abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 mei 2026 @ 07:32:32 #1
11839 DemonRage
25 jaar op Fok!
pi_220829545


Weeronline / • KNMI / • Weer.nl / • Jan Visser / • Weerplaza

Weersites buitenland
3D-Windkaart wereld
Ventusky - wereldkaart
Alpenweerman Uitgebreid weer voor de Alpen, maar ook Nederland.
Wetter3 Wereld weer (Duits)
Wetteronline Duits
Estofex Europa weer (Engels)
Wetterzentrale Wereld weer (Duits)
WeatherService België en West-Europa weer (Nederlands)
Verzameling weerkaarten Europa weer (Nederlands/Engels)
Noodweer Waarschuwingen voor de Benelux
Weerwoord Vlaams/Nederlands weerforum
Stormplatform Weerplatform Benelux
Lightning Maps Realtime onweersmeldingen
Blitzortung Realtime onweersmeldingen
Weather.com Amerikaans
Accuweather Amerikaans
Meteoradar Verenigd Koninkrijk en West-Europa
I'm Weather VK en West-Europa wolkenradar met exportfunctie voor GIF-animatie
Windy Wereldwijde woei- en weerkaart
NOAA 16-daagse verwachting stratosfeer

Sites uitleg begrippen
SPOILER: Uitleg symbolen weerkaarten
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weeronline - begrippen (nederlands)

---
WKN - Actueel weer in Nederland
KNMI Daggegevens
KNMI Geografische overzichten van het weer
KNMI Buienradar
KNMI Pluim
---

Klimaateffectatlas
Nederland in de ban van de 'supercel'
CAPE + Liftedindex

---


---

User locaties

Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,

let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live



DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel ;)
  maandag 18 mei 2026 @ 07:54:15 #2
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220829591
Komende periode hoeven ze het iig niet over droogte te hebben. Zeik en zeiknat is het hier. Plassen water in het bos en op de weilanden
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_220830090
Dat valt hier dan weer mee. Zowel in de weilanden als in de bossen. Het water is zo weer weg. Dat was twee jaar geleden wel anders.
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 mei 2026 @ 10:00:46 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220830197
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 09:46 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat valt hier dan weer mee. Zowel in de weilanden als in de bossen. Het water is zo weer weg. Dat was twee jaar geleden wel anders.
Maar jij woont vlak bij de woestijn van Venlo.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 18 mei 2026 @ 10:09:49 #5
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220830220
*O* *O*

30 is wel gelijk weer heel warm, maar alles beter dan de treurnis van de afgelopen 2-3 weken.
twitter
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  maandag 18 mei 2026 @ 10:12:05 #6
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220830223
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 07:54 schreef INViCTuS het volgende:
Komende periode hoeven ze het iig niet over droogte te hebben. Zeik en zeiknat is het hier. Plassen water in het bos en op de weilanden
Hier op de zandgronden kan dat snel weer voorbij zijn. Een weekje zon en temperaturen van +20 graden en je herkent het niet weer. Na twee weken zonder neerslag zie je vaak al de eerste droogteverschijnselen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 mei 2026 @ 10:31:04 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220830328
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:09 schreef INViCTuS het volgende:
*O* *O*

30 is wel gelijk weer heel warm, maar alles beter dan de treurnis van de afgelopen 2-3 weken.
[ x ]
Bij het doen van een voorspelling voor het voorspellingtopic viel het me ook al op dat er eigenlijk geen ontkomen aan is. Dat er hoge druk gaat komen staat gewoon vast, de mechanismen die daarvoor zorgen zijn al in gang gezet. De koelere uitschieters zijn het gevolg van een depressie voor de kust van Canada die een net te grote vinger in de pap krijgt, waardoor het hoog iets westelijker ontstaat. Maar dan heb je het nog steeds over langdurig 20+ en volop zon.

Ik vroeg me ook echt af welke belabberde bron bijna iedereen in dat topic gebruikt heeft. Ik zat echt zo veel warmer dan de rest... _O-
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 18 mei 2026 @ 10:42:56 #8
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220830393
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:09 schreef INViCTuS het volgende:
*O* *O*

30 is wel gelijk weer heel warm, maar alles beter dan de treurnis van de afgelopen 2-3 weken.
[ x ]
Man, man, man. Kan de temperatuur niet eens gewoon rustig aan stijgen? 15 á 20 graden in mei, 20 á 25 graden in juni, en 25 á 30 in juli of zo?

Maar nee, we gaan van 10 graden direct naar 30. Godsamme.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  maandag 18 mei 2026 @ 11:23:18 #9
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_220830620
quote:
7s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:42 schreef Twieki het volgende:

[..]
Man, man, man. Kan de temperatuur niet eens gewoon rustig aan stijgen? 15 á 20 graden in mei, 20 á 25 graden in juni, en 25 á 30 in juli of zo?

Maar nee, we gaan van 10 graden direct naar 30. Godsamme.
Eerst nog maar zien hoor, ze zijn wel vaker erg enthousiast en uiteindelijk valt het erg mee :P
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 18 mei 2026 @ 11:26:07 #10
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220830641
quote:
7s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:42 schreef Twieki het volgende:

[..]
Man, man, man. Kan de temperatuur niet eens gewoon rustig aan stijgen? 15 á 20 graden in mei, 20 á 25 graden in juni, en 25 á 30 in juli of zo?

Maar nee, we gaan van 10 graden direct naar 30. Godsamme.
Dit topic heet niet voor niets: De atmosfeer staat op ontploffen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 18 mei 2026 @ 11:41:53 #11
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_220830728
30 gr dit weekend
  maandag 18 mei 2026 @ 11:50:56 #12
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220830785
Wat een mooie verwachting betreft zon uren ook. Hebben we gemist

twitter
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_220830794
Zo dan wat een onweersklappen net hier. Gebeurt zelden, was ook niet aangekondigd.
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 mei 2026 @ 11:53:38 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220830797
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:23 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Eerst nog maar zien hoor, ze zijn wel vaker erg enthousiast en uiteindelijk valt het erg mee :P
Langdurig prachtig weer staat eigenlijk gewoon vast.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220830819
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:53 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Langdurig prachtig weer staat eigenlijk gewoon vast.
Nou vooruit, omdat je zo aandringt. :P

Zaterdag een zalige 26 graden. _O_
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220830870
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:53 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Langdurig prachtig weer staat eigenlijk gewoon vast.
Joehoe! En wat is langdurig...? Hopelijk echt lang.
  maandag 18 mei 2026 @ 12:18:55 #17
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_220830959
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:53 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Langdurig prachtig weer staat eigenlijk gewoon vast.
Dat dit kan in dit land :') !
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  Redactie Frontpage maandag 18 mei 2026 @ 12:20:20 #18
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220830971
Hele kustlijn weer vrij van buien vandaag. Trog was te vroeg. Heel vervelend weer die visbak voor de deur.
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Redactie Frontpage maandag 18 mei 2026 @ 12:23:06 #19
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220830994
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:18 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Dat dit kan in dit land :') !
Een dag of twee is prima... maar weer dagen/wekenlang eentonig zonnig weer zit ik beslist niet op te wachten. Wél op de temperaturen, maar dan ook met onweersbuien met wateroverlast erbij.
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  maandag 18 mei 2026 @ 12:37:33 #20
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220831071
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:23 schreef Stephan5 het volgende:

[..]
Een dag of twee is prima... maar weer dagen/wekenlang eentonig zonnig weer zit ik beslist niet op te wachten. Wél op de temperaturen, maar dan ook met onweersbuien met wateroverlast erbij.
Ja, want wateroverlast hebben we echt wat aan :+
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 mei 2026 @ 12:41:59 #21
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220831099
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:23 schreef Stephan5 het volgende:

[..]
Een dag of twee is prima... maar weer dagen/wekenlang eentonig zonnig weer zit ik beslist niet op te wachten. Wél op de temperaturen, maar dan ook met onweersbuien met wateroverlast erbij.
Moet wel lachen om je reacties iedere keer
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 mei 2026 @ 12:44:04 #22
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220831114
Maar aan de CAPE te zien komende tijd hoeven we niet bang te zijn dat het langdurig droog blijft.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 18 mei 2026 @ 12:50:45 #23
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220831171
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:18 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Dat dit kan in dit land :') !
Hebben we in maart en april toch echt wel gehad. 2 mooie lente maanden. Mei valt daarentegen behoorlijk tegen.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_220831194
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:12 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Hier op de zandgronden kan dat snel weer voorbij zijn. Een weekje zon en temperaturen van +20 graden en je herkent het niet weer. Na twee weken zonder neerslag zie je vaak al de eerste droogteverschijnselen.
Toplaag is inderdaad zo droog. Op diepte valt dat nog wel enigszins mee. Maar planten die niet diep wortelen of nog geen goed wortelsysteem hebben, is dat wel vrij snel problematisch met hoge verdamping.
pi_220831223
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:23 schreef Stephan5 het volgende:

[..]
Een dag of twee is prima... maar weer dagen/wekenlang eentonig zonnig weer zit ik beslist niet op te wachten. Wél op de temperaturen, maar dan ook met onweersbuien met wateroverlast erbij.
Wat is er leuk aan wateroverlast (of andere schade)? Fikse onweer in de lucht is prachtig, maar dat is het dan ook wel.
  maandag 18 mei 2026 @ 12:56:25 #26
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220831236
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:52 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Toplaag is inderdaad zo droog. Op diepte valt dat nog wel enigszins mee. Maar planten die niet diep wortelen of nog geen goed wortelsysteem hebben, is dat wel vrij snel problematisch met hoge verdamping.
Mijn moestuin is ook wel redelijk klei, dus dat scheelt. Laat het maar mooi even tijdje droog blijven na ruim 3 behoorlijk wisselvallige en tegenvallende weken
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  maandag 18 mei 2026 @ 13:04:02 #27
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220831328
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:52 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Toplaag is inderdaad zo droog. Op diepte valt dat nog wel enigszins mee. Maar planten die niet diep wortelen of nog geen goed wortelsysteem hebben, is dat wel vrij snel problematisch met hoge verdamping.
Bentoniet een optie?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  maandag 18 mei 2026 @ 13:09:13 #28
11839 DemonRage
25 jaar op Fok!
pi_220831353
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:44 schreef Nattekat het volgende:
Maar aan de CAPE te zien komende tijd hoeven we niet bang te zijn dat het langdurig droog blijft.

Dat begint er gelukkig ook weer wat levendiger uit te zien. :)
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 mei 2026 @ 13:13:26 #29
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220831393
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:09 schreef DemonRage het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dat begint er gelukkig ook weer wat levendiger uit te zien. :)
Waar komt dit vandaan? Heb me gisteren de pleuris zitten zoeken naar een pluim die nog een beetje overzichtelijk is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220831395
quote:
7s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:04 schreef Twieki het volgende:

[..]
Bentoniet een optie?
Prima te doen met water geven hoor. Je moet de plantjes gewoon niet verwaarlozen :P
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 mei 2026 @ 13:14:28 #31
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220831399
Overigens kom ik m'n bed pas uit boven 3000J/kg :{w
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 18 mei 2026 @ 13:17:42 #32
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220831448
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:13 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Prima te doen met water geven hoor. Je moet de plantjes gewoon niet verwaarlozen :P
Nou ja, door Bentoniet toe te voegen worden water en eventuele voedingsstoffen beter vast gehouden en hoef je minder te sproeien. Zit zelf in Lelystad op kleigrond, maar heb van een vriend in Drenthe gehoord dat dit erg goed werkt. En uiteraard mulchen.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Redactie Frontpage maandag 18 mei 2026 @ 13:30:41 #33
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220831595
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:55 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Wat is er leuk aan wateroverlast (of andere schade)? Fikse onweer in de lucht is prachtig, maar dat is het dan ook wel.
Een fatsoenlijke onweersbui levert in korte tijd zeker 50/60 mm op en vaak ook meer. Ik moet er uiteraard wel bij zeggen, dat dat in Limburg niet wenselijk is en nare situaties daar uiteraard achterwege mogen blijven.

Hier te Haarlem hebben we hooguit wat ondergelopen tunneltjes, dat is geen enkele probleem, en wat ondergelopen straten en overstroomde putten. Hier kunnen we zeker wel 100 mm hebben. :)
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Redactie Frontpage maandag 18 mei 2026 @ 13:32:19 #34
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220831609
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:44 schreef Nattekat het volgende:
Maar aan de CAPE te zien komende tijd hoeven we niet bang te zijn dat het langdurig droog blijft.
Was het maar zo'n feest dat een hogere CAPE direct buien zou opleveren. Met een droge lucht heb je daar namelijk helemaal niets aan, en dat is nu net wat er juist gaat gebeuren. ;)

Voor onweer heb je echt veel meer nodig dan een hoge CAPE. ;)

@Nattekat Ook bij 3000 aan Cape is nog niets gegarandeerd. ;)
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 mei 2026 @ 13:33:22 #35
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220831635
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:32 schreef Stephan5 het volgende:

[..]
Was het maar zo'n feest dat een hogere CAPE direct buien zou opleveren. Met een droge lucht heb je daar namelijk helemaal niets aan, en dat is nu net wat er juist gaat gebeuren. ;)

Voor onweer heb je echt veel meer nodig dan een hoge CAPE. ;)
Weet je ook toevallig welke omstandigheden leiden tot een hoge CAPE? :P

Hint: droge lucht is daar niet één van.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Redactie Frontpage maandag 18 mei 2026 @ 13:35:59 #36
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220831681
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Weet je ook toevallig welke omstandigheden leiden tot een hoge CAPE? :P

Hint: droge lucht is daar niet één van.
Onstabiliteit uiteraard. Vocht, maar ook een trigger zoals een front of een vore. Als beide niet aanwezig zijn, heb je aan een hoge CAPE niet zoveel.
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 mei 2026 @ 13:51:11 #37
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220831931
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:35 schreef Stephan5 het volgende:

[..]
Onstabiliteit uiteraard. Vocht, maar ook een trigger zoals een front of een vore. Als beide niet aanwezig zijn, heb je aan een hoge CAPE niet zoveel.
Je hebt geen hoge CAPE als dat vocht er niet is. Een hoge CAPE impliceert dat het vocht aanwezig genoeg is om leuke dingen te doen. Een trigger kan echt van alles zijn, zeker als de CIN dicht bij 0 zit heb je heel weinig nodig om de fabriek op gang te brengen. Het klopt dat een hoge CAPE op zich niet veel zegt, maar bij 1500+ moet het wel heel absurd lopen om niet minimaal een paar flinke buien te krijgen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 18 mei 2026 @ 13:51:18 #38
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220831934
Wat een prachtig weer buiten. Alle ramen open _O_

quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:37 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Ja, want wateroverlast hebben we echt wat aan :+
Deze beestjes die zojuist uit hun ei gekropen zijn vinden het prima O+

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 18 mei 2026 @ 14:26:11 #39
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_220832245
quote:
7s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:04 schreef Twieki het volgende:

[..]
Bentoniet een optie?
Hihi...ging je voor de tweehonderdmiljoenste post?
pi_220832316
We gaan in krap een week tijd dus van verwarmen naar airco genot.
blablablabla
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 14:47:07 #41
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_220832590
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:31 schreef Elan het volgende:
We gaan in krap een week tijd dus van verwarmen naar airco genot.
Vanaf welke binnentemperatuur vind jij het nodig om de airco aan te doen? Just curious :)
pi_220832698
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:47 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Vanaf welke binnentemperatuur vind jij het nodig om de airco aan te doen? Just curious :)
23 graden, maar het warmt hier belachelijk snel op binnen en koelt ook amper af als de warmte eenmaal in de muren zit. Paar tropische dagen en het komt in de slaapkamer niet meer onder de 27 graden tot zich een periode aandient met minimaal een week koelere temperaturen.
blablablabla
pi_220832738
Ook echt 2 klimaatzones in huis met gerust 3-4 graden verschil. Aan de ene kant staan bomen aan de andere kant is een enorm grasveld, maar ze hebben daar bomen gepland een paar jaar geleden om (juist) hittestress te reduceren.

Al zal ik wel verhuisd of dood zijn voor je daar van kan profiteren aangezien het nu nog zielige takkenbosjes zijn ;( .
blablablabla
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 14:59:46 #44
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_220832784
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:57 schreef Elan het volgende:
Ook echt 2 klimaatzones in huis met gerust 3-4 graden verschil. Aan de ene kant staan bomen aan de andere kant is een enorm grasveld, maar ze hebben daar bomen gepland een paar jaar geleden om (juist) hittestress te reduceren.

Al zal ik wel verhuisd of dood zijn voor je daar van kan profiteren aangezien het nu nog zielige takkenbosjes zijn ;( .
Ahja dat van die twee klimaatzones hebben wij hier ook (vrijstaand huis)

Mijn werkkamer en die van mijn vrouw zitten op zuid. Daar is het nu al structureel 2,5 graden warmer dan de woonkamer die pal op noord staat.
pi_220832795
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:59 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Ahja dat van die twee klimaatzones hebben wij hier ook (vrijstaand huis)

Mijn werkkamer en die van mijn vrouw zitten op zuid. Daar is het nu al structureel 2,5 graden warmer dan de woonkamer die pal op noord staat.
Apart is dat he.
En in de winter juist koeler, het zal met de positie van de zon op de muren en ramen te maken hebben anders kan ik het ook niet verklaren _O- .
blablablabla
pi_220832799
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:31 schreef Elan het volgende:
We gaan in krap een week tijd dus van verwarmen naar airco genot.
Mwah, de cv gaat hier eigenlijk standaard al half maart naar zo'n beetje 0 tot en met eind oktober. Als je het na half maart nog koud hebt dan gaat er iets niet goed, een dekentje voldoet dan ook nog wel.
Zonder wrijving geen glans
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 15:04:30 #47
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_220832806
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:01 schreef Elan het volgende:

[..]
Apart is dat he.
En in de winter juist koeler, het zal met de positie van de zon op de muren en ramen te maken hebben anders kan ik het ook niet verklaren _O- .
Uiteraard. De zon warmt die zuidmuur op en dat straalt door naar binnen en oo gegeven moment krijg je ook met ventileren de boel gewoon niet meer gekoeld want "hitte zit in de muren" idee.

Een noord-muur krijgt zelfs in de zomer zo goed als geen direct zonlicht dus dat houdt de boel vanzelf op die manier een stuk koeler ja.
pi_220832822
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:02 schreef Haags het volgende:

[..]
Mwah, de cv gaat hier eigenlijk standaard al half maart naar zo'n beetje 0 tot en met eind oktober. Als je het na half maart nog koud hebt dan gaat er iets niet goed, een dekentje voldoet dan ook nog wel.
Laatste jaren echt sneller koud man, zal de leeftijd wel zijn O-) Vroeger 16-17 graden binnen en geen kachel aan, tegenwoordig met 18 graden kachel aan ;(
blablablabla
pi_220832857
quote:
7s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:04 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Uiteraard. De zon warmt die zuidmuur op en dat straalt door naar binnen en oo gegeven moment krijg je ook met ventileren de boel gewoon niet meer gekoeld want "hitte zit in de muren" idee.

Een noord-muur krijgt zelfs in de zomer zo goed als geen direct zonlicht dus dat houdt de boel vanzelf op die manier een stuk koeler ja.
Op zich hebben aan beide kanten zon maar de noordkant minder krachtige, komt aan het Zuiden op en blijft daar grotendeels op tot een uur of 14-15 en dan pas is de Noordkant aan de beurt.

Maar in de winter is die daar natuurlijk eerder. Nu maakt een airco wel echt een wereld van verschil. Je ziet ze ook overal hier. Wat wel aangeeft dat klimaatverandering een ding is want 'vroeger' ,pak hem beet 15 jaar geleden was dat ondenkbaar en enorm overdreven. Volgens mij 2011 en 2012 waren relatief koele zomers met amper tropische dagen.
blablablabla
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 15:14:12 #50
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_220832878
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Op zich hebben aan beide kanten zon maar de noordkant minder krachtige, komt aan het Zuiden op en blijft daar grotendeels op tot een uur of 14-15 en dan pas is de Noordkant aan de beurt.

Maar in de winter is die daar natuurlijk eerder. Nu maakt een airco wel echt een wereld van verschil. Je ziet ze ook overal hier. Wat wel aangeeft dat klimaatverandering een ding is want 'vroeger' ,pak hem beet 15 jaar geleden was dat ondenkbaar en enorm overdreven. Volgens mij 2011 en 2012 waren relatief koele zomers met amper tropische dagen.
Ik vind een airco ook in Nederland absoluut niet onlogisch. Ik weet nog wel wat voor zomerse plaknachten we hebben gehad in ons laatste huis voordat we naar Spanje gingen.
Slaapkamer ook op zuid en geen airco, dus ja, slapen met raam open... leuk en aardig maar hielp geen kut meer op gegeven moment :')

En een airco is ook zeer efficiënt met verwarmen in de winter dus win win in mijn boekje hoor :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')