Foto's en Belgische nieuwssite: https://www.vrt.be/vrtnws(...)&utm_content=vrt-nwsquote:In België is een aanrijding geweest tussen een trein en een kleine schoolbus.
VRT Nieuws meldt op basis van een officiële bron dat er meerdere doden zijn.
Het ongeluk gebeurde rond 08.15 uur op een spoorwegovergang in Buggenhout, een plaats tussen Antwerpen en Brussel. Volgens de eerste informatie van de burgemeester reed het busje de overweg op toen de slagbomen dicht waren.
Hulpdiensten zijn volgens VRT Nieuws massaal aanwezig. Op beelden is te zien dat het busje is gekanteld.
In de trein zaten zo'n honderd mensen. Zij zijn geëvacueerd en worden opgevangen in een brandweerkazerne.
Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)-schoolbus-in-belgie
Je vraagt je inderdaad af hoe zoiets kan.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hoe dan weer...
Volgens de eerste informatie van de burgemeester reed het busje de overweg op toen de slagbomen dicht waren.
Bizar...
Een schoolbusje.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:57 schreef Momo het volgende:
Hopelijk een heel klein busje met weinig mensen erin...
Of de chauffeur was aan de late kant en dacht er nog wel even langs te kunnen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Kan toch niet anders dan dat de bestuurder plotseling gezondheidsproblemen had of dat de remmen van het busje het niet deden ofzo?
Doet een beetje denken aan het ongeluk met de stent.
Een chauffeur die kinderen vervoerd?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:02 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Of de chauffeur was aan de late kant en dacht er nog wel even langs te kunnen.
Is gewoon te lezen in het artikel:quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:57 schreef Momo het volgende:
Hopelijk een heel klein busje met weinig mensen erin...
quote:Volgens onze informatie zaten er in het busje 7 schoolkinderen, een begeleider en de chauffeur.
quote:LIVE "Meerdere doden" bij aanrijding tussen trein en busje in Buggenhout, in busje zaten 7 schoolkinderen en 2 volwassenen
Weet je niet hoe het in België zit, maar in Nederland zijn het bijna allemaal vervoersbedrijven die subsidie krijgen, en dus vaak ouderen, wajongers ed in zet...quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:03 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Een chauffeur die kinderen vervoerd?
Dat lijkt me wel heel bijzonder dan, zo’n denkwijze.
Of vrijwilligers.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:05 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Weet je niet hoe het in België zit, maar in Nederland zijn het bijna allemaal vervoersbedrijven die subsidie krijgen, en dus vaak ouderen, wajongers ed in zet...
Je weet het niet, misschien had ie wel berispingen gehad omdat ie vaker te laat kwam of zo.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:03 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Een chauffeur die kinderen vervoerd?
Dat lijkt me wel heel bijzonder dan, zo’n denkwijze.
Ik heb bij een taxibedrijf gewerkt en om schoolkinderen te mogen vervoeren heb je een chauffeursdiploma nodig. Wat dus echt wel wat anders is dan een standaard rijbewijs.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:05 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Weet je niet hoe het in België zit, maar in Nederland zijn het bijna allemaal vervoersbedrijven die subsidie krijgen, en dus vaak ouderen, wajongers ed in zet...
Ja dat valt dan onder een oudere, wil daarmee ook niet zeggen dat die mensen kreupel zijn en een IQ hebben van een goudvis. Maar het zijn geen beroepschauffeurs.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Of vrijwilligers.
M’n oom deed dat ook toen hij met pensioen ging.
Dit klinkt iig als een constructie van uitbesteding zoals ook in Nederland vaak gezien wordt:quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:05 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
quote:Bus reed in onderaanneming voor De Lijn
Het busje reed in onderaanneming voor De Lijn, heeft VRT NWS vernomen.
"Onze gedachten zijn nu bij de slachtoffers en hun familieleden", zegt woordvoerder Jens Van Herp. "De Lijn doet er alles aan om met de hulpdiensten samen te werken om hen zo goed mogelijk bij te staan, te steunen en te begeleiden'"
Ongeluk met de stent? Poeh, ik heb een stent in mijn hart.....eng.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Kan toch niet anders dan dat de bestuurder plotseling gezondheidsproblemen had of dat de remmen van het busje het niet deden ofzo?
Doet een beetje denken aan het ongeluk met de stent.
Typefoutjequote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Ongeluk met de stent? Poeh, ik heb een stent in mijn hart.....eng.
Het is Stint
Als je voor een taxibedrijf werkt zal dat wel ja. Probleem is alleen dat veel scholen het zelf faciliteren en dus zonder blauwe platen rijden, en daarmee genoeg hebben aan een B rijbewijs en een VOG.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb bij een taxibedrijf gewerkt en om schoolkinderen te mogen vervoeren heb je een chauffeursdiploma nodig. Wat dus echt wel wat anders is dan een standaard rijbewijs.
En ook nog door rood.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hoe dan weer...
Volgens de eerste informatie van de burgemeester reed het busje de overweg op toen de slagbomen dicht waren.
Bizar...
Ik dacht eerder aan een 9 persoonsbusje. maar gezien de achteras met dubbele wielen hadden hier dus veel meer mensen in kunnen zitten..quote:
Waarschijnlijk hun eigen regels. Volgens de wet mag iedereen dat met een rijbewijs B tot 9 personen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb bij een taxibedrijf gewerkt en om schoolkinderen te mogen vervoeren heb je een chauffeursdiploma nodig. Wat dus echt wel wat anders is dan een standaard rijbewijs.
Daar geef je dan je kind niet aan mee, toch. Ik weet niet of er degelijke wetgeving voor is. Zou m.i. wel moeten. Schoolkinderen vervoeren moet niet iedere idioot mogen doen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Als je voor een taxibedrijf werkt zal dat wel ja. Probleem is alleen dat veel scholen het zelf faciliteren en dus zonder blauwe platen rijden, en daarmee genoeg hebben aan een B rijbewijs en een VOG.
Tja.. Maar zo te zien is dat hier sowieso niet van toepassing gezien het een aardig groot voertuig betreft. Dus die zal wel de papieren hebbenquote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar geef je dan je kind niet aan mee, toch. Ik weet niet of er degelijke wetgeving voor is. Zou m.i. wel moeten. Schoolkinderen vervoeren moet niet iedere idioot mogen doen.
De klap is gigantisch. Bij te hard remmen bij normaal rijden ga je al naar voren. Zo'n klap op de zijkant doet geen fijne dingen met je nek.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Op de foto's lijkt vooral de cabine verwrongen, en het passagiersgedeelte redelijk intact? Hopelijk valt het voor de kinderen mee dan.
quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:12 schreef cinderloom het volgende:
Twee volwassen in de bus kan ook wijzen op vervoer van kinderen met een beperking / gedragsprobleem.
Is het dan stennis in die bus dan ben je als chauffeur ook sneller afgeleid.
HLNquote:Federale politie: "Bus reed voor school van buitengewoon onderwijs"
Het minibusje dat door de trein werd gegrepen, was onderweg voor een school van het buitengewoon onderwijs. Dat bevestigt An Berger van de federale politie. “Het gaat voornamelijk om kinderen uit het middelbaar onderwijs.” Over de precieze toestand van de slachtoffers wil de politie op dit moment nog geen details vrijgeven. “De familieleden worden nu eerst persoonlijk ingelicht”, klinkt het. “Zij worden momenteel opgevangen en begeleid in een school in de buurt.”
Zomaar een vacature van een taxibedrijf in mijn stad:quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:14 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hun eigen regels. Volgens de wet mag iedereen dat met een rijbewijs B tot 9 personen.
Edit: Ik zie nu ook dubbel lucht achter. Regels daarvoor zijn geloof ik anders
Het dikgedrukte betekent niet 'rijles'.quote:Wij bieden:
Een zelfstandige route.
Een eigen voertuig aan huis.
Een flexibel rooster van 15 tot 20 uur per week, met mogelijkheid tot uitbreiding.
Werkdagen van maandag tot en met vrijdag, van ongeveer 07:00 tot 09:00 en 14:00 tot 16:00.
Vrij in de weekenden en vakantieperiodes.
Een opleiding tot chauffeur.
https://www.hln.be/buggen(...)~ab27c125/?slug_rd=1quote:"Twee kinderen, begeleider en chauffeur overleden"
Volgens federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke stierven bij het ongeval vier personen. "Het gaat om twee kinderen, de bestuurder van het schoolbusje en de begeleider", reageert hij bij RTL. De minister bevestigt daarnaast dat de spooroverweg wel degelijk gesloten was op het moment van de klap. “We hebben beelden die dat aantonen”, aldus Crucke.
quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:46 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
https://www.hln.be/buggen(...)~ab27c125/?slug_rd=1
Bij de laatste update spreken ze weer over een lagere school.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:20 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
HLN
Het is inderdaad speciaal onderwijs.
Zoals ik al bij de foto's van het ongeval dacht, gaat het inderdaad om leerlingenvervoer voor het buitengewoon onderwijs. Voor reguliere scholen bestaat doorgaans geen georganiseerd vervoer.quote:
Kinderen op busje zijn leerlingen van school Richtpunt campus Buggenhoutquote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:22 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Bij de laatste update spreken ze weer over een lagere school.
[ afbeelding ]
En de volwassenen? Net zo belangrijk.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:52 schreef Sunshine1982 het volgende:
Overleden kinderen zijn 12 en 15 jaar
Bestuurder busje 49 jaar en de begeleidster 27 jaar.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:25 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En de volwassenen? Net zo belangrijk.
Je hebt gelijk inderdaad.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:25 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En de volwassenen? Net zo belangrijk.
Huh?? Sinds wanneer is dit relevant. Het is geen remmen aan als plotseling een bus voor je cockpit opduikt. Alsof de treinbestuurder had gedronken. Die man is er wellicht compleet van over de toeren en dan moet hij nog een ademtest af gaan leggen, van, was jij er wel bij met je hoofd?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 19:38 schreef Momo het volgende:
"De treinbestuurder legde een negatieve adem- en speekseltest af.
Er is een flink ongeval geweest met dodelijke afloop, dus het is vrij relevant om van alle betrokken bestuurders te weten of ze onder enige invloed verkeerden toen het gebeurde. Is gewoon een standaard procedure.quote:
quote:Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/
De oven in. @:rambodirk
quote:"Het gaat dan over gsm-gebruik, over de spoorweg rijden als de slagbomen al naar beneden gingen, over veel te hoge snelheden, over het niet verlenen van voorrang. Kinderen wilden niet meer meerijden met de bus, kinderen moesten overgeven."
Dat dusquote:Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan
En drugs. Oppassen dus ook met cannabis, dat blijft langer in je speeksel dan psycho-actief.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:08 schreef StateOfMind het volgende:
In Nederland sowieso standaard bij een ongeval of aanrijding, dat er een alcohol test wordt afgenomen bij alle betrokken bestuurders.
Lekker dan.quote:
De chauffeur was een van de doden, dus die zal ongetwijfeld gecremeerd zijn intussen.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
Familie is ook vast schuldig.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:20 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De chauffeur was een van de doden, dus die zal ongetwijfeld gecremeerd zijn intussen.
Denk het niet, het lijkt erop dat hij moslim was en die worden niet gecremeerd.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:20 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De chauffeur was een van de doden, dus die zal ongetwijfeld gecremeerd zijn intussen.
Precies. Een ex collega met pensioen is dat ook gaan doen. Krijgt ook loon maar moest zowel een theorie en prakrijk examen afleggen. Was de eerste keer gezakt voor praktijk en moest zelf de herhaling betalen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Is ook de procedure in Nederland bij een aanrijding. Al is het een zelfdoding moet je alsnog blazen etc. Of je moet geluk hebben dat de opvang je beschermt en dat jij al direct een perfecte verklaring kunt afleggen zien ze het mogelijk door de vingers. Bij de vier aanrijdingen 3 x moeten blazen en een maal dan niet mede ook dat de betreffende agent ooit bij dr spoorwegpolitie werkte dat helaas niet meer bestaat.quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:32 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Huh?? Sinds wanneer is dit relevant. Het is geen remmen aan als plotseling een bus voor je cockpit opduikt. Alsof de treinbestuurder had gedronken. Die man is er wellicht compleet van over de toeren en dan moet hij nog een ademtest af gaan leggen, van, was jij er wel bij met je hoofd?
Der Wanzin!
Misschien keek hij wel op zijn mobieltje en moet hij jarenlang de bak in voor doodslag.
Chauffeur had brevet van beroepsbekwaamheid gehaald in Belgisch Congo.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
Maar ook het busbedrijf waarvoor hij werkzaam was, 'jaren van onberispelijke staat van dienst'. Ze probeerden gewoon nog hun straatje schoon te vegen na dit vreselijke ongeluk. Ze moesten zich daar echt heel diep schamen.quote:Op maandag 1 juni 2026 21:23 schreef Filosoofert het volgende:
Bizar, echt bizar hoeveel schijt sommige bedrijven aan klachten hebben.
En de provincie is wel verantwoordelijk maar kan er niets aan doen hoor
Maar wel lekker geld blijven verdienen met zo'n werknemerquote:Op maandag 1 juni 2026 21:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Maar ook het busbedrijf waarvoor hij werkzaam was, 'jaren van onberispelijke staat van dienst'. Ze probeerden gewoon nog hun straatje schoon te vegen na dit vreselijke ongeluk. Ze moesten zich daar echt heel diep schamen.
https://www.standaard.be/(...)ek-is/127107271.htmlquote:"Ik ben ouder van een zoon van vijftien met een autismespectrumprofiel. [...] Dagelijks maakt hij gebruik van het leerlingenvervoer voor het traject van Vilvoorde naar Sint-Lambrechts-Woluwe. Dat betekent ongeveer 3,5 uur per dag op de bus zitten. [...] Onlangs werden wij geïnformeerd dat bij ziekte de buschauffeur niet vervangen kan worden wegens een gebrek aan structurele overheidsmiddelen. In dat geval rijden de schoolbussen niet en blijven de leerlingen thuis.
https://www.standaard.be/(...)de-bus/40736029.htmlquote:Na jaren was er voor haar zoon Louis een oplossing gekomen: hij werd per taxi naar Ten Dries gebracht, een basisschool buitengewoon onderwijs in Deinze. ‘Op een goed halfuur was hij op school’, zegt Koelman. Voor die oplossing er kwam, zat Louis (9), die door een hersenverlamming in een rolstoel zit, vier a vijf uur per dag op de bus. Enkele dagen geleden kreeg Koelman de boodschap dat de taxi volgend schooljaar niet meer zal uitrijden. Concreet betekent dat voor Louis een enkele busrit van zo’n twee uur.
[...]
Uit een bevraging van Katholiek Onderwijs Vlaanderen bij 135 scholen zegt de helft zich ernstige zorgen te maken over het buitengewoon busvervoer.
[...]
Een directie geeft aan dat er een rit van 2,5 uur enkele reis op de planning staat. Dat betekent dat de eerste leerling opnieuw om 6 uur wordt opgehaald. Een andere ziet de reistijd van zijn leerlingen van 90 naar 150 minuten stijgen.
https://www.standaard.be/(...)erwijs/47704915.htmlquote:Het Nieuwsblad bracht gisteren het verhaal van Emma (12), een meisje uit Vilvoorde dat elke dag acht uur op de schoolbus zit. Maar haar verhaal is geen alleenstaand geval in het buitengewoon onderwijs. De situatie is niet nieuw: ouders en scholen klagen het probleem van de lange busritten al zeker twintig jaar aan.
https://www.standaard.be/(...)pdagen/40887223.htmlquote:Vijf uur heen en vijf uur terug. Zolang zullen enkele leerlingen van Richtpunt Buggenhout, een provinciale school voor buitengewoon onderwijs, onderweg zijn met de bus naar school. Marijke Haemels (39) en haar dochter Emma (12) klaagden de situatie aan in deze krant. ‘Mijn dochter moet om 5.45 uur klaarstaan om de bus te pakken. Ze is vier uur onderweg.’ Sommige klasgenootjes komen er nog bekaaider van af en zitten nog een uur langer op die bus.
Maar op 2 september is de lange reistijd niet de grootste zorg van ouders. De vraag is of hun kinderen überhaupt op school geraken. ‘Onze busbegeleiders stonden in alle vroegte klaar voor de lange busrit om alle leerlingen veilig en wel op school te krijgen’, zegt directeur Jolien Roefs. ‘Het bleek tevergeefs. Twee bussen zijn nooit opgedaagd. Daardoor bleven 38 leerlingen intussen al voor de tweede dag op rij gewoon in de kou staan.’
An sich klopt het wel. Het leerlingenvervoer is gewoon een wettelijke taak die door de Vlaamse busmaatschappij De Lijn wordt uitgevoerd. De provincie heeft daar verder niet zoveel over te zeggen en kan geen werknemers van De Lijn (of onderaannemers) ontslaan of rijontzeggingen opleggen of iets dergelijks.quote:Op maandag 1 juni 2026 21:23 schreef Filosoofert het volgende:
En de provincie is wel verantwoordelijk maar kan er niets aan doen hoor
Hier in Nederland zouden ze die autopsie achterwege laten, omdat het geloof voorgaat en ze liefst binnen 24 uur begraven moeten worden. Helaas, overmacht, geen autopsie. Zielige geloof is belangrijker.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 08:42 schreef BroerJoost het volgende:
Naoual Ogab (42) is de weduwe van Noureddine. Noureddine en Naoual hebben 5 kinderen. Ze waren in blijde afwachting van het Offerfeest dat vandaag woensdag 27 mei 2026 plaatsvindt.
Noureddine reed al 20 jaar met de bus in Vlaanderen, toch wil zijn familie hem hier niet begraven, omdat België zijn vaderland niet is, dat is Algerije. Voorlopig kan het lichaam niet naar Algerije gebracht worden omdat er eerst een autopsie dient uitgevoerd te worden.
Het ongeval vond plaats op nog geen 700 meter van de eindbestemming. Daardoor was Noureddine gewoonlijk al om 8.45 terug thuis. Volgens zijn weduwe zou Noureddine uit het busje zijn geslingerd.
https://www.tscheldt.be/f(...)d-algerije-begraven/
Bron?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier in Nederland zouden ze die autopsie achterwege laten, omdat het geloof voorgaat en ze liefst binnen 24 uur begraven moeten worden. Helaas, overmacht, geen autopsie. Zielige geloof is belangrijker.
Wel benieuwd of Naoual daar nog een probleem van heeft durven maken.
Moslims worden hier altijd gepamperd en krijgen hun zin als ze klagen. Want anders word je uitgemaakt voor racist of neonazi.quote:
Dat is geen bron.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 12:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Moslims worden hier altijd gepamperd en krijgen hun zin als ze klagen. Want anders word je uitgemaakt voor racist of neonazi.
Met alternatieve link: https://www.demorgen.be/s(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Amper drie dagen na het dramatische ongeval met een bus van firma ‘t Ros Beiaard reed een buschauffeur van dezelfde firma op exact dezelfde plek over de overweg terwijl de slagbomen naar beneden gingen en de lichten op rood stonden, vernemen HLN en VTM NIEUWS. Dat blijkt uit een mail die de directie diezelfde dag nog naar alle chauffeurs stuurde: “Onbegrijpelijk, onverantwoord en ronduit wansmakelijk.” We konden deze mail inkijken.
Firma opheffen en vergunningen inleveren. Maar ja, onderaannemer. Lekker goedkoop. De Lijn zou zich ook moeten schamen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 12:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met alternatieve link: https://www.demorgen.be/s(...)%2Fwww.google.com%2F
Mijn vader heeft (in Nederland) jaren dit busvervoer voor speciaal onderwijs gedaan als chauffeur en daar is het ook een drama met bezetting, gedrag chauffeurs en ook achterlijke planning. En dan liep het eindelijk een beetje en dan was er weer een nieuwe Europese aanbesteding en konden alle ouders en scholen weer op 0 beginnen want dan kwamen precies dezelfde chauffeurs in busjes met een andere sticker erop voor een ander kutcontract met een kutplanning en niet genoeg oog voor de kwetsbare passagiers.quote:Op maandag 1 juni 2026 22:22 schreef Leshy het volgende:
Voor wat achtergrondinformatie over hoe deze chauffeur nog aan de slag kon zijn:
[..]
https://www.standaard.be/(...)ek-is/127107271.html
[..]
https://www.standaard.be/(...)de-bus/40736029.html
[..]
https://www.standaard.be/(...)erwijs/47704915.html
En zo zijn er nog talloze artikelen te vinden van de afgelopen jaren. Sterker nog, deze specifieke school in Buggenhout is al meerdere keren in het nieuws geweest omtrent de problematiek; zie bijvoorbeeld:
[..]
https://www.standaard.be/(...)pdagen/40887223.html
Alhoewel het niet goed te keuren is en natuurlijk een drama is dat het tot deze situatie heeft geleid, biedt het wel wat inzicht waarom zelfs blijkbaar een belabberde chauffeur niet zomaar van de weg is gehaald. "Er is geen andere chauffeur beschikbaar" is in dit geval niet een kwestie van een slappe smoes van de busmaatschappij, maar een daadwerkelijk bestaand structureel tekort dat al jaren- en jarenlang tot zeer schrijnende situaties leidt.
[..]
An sich klopt het wel. Het leerlingenvervoer is gewoon een wettelijke taak die door de Vlaamse busmaatschappij De Lijn wordt uitgevoerd. De provincie heeft daar verder niet zoveel over te zeggen en kan geen werknemers van De Lijn (of onderaannemers) ontslaan of rijontzeggingen opleggen of iets dergelijks.
Net zo goed kan in Nederland een gemeente of provincie geen postbezorger van PostNL ontslaan die de post de sloot in blijkt te kieperen, of het PostNL verbieden om de post nog langer te bezorgen. Het is in deze 't Ros Beiaard (de onderaannemer) of De Lijn die maatregelen hadden moeten treffen.
Totale onzin. Infien een autopsie noodzakelijk is wordt die gewoon gedaan.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier in Nederland zouden ze die autopsie achterwege laten, omdat het geloof voorgaat en ze liefst binnen 24 uur begraven moeten worden. Helaas, overmacht, geen autopsie. Zielige geloof is belangrijker.
Wel benieuwd of Naoual daar nog een probleem van heeft durven maken.
Weet ik. Zou willen weten of Naoual hier een probleem van heeft gemaakt, omdat iedereen toch weet dat moslims binnen 24 uur begraven moeten worden.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 14:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Totale onzin. Infien een autopsie noodzakelijk is wordt die gewoon gedaan.
Ik betwijfel het helaas. Nu is dit wel een extreem tragische uitkomst van een overdreven focus op efficientie/winsten gepaard aan personeelstekort, ten nadele van kwetsbare passagiers en de verkeersveilighied, maar zo'n werkcultuur gooi je niet zomaar om. Extra chauffeurs om de werklast te verlichten ga je ook niet uit de lucht toveren.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 13:26 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het enige positieve van dit afgrijselijke ongeluk is dat ze hier hopelijk oog voor gaan hebben.
Nee, ik weet het. Het is ook geen simpel probleem dat magisch op te lossen is, maar betere kaders zou op zijn minst een uitkomst mogen zijn. Ik bedoel, soms moet het escaleren voordat er geld of aandacht vrijkomt en een ergere escalatie dan dit kan ik me niet voorstellen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 14:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik betwijfel het helaas. Nu is dit wel een extreem tragische uitkomst van een overdreven focus op efficientie/winsten gepaard aan personeelstekort, ten nadele van kwetsbare passagiers en de verkeersveilighied, maar zo'n werkcultuur gooi je niet zomaar om. Extra chauffeurs om de werklast te verlichten ga je ook niet uit de lucht toveren.
Ik zat het met verbazing te lezen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 15:28 schreef Stoorzendert het volgende:
“ Nog geen drie dagen na het dodelijke treinongeluk in het Belgische Buggenhout is een schoolchauffeur van hetzelfde vervoersbedrijf door rood gereden op dezelfde spoorwegovergang waar het ongeluk plaatsvond. ”
https://www.nu.nl/buitenl(...)-fataal-ongeluk.html
Wat werken daar voor dwazen?Sluiten die zooi
die moet je levenslang een beroepsverbod geven wat een zot.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 15:28 schreef Stoorzendert het volgende:
“ Nog geen drie dagen na het dodelijke treinongeluk in het Belgische Buggenhout is een schoolchauffeur van hetzelfde vervoersbedrijf door rood gereden op dezelfde spoorwegovergang waar het ongeluk plaatsvond. ”
Koekkoekquote:Op dinsdag 2 juni 2026 15:28 schreef Stoorzendert het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |