abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220790213
quote:
Nederlandse kinderen scoren met 5 jaar al ondermaats bij rekenen, maar op één vlak scoren ze juist beter
Wouter Peer | 12 mei 2026

Nederlandse 5-jarigen gaan met een 1-0 achterstand het onderwijs in. Ze halen bij rekenen een lagere score dan hun leeftijdsgenoten in andere landen, blijkt uit het internationale IELS-onderzoek. Bij lezen halen ze bijna het gemiddelde.

Jong geleerd, oud gedaan. Dat geldt ook zeker bij de belangrijke basisvaardigheden lezen en rekenen. Waar al jaren gesproken wordt over de dalende taal- en rekencijfers van 15-jarigen (het Pisa-onderzoek), blijkt nu dat Nederlandse kinderen op 5-jarige leeftijd ook al niet al te best scoren.

Dit is de eerste keer dat Nederland meedoet aan het IELS-onderzoek (International Early Learning and Child Well-being Study). In het voorjaar van 2025 namen 2800 kleuters van 5 jaar oud op 182 verschillende scholen deel aan het onderzoek.

Waar op internationaal niveau kinderen gemiddeld een score van 500 halen voor ‘beginnende geletterdheid’ (lezen) en ‘beginnende gecijferdheid’ (rekenen), blijven Nederlandse kinderen achter. Voor lezen benaderen ze nog het gemiddelde met 497, voor rekenen is dat 489.

Ook op andere, volgens het IELS cruciale domeinen scoren Nederlandse kleuters niet best. Op impulsbeheersing, werkgeheugen, mentale flexibiliteit, non-disruptief gedrag en pro-sociaal gedrag scoren ze allemaal onder het gemiddelde. Daarnaast zie je dat onze zwakste leerlingen (de laagste 10 procent) relatief slechter scoren dan de zwaksten van andere landen. Ook de ‘slimste’ kleuters (de bovenste 10 procent) staan minder hoog in de boeken dan die van andere landen.

Op één vlak doen Nederlandse kleuters het wel goed: empathie. Ze scoren bovengemiddeld op het herkennen van en handelen naar emoties.

Regelmatig voorlezen
Nederlandse kinderen lijken dus met een 1-0 achterstand te beginnen, nog voordat hun schoolcarrière echt van start is. Hoe kan het beter? Onderzoekers zien in ieder geval dat regelmatig voorlezen - vijf keer per week - een sterk verband heeft met betere vaardigheden in geletterdheid, gecijferdheid en emotieherkenning. Ook kinderen die op 3-jarige leeftijd al naar een kinderopvang gingen, scoren hoger.

Volgens staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs, VVD) wijst het onderzoek vooral op het belang van ‘een stevig fundament’ voor jonge kinderen. „Elk kind is erbij gebaat om op jonge leeftijd in aanraking te komen met taal, letters en cijfers. Daarom is het belangrijk dat kinderen thuis en op de opvang veel worden voorgelezen. Dat kan echt het verschil maken.”

Tielen wil zich er ook voor inzetten ‘dat álle kinderen bij een school zijn aangemeld als ze 4 jaar zijn’. In Nederland geldt de leerplicht vanaf de eerste schooldag van de maand na je 5de verjaardag, maar een kind mag met 4 jaar al naar school. In 2025 kondigde toenmalig staatssecretaris Mariëlle Paul aan te onderzoeken de leerplicht zelf te verlagen naar 4 jaar, maar dat kon destijds op veel kritiek rekenen.
https://www.ad.nl/politie(...)ist-beter~a6d5df957/

het is schrikwekkend hoe hard zowel het onderwijs als de opvoeding in nederland achteruitgaan. minder voorlezen, meer schermtijd, drukke gezinsschema's, tekort aan discipline, lerarentekort, dalende basisvaardigheden in het algemeen, verschuiving van kerntaken (ik lees zoveel klachten van leraren in zowel nederland als engeland dat zij steeds meer en meer werk moeten doen die de ouders eigenlijk moeten doen), onvoldoende vroege signalering, etc
pi_220790279
Ik weet nog wel dat mijn juffrouw altijd zei dat ik goed moest opletten "Omdat ik later niet elke dag met een rekenmachine in m'n broekzak rondloop". 3x raden wat ik nu doe
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:03:27 #3
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_220790307
Inb4.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_220790347
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220790366
Reken er gewoon niet op
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:12:04 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220790385
Betaal ergens cash iets voor, pak 'm beet, ¤9,35 en leg dan ¤10,50 op de toonbank.
Complete paniek bij degene die moet afrekenen…
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:25:32 #7
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_220790471
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:03 schreef Bargehassus het volgende:
Inb4.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is natuurlijk een grote diversiteit aan onderwijsniveaus in de wereld en ook die diversiteit haal je binnen in een klas.
_O-
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_220790509
Luister altijd studio Brussel en dit nieuwsbericht kwam daar ook voorbij maar dan over Belgische kinderen.

We gaan de goede kant op met z'n allen...
^ To je nesmysl ^
pi_220790524
Tsja, aan de ene kant is er al decennia een structureel lerarentekort, aan de andere kant krijgt het onderwijs wel steeds meer maatschappelijke problemen naar zich toegeworpen. 1 en 1 is dan al snel 3, natuurlijk.
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:46:27 #10
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220790595
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:12 schreef MadMaster het volgende:
Betaal ergens cash iets voor, pak 'm beet, ¤9,35 en leg dan ¤10,50 op de toonbank.
Complete paniek bij degene die moet afrekenen…
Die ervaring had ik gisteren nog. Betaalde met 50¤ en legde er kleingeld bij zodat ik alleen papiergeld terug zou krijgen. Grote schrikogen en verwilderde blik bij de jonge meid achter de kassa. Voelde me net een schooljuf toen ik het haar uitlegde. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:49:11 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220790609
Lijkt me logisch, het aantal lesuren is niet gestegen maar het aantal (onzin)onderwerpen wel.

Ze leren een kind nog net niet hoe die zijn kont moet afvegen, maar voor de rest worden steeds meer opvoedkundige taken bij school over de schutting gegooid.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 14 mei 2026 @ 13:52:50 #12
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220790631
Vroeger kon je zo'n jong nog 's effe voor bier en shag naar de kampwinkel of de snackbar sturen. Dan leerden ze al jong met geld omgaan. Maarja..... dat mag allemaal niet meer
pi_220790654
Misschien ligt (een deel van) de oorzaak bij internet, gamen en telefoons, die bijdragen aan slechtere rekenprestaties.
pi_220790703
“Nederlandse” kinderen.
pi_220790732
Iedereen moet tegenwoordig ook vooral een winnaar zijn, waarbij het niveau wordt aangepast om het aantal "winnaars" te vergroten i.p.v. dat er nu eenmaal altijd kinderen zijn die het niveau niet aankunnen. Dat zie je overigens niet alleen in het basisonderwijs, maar op alle opleidingsniveaus.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220791059
Dit komt door massa immigratie
  donderdag 14 mei 2026 @ 14:57:17 #17
483584 incel
they/them
pi_220791062
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 14:05 schreef Kottnauer het volgende:
“Nederlandse” kinderen.
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 14:56 schreef alternatif het volgende:
Dit komt door massa immigratie
Hallo stormfront
pi_220791085
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook qua Nederlanders gaat het hard achteruit hoor. Social media helpt ook niet mee vrees ik.
  donderdag 14 mei 2026 @ 16:55:24 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220792117
Social media, overal apps voor, luiheid wordt gestimuleerd. Of het nou rekenen is, lezen, klok kijken, kaart lezen of fietsen.
pi_220792628
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 15:02 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ook qua Nederlanders gaat het hard achteruit hoor. Social media helpt ook niet mee vrees ik.
Klopt, maar ook op deze leeftijd al?

Kinderen leren van de leraar, van de lestof, van de familie en van elkaar. Dat beinvloedt allemaal het onderwijsniveau. Bij onze overheid mogen ze graag doen alsof het alleen om de school gaat en die is Nederlands, maar dat is niet zo. Als je met 10 Syrische kinderen in de klas zit gaat het niveau ergens tussen het oude Nederllandse niveau en het Syrische onderwijsniveau uitkomen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')