abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220803289
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:56 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wel een cultuur waar mensen ook onderwijs krijgen in zelfmoord hoe schandalig dat is. Een cultuur waar ik in iedergeval gelukkig nooit ben geboren. In mijn beleving had of heb je nog steeds de keuze hier in her westen. Niet iedereen heeft namelijk de kwaliteiten om op die wijze te presteren. Met wat geduld en begeleiding kunnen hier nog gelukkig kinderen die niet zo slim zijn uiteindelijk zelfstandig prima op hun manier functioneren.
Je moet het denk ik zelf meegemaakt hebben. Mijn kinderen hebben het beter naar hun zin in Korea dan in Australië. In Australië was er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht en waardering voor sport. Alleen zinvol voor de top 0.01% die het tot professional schopt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220803309
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:59 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Goede begeleiding laat ook vaak te wensen over als ik de vele verhalen die ik heb gelezen mag geloven.
Heb 3 dochters en alle 3 een verschillend niveau en karakter. Daar heb ik veel van geleerd kan ik je vertellen. De jongste is 30 en alle drie op hun manier kunnen ze de broek ophouden. En dat is wat mij betreft de kern wat ze ook verder doen.
pi_220803324
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je moet het denk ik zelf meegemaakt hebben. Mijn kinderen hebben het beter naar hun zin in Korea dan in Australië. In Australië was er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht en waardering voor sport. Alleen zinvol voor de top 0.01% die het tot professional schopt.
Oke, maar net als met Japan heb ik al een zeer slecht voorgevoel. Wat ik er zo van zie en lees dan zou dit niets voor mij zijn. Misschien onterecht en heb je gelijk dat mijn onderbuik mbt die cultuur onterecht is.
pi_220803356
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:58 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Vaak worden kinderen die 'buiten de lijntjes kleuren' juist zo effectief mogelijk op het rechte pad gezet. Als er al geen label op geplakt is (adhd, iets in het autismespectrum, hoogbegaafd of wat anders), want ja, afwijkend van de rest. :{
100%, en ergens kan ik dat ook wel begrijpen. We willen allemaal normaal zijn en ouders willen dat hun kinderen normaal opgroeien.

Als werkgever heb ik behoefte aan twee types mensen:
1) iemand die binnen de lijntjes kleurt en zelfstandig problemen oplost.
2) iemand die buiten de lijntjes kleurt en nieuwe/gekke ideeën heeft.

Onze universiteiten zijn erop gericht om types van de eerste categorie af te leveren. Prima. Maar de tweede categorie verzuipt onderweg.

Jaren geleden waren we op zoek naar een C++ programmeur. Dat was iedere keer een drama, totdat ik op een feestje iemand tegenkwam die goed kon programmeren. Maar hij had zelfs z’n middelbare school niet afgemaakt. Veel mot met HR gehad om m een contract te geven. Binnen een paar dagen had hij een probleem opgelost wat ons jaren had dwarsgezeten.

Dit zijn de movers en shakers die op basis van passie en doorzettingsvermogen ergens komen. Musk, Jobs, Zuckerberg, Bezos, Gates: ze zien iets wat niemand anders inziet, springen er op in en veranderen de wereld.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220803369
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:07 schreef Cherni het volgende:

[..]
Oke, maar net als met Japan heb ik al een zeer slecht voorgevoel. Wat ik er zo van zie en lees dan zou dit niets voor mij zijn. Misschien onterecht en heb je gelijk dat mijn onderbuik mbt die cultuur onterecht is.
Nee, ik denk dat je wel een punt hebt. Maar bepaalde types gedijen beter in zo’n systeem. Onze koters gaan naar een klein religieus Koreaans schooltje waar er veel persoonlijke aandacht is voor ieder kind. Dat is niet zo op iedere Koreaanse school.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 15 mei 2026 @ 18:32:54 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220803470
Als ze 5 zijn kun je dit nauwelijks aan het onderwijs wijten. Of aan de ouders. Dan zijn de inherente rekencapaciteiten gewoon laag van die kleuters.
The End Times are wild
  vrijdag 15 mei 2026 @ 18:38:04 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220803492
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je moet het denk ik zelf meegemaakt hebben. Mijn kinderen hebben het beter naar hun zin in Korea dan in Australië. In Australië was er bijvoorbeeld onevenredig veel aandacht en waardering voor sport. Alleen zinvol voor de top 0.01% die het tot professional schopt.
Nee, voor iedereen is het toch relevant om fysiek bezig te zijn, niet alleen voor topsporters.

Ik vind dat eindeloze leren uit boekjes overrated. Als je ziet welke vaardigheden je in het leven nodig hebt dan komen vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, meerdere talen, etc helemaal niet zo hoog.

Weten wat gezond leven is (sport), sociale vaardigheden, artistieke en creatieve vaardigheden etc. Allemaal erg belangrijk.
The End Times are wild
pi_220803499
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
100%, en ergens kan ik dat ook wel begrijpen. We willen allemaal normaal zijn en ouders willen dat hun kinderen normaal opgroeien.

Als werkgever heb ik behoefte aan twee types mensen:
1) iemand die binnen de lijntjes kleurt en zelfstandig problemen oplost.
2) iemand die buiten de lijntjes kleurt en nieuwe/gekke ideeën heeft.

Onze universiteiten zijn erop gericht om types van de eerste categorie af te leveren. Prima. Maar de tweede categorie verzuipt onderweg.

Jaren geleden waren we op zoek naar een C++ programmeur. Dat was iedere keer een drama, totdat ik op een feestje iemand tegenkwam die goed kon programmeren. Maar hij had zelfs z’n middelbare school niet afgemaakt. Veel mot met HR gehad om m een contract te geven. Binnen een paar dagen had hij een probleem opgelost wat ons jaren had dwarsgezeten.

Dit zijn de movers en shakers die op basis van passie en doorzettingsvermogen ergens komen. Musk, Jobs, Zuckerberg, Bezos, Gates: ze zien iets wat niemand anders inziet, springen er op in en veranderen de wereld.
Wat ik mbt levenservaring wel kan zeggen is dat kinderen ook kind moeten en mogen zijn. Dat ik nu nog geweldig in mijn vel zit ondanks slechte gezondheid komt vanwege mijn geweldige vrije jeugd en kan daar op terug kijken en geeft mij nog energie ook. Heel bizar. En dat terwijl ik in mijn jeugd genoeg fouten maakte en mbt studie vrij lui was.

Ik kan over het huidige onderwijs geen goed oordeel geven. Maar het vroeger was het beter geloof ik niet in. Het onderwijs lts/mts/hts was prima. Zeker een lts die compleet onderschat werd destijds mbt mavo/havo etc. lts/mts beste onderwijs dat ik heb gehad. hts was minder ivm zware theroretische diepgang waar je in de praktijk niet mee te maken krijgt of het moet uiteindelijk je specialisme worden.

Maar 5 jaar dan moet je toch vrij kunnen opgroeien zonder prestatie druk. Zelfs je hele prille jeugd waarbij ouders wel de juiste begeleiding moeten geven.
pi_220803573
Doordat onze kinderen Koreaans (en een beetje Nederlands) opgroeien, heb ik de Koreaanse cultuur leren waarderen.

Zo was ik zelf nooit ergens echt goed in. Mijn ouders lieten ons vrij, en dat had ook heel erg fout af kunnen lopen. Doordat ik nergens goed in was, had ik weinig zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is de motor achter je ontwikkeling.

Ik zie nu in dat “talent” gestimuleerd kan worden door veel te oefenen. Ja, kinderen kunnen van vrijheid profiteren, maar als dat tot TikTok en gamen leidt, waarschijnlijk niet.

Er is misschien een gulden middenweg. Een Canadese collega had het ooit over free range children. Je wil kinderen genoeg vrijheid geven om dingen zelf uit te vogelen (mijn jeugd). Maar ook genoeg vaardigheden om dat effectief te doen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220803596
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:59 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Goede begeleiding laat ook vaak te wensen over als ik de vele verhalen die ik heb gelezen mag geloven.
De begeleiding is ook een onderdeel van de ouders. Accepeteren dat je kind geen Messi of Musk is. En zelfs een kind dat niet kan kloklezen op 8 jarige leeftijd heeft zonder druk en juiste begeleiding door ouders uiteindelijk grote kansen. Dat heeft mij ook heel wat moeite gekost bij de jongste. Maar ik heb daar energie in gestoken van een ongekende orde zodat ze uiteindelijk zelfstandig kan leven en werk in de metaal geweldig vind. Dan is wat mij betreft de missie als ouder geslaagd. Overigens heeft zij zich uiteindelijk op een geweldige manier ontwikkeld en gek genoeg heb ik daar nog diepgaande gesprekken mee. Dit terwijl de oudste op een heel ander level zat niet vooruit te branden is anders dan haar eigen carriere waar alles voor moet wijken. Een D66 bitch zeg ik dan met een lach.
pi_220803769
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:53 schreef Lyrebird het volgende:
Doordat onze kinderen Koreaans (en een beetje Nederlands) opgroeien, heb ik de Koreaanse cultuur leren waarderen.

Zo was ik zelf nooit ergens echt goed in. Mijn ouders lieten ons vrij, en dat had ook heel erg fout af kunnen lopen. Doordat ik nergens goed in was, had ik weinig zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is de motor achter je ontwikkeling.

Ik zie nu in dat “talent” gestimuleerd kan worden door veel te oefenen. Ja, kinderen kunnen van vrijheid profiteren, maar als dat tot TikTok en gamen leidt, waarschijnlijk niet.

Er is misschien een gulden middenweg. Een Canadese collega had het ooit over free range children. Je wil kinderen genoeg vrijheid geven om dingen zelf uit te vogelen (mijn jeugd). Maar ook genoeg vaardigheden om dat effectief te doen.
Dat talent moet je wel zien als ouder en accepteren. Als een kind ontzettend graag muziek speelt moet je daar zonder druk ook de ruimte geven.

Dat is met tekenen idem. Eigenlijk alles. Zelf tekende ik graag en sleutelde aan bromfietsen, haalde alles uit elkander waar mijn ouders niet blij mee waren. Zeker mijn moeder niet, die vond dat ik naar de mavo/havo moest gaan want mijn zus tja dat was het rolmodel in huis. Dit terwijl ik naar de lts wilde gaan.

Nu was ik vrij koppig en na een half jaar mavo/havo werd ik door mijn geweldige prestatie met punten niet hoger dan een vier van school geschopt. Totaal geen zin in dat type onderwijs op wiskunde, gym en handarbeid na. Tja wat moest ik met A den Doolaard en de bruiloft der zeven ziguners als 12 jarige. Ik was meer bezig hoe ik bromfietsen opvoerde etc etc.

Uiteinlijk toch naar de lts maar wel met de afspraak met mijn vader daar wel het hoogste niveau te nemen en inzet te tonen. Dat onderwijs heeft mij destijds geholpen. Eindelijk geen Frans, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Biologie, Zangles en het taalonderwijs mbt Nederlands ook zeer beperkt en weinig huiswerk. Dat was voor mij als 12-13 jarige belangrijk. Op 16-18 jarige leeftijd kwam het besef dat ik moest stapelen.
pi_220803841
Dit is misschien ook wat ik bedoel met de gebreken van dat Pruisische onderwijsmodel: luisteren naar een pratend hoofd om abstracte lesstof te leren is niet iedereen gegeven. Onderwijs zou meer op maat gegeven moeten worden. Als je meer affiniteit met de praktijk hebt, omarm die kracht dan en zie dat niet als een zwakte. Maar gebruik de voldoening die je uit dat werk haalt om jezelf bij te spijkeren op abstract theoretisch niveau.

Dat is niet aan de studenten, maar aan de scholen.

Dat gezegd hebbende… 50% van de studenten die wij onder onze hoede hebben, horen niet thuis op een universiteit. Ze hebben het talent en de passie niet om het vak voldoende onder de knie te krijgen.

Ik doe wel eens open dagen of ga bij middelbare scholen op bezoek en het is schrikbarend om te horen hoe veel kinderen niet weten wat ze willen. Hoe kan dat? Ik denk omdat ze niet langer aan brommers sleutelen, maar vooral consumenten zijn geworden: gamen en TikTok.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220804705
Het YouTube channel RCTestflight is trouwens wel een aanrader. Daniel Riley is een autodidact die al vanaf jonge leeftijd met radiobestuurbare vliegtuigen, auto’s en boten bezig is. Zijn kanaal heeft video’s vanaf zijn jeugd.

Dit is iemand met passie voor techniek, die ws vanwege zijn ADHD het niet ver heeft geschopt op school. Maar hij doet nu experimenten die niet zouden misstaan in een PhD programma. Ik zit vaak met bewondering naar z’n werk te kijken, maar het gaat niet over rozen.

Er is een aflevering (over het maken van een boot, de Boston whaler?), waarbij hij de ene fout na de andere maakt, en in vertwijfeling roept waar hij in GHN mee bezig is - iets waar hij wel vaker over twijfelt in de keuzes die hij maakt. Erg herkenbaar.

Ik zie veel jongens/mannen worstelen. ADHD/ASS - we moeten ons allemaal in een keurslijf persen, maar daar zijn we niet voor gebouwd. Een beetje meer begrip en een beetje meer flexibiliteit van verschillende kanten, met name van de scholen, zou zo’n verschil kunnen maken.

Alhoewel - er werkt nu iemand in mijn lab met Asperger’s en dat begint echt te irriteren. Dat ik naar school ben gegaan om techniek te studeren, en niet personeelszaken, zal er ook wel iets mee te maken hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 15-05-2026 21:16:29 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220804862
Interessant leesvoer over ons onderwijs, en de teruglopende resultaten: https://ioplus.nl/nl/post(...)onderwijs-deugt-niet

Of als je meer tijd hebt, luister de podcast :Y

Voor iedereen die denkt dat het aan de scholen in achterstandswijken ligt, dat is volgens de OESO niet zo:

quote:
Opmerkelijk: Schleicher zegt dat die extreme verschillen niet primair voortkomen uit de sociaal-economische achtergrond van de leerlingen, zoals vaak wordt gedacht. “Dat is niet het verhaal in Nederland,” stelt hij. Zijn hypothese is ongemakkelijker: de lat ligt simpelweg lager en het systeem corrigeert onvoldoende wanneer scholen onderpresteren.
In september komt geloof ik de nieuwe versie van het OESO-rapport uit. Dat wordt teleurstellend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')