SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
v
Och het is ook een keer een dag boven de 15 graden hoor.quote:Op zondag 10 mei 2026 12:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wind? Koud? In de zon schroeit je huid er bijna af hier
Komende week veel te koud iig. Niet de bedoeling. M'n tuin wil warmtequote:Op zondag 10 mei 2026 14:53 schreef 12Beaufort het volgende:
Tot nu toe is mei iets aan de koude kant. En er komen nog een aantal koudere dagen aan. Gaat mei te koud worden, of gaat het einde van de maand de boel nog opwarmen?
[ afbeelding ]
Ben benieuwd. De lange termijn kaarten laten het eind mei wel warmer worden maar niet heel extreem ofzo.quote:Op zondag 10 mei 2026 16:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
Denk dat het aan het einde wel gaat opwarmen waardoor we mogelijk tot normaal tot iets erboven uitkomen
Van mij mag het beste een koele maand mei (en opvolgend worden).quote:Op zondag 10 mei 2026 17:21 schreef minthy het volgende:
Één keer raden wie er vakantie hebben komende week![]()
Achja, genoeg te doen in en om huis. Dan werken we ons maar warm
De koele maanden liggen net achter ons. Mag wel wat warmerquote:Op zondag 10 mei 2026 21:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Van mij mag het beste een koele maand mei (en opvolgend worden).
Nou die vervelende wind mag wel eens een keer een weekje wat minder doen, tot nu toe hebben we hier best veel wind gehad ook vandaag weerquote:Op zondag 10 mei 2026 21:42 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De koele maanden liggen net achter ons. Mag wel wat warmer
Vanmiddag zelfs een stevige noordenwind. Hele week vies koud met buien. Sneu weer. April was duidelijk beterquote:Op maandag 11 mei 2026 00:09 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Nou die vervelende wind mag wel eens een keer een weekje wat minder doen, tot nu toe hebben we hier best veel wind gehad ook vandaag weerja en met die noordoost hoek is dat best nog wel fris.
Vanavond hard tot stormachtig in het noorden met zware windstoten.quote:Op maandag 11 mei 2026 07:55 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Vanmiddag zelfs een stevige noordenwind. Hele week vies koud met buien. Sneu weer. April was duidelijk beter
Team kou en herfst weer blij
Ja het weer wordt er niet beter op inderdaad.quote:Op maandag 11 mei 2026 07:55 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Vanmiddag zelfs een stevige noordenwind. Hele week vies koud met buien. Sneu weer. April was duidelijk beter
Team kou en herfst weer blij
Ik zie hier in de stad zelden bomen om gaan, beetje jammer gezien sommige best wel om gaanquote:Op maandag 11 mei 2026 09:24 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Vanavond hard tot stormachtig in het noorden met zware windstoten.
En veel bomen zijn al behoorlijk groen, dus vangen veel wind.
In 2013 lagen ze hier massaal om. Geknapt als luciferhoutjes. Maar goed toen stond hier even windkracht 11 met windstoten boven de 130. Die storm zal ik nooit vergeten.quote:Op maandag 11 mei 2026 09:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja het weer wordt er niet beter op inderdaad.
[..]
Ik zie hier in de stad zelden bomen om gaan, beetje jammer gezien sommige best wel om gaan
Nah, vrij weinig zon en sowieso veel te koud. Maar 11/12 graden. M'n groenten willen warmte, dus mag zeker wel graad of 8 bij.quote:Op maandag 11 mei 2026 12:00 schreef Geschiedkundige het volgende:
Niks mis mee buiten. Droog, prima temperatuurtje. Af en toe wat zon.
Vind het prima zo. Af en toe een dag (of paar dagen) als vandaag, andere dagen weer warm en zonnig. Die bloedhitte komt later nog wel.quote:Op maandag 11 mei 2026 12:31 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nah, vrij weinig zon en sowieso veel te koud. Maar 11/12 graden. M'n groenten willen warmte, dus mag zeker wel graad of 8 bij.
Geen chill buiten zit weer ofzo
Voegt toch weinig toe. April was mooi stabiel zonnig en aangenaam. Een bui was welkom en is gevallen. M'n tuin heeft hier ook geen baat bijquote:Op maandag 11 mei 2026 12:38 schreef Twieki het volgende:
[..]
Vind het prima zo. Af en toe een dag (of paar dagen) als vandaag, andere dagen weer warm en zonnig. Die bloedhitte komt later nog wel.
Hier een week of 3/4 kurkdroog. Dus laat maar flink regenen.quote:Op maandag 11 mei 2026 12:55 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Voegt toch weinig toe. April was mooi stabiel zonnig en aangenaam. Een bui was welkom en is gevallen. M'n tuin heeft hier ook geen baat bij
Heb hier alweer een millimeter of 40 opgevangen, dus kan wel ff vooruit. Maar een bui is ook niet erg. Het moet wel warmer worden. Pas vanaf maandag weer enigszins acceptabel aangename temperaturenquote:Op maandag 11 mei 2026 13:01 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hier een week of 3/4 kurkdroog. Dus laat maar flink regenen.
Zaterdag hier 16. Best oke.quote:Op maandag 11 mei 2026 13:02 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Heb hier alweer een millimeter of 40 opgevangen, dus kan wel ff vooruit. Maar een bui is ook niet erg. Het moet wel warmer worden. Pas vanaf maandag weer enigszins acceptabel aangename temperaturen
Hier nu sinds dat bericht van me constant zon, best lekker nu.quote:Op maandag 11 mei 2026 12:31 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nah, vrij weinig zon en sowieso veel te koud. Maar 11/12 graden. M'n groenten willen warmte, dus mag zeker wel graad of 8 bij.
Geen chill buiten zit weer ofzo
KF is onderweg. Veluwe inmiddels regen + windquote:Op maandag 11 mei 2026 13:16 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hier nu sinds dat bericht van me constant zon, best lekker nu.
Planten willen meer warmte, maar dan hebben ze maar pech. In de kas warmt het nu wel vlot op met de zon erop.
Precies wat we hier willen en nodig hebbenquote:
Spreek voor jezelf.quote:Op maandag 11 mei 2026 13:36 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Precies wat we hier willen en nodig hebben
Waarom wens je mij dan sterkte? 🤷🏻♂️quote:Op maandag 11 mei 2026 14:24 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Voorlopig nog niet nodig zie ik aan de pluim
Intense hittequote:Op maandag 11 mei 2026 14:28 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Waarom wens je mij dan sterkte? 🤷🏻♂️
Dat zou eerder nodig zijn als ik met jullie pluim had moeten dealen.
Hier droog gebleven met kortstondig donkere wolken. Nu weer regelmatig zonnetje.quote:Op maandag 11 mei 2026 13:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
KF is onderweg. Veluwe inmiddels regen + wind
Veel te koud en te harde noordenwind. Prima dagje voor in maart of novemberquote:Op maandag 11 mei 2026 16:58 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hier droog gebleven met kortstondig donkere wolken. Nu weer regelmatig zonnetje.
Prima dagje hoor
Wind valt hier best mee. Gemiddeld windkracht 3 vandaag. Amper wind boven de 40 km/u gemeten, meestal pak lager (20-30).quote:Op maandag 11 mei 2026 17:04 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Veel te koud en te harde noordenwind. Prima dagje voor in maart of november
Tsja, in Limburg is 't prima qua wind. Hier in Lelystad heb je toch wel wat last van de Noordwestenwind zo dicht bij het Markermeer / IJsselmeer. Texel en het noorden van Groningen en Friesland hebben al een windkracht 6 á 7 te pakken.quote:Op maandag 11 mei 2026 17:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wind valt hier best mee. Gemiddeld windkracht 3 vandaag. Amper wind boven de 40 km/u gemeten, meestal pak lager (20-30).
Windkracht 7, dat overleven wij in Limburg helemaal nietquote:Op maandag 11 mei 2026 17:49 schreef Twieki het volgende:
[..]
Tsja, in Limburg is 't prima qua wind. Hier in Lelystad heb je toch wel wat last van de Noordwestenwind zo dicht bij het Markermeer / IJsselmeer. Texel en het noorden van Groningen en Friesland hebben al een windkracht 6 á 7 te pakken.
Mei-maanden hebben ons wel vaker verrast met een eindsprint na een matige periode.quote:Op zondag 10 mei 2026 16:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
Denk dat het aan het einde wel gaat opwarmen waardoor we mogelijk tot normaal tot iets erboven uitkomen
Hier en op de Veluwe ook een aanwezige 4. En meer dan frisjes. Check:quote:Op maandag 11 mei 2026 18:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Windkracht 7, dat overleven wij in Limburg helemaal niet
quote:Op maandag 11 mei 2026 20:16 schreef 12Beaufort het volgende:
Voor het gevoel is het goed koud hier![]()
[ afbeelding ]
Wel, ik moet er steeds mee dealen. Het waait hier nogal.quote:Op maandag 11 mei 2026 18:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Windkracht 7, dat overleven wij in Limburg helemaal niet
Voelt aan als eind november. 18-20 zou de ondergrens moeten zijn nuquote:Op maandag 11 mei 2026 20:16 schreef 12Beaufort het volgende:
[ afbeelding ]
Vond het de hele dag zo erg fris, mooi mijn winterjas weer gehad op de fiets brrr.quote:Op maandag 11 mei 2026 20:16 schreef 12Beaufort het volgende:
[ afbeelding ]
Sowieso...wind uit deze hoek is altijd koud. Je zal dit de hele zomer maar hebbenquote:Op maandag 11 mei 2026 21:02 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Voelt aan als eind november. 18-20 zou de ondergrens moeten zijn nu
Maar dit hebben we in mei wel vaker. Blijft Nederland met z'n wisselvallige zee klimaat
Ik liep ff zonder jas buiten, maar viel tegenquote:Op maandag 11 mei 2026 22:34 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Vond het de hele dag zo erg fris, mooi mijn winterjas weer gehad op de fiets brrr.
Mij niet gezienquote:Op maandag 11 mei 2026 22:37 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ik liep ff zonder jas buiten, maar viel tegen
Dit de hele zomer. Poh, dat zou sneu zijn. Dan sla je de zomer dus eigenlijk gewoon overquote:Op maandag 11 mei 2026 22:36 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Sowieso...wind uit deze hoek is altijd koud. Je zal dit de hele zomer maar hebben
Dan heb je een soort Ijsland of Faroer eilanden zomer. -edit haha Invictus gaf zelf ook al nu net dat voorbeeld lol-quote:Op dinsdag 12 mei 2026 07:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit de hele zomer. Poh, dat zou sneu zijn. Dan sla je de zomer dus eigenlijk gewoon over. Dit zou je in de winter eens moeten hebben, maar in de lente en zomer zou wind uit W/NW/N en misschien NO gewoon verboden moeten zijn
Faroer kent geen zomers. Gewoon een verlengstuk van de herfst.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 08:51 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dan heb je een soort Ijsland of Faroer eilanden zomer. -edit haha Invictus gaf zelf ook al nu net dat voorbeeld lol-
Dan kan men wel zeggen van huuu hier in Spanje is het een hel met 40 graden in de zomer dus liever dan een Faroer Eilanden zomer want op kou kan je je tenminste kleden huuuu...
Sja, zolang je huis erop ingericht is, is dat net zo goed te "managen" als in bijvoorbeeld een heel koud klimaat. Bijvoorbeeld in een koud landklimaat zoals in Canada ofzo, dan vindt niemand het raar dat een huis goed geisoleerd is en een houtkachel heeft en/of CV etc etc om de boel goed warm te kunnen houden in de ijzige wintermaanden.
Dus waarom is het dan wel raar of 'onnatuurlijk' dat mijn huis hier in elke slaapkamer en in de woonkamer een airco heeft hangen, en zonnepanelen op het dak waardoor ik de hele zomer voor praktisch gratis de airco kan laten blazen op een comfortabele 25 graden?![]()
![]()
(en ja ik zet hem nooit lager dan 25c, voor mij is dat koel genoeg in de zomer)
Je weet nu al gewoon dat ie dat hoe dan ook doetquote:Op dinsdag 12 mei 2026 12:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Als Geschiedkundige hier straks komt vermelden dat het een prima dagje is vandaag en dat het nauwelijks waait, sla ik hem virtueel op zijn bakkes.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |