quote:Restaurant op dak van Beverly Hills rekent $110 om een taart aan te snijden — en het internet is verdeeld
Een toeslag van $110 voor het aansnijden van een taart bij Poza, een rooftoprestaurant met uitzicht over Beverly Hills, zorgde online voor discussie.
TikTokker @justinelovesushi deelde op X een bon van Poza, een rooftoprestaurant in L’Ermitage Beverly Hills. Op de bon stond “cake cutting fee” (toeslag voor het aansnijden van een taart). Het restaurant had op verzoek een taart aangesneden die door een vriend was meegebracht.
Volgens OpenTable valt het restaurant in de hoogste prijsklasse. Op het menu staan onder andere glazen Hennessy VSOP, Dom Pérignon-cocktails en drankjes met añejo tequila en gerijpte rum. Op sociale media leidde de bon tot verdeelde reacties.
Een gebruiker schreef: “Je bent in Beverly Hills. Stop met klagen zodat je jezelf beter kunt laten lijken op social media. Wil je goedkope taart? Ga dan naar Ralph’s en koop een hele taart voor twintig dollar.”
Een ander keek er anders naar: “Luxe hotels rekenen vaker kosten voor het aansnijden van taarten als onderdeel van service- en regels rond meegebracht eten, maar $110 is wel een bedrag waarbij mensen twee keer kijken.”
Een derde verdedigde de praktijk door het te vergelijken met kurkengeld in restaurants: “Je betaalt voor het gebruik van hun faciliteiten en personeel terwijl je je eigen eten of drinken meeneemt. Ga naar een park, snijd je eigen taart aan, regel je eigen bordjes en bestek en ruim zelf op als je geld wilt besparen.”
Een vierde gebruiker vond het bedrag buiten proportie: “$110 alleen om een taart aan te snijden is eerlijk gezegd absurd. Ik snap dat luxe restaurants servicekosten rekenen, maar op een gegeven moment voelt het compleet losgezongen van de realiteit.”
Volgens experts in de horecabranche dekt zo’n toeslag — die bij exclusieve locaties meestal tussen de $10 en $50 ligt — misgelopen dessertomzet, arbeidskosten, materialen en aansprakelijkheid.
De kosten zijn vergelijkbaar met kurkengeld en moeten zorgen voor eerlijkheid tussen klanten die desserts van het restaurant kopen en gasten die hun eigen eten meenemen. Veel restaurants rekenen extra kosten voor meegebracht eten en drinken.
De $110 van Poza ligt echter ruim boven de bovengrens van dat gebruikelijke bedrag. De toeslag kon niet onafhankelijk bij het restaurant worden bevestigd.
In de oorspronkelijke post werd niet vermeld of de gasten vooraf op de hoogte waren van de extra kosten voordat die op de rekening verschenen. Dat detail is nog niet geverifieerd.
Onverwachte kosten bij hotels en hotelrestaurants zorgen vaker voor klachten op internetfora.
Een Reddit-gebruiker vertelde bijvoorbeeld over een toeslag van $25 voor “voorzieningen” die op de rekening verscheen bij het uitchecken van een middenklassehotel. Die kosten zouden het zwembad en de fitnessruimte dekken, terwijl de gast daar geen gebruik van had gemaakt. Volgens de gast was de toeslag niet vooraf gemeld. Nadat de gast er vragen over stelde, verwijderde het personeel de kosten van de rekening.
Poza en L’Ermitage Beverly Hills hadden op het moment van publicatie van het artikel nog niet publiekelijk gereageerd op de ophef.
quote:Op zondag 24 mei 2026 23:42 schreef Mubassie het volgende:
Wat ben je ook voor zwerver als je een eigen taart meeneemt naar een restaurant
Is in de VS vrij normaal. Zeker bij speciale gelegenheden waar je een speciale taart hebt. Om daar dan 110 dollar voor te rekenen... vrij schaamteloos.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:47 schreef Lospedrosa het volgende:
Wie neemt er nou zijn eigen taart mee naar een restaurant, dat kost toch allemaal tijd?
En dan moeten er sterretjes in en een team van mensen dat zingend brengen.
Zodat een of andere domme TikTok-kut weer 20k verdiend aan de domme reels.
Ik snap zo’n restaurant ook nog wel, opzouten met je prinsesssengedrag.
Zou het weigeren.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:49 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
[..]
Is in de VS vrij normaal. Zeker bij speciale gelegenheden waar je een speciale taart hebt. Om daar dan 110 dollar voor te rekenen... vrij schaamteloos.
nee BSquote:
Dat is toch niet hetzelfde.. Een taart is vaak heel specifiek.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zou het weigeren.
Je neemt toch ook geen doos frikandellen mee naar de snackbar?
Ik ben dan ook benieuwd wat het restaurant zei toen ze bij het maken van een reservering vroegen naar de kosten voor het meebrengen van een eigen taart.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is toch niet hetzelfde.. Een taart is vaak heel specifiek.
Ook vaak ouders. Een restaurant heeft natuurlijk geen Paw Patrol taart op voorraad, of een taart met een foto van een jarige.
Dan eet je die thuis.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ook vaak ouders. Een restaurant heeft natuurlijk geen Paw Patrol taart op voorraad, of een taart met een foto van een jarige.
Op feestlocaties vaak wel. In restaurants hier niet gebruikelijk.quote:Op maandag 25 mei 2026 00:16 schreef Books1 het volgende:
Voor een bruidstaart word hier in NL ook schotel of lepeltjesgeld gevraagd als je de taart door een derde partij laat leveren. Niets geks of bijzonder.
Daarom kiezen veel bruidsparen om het gebak bij de locatie te bestellen.
11 personenquote:Op maandag 25 mei 2026 00:56 schreef Marsenal het volgende:
Als het om bordjesgeld gaat, en dat gaat dit uiteindelijk gewoon, is het handig om te weten met hoeveel mensen deze taart gegeten werd.
*Gen Z googelt nu*quote:
Je bent niet verplicht om het af te nemen. De kan er ook voor kiezen om de taart mee naar huis te nemen, en hem daar aan te snijden en de 110 dollar in je zak te houden.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:49 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
[..]
Is in de VS vrij normaal. Zeker bij speciale gelegenheden waar je een speciale taart hebt. Om daar dan 110 dollar voor te rekenen... vrij schaamteloos.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan ben je wel een krent als je daar met je instagram face gaat zitten miepen om een tientje per bordOp dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
Ja precies.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:33 schreef Mikeytt het volgende:
misgelopen dessertomzet, arbeidskosten, materialen en aansprakelijkheid
In restaurants is het ook zeer ongebruikelijk je eigen eten of drinken mee te nemenquote:Op maandag 25 mei 2026 00:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Op feestlocaties vaak wel. In restaurants hier niet gebruikelijk.
En dan zeker geen 100 euro
Nou dan vind ik het nog heel schappelijk, want een luxe restaurant loopt waarschijnlijk meer dan 10$ p.p. aan dessertwinst mis als er een eigen dessert wordt meegebracht.quote:
De temperaturen van de laatste dagen maken mensen iets minder helder.quote:Op maandag 25 mei 2026 08:49 schreef XLVNB het volgende:
Lekker niveau weer. Laten we 2 pagina's gaan discussiëren over een aangesneden taart van een influencer in de US.
quote:Op maandag 25 mei 2026 07:30 schreef Filosoofert het volgende:
Hebben mensen het artikel wel gelezen?
Je bent met 11 man, die 11 moeten allemaal borden en bestek. Daarnaast zullen geen van die gasten een toetje bestellen. Vind een tientje niet eens zo gortig voor een duur restaurant in Beverly Hills.
Op het menu op de website staan geen prijzen, op de bon staat 2x fuego dulce voor 50 dollar.Het restaurant heeft excuses aangeboden na de ophef en de prijs aangepast naar 5 dollar. Ze wisten zelf dus ook dat ze fout zaten!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan ben je wel een krent als je daar met je instagram face gaat zitten miepen om een tientje per bord🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
Blijkbaar ja. Schaamteloze boeven... helemaal niet 'logisch'quote:Op maandag 25 mei 2026 06:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit is hoe je rijk wordt, uitknijpen om de meest onbenullige dingen voor de hoogste prijs.
Overheen gelezen, denk ik.quote:
Afhankelijk van de staat komt er nog BTW bij ja. Enige voordeel is dat sommige staten helemaal geen BTW hebbenquote:Op maandag 25 mei 2026 07:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Fophef.
Overigens die achterlijke toeslagen voor alles in de VS zijn ook verschrikkelijk. Je weet nooit wat je moet afrekenen.
Allereerst al dit.quote:
Alles over de US haalt hier minstens 4 pagina's. Dat leeft nu eenmaal wat meer dan dat verre en kleine Nederland.quote:Op maandag 25 mei 2026 08:49 schreef XLVNB het volgende:
Lekker niveau weer. Laten we 2 pagina's gaan discussiëren over een aangesneden taart van een influencer in de US.
Het lijkt wel alsof de taart in Israël is aangesneden, zo hard springt men hier op.quote:Op maandag 25 mei 2026 08:49 schreef XLVNB het volgende:
Welnee. De winstmarge is echt stukken lager bij desserts. Veel restaurants maken niet eens winst op het toetje.quote:Op maandag 25 mei 2026 08:17 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou dan vind ik het nog heel schappelijk, want een luxe restaurant loopt waarschijnlijk meer dan 10$ p.p. aan dessertwinst mis als er een eigen dessert wordt meegebracht.
Behalve de taart. Heel normaal dat je een taart mee mag nemen...quote:Op maandag 25 mei 2026 08:15 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In restaurants is het ook zeer ongebruikelijk je eigen eten of drinken mee te nemen
Bullshitquote:Op maandag 25 mei 2026 09:46 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Welnee. De winstmarge is echt stukken lager bij desserts. Veel restaurants maken niet eens winst op het toetje.
Dit is echt complete onzin. De meeste winst wordt meestal gemaakt op drankjes en desserts.quote:Op maandag 25 mei 2026 09:46 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Welnee. De winstmarge is echt stukken lager bij desserts. Veel restaurants maken niet eens winst op het toetje.
https://www.trouw.nl/tijd(...)je-bestelt~b6b97053/quote:Op maandag 25 mei 2026 10:24 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dit is echt complete onzin. De meeste winst wordt meestal gemaakt op drankjes en desserts.
Een kleine fee is wel ok. 10 dollar p.p is excessief. Dat een restaurant dubbel zo duur is betekent niet dat de winstmarges ook dubbel zo hoog zijn.quote:Op maandag 25 mei 2026 10:03 schreef Weltschmerz het volgende:
10 dollar per taartpunt, bordje, taartvorkje, dat moet allemaal ook weer afgewassen zeg ik met mijn horeca ervaring. Als je uit eten of uit drinken gaat betaal je voor het werk en de locatie en maar een klein beetje voor de ingredienten. Beetje arrogant om te doen alsof hun arbeid en improvisatie gratis of bijna gratis zou moeten zijn.
Als ik de rest van het bonnetje goed interpreteer vragen ze ook 15 of 20 dollar om een drankje te komen brengen, als dat de prijscategorie is, is dit ook niet excessief. Je brengt niet je eigen voer mee om geld te besparen, dat doe je omdat het een speicaal moment met een speciale taart of fles wijn is.
Dit is geen artikel wat jouw claim over verliesgevende desserts onderbouwd.quote:Op maandag 25 mei 2026 10:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/tijd(...)je-bestelt~b6b97053/
Jawel
Verliesgevend? Dat verzin je er nu ter plekke bij. De persoon in kwestie maakte de claim dat dessers juist erg *winstgevend* zijn.quote:Op maandag 25 mei 2026 10:28 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Dit is geen artikel wat jouw claim over verliesgevende desserts onderbouwd.
Maar kuttopic dus ikbennerwegvan
We hadden het over de product winstmarge, niet over de winstgevendheid per tafel zoals in dit artikel.quote:Op maandag 25 mei 2026 10:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Voorgerechten en drankjes.
"op toetjes wordt amper wat verdiend."
Wat een klassieker is dat zeg. Peak tietenschietenhelicopters.quote:
Als je 15 dollar voor een drankje betaalt daar dan is daarvan minstens 10 dollar daarvan voor de service. Waarom zou de service van het snijden en serveren van de taart net zo goedkoop moeten zijn als de taartbrenger?quote:Op maandag 25 mei 2026 10:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een kleine fee is wel ok. 10 dollar p.p is excessief. Dat een restaurant dubbel zo duur is betekent niet dat de winstmarges ook dubbel zo hoog zijn.
Waarom post je hier Amerikaanse diarree?quote:Op zondag 24 mei 2026 23:33 schreef Mikeytt het volgende:
https://dailydot.com/beverly-hills-cake-cutting-fee-controversy
[..]![]()
110 dollar om voor een groepje mensen een cake aan te snijden. Knettergek.
Blijkbaar rekenen ze 10 dollar per persoon voor het aansnijden en hebben ze dit niet op het menu vermeld.
Nu krabbelen ze terug en heeft het restaurant excuses aangeboden en zeggen ze dit voortaan wel goed te vermelden... en ze hebben de prijs gehalveerd. Nou, wat een koopje.
Die lul snapt het ook niet, gaat om tijd aan tafel, mensen die toetjes bestellen zitten langer.quote:Op maandag 25 mei 2026 10:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Voorgerechten en drankjes.
"op toetjes wordt amper wat verdiend."
En die bestellen nu geen toetje. Elf personen keer 10 dollar voor het toetje, en daar heb je precies de prijs te pakken.quote:
Onwaarquote:Op maandag 25 mei 2026 09:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Behalve de taart. Heel normaal dat je een taart mee mag nemen...
Jammer dat er geen prijzen op de menukaart staan.quote:Op maandag 25 mei 2026 12:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En die bestellen nu geen toetje. Elf personen keer 10 dollar voor het toetje, en daar heb je precies de prijs te pakken.
Ik had een klant die het andersom deed. Nam zijn eigen wijnen mee en zei tegen de chef 'kook er iets passends bij'.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:36 schreef Kriegel het volgende:
Lachen, volgende keer dat ik ergens zit neem ik m'n eigen wijn en bier mee, mij pakken ze niet!
Dat is wel origineelquote:Op maandag 25 mei 2026 14:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik had een klant die het andersom deed. Nam zijn eigen wijnen mee en zei tegen de chef 'kook er iets passends bij'.
Op zeker. Wat denken ze eigenlijk wel. Bestel dan je taart bij de tent waar je feest viert, kijk wat het dan kostquote:Op maandag 25 mei 2026 00:29 schreef derLudolf het volgende:
Als je Tiktokker bent
Naar een dak restaurant gaat
In Beverly Hills
Dan verdien je dat gewoon. Had ook nog wel een nul bij achter gemogen.
Klopt, niet hetzelfde maar daarom is een frikandellendoos meenemen niet toegestaan.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Uitlokking in de hoop op kliks/views.quote:Op maandag 25 mei 2026 00:29 schreef derLudolf het volgende:
Als je Tiktokker bent
Naar een dak restaurant gaat
In Beverly Hills
Dan verdien je dat gewoon. Had ook nog wel een nul bij achter gemogen.
Een beetje kwaliteit toetje is in de US nu zeker 10 dollar.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:50 schreef maily het volgende:
[..]
Jammer dat er geen prijzen op de menukaart staan.
Saure-Gurken-Zeit.quote:Op maandag 25 mei 2026 20:51 schreef -XOR- het volgende:
Voor 110 dollar dus niet alleen de taart, maar het hele internet verdeeld. Best een goede deal!
De cake stond dan ook niet op het menu, ergo: men heeft zelf eten (cake) meegenomen naar het restaurant en verwacht vervolgens wel dat er voor 11 man cake geserveerd wordt.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:33 schreef Mikeytt het volgende:
https://dailydot.com/beverly-hills-cake-cutting-fee-controversy
[..]![]()
110 dollar om voor een groepje mensen een cake aan te snijden. Knettergek.
Blijkbaar rekenen ze 10 dollar per persoon voor het aansnijden en hebben ze dit niet op het menu vermeld.
Nu krabbelen ze terug en heeft het restaurant excuses aangeboden en zeggen ze dit voortaan wel goed te vermelden... en ze hebben de prijs gehalveerd. Nou, wat een koopje.
Ik ga er vanuit dat de toetjes daar een veelvoud kosten...quote:Op maandag 25 mei 2026 12:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En die bestellen nu geen toetje. Elf personen keer 10 dollar voor het toetje, en daar heb je precies de prijs te pakken.
Ik haat AI, maar wist even niet beter.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat de toetjes daar een veelvoud kosten...
quote:The cost of a dessert at a good restaurant in the US generally ranges from $8 to $18. Prices vary depending on the restaurant's tier, location, and the complexity of the pastry
Ik vond net een menukaart van het restaurant waarop een chocolademousse van $ 15 stond, en een fruitsalade van $ 20.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:10 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik haat AI, maar wist even niet beter.
[..]
Zie je, zelfs bij dit soort dingen kun je beter met een stel dobbelstenen gooien dan AI gebruiken.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vond net een menukaart van het restaurant waarop een chocolademousse van $ 15 stond, en een fruitsalade van $ 20.
Het is het Poza dine in menu van het bijbehorende hotel, maar ander prijzen komen overeen met de bon, dus ik neem aan dat deze ook gelijk zijn.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:15 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Zie je, zelfs bij dit soort dingen kun je beter met een stel dobbelstenen gooien dan AI gebruiken.
Dank u!
Valt me nog mee, maar aangezien het de VS is komt daar nog belasting bij, denk iets van 10% op die locatie en de min of meer verplichte fooi van ~20%quote:Op maandag 25 mei 2026 21:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vond net een menukaart van het restaurant waarop een chocolademousse van $ 15 stond, en een fruitsalade van $ 20.
Mag ik de Spicy Tuna roll en twee lollies?quote:Op maandag 25 mei 2026 21:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is het Poza dine in menu van het bijbehorende hotel, maar ander prijzen komen overeen met de bon, dus ik neem aan dat deze ook gelijk zijn.
venue-menu-4215-a05722fd-51ba-4956-817d-c6fa2f5306bf.pdf https://share.google/SQzvd2BFPtgbXtOUU
En het was er een paar jaar geleden nog best een stuk goedkoper, maar zodra het minder gaat lijkt mij al die fastfoord restaurants overal als dominosteentjes omvallen. Nu is dit restaurant geen fast food, het is al een stuk chiquer.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:21 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Valt me nog mee, maar aangezien het de VS is komt daar nog belasting bij, denk iets van 10% op die locatie en de min of meer verplichte fooi van ~20%
Het restaurant heeft excuses aangeboden en de prijs gehalveerd.quote:Op maandag 25 mei 2026 20:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
De cake stond dan ook niet op het menu, ergo: men heeft zelf eten (cake) meegenomen naar het restaurant en verwacht vervolgens wel dat er voor 11 man cake geserveerd wordt.
Kurkgeld, schotelgeld, als je zelf eten/drinken meeneemt weet je dat je dat betaalt, en hoe duurder het restaurant, hoe meer je betaalt.
Ohh, dat valt wel mee. De winstmarge zal geen 10 dollar zijn per toetje.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zeker wel. Ik was vaak de derde partij en 7.50 is niet ongebruikelijk. Restaurants doen hier net zo goed aan mee en ze hebben gelijk ook. Ze verdienen niets op de taart dus schotelgeld is voor de arbeid en gebruik van het servies en bestek.quote:Op maandag 25 mei 2026 00:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Op feestlocaties vaak wel. In restaurants hier niet gebruikelijk.
En dan zeker geen 100 euro
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |