Een prima ontwikkeling lijkt me, maar ik vraag me wel af welke puinhopen het gaat opleveren rond werknemers die gewoon wat steviger hebben onderhandeld, of ergens vandaan komen waar een andere mores rondom beloning heerste.quote:Wil je (eindelijk) ontdekken hoeveel je collega verdient? Vanaf volgend jaar kan het
Werkgevers moeten vanaf 2027 mogelijk maken dat werknemers van een bedrijf kunnen zien wat hun collega’s verdienen. Dat staat in een wetsvoorstel van minister Hans Vijlbrief van Sociale Zaken (D66).
Met het wetsvoorstel geeft Nederland invulling aan een Europese richtlijn die landen verplicht om inzicht te geven in de salarisverschillen tussen mannen en vrouwen.
In een verplicht systeem moet zichtbaar zijn welk loon wordt verdiend in welke functie. Op die manier moeten werknemers kunnen zien hoe groot de loonkloof is, en kunnen zij dit aankaarten op de werkvloer.
Sollicitatie
Ook mogen werkgevers straks bij een sollicitatie niet meer vragen naar het laatst verdiende salaris. Bedrijven met meer dan honderd werknemers moeten regelmatig rapporteren wat de loonverschillen zijn. Die resultaten moeten voor iedereen te zien zijn op een speciale website, zodat ook verschillen tussen sectoren duidelijk worden.
Voorgangers van Vijlbrief spraken al eerder de ambitie uit om de loonkloof inzichtelijker te maken, maar van een wet kwam het nog niet.
Hoe zit het met de loonkloof?
Voorgangers van Vijlbrief spraken al eerder de ambitie uit om de loonkloof inzichtelijker te maken, maar van een wet kwam het nog niet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het wetsvoorstel nog goedkeuren voordat het in kan gaan op 1 januari 2027. Bedrijven met meer dan 150 werknemers moeten dan uiterlijk in juni 2028 rapporteren over de loonverschillen in 2027.
De loonkloof werd de afgelopen jaren al langzaam kleiner. Vrouwen in het bedrijfsleven verdienen in 2024 gemiddeld bijna 15 procent minder per uur dan mannen, aldus cijfers van het CBS. Voor hetzelfde werk verdienen vrouwen in het bedrijfsleven gemiddeld 6,1 procent minder dan mannen. Bij de overheid zijn de loonverschillen kleiner.
Belangrijke stap
Vakbond FNV vindt dat met het wetsvoorstel dat meer inzicht in loonverschillen regelt een ‘belangrijke stap’ is gezet in ‘de strijd tegen de loonkloof tussen mannen en vrouwen’. Volgens de vakbond is meer transparantie essentieel om loonongelijkheid te bestrijden.
„Veel vrouwen vermoeden dat zij minder verdienen dan mannelijke collega’s, maar kunnen dat nu vaak niet aantonen”, zegt Ilze Smit, projectleider FNV voor Vrouwen. „Loontransparantie helpt werknemers om ongelijke beloning bespreekbaar te maken en geeft werkgevers de verantwoordelijkheid om verschillen uit te leggen.”
Daar ben ik het in principe wel mee eens maar ik heb er ook geen behoefte aan dat iedereen op mijn werkvloer weet wat mijn inkomen is. En ik hoef hun inkomen ook niet te weten. Ik heb mijn eigen salaris onderhandeld en ik ben daar helemaal oké mee, dus wat mij betreft maakt het geen kloot uit wat een ander krijgt.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:19 schreef Isdatzo het volgende:
Alleen de werkgever heeft baat bij geheimzinnigheid over salarissen.
Die zogenaamde loonkloof bestaat in het hogere segment omdat vrouwen minder hard onderhandelen. Werkgevers willen per definitie zo min mogelijk betalen voor hun personeel. Dus als jij ergens solliciteert en het eerste aanbod accepteert wat je krijgt, dan doe je dat toch echt helemaal zelf. Je gaat zelf akkoord met dat salaris, je zet zelf je handtekening eronder, dus heb je achteraf ook niet echt recht van klagen. Bij je volgende contractonderhandeling gewoon harder onderhandelen. En dan is "ja maar hij krijgt meer" geen valide argument wat mij betreft.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:19 schreef bloodymary1 het volgende:
Toch vraag ik me altijd af bij die loonkloof of die er echt is als vrouwen evenveel werken als mannen en dezelfde kwaliteit leveren. Of dat daar juist het verschil in zit.
En ja, dat zeg ik en ik ben ook een vrouw.
In de VS is het echt tot op de bodem uitgezocht en blijken de verschillen allemaal verklaarbaar.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:19 schreef bloodymary1 het volgende:
Toch vraag ik me altijd af bij die loonkloof of die er echt is als vrouwen evenveel werken als mannen en dezelfde kwaliteit leveren. Of dat daar juist het verschil in zit.
En ja, dat zeg ik en ik ben ook een vrouw.
Idem. Het gaat wat mij betreft werkelijk niemand een flikker aan behalve ik en de werkgever.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:26 schreef Marsenal het volgende:
ik heb er ook geen behoefte aan dat iedereen op mijn werkvloer weet wat mijn inkomen is. En ik hoef hun inkomen ook niet te weten
Dit ja.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:33 schreef JeMoeder het volgende:
Ok, dus wanneer ik (inmiddels) 20 jaar keihard heb onderhandeld en goede resultaten heb gehad om te zorgen voor een zo goed mogelijk salaris, wordt dat zo meteen afgestraft met collega's die op me neerkijken omdat ik meer zou verdienen? Misgunnen omdat je zelf of a) slechter gepresteerd hebt of b) niet kan onderhandelen?
En terecht. Daar sta je dan met je keiharde onderhandelingsresultaten en je jarenlange dienstverband, allemaal waardeloos.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:33 schreef JeMoeder het volgende:
Ok, dus wanneer ik (inmiddels) 20 jaar keihard heb onderhandeld en goede resultaten heb gehad om te zorgen voor een zo goed mogelijk salaris, wordt dat zo meteen afgestraft met collega's die op me neerkijken omdat ik meer zou verdienen? Misgunnen omdat je zelf of a) slechter gepresteerd hebt of b) niet kan onderhandelen?
Hier gaan heel rap constructies voor verzonnen worden, lijkt me.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
En terecht. Daar sta je dan met je keiharde onderhandelingsresultaten en je jarenlange dienstverband, allemaal waardeloos.
Nee hoor, als je aantoonbaar goede resultaten levert, dan kan je werkgever dat gewoon blijven belonen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
En terecht. Daar sta je dan met je keiharde onderhandelingsresultaten en je jarenlange dienstverband, allemaal waardeloos.
Groot deel van de organisatie werkt al met salarisschalen per functie, zeker op niveau loonslaaf.quote:In een verplicht systeem moet zichtbaar zijn welk loon wordt verdiend in welke functie
Fun fact: In Finland zijn belastinggegevens openbaar, dus daar kan iedereen elkaars salaris zien, ook buiten je bedrijf. Je kan gewoon zien wat je buurman of oom krijgt.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:39 schreef heywoodu het volgende:
Dat weten wij onderling eigenlijk al van elkaar, maar goed, toch geinig om eens rond te neuzen voor de lol.
Met de EU pay transparency die volgend jaar in gaat, hebben werkgevers ook al een paar jaar de tijd gehad om dingen recht te trekken.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Maar het zal in het begin wel wat wrijving opleveren her en der. Zeker in organisaties waar wie de grootste bek heeft, het beste salaris krijgt.
Maar uiteindelijk zal het voor werknemers erg fijn zijn als het transparant is wat voor beloning je kan krijgen en wat je er voor moet doen om omhoog te gaan. Het zal waarschijnlijk ook een hoop geroddel en gekonkel schelen.
Wat een totale waanzin. Dat gaat toch niemand ook maar ene fuck aan?quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Fun fact: In Finland zijn belastinggegevens openbaar, dus daar kan iedereen elkaars salaris zien, ook buiten je bedrijf. Je kan gewoon zien wat je buurman of om krijgt.
Ja maar mensen kunnen ergens tientallen jaren werken. Dus helemaal zal dat niet lukken waarschijnlijkquote:Op donderdag 21 mei 2026 11:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Met de EU pay transparency die volgend jaar in gaat, hebben werkgevers ook al een paar jaar de tijd gehad om dingen recht te trekken.
Ach, het lijkt me sowieso gierend kut om in zo'n organisatie te werkenquote:Op donderdag 21 mei 2026 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Maar het zal in het begin wel wat wrijving opleveren her en der. Zeker in organisaties waar wie de grootste bek heeft, het beste salaris krijgt.
Maar uiteindelijk zal het voor werknemers erg fijn zijn als het transparant is wat voor beloning je kan krijgen en wat je er voor moet doen om omhoog te gaan. Het zal waarschijnlijk ook een hoop geroddel en gekonkel schelen.
Dat is dan ook prima. Werkgevers krijgen de verplichting om objectieve richtlijnen te maken om posities to waarderen en beoordelen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar mensen kunnen ergens tientallen jaren werken. Dus helemaal zal dat niet lukken waarschijnlijk
waarom zouden je collega's op je neerkijken?quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:33 schreef JeMoeder het volgende:
Andere cultuur waarbij dit 1 van de dingen zijn die openbaar geacht zijn te worden.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:56 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Wat een totale waanzin. Dat gaat toch niemand ook maar ene fuck aan?
Ik werk nu bij de semi-overheid, maar no fucking way dat ik ooit terug ga naar het bedrijfsleven. Walgelijke wereld, vooral ook het (hoge) management.quote:Op donderdag 21 mei 2026 12:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ach, het lijkt me sowieso gierend kut om in zo'n organisatie te werken
Van dat schreeuwerige, alles gericht op het maken van de meeste 'sales', een keer een foutje en je kop ligt op het hakblok etc, nee dank je
Gaat ook meer om de onverklaarde loonkloof tussen collega's. Als jij goed kan lullen en niets anders doet dan een andere collega maar wel meer verdiend, daarom is dit belangrijk.quote:Op donderdag 21 mei 2026 12:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waarom zouden je collega's op je neerkijken?
Als het klopt wat je zegt, heb je het natuurlijk vooral goed gedaan en zullend e meeste collega's eerder ook zoiets willen bereiken (los ervan of dat ook samengaat met een stukje jaloezie, maar dat kun je gewoon aan je reet laten roesten)
Ik denk dat deze regeling vooral 'eng' is voor mensen die graag doen alsof ze zoveel verdienen, maar in werkelijkheid minder salaris krijgen dan dat ze graag als indruk willen wekken naar collega's.
Nog in geen honderdduizend jaar. Ik kan me geen enkele reden bedenk waarom het jou, of welke Nederlander dan ook, ook maar ene fuck aan gaat wat ik beleg, spaar, heb, etc.quote:Op donderdag 21 mei 2026 12:06 schreef Hyaenidae het volgende:
Niet alleen van collega's maar gewoon van alle Nederlanders dan.
Maak gewoon alle belastingaangiftes openbaar en toegankelijk voor iedereen, zodat je box 1 en box 3 in kunt zien.
Wat gaat daar om?quote:Op donderdag 21 mei 2026 12:07 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Gaat ook meer om de onverklaarde loonkloof tussen collega's. Als jij goed kan lullen en niets anders doet dan een andere collega maar wel meer verdiend, daarom is dit belangrijk.
Waarom dan? Die ervaringen heb ik niet. Bij beiden gewerkt. Alleen de werkdruk in het bedrijfsleven is (veel) hoger.quote:Op donderdag 21 mei 2026 12:03 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik werk nu bij de semi-overheid, maar no fucking way dat ik ooit terug ga naar het bedrijfsleven. Walgelijke wereld, vooral ook het (hoge) management.
Er is meer dan alleen goede resultaten. Soms wil je loyaliteit belonen of dat iemand iets kan wat een ander niet kan wat niet in goede resultaten is uit te drukken. Soms krijgt iemand een aanbieding van elders en dan wil je ook iets kunnen doen om die persoon te behouden.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hoor, als je aantoonbaar goede resultaten levert, dan kan je werkgever dat gewoon blijven belonen.
Veel ouwe lui hebben mazzel gehad met jarenlange CAO verhogingen. Die zitten natuurlijk veel te hoog. Merk je hier ook. Maar je kan moeilijk iemand terug zetten in salaris.quote:Op donderdag 21 mei 2026 12:20 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ken er ook genoeg die al lang binnen zijn en geen flikker doen, maar alsnog veel meer verdienen dan starters. Maak het maar gewoon eens concreet in een functiebeschrijving en ga die beoordelen. Als jij meer dingen doet, kan je ook meer verdienen, dat is het punt helemaal niet. Het gaat om de onverklaarbare dingen.
Gewoon zorgen dat afwijkende functieomschrijvingen hebt. Mijn werkgever ook van de week even de tip gegeven om dat even goed af te kaderen en de mensen die nu meer verdienen een functie te geven die hiërarchisch hoger is.quote:
Dat als jij degene bent met ¤ 3.000, dat de rest veel meer krijgt.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:51 schreef Piles het volgende:
Ach, zo heet wordt de soep niet gegeten jongens. Het gaat niet om het inzien van salarissen van individuele collega's:
[..]
Groot deel van de organisatie werkt al met salarisschalen per functie, zeker op niveau loonslaaf.
Dus dan krijg je een range: mensen in jouw functie krijgen ¤ 3000 - 4700. En de schaal (die al inzichtelijk is) loopt van ¤ 2800 - 5000. Wat weet je dan meer dan dat je nu weet?
Dit. Er zijn genoeg variabelen te bedenken die individuele gevallen kunnen verklaren. Daar gaan werkgevers straks wat extra tijd voor moeten maken om dat uit te leggen aan een hoop stuiterende Gerda'squote:Op donderdag 21 mei 2026 12:18 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Er is meer dan alleen goede resultaten. Soms wil je loyaliteit belonen of dat iemand iets kan wat een ander niet kan wat niet in goede resultaten is uit te drukken. Soms krijgt iemand een aanbieding van elders en dan wil je ook iets kunnen doen om die persoon te behouden.
Bij mijn vorige werk was dat in het begin zo. Daar was altijd een hoop geroddel en gezeik over. In de trant van "Collega X kan bijna niks maar krijgt een hoger salaris dan ik!"quote:Op donderdag 21 mei 2026 12:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ach, het lijkt me sowieso gierend kut om in zo'n organisatie te werken
Van dat schreeuwerige, alles gericht op het maken van de meeste 'sales', een keer een foutje en je kop ligt op het hakblok etc, nee dank je
Prima, maar maak dat dan eerlijk en inzichtelijk. Dat iedereen een dergelijke beloning zou kunnen krijgen als die de juiste dingen doet.quote:Op donderdag 21 mei 2026 12:18 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Er is meer dan alleen goede resultaten. Soms wil je loyaliteit belonen of dat iemand iets kan wat een ander niet kan wat niet in goede resultaten is uit te drukken.
Zoiets heeft mijn oud-werkgever eens gedaan met een medewerker die met een been buitenstond. Dat lekte natuurlijk uit en zorgde voor een hoop onrust "is dat de manier om hier meer salaris te krijgen!"quote:Soms krijgt iemand een aanbieding van elders en dan wil je ook iets kunnen doen om die persoon te behouden.
Als ik die werkgever was zou ik gewoon zeggen dat dat zeker een manier is om salarisverhoging te krijgen maar dat je voor blufpoker nog steeds wel kaarten in je hand moet hebben, en daar verslikken mensen zich gauw inquote:Op donderdag 21 mei 2026 12:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Prima, maar maak dat dan eerlijk en inzichtelijk. Dat iedereen een dergelijke beloning zou kunnen krijgen als die de juiste dingen doet.
[..]
Zoiets heeft mijn oud-werkgever eens gedaan met een medewerker die met een been buitenstond. Dat lekte natuurlijk uit en zorgde voor een hoop onrust "is dat de manier om hier meer salaris te krijgen!"
Zelden een werkgever zo'n eigen doelpunt zien maken.
Vooral de werknemer met een grote waffel, zonder daadwerkelijk meer toe te voegen als zijn collega's, is er de dupe van.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:13 schreef timmmmm het volgende:
Weer een overwinning voor de werkgever. Die kan salarissen gewoon standardiseren nu. Als je voortaan bij de werkgever komt en vindt dat je meer zou moeten krijgen omdat je goed presteert, kan hij gewoon de salaristabel erbij pakken wat er voor welke functie staat.
Resultaat is dat je je makkelijker kan verschuilen achter deze wet en ongelijke behandeling en dus niet van de tabel af kan wijken. Het wordt lastiger om ever een beter salaris te onderhandelen. En men haalt het binnen alsof het een overwinning voor de hardwerkende man is, die is hier juist de dupe van.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |