.
Waarom is het eerlijker dat diegene een lagere percentuele belastingdruk ondervindt?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220940866
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:24 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Moet ik mezelf herhalen? Omdat die persoon ook meer profiteert van hetgeen de Staat en samenleving hem biedt, waardoor deze persoon überhaupt zo rijk is kunnen worden.
Weer iemand die het concept van procenten niet snapt, als jij 50.000 verdient, en ik 500.000 en we betalen respectievelijk 40 en 20 procent belasting, hoeveel keer meer draag ik dan bij?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940890
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:25 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Waarom is het eerlijker dat diegene een lagere percentuele belastingdruk ondervindt?
Ook voor jouw de vraag: als jij 50.000 verdient, en ik 500.000 en we betalen respectievelijk 40 en 20 procent belasting, hoeveel keer meer draag ik dan bij?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')