Ik had het echt koud afgelopen dagenquote:Op maandag 18 mei 2026 15:02 schreef Haags het volgende:
[..]
Mwah, de cv gaat hier eigenlijk standaard al half maart naar zo'n beetje 0 tot en met eind oktober. Als je het na half maart nog koud hebt dan gaat er iets niet goed, een dekentje voldoet dan ook nog wel.
Ja ieder zijn ding hoor, zo nu en dan een lekkere knetterbui en regen voor de plantjes prima maar heel veel lekker zonnig lekker zomer weer is wel een must en zo lang mogelijk ergens tot eind oktober ofzo en dan bam goeie winter, laat die herfst maar zitten.. dat zou ideaal zijn!! Maargoed we hebben het niet voor het zeggen helaas.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:23 schreef Stephan5 het volgende:
[..]
Een dag of twee is prima... maar weer dagen/wekenlang eentonig zonnig weer zit ik beslist niet op te wachten. Wél op de temperaturen, maar dan ook met onweersbuien met wateroverlast erbij.
Waarom doe je ze dan niet dicht?quote:Op maandag 18 mei 2026 15:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik had het echt koud afgelopen dagen
Maar ik zit ook met de ramen open. Buren zijn volgens mij aan het stoken, mietjes.
Daar kan ik mij voor een deel in vinden, maar vergeet niet dat wij in Nederland wonen en dat die regel voor ons kikkerlandje vaak niet op gaat.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt geen hoge CAPE als dat vocht er niet is. Een hoge CAPE impliceert dat het vocht aanwezig genoeg is om leuke dingen te doen. Een trigger kan echt van alles zijn, zeker als de CIN dicht bij 0 zit heb je heel weinig nodig om de fabriek op gang te brengen. Het klopt dat een hoge CAPE op zich niet veel zegt, maar bij 1500+ moet het wel heel absurd lopen om niet minimaal een paar flinke buien te krijgen.
Ja was prachtig weer! Blauwe luchten maar een kleine periode lekker qua temp. de rest ervan was koud!quote:Op maandag 18 mei 2026 12:50 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Hebben we in maart en april toch echt wel gehad. 2 mooie lente maanden. Mei valt daarentegen behoorlijk tegen.
Omdat het dan al 22 graden binnen is voordat de zomer überhaupt begonnen is. Ik pak nu nog even elke kans aan om te koelen die ik heb. Zeker om te compenseren voor m'n stokende buren.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Waarom doe je ze dan niet dicht?
Koud heb ik al 2 weken maar moet zeggen vandaag is het te doen! voelt een stuk warmer.
Fluffies!quote:Op maandag 18 mei 2026 13:51 schreef ACT-F het volgende:
Wat een prachtig weer buiten. Alle ramen open
[..]
Deze beestjes die zojuist uit hun ei gekropen zijn vinden het prima![]()
[ afbeelding ]
Team ventilator hier. Temperatuur is niet leidend, eerder de relatieve luchtvochtigheid. Tot 38 graden kan ik warmte goed hebben mits het maar droge warmte is met daarnaast heel veel water om te drinken. Relatieve luchtvochtigheid houd ik het liefst onder de 30%.quote:Op maandag 18 mei 2026 14:47 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Vanaf welke binnentemperatuur vind jij het nodig om de airco aan te doen? Just curious
Nee, tuurlijk is er meer. Een hoge CAPE heb je nog steeds niets aan als de CIN hoog is, want dat maakt het omzetten van die potentiële energie veel lastiger. Maar dit is vaak niet de reden dat het hier tegenvalt, het is juist de frisse zeewind die het land op gezogen wordt als er eens convectie is, daarom is het hier in de driehoek altijd janken. Ik zie juist precies het tegenovergestelde hier altijd: als er eens een hoge CAPE is, is dat bijna altijd in hele mooie omstandigheden voor terreurbuien.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:27 schreef Stephan5 het volgende:
[..]
Daar kan ik mij voor een deel in vinden, maar vergeet niet dat wij in Nederland wonen en dat die regel voor ons kikkerlandje vaak niet op gaat.
De tentakels van de vervelende plas water reiken vaak tot dieper in het binnenland, OF er zit een inversie boven ons hoofd, en het zal echt niet de eerste keer zijn dat een code geel/oranje wordt afgegeven en dat er helemaal niets gebeurd ondanks de hoge CAPE- waarden. Uiteraard is hoe hoger hoe beter, maar ja, soms heb je ook bij een lage CAPE een fors onweer.
CAPE is zeker een belangrijke factor, maar niet het enige wat nodig is. Eerdergenoemde factoren spelen ook een rol.
Inversie is 9/10 de oorzaak dat het bij ons ondanks een hoge CAPE niet tot onweer komt, of de timing is niet gunstig qua tijdstip of door resten van eerdere buien elders.
In Duitsland en Frankrijk speelt dit uiteraard veel minder.
Koelvesten alvast in de diepvriesquote:Op maandag 18 mei 2026 16:01 schreef Geschiedkundige het volgende:
Donderdag de muurkoeling maar eens aanzetten, kijken of alles nog goed werkt.
quote:Op maandag 18 mei 2026 17:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk is er meer. Een hoge CAPE heb je nog steeds niets aan als de CIN hoog is, want dat maakt het omzetten van die potentiële energie veel lastiger. Maar dit is vaak niet de reden dat het hier tegenvalt, het is juist de frisse zeewind die het land op gezogen wordt als er eens convectie is, daarom is het hier in de driehoek altijd janken. Ik zie juist precies het tegenovergestelde hier altijd: als er eens een hoge CAPE is, is dat bijna altijd in hele mooie omstandigheden voor terreurbuien.
28 mei in de GFS oper is nu even leuk om als voorbeeld te dienen
Precies wat ik ook aangaf hierboven.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk is er meer. Een hoge CAPE heb je nog steeds niets aan als de CIN hoog is, want dat maakt het omzetten van die potentiële energie veel lastiger. Maar dit is vaak niet de reden dat het hier tegenvalt, het is juist de frisse zeewind die het land op gezogen wordt als er eens convectie is, daarom is het hier in de driehoek altijd janken. Ik zie juist precies het tegenovergestelde hier altijd: als er eens een hoge CAPE is, is dat bijna altijd in hele mooie omstandigheden voor terreurbuien.
28 mei in de GFS oper is nu even leuk om als voorbeeld te dienen
Ohja wel handig dan idd. Bij mij was ie alweer gezakt naar 19.5 afgelopen week, lager wordt het ook niet meer. En dan hopelijk dat het zo lang mogelijk blijft idd.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Omdat het dan al 22 graden binnen is voordat de zomer überhaupt begonnen is. Ik pak nu nog even elke kans aan om te koelen die ik heb. Zeker om te compenseren voor m'n stokende buren.
Vanaf donderdag nog beter. Meer zonquote:Op maandag 18 mei 2026 17:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
Best lekker nu buiten. Zon, niet te warm. Amper wind.
We hebben gewoon een goede ZO-er nodig, een warmtefront uit het zuiden en een invallende westenwind op grotere hoogtequote:Op maandag 18 mei 2026 17:27 schreef Stephan5 het volgende:
[..]
[..]
Precies wat ik ook aangaf hierboven.![]()
De tentakels van die vervelende plas water reiken vaak tot dieper in het binnenland.![]()
Woensdag lijkt ook alweer zo'n juweeltje te gaan worden...
Mooi ja. Helaas met oplopende temperaturen. Deze temperatuur met veel zon erbij zou echt perfect zijn voor mijquote:
quote:Op maandag 18 mei 2026 18:47 schreef bloodymary1 het volgende:
Heerlijk als van de week de verwarming weer uit kan. Maar nu is die gewoon aan hoor. Ga geen kou zitten lijden.
Goed nieuws voor de tuin.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mooi ja. Helaas met oplopende temperaturen. Deze temperatuur met veel zon erbij zou echt perfect zijn voor mij
En vrij hoge zonkracht krijgen we. Dat is meestal niet zo'n goed iets in dit huishouden
Dat spreekt mij ook aan! Als die bak water maar uitgeschakeld word. Hahaha.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
We hebben gewoon een goede ZO-er nodig, een warmtefront uit het zuiden en een invallende westenwind op grotere hoogte
Is onderdeel van de dealquote:Op maandag 18 mei 2026 19:35 schreef Stephan5 het volgende:
[..]
Dat spreekt mij ook aan! Als die bak water maar uitgeschakeld word. Hahaha.
Zeker goed nieuws voor de tuin. Zie de planten wel wat lijden onder de relatief joude temperaturen met vrij veel vocht erbij.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:14 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Goed nieuws voor de tuin.
Je vrouw en kind hoeven natuurlijk niet continu in de zon te lopen, hè
Altijd tegen jou, bij het trainen viel wel alles.quote:
Wow jij woont echt echt noordelijk.quote:
Doe mij maar een MCS in de vroege nacht met zo'n heerlijke, langdurige bliksemshow. Zoëentje die volgt op Spaansepluim-hitte die 's avonds blijft hangen tot het onweer er is. Zulke heb ik al lang niet meer gezien.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:41 schreef Nattekat het volgende:
Ik wil supercells schijnbaar, want ik heb net de perfecte omstandigheden voor supercells beschreven
Ik had het er afgelopen week met een vriend over die ook niet goed tegen warmte kan en snel geïrriteerd raakt. Ik haal er een raar soort voldoening uit dat mensen lopen te puffen, steunen en mopperen van de hitte.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:54 schreef pietkanarie het volgende:
32 graden volgende week zegt de weerapp nu. Kan gelukkig nog wel veranderen maar als dat zo uitkomt is het wel weer hollen of stilstaan. Ik vind 20 graden genoeg. Zacht, niet overdreven warm. Word alleen maar passief en geïrriteerd van hitte.
Denk niet dat ik daar ooit in m'n leven zal komen.quote:
Misschien als je ooit de overtocht naar een Waddeneiland doet. Verder heb je er niks te zoeken nee.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:34 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Denk niet dat ik daar ooit in m'n leven zal komen.
Ah, dan breng ik je vreugde op de hete dagen. Is dat gezeik toch nog ergens goed voor.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:17 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ik had het er afgelopen week met een vriend over die ook niet goed tegen warmte kan en snel geïrriteerd raakt. Ik haal er een raar soort voldoening uit dat mensen lopen te puffen, steunen en mopperen van de hitte.
Mensen gaan ook echt rare dingen doen door warmte en ik zie daar een geweldige vorm van zwarte humor in.
Afgezien van dat ik echt een liefhebber van de zomer ben vind ik dat psychologische aspect ook echt geweldigIs wellicht een kronkel van mij hoor
![]()
Er is ook een briljante film over gemaakt:
Bekijk deze YouTube-video
Haha, misschien moet ik maar eens proberen om het als een vorm van humor te zien 😃 zo heb ik er nog nooit naar gekeken.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:17 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ik had het er afgelopen week met een vriend over die ook niet goed tegen warmte kan en snel geïrriteerd raakt. Ik haal er een raar soort voldoening uit dat mensen lopen te puffen, steunen en mopperen van de hitte.
Mensen gaan ook echt rare dingen doen door warmte en ik zie daar een geweldige vorm van zwarte humor in.
Afgezien van dat ik echt een liefhebber van de zomer ben vind ik dat psychologische aspect ook echt geweldigIs wellicht een kronkel van mij hoor
![]()
Er is ook een briljante film over gemaakt:
Weinig humor hoor als je het gevoel hebt te sterven in de verzengende hitte.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:59 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Haha, misschien moet ik maar eens proberen om het als een vorm van humor te zien 😃 zo heb ik er nog nooit naar gekeken.
quote:Op maandag 18 mei 2026 22:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Weinig humor hoor als je het gevoel hebt te sterven in de verzengende hitte.
quote:Op maandag 18 mei 2026 22:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
Pluim ziet er niet best uit. Woensdag laatste enigszins acceptabele dag tot begin oktober.
Ik ga het oventje in de komende maanden.![]()
quote:Op maandag 18 mei 2026 22:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
Pluim ziet er niet best uit. Woensdag laatste enigszins acceptabele dag tot begin oktober.
Ik ga het oventje in de komende maanden.![]()
quote:
Ja ik zal me regelmatig een hoopje as voelen komende tijd. Gelukkig gaan we alweer richting de herfstquote:
Mooi, die houden we erinquote:Op maandag 18 mei 2026 22:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
11 graden op 1 juni, speciaal voor jou.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |