https://www.nu.nl/politie(...)k-van-vakbonden.htmlquote:Het kabinet haalt het plan om de AOW-leeftijd per 2033 sneller te laten stijgen van tafel. Op die manier hoopt minister van Sociale Zaken Hans Vijlbrief de vakbonden weer omtafel te krijgen voor een groter sociaal akkoord te sluiten.
Dat melden bronnen aan RTL Nieuws en de NOS dinsdag. Het kabinet komt hiermee vooral de werknemers tegemoet. Vakbonden protesteerden fel tegen de nieuwe maatregel van het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA.
Ook werkgevers zagen het niet echt zitten, omdat de politiek, werkgevers en werknemers na jaren van overleg juist afspraken hadden gemaakt over onder meer de AOW-leeftijd.
Het kabinet wilde maatregelen nemen tegen de oplopende kosten van de vergrijzing. Het verhogen van de leeftijd voor het staatspensioen is er daar een van en zou op termijn een kleine 3 miljard euro moeten opleveren.
In het parlement was er ook nauwelijks steun. In de Tweede Kamer werd nog afgesproken om het voorstel wat te verzachten. In de Eerste Kamer was een meerderheid ronduit tegen de verhoging.
Daarmee was de AOW-verhoging gedoemd te mislukken, nog voordat er een officieel een voorstel was ingediend.
De inkomensafhankelijke AOW...quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:52 schreef rutger05 het volgende:
Ik ben benieuwd met welke andere narigheid voor burgers horrorkabinet Jetten nu op de proppen komt.
Dat zou zo maar eens kunnen.quote:
Flopkabinet Rob Jetten is een betere benaming. Nog 0 progressie op welk agendapunt dan ook.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:52 schreef rutger05 het volgende:
Ik ben benieuwd met welke andere narigheid voor burgers horrorkabinet Jetten nu op de proppen komt.
Zoiets dergelijks lijkt mij onvermijdelijk. Er komt dan een periode van het herverdelen van welvaart naar het herverdelen van 'armoede', vooral de middenstand zal in armoede vervallen, iets wat bij onze oosterburen al duidelijk waarneembaar is.quote:
Fiscaliseren van AOW is ook nog een optie.quote:
Zijn allemaal maatregelen voor een "toekomstbestendig" bedrijfsleven. Ik verwacht dus van niet.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:52 schreef Jaeger85 het volgende:
Nu nog de WW en WIA voorstellen van tafel.
Eens. Dat omslagstelsel gaat niet genoeg opbrengen tzt. Dankunnen de rijkaards straks pochen dat ze geen AOW nodig hebben.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Fiscaliseren van AOW is ook nog een optie.
Dat niet alleen werkende de premie betalen maar ook pensionados zelf (deels)
https://esb.nu/grote-inko(...)moeten-gaan-betalen/
Nog minder dan schoof/wilders.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:58 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Flopkabinet Rob Jetten is een betere benaming. Nog 0 progressie op welk agendapunt dan ook.
Die hebben Nederland niet langer nodig en ik verwacht dan ook dat het uitvlaggen al voorbereid wordt en aankomende jaren een onderwerp wordt wat de aandacht gaat trekken.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:17 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Dan kunnen de rijkaards straks pochen dat ze geen AOW nodig hebben.
Nope, zowel de WIA als de WW staan niet langer onder het beheer van de werkgevers. Dat heeft de overheid naar zich toegetrokken. Nu de overheid er een potje van potverteren van heeft gemaakt willen de werkgevers het beheer weer terug. Er zit ondertussen circa 40 miljard in de WIA pot. Die gelden worden echter direct doorgesluisd om overheidstekorten te dekken.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Zijn allemaal maatregelen voor een "toekomstbestendig" bedrijfsleven. Ik verwacht dus van niet.
quote:is arbeidsongeschiktheidspremie een 'spookbelasting', omdat het geld wordt gebruikt om gaten in de begroting te dichten. De overheid legt zo de rekening oneerlijk bij bedrijven.
Onzin.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Zijn allemaal maatregelen voor een "toekomstbestendig" bedrijfsleven. Ik verwacht dus van niet.
0, nakkes, nada. En de verontwaardiging? Die blijft uit. Bij Schoof werden er nu al mensen virtueel gelynched door met name linkse kiezers en nu? Oorverdovende stilte.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:45 schreef Nexum het volgende:
Is er iets wat dit kabinet al wel voor elkaar heeft gekregen?
Want het huidige AOW stelsel is ook niet het herverdelen van welvaart van de werkende man naar de vermogende boomer?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zoiets dergelijks lijkt mij onvermijdelijk. Er komt dan een periode van het herverdelen van welvaart naar het herverdelen van 'armoede', vooral de middenstand zal in armoede vervallen, iets wat bij onze oosterburen al duidelijk waarneembaar is.
Het vermogen van de boomers zit vooral in hun eigen huizen, het is een keuze het eigen huizenbezit sterk te stimuleren, nog steeds. De HRA en de de vrijstelling van een vermogensrendementsheffing op het eigen huis kunnen afgeschaft worden(dit voldoet aan Art17 mensenrechten). Gaan waarschijnlijk ook afgeschaft/(verder beperkt) worden als de druk op de overheidsfinancien verder oploopt.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 19:33 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Want het huidige AOW stelsel is ook niet het herverdelen van welvaart van de werkende man naar de vermogende boomer?
Ligt eraan welk werk. Maar velen zullen die 68 niet eens halen. Goed dat het van tafel is.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:04 schreef HSG het volgende:
Ik vraag mij af wat je als werkgever nog van een 68 jarige wilt verwachten.
Goed plan. Boven de 100.000 euro bruto jaarloon hoef je niet ook nog eens AOW te krijgen. Hopelijk nemen ze kinderbijslag dan ook meteen mee.quote:
Heel erg oud; in ieder geval te oud.quote:
Het minder snuggere van dit plan is dat deze veelverdieners dan ook geen premie voor dat soort voorzieningen zal gaan betalen.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:47 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Goed plan. Boven de 100.000 euro bruto jaarloon hoef je niet ook nog eens AOW te krijgen. Hopelijk nemen ze kinderbijslag dan ook meteen mee.
Dat is wel vreemd.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:25 schreef Pegos het volgende:
[..]
Heel erg oud; in ieder geval te oud.
Ongeveer zo oud als Methusalem.
Het liefst was ik 19.
Ik dacht niet dat ik zoiets gezegd heb.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 22:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is wel vreemd.
Als ouderen gaan roepen dat de aow etc maar moet stijgen en er zelf eerder van konden genieten alsmede ook ww en wia aanpassen. Iedere oudere die dit roept heb ik niets mee. Sorry
Kun je vinden, maar het is natuurlijk vreemd om je hele leven premie te betalen voor iets waar je dan zelf geen recht op hebt.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:47 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Goed plan. Boven de 100.000 euro bruto jaarloon hoef je niet ook nog eens AOW te krijgen. Hopelijk nemen ze kinderbijslag dan ook meteen mee.
Klopt. Wat ik wel vind is wanneer mensen die de aow leeftijd hebbem bereikt en nog blijven werken en loon ontvangen of die al aow moeten ontvangen. AOW was altijd bedoeld dat het een aanvulling was wanneer je niet meer werkte en samen met je aangevuld pensioen om tot circa 70% van je laatst verdiende loon uit te komen.quote:Op zondag 31 mei 2026 10:10 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Kun je vinden, maar het is natuurlijk vreemd om je hele leven premie te betalen voor iets waar je dan zelf geen recht op hebt.
Pensioen is ook iets wat je zelf hebt betaald.
Staken idioot vinden om tegen die plannen te zijn vat het wel samen wat mjj betreft. Er zit genoeg in die pot. Zelfs een behoorlijk overschot mbt wia. Het is notabene een verzekering door werkgevers en werknemers ingelegd. Dat een overheid net als in de pensioen pot graag grijpt voor andere tekorten op te vangen waar het niet voor bedoeld is moet men maar eens naar kijken.quote:
Het punt is dat er overleg was georganiseerd om met elkaar, vakbonden, werkgeversorganisaties en overheid om te bezien hoe het verder moet met de economische en financiële ontwikkeling van ons land voor de nabije toekomst.quote:Op zondag 31 mei 2026 11:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Staken idioot vinden om tegen die plannen te zijn vat het wel samen wat mjj betreft. Er zit genoeg in die pot. Zelfs een behoorlijk overschot mbt wia. Het is notabene een verzekering door werkgevers en werknemers ingelegd. Dat een overheid net als in de pensioen pot graag grijpt voor andere tekorten op te vangen waar het niet voor bedoeld is moet men maar eens naar kijken.
Die plannen waren al gemaakt en een akkoord bereikt mbt het de nieuwe vorm van het pensioen dat al een hele kluif was. En plots komt het kabinet om de AOW weer versneld te verhogen. En dan is het niet gek om hier gelijk van weg te lopen. WIA en verkorten ww zijn ook onzalige plannen. Er is namelijk op dat gebied financieel geen probleem.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:56 schreef Pegos het volgende:
[..]
Het punt is dat er overleg was georganiseerd om met elkaar, vakbonden, werkgeversorganisaties en overheid om te bezien hoe het verder moet met de economische en financiële ontwikkeling van ons land voor de nabije toekomst.
Dan is het op z'n zachts gezegd stupide om voortijdig weg te lopen en stakingen te gaan organiseren.
Volgens mijn inzicht was het bij voorbaat het plan om hier niet aan mee te doen, en stakingen te organkiseren.
Stakingen om stakingen. Het ziet er niet bijster intelligent uit.
En de VVD zag dat het goed was.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:32 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/politie(...)k-van-vakbonden.html
Het zoveelste initiatief van kabinet Jetten wat sneuvelt - is er eigenlijk al iets wel door de beide kamers gekomen?
Tot op heden doet dit kabinet het niet veel beter dan kabinet Schoof.
Ze hoeven eigenlijk niks te doen, de maatschappij gaat al vanzelf naar de kloten.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:52 schreef rutger05 het volgende:
Dan zou het omgezet moeten worden naar een belasting. Niet leuk wellicht, maar dat hoort bij een verzorgingsstaat.quote:Op zondag 31 mei 2026 10:10 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Kun je vinden, maar het is natuurlijk vreemd om je hele leven premie te betalen voor iets waar je dan zelf geen recht op hebt.
Pensioen is ook iets wat je zelf hebt betaald.
Vrijheid van vereniging. Wordt ook erkend in de Nederlandse grondwetquote:Op zaterdag 18 juli 2026 18:31 schreef Pegos het volgende:
Spekman heeft weer nieuwe stakingen o.a. in het openbaar vervoer aangekondigd.
Er is alleen geen conflict met de betreffende werkgevers.
De stakingen worden gebruikt als drukmiddel richting de regering.
Dat is een politieke staking.
Maar als er geen conflict met de betreffende werkgevers is is het maar de vraag of deze stakingen rechtmatig zijn.
Ik denk het eigenlijk niet.
Ik zou de werkgeverorganisaties daarom oproepen deze stakingen voor te leggen aan de rechter met als doel ze te verbieden.
Als men politieke druk wil uitoefenen zullen andere middelen ingezet moeten worden.
Bijvoorbeeld een massa demonstratie op het Malieveld en/of het beïnvloeden van politieke partijen doormiddel van brieven, e-mails, telefonades, besprekingen, etc.
Dat zijn de geëigende middelen om politieke invloed te bereiken.
Hoe kom je hier nou bij? Verzin je dat zelf?quote:Op zaterdag 18 juli 2026 18:31 schreef Pegos het volgende:
Maar als er geen conflict met de betreffende werkgevers is is het maar de vraag of deze stakingen rechtmatig zijn.
Ja hoor, ook dan zijn die stakingen rechtmatig.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 18:31 schreef Pegos het volgende:
Spekman heeft weer nieuwe stakingen o.a. in het openbaar vervoer aangekondigd.
Er is alleen geen conflict met de betreffende werkgevers.
Ik zou de werkgeverorganisaties daarom oproepen deze stakingen voor te leggen aan de rechter met als doel ze te verbieden.
Als men politieke druk wil uitoefenen zullen andere middelen ingezet moeten worden.
Bijvoorbeeld een massa demonstratie op het Malieveld en/of het beïnvloeden van politieke partijen doormiddel van brieven, e-mails, telefonades, besprekingen, etc.
Dat zijn de geëigende middelen om politieke invloed te bereiken.
Stakingen die politici en /of politieke partijen niet treffen zullen weinig tot geen effect sorteren.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 19:02 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ja hoor, ook dan zijn die stakingen rechtmatig.
En ook het enige dat ook maar iets van effect zal hebben, als iedereen op het Malieveld gaat staan zullen de politici daar alleen maar een beetje om lachen.
Wat dacht je van de economische schade die een landelijke staking op kan leveren? Zeker als daar een estafette van gemaakt wordt. Politici en partijen kan je inderdaad helaas alleen maar via de stembus raken. Het onderwerp van de staking is ten behoeve van de gehele bevolking.quote:Op zondag 19 juli 2026 11:38 schreef Pegos het volgende:
[..]
Stakingen die politici en /of politieke partijen niet treffen zullen weinig tot geen effect sorteren.
Hoogstens krijgt de bevolking een hekel aan de vakbonden.
Dat is helemaal nog niet eens zo'n gek idee.quote:
Een totaal bescheten idee!quote:Op zondag 19 juli 2026 12:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is helemaal nog niet eens zo'n gek idee.
Er is bijna niets inkomensafhankelijk hier. Laten we eens beginnen met de boetes en vandaar uit kunnen we verder gaan bouwen. Dat werkgevers lagergeschoold personeel hier zo belabberd betalen dat er allemaal toeslagen bij moeten worden bedacht lijkt mij niet het probleem van de toeslagen.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Een totaal bescheten idee!
De AOW is de fundering onder het beste pensioenstelsel ter wereld met een klein staatspensioen (=AOW) en de rest privaat ingelegd en belegd geld op naam van de werknemer.
Gepeuter aan de AOW laat dat hele systeem in elkaar donderen.
Bovendien moeten we een keer stoppen met werkelijk alles inkomensafhankelijk te willen maken.
Er liggen al ongezond veel mensen aan het toeslagen -en subsidieinfuus.
In de onderste regionen van de samenleving krijg je met niks doen inmiddels al meer geld dan je zelf in een laagbetaalde baan in 40 uur per week kunt verdienen.
En hoeveel mensen weigeren vooralsnog om hun zorgverzekering te betalen? Je weet niet hoe de wind er over een week, maand, jaar of wat dan ook bij staat. Ook mensen met een hoog inkomen kunnen van de regen in de drup raken en ineens wel in aanmerking komen voor dergelijke regelingen en dan hebben de armere memsen daar ook aan meebetaald. Dat noemen ze solidariteit geloof ik.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:31 schreef Pegos het volgende:
Als je allerlei uitkeringen waarvoor de bevolking wettelijk verplicht premie betaalt inkomensafhankelijk maakt zullen de premiebetalende burgers hoogstwaarschijnlijk weigeren om die premie nog langer mee te betalen.
Dan mis je een zeer belangrijk aandeel van de inkomsten voor die uitkeringen.
Hoge inkomens brengen immers veel meer premie op dan lage inkomens, terwijl de uitkering voor iedereen hetzelfde is.
Het probleem met inkomensafhankekijk is de grens. En die ligt meestal bij modaal of net boven modaal. We hadden en hebben nog steeds een goed sociaal vangnet. Maar de afbraak word nu ingezet.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Een totaal bescheten idee!
De AOW is de fundering onder het beste pensioenstelsel ter wereld met een klein staatspensioen (=AOW) en de rest privaat ingelegd en belegd geld op naam van de werknemer.
Gepeuter aan de AOW laat dat hele systeem in elkaar donderen.
Bovendien moeten we een keer stoppen met werkelijk alles inkomensafhankelijk te willen maken.
In de onderste regionen van de samenleving krijg je met niks doen inmiddels al meer geld dan je zelf in een laagbetaalde baan in 40 uur per week kunt verdienen.
Vind dat jij persoonlijk adviseur van Jetten moet worden, gezien je conclusie. Zou er aan toe willen voegen: er zijn zo idioot veel subsidiestromen waar de werkgevers en bonden los van staan, wat te denken van alle:quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:37 schreef Pegos het volgende:
Hoe dan ook is de FNV voorman kennelijk niet in staat om met de regering, de werkgevers en de andere bonden te praten over hoe het verder moet met de economie van het land. Dat is wel een zeer belabberde situatie.
Stakingen op dit moment zijn natuurlijk volkomen idioot. Daar schieten de vakbondsleden niets mee op. Niemand wordt daar wijzer van. Het is zo ongeveer het onnozelste dat je kunt doen.
Misschien moet de regering maar met de overige bonden, en werkgeversorganisaties verder kijken wat er voor de toekomst van ons land te doen staat.
Misschien moet je je even verdiepen in hoe de samenleving in elkaar steekt voordat je dit soort dingen roept.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Er is bijna niets inkomensafhankelijk hier. Laten we eens beginnen met de boetes en vandaar uit kunnen we verder gaan bouwen. Dat werkgevers lagergeschoold personeel hier zo belabberd betalen dat er allemaal toeslagen bij moeten worden bedacht lijkt mij niet het probleem van de toeslagen.
Dit dus, wat mij betreft word jij premierquote:Op zondag 19 juli 2026 12:24 schreef quo_ het volgende:
De hypotheekrente aftrek.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:51 schreef quo_ het volgende:
[..]
Misschien moet je je even verdiepen in hoe de samenleving in elkaar steekt voordat je dit soort dingen roept.
Even een waarschijnlijk incomplete opsomming van zaken die afhankelijk zijn van je inkomen:
Inkomstenbelasting (de belastingschijven)
Ingelegde premie AOW
Ingelegde premie WW
Ingelegde premie WAO/WIA
Ingelegde premie ZvW
De huur van een woning (huurtoeslag)
De nominale premie van de zorgverzekering (zorgtoeslag)
Kinderopvang (kinderopvangtoeslag)
Kwijtschelding waterschapsbelasting
Kwijtschelding zuiveringsheffing
Kwijtschelding OZB
Kwijtschelding afvalstoffenheffing
Noodfonds energie
Regelingen voor sport en cultuur (afhankelijk van je gemeente)
Studietoeslag (afhankelijk van je gemeente)
Uiteraard is er nog ruimte voor nog meer inkomsafhankelijke shit.
De genoemde verkeersboetes bijvoorbeeld. En het brood bij de bakker kan er ook best bij.
Nou dat! Kon nog wel eens veel erger worden ..althans dat zou je denken..het moet ergens vandaan komen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:52 schreef rutger05 het volgende:
Die is niet direct inkomensafhankelijk, maar gekoppeld aan hoeveel belasting je betaald hebt.quote:
quote:Op zondag 19 juli 2026 12:51 schreef quo_ het volgende:
[..]
Misschien moet je je even verdiepen in hoe de samenleving in elkaar steekt voordat je dit soort dingen roept.
Even een waarschijnlijk incomplete opsomming van zaken die afhankelijk zijn van je inkomen:
Inkomstenbelasting (de belastingschijven)
Ingelegde premie AOW
Ingelegde premie WW
Ingelegde premie WAO/WIA
Ingelegde premie ZvW
De huur van een woning (huurtoeslag)
De nominale premie van de zorgverzekering (zorgtoeslag)
Kinderopvang (kinderopvangtoeslag)
Kwijtschelding waterschapsbelasting
Kwijtschelding zuiveringsheffing
Kwijtschelding OZB
Kwijtschelding afvalstoffenheffing
Noodfonds energie
Regelingen voor sport en cultuur (afhankelijk van je gemeente)
Studietoeslag (afhankelijk van je gemeente)
Uiteraard is er nog ruimte voor nog meer inkomsafhankelijke shit.
De genoemde verkeersboetes bijvoorbeeld. En het brood bij de bakker kan er ook best bij.
Geef maar even aan welk element uit het lijstje niet afhankelijk is van je inkomen.quote:
Inzake AOW snap je er dus geen reet van. Je legt weliswaar premie in op basis van je inkomen maar de uitkering is voor iedereen gelijk.quote:De toeslagen heb ik al benoemd en verder profiteer je ook meer van de regelingen zoals WW en AOW als je ook meer hebt ingelegd. Dat is wel inkomensafhankelijk, maar het betekent ook dat je meer gaat krijgen. Jij begrijpt denk ik niet wat echt inkomensafhankelijk maken betekent en ja boetes vallen daar dus juist wel onder.
Dat "niets" is nogal relatief. Met een laag inkomen maar wel een eigen huis kun je nog steeds in aanmerking komen voor kwijtschelding.quote:Kwijtschelding van belastingen is er echt alleen voor de mensen die helemaal niets hebben. Wees er maar jaloers op.
Oke, je hebt me overtuigd. De AOW is al inkomensafhankelijk genoeg. Dan kunnen we ons nu richten op de boetes.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Geef maar even aan welk element uit het lijstje niet afhankelijk is van je inkomen.
[..]
Inzake AOW snap je er dus geen reet van. Je legt weliswaar premie in op basis van je inkomen maar de uitkering is voor iedereen gelijk.
In een vorige post ondersteunde je nog het idee om AOW uitkering inkomensafhankelijk te maken.
Dus dubbelop, wel veel meer inleggen als je een goed inkomen hebt en minder terug ontvangen als je de AOW leeftijd hebt.
[..]
Dat "niets" is nogal relatief. Met een laag inkomen maar wel een eigen huis kun je nog steeds in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Dit geld trouwens ook voor de zorgheffing van rond de 6%quote:Op zondag 19 juli 2026 13:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Geef maar even aan welk element uit het lijstje niet afhankelijk is van je inkomen.
[..]
Inzake AOW snap je er dus geen reet van. Je legt weliswaar premie in op basis van je inkomen maar de uitkering is voor iedereen gelijk.
In een vorige post ondersteunde je nog het idee om AOW uitkering inkomensafhankelijk te maken.
Dus dubbelop, wel veel meer inleggen als je een goed inkomen hebt en minder terug ontvangen als je de AOW leeftijd hebt.
[..]
Dat "niets" is nogal relatief. Met een laag inkomen maar wel een eigen huis kun je nog steeds in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Precies, de jeugd krijgt of heeft al door de oudere generaties veel werk.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:01 schreef PzKpfw het volgende:
Alles lekker doorschuiven naar de volgende generaties.
We gaan nog wel eens terugverlangen naar het tijdperk Ruttequote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:52 schreef rutger05 het volgende:
Is belasting niet inkomensafhankelijk? Ai, dat wist ik nietquote:Op zondag 19 juli 2026 13:00 schreef quo_ het volgende:
[..]
Die is niet direct inkomensafhankelijk, maar gekoppeld aan hoeveel belasting je betaald hebt.
Waarom? Dan gaan de slapjanussen en de achterstandswijkbewoners dus meer verkeersovertredingen maken onder het mom van: "de hoge inkomens betalen er aan mee"?quote:Op zondag 19 juli 2026 13:19 schreef SebbeSwensje het volgende:
Dan kunnen we ons nu richten op de boetes.
Van mijn lang zal ze leven niet. Ik weet dat Jetten een lesje voor me moet zijn net zoals de uitschakeling van Nederland op het WK, maar de beheerder en ik verschillen fundamenteel van mening. Als hij dat goedkoop af wil doen alsof ik een schijterd ben of wat dan ook, so be it. Ik weet van mezelf hoe het zit en word daar met de dag beter in, al zij het met vallen en opstaan.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:19 schreef blomke het volgende:
[..]
We gaan nog wel eens terugverlangen naar het tijdperk Rutte
Misschien kan je het eens uitleggen, want ik kan er geen touw aan vastknopen.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:22 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik weet dat Jetten een lesje voor me moet zijn net zoals de uitschakeling van Nederland op het WK, maar de beheerder en ik verschillen fundamenteel van mening. Als hij dat goedkoop af wil doen alsof ik een schijterd ben of wat dan ook, so be it. Ik weet van mezelf hoe het zit en word daar met de dag beter in, al zij het met vallen en opstaan.
Ja hoor, ze gaan expres boetes rijden zodat ze zelf meer moeten gaan betalen. Hoge inkomens betalen er helemaal niet aan mee, het is niet alsof het een vaste kostenpost is ofzo. Wat is dit voor hallucinant gelul.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom? Dan gaan de slapjanussen en de achterstandswijkbewoners dus meer verkeersovertredingen maken onder het mom van: "de hoge inkomens betalen er aan mee"?
Dat is mijn cryptische wereldbeeld waar niemand iets van gaat snappen, maar waar ik ook in geen honderd jaar meer af ga stappen.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien kan je het eens uitleggen, want ik kan er geen touw aan vastknopen.
Wie wat bedoel je met "een lesje moet zijn, de beheerder, goedkoop afdoen, weten hoe het zit en met de dag beter daar in worden"???
Hoe dan ook, je blijft afhankelijk van de grillen van een overheid en de spelregels die steeds veranderen tijdens je levenspad. En of je inkomen nu laag of hoog is, je uitgave patroon is in de meeste gevallen gebaseerd op je inkomen. En dat je dan plots op oudere leeftijd minder nodig zou hebben is natuurlijk onzin. Ook op oudere leeftijd gaan zaken stuk. En dan heb ik het niet eens over eventuele zorgkosten.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien kan je het eens uitleggen, want ik kan er geen touw aan vastknopen.
Wie wat bedoel je met "een lesje moet zijn, de beheerder, goedkoop afdoen, weten hoe het zit en met de dag beter daar in worden"???
Dat is wel wat offtopic, maargoed.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:19 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dan kunnen we ons nu richten op de boetes.
Integendeel. Even voor de duidelijkheid, we hebben het over boetes en niet over celstraf. Als de volksbuurtbewoner met minimum loon dezelfde boete opgelegd krijgt als de hersenchirurg voor hetzelfde vergrijp is er al sprake van klassejustitie.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:37 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat is wel wat offtopic, maargoed.
Sinds de late middeleeuwen draagt vrouwe justitia een blinddoek. En die staat voor onpartijdigheid, iedereen is gelijk voor de wet.
Als je het normaal gaat vinden dat de blinddoek even opgetild wordt om naar het loonstrookje van de verdachte te kijken zou dat ook kunnen gebeuren om te kijken naar de maatschappelijke bijdrage van iemand.
Dus een arts die moeilijk vervangbaar is moet voor een zwaar vergrijp 4 weken de cel in maar bij iemand met een bijstandsuitkering met hetzelfde vergrijp op zijn geweten heeft de samenleving er geen last als deze persoon een halfjaar uit de roulatie is.
Inkomensafhankelijk straffen is het voorportaal van klassejustitie.
? Juist niet. Dat een chirurg een behoorlijk salaris heeft, staat los van het vergrijp. Dat het oneerlijk lijkt is iets anders.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:47 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Integendeel. Even voor de duidelijkheid, we hebben het over boetes en niet over celstraf. Als de volksbuurtbewoner met minimum loon dezelfde boete opgelegd krijgt als de hersenchirurg voor hetzelfde vergrijp is er al sprake van klassejustitie.
Het vergrijp wil je bestraffen op een manier die voor elk persoon dezelfde consequentie heeft. De ene persoon bestraffen op 20% van zijn maandinkomen en de ander bestraffen op 1% van zijn maandinkomen is per definitie klassejustitie. Schaf boetes af als je het daar niet mee eens bent.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
? Juist niet. Dat een chirurg een behoorlijk salaris heeft, staat los van het vergrijp. Dat het oneerlijk lijkt is iets anders.
Zoiets.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:30 schreef Cherni het volgende:
Ook op oudere leeftijd gaan zaken stuk. En dan heb ik het niet eens over eventuele zorgkosten.
Volgens mij ben je of stoned of schizo.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is mijn cryptische wereldbeeld waar niemand iets van gaat snappen, maar waar ik ook in geen honderd jaar meer af ga stappen.
En dan noemen ze mij cryptisch.quote:Op zondag 19 juli 2026 15:11 schreef Cherni het volgende:
Als we boetes etc inkomens afhankelijk zouden maken dan zou dus iemand met een inkomen van 3200 euro netto ook meer betalen dan iemand met een netto inkomen van 2400 euro netto. Laat dat eens tot je inzinken.
Maar als we blijven praten over de chirurg of fam de Mol dan naait de middenklasse zich uiteindelijk zelf.
En ondertussen kan fam de Mol deugen als zij hun AOW zouden inleveren. 😃
Hier is niets cryptisch aan. Mensen maken zich druk om de chirurg. Mensen als bijvoorbeeld Mart Smeets hebben een platform om de opinie te bepalen dat iedereen langer moet doorwerken en hij wel zijn AOW niet nodig heeft.quote:
Linkje?quote:Op zondag 19 juli 2026 18:44 schreef Cherni het volgende:
Mensen als bijvoorbeeld Mart Smeets hebben een platform om de opinie te bepalen dat iedereen langer moet doorwerken en hij wel zijn AOW niet nodig heeft.
Daar kan ik geen link van geven omdat dit uitzendingen bij de wereld draait door waren die mij op het netvlies staan waarbij ook nog ministers aanwezig waren die het volmondig met Mart eens waren. Helaas is die uitzending niet meer terug te vinden zoals zoveel gesptekken die mij wel bijven hangen. Net zoals een geweldig gesprek bij Sonja Barend met Arno Hintjens van TC Matic. Ook iets dat ik niet kan terug vinden maar ik nooit zal vergeten. En zo is er wel veel meer.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |