https://www.ad.nl/politie(...)ist-beter~a6d5df957/quote:Nederlandse kinderen scoren met 5 jaar al ondermaats bij rekenen, maar op één vlak scoren ze juist beter
Wouter Peer | 12 mei 2026
Nederlandse 5-jarigen gaan met een 1-0 achterstand het onderwijs in. Ze halen bij rekenen een lagere score dan hun leeftijdsgenoten in andere landen, blijkt uit het internationale IELS-onderzoek. Bij lezen halen ze bijna het gemiddelde.
Jong geleerd, oud gedaan. Dat geldt ook zeker bij de belangrijke basisvaardigheden lezen en rekenen. Waar al jaren gesproken wordt over de dalende taal- en rekencijfers van 15-jarigen (het Pisa-onderzoek), blijkt nu dat Nederlandse kinderen op 5-jarige leeftijd ook al niet al te best scoren.
Dit is de eerste keer dat Nederland meedoet aan het IELS-onderzoek (International Early Learning and Child Well-being Study). In het voorjaar van 2025 namen 2800 kleuters van 5 jaar oud op 182 verschillende scholen deel aan het onderzoek.
Waar op internationaal niveau kinderen gemiddeld een score van 500 halen voor ‘beginnende geletterdheid’ (lezen) en ‘beginnende gecijferdheid’ (rekenen), blijven Nederlandse kinderen achter. Voor lezen benaderen ze nog het gemiddelde met 497, voor rekenen is dat 489.
Ook op andere, volgens het IELS cruciale domeinen scoren Nederlandse kleuters niet best. Op impulsbeheersing, werkgeheugen, mentale flexibiliteit, non-disruptief gedrag en pro-sociaal gedrag scoren ze allemaal onder het gemiddelde. Daarnaast zie je dat onze zwakste leerlingen (de laagste 10 procent) relatief slechter scoren dan de zwaksten van andere landen. Ook de ‘slimste’ kleuters (de bovenste 10 procent) staan minder hoog in de boeken dan die van andere landen.
Op één vlak doen Nederlandse kleuters het wel goed: empathie. Ze scoren bovengemiddeld op het herkennen van en handelen naar emoties.
Regelmatig voorlezen
Nederlandse kinderen lijken dus met een 1-0 achterstand te beginnen, nog voordat hun schoolcarrière echt van start is. Hoe kan het beter? Onderzoekers zien in ieder geval dat regelmatig voorlezen - vijf keer per week - een sterk verband heeft met betere vaardigheden in geletterdheid, gecijferdheid en emotieherkenning. Ook kinderen die op 3-jarige leeftijd al naar een kinderopvang gingen, scoren hoger.
Volgens staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs, VVD) wijst het onderzoek vooral op het belang van ‘een stevig fundament’ voor jonge kinderen. „Elk kind is erbij gebaat om op jonge leeftijd in aanraking te komen met taal, letters en cijfers. Daarom is het belangrijk dat kinderen thuis en op de opvang veel worden voorgelezen. Dat kan echt het verschil maken.”
Tielen wil zich er ook voor inzetten ‘dat álle kinderen bij een school zijn aangemeld als ze 4 jaar zijn’. In Nederland geldt de leerplicht vanaf de eerste schooldag van de maand na je 5de verjaardag, maar een kind mag met 4 jaar al naar school. In 2025 kondigde toenmalig staatssecretaris Mariëlle Paul aan te onderzoeken de leerplicht zelf te verlagen naar 4 jaar, maar dat kon destijds op veel kritiek rekenen.
quote:
quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Die ervaring had ik gisteren nog. Betaalde met 50¤ en legde er kleingeld bij zodat ik alleen papiergeld terug zou krijgen. Grote schrikogen en verwilderde blik bij de jonge meid achter de kassa. Voelde me net een schooljuf toen ik het haar uitlegde.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:12 schreef MadMaster het volgende:
Betaal ergens cash iets voor, pak 'm beet, ¤9,35 en leg dan ¤10,50 op de toonbank.
Complete paniek bij degene die moet afrekenen…
Ook qua Nederlanders gaat het hard achteruit hoor. Social media helpt ook niet mee vrees ik.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Klopt, maar ook op deze leeftijd al?quote:Op donderdag 14 mei 2026 15:02 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Ook qua Nederlanders gaat het hard achteruit hoor. Social media helpt ook niet mee vrees ik.
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerlegquote:Op donderdag 14 mei 2026 13:12 schreef MadMaster het volgende:
Betaal ergens cash iets voor, pak 'm beet, ¤9,35 en leg dan ¤10,50 op de toonbank.
Complete paniek bij degene die moet afrekenen…
Dan zou ik gewoon bananen zeggen, dat is immers meestal het goedkoopste.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 04:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerleg
Wat heeft dat nou weer met dit onderwerp te makenquote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Kinderen van vijf werken niet met AI en een rekenmachine.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:41 schreef bianconeri het volgende:
Had het er toevallig gister (eergister?) met een collega over.
Ik heb zelf nog leren hoofdrekenen en toen net de calculators in de klas kwamen gebruikte ik die niet op de meer ingewikkelde berekeningen met wiskunde na dan.
Ben daar ook wel blij mee, dat ik het uberhaupt geleerd heb en mijzelf het aangeleerd heb om te doen.
Ik doe en kan het nog steeds.
Ik denk dat een combinatie van modernisering en opvoeding de reden hiervan zijn.
Mensen lezen niet meer, ouders niet aan hun kinderen en kinderen gaan er ook niet aan beginnen.
Ouders geven een kind maar gewoon een tablet en red je maar. De kinderen lezen dus niets en horen alles alleen maar.
Zelfde met rekenen. Zeker de afgelopen jaren is AI opgekomen, maar daarvoor al rekenmachines.
Mensen die bij 1+1 nog de rekenmachine er maar bij pakken.
Misschien schrok ze dat ze een fooi kreeg.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Die ervaring had ik gisteren nog. Betaalde met 50¤ en legde er kleingeld bij zodat ik alleen papiergeld terug zou krijgen. Grote schrikogen en verwilderde blik bij de jonge meid achter de kassa. Voelde me net een schooljuf toen ik het haar uitlegde.
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef CarbonC het volgende:
Massa-immigratie en de hele dag op een telefoon/tablet/voor de tv is niet uniek voor Nederland: waarom zijn onze 5-jarigen dan zo ondermaats?
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdfquote:Naast Nederland deden ook leerlingen uit Azerbeidzjan (regio’s Baku en Sumgait), België (Vlaanderen), Brazilië (regio’s Ceará, Pará en São Paulo), Engeland, Malta, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Korea
Massa immigratie is er niet. Dus dat kan sws al niet.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef CarbonC het volgende:
Massa-immigratie en de hele dag op een telefoon/tablet/voor de tv is niet uniek voor Nederland: waarom zijn onze 5-jarigen dan zo ondermaats?
Wel al met digitalisering.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kinderen van vijf werken niet met AI en een rekenmachine.
Dus het heeft een andere oorzaak, en voor de hand ligt de opvoeding en wat ze op een dag doen en leren.
Ik heb die cijfers even bekeken maar die zijn toch wel vrij matig voor Nederland.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 08:05 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.
[..]
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
Een rekenmachine heb je eigenlijk helemaal nooit nodig. Geen enkele wiskundige gebruikt een rekenmachine.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:41 schreef bianconeri het volgende:
Had het er toevallig gister (eergister?) met een collega over.
Ik heb zelf nog leren hoofdrekenen en toen net de calculators in de klas kwamen gebruikte ik die niet op de meer ingewikkelde berekeningen met wiskunde na dan.
Ben daar ook wel blij mee, dat ik het uberhaupt geleerd heb en mijzelf het aangeleerd heb om te doen.
Ik doe en kan het nog steeds.
Ik denk dat een combinatie van modernisering en opvoeding de reden hiervan zijn.
Mensen lezen niet meer, ouders niet aan hun kinderen en kinderen gaan er ook niet aan beginnen.
Ouders geven een kind maar gewoon een tablet en red je maar. De kinderen lezen dus niets en horen alles alleen maar.
Zelfde met rekenen. Zeker de afgelopen jaren is AI opgekomen, maar daarvoor al rekenmachines.
Mensen die bij 1+1 nog de rekenmachine er maar bij pakken.
Ik ben alleen geen wiskundige lol.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 08:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Een rekenmachine heb je eigenlijk helemaal nooit nodig. Geen enkele wiskundige gebruikt een rekenmachine.
Daarom al vroeg meenemen in het eten maken. Ook zoiets belangrijks in het leven. Lijkt allemaal zo triviaal.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 04:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerleg
Pallets stapelen?quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:59 schreef incel het volgende:
Ik weet nog wel dat mijn juffrouw altijd zei dat ik goed moest opletten "Omdat ik later niet elke dag met een rekenmachine in m'n broekzak rondloop". 3x raden wat ik nu doe
Enkel Korea springt er heel erg tussenuit en Brazilië qua rekenen in negatieve zin. Ook wel logisch dat Korea beter scoort aangezien het daar vrijwel enkel om gezinnen met 1 kind gaat (zie geboortecijfer), waardoor er meer aandacht is veel het enige kind is.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 08:05 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.
[..]
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
Dit, maar het klinkt zo gemakkelijk. De uitvoering is 2026 is moeilijk voor velen.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daarom al vroeg meenemen in het eten maken. Ook zoiets belangrijks in het leven. Lijkt allemaal zo triviaal.
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.quote:
Het probleem is dat we het onderzoek niet doorlezen.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.
Het probleem zit juist niet bij de juffen, maar in de thuissituatie.
Ik denk dat de oorzaak bij de ouders ligt. Die verzaken begeleiding te geven.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:56 schreef AFA2022 het volgende:
Misschien ligt (een deel van) de oorzaak bij internet, gamen en telefoons, die bijdragen aan slechtere rekenprestaties.
Wanneer ben jij voor de laatste keer in groep 1/2 geweest? Of heb je meer dan drie vijfjarigen tegelijkertijd thuis gehad?quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het probleem is dat we het onderzoek niet doorlezen.
Er is helemaal geen probleem en enkel Korea springt er bovenuit.
Gisteren.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wanneer ben jij voor de laatste keer in groep 1/2 geweest? Of heb je meer dan drie vijfjarigen tegelijkertijd thuis gehad?
Misschien leef ik wel in een ontzettende bubbel, maar is het in andere families dan niet normaal om elke avond voor het slapen gaan voor te lezen? Dat hebben mijn ouders altijd bij mij gedaan en dat doe ik ook altijd bij mijn kinderen. Dat hoort toch gewoon bij het ritueel van naar bed gaan? Tanden poetsen, voorlezen, slapen.quote:Regelmatig voorlezen
Nederlandse kinderen lijken dus met een 1-0 achterstand te beginnen, nog voordat hun schoolcarrière echt van start is. Hoe kan het beter? Onderzoekers zien in ieder geval dat regelmatig voorlezen - vijf keer per week - een sterk verband heeft met betere vaardigheden in geletterdheid, gecijferdheid en emotieherkenning. Ook kinderen die op 3-jarige leeftijd al naar een kinderopvang gingen, scoren hoger.
Meer dan jij denkt.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 07:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou weer met dit onderwerp te maken![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |