Zou het morele opperwezen doorhebben dat Amsterdam niet op het Amerikaanse continent ligt. Zou het morele opperwezen ook doorhebben dat ze óók burgemeester is voor de inwoners van haar stad die de progressive waarden waar zij voor meent op te moeten komen juist afkeuren? Met andere woorden, of ze even kan dimmen.quote:Burgemeester Halsema wordt voorzitter van Pact of Free Cities
Burgemeester Femke Halsema wordt de eerste voorzitter van Pact of Free Cities. Dat is een internationaal samenwerkingsverband tussen vijftig steden om op te komen voor progressieve waarden en een tegengeluid wil bieden tegen nationaal populisme.
Pact of Free Cities werd in 2019 opgericht door de burgemeesters van Bratislava, Boedapest, Praag en Warschau. De deelnemende steden komen elk jaar samen. Deze week is die bijeenkomst in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije.
Bij die bijeenkomst stemden alle leden van het stedennetwerk voor Femke Halsema als eerste voorzitter van het pact. "Ik ben vereerd en voel me heel verantwoordelijk om de positie en bekendheid van het pact verder te versterken", vertelt de burgemeester. "In de Verenigde Staten en in Europa, staat de lokale democratie in toenemende mate onder druk."
Met de ondertekening van tien Amerikaanse steden staat de teller nu op 50 steden. De deelnemende steden wisselen ideeën uit en geven elkaar ondersteuning. Zo liep Halsema vorig jaar nog mee in de verboden Pride-mars in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. AT5 was er toen ook bij.
Volgend jaar vindt de bijeenkomst van Pact of Free Cities plaats in Amsterdam.
Wat is dat nou met die denkfout dat populisme per se rechts is?quote:en een tegengeluid wil bieden tegen nationaal populisme.
40 van de 50 steden zijn Europees. Dus waarom heb je het over het Amerikaanse continent?quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:15 schreef Alpha0 het volgende:
Zou het morele opperwezen doorhebben dat Amsterdam niet op het Amerikaanse continent ligt.
Waar in het artikel staat dat het om rechts gaat? Ik zie dat nergens in het artikel. Er staat 'nationaal populisme'.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:29 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Wat is dat nou met die denkfout dat populisme per se rechts is?
Wil je er wat tegen doen? Ga je werk dan eens doen! En dan ook stoppen met two tier politiek.
Omdat jij het artikel duidelijk niet goed gelezen hebtquote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:30 schreef Starhopper het volgende:
[..]
40 van de 50 steden zijn Europees. Dus waarom heb je het over het Amerikaanse continent?
Staat niet in het artikel. Dat klopt.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:31 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waar in het artikel staat dat het om rechts gaat? Ik zie dat nergens in het artikel. Er staat 'nationaal populisme'.
Bijvoorbeeld door burgemeesters die lak hebben aan democratisch tot stand gekomen wetgeving en hun eigen plan trekken? Treffend.quote:"In de Verenigde Staten en in Europa, staat de lokale democratie in toenemende mate onder druk."
Je bent vrij om ons welgevallige dingen te adverteren en zeggen!quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:19 schreef ACT-F het volgende:
Van die vrije steden die onwelgevallige reclame-uitingen verbieden...
Dat is positief want progressiviteit. Ofzo.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:19 schreef ACT-F het volgende:
Dit lijkt me meer een clubje mensen die elkaar vertelt hoe goed ze wel niet zijn. Aandoenlijk wel.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:42 schreef Luckyseven het volgende:
Wie heeft dit precies opgezet? Dit is een samenwerking die als doel heeft om de steden op een progressieve koers te houden.
Ik dacht de burger hoort te bepalen welke politieke richting een stad op moet? Dit lijkt een verkapte manier om de steden progressief te houden zelfs als de burger iets anders zou willen.
Zo’n verbond van steden lijkt me ook niet per se slecht voor Amsterdam. En om aan het hoofd te staan lijkt me ook een goede zaak.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Halsema moet zich bezig (gaan) houden met Amsterdam.
Wat heeft Halsema met een D66 standpunt te maken?quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:08 schreef Tengano het volgende:
En zijn er nog mensen die zich gaan bezig houden met die extra tien steden die hier gebouwd zouden worden?
Ongetwijfeld, maar Halsema is vooral in de media met dingen die niet direct met Amsterdam te maken hebben. Daarnaast is er in de stad zelf ook genoeg op te lossen. Ik vind het maar populistisch.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zo’n verbond van steden lijkt me ook niet per se slecht voor Amsterdam. En om aan het hoofd te staan lijkt me ook een goede zaak.
Het is vast op zo’n wijze ingericht dat je ook nog naar de eigen stad kan kijken.
We zitten momenteel in een situatie waarin het redelijk relevant is om resources aan te wenden om te proberen onze eigen problematiek op te lossen voordat we ons met luxebaantjes in het buitenland gaan bezighouden lijkt mij.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wat heeft Halsema met een D66 standpunt te maken?
Volgens mij zal een hoofdstad altijd wel op te lossen problemen hebben.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar Halsema is vooral in de media met dingen die niet direct met Amsterdam te maken hebben. Daarnaast is er in de stad zelf ook genoeg op te lossen. Ik vind het maar populistisch.
Aan de andere kant is het voor Amsterdam misschien niet eens slecht als ze zo veel mogelijk weg is.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik woon er wel. En er valt gewoon heel veel te verbeteren/repareren/op te lossen.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Volgens mij zal een hoofdstad altijd wel op te lossen problemen hebben.
Of er in Amsterdam veel problemen te lang blijven liggen weet ik niet, ik woon immers zelf niet binnen de ring
Ja, dat stel ik ook dat dat altijd wel zo is in een dergelijke dynamische stad. Is het ook zo dat dingen problematisch lang blijven liggen? Waarbij niet het enige probleem geld isquote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:18 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik woon er wel. En er valt gewoon heel veel te verbeteren/repareren/op te lossen.
Stad is bijvoorbeeld al jaren smerig. Ik ben werkzaam in het toerisme en krijg soms het schaamrood op mijn kaken. Er gebeurt al jaren nagenoeg niks.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:23 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, dat stel ik ook dat dat altijd wel zo is in een dergelijke dynamische stad. Is het ook zo dat dingen problematisch lang blijven liggen? Waarbij niet het enige probleem geld is
Op een forum klagen helpt vastquote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:28 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Stad is bijvoorbeeld al jaren smerig. Ik ben werkzaam in het toerisme en krijg soms het schaamrood op mijn kaken. Er gebeurt al jaren nagenoeg niks.
Daarnaast staat mevrouw Halsema niet boven de partijen, two tier is in deze stad overduidelijk.
Financieel zakt de stad steeds verder weg in het moeras en mag ik elke keer weer meer betalen.
In Amsterdam is op een andere partij stemmen in ieder geval niet meer dan een doekje voor het bloeden. Dit is een bastion.quote:
Op een forum bijdehand gaan doen over iemand die klaagt op een forum is pas écht big dick energy.quote:
Newspeak inderdaad.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:19 schreef ACT-F het volgende:
Zoals ik al elders zij: openlijke geschiedvervalsing dus.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 07:09 schreef Tengano het volgende:
Het mag wel duidelijk zijn wat voor "neutrale" influence, intenties en acties we van dit Pact of Free (Palestine) clubje mogen verwachten.
[ afbeelding ]
Ken je de wethouders die deze onderwerpen in hun portefeuille hebben? Daar moet je zijn met je klachten.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:28 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Stad is bijvoorbeeld al jaren smerig. Ik ben werkzaam in het toerisme en krijg soms het schaamrood op mijn kaken. Er gebeurt al jaren nagenoeg niks.
Daarnaast staat mevrouw Halsema niet boven de partijen, two tier is in deze stad overduidelijk.
Financieel zakt de stad steeds verder weg in het moeras en mag ik elke keer weer meer betalen.
#FreePalestinequote:Een internationaal samenwerkingsverband tussen vijftig steden om op te komen voor progressieve "waarden" en een tegengeluid wil bieden tegen nationaal populisme.
Dat was Zita Pels. Zo’n gek moet je zoveel mogelijk op afstand houden.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 07:40 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ken je de wethouders die deze onderwerpen in hun portefeuille hebben? Daar moet je zijn met je klachten.
Dit topic gaat over Halsema en je benoemt onderwerpen waar zij helemaal niet over gaat, maar de wethouders die deze onderwerpen in hun portefeuille hebben.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 07:53 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dat was Zita Pels. Zo’n gek moet je zoveel mogelijk op afstand houden.
Daarnaast; dacht je dat ik de enige met die klachten ben?
Wie ben jij eigenlijk, dat je denkt te kunnen bepalen wat een ander híer schrijft?
Sorry, had ik eigenlijk niet moeten doen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 07:56 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dit topic gaat over Halsema en je benoemt onderwerpen waar zij helemaal niet over gaat, maar de wethouders die deze onderwerpen in hun portefeuille hebben.
En waarom zo’n agressieve toon in je laatste zin?
Ik schoot echt in de lach! Mooi begin van de zaterdagochtend.quote:
Het is ritualistisch geworden, niks meer. Informatie is vervangen door content en holle symboliek.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 07:09 schreef Tengano het volgende:
Het mag wel duidelijk zijn wat voor "neutrale" influence, intenties en acties we van dit Pact of Free (Palestine) clubje mogen verwachten.
[ afbeelding ]
Goede reactie, geen probleem.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 08:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Sorry, had ik eigenlijk niet moeten doen.
Op deze site zie ik de laatste tijd meer en meer verzoeken om -onder andere - bepaalde FP-artikelen te verwijderen, gezeik over de toon en dergelijke. En omdat mij dit ondertussen begint te irriteren, reageerde ik zo geagiteerd.
In principe moet ieder hier alles kunnen plaatsen wat hij of zij wil.
Rules for thee.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 08:56 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik dacht altijd dat een burgemeester boven alle partijen stond? My bad.
Vergeet je anti homo geweld rapportje niet mee te nemen..quote:Op zaterdag 16 mei 2026 07:38 schreef thedeedster het volgende:
Pact of Free cities.
Nou, ik weet niet hoe de anderen het zien, maar we worden toch (een beetje) bevrijd;
Na twintig jaar in de Amsterdamse politiek neemt Rutger Groot Wassink afscheid.
In Amsterdam kan alles. Hoeven zich ook niet aan de wetten te houden. Vrijstaat Isamsterdam.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 08:56 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik dacht altijd dat een burgemeester boven alle partijen stond? My bad.
En antisemitisme... ook heel populair, zeker bij haar eigen achterban.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 10:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vergeet je anti homo geweld rapportje niet mee te nemen..
#pactofcleancitiesquote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:28 schreef thedeedster het volgende:
Free Garbage.quote:
Ik zie op Wiki dat Los Angeles ook 1 van de deelnemende steden is.quote:Pact of Free Cities werd in 2019 opgericht door de burgemeesters van Bratislava, Boedapest, Praag en Warschau. De deelnemende steden komen elk jaar samen. Deze week is die bijeenkomst in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije.
Dat is niet zo progressiefquote:Op zaterdag 16 mei 2026 13:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zie op Wiki dat Los Angeles ook 1 van de deelnemende steden is.
Onderaan de streep is Amsterdam van deze zes steden de enige met een ongekozen burgemeester...
Halsema vind het belangrijker het progressieve gedachtegoed uit te dragen dan de uren in het wel en wee van de stad Amsterdam te stoppen. Erg bijzonder hoeveel bijbaantjes een burgemeester mag hebben zonder dat er kritiek op haar functioneren komt.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |