abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2026 @ 16:37:46 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220914037
Worden rijken steeds rijker? Zin en onzin van ongelijkheidsdebat in Nederland

quote:
14:01 uur | 28 mei 2026



Het CPB-onderzoek van Arjan Lejour baarde opzien: de rijkste 1% van Nederland wordt dankzij ons belastingstelsel steeds rijker. In de podcast Kwestie van Centen legt hij aan Martin Visser uit hoe dit zit. ’De hoogste inkomens kunnen zeer langdurig belastingen uitstellen en van uitstel komt soms afstel.’ Lejour ziet ook dat sommige media en politici aan de haal gaan met dit soort ongelijkheidsonderzoek. Is ongelijkheid tussen rijk en arm een economisch probleem of is het een kwestie van jaloezie?

De podcast Kwestie van Centen is ook te beluisteren via Apple Podcasts en Spotify.

© https://www.telegraaf.nl/(...)rland/153709962.html
Allen hartelijk gegroet,

Het antwoord op de vraag (het zin en onzin van het ongelijkheidsdebat binnen NL) die middels de kop van het artikel wordt gesteld luidt volgens Haerlemsche en Amsterdamse ingewijden *), waaronder uiteraard ikzelf en meerdere uitstekend verdienende personen in goede functie :Y) :9, als volgt: ''soms heeft het betrekking op een economisch vraagstuk, maar vaak ook is het simpelweg puur jaloezie op wat een ander heeft bereikt!'' :lijstje:
En het was tevens ook een uitkomst tijdens een belangrijk onderhoud vorige maand met enkele hier niet nader genoemde politici in politiek Den Haag. :7~

Dus tja. ''En het is eigenlijk niet meer en niet minder dan dat'', aldus comments van de dames & heren vanmorgen ten kantore op de Zuid-as onder genot van cappuccino met een zogeheten speciale Haerlemsche Grootmoeders Koek! :Y)
Dat het goed toeven is op werklocatie evenals binnen mijn fantastische woonplaats Haarlem, waar 'n fietstochtje via Kraantje Lek en meerder prachtige locaties in de omgeving inherent zijn aan het goede leven als rijke en tevens graag geziene Nederlander, mag de lezer op FOK! inmiddels ruimschoots bekend zijn. :Y)
Alle voordelen die rijken genieten zullen bij anderen lang niet altijd in dezelfde goede aarde vallen, maar soit! *)

Wat u? Want dat begrijpen wij uiteraard ook :s) :s) :s), maar de podcast Kwestie van Centen zal hierover ook het een en ander verduidelijken. *) Geld mag uiteraard nooit het allerbelangrijkste zijn waar het in het leven om gaat, temeer omdat een goede gezondheid te allen tijde voorop staat. Ware het niet dat financiële rijkdom louter vaak een welverdiend goed blijft wat deuren opent welke voor velen (van u) helaas gesloten zullen blijven, mij dunkt. ;)
Maar of de rijken steeds rijker zullen worden en zulks :Y) :9, kan ik u melden dat deze gang van zaken absoluut en zonder enige twijfel niet nieuw is. :7~

Het moet mensen van ons kaliber, als waardige peronalia die beroepshalve de samenleving goede tot zeer goede en niet zelden ook nog gulle diensten bewijzen *), van het hart dat het rijker worden der rijken lang niet altijd een verkeerde ontwikkeling hoeft te zijn. *) B:)B Zelfs kan het voor de soms wat 'armere' ;( :{ :'( burgers onder u een stimulans betekenen de hakken eens flink in de grond te slaan en zelf flink aan de bak te gaan. ;) En die gezellige borrel of dat heerlijke etentje op een luxe locatie te Haarlem :Y) of elders, waar bepaalde hoogwaardigheidsbekleders en functionarissen meer dan welkom zijn, blijft dan ook welverdiend! *)

Fijn weekend!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220914160
Als Danny een euro zou krijgen voor elke smiley die Scjvb hier kwistig in het rond strooit, zou hij het forum vermoedelijk kunnen bestieren vanaf een exotisch prive-eiland.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 16:59:14 #3
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220914244
Mensen van ons kaliber. 🤪😂💰🤔
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:11:31 #4
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220914338
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:59 schreef Koekoekmakto het volgende:
Mensen van ons kaliber. 🤪😂💰🤔
Inderdaad zijn onze grenzeloze capaciteiten en kwaliteiten ook inherent aan rijkheid der rijken. :7

Daarbij is het heerlijk toeven in de omgeving Bloemendaal, Wassenaar, Haarlem zelf uiteraard *) en de betere buurten van Amsterdam. Een terrasje e.d. :Y) ^O^

Gegroet.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220914415
:')

Nou ten westen van station Amersfoort is het één grote puinbak van prefab hopeloosheid
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:19:30 #6
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220914458
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:17 schreef Since2003 het volgende:
:')

Nou ten westen van station Amersfoort is het één grote puinbak van prefab hopeloosheid
Oh, vertel!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:22:06 #7
3542 Gia
User under construction
pi_220914492
Je kunt ook gunstig investeren. Het is gewoon een feit dat je met geld meer geld kunt maken.
pi_220914682
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:37 schreef Scjvb het volgende:
Het moet mensen van ons kaliber, als waardige peronalia die beroepshalve de samenleving goede tot zeer goede en niet zelden ook nog gulle diensten bewijzen , van het hart dat het rijker worden der rijken lang niet altijd een verkeerde ontwikkeling hoeft te zijn.
Het is over het algemeen niet gunstig voor de economie van een land wanneer inwoners hun geld massaal oppotten in plaats van het te besteden of te investeren.
Dat dit verband niet wordt onderkend, is opmerkelijk, zeker in het licht van de intellectuele kwalificaties die worden geclaimd.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:41:16 #9
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220914706
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:22 schreef Gia het volgende:
Je kunt ook gunstig investeren. Het is gewoon een feit dat je met geld meer geld kunt maken.
Oh, absoluut.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:47:27 #10
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220914791
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:38 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is over het algemeen niet gunstig voor de economie van een land wanneer inwoners hun geld massaal oppotten in plaats van het te besteden of te investeren.
Dat dit verband niet wordt onderkend, is opmerkelijk, zeker in het licht van de intellectuele kwalificaties die worden geclaimd.
Hoor het alweer, u twijfelt aan alle goede aspecten.

En natuurlijk speelt investeren en duidelijke besteding van gelden een duidelijke rol mede bij het vergaren van successen en een bloeiende economie.

Geld moet immers rollen!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220914907
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:47 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Hoor het alweer, u twijfelt aan alle goede aspecten.

En natuurlijk speelt investeren en duidelijke besteding van gelden een duidelijke rol mede bij het vergaren van successen en een bloeiende economie.

Geld moet immers rollen!
Ik twijfel nergens aan, ik benoem alleen dat een economie baat heeft bij circulatie van geld.
Dat jij dat interpreteert als twijfel aan ‘alle goede aspecten’, lijkt me eerder een misverstand dan een inhoudelijk argument.
pi_220915327
Zolang rendement op kapitaal op vermogen minder zwaar wordt belast dan inkomen uit arbeid, blijft het een ongelijke strijd. Helaas zijn het de middeninkomens die de zwaarste lasten torsen. De zogenaamde sterke schouders geven niet thuis.
pi_220915857
Een product van de Telegraaf verhaspeld door de huis'komiek' van NWS. Niet gelezen.
What Would Goku Do
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:25:00 #14
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220915925
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:13 schreef viagraap het volgende:
Een product van de Telegraaf verhaspeld door de huis'komiek' van NWS. Niet gelezen.
Dan is buitenspelen voor u mss een betere optie! ;)

Goedendag!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220916037
Is het een economisch probleem... :')
Wat is dat nou voor kutvraag? Niemand geeft een neuk of het een economisch probleem is. Het gaat erom of het ethisch/eerlijk is en wat de gevolgen van grote vermogensverschillen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van sociale mobiliteit, machtsverhoudingen en klassenvorming.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:47:54 #16
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220916105
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 18:01 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik twijfel nergens aan, ik benoem alleen dat een economie baat heeft bij circulatie van geld.
Dat jij dat interpreteert als twijfel aan ‘alle goede aspecten’, lijkt me eerder een misverstand dan een inhoudelijk argument.
Dat klopt van die circulatie van geld en economie.

Echter, bij u zit ergens al gauw een zwaarmoedige of zeer ontevreden boodschap achter. Maar wat voor belang heeft u daar allemaal bij, wanneer onder meer groter wonen voor u geen optie is? Vandaar!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220916216
Monopoly end-hoarding-game, in 5-10 jaar hebben we het over de 4 komma club (1,000,000,000,000).

pi_220917391
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:47 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Dat klopt van die circulatie van geld en economie.

Echter, bij u zit ergens al gauw een zwaarmoedige of zeer ontevreden boodschap achter. Maar wat voor belang heeft u daar allemaal bij, wanneer onder meer groter wonen voor u geen optie is? Vandaar!
Je reageert niet op mijn argument, maar op een beeld dat je van mij maakt. Ik heb het over geldcirculatie en economische dynamiek, geen persoonlijke gemoedstoestand.

Mijn woonsituatie heeft daar niets mee te maken. Laten we het bij de inhoud houden.
pi_220917419
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:13 schreef viagraap het volgende:
Een product van de Telegraaf verhaspeld door de huis'komiek' van NWS. Niet gelezen.
De fout die veel minderjarigen maken is dat ze niet naar het loonstrookje vragen van iedereen die met hun een praatje wil maken.
Waardoor ze niet zien of het een valse of eerlijke vriend is.
pi_220917478
Het klopt inderdaad dat belastingheffing ertoe leidt dat armen armer worden en rijken rijker. Schaf die belastingen dan voor iedereen af. Dat is de enige oplossing voor dit probleem.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220917492
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 19:09 schreef Havermout2 het volgende:
Zolang rendement op kapitaal op vermogen minder zwaar wordt belast dan inkomen uit arbeid, blijft het een ongelijke strijd. Helaas zijn het de middeninkomens die de zwaarste lasten torsen. De zogenaamde sterke schouders geven niet thuis.
Ik neem het risico, niet de overheid of jij of wie dan ook.
Box 3 moet weg.
pi_220917493
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 05:38 schreef TAmaru het volgende:
Het klopt inderdaad dat belastingheffing ertoe leidt dat armen armer worden en rijken rijker. Schaf die belastingen dan voor iedereen af. Dat is de enige oplossing voor dit probleem.
Belastingen afschaffen maakt armen niet rijker, het maakt rijken onaantastbaar.
Belastingen zijn niet het probleem, maar de manier waarop ze worden geheven.
Zonder belasting op vermogen, winst en kapitaal verschuift de hele last naar werkenden, terwijl de bovenlaag recordwinsten boekt en nauwelijks bijdraagt.

Afschaffen van belastingen is geen oplossing, maar een cadeau aan de rijkste 1%.
Het gevolg is voorspelbaar: minder zorg, minder onderwijs, minder sociale zekerheid, minder publieke infrastructuur, precies de dingen waar gewone mensen van afhankelijk zijn.

Als je écht wilt dat armen niet armer worden, dan moet je niet de belastingen schrappen, maar de belastingstructuur omgooien,-hogere lasten op vermogen en kapitaal
- lagere lasten op arbeid
- multinationals laten betalen wat ze horen te betalen
- publieke voorzieningen versterken zodat iedereen vooruitkomt

Belastingen afschaffen is geen rechtvaardigheid, het is klassenpolitiek in het voordeel van wie al alles heeft.
pi_220917567
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 06:00 schreef torentje het volgende:

[..]
Belastingen afschaffen maakt armen niet rijker, het maakt rijken onaantastbaar.
Belastingen zijn niet het probleem, maar de manier waarop ze worden geheven.
Zonder belasting op vermogen, winst en kapitaal verschuift de hele last naar werkenden, terwijl de bovenlaag recordwinsten boekt en nauwelijks bijdraagt.

Afschaffen van belastingen is geen oplossing, maar een cadeau aan de rijkste 1%.
Het gevolg is voorspelbaar: minder zorg, minder onderwijs, minder sociale zekerheid, minder publieke infrastructuur, precies de dingen waar gewone mensen van afhankelijk zijn.

Als je écht wilt dat armen niet armer worden, dan moet je niet de belastingen schrappen, maar de belastingstructuur omgooien,-hogere lasten op vermogen en kapitaal
- lagere lasten op arbeid
- multinationals laten betalen wat ze horen te betalen
- publieke voorzieningen versterken zodat iedereen vooruitkomt

Belastingen afschaffen is geen rechtvaardigheid, het is klassenpolitiek in het voordeel van wie al alles heeft.
Mooi stukje ChatGPT. Grappig hoe socialisten er altijd vanuit gaan dat mensen of bedrijven de diefstal die zij belasting noemen "horen" te betalen.

Dit bericht ging er volgens mij over dat de rijken een lagere belastingdruk hebben dan de armen of er op zijn minst aan weten te ontkomen. Dus dat is een bewijs dat belasting niet werkt, als belasting bedoeld is om te nivelleren. Ik zie niet hoe dat te vermijden is. Voor mensen met veel geld zijn er nu eenmaal altijd meer mogelijkheden om belasting te ontwijken.

Als je belastingen afschaft, leidt dat niet tot minder zorg, minder onderwijs, etc. Het zal ertoe leiden dat die dingen geprivatiseerd worden, waardoor alles uiteindelijk beter zal functioneren en iedereen erop vooruit zal gaan.

Sowieso is het belangrijk dat het verschil tussen arm en rijk in een maatschappij groot is en niet klein.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220917580
Slechts de rijken vinden belasting diefstal. Want dat willen ze niet dat normale mensen evenveel kunnen als de rijken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:24 schreef TAmaru het volgende:
Grappig hoe socialisten er altijd vanuit gaan dat mensen of bedrijven de diefstal die zij belasting noemen "horen" te betalen.
Slechts de rijken vinden belasting diefstal. Want dat willen ze niet dat normale mensen evenveel kunnen als de rijken.
pi_220917589
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 05:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ik neem het risico, niet de overheid of jij of wie dan ook.
Box 3 moet weg.
"Ik wapper 40 uur per week met de handjes, niet de overheid."

Zelfde principe. En de mate van 'risico' valt ook wel mee. Geld maakt makkelijker geld dan dat arbeid doet.
pi_220917591
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:31 schreef torentje het volgende:
Slechts de rijken vinden belasting diefstal. Want dat willen ze niet dat normale mensen evenveel kunnen als de rijken.
[..]
Slechts de rijken vinden belasting diefstal. Want dat willen ze niet dat normale mensen evenveel kunnen als de rijken.
Er zijn nu eenmaal rijke mensen en er zijn arme mensen. Net zoals dat er knappe en lelijke mensen zijn. De overheid gaat lelijke mensen ook geen gratis operatie aanbieden.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220917606
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:38 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Er zijn nu eenmaal rijke mensen en er zijn arme mensen. Net zoals dat er knappe en lelijke mensen zijn. De overheid gaat lelijke mensen ook geen gratis operatie aanbieden.
Dat klopt volledig. Alleen is het wel mesjogge dat armere en gemiddelde mensen een groter gedeelte van hun inkomsten (of deze nou verkregen zijn uit arbeid of rendement op vermogen) kwijt zijn aan belasting dan de "rijken"

Als je echt "rechts" bent ben je doorgaans voor een vlaktaks en ervaar je dat als het eerlijkst. Echter is zelfs dat niet het geval voor de top 1%.
pi_220917610
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:24 schreef TAmaru het volgende:

[..]


Als je belastingen afschaft, leidt dat niet tot minder zorg, minder onderwijs, etc. Het zal ertoe leiden dat die dingen geprivatiseerd worden, waardoor alles uiteindelijk beter zal functioneren en iedereen erop vooruit zal gaan.

Sowieso is het belangrijk dat het verschil tussen arm en rijk in een maatschappij groot is en niet klein.
pi_220917638
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:50 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
Dat klopt volledig. Alleen is het wel mesjogge dat armere en gemiddelde mensen een groter gedeelte van hun inkomsten (of deze nou verkregen zijn uit arbeid of rendement op vermogen) kwijt zijn aan belasting dan de "rijken"

Als je echt "rechts" bent ben je doorgaans voor een vlaktaks en ervaar je dat als het eerlijkst. Echter is zelfs dat niet het geval voor de top 1%.
Ik zie de vlakstaks als tussenstop op weg naar geen enkele belasting. Een inkomstenbelasting van meer dan 20% is hoe dan ook absurd en totaal onnodig, en natuurlijk averechts.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220917649
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:52 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Nee, nu werkt het geweldig. ;) Iedereen in Nederland heeft hetzelfde recht op dezelfde slome en slechte zorg en hetzelfde matige onderwijs. Vrijwel het enige wat in Nederland van hoge kwaliteit is en door de overheid wordt geregeld zijn de wegen. Maar daar betalen we dan ook echt een gigantisch hoge prijs voor, middels een absurd hoge wegenbelasting en accijnzen op benzine (ook al ben ik niet zeker in welke mate die accijnzen ten goede komen aan de wegen).
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220917925
Je moet echt wel bepaalde constructies bereiken om belasting te ontduiken en gezien worden als een echt rijk. Want gewoon veel verdienen, zowel als ondernemer als loondienst, wordt gewoon overal zwaar belast.
Of je nu weinig of heel veel “verdiend”.
Wat dat betreft betalen de mindere lonen veel minder belasting procentueel en voegen dus minder toe.
Vakman pur sang
  zaterdag 30 mei 2026 @ 08:51:12 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220917959
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:24 schreef TAmaru het volgende:
Als je belastingen afschaft, leidt dat niet tot minder zorg, minder onderwijs, etc. Het zal ertoe leiden dat die dingen geprivatiseerd worden, waardoor alles uiteindelijk beter zal functioneren en iedereen erop vooruit zal gaan.

Sowieso is het belangrijk dat het verschil tussen arm en rijk in een maatschappij groot is en niet klein.
Ik mag hopen dat je zelf op een megaberg geld zit TAmaru.
Anders is dit wel een lachwekkende post.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220918576
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:38 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Er zijn nu eenmaal rijke mensen en er zijn arme mensen. Net zoals dat er knappe en lelijke mensen zijn. De overheid gaat lelijke mensen ook geen gratis operatie aanbieden.
Dat er rijken hier actief zijn is ook niet te overzien.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 10:22:26 #34
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220918659
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 02:34 schreef torentje het volgende:

[..]
Je reageert niet op mijn argument, maar op een beeld dat je van mij maakt. Ik heb het over geldcirculatie en economische dynamiek, geen persoonlijke gemoedstoestand.

Mijn woonsituatie heeft daar niets mee te maken. Laten we het bij de inhoud houden.
Reeds gedaan! ;)

Voor het overige: haast iedereen hier kent u inmiddels.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220918841
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:38 schreef torentje het volgende:
Het is over het algemeen niet gunstig voor de economie van een land wanneer inwoners hun geld massaal oppotten in plaats van het te besteden of te investeren.
/care. Mijn geld hoeft niet te rollen.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 10:52:47 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220918885
De afgelopen dertig jaar is het bbp per hoofd van de bevolking in Nederland ongeveer verdrievoudigd, terwijl het mediane loon in diezelfde periode ruwweg is verdubbeld.

Dat verschil toont aan dat economische groei niet één-op-één is terug te zien in het inkomen van de doorsnee werknemer, maar zich deels elders in de economie heeft gemanifesteerd.

Kortom: ja, er is sprake van een duidelijke kloof tussen totale welvaartsgroei en de ontwikkeling van het mediane loon.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220918991
VVD geblaat van een VVD-er, je verwacht het niet
pi_220919011
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat je zelf op een megaberg geld zit TAmaru.
Anders is dit wel een lachwekkende post.
Zijn een hoop VVD-stemmers waarbij de zelfkastijding ongekend is.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 11:17:03 #39
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220919068
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:10 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Zijn een hoop VVD-stemmers waarbij de zelfkastijding ongekend is.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 30 mei 2026 @ 11:21:53 #40
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220919092
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:38 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Er zijn nu eenmaal rijke mensen en er zijn arme mensen. Net zoals dat er knappe en lelijke mensen zijn. De overheid gaat lelijke mensen ook geen gratis operatie aanbieden.
Dit.

En functioneel gezien ook dat:
quote:
Sowieso is het belangrijk dat het verschil tussen arm en rijk in een maatschappij groot is en niet klein.
Het kan immers niet altijd en voor iedereen feest zijn!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 30 mei 2026 @ 11:23:24 #41
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220919102
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:21 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Dit.

En functioneel gezien ook dat:
[..]
Het kan immers niet altijd en voor iedereen feest zijn!
Wat voor zin heeft het tenslotte om rijk te zijn als je het niet duidelijk beter hebt dan de armen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 30 mei 2026 @ 11:26:48 #42
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220919118
quote:
80s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:23 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wat voor zin heeft het tenslotte om rijk te zijn als je het niet duidelijk beter hebt dan de armen?
Hoezo dat ''duidelijk niet beter'' dan? :Y) Ja, het kan inderdaad voorkomen door uiteenlopende omstandigheden. Gezondheidsproblemen e.d.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 30 mei 2026 @ 11:29:39 #43
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220919136
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:26 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Hoezo dat ''duidelijk niet beter'' dan? :Y) Ja, het kan inderdaad voorkomen door uiteenlopende omstandigheden. Gezondheidsproblemen e.d.
Waarom zou je ook maar proberen veel geld te verdienen of vergaren als je niet ook een duidelijk verschil ziet met je minder gefortuneerde landgenoten?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220919200
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:22 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Reeds gedaan! ;)

Voor het overige: haast iedereen hier kent u inmiddels.
Ik begrijp dat de rijken niet graag willen dat normale mensen samen de rijken de weg gaan versperren, door gezamenlijk overal de oogsten weg te kopen.
Toch zal dat nog gebeuren.
pi_220919203
Deze TS zit aan de crystal meth.
En een prettige scheut door de pielemuis.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 11:55:32 #46
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220919249
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Waarom zou je ook maar proberen veel geld te verdienen of vergaren als je niet ook een duidelijk verschil ziet met je minder gefortuneerde landgenoten?
Dat kan weleens voorkomen ja.

Maar waarom zou men in de regel niet een duidelijk verschil zien?
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220919890
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:21 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Dit.

En functioneel gezien ook dat:
[..]
Het kan immers niet altijd en voor iedereen feest zijn!
Ik zie het als een van de grootste problemen in de Nederlandse samenleving dat er aan de onderkant van de samenleving te weinig druk is om te werken. Dat zorgt voor gigantische tekorten in heel veel sectoren en voor hele hoge prijzen. Denk aan de bouw, garages, loodgieters, schoonmakers etc. Allemaal beroepen die de meeste mensen voornamelijk zouden doen uit noodzaak.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  zaterdag 30 mei 2026 @ 13:20:28 #48
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220919958
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 13:08 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik zie het als een van de grootste problemen in de Nederlandse samenleving dat er aan de onderkant van de samenleving te weinig druk is om te werken. Dat zorgt voor gigantische tekorten in heel veel sectoren en voor hele hoge prijzen. Denk aan de bouw, garages, loodgieters, schoonmakers etc. Allemaal beroepen die de meeste mensen voornamelijk zouden doen uit noodzaak.
Belangrijk punt idd.

Daar valt uiteraard veel voor te zeggen.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220920679
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 13:08 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik zie het als een van de grootste problemen in de Nederlandse samenleving dat er aan de onderkant van de samenleving te weinig druk is om te werken. Dat zorgt voor gigantische tekorten in heel veel sectoren en voor hele hoge prijzen. Denk aan de bouw, garages, loodgieters, schoonmakers etc. Allemaal beroepen die de meeste mensen voornamelijk zouden doen uit noodzaak.
Die banen worden voor een groot deel door illegalen vervult, als de bijstand afgeschaft zou worden zullen veel van die banen niet langer door illegalen vervult hoeven worden.

Schattenarbeit in Holland
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Sie putzen Häuser, betreuen Kinder oder kochen in den Küchen Amsterdams – in den Niederlanden arbeiten schätzungsweise 220.000 Arbeitskräfte ohne Dokumente und damit ohne Arbeitsvertrag, Krankenversicherung oder Schutz vor Ausbeutung. Viele von ihnen kommen von den Philippinen. Sie sind unsichtbar, aber unverzichtbar – und kämpfen nun um Anerkennung.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220920941
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:47 schreef BennieButtfuck het volgende:
Deze TS zit aan de crystal meth.
Nee, gewoon achterlijk, is genetisch.
pi_220920978
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat je zelf op een megaberg geld zit TAmaru.
Anders is dit wel een lachwekkende post.
Hij woont zelf sociale huur, dat maakt het zo amusant.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220921034
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 14:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Die banen worden voor een groot deel door illegalen vervult, als de bijstand afgeschaft zou worden zullen veel van die banen niet langer door illegalen vervult hoeven worden.

Schattenarbeit in Holland
Bekijk deze YouTube-video
[..]

Ik heb natuurlijk weinig problemen met Filipijnse dames die in Nederland komen werken en wonen, maar het is wel absurd dat er honderdduizenden mensen in de bijstand zitten en illegalen dat soort werk (moeten) doen. Dat is dus het effect van zoiets als de bijstand: mensen die bijstand krijgen zitten werkeloos thuis terwijl illegalen die geen recht hebben op bijstand het werk dan gaan opknappen.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220921047
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat je zelf op een megaberg geld zit TAmaru.
Anders is dit wel een lachwekkende post.
wat noem jij een megaberg geld?

en zou iemand die in de bijstand zit niet mijn mening kunnen hebben bijvoorbeeld?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  zaterdag 30 mei 2026 @ 18:06:16 #54
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220921998
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Hij woont zelf sociale huur, dat maakt het zo amusant.
Man man man man man.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 18:06:52 #55
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220922004
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:32 schreef TAmaru het volgende:

[..]
wat noem jij een megaberg geld?

en zou iemand die in de bijstand zit niet mijn mening kunnen hebben bijvoorbeeld?
Nou dat is niet zo handig, die is namelijk zijn eigen graf aan het graven.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220922448
Door de vele linkse hobby's zoals klimaat en asiel, jazeker.



bron fd.nl https://archive.is/202507(...)-mln-aan-asielopvang
pi_220922832
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 13:08 schreef TAmaru het volgende:
Ik zie het als een van de grootste problemen in de Nederlandse samenleving dat er aan de onderkant van de samenleving te weinig druk is om te werken
Onzin, de daders oefenen juist zware druk uit om mensen aan de onderkant van de samenleving aan het werk te krijgen.
pi_220925994
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:06 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nou dat is niet zo handig, die is namelijk zijn eigen graf aan het graven.
Dus je geeft toe dat al die linkse mensen op links stemmen om hun eigen positie te behouden en versterken?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220926277
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 07:36 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
"Ik wapper 40 uur per week met de handjes, niet de overheid."

Zelfde principe. En de mate van 'risico' valt ook wel mee. Geld maakt makkelijker geld dan dat arbeid doet.
Ja? Ik dacht het niet.
Nooit belegd zeker.

Met werken heb je vrijwel gegarandeerde opbrengst.
Daar word dan x% van ingehouden, relatief gelijkmatig.
Dat dit lager zou moeten zijn, eens.

Maar als je serieus denkt dat het antwoord is dat “vermogen”, wat straks vrijwel geheel en alleen de lagere inkomens en middenklasse raakt, zoveel mogelijk afromen is, dan ben je hartstikke gek.

De belastingdruk is al bizar hoog, dan wil je het allerhoogste percentage en meest debiele systeem invoeren van aanwasbelasting wat door geen enkel land word gedaan.

Niet vergeten dat spaargeld of beleggingen, geld is wat je overhoudt NA belasting.
Dan neem ik het risico om daar meer van te maken, dan heeft de overheid daar geen fuck mee te maken.

Wat jij dus eigenlijk zegt : eigendom bestaat niet.

Zeer zeer gevaarlijk.
  zondag 31 mei 2026 @ 09:18:47 #60
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220927125
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 03:36 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Dus je geeft toe dat al die linkse mensen op links stemmen om hun eigen positie te behouden en versterken?
Iedereen stemt voor eigen belangen.
Mensen met een laag inkomen zou je vroeger arbeiders noemen die horen links te stemmen. Zieken en ouderen ook.

Je zou ook kunnen stellen dat mensen met wat meer inkomen ook links zouden moeten stemmen, omdat goede sociale voorzieningen veel stabiliteit en rust creëert in de samenleving. Het gaat criminaliteit tegen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220933261
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 09:18 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Iedereen stemt voor eigen belangen.
Mensen met een laag inkomen zou je vroeger arbeiders noemen die horen links te stemmen. Zieken en ouderen ook.

Je zou ook kunnen stellen dat mensen met wat meer inkomen ook links zouden moeten stemmen, omdat goede sociale voorzieningen veel stabiliteit en rust creëert in de samenleving. Het gaat criminaliteit tegen.
Daar geloof ik absoluut niet in. Ik ga uit van het goede van de mens en niet zoals linkse mensen van het slechte.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220934391
Worden rijken steeds rijker?
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Het CPB-onderzoek van Arjan Lejour baarde opzien: de rijkste 1% van Nederland wordt dankzij ons belastingstelsel steeds rijker. In de podcast Kwestie van Centen legt hij aan Martin Visser uit hoe dit zit. 'De hoogste inkomens kunnen zeer langdurig belastingen uitstellen en van uitstel komt soms afstel.' Lejour ziet ook dat sommige media en politici aan de haal gaan met dit soort ongelijkheidsonderzoek. Is ongelijkheid tussen rijk en arm een economisch probleem of is het een kwestie van afgunst?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220934418
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 06:41 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Daar geloof ik absoluut niet in. Ik ga uit van het goede van de mens en niet zoals linkse mensen van het slechte.
Ja ja, zoals wanneer er vluchtelingen ons land inkomen zeker.....
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220934601
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 06:41 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Daar geloof ik absoluut niet in. Ik ga uit van het goede van de mens en niet zoals linkse mensen van het slechte.
Dan noem eens iets waar niet slechts de rijken van profiteren?
pi_220934694
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:20 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan noem eens iets waar niet slechts de rijken van profiteren?
Zoiets bestaat al langer, bijv dorpen die erg zelfstandig zijn, hun eigen voedsel verbouwen en eigen energie opwekken.

Medieval Spanish ghost town becomes self-sufficient ecovillage
Bekijk deze YouTube-video
quote:
The new inhabitants were all urbanites with no knowledge of country life so no one expected them to stay long. When they first began to rebuild, there was no road up to the town so horses were used to carry construction materials up the mountain. There was no electricity either so they lived with candles and oil lamps.

In the early years, they generated income by selling some of their harvest and working odd jobs like using their newfound construction experience to rebuild roofs outside town. Later they rebuilt the village bakery and sold bread to the outside world.

Their organic sourdough breads now sell so well that today they can get by without looking for work outside town, but it helps that they keep their costs at a minimum as a way of life. "There's an austerity that's part of the desire of people who come here," explains Mauge. "There's not a desire for consumption to consume. We try to live with what there is."

Today, the town generates all its own energy with the windmill, solar panels, and a water turbine. It also has a waitlist of people who'd like to move in, but Mauge says the answer is not for people to join what they have created, but to try to emulate them somewhere else.

"If you set your mind to it and there's a group of people who want to do it, physically they can do it, economically they can do it. What right now is more difficult is being willing to suffer hardship or difficulties or... these days people have a lot of trouble living in situations of shortage or what is seen as shortage but it isn't."
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  maandag 1 juni 2026 @ 10:41:06 #66
33189 RM-rf
1/998001
pi_220934704
https://www.cpb.nl/inkomens-en-belastingen-aan-de-top

korte samenvatting van dat onderzoek (over de periode tussen 2010 en 2019)

De rijkste top 1% van nederland betaald substantieel minder belasting (direkte en indirekte, dus inkomens-, vermogens en BTW, alswel sociale premies)
De laagste en middeninkomensgroepen betaald aan alle directe en indirecte belastingen tussen de 35% en 40% van hun inkomen aan belastingen (waarbij dus de inkomensgroep 80%-90% ongeveer 40% en de laagste inkomensgroep ongeveer 35% van hun inkomen aan belastingen betaald )

De top 10% qua inkomens (een inkomen per persoon boven de ¤ 105.000) betaald echter al minder.. rond de 32%. Terwijl de allerrijkste 1% slechts rond de 21% aan directe en indirecte belastingen betaald.

Ook uit dat onderzoek blijkt dat dit verschil in de 10 jaar dat dat onderzoek liep, steeds sterker geworden is, de belastingdrukken voor de rijkste 10% en allerrijkste 1% is steeds verder gedaald...

Iedereen mag natuurlijk lekker ultra-rijk zijn, leuk voor hen... maar het is zeer zorgwekkend dat de allerrijksten gewoon substantieel _minder_ belastingen hoeven te betalen dan de midden en hogere inkomens..

Een regressief belastingstelsel, waar allerrijken relatief steeds minder belasting betalen dan de middeninkomens, is gewoon verkeerd.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220934739
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zoiets bestaat al langer, bijv dorpen die erg zelfstandig zijn, hun eigen voedsel verbouwen en eigen energie opwekken.

Medieval Spanish ghost town becomes self-sufficient ecovillage
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Ik ben niet meertalig, dus ik zie de samenhang niet tussen mijn vraag en jouw antwoord.
pi_220934836
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:45 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik ben niet meertalig, dus ik zie de samenhang niet tussen mijn vraag en jouw antwoord.

De 'rijken' profiteren niet van deze dorpelingen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220935215
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:41 schreef RM-rf het volgende:
https://www.cpb.nl/inkomens-en-belastingen-aan-de-top

korte samenvatting van dat onderzoek (over de periode tussen 2010 en 2019)

De rijkste top 1% van nederland betaald substantieel minder belasting (direkte en indirekte, dus inkomens-, vermogens en BTW, alswel sociale premies)
De laagste en middeninkomensgroepen betaald aan alle directe en indirecte belastingen tussen de 35% en 40% van hun inkomen aan belastingen (waarbij dus de inkomensgroep 80%-90% ongeveer 40% en de laagste inkomensgroep ongeveer 35% van hun inkomen aan belastingen betaald )

De top 10% qua inkomens (een inkomen per persoon boven de ¤ 105.000) betaald echter al minder.. rond de 32%. Terwijl de allerrijkste 1% slechts rond de 21% aan directe en indirecte belastingen betaald.

Ook uit dat onderzoek blijkt dat dit verschil in de 10 jaar dat dat onderzoek liep, steeds sterker geworden is, de belastingdrukken voor de rijkste 10% en allerrijkste 1% is steeds verder gedaald...

Iedereen mag natuurlijk lekker ultra-rijk zijn, leuk voor hen... maar het is zeer zorgwekkend dat de allerrijksten gewoon substantieel _minder_ belastingen hoeven te betalen dan de midden en hogere inkomens..

Een regressief belastingstelsel, waar allerrijken relatief steeds minder belasting betalen dan de middeninkomens, is gewoon verkeerd.
Men moet ophouden met dit communisme gejank.

Als zouden ze iedere cent afstaan, dan nog komen er vanzelf weer tekorten.

Dit is allemaal het probleem domweg niet.
  maandag 1 juni 2026 @ 12:13:27 #70
33189 RM-rf
1/998001
pi_220935230
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Men moet ophouden met dit communisme gejank.

Als zouden ze iedere cent afstaan, dan nog komen er vanzelf weer tekorten.

Dit is allemaal het probleem domweg niet.
Wil je het niet horen?

in plaats van zo boos te doen over feiten, zou je ook kunnen proberen eens zelf er goed over na te denken?

Vind jij het maar prima dat de 1% allerrijksten maar 21% aan belastingen betalen, terwijl jij vermoedelijk ergens tussen de 35% en 40% zit? (ik heb een sterk vermoeden dat jij eerder niet tot de allerhoogste inkomensgroepen behoort zelf)

Of is dat narratief hooguit iets dat je door bepaalde sociale media kanalen je verteld wordt, en jij dat braaf overneemt en gelooft, vaak gefinancierd door betalingen die juist van de multinationals en allerrijksten eigenaars daarvan komen?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220939885
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:13 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Wil je het niet horen?

in plaats van zo boos te doen over feiten, zou je ook kunnen proberen eens zelf er goed over na te denken?

Vind jij het maar prima dat de 1% allerrijksten maar 21% aan belastingen betalen, terwijl jij vermoedelijk ergens tussen de 35% en 40% zit? (ik heb een sterk vermoeden dat jij eerder niet tot de allerhoogste inkomensgroepen behoort zelf)

Of is dat narratief hooguit iets dat je door bepaalde sociale media kanalen je verteld wordt, en jij dat braaf overneemt en gelooft, vaak gefinancierd door betalingen die juist van de multinationals en allerrijksten eigenaars daarvan komen?
Die “maar 21%” belasting van je, dekt 34% van alle belasting opbrengst.

Als je klacht is dat alles te duur is hier en voor iedereen de belastingen te hoog want je zit met een overheid waar nu 57% van alle economische groei heen gaat als een socialistische heilstaat, dan ja dan zijn we het eens.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 08:58:52 #72
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940315
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 07:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Die “maar 21%” belasting van je, dekt 34% van alle belasting opbrengst.
Ja en? ...
Dat komt omdat die 1%-elite ook idioot veel inkomsten heeft en dat komt gewoon ook weer omdat ze een enorm bevoorrechte positie innemen en regels kunnen 'bepalen'....
Daarom worden die ultrarijken ook snel steeds rijker, en is de middenklasse steeds armer geworden, en ervaren ook mensen in de 70%-80% vermogendste groepen ook best financiele krapte (en daadwerkelijk die groep betaalt de allerhoogste relatieve belasting)

én die ultrarijke 1% elite dus nog maar 21% afdragen waar "het gewone volk" van hun vermogen en inkomsten bijna 40% afdraagt

Dan kun je makkelijk allemaal retoriek en een rechts narratief na-blaten dat alles aan de 'Staat' of 'Overheid' zou liggen ... maar die ultrarijken profiteren zo mogelijk nog méér van die Staat als gewone mensen doen... het schept juist de stabiliteit en veiligheid die ook voor hun vermogens een bedreiging kan vormen.


Juist die ultrarijken hebben de grootste invloed op die staat en delegeren dolgraag allemaal zaken naar die staat die ook hun bedrijven of conglomeraten bevoordelen (of dacht je dat alle belastingregels die ook Nederland een belastingparadijs gemaakt heeft, mits je geen burger maar een brievenbusfirma bent, komen doordat de 'linkse' partijen daarop aandrongden?).

We leven eigenlijk al in een Plutocratie, een systeem waarin de rijksten het bestuur controleren; momenteel vooral aangedreven door Plutopopulisme: de facade is populistisch, met allerhande narratieven die populair zijn bij veel mensen die weinig hebben, nationalisme, zondebok-politiek en mensen angst maken voor een nog armere die hun koekje zou afpakken, terwijl de ultrarijken uiteindelijk werkelijk het bestuur bepalen in hun gunste.

Het enige waarvoor ik pleit is dat als de Maatschappij gericht op eerlijkheid bestuurd wordt, men er ook naar zou streven dat de ultrarijke 1% en zelfs de 10% qua belastingen een _gelijk_ percentage betalen en niet plots bijna de helft minder over hun gigantische vermogens....

mag je me graag uitleggen waarom jij het zo'n 'goed'idee vind de ultrarijken extra te bevoordelen.

[ Bericht 8% gewijzigd door RM-rf op 02-06-2026 09:08:19 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940352
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 08:58 schreef RM-rf het volgende:
mag je me graag uitleggen waarom jij het zo'n 'goed'idee vind de ultrarijken extra te bevoordelen.
Hij wil met de sterkste wind meewaaien, ook al zijn dat criminelen.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:09:51 #74
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940357
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:08 schreef torentje het volgende:

[..]
Hij wil met de sterkste wind meewaaien, ook al zijn dat criminelen.
Hij waait met niemand mee: hij wordt vooral voortbeblazen door een populistisch narratief dat opgezet is juist door de ultrarijken plutocraten, die zelf enkel hun eigen rijkdom willen uitbouwen, en hem angst aanjagen voor de misschien nog armere persoon die het op zijn koekje voorzien zouden hebben...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940377
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:08 schreef torentje het volgende:

[..]
Hij wil met de sterkste wind meewaaien, ook al zijn dat criminelen.
Jij wil liefst iedereen even zwak hebben :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')