abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220797867
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:40 schreef matspontius het volgende:
Goh, hoe zou dat nou toch komen?
Digitalisering en opvoeding.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 07:44:01 #27
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220797875
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:41 schreef bianconeri het volgende:
Had het er toevallig gister (eergister?) met een collega over.
Ik heb zelf nog leren hoofdrekenen en toen net de calculators in de klas kwamen gebruikte ik die niet op de meer ingewikkelde berekeningen met wiskunde na dan.

Ben daar ook wel blij mee, dat ik het uberhaupt geleerd heb en mijzelf het aangeleerd heb om te doen.
Ik doe en kan het nog steeds.

Ik denk dat een combinatie van modernisering en opvoeding de reden hiervan zijn.
Mensen lezen niet meer, ouders niet aan hun kinderen en kinderen gaan er ook niet aan beginnen.
Ouders geven een kind maar gewoon een tablet en red je maar. De kinderen lezen dus niets en horen alles alleen maar.

Zelfde met rekenen. Zeker de afgelopen jaren is AI opgekomen, maar daarvoor al rekenmachines.
Mensen die bij 1+1 nog de rekenmachine er maar bij pakken.
Kinderen van vijf werken niet met AI en een rekenmachine.

Dus het heeft een andere oorzaak, en voor de hand ligt de opvoeding en wat ze op een dag doen en leren.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 15 mei 2026 @ 07:59:37 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220797957
Ik vraag me af wat voor enorm groot iets 5-6 jaar geleden gaande was wat hier een verklaring voor kan zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220797958
Twee jaar geleden al NWS / Lezen, rekenen en taal na 20 jaar op de schop: 'Moeten het tij keren'
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:46 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Die ervaring had ik gisteren nog. Betaalde met 50¤ en legde er kleingeld bij zodat ik alleen papiergeld terug zou krijgen. Grote schrikogen en verwilderde blik bij de jonge meid achter de kassa. Voelde me net een schooljuf toen ik het haar uitlegde. :D
Misschien schrok ze dat ze een fooi kreeg.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 08:05:43 #30
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220797988
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef CarbonC het volgende:
Massa-immigratie en de hele dag op een telefoon/tablet/voor de tv is niet uniek voor Nederland: waarom zijn onze 5-jarigen dan zo ondermaats?
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.

quote:
Naast Nederland deden ook leerlingen uit Azerbeidzjan (regio’s Baku en Sumgait), België (Vlaanderen), Brazilië (regio’s Ceará, Pará en São Paulo), Engeland, Malta, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Korea
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
pi_220798012
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef CarbonC het volgende:
Massa-immigratie en de hele dag op een telefoon/tablet/voor de tv is niet uniek voor Nederland: waarom zijn onze 5-jarigen dan zo ondermaats?
Massa immigratie is er niet. Dus dat kan sws al niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:44 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Kinderen van vijf werken niet met AI en een rekenmachine.

Dus het heeft een andere oorzaak, en voor de hand ligt de opvoeding en wat ze op een dag doen en leren.
Wel al met digitalisering.
pi_220798069
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 08:05 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.
[..]
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
Ik heb die cijfers even bekeken maar die zijn toch wel vrij matig voor Nederland.
pi_220798140
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:41 schreef bianconeri het volgende:
Had het er toevallig gister (eergister?) met een collega over.
Ik heb zelf nog leren hoofdrekenen en toen net de calculators in de klas kwamen gebruikte ik die niet op de meer ingewikkelde berekeningen met wiskunde na dan.

Ben daar ook wel blij mee, dat ik het uberhaupt geleerd heb en mijzelf het aangeleerd heb om te doen.
Ik doe en kan het nog steeds.

Ik denk dat een combinatie van modernisering en opvoeding de reden hiervan zijn.
Mensen lezen niet meer, ouders niet aan hun kinderen en kinderen gaan er ook niet aan beginnen.
Ouders geven een kind maar gewoon een tablet en red je maar. De kinderen lezen dus niets en horen alles alleen maar.

Zelfde met rekenen. Zeker de afgelopen jaren is AI opgekomen, maar daarvoor al rekenmachines.
Mensen die bij 1+1 nog de rekenmachine er maar bij pakken.
Een rekenmachine heb je eigenlijk helemaal nooit nodig. Geen enkele wiskundige gebruikt een rekenmachine.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220798245
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 08:34 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Een rekenmachine heb je eigenlijk helemaal nooit nodig. Geen enkele wiskundige gebruikt een rekenmachine.
Ik ben alleen geen wiskundige lol.
En in de tienerjaren had je gewoon heel veel formules en grafieken en weet ik wat allemaal je moest berekenen.
Die grafische rekenmachines waren gewoon super.

Kan je die grafieken en formules uit het hoofd uitrekenen? Sure, kon ik wellicht toen ook tot een bepaalde mate.
Maar nee ben geen wiskundige.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:11:06 #35
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220798325
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 04:50 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik heb dat in de supermarkt met sommige groentes en fruit, meisje aan de kassa gaat mij dan vragen wat het is als ik bleekselderij of een mango neerleg
Daarom al vroeg meenemen in het eten maken. Ook zoiets belangrijks in het leven. Lijkt allemaal zo triviaal.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220798446
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:59 schreef incel het volgende:
Ik weet nog wel dat mijn juffrouw altijd zei dat ik goed moest opletten "Omdat ik later niet elke dag met een rekenmachine in m'n broekzak rondloop". 3x raden wat ik nu doe
Pallets stapelen?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:24:10 #37
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220798551
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 08:05 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Vrij kleine deelname. Daarnaast zijn de verschillen tussen deelnemende landen helemaal niet zo dramatisch als wordt geschetst in de persberichten.
[..]
https://www.oecd.org/cont(...)6d20/02bf8efe-en.pdf
Enkel Korea springt er heel erg tussenuit en Brazilië qua rekenen in negatieve zin. Ook wel logisch dat Korea beter scoort aangezien het daar vrijwel enkel om gezinnen met 1 kind gaat (zie geboortecijfer), waardoor er meer aandacht is veel het enige kind is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:41:00 #38
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220798789
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daarom al vroeg meenemen in het eten maken. Ook zoiets belangrijks in het leven. Lijkt allemaal zo triviaal.
Dit, maar het klinkt zo gemakkelijk. De uitvoering is 2026 is moeilijk voor velen.
pi_220798821
We hebben een juffenprobleem
pi_220798841
Hou ze dom, dan zijn ze later makkelijker beinvloedbaar (one way or the other). Zeer slechte ontwikkeling.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_220798887
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 06:57 schreef Eightyone het volgende:
"Chat, weet jij deze som?"
"rock, is this true?" :P
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:48:05 #42
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220798903
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:43 schreef Since2003 het volgende:
We hebben een juffenprobleem
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.
Het probleem zit juist niet bij de juffen, maar in de thuissituatie.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:52:41 #43
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220798994
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:48 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Nee, want deze kinderen komen juist met een achterstand aan op school.
Het probleem zit juist niet bij de juffen, maar in de thuissituatie.
Het probleem is dat we het onderzoek niet doorlezen.

Er is helemaal geen probleem en enkel Korea springt er bovenuit.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:53:02 #44
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220798998
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:56 schreef AFA2022 het volgende:
Misschien ligt (een deel van) de oorzaak bij internet, gamen en telefoons, die bijdragen aan slechtere rekenprestaties.
Ik denk dat de oorzaak bij de ouders ligt. Die verzaken begeleiding te geven.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:57:09 #45
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220799081
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het probleem is dat we het onderzoek niet doorlezen.

Er is helemaal geen probleem en enkel Korea springt er bovenuit.
Wanneer ben jij voor de laatste keer in groep 1/2 geweest? Of heb je meer dan drie vijfjarigen tegelijkertijd thuis gehad?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:57:44 #46
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220799093
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:57 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Wanneer ben jij voor de laatste keer in groep 1/2 geweest? Of heb je meer dan drie vijfjarigen tegelijkertijd thuis gehad?
Gisteren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:58:22 #47
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220799107
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Gisteren.
Toen waren de scholen dicht…
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:58:37 #48
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220799114
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:58 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Toen waren de scholen dicht…
Hier niet.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220799406
quote:
Regelmatig voorlezen
Nederlandse kinderen lijken dus met een 1-0 achterstand te beginnen, nog voordat hun schoolcarrière echt van start is. Hoe kan het beter? Onderzoekers zien in ieder geval dat regelmatig voorlezen - vijf keer per week - een sterk verband heeft met betere vaardigheden in geletterdheid, gecijferdheid en emotieherkenning. Ook kinderen die op 3-jarige leeftijd al naar een kinderopvang gingen, scoren hoger.
Misschien leef ik wel in een ontzettende bubbel, maar is het in andere families dan niet normaal om elke avond voor het slapen gaan voor te lezen? Dat hebben mijn ouders altijd bij mij gedaan en dat doe ik ook altijd bij mijn kinderen. Dat hoort toch gewoon bij het ritueel van naar bed gaan? Tanden poetsen, voorlezen, slapen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:24:43 #50
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220799469
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 07:38 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat heeft dat nou weer met dit onderwerp te maken :') :')
Meer dan jij denkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')