https://www.ad.nl/politie(...)ist-beter~a6d5df957/quote:Nederlandse kinderen scoren met 5 jaar al ondermaats bij rekenen, maar op één vlak scoren ze juist beter
Wouter Peer | 12 mei 2026
Nederlandse 5-jarigen gaan met een 1-0 achterstand het onderwijs in. Ze halen bij rekenen een lagere score dan hun leeftijdsgenoten in andere landen, blijkt uit het internationale IELS-onderzoek. Bij lezen halen ze bijna het gemiddelde.
Jong geleerd, oud gedaan. Dat geldt ook zeker bij de belangrijke basisvaardigheden lezen en rekenen. Waar al jaren gesproken wordt over de dalende taal- en rekencijfers van 15-jarigen (het Pisa-onderzoek), blijkt nu dat Nederlandse kinderen op 5-jarige leeftijd ook al niet al te best scoren.
Dit is de eerste keer dat Nederland meedoet aan het IELS-onderzoek (International Early Learning and Child Well-being Study). In het voorjaar van 2025 namen 2800 kleuters van 5 jaar oud op 182 verschillende scholen deel aan het onderzoek.
Waar op internationaal niveau kinderen gemiddeld een score van 500 halen voor ‘beginnende geletterdheid’ (lezen) en ‘beginnende gecijferdheid’ (rekenen), blijven Nederlandse kinderen achter. Voor lezen benaderen ze nog het gemiddelde met 497, voor rekenen is dat 489.
Ook op andere, volgens het IELS cruciale domeinen scoren Nederlandse kleuters niet best. Op impulsbeheersing, werkgeheugen, mentale flexibiliteit, non-disruptief gedrag en pro-sociaal gedrag scoren ze allemaal onder het gemiddelde. Daarnaast zie je dat onze zwakste leerlingen (de laagste 10 procent) relatief slechter scoren dan de zwaksten van andere landen. Ook de ‘slimste’ kleuters (de bovenste 10 procent) staan minder hoog in de boeken dan die van andere landen.
Op één vlak doen Nederlandse kleuters het wel goed: empathie. Ze scoren bovengemiddeld op het herkennen van en handelen naar emoties.
Regelmatig voorlezen
Nederlandse kinderen lijken dus met een 1-0 achterstand te beginnen, nog voordat hun schoolcarrière echt van start is. Hoe kan het beter? Onderzoekers zien in ieder geval dat regelmatig voorlezen - vijf keer per week - een sterk verband heeft met betere vaardigheden in geletterdheid, gecijferdheid en emotieherkenning. Ook kinderen die op 3-jarige leeftijd al naar een kinderopvang gingen, scoren hoger.
Volgens staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs, VVD) wijst het onderzoek vooral op het belang van ‘een stevig fundament’ voor jonge kinderen. „Elk kind is erbij gebaat om op jonge leeftijd in aanraking te komen met taal, letters en cijfers. Daarom is het belangrijk dat kinderen thuis en op de opvang veel worden voorgelezen. Dat kan echt het verschil maken.”
Tielen wil zich er ook voor inzetten ‘dat álle kinderen bij een school zijn aangemeld als ze 4 jaar zijn’. In Nederland geldt de leerplicht vanaf de eerste schooldag van de maand na je 5de verjaardag, maar een kind mag met 4 jaar al naar school. In 2025 kondigde toenmalig staatssecretaris Mariëlle Paul aan te onderzoeken de leerplicht zelf te verlagen naar 4 jaar, maar dat kon destijds op veel kritiek rekenen.
quote:
quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Die ervaring had ik gisteren nog. Betaalde met 50¤ en legde er kleingeld bij zodat ik alleen papiergeld terug zou krijgen. Grote schrikogen en verwilderde blik bij de jonge meid achter de kassa. Voelde me net een schooljuf toen ik het haar uitlegde.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:12 schreef MadMaster het volgende:
Betaal ergens cash iets voor, pak 'm beet, ¤9,35 en leg dan ¤10,50 op de toonbank.
Complete paniek bij degene die moet afrekenen…
Ook qua Nederlanders gaat het hard achteruit hoor. Social media helpt ook niet mee vrees ik.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Klopt, maar ook op deze leeftijd al?quote:Op donderdag 14 mei 2026 15:02 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Ook qua Nederlanders gaat het hard achteruit hoor. Social media helpt ook niet mee vrees ik.
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerlegquote:Op donderdag 14 mei 2026 13:12 schreef MadMaster het volgende:
Betaal ergens cash iets voor, pak 'm beet, ¤9,35 en leg dan ¤10,50 op de toonbank.
Complete paniek bij degene die moet afrekenen…
Dan zou ik gewoon bananen zeggen, dat is immers meestal het goedkoopste.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 04:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerleg
Wat heeft dat nou weer met dit onderwerp te makenquote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Kinderen van vijf werken niet met AI en een rekenmachine.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:41 schreef bianconeri het volgende:
Had het er toevallig gister (eergister?) met een collega over.
Ik heb zelf nog leren hoofdrekenen en toen net de calculators in de klas kwamen gebruikte ik die niet op de meer ingewikkelde berekeningen met wiskunde na dan.
Ben daar ook wel blij mee, dat ik het uberhaupt geleerd heb en mijzelf het aangeleerd heb om te doen.
Ik doe en kan het nog steeds.
Ik denk dat een combinatie van modernisering en opvoeding de reden hiervan zijn.
Mensen lezen niet meer, ouders niet aan hun kinderen en kinderen gaan er ook niet aan beginnen.
Ouders geven een kind maar gewoon een tablet en red je maar. De kinderen lezen dus niets en horen alles alleen maar.
Zelfde met rekenen. Zeker de afgelopen jaren is AI opgekomen, maar daarvoor al rekenmachines.
Mensen die bij 1+1 nog de rekenmachine er maar bij pakken.
Misschien schrok ze dat ze een fooi kreeg.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Die ervaring had ik gisteren nog. Betaalde met 50¤ en legde er kleingeld bij zodat ik alleen papiergeld terug zou krijgen. Grote schrikogen en verwilderde blik bij de jonge meid achter de kassa. Voelde me net een schooljuf toen ik het haar uitlegde.
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef CarbonC het volgende:
Massa-immigratie en de hele dag op een telefoon/tablet/voor de tv is niet uniek voor Nederland: waarom zijn onze 5-jarigen dan zo ondermaats?
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdfquote:Naast Nederland deden ook leerlingen uit Azerbeidzjan (regio’s Baku en Sumgait), België (Vlaanderen), Brazilië (regio’s Ceará, Pará en São Paulo), Engeland, Malta, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Korea
Massa immigratie is er niet. Dus dat kan sws al niet.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef CarbonC het volgende:
Massa-immigratie en de hele dag op een telefoon/tablet/voor de tv is niet uniek voor Nederland: waarom zijn onze 5-jarigen dan zo ondermaats?
Wel al met digitalisering.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kinderen van vijf werken niet met AI en een rekenmachine.
Dus het heeft een andere oorzaak, en voor de hand ligt de opvoeding en wat ze op een dag doen en leren.
Ik heb die cijfers even bekeken maar die zijn toch wel vrij matig voor Nederland.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 08:05 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.
[..]
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
Een rekenmachine heb je eigenlijk helemaal nooit nodig. Geen enkele wiskundige gebruikt een rekenmachine.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:41 schreef bianconeri het volgende:
Had het er toevallig gister (eergister?) met een collega over.
Ik heb zelf nog leren hoofdrekenen en toen net de calculators in de klas kwamen gebruikte ik die niet op de meer ingewikkelde berekeningen met wiskunde na dan.
Ben daar ook wel blij mee, dat ik het uberhaupt geleerd heb en mijzelf het aangeleerd heb om te doen.
Ik doe en kan het nog steeds.
Ik denk dat een combinatie van modernisering en opvoeding de reden hiervan zijn.
