abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:41:17 #51
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220891282
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:25 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En de volwassenen? Net zo belangrijk.
Bestuurder busje 49 jaar en de begeleidster 27 jaar.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220891319
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:25 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En de volwassenen? Net zo belangrijk.
Je hebt gelijk inderdaad.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 19:38:30 #53
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220893606
Autopsie moet meer duidelijkheid geven

In een persbericht van het parket staan nu ook meer details over de identiteit van de volwassen slachtoffers. Twee kinderen van 12 en 15 jaar overleefden het ongeval niet, maar ook de 49-jarige bestuurder uit Lebbeke en de 27-jarige begeleidster uit Buggenhout overleden ter plaatse. "Vijf andere kinderen, allemaal jongens, raakten zwaargewond en werden in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht", aldus het parket.

"De gewonde kinderen zijn een jongen van 13 uit Bornem, een jongen van 14 uit Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, een jongen van 14 uit Muizen, een jongen van 15 uit Temse en een jongen van 15 uit Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. Het parket opende een onderzoek en stelde een verkeersdeskundige aan. Het labo ging ter plaatse om de nodige vaststellingen te doen. De omstandigheden en de oorzaak zijn momenteel nog niet duidelijk en worden onderzocht. Uit camerabeelden blijkt wel dat de spooroverweg gesloten was en dat het rode seinlicht brandde."

"De treinbestuurder legde een negatieve adem- en speekseltest af. Op het lichaam van de buschauffeur volgt nog een autopsie om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen op de omstandigheden van het ongeval. De chauffeur van de schoolbus had een blanco strafregister en geen veroordelingen."

"Het parket van Oost-Vlaanderen doet er momenteel alles aan om zo snel als mogelijk de concrete omstandigheden waarin deze tragische feiten gebeurd zijn te weten te komen. Uit respect voor alle betrokkenen roepen wij op tot terughoudendheid en sereniteit. In het bijzonder vragen wij om de families of ziekenhuizen niet rechtstreeks te contacteren", besluit het parket.
pi_220904563
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 19:38 schreef Momo het volgende:
"De treinbestuurder legde een negatieve adem- en speekseltest af.
Huh?? Sinds wanneer is dit relevant. Het is geen remmen aan als plotseling een bus voor je cockpit opduikt. Alsof de treinbestuurder had gedronken. Die man is er wellicht compleet van over de toeren en dan moet hij nog een ademtest af gaan leggen, van, was jij er wel bij met je hoofd?
Der Wanzin!
Misschien keek hij wel op zijn mobieltje en moet hij jarenlang de bak in voor doodslag.
  donderdag 28 mei 2026 @ 13:00:43 #55
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220905338
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 11:32 schreef -Sigaartje het volgende:
Huh?? Sinds wanneer is dit relevant.
Er is een flink ongeval geweest met dodelijke afloop, dus het is vrij relevant om van alle betrokken bestuurders te weten of ze onder enige invloed verkeerden toen het gebeurde. Is gewoon een standaard procedure.

"Hey, je bent betrokken geweest bij een ongeval. Zo te zien kon je er weinig aan doen en is het ontzettend kut voor je, maar we moeten je wel even laten blazen" lijkt me geen bijzonder onredelijk verzoek.
  donderdag 28 mei 2026 @ 13:08:43 #56
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220905395
In Nederland sowieso standaard bij een ongeval of aanrijding, dat er een alcohol test wordt afgenomen bij alle betrokken bestuurders.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 28 mei 2026 @ 13:16:51 #57
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220905440
Te verschrikkelijk voor woorden dit.
pi_220936052
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @RamboDirk
  roze maandag 1 juni 2026 @ 15:03:36 #59
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_220936060
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @:rambodirk
quote:
"Het gaat dan over gsm-gebruik, over de spoorweg rijden als de slagbomen al naar beneden gingen, over veel te hoge snelheden, over het niet verlenen van voorrang. Kinderen wilden niet meer meerijden met de bus, kinderen moesten overgeven."
:{
Your beauty never ever scared me.
pi_220936152
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @:rambodirk
Dat dus
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
pi_220936163
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:08 schreef StateOfMind het volgende:
In Nederland sowieso standaard bij een ongeval of aanrijding, dat er een alcohol test wordt afgenomen bij alle betrokken bestuurders.
En drugs. Oppassen dus ook met cannabis, dat blijft langer in je speeksel dan psycho-actief.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220936166
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:03 schreef Ama het volgende:

[..]
[..]
:{
Lekker dan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 1 juni 2026 @ 15:20:47 #63
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220936198
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @:rambodirk
De chauffeur was een van de doden, dus die zal ongetwijfeld gecremeerd zijn intussen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220936237
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:20 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De chauffeur was een van de doden, dus die zal ongetwijfeld gecremeerd zijn intussen.
Familie is ook vast schuldig. :J
pi_220936263
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:20 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De chauffeur was een van de doden, dus die zal ongetwijfeld gecremeerd zijn intussen.
Denk het niet, het lijkt erop dat hij moslim was en die worden niet gecremeerd.
pi_220936506
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik heb bij een taxibedrijf gewerkt en om schoolkinderen te mogen vervoeren heb je een chauffeursdiploma nodig. Wat dus echt wel wat anders is dan een standaard rijbewijs.
Precies. Een ex collega met pensioen is dat ook gaan doen. Krijgt ook loon maar moest zowel een theorie en prakrijk examen afleggen. Was de eerste keer gezakt voor praktijk en moest zelf de herhaling betalen.
pi_220936524
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 11:32 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Huh?? Sinds wanneer is dit relevant. Het is geen remmen aan als plotseling een bus voor je cockpit opduikt. Alsof de treinbestuurder had gedronken. Die man is er wellicht compleet van over de toeren en dan moet hij nog een ademtest af gaan leggen, van, was jij er wel bij met je hoofd?
Der Wanzin!
Misschien keek hij wel op zijn mobieltje en moet hij jarenlang de bak in voor doodslag.
Is ook de procedure in Nederland bij een aanrijding. Al is het een zelfdoding moet je alsnog blazen etc. Of je moet geluk hebben dat de opvang je beschermt en dat jij al direct een perfecte verklaring kunt afleggen zien ze het mogelijk door de vingers. Bij de vier aanrijdingen 3 x moeten blazen en een maal dan niet mede ook dat de betreffende agent ooit bij dr spoorwegpolitie werkte dat helaas niet meer bestaat.
  maandag 1 juni 2026 @ 20:14:38 #68
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220937924
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef Zipportal het volgende:
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/01/klachten-buggenhout/

De oven in. @:rambodirk
Chauffeur had brevet van beroepsbekwaamheid gehaald in Belgisch Congo.
pi_220938210
Blijkbaar heeft een tijdje geleden iemand de school gemaild over het rijgedrag van de chauffeur.

https://www.hln.be/binnen(...)chauffeur~aa3dec1ec/

“We hebben meermaals gevraagd om de buschauffeur van die rit te halen”: provinciebestuur trok nog voor het dramatische ongeval aan de alarmbel.

“Agressief rijgedrag. Vaak op z’n gsm bezig terwijl hij aan het stuur zat en hij negeerde al eerder de gesloten slagbomen.” Er duiken heel wat klachten op over de buschauffeur die eind mei in het Oost-Vlaamse Buggenhout het vreselijke ongeval aan de spoorwegovergang veroorzaakte. Die klachten waren ook bekend bij het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen, dat verantwoordelijk is voor de busbegeleiders. “We hebben meermaals aan de alarmbel getrokken”, bevestigt Kurt Moens, gedeputeerde voor Onderwijs aan VTM NIEUWS.

Het schoolbusje werd vorige week dinsdag gegrepen door een trein bij een spoorovergang in Buggenhout. Daarbij vielen vier doden. Twee scholieren, een begeleider en de 49-jarige chauffeur kwamen te overlijden.

Na het dramatische ongeval bevestigde het parket dat de buschauffeur een blanco strafblad had. De Lijn bevestigde zijn onberispelijke reputatie. Maar er doken al snel verhalen op over zijn rijgedrag.

Gedeputeerde voor Onderwijs Kurt Moens (N-VA) van Oost-Vlaanderen bevestigt vandaag dat het provinciebestuur op de hoogte was over die klachten. Ondanks het feit dat de alarmbellen luid en duidelijk rinkelden, werd de man niet van de bus gehaald: “Wij hebben er heel hard op gedrukt, maar hij is wél blijven rijden. Het is niet onze bevoegdheid om te eisen dat die man op non-actief wordt gezet. Dat ligt bij de busmaatschappij.

Een voormalige busbegeleidster geeft aan dat de chauffeur vaker op zijn telefoon zat en het spoor overstak terwijl de slagbomen naar beneden gingen. “Kinderen klaagden over zijn agressieve rijgedrag, sommigen tot ze misselijk werden. Dit voelt onverantwoord aan om zo met kinderen op de baan te zijn en dit rijgedrag te vertonen”, getuigt de vrouw anoniem bij VTM NIEUWS.

VTM NIEUWS-journalist Jeroen Van der Auwera sprak de vrouw op de dag van het drama zelf. Omdat de chauffeur omkwam bij de crash en zich niet meer kan verdedigen, werd haar getuigenis voorlopig ingehouden in afwachting van een officiële reactie. Die kwam er nu via de provincie. “Dit lijkt ons geen doofpotoperatie. De school heeft nooit iets ontkend, maar verwees telkens door naar het parket. Dat is gebruikelijk”

Ook andere begeleiders zeggen zich onveilig te hebben gevoeld in de bus. Daarvan zou ook meerdere keren melding zijn gemaakt bij de busmaatschappij, de school en de provincie.

Spoorbeheerder Infrabel gaf eerder aan dat de slagbomen al naar beneden waren toen de bus overstak. Het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk loopt nog.

https://www.hln.be/binnen(...)e-alarmbel~a65fad4f/

[ Bericht 80% gewijzigd door Sunshine1982 op 01-06-2026 21:10:05 ]
pi_220938340
Bizar, echt bizar hoeveel schijt sommige bedrijven aan klachten hebben.

En de provincie is wel verantwoordelijk maar kan er niets aan doen hoor :')
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_220938447
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:23 schreef Filosoofert het volgende:
Bizar, echt bizar hoeveel schijt sommige bedrijven aan klachten hebben.

En de provincie is wel verantwoordelijk maar kan er niets aan doen hoor :')
Maar ook het busbedrijf waarvoor hij werkzaam was, 'jaren van onberispelijke staat van dienst'. Ze probeerden gewoon nog hun straatje schoon te vegen na dit vreselijke ongeluk. Ze moesten zich daar echt heel diep schamen.
pi_220938465
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:41 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Maar ook het busbedrijf waarvoor hij werkzaam was, 'jaren van onberispelijke staat van dienst'. Ze probeerden gewoon nog hun straatje schoon te vegen na dit vreselijke ongeluk. Ze moesten zich daar echt heel diep schamen.
Maar wel lekker geld blijven verdienen met zo'n werknemer *O*
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  maandag 1 juni 2026 @ 22:22:38 #73
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220938644
Voor wat achtergrondinformatie over hoe deze chauffeur nog aan de slag kon zijn:
quote:
"Ik ben ouder van een zoon van vijftien met een autismespectrumprofiel. [...] Dagelijks maakt hij gebruik van het leerlingenvervoer voor het traject van Vilvoorde naar Sint-Lambrechts-Woluwe. Dat betekent ongeveer 3,5 uur per dag op de bus zitten. [...] Onlangs werden wij geïnformeerd dat bij ziekte de buschauffeur niet vervangen kan worden wegens een gebrek aan structurele overheidsmiddelen. In dat geval rijden de schoolbussen niet en blijven de leerlingen thuis.
https://www.standaard.be/(...)ek-is/127107271.html

quote:
Na jaren was er voor haar zoon Louis een oplossing gekomen: hij werd per taxi naar Ten Dries gebracht, een basisschool buitengewoon onderwijs in Deinze. ‘Op een goed halfuur was hij op school’, zegt Koelman. Voor die oplossing er kwam, zat Louis (9), die door een hersenverlamming in een rolstoel zit, vier a vijf uur per dag op de bus. Enkele dagen geleden kreeg Koelman de boodschap dat de taxi volgend schooljaar niet meer zal uitrijden. Concreet betekent dat voor Louis een enkele busrit van zo’n twee uur.

[...]

Uit een bevraging van Katholiek Onderwijs Vlaanderen bij 135 scholen zegt de helft zich ernstige zorgen te maken over het buitengewoon busvervoer.

[...]

Een directie geeft aan dat er een rit van 2,5 uur enkele reis op de planning staat. Dat betekent dat de eerste leerling opnieuw om 6 uur wordt opgehaald. Een andere ziet de reistijd van zijn leerlingen van 90 naar 150 minuten stijgen.
https://www.standaard.be/(...)de-bus/40736029.html

quote:
Het Nieuwsblad bracht gisteren het verhaal van Emma (12), een meisje uit Vilvoorde dat elke dag acht uur op de schoolbus zit. Maar haar verhaal is geen alleenstaand geval in het buitengewoon onderwijs. De situatie is niet nieuw: ouders en scholen klagen het probleem van de lange busritten al zeker twintig jaar aan.
https://www.standaard.be/(...)erwijs/47704915.html

En zo zijn er nog talloze artikelen te vinden van de afgelopen jaren. Sterker nog, deze specifieke school in Buggenhout is al meerdere keren in het nieuws geweest omtrent de problematiek; zie bijvoorbeeld:
quote:
Vijf uur heen en vijf uur terug. Zolang zullen enkele leerlingen van Richtpunt Buggenhout, een provinciale school voor buitengewoon onderwijs, onderweg zijn met de bus naar school. Marijke Haemels (39) en haar dochter Emma (12) klaagden de situatie aan in deze krant. ‘Mijn dochter moet om 5.45 uur klaarstaan om de bus te pakken. Ze is vier uur onderweg.’ Sommige klasgenootjes komen er nog bekaaider van af en zitten nog een uur langer op die bus.

Maar op 2 september is de lange reistijd niet de grootste zorg van ouders. De vraag is of hun kinderen überhaupt op school geraken. ‘Onze busbegeleiders stonden in alle vroegte klaar voor de lange busrit om alle leerlingen veilig en wel op school te krijgen’, zegt directeur Jolien Roefs. ‘Het bleek tevergeefs. Twee bussen zijn nooit opgedaagd. Daardoor bleven 38 leerlingen intussen al voor de tweede dag op rij gewoon in de kou staan.’
https://www.standaard.be/(...)pdagen/40887223.html

Alhoewel het niet goed te keuren is en natuurlijk een drama is dat het tot deze situatie heeft geleid, biedt het wel wat inzicht waarom zelfs blijkbaar een belabberde chauffeur niet zomaar van de weg is gehaald. "Er is geen andere chauffeur beschikbaar" is in dit geval niet een kwestie van een slappe smoes van de busmaatschappij, maar een daadwerkelijk bestaand structureel tekort dat al jaren- en jarenlang tot zeer schrijnende situaties leidt.

quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:23 schreef Filosoofert het volgende:
En de provincie is wel verantwoordelijk maar kan er niets aan doen hoor :')
An sich klopt het wel. Het leerlingenvervoer is gewoon een wettelijke taak die door de Vlaamse busmaatschappij De Lijn wordt uitgevoerd. De provincie heeft daar verder niet zoveel over te zeggen en kan geen werknemers van De Lijn (of onderaannemers) ontslaan of rijontzeggingen opleggen of iets dergelijks.

Net zo goed kan in Nederland een gemeente of provincie geen postbezorger van PostNL ontslaan die de post de sloot in blijkt te kieperen, of het PostNL verbieden om de post nog langer te bezorgen. Het is in deze 't Ros Beiaard (de onderaannemer) of De Lijn die maatregelen hadden moeten treffen.
pi_220939930
Het is gewoon onverteerbaar, je kind/vriendin/man verliezen door (zo lijkt het) roekeloos rijgedrag.
pi_220940030
Lekker klachten blijven negeren omdat je moeilijk aan personeel kan komen en het dus maar door laat etteren en nou met je firma 3 doden (dat varken tellen we niet mee) op je geweten hebben. En dan evengoed gewoon lekker je ding blijven doen. Smeerlappen.
U MAD?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')