abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220790213
quote:
Nederlandse kinderen scoren met 5 jaar al ondermaats bij rekenen, maar op één vlak scoren ze juist beter
Wouter Peer | 12 mei 2026

Nederlandse 5-jarigen gaan met een 1-0 achterstand het onderwijs in. Ze halen bij rekenen een lagere score dan hun leeftijdsgenoten in andere landen, blijkt uit het internationale IELS-onderzoek. Bij lezen halen ze bijna het gemiddelde.

Jong geleerd, oud gedaan. Dat geldt ook zeker bij de belangrijke basisvaardigheden lezen en rekenen. Waar al jaren gesproken wordt over de dalende taal- en rekencijfers van 15-jarigen (het Pisa-onderzoek), blijkt nu dat Nederlandse kinderen op 5-jarige leeftijd ook al niet al te best scoren.

Dit is de eerste keer dat Nederland meedoet aan het IELS-onderzoek (International Early Learning and Child Well-being Study). In het voorjaar van 2025 namen 2800 kleuters van 5 jaar oud op 182 verschillende scholen deel aan het onderzoek.

Waar op internationaal niveau kinderen gemiddeld een score van 500 halen voor ‘beginnende geletterdheid’ (lezen) en ‘beginnende gecijferdheid’ (rekenen), blijven Nederlandse kinderen achter. Voor lezen benaderen ze nog het gemiddelde met 497, voor rekenen is dat 489.

Ook op andere, volgens het IELS cruciale domeinen scoren Nederlandse kleuters niet best. Op impulsbeheersing, werkgeheugen, mentale flexibiliteit, non-disruptief gedrag en pro-sociaal gedrag scoren ze allemaal onder het gemiddelde. Daarnaast zie je dat onze zwakste leerlingen (de laagste 10 procent) relatief slechter scoren dan de zwaksten van andere landen. Ook de ‘slimste’ kleuters (de bovenste 10 procent) staan minder hoog in de boeken dan die van andere landen.

Op één vlak doen Nederlandse kleuters het wel goed: empathie. Ze scoren bovengemiddeld op het herkennen van en handelen naar emoties.

Regelmatig voorlezen
Nederlandse kinderen lijken dus met een 1-0 achterstand te beginnen, nog voordat hun schoolcarrière echt van start is. Hoe kan het beter? Onderzoekers zien in ieder geval dat regelmatig voorlezen - vijf keer per week - een sterk verband heeft met betere vaardigheden in geletterdheid, gecijferdheid en emotieherkenning. Ook kinderen die op 3-jarige leeftijd al naar een kinderopvang gingen, scoren hoger.

Volgens staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs, VVD) wijst het onderzoek vooral op het belang van ‘een stevig fundament’ voor jonge kinderen. „Elk kind is erbij gebaat om op jonge leeftijd in aanraking te komen met taal, letters en cijfers. Daarom is het belangrijk dat kinderen thuis en op de opvang veel worden voorgelezen. Dat kan echt het verschil maken.”

Tielen wil zich er ook voor inzetten ‘dat álle kinderen bij een school zijn aangemeld als ze 4 jaar zijn’. In Nederland geldt de leerplicht vanaf de eerste schooldag van de maand na je 5de verjaardag, maar een kind mag met 4 jaar al naar school. In 2025 kondigde toenmalig staatssecretaris Mariëlle Paul aan te onderzoeken de leerplicht zelf te verlagen naar 4 jaar, maar dat kon destijds op veel kritiek rekenen.
https://www.ad.nl/politie(...)ist-beter~a6d5df957/

het is schrikwekkend hoe hard zowel het onderwijs als de opvoeding in nederland achteruitgaan. minder voorlezen, meer schermtijd, drukke gezinsschema's, tekort aan discipline, lerarentekort, dalende basisvaardigheden in het algemeen, verschuiving van kerntaken (ik lees zoveel klachten van leraren in zowel nederland als engeland dat zij steeds meer en meer werk moeten doen die de ouders eigenlijk moeten doen), onvoldoende vroege signalering, etc
pi_220790279
Ik weet nog wel dat mijn juffrouw altijd zei dat ik goed moest opletten "Omdat ik later niet elke dag met een rekenmachine in m'n broekzak rondloop". 3x raden wat ik nu doe
pi_220790307
Inb4.
pi_220790347
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220790366
Reken er gewoon niet op
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:12:04 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220790385
Betaal ergens cash iets voor, pak 'm beet, ¤9,35 en leg dan ¤10,50 op de toonbank.
Complete paniek bij degene die moet afrekenen…
pi_220790471
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:03 schreef Bargehassus het volgende:
Inb4.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
_O-
pi_220790509
Luister altijd studio Brussel en dit nieuwsbericht kwam daar ook voorbij maar dan over Belgische kinderen.

We gaan de goede kant op met z'n allen...
^ To je nesmysl ^
pi_220790524
Tsja, aan de ene kant is er al decennia een structureel lerarentekort, aan de andere kant krijgt het onderwijs wel steeds meer maatschappelijke problemen naar zich toegeworpen. 1 en 1 is dan al snel 3, natuurlijk.
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:46:27 #10
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220790595
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:12 schreef MadMaster het volgende:
Betaal ergens cash iets voor, pak 'm beet, ¤9,35 en leg dan ¤10,50 op de toonbank.
Complete paniek bij degene die moet afrekenen…
Die ervaring had ik gisteren nog. Betaalde met 50¤ en legde er kleingeld bij zodat ik alleen papiergeld terug zou krijgen. Grote schrikogen en verwilderde blik bij de jonge meid achter de kassa. Voelde me net een schooljuf toen ik het haar uitlegde. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:49:11 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220790609
Lijkt me logisch, het aantal lesuren is niet gestegen maar het aantal (onzin)onderwerpen wel.

Ze leren een kind nog net niet hoe die zijn kont moet afvegen, maar voor de rest worden steeds meer opvoedkundige taken bij school over de schutting gegooid.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:52:50 #12
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220790631
Vroeger kon je zo'n joch nog 's effe voor bier en shag naar de kampwinkel of de snackbar sturen. Dan leerden ze al jong met geld omgaan. Maarja..... dat mag allemaal niet meer

[ Bericht 1% gewijzigd door the-eye op 16-05-2026 12:08:08 ]
pi_220790654
Misschien ligt (een deel van) de oorzaak bij internet, gamen en telefoons, die bijdragen aan slechtere rekenprestaties.
pi_220790732
Iedereen moet tegenwoordig ook vooral een winnaar zijn, waarbij het niveau wordt aangepast om het aantal "winnaars" te vergroten i.p.v. dat er nu eenmaal altijd kinderen zijn die het niveau niet aankunnen. Dat zie je overigens niet alleen in het basisonderwijs, maar op alle opleidingsniveaus.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220791085
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Ook qua Nederlanders gaat het hard achteruit hoor. Social media helpt ook niet mee vrees ik.
  donderdag 14 mei 2026 @ 16:55:24 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220792117
Social media, overal apps voor, luiheid wordt gestimuleerd. Of het nou rekenen is, lezen, klok kijken, kaart lezen of fietsen.
pi_220792628
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 15:02 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ook qua Nederlanders gaat het hard achteruit hoor. Social media helpt ook niet mee vrees ik.
Klopt, maar ook op deze leeftijd al?

Kinderen leren van de leraar, van de lestof, van de familie en van elkaar. Dat beinvloedt allemaal het onderwijsniveau. Bij onze overheid mogen ze graag doen alsof het alleen om de school gaat en die is Nederlands, maar dat is niet zo. Als je met 10 Syrische kinderen in de klas zit gaat het niveau ergens tussen het oude Nederllandse niveau en het Syrische onderwijsniveau uitkomen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220797521
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:12 schreef MadMaster het volgende:
Betaal ergens cash iets voor, pak 'm beet, ¤9,35 en leg dan ¤10,50 op de toonbank.
Complete paniek bij degene die moet afrekenen…
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerleg
  vrijdag 15 mei 2026 @ 05:13:09 #19
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220797550
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 04:50 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerleg
Dan zou ik gewoon bananen zeggen, dat is immers meestal het goedkoopste.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 06:57:39 #20
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220797736
Het Nederlands onderwijs is zwaar kut,dat is al langer bekend.

De NWS-brigade hier die denkt dat het aan Indo's en Surinamers ligt :')
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 06:57:47 #21
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220797737
"Chat, weet jij deze som?"
  vrijdag 15 mei 2026 @ 07:12:08 #22
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220797774
quote:
Nederlandse 5-jarigen
pi_220797856
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Wat heeft dat nou weer met dit onderwerp te maken :') :')
  vrijdag 15 mei 2026 @ 07:40:14 #24
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220797862
Goh, hoe zou dat nou toch komen?
"Hoka Hey!"
pi_220797866
Had het er toevallig gister (eergister?) met een collega over.
Ik heb zelf nog leren hoofdrekenen en toen net de calculators in de klas kwamen gebruikte ik die niet op de meer ingewikkelde berekeningen met wiskunde na dan.

Ben daar ook wel blij mee, dat ik het uberhaupt geleerd heb en mijzelf het aangeleerd heb om te doen.
Ik doe en kan het nog steeds.

Ik denk dat een combinatie van modernisering en opvoeding de reden hiervan zijn.
Mensen lezen niet meer, ouders niet aan hun kinderen en kinderen gaan er ook niet aan beginnen.
Ouders geven een kind maar gewoon een tablet en red je maar. De kinderen lezen dus niets en horen alles alleen maar.

Zelfde met rekenen. Zeker de afgelopen jaren is AI opgekomen, maar daarvoor al rekenmachines.
Mensen die bij 1+1 nog de rekenmachine er maar bij pakken.
pi_220797867
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:40 schreef matspontius het volgende:
Goh, hoe zou dat nou toch komen?
Digitalisering en opvoeding.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 07:44:01 #27
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220797875
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:41 schreef bianconeri het volgende:
Had het er toevallig gister (eergister?) met een collega over.
Ik heb zelf nog leren hoofdrekenen en toen net de calculators in de klas kwamen gebruikte ik die niet op de meer ingewikkelde berekeningen met wiskunde na dan.

Ben daar ook wel blij mee, dat ik het uberhaupt geleerd heb en mijzelf het aangeleerd heb om te doen.
Ik doe en kan het nog steeds.

Ik denk dat een combinatie van modernisering en opvoeding de reden hiervan zijn.
Mensen lezen niet meer, ouders niet aan hun kinderen en kinderen gaan er ook niet aan beginnen.
Ouders geven een kind maar gewoon een tablet en red je maar. De kinderen lezen dus niets en horen alles alleen maar.

Zelfde met rekenen. Zeker de afgelopen jaren is AI opgekomen, maar daarvoor al rekenmachines.
Mensen die bij 1+1 nog de rekenmachine er maar bij pakken.
Kinderen van vijf werken niet met AI en een rekenmachine.

Dus het heeft een andere oorzaak, en voor de hand ligt de opvoeding en wat ze op een dag doen en leren.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 15 mei 2026 @ 07:59:37 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220797957
Ik vraag me af wat voor enorm groot iets 5-6 jaar geleden gaande was wat hier een verklaring voor kan zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220797958
Twee jaar geleden al NWS / Lezen, rekenen en taal na 20 jaar op de schop: 'Moeten het tij keren'
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:46 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Die ervaring had ik gisteren nog. Betaalde met 50¤ en legde er kleingeld bij zodat ik alleen papiergeld terug zou krijgen. Grote schrikogen en verwilderde blik bij de jonge meid achter de kassa. Voelde me net een schooljuf toen ik het haar uitlegde. :D
Misschien schrok ze dat ze een fooi kreeg.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 08:05:43 #30
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220797988
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef CarbonC het volgende:
Massa-immigratie en de hele dag op een telefoon/tablet/voor de tv is niet uniek voor Nederland: waarom zijn onze 5-jarigen dan zo ondermaats?
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.

quote:
Naast Nederland deden ook leerlingen uit Azerbeidzjan (regio’s Baku en Sumgait), België (Vlaanderen), Brazilië (regio’s Ceará, Pará en São Paulo), Engeland, Malta, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Korea
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
pi_220798012
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef CarbonC het volgende:
Massa-immigratie en de hele dag op een telefoon/tablet/voor de tv is niet uniek voor Nederland: waarom zijn onze 5-jarigen dan zo ondermaats?
Massa immigratie is er niet. Dus dat kan sws al niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Kinderen van vijf werken niet met AI en een rekenmachine.

Dus het heeft een andere oorzaak, en voor de hand ligt de opvoeding en wat ze op een dag doen en leren.
Wel al met digitalisering.
pi_220798069
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 08:05 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.
[..]
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
Ik heb die cijfers even bekeken maar die zijn toch wel vrij matig voor Nederland.
pi_220798140
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:41 schreef bianconeri het volgende:
Had het er toevallig gister (eergister?) met een collega over.
Ik heb zelf nog leren hoofdrekenen en toen net de calculators in de klas kwamen gebruikte ik die niet op de meer ingewikkelde berekeningen met wiskunde na dan.

Ben daar ook wel blij mee, dat ik het uberhaupt geleerd heb en mijzelf het aangeleerd heb om te doen.
Ik doe en kan het nog steeds.

Ik denk dat een combinatie van modernisering en opvoeding de reden hiervan zijn.
Mensen lezen niet meer, ouders niet aan hun kinderen en kinderen gaan er ook niet aan beginnen.
Ouders geven een kind maar gewoon een tablet en red je maar. De kinderen lezen dus niets en horen alles alleen maar.

Zelfde met rekenen. Zeker de afgelopen jaren is AI opgekomen, maar daarvoor al rekenmachines.
Mensen die bij 1+1 nog de rekenmachine er maar bij pakken.
Een rekenmachine heb je eigenlijk helemaal nooit nodig. Geen enkele wiskundige gebruikt een rekenmachine.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220798245
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 08:34 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Een rekenmachine heb je eigenlijk helemaal nooit nodig. Geen enkele wiskundige gebruikt een rekenmachine.
Ik ben alleen geen wiskundige lol.
En in de tienerjaren had je gewoon heel veel formules en grafieken en weet ik wat allemaal je moest berekenen.
Die grafische rekenmachines waren gewoon super.

Kan je die grafieken en formules uit het hoofd uitrekenen? Sure, kon ik wellicht toen ook tot een bepaalde mate.
Maar nee ben geen wiskundige.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:11:06 #35
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220798325
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 04:50 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerleg
Daarom al vroeg meenemen in het eten maken. Ook zoiets belangrijks in het leven. Lijkt allemaal zo triviaal.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220798446
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:59 schreef incel het volgende:
Ik weet nog wel dat mijn juffrouw altijd zei dat ik goed moest opletten "Omdat ik later niet elke dag met een rekenmachine in m'n broekzak rondloop". 3x raden wat ik nu doe
Pallets stapelen?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:24:10 #37
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220798551
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 08:05 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.
[..]
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
Enkel Korea springt er heel erg tussenuit en Brazilië qua rekenen in negatieve zin. Ook wel logisch dat Korea beter scoort aangezien het daar vrijwel enkel om gezinnen met 1 kind gaat (zie geboortecijfer), waardoor er meer aandacht is veel het enige kind is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:41:00 #38
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220798789
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daarom al vroeg meenemen in het eten maken. Ook zoiets belangrijks in het leven. Lijkt allemaal zo triviaal.
Dit, maar het klinkt zo gemakkelijk. De uitvoering is 2026 is moeilijk voor velen.
pi_220798821
We hebben een juffenprobleem
pi_220798841
Hou ze dom, dan zijn ze later makkelijker beinvloedbaar (one way or the other). Zeer slechte ontwikkeling.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_220798887
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 06:57 schreef Eightyone het volgende:
"Chat, weet jij deze som?"
"rock, is this true?" :P
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:48:05 #42
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220798903
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:43 schreef Since2003 het volgende:
We hebben een juffenprobleem
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.
Het probleem zit juist niet bij de juffen, maar in de thuissituatie.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:52:41 #43
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220798994
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:48 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.
Het probleem zit juist niet bij de juffen, maar in de thuissituatie.
Het probleem is dat we het onderzoek niet doorlezen.

Er is helemaal geen probleem en enkel Korea springt er bovenuit.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:53:02 #44
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220798998
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:56 schreef AFA2022 het volgende:
Misschien ligt (een deel van) de oorzaak bij internet, gamen en telefoons, die bijdragen aan slechtere rekenprestaties.
Ik denk dat de oorzaak bij de ouders ligt. Die verzaken begeleiding te geven.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:57:09 #45
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220799081
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het probleem is dat we het onderzoek niet doorlezen.

Er is helemaal geen probleem en enkel Korea springt er bovenuit.
Wanneer ben jij voor de laatste keer in groep 1/2 geweest? Of heb je meer dan drie vijfjarigen tegelijkertijd thuis gehad?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:57:44 #46
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220799093
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:57 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Wanneer ben jij voor de laatste keer in groep 1/2 geweest? Of heb je meer dan drie vijfjarigen tegelijkertijd thuis gehad?
Gisteren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:58:22 #47
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220799107
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Gisteren.
Toen waren de scholen dicht…
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:58:37 #48
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220799114
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:58 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Toen waren de scholen dicht…
Hier niet.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220799406
quote:
Regelmatig voorlezen
Nederlandse kinderen lijken dus met een 1-0 achterstand te beginnen, nog voordat hun schoolcarrière echt van start is. Hoe kan het beter? Onderzoekers zien in ieder geval dat regelmatig voorlezen - vijf keer per week - een sterk verband heeft met betere vaardigheden in geletterdheid, gecijferdheid en emotieherkenning. Ook kinderen die op 3-jarige leeftijd al naar een kinderopvang gingen, scoren hoger.
Misschien leef ik wel in een ontzettende bubbel, maar is het in andere families dan niet normaal om elke avond voor het slapen gaan voor te lezen? Dat hebben mijn ouders altijd bij mij gedaan en dat doe ik ook altijd bij mijn kinderen. Dat hoort toch gewoon bij het ritueel van naar bed gaan? Tanden poetsen, voorlezen, slapen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:24:43 #50
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220799469
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:38 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat heeft dat nou weer met dit onderwerp te maken :') :')
Meer dan jij denkt.
pi_220799518
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Meer dan jij denkt.
Nee
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:27:19 #52
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220799526
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:19 schreef knoopie het volgende:

[..]
Misschien leef ik wel in een ontzettende bubbel, maar is het in andere families dan niet normaal om elke avond voor het slapen gaan voor te lezen? Dat hebben mijn ouders altijd bij mij gedaan en dat doe ik ook altijd bij mijn kinderen. Dat hoort toch gewoon bij het ritueel van naar bed gaan? Tanden poetsen, voorlezen, slapen.
Dat je deze vraag stelt is het antwoord op de vraag.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:28:49 #53
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220799572
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:19 schreef knoopie het volgende:

[..]
Misschien leef ik wel in een ontzettende bubbel, maar is het in andere families dan niet normaal om elke avond voor het slapen gaan voor te lezen? Dat hebben mijn ouders altijd bij mij gedaan en dat doe ik ook altijd bij mijn kinderen. Dat hoort toch gewoon bij het ritueel van naar bed gaan? Tanden poetsen, voorlezen, slapen.
Nog beter, zelf laten lezen. Ik doe dat dan altijd om en om; paar bladzijden zelf lezen, dan paar bladzijden voorlezen, etc. Tot het hoofdstuk af is.
"Hoka Hey!"
pi_220799577
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 08:20 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Ik heb die cijfers even bekeken maar die zijn toch wel vrij matig voor Nederland.
Maar staat er ergens in het rapport precies wat de schaal van die cijfers is? Ik kon niet zo snel vinden wat een score van 489 nu precies betekent ten opzichte van een gemiddelde van 500. Is iemand met een score van 11 onder het gemiddelde niet in staat om te worteltrekken met grote getallen? Of is zo iemand niet in staat om 1+2 uit te rekenen? Zonder die info zegt 11 punten onder het gemiddelde helemaal niks, behalve dat het onder het gemiddelde zit.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220799655
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat je deze vraag stelt is het antwoord op de vraag.
Daar was ik eigenlijk ook al bang voor.
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:28 schreef matspontius het volgende:

[..]
Nog beter, zelf laten lezen. Ik doe dat dan altijd om en om; paar bladzijden zelf lezen, dan paar bladzijden voorlezen, etc. Tot het hoofdstuk af is.
Dat kan lang duren bij vijfjarigen, denk je niet? Die kennen nog niet eens alle letters. :P
Maar inderdaad, als ze iets ouder zijn, dan is dat leuk om te doen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:33:44 #56
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220799693
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:31 schreef knoopie het volgende:

[..]
Daar was ik eigenlijk ook al bang voor.
[..]
Dat kan lang duren bij vijfjarigen, denk je niet? Die kennen nog niet eens alle letters. :P
Maar inderdaad, als ze iets ouder zijn, dan is dat leuk om te doen.
Je hebt ook boeken geschikt voor vijfjarigen hoor. Met grote letters en weinig tekst en veel plaatjes.
"Hoka Hey!"
pi_220799765
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Maar als NL statistisch achter loopt op andere landen, zou de import van die andere landen ons gemiddelde toch juist verbeteren…
pi_220799827
5 jaar. Nou ja dat was ooit de kleuterschool. Ik kon in de jaren 60 op die leeftijd ook niet rekenen anders dan tot 100 tellen.
pi_220799877
Het zal misschien wel aan mij liggen, maar zijn we nu al bij kleuters bezig om te kijken hoe goed ze al kunnen lezen en rekenen? Kinderen van deze leeftijd moeten wat mij betreft nog lekker spelen en spelenderwijs beginnen met letters en cijfers. In groep 3 gaan ze weer verder.
pi_220799948
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:38 schreef Weird- het volgende:

[..]
Maar als NL statistisch achter loopt op andere landen, zou de import van die andere landen ons gemiddelde toch juist verbeteren…
Het zijn geen Finse en Zwitserse kindertjes, niet echt uit Finland.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 14:04:48 #61
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220801565
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het zal misschien wel aan mij liggen, maar zijn we nu al bij kleuters bezig om te kijken hoe goed ze al kunnen lezen en rekenen? Kinderen van deze leeftijd moeten wat mij betreft nog lekker spelen en spelenderwijs beginnen met letters en cijfers. In groep 3 gaan ze weer verder.
Klopt, maar tegenwoordig onderzoeken ze alles.

Zelfs buitenspelen heet tegenwoordig anders en valt daardoor onder lestijd. Juffen dienen wel te observeren hoe kinderen samenspelen en onderlinge problemen oplossen. Dit dient natuurlijk netjes geregistreerd te worden in hun persoonlijk groeiplan…
  vrijdag 15 mei 2026 @ 14:07:49 #62
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220801592
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:38 schreef Weird- het volgende:

[..]
Maar als NL statistisch achter loopt op andere landen, zou de import van die andere landen ons gemiddelde toch juist verbeteren…
_O- _O- _O- Ja, het creme de la creme van de import :!
"Hoka Hey!"
pi_220802091
Maar kids kunnen wel gezonde keuzes maken .....

  vrijdag 15 mei 2026 @ 15:22:56 #64
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220802162
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:48 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.
Het probleem zit juist niet bij de juffen, maar in de thuissituatie.
Dat zal natuurlijk per situatie verschillen, maar wat ik van mijn broer meekrijg is dat het werkelijk bedroevend gesteld is met de docenten op de school van zijn dochter (basisschool). Hij is dagelijks bezig met het geven van 'bijles' omdat het op school sterk tekort schiet. Tafeltjes leren ze niet meer, vragen worden niet beantwoord omdat de docenten zelf het antwoord niet weten, interesses van de kinderen krijgen geen ruimte als het niet in het boekje van de docent staat. n = 1, dat snap ik, maar hier zit het probleem 100% bij de juffen en de school.
pi_220802380
Ik ben blij dat ik mijn kinderen naar een school heb gestuurd waar ze enigszins ouderwets te werk gaan:
-netjes hand geven aan de juf of meester
-focus op de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen
-niet geheel toevallig amper tot geen buitenlanders op school

Dan heb ik maar op de koop toegenomen dat het een katholieke school is. Of ja, ze gaan 1x per jaar met Kerst naar de kerk en ze vieren carnaval.
Op de openbare school in hetzelfde gebouw hebben ze een jenaplan achtige opzet. Toen ik me daar in ging verdiepen moest ik ongeveer kotsen:
quote:
Een jenaplanschool is een gemeenschap van leerlingen, leraren en ouders. Leerlingen van verschillende leeftijden zitten in groepen bij elkaar. Het onderwijs is gericht op de opvoeding van leerlingen en omvat meer dan het aanleren van kennis en vaardigheden als lezen, schrijven en rekenen. De vier basisactiviteiten zijn: spreken, spelen, werken en vieren.
Het kan me werkelijk geen reet schelen als ze aan het einde van de basisschool voor geen meter kunnen kleien of tekenen.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220802501
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:56 schreef AFA2022 het volgende:
Misschien ligt (een deel van) de oorzaak bij internet, gamen en telefoons, die bijdragen aan slechtere rekenprestaties.
Tegenwoordig heb je niet meer top games als Redcat en de razende rekenrace.
pi_220802861
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 16:02 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik ben blij dat ik mijn kinderen naar een school heb gestuurd waar ze enigszins ouderwets te werk gaan:
-netjes hand geven aan de juf of meester
-focus op de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen
-niet geheel toevallig amper tot geen buitenlanders op school

Dan heb ik maar op de koop toegenomen dat het een katholieke school is. Of ja, ze gaan 1x per jaar met Kerst naar de kerk en ze vieren carnaval.
Op de openbare school in hetzelfde gebouw hebben ze een jenaplan achtige opzet. Toen ik me daar in ging verdiepen moest ik ongeveer kotsen:
[..]
Het kan me werkelijk geen reet schelen als ze aan het einde van de basisschool voor geen meter kunnen kleien of tekenen.
Nou tekenen is toch wel belangrijk. Goed voor wat inzicht, motoriek etc.

Maar we hebben volgens de OP over vijfjarigen. Dat was ooit kleuterschool waar rekenen en taal niet eens in het pakket zat. Gewoon spelen, knutselen, hammertje tik etc etc. Dus kun je niet rekenen als vijfjarige zul je al gekijk een rugzakje aangemeten krijgen. En paniek bij ouders die denken te falen.
😀😀😀
pi_220802996
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:03 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nou tekenen is toch wel belangrijk. Goed voor wat inzicht, motoriek etc.

Maar we hebben volgens de OP over vijfjarigen. Dat was ooit kleuterschool waar rekenen en taal niet eens in het pakket zat. Gewoon spelen, knutselen, hammertje tik etc etc. Dus kun je niet rekenen als vijfjarige zul je al gekijk een rugzakje aangemeten krijgen. En paniek bij ouders die denken te falen.
😀😀😀
Rekenen is een groot woord, maar ze behandelen wel cijfers en getallen op de kleuterschool. Maar verder dan tot 20 tellen komen ze volgens mij niet.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:18:42 #69
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_220803016
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Bekijk deze YouTube-video

Bekijk deze YouTube-video
Ik ben inmiddels overleden
pi_220803163
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Enkel Korea springt er heel erg tussenuit en Brazilië qua rekenen in negatieve zin. Ook wel logisch dat Korea beter scoort aangezien het daar vrijwel enkel om gezinnen met 1 kind gaat (zie geboortecijfer), waardoor er meer aandacht is veel het enige kind is.
Cultuur.

In een Koreaans gezin geniet onderwijs de hoogste prioriteit. Kinderen moeten naar de beste scholen en spelen daarnaast ook een of meerdere muziekinstrumenten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:42:14 #71
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220803178
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:39 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Cultuur.

In een Koreaans gezin geniet onderwijs de hoogste prioriteit. Kinderen moeten naar de beste scholen en spelen daarnaast ook een of meerdere muziekinstrumenten.
Dat gaf ik hierboven ook al aan. Bovendien zijn het vrijwel allemaal eenkindergezinnen waardoor die focus nog sterker is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220803248
Wij hebben ondertussen lagere scholen in meerdere landen meegemaakt, en dit speelt idd niet alleen in Nederland.

Wat ik zelf niet goed begrijp is waarom we aan dit Pruisische opleidingsmodel vasthouden, dat was gericht op het opleiden van fabriekspersoneel en kanonnenvoer.

Iemand had het hier boven over Jenaplan onderwijs (linksdraaiend hippieonderwijs): juist nu hebben we behoefte aan creatievelingen die effectief samen met LLMs kunnen werken aan nieuwe concepten. Begrijp me goed, er is nog steeds een enorme behoefte aan degelijk opgeleide alleskunners, maar Musk en Bezos laten zien dat we nu meer dan ooit mensen nodig hebben die buiten de lijntjes kunnen kleuren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220803266
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:39 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Cultuur.

In een Koreaans gezin geniet onderwijs de hoogste prioriteit. Kinderen moeten naar de beste scholen en spelen daarnaast ook een of meerdere muziekinstrumenten.
Wel een cultuur waar mensen ook onderwijs krijgen in zelfmoord hoe schandalig dat is. Een cultuur waar ik in iedergeval gelukkig nooit ben geboren. In mijn beleving had of heb je nog steeds de keuze hier in her westen. Niet iedereen heeft namelijk de kwaliteiten om op die wijze te presteren. Met wat geduld en begeleiding kunnen hier nog gelukkig kinderen die niet zo slim zijn uiteindelijk zelfstandig prima op hun manier functioneren.

En mbt tekenen en andere vormen van onderwijs kunnen die inderdaad voor bepaalde kinderen uitstekend werken.

Ik heb in iedergeval mbt tekenen daar 18 jaar behoorlijk de broek van kunnen ophouden.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:58:42 #74
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220803278
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:54 schreef Lyrebird het volgende:
Wij hebben ondertussen lagere scholen in meerdere landen meegemaakt, en dit speelt idd niet alleen in Nederland.

Wat ik zelf niet goed begrijp is waarom we aan dit Pruisische opleidingsmodel vasthouden, dat was gericht op het opleiden van fabriekspersoneel en kanonnenvoer.

Iemand had het hier boven over Jenaplan onderwijs (linksdraaiend hippieonderwijs): juist nu hebben we behoefte aan creatievelingen die effectief samen met LLMs kunnen werken aan nieuwe concepten. Begrijp me goed, er is nog steeds een enorme behoefte aan degelijk opgeleide alleskunners, maar Musk en Bezos laten zien dat we nu meer dan ooit mensen nodig hebben die buiten de lijntjes kunnen kleuren.
Vaak worden kinderen die 'buiten de lijntjes kleuren' juist zo effectief mogelijk op het rechte pad gezet. Als er al geen label op geplakt is (adhd, iets in het autismespectrum, hoogbegaafd of wat anders), want ja, afwijkend van de rest. :{
pi_220803282
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:56 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wel een cultuur waar mensen ook onderwijs krijgen in zelfmoord hoe schandalig dat is. Een cultuur waar ik in iedergeval gelukkig nooit ben geboren. In mijn beleving had of heb je nog steeds de keuze hier in her westen. Niet iedereen heeft namelijk de kwaliteiten om op die wijze te presteren. Met wat geduld en begeleiding kunnen hier nog gelukkig kinderen die niet zo slim zijn uiteindelijk zelfstandig prima op hun manier functioneren.
Goede begeleiding laat ook vaak te wensen over als ik de vele verhalen die ik heb gelezen mag geloven.
pi_220803289
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:56 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wel een cultuur waar mensen ook onderwijs krijgen in zelfmoord hoe schandalig dat is. Een cultuur waar ik in iedergeval gelukkig nooit ben geboren. In mijn beleving had of heb je nog steeds de keuze hier in her westen. Niet iedereen heeft namelijk de kwaliteiten om op die wijze te presteren. Met wat geduld en begeleiding kunnen hier nog gelukkig kinderen die niet zo slim zijn uiteindelijk zelfstandig prima op hun manier functioneren.
Je moet het denk ik zelf meegemaakt hebben. Mijn kinderen hebben het beter naar hun zin in Korea dan in Australië. In Australië was er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht en waardering voor sport. Alleen zinvol voor de top 0.01% die het tot professional schopt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220803309
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:59 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Goede begeleiding laat ook vaak te wensen over als ik de vele verhalen die ik heb gelezen mag geloven.
Heb 3 dochters en alle 3 een verschillend niveau en karakter. Daar heb ik veel van geleerd kan ik je vertellen. De jongste is 30 en alle drie op hun manier kunnen ze de broek ophouden. En dat is wat mij betreft de kern wat ze ook verder doen.
pi_220803324
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je moet het denk ik zelf meegemaakt hebben. Mijn kinderen hebben het beter naar hun zin in Korea dan in Australië. In Australië was er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht en waardering voor sport. Alleen zinvol voor de top 0.01% die het tot professional schopt.
Oke, maar net als met Japan heb ik al een zeer slecht voorgevoel. Wat ik er zo van zie en lees dan zou dit niets voor mij zijn. Misschien onterecht en heb je gelijk dat mijn onderbuik mbt die cultuur onterecht is.
pi_220803356
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:58 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Vaak worden kinderen die 'buiten de lijntjes kleuren' juist zo effectief mogelijk op het rechte pad gezet. Als er al geen label op geplakt is (adhd, iets in het autismespectrum, hoogbegaafd of wat anders), want ja, afwijkend van de rest. :{
100%, en ergens kan ik dat ook wel begrijpen. We willen allemaal normaal zijn en ouders willen dat hun kinderen normaal opgroeien.

Als werkgever heb ik behoefte aan twee types mensen:
1) iemand die binnen de lijntjes kleurt en zelfstandig problemen oplost.
2) iemand die buiten de lijntjes kleurt en nieuwe/gekke ideeën heeft.

Onze universiteiten zijn erop gericht om types van de eerste categorie af te leveren. Prima. Maar de tweede categorie verzuipt onderweg.

Jaren geleden waren we op zoek naar een C++ programmeur. Dat was iedere keer een drama, totdat ik op een feestje iemand tegenkwam die goed kon programmeren. Maar hij had zelfs z’n middelbare school niet afgemaakt. Veel mot met HR gehad om m een contract te geven. Binnen een paar dagen had hij een probleem opgelost wat ons jaren had dwarsgezeten.

Dit zijn de movers en shakers die op basis van passie en doorzettingsvermogen ergens komen. Musk, Jobs, Zuckerberg, Bezos, Gates: ze zien iets wat niemand anders inziet, springen er op in en veranderen de wereld.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220803369
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:07 schreef Cherni het volgende:

[..]
Oke, maar net als met Japan heb ik al een zeer slecht voorgevoel. Wat ik er zo van zie en lees dan zou dit niets voor mij zijn. Misschien onterecht en heb je gelijk dat mijn onderbuik mbt die cultuur onterecht is.
Nee, ik denk dat je wel een punt hebt. Maar bepaalde types gedijen beter in zo’n systeem. Onze koters gaan naar een klein religieus Koreaans schooltje waar er veel persoonlijke aandacht is voor ieder kind. Dat is niet zo op iedere Koreaanse school.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 15 mei 2026 @ 18:32:54 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220803470
Als ze 5 zijn kun je dit nauwelijks aan het onderwijs wijten. Of aan de ouders. Dan zijn de inherente rekencapaciteiten gewoon laag van die kleuters.
The End Times are wild
  vrijdag 15 mei 2026 @ 18:38:04 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220803492
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je moet het denk ik zelf meegemaakt hebben. Mijn kinderen hebben het beter naar hun zin in Korea dan in Australië. In Australië was er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht en waardering voor sport. Alleen zinvol voor de top 0.01% die het tot professional schopt.
Nee, voor iedereen is het toch relevant om fysiek bezig te zijn, niet alleen voor topsporters.

Ik vind dat eindeloze leren uit boekjes overrated. Als je ziet welke vaardigheden je in het leven nodig hebt dan komen vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, meerdere talen, etc helemaal niet zo hoog.

Weten wat gezond leven is (sport), sociale vaardigheden, artistieke en creatieve vaardigheden etc. Allemaal erg belangrijk.
The End Times are wild
pi_220803499
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
100%, en ergens kan ik dat ook wel begrijpen. We willen allemaal normaal zijn en ouders willen dat hun kinderen normaal opgroeien.

Als werkgever heb ik behoefte aan twee types mensen:
1) iemand die binnen de lijntjes kleurt en zelfstandig problemen oplost.
2) iemand die buiten de lijntjes kleurt en nieuwe/gekke ideeën heeft.

Onze universiteiten zijn erop gericht om types van de eerste categorie af te leveren. Prima. Maar de tweede categorie verzuipt onderweg.

Jaren geleden waren we op zoek naar een C++ programmeur. Dat was iedere keer een drama, totdat ik op een feestje iemand tegenkwam die goed kon programmeren. Maar hij had zelfs z’n middelbare school niet afgemaakt. Veel mot met HR gehad om m een contract te geven. Binnen een paar dagen had hij een probleem opgelost wat ons jaren had dwarsgezeten.

Dit zijn de movers en shakers die op basis van passie en doorzettingsvermogen ergens komen. Musk, Jobs, Zuckerberg, Bezos, Gates: ze zien iets wat niemand anders inziet, springen er op in en veranderen de wereld.
Wat ik mbt levenservaring wel kan zeggen is dat kinderen ook kind moeten en mogen zijn. Dat ik nu nog geweldig in mijn vel zit ondanks slechte gezondheid komt vanwege mijn geweldige vrije jeugd en kan daar op terug kijken en geeft mij nog energie ook. Heel bizar. En dat terwijl ik in mijn jeugd genoeg fouten maakte en mbt studie vrij lui was.

Ik kan over het huidige onderwijs geen goed oordeel geven. Maar het vroeger was het beter geloof ik niet in. Het onderwijs lts/mts/hts was prima. Zeker een lts die compleet onderschat werd destijds mbt mavo/havo etc. lts/mts beste onderwijs dat ik heb gehad. hts was minder ivm zware theroretische diepgang waar je in de praktijk niet mee te maken krijgt of het moet uiteindelijk je specialisme worden.

Maar 5 jaar dan moet je toch vrij kunnen opgroeien zonder prestatie druk. Zelfs je hele prille jeugd waarbij ouders wel de juiste begeleiding moeten geven.
pi_220803573
Doordat onze kinderen Koreaans (en een beetje Nederlands) opgroeien, heb ik de Koreaanse cultuur leren waarderen.

Zo was ik zelf nooit ergens echt goed in. Mijn ouders lieten ons vrij, en dat had ook heel erg fout af kunnen lopen. Doordat ik nergens goed in was, had ik weinig zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is de motor achter je ontwikkeling.

Ik zie nu in dat “talent” gestimuleerd kan worden door veel te oefenen. Ja, kinderen kunnen van vrijheid profiteren, maar als dat tot TikTok en gamen leidt, waarschijnlijk niet.

Er is misschien een gulden middenweg. Een Canadese collega had het ooit over free range children. Je wil kinderen genoeg vrijheid geven om dingen zelf uit te vogelen (mijn jeugd). Maar ook genoeg vaardigheden om dat effectief te doen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220803596
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:59 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Goede begeleiding laat ook vaak te wensen over als ik de vele verhalen die ik heb gelezen mag geloven.
De begeleiding is ook een onderdeel van de ouders. Accepeteren dat je kind geen Messi of Musk is. En zelfs een kind dat niet kan kloklezen op 8 jarige leeftijd heeft zonder druk en juiste begeleiding door ouders uiteindelijk grote kansen. Dat heeft mij ook heel wat moeite gekost bij de jongste. Maar ik heb daar energie in gestoken van een ongekende orde zodat ze uiteindelijk zelfstandig kan leven en werk in de metaal geweldig vind. Dan is wat mij betreft de missie als ouder geslaagd. Overigens heeft zij zich uiteindelijk op een geweldige manier ontwikkeld en gek genoeg heb ik daar nog diepgaande gesprekken mee. Dit terwijl de oudste op een heel ander level zat niet vooruit te branden is anders dan haar eigen carriere waar alles voor moet wijken. Een D66 bitch zeg ik dan met een lach.
pi_220803769
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:53 schreef Lyrebird het volgende:
Doordat onze kinderen Koreaans (en een beetje Nederlands) opgroeien, heb ik de Koreaanse cultuur leren waarderen.

Zo was ik zelf nooit ergens echt goed in. Mijn ouders lieten ons vrij, en dat had ook heel erg fout af kunnen lopen. Doordat ik nergens goed in was, had ik weinig zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is de motor achter je ontwikkeling.

Ik zie nu in dat “talent” gestimuleerd kan worden door veel te oefenen. Ja, kinderen kunnen van vrijheid profiteren, maar als dat tot TikTok en gamen leidt, waarschijnlijk niet.

Er is misschien een gulden middenweg. Een Canadese collega had het ooit over free range children. Je wil kinderen genoeg vrijheid geven om dingen zelf uit te vogelen (mijn jeugd). Maar ook genoeg vaardigheden om dat effectief te doen.
Dat talent moet je wel zien als ouder en accepteren. Als een kind ontzettend graag muziek speelt moet je daar zonder druk ook de ruimte geven.

Dat is met tekenen idem. Eigenlijk alles. Zelf tekende ik graag en sleutelde aan bromfietsen, haalde alles uit elkander waar mijn ouders niet blij mee waren. Zeker mijn moeder niet, die vond dat ik naar de mavo/havo moest gaan want mijn zus tja dat was het rolmodel in huis. Dit terwijl ik naar de lts wilde gaan.

Nu was ik vrij koppig en na een half jaar mavo/havo werd ik door mijn geweldige prestatie met punten niet hoger dan een vier van school geschopt. Totaal geen zin in dat type onderwijs op wiskunde, gym en handarbeid na. Tja wat moest ik met A den Doolaard en de bruiloft der zeven ziguners als 12 jarige. Ik was meer bezig hoe ik bromfietsen opvoerde etc etc.

Uiteinlijk toch naar de lts maar wel met de afspraak met mijn vader daar wel het hoogste niveau te nemen en inzet te tonen. Dat onderwijs heeft mij destijds geholpen. Eindelijk geen Frans, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Biologie, Zangles en het taalonderwijs mbt Nederlands ook zeer beperkt en weinig huiswerk. Dat was voor mij als 12-13 jarige belangrijk. Op 16-18 jarige leeftijd kwam het besef dat ik moest stapelen.
pi_220803841
Dit is misschien ook wat ik bedoel met de gebreken van dat Pruisische onderwijsmodel: luisteren naar een pratend hoofd om abstracte lesstof te leren is niet iedereen gegeven. Onderwijs zou meer op maat gegeven moeten worden. Als je meer affiniteit met de praktijk hebt, omarm die kracht dan en zie dat niet als een zwakte. Maar gebruik de voldoening die je uit dat werk haalt om jezelf bij te spijkeren op abstract theoretisch niveau.

Dat is niet aan de studenten, maar aan de scholen.

Dat gezegd hebbende… 50% van de studenten die wij onder onze hoede hebben, horen niet thuis op een universiteit. Ze hebben het talent en de passie niet om het vak voldoende onder de knie te krijgen.

Ik doe wel eens open dagen of ga bij middelbare scholen op bezoek en het is schrikbarend om te horen hoe veel kinderen niet weten wat ze willen. Hoe kan dat? Ik denk omdat ze niet langer aan brommers sleutelen, maar vooral consumenten zijn geworden: gamen en TikTok.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220804705
Het YouTube channel RCTestflight is trouwens wel een aanrader. Daniel Riley is een autodidact die al vanaf jonge leeftijd met radiobestuurbare vliegtuigen, auto’s en boten bezig is. Zijn kanaal heeft video’s vanaf zijn jeugd.

Dit is iemand met passie voor techniek, die ws vanwege zijn ADHD het niet ver heeft geschopt op school. Maar hij doet nu experimenten die niet zouden misstaan in een PhD programma. Ik zit vaak met bewondering naar z’n werk te kijken, maar het gaat niet over rozen.

Er is een aflevering (over het maken van een boot, de Boston whaler?), waarbij hij de ene fout na de andere maakt, en in vertwijfeling roept waar hij in GHN mee bezig is - iets waar hij wel vaker over twijfelt in de keuzes die hij maakt. Erg herkenbaar.

Ik zie veel jongens/mannen worstelen. ADHD/ASS - we moeten ons allemaal in een keurslijf persen, maar daar zijn we niet voor gebouwd. Een beetje meer begrip en een beetje meer flexibiliteit van verschillende kanten, met name van de scholen, zou zo’n verschil kunnen maken.

Alhoewel - er werkt nu iemand in mijn lab met Asperger’s en dat begint echt te irriteren. Dat ik naar school ben gegaan om techniek te studeren, en niet personeelszaken, zal er ook wel iets mee te maken hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 15-05-2026 21:16:29 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220804862
Interessant leesvoer over ons onderwijs, en de teruglopende resultaten: https://ioplus.nl/nl/post(...)onderwijs-deugt-niet

Of als je meer tijd hebt, luister de podcast :Y

Voor iedereen die denkt dat het aan de scholen in achterstandswijken ligt, dat is volgens de OESO niet zo:

quote:
Opmerkelijk: Schleicher zegt dat die extreme verschillen niet primair voortkomen uit de sociaal-economische achtergrond van de leerlingen, zoals vaak wordt gedacht. “Dat is niet het verhaal in Nederland,” stelt hij. Zijn hypothese is ongemakkelijker: de lat ligt simpelweg lager en het systeem corrigeert onvoldoende wanneer scholen onderpresteren.
In september komt geloof ik de nieuwe versie van het OESO-rapport uit. Dat wordt teleurstellend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')