Mensen lezen niet meer, ouders niet aan hun kinderen en kinderen gaan er ook niet aan beginnen.
Ouders geven een kind maar gewoon een tablet en red je maar. De kinderen lezen dus niets en horen alles alleen maar.
Zelfde met rekenen. Zeker de afgelopen jaren is AI opgekomen, maar daarvoor al rekenmachines.
Mensen die bij 1+1 nog de rekenmachine er maar bij pakken.
Ik ben alleen geen wiskundige lol.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 08:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Een rekenmachine heb je eigenlijk helemaal nooit nodig. Geen enkele wiskundige gebruikt een rekenmachine.
Daarom al vroeg meenemen in het eten maken. Ook zoiets belangrijks in het leven. Lijkt allemaal zo triviaal.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 04:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerleg
Pallets stapelen?quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:59 schreef incel het volgende:
Ik weet nog wel dat mijn juffrouw altijd zei dat ik goed moest opletten "Omdat ik later niet elke dag met een rekenmachine in m'n broekzak rondloop". 3x raden wat ik nu doe
Enkel Korea springt er heel erg tussenuit en Brazilië qua rekenen in negatieve zin. Ook wel logisch dat Korea beter scoort aangezien het daar vrijwel enkel om gezinnen met 1 kind gaat (zie geboortecijfer), waardoor er meer aandacht is veel het enige kind is.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 08:05 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.
[..]
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
Dit, maar het klinkt zo gemakkelijk. De uitvoering is 2026 is moeilijk voor velen.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daarom al vroeg meenemen in het eten maken. Ook zoiets belangrijks in het leven. Lijkt allemaal zo triviaal.
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.quote:
Het probleem is dat we het onderzoek niet doorlezen.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.
Het probleem zit juist niet bij de juffen, maar in de thuissituatie.
Ik denk dat de oorzaak bij de ouders ligt. Die verzaken begeleiding te geven.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:56 schreef AFA2022 het volgende:
Misschien ligt (een deel van) de oorzaak bij internet, gamen en telefoons, die bijdragen aan slechtere rekenprestaties.
Wanneer ben jij voor de laatste keer in groep 1/2 geweest? Of heb je meer dan drie vijfjarigen tegelijkertijd thuis gehad?quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het probleem is dat we het onderzoek niet doorlezen.
Er is helemaal geen probleem en enkel Korea springt er bovenuit.
Gisteren.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wanneer ben jij voor de laatste keer in groep 1/2 geweest? Of heb je meer dan drie vijfjarigen tegelijkertijd thuis gehad?
Misschien leef ik wel in een ontzettende bubbel, maar is het in andere families dan niet normaal om elke avond voor het slapen gaan voor te lezen? Dat hebben mijn ouders altijd bij mij gedaan en dat doe ik ook altijd bij mijn kinderen. Dat hoort toch gewoon bij het ritueel van naar bed gaan? Tanden poetsen, voorlezen, slapen.quote:Regelmatig voorlezen
Nederlandse kinderen lijken dus met een 1-0 achterstand te beginnen, nog voordat hun schoolcarrière echt van start is. Hoe kan het beter? Onderzoekers zien in ieder geval dat regelmatig voorlezen - vijf keer per week - een sterk verband heeft met betere vaardigheden in geletterdheid, gecijferdheid en emotieherkenning. Ook kinderen die op 3-jarige leeftijd al naar een kinderopvang gingen, scoren hoger.
Meer dan jij denkt.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou weer met dit onderwerp te maken![]()
Dat je deze vraag stelt is het antwoord op de vraag.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Misschien leef ik wel in een ontzettende bubbel, maar is het in andere families dan niet normaal om elke avond voor het slapen gaan voor te lezen? Dat hebben mijn ouders altijd bij mij gedaan en dat doe ik ook altijd bij mijn kinderen. Dat hoort toch gewoon bij het ritueel van naar bed gaan? Tanden poetsen, voorlezen, slapen.
Nog beter, zelf laten lezen. Ik doe dat dan altijd om en om; paar bladzijden zelf lezen, dan paar bladzijden voorlezen, etc. Tot het hoofdstuk af is.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Misschien leef ik wel in een ontzettende bubbel, maar is het in andere families dan niet normaal om elke avond voor het slapen gaan voor te lezen? Dat hebben mijn ouders altijd bij mij gedaan en dat doe ik ook altijd bij mijn kinderen. Dat hoort toch gewoon bij het ritueel van naar bed gaan? Tanden poetsen, voorlezen, slapen.
Maar staat er ergens in het rapport precies wat de schaal van die cijfers is? Ik kon niet zo snel vinden wat een score van 489 nu precies betekent ten opzichte van een gemiddelde van 500. Is iemand met een score van 11 onder het gemiddelde niet in staat om te worteltrekken met grote getallen? Of is zo iemand niet in staat om 1+2 uit te rekenen? Zonder die info zegt 11 punten onder het gemiddelde helemaal niks, behalve dat het onder het gemiddelde zit.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 08:20 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ik heb die cijfers even bekeken maar die zijn toch wel vrij matig voor Nederland.
Daar was ik eigenlijk ook al bang voor.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat je deze vraag stelt is het antwoord op de vraag.
Dat kan lang duren bij vijfjarigen, denk je niet? Die kennen nog niet eens alle letters.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:28 schreef matspontius het volgende:
[..]
Nog beter, zelf laten lezen. Ik doe dat dan altijd om en om; paar bladzijden zelf lezen, dan paar bladzijden voorlezen, etc. Tot het hoofdstuk af is.
Je hebt ook boeken geschikt voor vijfjarigen hoor. Met grote letters en weinig tekst en veel plaatjes.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daar was ik eigenlijk ook al bang voor.
[..]
Dat kan lang duren bij vijfjarigen, denk je niet? Die kennen nog niet eens alle letters.
Maar inderdaad, als ze iets ouder zijn, dan is dat leuk om te doen.
Maar als NL statistisch achter loopt op andere landen, zou de import van die andere landen ons gemiddelde toch juist verbeteren…quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Het zijn geen Finse en Zwitserse kindertjes, niet echt uit Finland.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:38 schreef Weird- het volgende:
[..]
Maar als NL statistisch achter loopt op andere landen, zou de import van die andere landen ons gemiddelde toch juist verbeteren…
Klopt, maar tegenwoordig onderzoeken ze alles.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het zal misschien wel aan mij liggen, maar zijn we nu al bij kleuters bezig om te kijken hoe goed ze al kunnen lezen en rekenen? Kinderen van deze leeftijd moeten wat mij betreft nog lekker spelen en spelenderwijs beginnen met letters en cijfers. In groep 3 gaan ze weer verder.
quote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:38 schreef Weird- het volgende:
[..]
Maar als NL statistisch achter loopt op andere landen, zou de import van die andere landen ons gemiddelde toch juist verbeteren…
Dat zal natuurlijk per situatie verschillen, maar wat ik van mijn broer meekrijg is dat het werkelijk bedroevend gesteld is met de docenten op de school van zijn dochter (basisschool). Hij is dagelijks bezig met het geven van 'bijles' omdat het op school sterk tekort schiet. Tafeltjes leren ze niet meer, vragen worden niet beantwoord omdat de docenten zelf het antwoord niet weten, interesses van de kinderen krijgen geen ruimte als het niet in het boekje van de docent staat. n = 1, dat snap ik, maar hier zit het probleem 100% bij de juffen en de school.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.
Het probleem zit juist niet bij de juffen, maar in de thuissituatie.
Het kan me werkelijk geen reet schelen als ze aan het einde van de basisschool voor geen meter kunnen kleien of tekenen.quote:Een jenaplanschool is een gemeenschap van leerlingen, leraren en ouders. Leerlingen van verschillende leeftijden zitten in groepen bij elkaar. Het onderwijs is gericht op de opvoeding van leerlingen en omvat meer dan het aanleren van kennis en vaardigheden als lezen, schrijven en rekenen. De vier basisactiviteiten zijn: spreken, spelen, werken en vieren.
Tegenwoordig heb je niet meer top games als Redcat en de razende rekenrace.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:56 schreef AFA2022 het volgende:
Misschien ligt (een deel van) de oorzaak bij internet, gamen en telefoons, die bijdragen aan slechtere rekenprestaties.
Nou tekenen is toch wel belangrijk. Goed voor wat inzicht, motoriek etc.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 16:02 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik ben blij dat ik mijn kinderen naar een school heb gestuurd waar ze enigszins ouderwets te werk gaan:
-netjes hand geven aan de juf of meester
-focus op de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen
-niet geheel toevallig amper tot geen buitenlanders op school
Dan heb ik maar op de koop toegenomen dat het een katholieke school is. Of ja, ze gaan 1x per jaar met Kerst naar de kerk en ze vieren carnaval.
Op de openbare school in hetzelfde gebouw hebben ze een jenaplan achtige opzet. Toen ik me daar in ging verdiepen moest ik ongeveer kotsen:
[..]
Het kan me werkelijk geen reet schelen als ze aan het einde van de basisschool voor geen meter kunnen kleien of tekenen.
Rekenen is een groot woord, maar ze behandelen wel cijfers en getallen op de kleuterschool. Maar verder dan tot 20 tellen komen ze volgens mij niet.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou tekenen is toch wel belangrijk. Goed voor wat inzicht, motoriek etc.
Maar we hebben volgens de OP over vijfjarigen. Dat was ooit kleuterschool waar rekenen en taal niet eens in het pakket zat. Gewoon spelen, knutselen, hammertje tik etc etc. Dus kun je niet rekenen als vijfjarige zul je al gekijk een rugzakje aangemeten krijgen. En paniek bij ouders die denken te falen.
😀😀😀
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Cultuur.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Enkel Korea springt er heel erg tussenuit en Brazilië qua rekenen in negatieve zin. Ook wel logisch dat Korea beter scoort aangezien het daar vrijwel enkel om gezinnen met 1 kind gaat (zie geboortecijfer), waardoor er meer aandacht is veel het enige kind is.
Dat gaf ik hierboven ook al aan. Bovendien zijn het vrijwel allemaal eenkindergezinnen waardoor die focus nog sterker is.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Cultuur.
In een Koreaans gezin geniet onderwijs de hoogste prioriteit. Kinderen moeten naar de beste scholen en spelen daarnaast ook een of meerdere muziekinstrumenten.
Wel een cultuur waar mensen ook onderwijs krijgen in zelfmoord hoe schandalig dat is. Een cultuur waar ik in iedergeval gelukkig nooit ben geboren. In mijn beleving had of heb je nog steeds de keuze hier in her westen. Niet iedereen heeft namelijk de kwaliteiten om op die wijze te presteren. Met wat geduld en begeleiding kunnen hier nog gelukkig kinderen die niet zo slim zijn uiteindelijk zelfstandig prima op hun manier functioneren.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Cultuur.
In een Koreaans gezin geniet onderwijs de hoogste prioriteit. Kinderen moeten naar de beste scholen en spelen daarnaast ook een of meerdere muziekinstrumenten.
Vaak worden kinderen die 'buiten de lijntjes kleuren' juist zo effectief mogelijk op het rechte pad gezet. Als er al geen label op geplakt is (adhd, iets in het autismespectrum, hoogbegaafd of wat anders), want ja, afwijkend van de rest.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:54 schreef Lyrebird het volgende:
Wij hebben ondertussen lagere scholen in meerdere landen meegemaakt, en dit speelt idd niet alleen in Nederland.
Wat ik zelf niet goed begrijp is waarom we aan dit Pruisische opleidingsmodel vasthouden, dat was gericht op het opleiden van fabriekspersoneel en kanonnenvoer.
Iemand had het hier boven over Jenaplan onderwijs (linksdraaiend hippieonderwijs): juist nu hebben we behoefte aan creatievelingen die effectief samen met LLMs kunnen werken aan nieuwe concepten. Begrijp me goed, er is nog steeds een enorme behoefte aan degelijk opgeleide alleskunners, maar Musk en Bezos laten zien dat we nu meer dan ooit mensen nodig hebben die buiten de lijntjes kunnen kleuren.
Goede begeleiding laat ook vaak te wensen over als ik de vele verhalen die ik heb gelezen mag geloven.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wel een cultuur waar mensen ook onderwijs krijgen in zelfmoord hoe schandalig dat is. Een cultuur waar ik in iedergeval gelukkig nooit ben geboren. In mijn beleving had of heb je nog steeds de keuze hier in her westen. Niet iedereen heeft namelijk de kwaliteiten om op die wijze te presteren. Met wat geduld en begeleiding kunnen hier nog gelukkig kinderen die niet zo slim zijn uiteindelijk zelfstandig prima op hun manier functioneren.
Je moet het denk ik zelf meegemaakt hebben. Mijn kinderen hebben het beter naar hun zin in Korea dan in Australië. In Australië was er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht en waardering voor sport. Alleen zinvol voor de top 0.01% die het tot professional schopt.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wel een cultuur waar mensen ook onderwijs krijgen in zelfmoord hoe schandalig dat is. Een cultuur waar ik in iedergeval gelukkig nooit ben geboren. In mijn beleving had of heb je nog steeds de keuze hier in her westen. Niet iedereen heeft namelijk de kwaliteiten om op die wijze te presteren. Met wat geduld en begeleiding kunnen hier nog gelukkig kinderen die niet zo slim zijn uiteindelijk zelfstandig prima op hun manier functioneren.
Heb 3 dochters en alle 3 een verschillend niveau en karakter. Daar heb ik veel van geleerd kan ik je vertellen. De jongste is 30 en alle drie op hun manier kunnen ze de broek ophouden. En dat is wat mij betreft de kern wat ze ook verder doen.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Goede begeleiding laat ook vaak te wensen over als ik de vele verhalen die ik heb gelezen mag geloven.
Oke, maar net als met Japan heb ik al een zeer slecht voorgevoel. Wat ik er zo van zie en lees dan zou dit niets voor mij zijn. Misschien onterecht en heb je gelijk dat mijn onderbuik mbt die cultuur onterecht is.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je moet het denk ik zelf meegemaakt hebben. Mijn kinderen hebben het beter naar hun zin in Korea dan in Australië. In Australië was er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht en waardering voor sport. Alleen zinvol voor de top 0.01% die het tot professional schopt.
100%, en ergens kan ik dat ook wel begrijpen. We willen allemaal normaal zijn en ouders willen dat hun kinderen normaal opgroeien.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:58 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Vaak worden kinderen die 'buiten de lijntjes kleuren' juist zo effectief mogelijk op het rechte pad gezet. Als er al geen label op geplakt is (adhd, iets in het autismespectrum, hoogbegaafd of wat anders), want ja, afwijkend van de rest.
Nee, ik denk dat je wel een punt hebt. Maar bepaalde types gedijen beter in zo’n systeem. Onze koters gaan naar een klein religieus Koreaans schooltje waar er veel persoonlijke aandacht is voor ieder kind. Dat is niet zo op iedere Koreaanse school.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
Oke, maar net als met Japan heb ik al een zeer slecht voorgevoel. Wat ik er zo van zie en lees dan zou dit niets voor mij zijn. Misschien onterecht en heb je gelijk dat mijn onderbuik mbt die cultuur onterecht is.
Nee, voor iedereen is het toch relevant om fysiek bezig te zijn, niet alleen voor topsporters.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je moet het denk ik zelf meegemaakt hebben. Mijn kinderen hebben het beter naar hun zin in Korea dan in Australië. In Australië was er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht en waardering voor sport. Alleen zinvol voor de top 0.01% die het tot professional schopt.
Wat ik mbt levenservaring wel kan zeggen is dat kinderen ook kind moeten en mogen zijn. Dat ik nu nog geweldig in mijn vel zit ondanks slechte gezondheid komt vanwege mijn geweldige vrije jeugd en kan daar op terug kijken en geeft mij nog energie ook. Heel bizar. En dat terwijl ik in mijn jeugd genoeg fouten maakte en mbt studie vrij lui was.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
100%, en ergens kan ik dat ook wel begrijpen. We willen allemaal normaal zijn en ouders willen dat hun kinderen normaal opgroeien.
Als werkgever heb ik behoefte aan twee types mensen:
1) iemand die binnen de lijntjes kleurt en zelfstandig problemen oplost.
2) iemand die buiten de lijntjes kleurt en nieuwe/gekke ideeën heeft.
Onze universiteiten zijn erop gericht om types van de eerste categorie af te leveren. Prima. Maar de tweede categorie verzuipt onderweg.
Jaren geleden waren we op zoek naar een C++ programmeur. Dat was iedere keer een drama, totdat ik op een feestje iemand tegenkwam die goed kon programmeren. Maar hij had zelfs z’n middelbare school niet afgemaakt. Veel mot met HR gehad om m een contract te geven. Binnen een paar dagen had hij een probleem opgelost wat ons jaren had dwarsgezeten.
Dit zijn de movers en shakers die op basis van passie en doorzettingsvermogen ergens komen. Musk, Jobs, Zuckerberg, Bezos, Gates: ze zien iets wat niemand anders inziet, springen er op in en veranderen de wereld.
De begeleiding is ook een onderdeel van de ouders. Accepeteren dat je kind geen Messi of Musk is. En zelfs een kind dat niet kan kloklezen op 8 jarige leeftijd heeft zonder druk en juiste begeleiding door ouders uiteindelijk grote kansen. Dat heeft mij ook heel wat moeite gekost bij de jongste. Maar ik heb daar energie in gestoken van een ongekende orde zodat ze uiteindelijk zelfstandig kan leven en werk in de metaal geweldig vind. Dan is wat mij betreft de missie als ouder geslaagd. Overigens heeft zij zich uiteindelijk op een geweldige manier ontwikkeld en gek genoeg heb ik daar nog diepgaande gesprekken mee. Dit terwijl de oudste op een heel ander level zat niet vooruit te branden is anders dan haar eigen carriere waar alles voor moet wijken. Een D66 bitch zeg ik dan met een lach.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Goede begeleiding laat ook vaak te wensen over als ik de vele verhalen die ik heb gelezen mag geloven.
Dat talent moet je wel zien als ouder en accepteren. Als een kind ontzettend graag muziek speelt moet je daar zonder druk ook de ruimte geven.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:53 schreef Lyrebird het volgende:
Doordat onze kinderen Koreaans (en een beetje Nederlands) opgroeien, heb ik de Koreaanse cultuur leren waarderen.
Zo was ik zelf nooit ergens echt goed in. Mijn ouders lieten ons vrij, en dat had ook heel erg fout af kunnen lopen. Doordat ik nergens goed in was, had ik weinig zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is de motor achter je ontwikkeling.
Ik zie nu in dat “talent” gestimuleerd kan worden door veel te oefenen. Ja, kinderen kunnen van vrijheid profiteren, maar als dat tot TikTok en gamen leidt, waarschijnlijk niet.
Er is misschien een gulden middenweg. Een Canadese collega had het ooit over free range children. Je wil kinderen genoeg vrijheid geven om dingen zelf uit te vogelen (mijn jeugd). Maar ook genoeg vaardigheden om dat effectief te doen.
In september komt geloof ik de nieuwe versie van het OESO-rapport uit. Dat wordt teleurstellend.quote:Opmerkelijk: Schleicher zegt dat die extreme verschillen niet primair voortkomen uit de sociaal-economische achtergrond van de leerlingen, zoals vaak wordt gedacht. “Dat is niet het verhaal in Nederland,” stelt hij. Zijn hypothese is ongemakkelijker: de lat ligt simpelweg lager en het systeem corrigeert onvoldoende wanneer scholen onderpresteren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |