abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220890219
quote:
In België is een aanrijding geweest tussen een trein en een kleine schoolbus.
VRT Nieuws meldt op basis van een officiële bron dat er meerdere doden zijn.

Het ongeluk gebeurde rond 08.15 uur op een spoorwegovergang in Buggenhout, een plaats tussen Antwerpen en Brussel. Volgens de eerste informatie van de burgemeester reed het busje de overweg op toen de slagbomen dicht waren.
Hulpdiensten zijn volgens VRT Nieuws massaal aanwezig. Op beelden is te zien dat het busje is gekanteld.
In de trein zaten zo'n honderd mensen. Zij zijn geëvacueerd en worden opgevangen in een brandweerkazerne.

Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)-schoolbus-in-belgie
Foto's en Belgische nieuwssite: https://www.vrt.be/vrtnws(...)&utm_content=vrt-nws

Triest nieuws voor iedereen die hierbij betrokken is
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:50:02 #2
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220890224
Hoe dan weer...

Volgens de eerste informatie van de burgemeester reed het busje de overweg op toen de slagbomen dicht waren.

Bizar...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220890238
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hoe dan weer...

Volgens de eerste informatie van de burgemeester reed het busje de overweg op toen de slagbomen dicht waren.

Bizar...
Je vraagt je inderdaad af hoe zoiets kan.
Een bewuste actie, of afgeleid / onwel. Het kan allemaal. Maar dat wordt wel onderzocht. De chauffeur zal vast ook overleden zijn
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:52:17 #4
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220890242
Hé jakkes.
:'(
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220890259
Ach, wat verdrietig.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:57:14 #6
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220890268
Hopelijk een heel klein busje met weinig mensen erin...
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:57:47 #7
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220890272
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:57 schreef Momo het volgende:
Hopelijk een heel klein busje met weinig mensen erin...
Een schoolbusje. :{
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:59:55 #8
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220890282
Kan toch niet anders dan dat de bestuurder plotseling gezondheidsproblemen had of dat de remmen van het busje het niet deden ofzo?
Doet een beetje denken aan het ongeluk met de stent.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:02:32 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220890290
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Kan toch niet anders dan dat de bestuurder plotseling gezondheidsproblemen had of dat de remmen van het busje het niet deden ofzo?
Doet een beetje denken aan het ongeluk met de stent.
Of de chauffeur was aan de late kant en dacht er nog wel even langs te kunnen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220890292
Nou @matspontius en @Captain_Jack_Sparrow kom er maar in. Dit soort ongelukken kan toch enkel gebeuren met onveilige voertuigen als de Stint en het is onmogelijk dat het met een ander voertuig voorkomt. Met mij eens dat ze per direct de fabrikant moeten aanklagen neem ik aan? Direct alle busjes van de weg!

Ontopic:
Verschrikkelijk nieuws, wat een drama voor heel veel mensen :'(
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:03:27 #11
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220890297
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:02 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Of de chauffeur was aan de late kant en dacht er nog wel even langs te kunnen.
Een chauffeur die kinderen vervoerd?
Dat lijkt me wel heel bijzonder dan, zo’n denkwijze.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:03:45 #12
3542 Gia
User under construction
pi_220890298
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:57 schreef Momo het volgende:
Hopelijk een heel klein busje met weinig mensen erin...
Is gewoon te lezen in het artikel:

quote:
Volgens onze informatie zaten er in het busje 7 schoolkinderen, een begeleider en de chauffeur.
pi_220890300
quote:
LIVE "Meerdere doden" bij aanrijding tussen trein en busje in Buggenhout, in busje zaten 7 schoolkinderen en 2 volwassenen
  Redactie Frontpage dinsdag 26 mei 2026 @ 11:05:18 #14
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220890316
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:03 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Een chauffeur die kinderen vervoerd?
Dat lijkt me wel heel bijzonder dan, zo’n denkwijze.
Weet je niet hoe het in België zit, maar in Nederland zijn het bijna allemaal vervoersbedrijven die subsidie krijgen, en dus vaak ouderen, wajongers ed in zet...
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:06:02 #15
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220890323
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:05 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Weet je niet hoe het in België zit, maar in Nederland zijn het bijna allemaal vervoersbedrijven die subsidie krijgen, en dus vaak ouderen, wajongers ed in zet...
Of vrijwilligers.
M’n oom deed dat ook toen hij met pensioen ging.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:06:08 #16
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220890324
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:03 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Een chauffeur die kinderen vervoerd?
Dat lijkt me wel heel bijzonder dan, zo’n denkwijze.
Je weet het niet, misschien had ie wel berispingen gehad omdat ie vaker te laat kwam of zo.
En vreesde hij zijn baan kwijt te raken als ie weer te laat was.

Net zozeer een aanname dan die van jou.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220890330


Op de foto's lijkt vooral de cabine verwrongen, en het passagiersgedeelte redelijk intact? Hopelijk valt het voor de kinderen mee dan.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 11:07:30 #18
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220890331
Wat ontzettend naar ;(
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:07:40 #19
3542 Gia
User under construction
pi_220890333
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:05 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Weet je niet hoe het in België zit, maar in Nederland zijn het bijna allemaal vervoersbedrijven die subsidie krijgen, en dus vaak ouderen, wajongers ed in zet...
Ik heb bij een taxibedrijf gewerkt en om schoolkinderen te mogen vervoeren heb je een chauffeursdiploma nodig. Wat dus echt wel wat anders is dan een standaard rijbewijs.
  Redactie Frontpage dinsdag 26 mei 2026 @ 11:07:42 #20
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220890334
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Of vrijwilligers.
M’n oom deed dat ook toen hij met pensioen ging.
Ja dat valt dan onder een oudere, wil daarmee ook niet zeggen dat die mensen kreupel zijn en een IQ hebben van een goudvis. Maar het zijn geen beroepschauffeurs.
pi_220890336
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:05 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Weet je niet hoe het in België zit, maar in Nederland zijn het bijna allemaal vervoersbedrijven die subsidie krijgen, en dus vaak ouderen, wajongers ed in zet...
Dit klinkt iig als een constructie van uitbesteding zoals ook in Nederland vaak gezien wordt:

quote:
Bus reed in onderaanneming voor De Lijn
Het busje reed in onderaanneming voor De Lijn, heeft VRT NWS vernomen.

"Onze gedachten zijn nu bij de slachtoffers en hun familieleden", zegt woordvoerder Jens Van Herp. "De Lijn doet er alles aan om met de hulpdiensten samen te werken om hen zo goed mogelijk bij te staan, te steunen en te begeleiden'"
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:09:21 #22
3542 Gia
User under construction
pi_220890338
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Kan toch niet anders dan dat de bestuurder plotseling gezondheidsproblemen had of dat de remmen van het busje het niet deden ofzo?
Doet een beetje denken aan het ongeluk met de stent.
Ongeluk met de stent? Poeh, ik heb een stent in mijn hart.....eng.

Het is Stint
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:10:25 #23
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220890347
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:09 schreef Gia het volgende:

[..]
Ongeluk met de stent? Poeh, ik heb een stent in mijn hart.....eng.

Het is Stint
Typefoutje :')
Wie dit leest is een lezer van dit
  Redactie Frontpage dinsdag 26 mei 2026 @ 11:11:04 #24
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220890352
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik heb bij een taxibedrijf gewerkt en om schoolkinderen te mogen vervoeren heb je een chauffeursdiploma nodig. Wat dus echt wel wat anders is dan een standaard rijbewijs.
Als je voor een taxibedrijf werkt zal dat wel ja. Probleem is alleen dat veel scholen het zelf faciliteren en dus zonder blauwe platen rijden, en daarmee genoeg hebben aan een B rijbewijs en een VOG.
pi_220890358
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_220890359
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hoe dan weer...

Volgens de eerste informatie van de burgemeester reed het busje de overweg op toen de slagbomen dicht waren.

Bizar...
En ook nog door rood.

Wat verschrikkelijk triest weer. :'(
pi_220890366
Twee volwassen in de bus kan ook wijzen op vervoer van kinderen met een beperking / gedragsprobleem.
Is het dan stennis in die bus dan ben je als chauffeur ook sneller afgeleid.
  Redactie Frontpage dinsdag 26 mei 2026 @ 11:13:07 #28
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220890370
quote:
Ik dacht eerder aan een 9 persoonsbusje. maar gezien de achteras met dubbele wielen hadden hier dus veel meer mensen in kunnen zitten..
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:14:41 #29
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220890376
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik heb bij een taxibedrijf gewerkt en om schoolkinderen te mogen vervoeren heb je een chauffeursdiploma nodig. Wat dus echt wel wat anders is dan een standaard rijbewijs.
Waarschijnlijk hun eigen regels. Volgens de wet mag iedereen dat met een rijbewijs B tot 9 personen.

Edit: Ik zie nu ook dubbel lucht achter. Regels daarvoor zijn geloof ik anders
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:15:55 #30
3542 Gia
User under construction
pi_220890385
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:11 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Als je voor een taxibedrijf werkt zal dat wel ja. Probleem is alleen dat veel scholen het zelf faciliteren en dus zonder blauwe platen rijden, en daarmee genoeg hebben aan een B rijbewijs en een VOG.
Daar geef je dan je kind niet aan mee, toch. Ik weet niet of er degelijke wetgeving voor is. Zou m.i. wel moeten. Schoolkinderen vervoeren moet niet iedere idioot mogen doen.
  Redactie Frontpage dinsdag 26 mei 2026 @ 11:19:09 #31
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220890404
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Daar geef je dan je kind niet aan mee, toch. Ik weet niet of er degelijke wetgeving voor is. Zou m.i. wel moeten. Schoolkinderen vervoeren moet niet iedere idioot mogen doen.
Tja.. Maar zo te zien is dat hier sowieso niet van toepassing gezien het een aardig groot voertuig betreft. Dus die zal wel de papieren hebben
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:19:18 #32
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220890405
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]

Op de foto's lijkt vooral de cabine verwrongen, en het passagiersgedeelte redelijk intact? Hopelijk valt het voor de kinderen mee dan.
De klap is gigantisch. Bij te hard remmen bij normaal rijden ga je al naar voren. Zo'n klap op de zijkant doet geen fijne dingen met je nek.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220890406
Liveblog:

https://www.hln.be/buggen(...)n-gesloten~ab27c125/

Hier word je ontzettend verdrietig van ;(
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:20:43 #34
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220890415
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:12 schreef cinderloom het volgende:
Twee volwassen in de bus kan ook wijzen op vervoer van kinderen met een beperking / gedragsprobleem.
Is het dan stennis in die bus dan ben je als chauffeur ook sneller afgeleid.
quote:
Federale politie: "Bus reed voor school van buitengewoon onderwijs"

Het minibusje dat door de trein werd gegrepen, was onderweg voor een school van het buitengewoon onderwijs. Dat bevestigt An Berger van de federale politie. “Het gaat voornamelijk om kinderen uit het middelbaar onderwijs.” Over de precieze toestand van de slachtoffers wil de politie op dit moment nog geen details vrijgeven. “De familieleden worden nu eerst persoonlijk ingelicht”, klinkt het. “Zij worden momenteel opgevangen en begeleid in een school in de buurt.”
HLN

Het is inderdaad speciaal onderwijs.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:20:57 #35
3542 Gia
User under construction
pi_220890418
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:14 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Waarschijnlijk hun eigen regels. Volgens de wet mag iedereen dat met een rijbewijs B tot 9 personen.

Edit: Ik zie nu ook dubbel lucht achter. Regels daarvoor zijn geloof ik anders
Zomaar een vacature van een taxibedrijf in mijn stad:

https://www.vanhelvoorttaxi.nl/vacatures/leerlingenvervoer/

quote:
Wij bieden:

Een zelfstandige route.
Een eigen voertuig aan huis.
Een flexibel rooster van 15 tot 20 uur per week, met mogelijkheid tot uitbreiding.
Werkdagen van maandag tot en met vrijdag, van ongeveer 07:00 tot 09:00 en 14:00 tot 16:00.
Vrij in de weekenden en vakantieperiodes.
Een opleiding tot chauffeur.
Het dikgedrukte betekent niet 'rijles'.
pi_220890438
Bah bah bah.... Verschrikkelijk...
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef @Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_220890493
"De bestuurder van het busje zou uit het voertuig gekatapulteerd zijn."

De gruwel. :'(
  Redactie Frontpage dinsdag 26 mei 2026 @ 11:46:21 #38
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220890566
quote:
"Twee kinderen, begeleider en chauffeur overleden"

Volgens federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke stierven bij het ongeval vier personen. "Het gaat om twee kinderen, de bestuurder van het schoolbusje en de begeleider", reageert hij bij RTL. De minister bevestigt daarnaast dat de spooroverweg wel degelijk gesloten was op het moment van de klap. “We hebben beelden die dat aantonen”, aldus Crucke.
https://www.hln.be/buggen(...)~ab27c125/?slug_rd=1
pi_220890585
quote:
;(

De vraag is hoe de andere kinderen er aan toe zijn ;( Wat een drama dit.
pi_220890615
Hij reed niet haaks de overgang op, maar reed op een parallelweg en sloeg ineens naar links.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220890673
Bah, altijd vreselijk om te lezen.
  Redactie Frontpage dinsdag 26 mei 2026 @ 12:22:35 #42
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220890752
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:20 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
HLN

Het is inderdaad speciaal onderwijs.
Bij de laatste update spreken ze weer over een lagere school.

  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:24:26 #43
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220890763
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:15 schreef Gia het volgende:
Daar geef je dan je kind niet aan mee, toch.
Zoals ik al bij de foto's van het ongeval dacht, gaat het inderdaad om leerlingenvervoer voor het buitengewoon onderwijs. Voor reguliere scholen bestaat doorgaans geen georganiseerd vervoer.

Er zijn te weinig van die scholen en ze zitten vaak dan ook niet zomaar in de buurt; zeker in buitenstedelijk gebied komt het voor dat leerlingen meerdere uren in zo'n bus heen en terug zitten. Als je als ouder een kind hebt dat op het buitengewoon onderwijs is aangewezen, heb je vaak weinig andere opties.

Bovendien heb je natuurlijk net zo veel of weinig inzicht in de kwaliteiten van de chauffeur als wanneer je een normale stadsbus of taxi in stapt. Doorgaans worden dit soort diensten inderdaad uitgevoegd door onderaannemers van De Lijn, de busmaatschappij in Vlaanderen. Je gaat er dus vanuit dat deze mensen voldoende opgeleid en ervaren zijn.

Maar ja, ook professionale chauffeurs maken fouten of kunnen onwel worden. Vreselijke situatie voor iedereen.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:26:09 #44
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220890772
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:22 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Bij de laatste update spreken ze weer over een lagere school.

[ afbeelding ]
Kinderen op busje zijn leerlingen van school Richtpunt campus Buggenhout
De kinderen die op het busje zaten, zijn leerlingen van Richtpunt campus Buggenhout, een school voor buitengewoon onderwijs. De directie heeft intussen een mail uitgestuurd naar alle ouders om hen in te lichten.

Bron VRT

Gaat om middelbaar onderwijs voor jongeren met gedragsproblemen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:40:59 #45
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220890850
Verschrikkelijk. :'(
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220890918
Overleden kinderen zijn 12 en 15 jaar ;(
pi_220890972
De Belg is nu live met het journaal.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_220891161
In de liveblog zie je een filmpje met hoe het ongeluk is gebeurd en het is echt bizar. Trein komt eraan, terwijl busje links afslaat de spoorbaan op. Je zou zeggen dat de bestuurder de trein gezien moet hebben.
pi_220891173
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:52 schreef Sunshine1982 het volgende:
Overleden kinderen zijn 12 en 15 jaar ;(
En de volwassenen? Net zo belangrijk.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:39:40 #50
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220891271
Ook vijf kinderen raakten zwaargewond, maar hun situatie is stabiel

Naast de vier dodelijke slachtoffers zijn er bij de klap ook vijf kinderen zwaargewond geraakt. Parketwoordvoerder Lisa De Wilde bevestigde dat zij naar het ziekenhuis zijn overgebracht, maar dat hun situatie momenteel wel stabiel is.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:41:17 #51
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220891282
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:25 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En de volwassenen? Net zo belangrijk.
Bestuurder busje 49 jaar en de begeleidster 27 jaar.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220891319
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:25 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En de volwassenen? Net zo belangrijk.
Je hebt gelijk inderdaad.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 19:38:30 #53
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220893606
Autopsie moet meer duidelijkheid geven

In een persbericht van het parket staan nu ook meer details over de identiteit van de volwassen slachtoffers. Twee kinderen van 12 en 15 jaar overleefden het ongeval niet, maar ook de 49-jarige bestuurder uit Lebbeke en de 27-jarige begeleidster uit Buggenhout overleden ter plaatse. "Vijf andere kinderen, allemaal jongens, raakten zwaargewond en werden in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht", aldus het parket.

"De gewonde kinderen zijn een jongen van 13 uit Bornem, een jongen van 14 uit Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, een jongen van 14 uit Muizen, een jongen van 15 uit Temse en een jongen van 15 uit Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. Het parket opende een onderzoek en stelde een verkeersdeskundige aan. Het labo ging ter plaatse om de nodige vaststellingen te doen. De omstandigheden en de oorzaak zijn momenteel nog niet duidelijk en worden onderzocht. Uit camerabeelden blijkt wel dat de spooroverweg gesloten was en dat het rode seinlicht brandde."

"De treinbestuurder legde een negatieve adem- en speekseltest af. Op het lichaam van de buschauffeur volgt nog een autopsie om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen op de omstandigheden van het ongeval. De chauffeur van de schoolbus had een blanco strafregister en geen veroordelingen."

"Het parket van Oost-Vlaanderen doet er momenteel alles aan om zo snel als mogelijk de concrete omstandigheden waarin deze tragische feiten gebeurd zijn te weten te komen. Uit respect voor alle betrokkenen roepen wij op tot terughoudendheid en sereniteit. In het bijzonder vragen wij om de families of ziekenhuizen niet rechtstreeks te contacteren", besluit het parket.
pi_220904563
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 19:38 schreef Momo het volgende:
"De treinbestuurder legde een negatieve adem- en speekseltest af.
Huh?? Sinds wanneer is dit relevant. Het is geen remmen aan als plotseling een bus voor je cockpit opduikt. Alsof de treinbestuurder had gedronken. Die man is er wellicht compleet van over de toeren en dan moet hij nog een ademtest af gaan leggen, van, was jij er wel bij met je hoofd?
Der Wanzin!
Misschien keek hij wel op zijn mobieltje en moet hij jarenlang de bak in voor doodslag.
  donderdag 28 mei 2026 @ 13:00:43 #55
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220905338
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 11:32 schreef -Sigaartje het volgende:
Huh?? Sinds wanneer is dit relevant.
Er is een flink ongeval geweest met dodelijke afloop, dus het is vrij relevant om van alle betrokken bestuurders te weten of ze onder enige invloed verkeerden toen het gebeurde. Is gewoon een standaard procedure.

"Hey, je bent betrokken geweest bij een ongeval. Zo te zien kon je er weinig aan doen en is het ontzettend kut voor je, maar we moeten je wel even laten blazen" lijkt me geen bijzonder onredelijk verzoek.
  donderdag 28 mei 2026 @ 13:08:43 #56
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220905395
In Nederland sowieso standaard bij een ongeval of aanrijding, dat er een alcohol test wordt afgenomen bij alle betrokken bestuurders.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 28 mei 2026 @ 13:16:51 #57
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220905440
Te verschrikkelijk voor woorden dit.
pi_220936052
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @RamboDirk
  roze maandag 1 juni 2026 @ 15:03:36 #59
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_220936060
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @:rambodirk
quote:
"Het gaat dan over gsm-gebruik, over de spoorweg rijden als de slagbomen al naar beneden gingen, over veel te hoge snelheden, over het niet verlenen van voorrang. Kinderen wilden niet meer meerijden met de bus, kinderen moesten overgeven."
:{
Your beauty never ever scared me.
pi_220936152
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @:rambodirk
Dat dus
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
pi_220936163
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:08 schreef StateOfMind het volgende:
In Nederland sowieso standaard bij een ongeval of aanrijding, dat er een alcohol test wordt afgenomen bij alle betrokken bestuurders.
En drugs. Oppassen dus ook met cannabis, dat blijft langer in je speeksel dan psycho-actief.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220936166
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:03 schreef Ama het volgende:

[..]
[..]
:{
Lekker dan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 1 juni 2026 @ 15:20:47 #63
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220936198
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @:rambodirk
De chauffeur was een van de doden, dus die zal ongetwijfeld gecremeerd zijn intussen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220936237
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:20 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De chauffeur was een van de doden, dus die zal ongetwijfeld gecremeerd zijn intussen.
Familie is ook vast schuldig. :J
pi_220936263
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:20 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De chauffeur was een van de doden, dus die zal ongetwijfeld gecremeerd zijn intussen.
Denk het niet, het lijkt erop dat hij moslim was en die worden niet gecremeerd.
pi_220936506
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik heb bij een taxibedrijf gewerkt en om schoolkinderen te mogen vervoeren heb je een chauffeursdiploma nodig. Wat dus echt wel wat anders is dan een standaard rijbewijs.
Precies. Een ex collega met pensioen is dat ook gaan doen. Krijgt ook loon maar moest zowel een theorie en prakrijk examen afleggen. Was de eerste keer gezakt voor praktijk en moest zelf de herhaling betalen.
pi_220936524
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 11:32 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Huh?? Sinds wanneer is dit relevant. Het is geen remmen aan als plotseling een bus voor je cockpit opduikt. Alsof de treinbestuurder had gedronken. Die man is er wellicht compleet van over de toeren en dan moet hij nog een ademtest af gaan leggen, van, was jij er wel bij met je hoofd?
Der Wanzin!
Misschien keek hij wel op zijn mobieltje en moet hij jarenlang de bak in voor doodslag.
Is ook de procedure in Nederland bij een aanrijding. Al is het een zelfdoding moet je alsnog blazen etc. Of je moet geluk hebben dat de opvang je beschermt en dat jij al direct een perfecte verklaring kunt afleggen zien ze het mogelijk door de vingers. Bij de vier aanrijdingen 3 x moeten blazen en een maal dan niet mede ook dat de betreffende agent ooit bij dr spoorwegpolitie werkte dat helaas niet meer bestaat.
  maandag 1 juni 2026 @ 20:14:38 #68
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220937924
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @:rambodirk
Chauffeur had brevet van beroepsbekwaamheid gehaald in Belgisch Congo.
pi_220938210
Blijkbaar heeft een tijdje geleden iemand de school gemaild over het rijgedrag van de chauffeur.

https://www.hln.be/binnen(...)chauffeur~aa3dec1ec/

“We hebben meermaals gevraagd om de buschauffeur van die rit te halen”: provinciebestuur trok nog voor het dramatische ongeval aan de alarmbel.

“Agressief rijgedrag. Vaak op z’n gsm bezig terwijl hij aan het stuur zat en hij negeerde al eerder de gesloten slagbomen.” Er duiken heel wat klachten op over de buschauffeur die eind mei in het Oost-Vlaamse Buggenhout het vreselijke ongeval aan de spoorwegovergang veroorzaakte. Die klachten waren ook bekend bij het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen, dat verantwoordelijk is voor de busbegeleiders. “We hebben meermaals aan de alarmbel getrokken”, bevestigt Kurt Moens, gedeputeerde voor Onderwijs aan VTM NIEUWS.

Het schoolbusje werd vorige week dinsdag gegrepen door een trein bij een spoorovergang in Buggenhout. Daarbij vielen vier doden. Twee scholieren, een begeleider en de 49-jarige chauffeur kwamen te overlijden.

Na het dramatische ongeval bevestigde het parket dat de buschauffeur een blanco strafblad had. De Lijn bevestigde zijn onberispelijke reputatie. Maar er doken al snel verhalen op over zijn rijgedrag.

Gedeputeerde voor Onderwijs Kurt Moens (N-VA) van Oost-Vlaanderen bevestigt vandaag dat het provinciebestuur op de hoogte was over die klachten. Ondanks het feit dat de alarmbellen luid en duidelijk rinkelden, werd de man niet van de bus gehaald: “Wij hebben er heel hard op gedrukt, maar hij is wél blijven rijden. Het is niet onze bevoegdheid om te eisen dat die man op non-actief wordt gezet. Dat ligt bij de busmaatschappij.

Een voormalige busbegeleidster geeft aan dat de chauffeur vaker op zijn telefoon zat en het spoor overstak terwijl de slagbomen naar beneden gingen. “Kinderen klaagden over zijn agressieve rijgedrag, sommigen tot ze misselijk werden. Dit voelt onverantwoord aan om zo met kinderen op de baan te zijn en dit rijgedrag te vertonen”, getuigt de vrouw anoniem bij VTM NIEUWS.

VTM NIEUWS-journalist Jeroen Van der Auwera sprak de vrouw op de dag van het drama zelf. Omdat de chauffeur omkwam bij de crash en zich niet meer kan verdedigen, werd haar getuigenis voorlopig ingehouden in afwachting van een officiële reactie. Die kwam er nu via de provincie. “Dit lijkt ons geen doofpotoperatie. De school heeft nooit iets ontkend, maar verwees telkens door naar het parket. Dat is gebruikelijk”

Ook andere begeleiders zeggen zich onveilig te hebben gevoeld in de bus. Daarvan zou ook meerdere keren melding zijn gemaakt bij de busmaatschappij, de school en de provincie.

Spoorbeheerder Infrabel gaf eerder aan dat de slagbomen al naar beneden waren toen de bus overstak. Het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk loopt nog.

https://www.hln.be/binnen(...)e-alarmbel~a65fad4f/

[ Bericht 80% gewijzigd door Sunshine1982 op 01-06-2026 21:10:05 ]
pi_220938340
Bizar, echt bizar hoeveel schijt sommige bedrijven aan klachten hebben.

En de provincie is wel verantwoordelijk maar kan er niets aan doen hoor :')
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')