abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220760665
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:25 schreef Klopkoek het volgende:
VVD omroep (Arendo Joustra is chef toezicht) maakt reclame voor de VVD:

VVD boos op kabinet vanwege WK-kosten voor horeca

Regeringspartij VVD wil dat horecaondernemers geen vergoeding hoeven te betalen voor het uitzenden van Oranje-wedstrijden, maar het kabinet weigert dat. VVD-Tweede Kamerlid Arend Kisteman wil de verantwoordelijke ministers Rianne Letschert (D66, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Heleen Herbert (CDA, Economische Zaken) op het matje roepen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-verzet-tweede-kamer

Weet iemand wat de regels en het beleid is in andere landen?

Wat ik zo snel kan vinden is dat België zo een soort systeem ook heeft. Maar dan is het gewoon een belasting voor de gemeentekas (en voeren vooral de linkse partijen campagne voor afschaffen van "terrassentaks").
https://www.hln.be/hemiks(...)aar-domein~ab3c5ae8/
https://www.hln.be/hemiks(...)k-subsidie~a77c7098/
Is die 76 cent per bezoeker, die echt wel meer dan 1 biertje koopt, nou echt zo'n verschrikkelijk probleem?

Groter probleem voor de horeca dat een heleboel wedstrijden, bijna allemaal zelfs, dit jaar na sluitingstijd zijn.
pi_220761183
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 22:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is die 76 cent per bezoeker, die echt wel meer dan 1 biertje koopt, nou echt zo'n verschrikkelijk probleem?

Groter probleem voor de horeca dat een heleboel wedstrijden, bijna allemaal zelfs, dit jaar na sluitingstijd zijn.
Ze hebben niks beters te doen dan oppositie voeren tegen het eigen kabinet. Typisch VVD, lekker populistisch onderwerp dat er totaal niet toe doet.

Mij zal het weinig boeien ik denk dat het best redelijk is dat horeca betaald voor de uitzendingen. Maar de partij van socialisme voor bedrijven vindt uiteraard dat de belastingbetaler de rekening van de voetbalfan moet oppakken.
  maandag 11 mei 2026 @ 07:00:46 #103
13309 nostra
ask why
pi_220761316
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 22:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is die 76 cent per bezoeker, die echt wel meer dan 1 biertje koopt, nou echt zo'n verschrikkelijk probleem?

Groter probleem voor de horeca dat een heleboel wedstrijden, bijna allemaal zelfs, dit jaar na sluitingstijd zijn.
Nou ja, "VVD wil", een Kamermeerderheid (incl D66 en CDA) wil dat. Ook ruimere openingstijden uiteraard vanuit de VVD.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220761319
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, "VVD wil", een Kamermeerderheid (incl D66 en CDA) wil dat. Ook ruimere openingstijden uiteraard vanuit de VVD.
Heuj zo kunnen we de VVD niet onderschijten ja, wat doe je nou?!
pi_220761370
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, "VVD wil", een Kamermeerderheid (incl D66 en CDA) wil dat. Ook ruimere openingstijden uiteraard vanuit de VVD.
Openingstijden gaan de gemeenten over, dus daar hoeven ze in de Kamer niet over te praten.
  maandag 11 mei 2026 @ 07:35:23 #106
13309 nostra
ask why
pi_220761383
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Openingstijden gaan de gemeenten over, dus daar hoeven ze in de Kamer niet over te praten.
De lokale VVD's.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220761396
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:35 schreef nostra het volgende:

[..]
De lokale VVD's.
Ook met ruimere openingstijden zit de horeca niet vol bij wedstrijden om 2.30u, 3u, 4u, 5u of 6u op doordeweekse dagen. Los van de vraag of je de openingstijden zo ver moet willen oprekken en of ze er personeel voor kunnen vinden.

Bijvoorbeeld Ecuador-Curaçao had best een feestje kunnen worden, maar ook van 2-4 's nachts in de nacht van zondag op maandag? Of Australië-Turkije om 6u op maandagochtend?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2026 07:46:14 ]
  maandag 11 mei 2026 @ 07:49:18 #108
13309 nostra
ask why
pi_220761431
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ook met ruimere openingstijden zit de horeca niet vol bij wedstrijden om 2.30u, 3u, 4u, 5u of 6u op doordeweekse dagen. Los van de vraag of je de openingstijden zo ver moet willen oprekken en of ze er personeel voor kunnen vinden.

Bijvoorbeeld Ecuador-Curaçao had best een feestje kunnen worden, maar ook van 2-4 's nachts in de nacht van zondag op maandag? Of Australië-Turkije om 6u op maandagochtend?
Nee, het zal wel specifiek om NL gaan. En mss Curaçao. :+
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 11 mei 2026 @ 07:59:08 #109
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220761449
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hahaha, alsof PN constructief is :D Die willen alles juist blokkeren. Er mogen geen meters gemaakt worden want dat betekent altijd bezuinigen en daar wil PN niet aan. Zinloze partij om er bij te betrekken dus. Net als PVV.
Je snapt vermoedelijk niet zo goed hoe de Nederlandse parlementaire politiek werkt, geeft niet, dat kan met de jaren nog komen. Veel krantjes lezen, boekjes en dan ga je het vanzelf doorkrijgen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220761470
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:59 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je snapt vermoedelijk niet zo goed hoe de Nederlandse parlementaire politiek werkt, geeft niet, dat kan met de jaren nog komen. Veel krantjes lezen, boekjes en dan ga je het vanzelf doorkrijgen.
Vooral ook eens echt debatten (terug)kijken of anders teruglezen. De echte politiek ervaren, in plaats van de onzin die er van wordt gemaakt in talkshows en kranten door opiniemakers.
  maandag 11 mei 2026 @ 08:11:38 #111
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220761484
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 08:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Vooral ook eens echt debatten (terug)kijken of anders teruglezen. De echte politiek ervaren, in plaats van de onzin die er van wordt gemaakt in talkshows en kranten door opiniemakers.
En je kunt ook gewoon op/terugzoeken wie welke moties of wetsvoorstellen heeft/hebben ingediend, wat ze behelzen en wie ze steunt.

[ Bericht 0% gewijzigd door -XOR- op 11-05-2026 08:18:53 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220761520
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 08:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Vooral ook eens echt debatten (terug)kijken of anders teruglezen. De echte politiek ervaren, in plaats van de onzin die er van wordt gemaakt in talkshows en kranten door opiniemakers.
En dan vooral niet een debat in de plenaire zaal waar veel lijstrekkers zijn. Dat zijn namelijk debatten die er vooral voor de social media content zijn.
pi_220761553
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 08:22 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En dan vooral niet een debat in de plenaire zaal waar veel lijstrekkers zijn. Dat zijn namelijk debatten die er vooral voor de social media content zijn.
Inderdaad, lijsttrekkersdebatten zijn zelden inhoudelijk en hebben ook eigenlijk zelden invloed. Commissiedebatten vindt het echt politieke handwerk plaats.
pi_220761589
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:04 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Heuj zo kunnen we de VVD niet onderschijten ja, wat doe je nou?!
Dat is niet de intentie van RTL (en Arendo Joustra). De intentie daar is juist propaganda en reclame maken voor de VVD. Dus wordt het hele plan (alleen) aan de VVD toegeschreven.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2026 08:38:28 ]
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 12:05:04 #115
375570 crew  Cyan9
pi_220763018
quote:
Bezuiniging WW, WIA en AOW van tafel, anders acties, zeggen vakbonden

Als het kabinet niet binnen twee weken de plannen voor bezuinigingen in de sociale zekerheid van tafel haalt, volgen er acties. Met dat ultimatum komen vandaag de drie vakbonden FNV, CNV en VCP.

Ze eisen dat bezuinigingen op de werkloosheidsverzekering WW en de arbeidsongeschiktheidsuitkering WIA en de extra verhoging van de AOW-leeftijd van tafel gaan. Als dat niet voor 30 mei gebeurt, volgen er acties.

Het kabinet-Jetten wil ingrijpen in de sociale zekerheid. Volgens het kabinet is dat nodig om de uitkeringen betaalbaar te houden. Bij het kennismakingsgesprek tussen het kabinet en de vakbonden liepen de bonden weg. Dit ultimatum en het dreigen met acties komt hier nu vandaag bij.

'Botte bijl'
Volgens FNV-voorzitter Hans Spekman heeft overleg nu geen zin: "Zolang de plannen niet van tafel zijn, gaan wij niet met het kabinet in gesprek over het regeerakkoord. De rekening van alle plannen van dit kabinet komen eenzijdig terecht bij werkenden, gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden."

Ook andere vakbonden willen vooralsnog niet praten. "Het kabinet-Jetten gaat flink tekeer met de botte bijl", zegt CNV-voorzitter Hans van den Heuvel. De Vakcentrale voor Professionals (VCP) heeft het over een "bom in de polder", aldus voorzitter Nic van Holstein.

Hoe eventuele acties eruit gaan zien is nog niet duidelijk. De vakbonden zeggen dat stakingen en werkonderbrekingen niet worden uitgesloten. In ieder geval zou het dan gaan om landelijke acties, staat in de gezamenlijke persverklaring van de bonden: "Dit zal grote delen van Nederland raken."
https://nos.nl/artikel/26(...)ies-zeggen-vakbonden

Het werd zo langzamerhand ook wel eens tijd dat de vakbonden wat meer geluid gingen maken.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  maandag 11 mei 2026 @ 12:08:02 #116
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220763043
quote:
7s.gif Op maandag 11 mei 2026 12:05 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ies-zeggen-vakbonden

Het werd zo langzamerhand ook wel eens tijd dat de vakbonden wat meer geluid gingen maken.
Robje Jetten zal ondervinden dat je niet zo maar sociaal beleid van de VVD waar geen hond op zit te wachten kan gaan voeren hier. Zelfs Mark Rutte heeft z'n handen nooit aan zulke drastische aanpassing durven branden want die wist wel wat de reactie zou zijn. Robje Jetten heeft zich een flink oor laten aannaaien in de onderhandelingen.
Blaf me vol
  maandag 11 mei 2026 @ 12:40:33 #117
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220763324
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 12:08 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Robje Jetten zal ondervinden dat je niet zo maar sociaal beleid van de VVD waar geen hond op zit te wachten kan gaan voeren hier. Zelfs Mark Rutte heeft z'n handen nooit aan zulke drastische aanpassing durven branden want die wist wel wat de reactie zou zijn. Robje Jetten heeft zich een flink oor laten aannaaien in de onderhandelingen.
nou zo heel drastisch is het niet
Een schoolverlater die net een jaar gewerkt heeft, zou geen recht moeten hebben op twee jaar ziekte verlof ,
een jaar ziektewetuitkering is toch zat dan ?

Ook een persoon met een topsalaris hoeft niet 3 keer zoveel Ziektewetuitkering te krijgen als een persoon die voor zijn ziekte een minimumloon verdiende

als je als minimumloner ziek bent , dan ben je toch net zo ziek als een grootverdiener
of zit daar verschil in ??

Is een drie keer modaal verdiener zieker dan een minimumloon persoon?? :N :N
Hij heeft Premie afgedragen tot het Max Sociaal Verzekering loon, dus krijgt ie een uitkering 70 % van het max SV loon

Het max SV gaat omlaag, dus betaald ie minder ZW premie, en krijgt ie ook iets minder ZW uitkering bij ziekte
JA??

Of krijg jij bij brand drie keer zoveel als je buurman??
Het is wel net zo heet he die brand


quote:
AI-overzicht
De voorstellen van de coalitie (D66, VVD, CDA) in het regeerakkoord 'Aan de slag' (2026-2030) bevatten ingrijpende wijzigingen voor de Werkloosheidswet (WW) en de Ziektewet (ZW)/arbeidsongeschiktheidsregelingen.

De nadruk ligt op activering (sneller aan het werk), versobering van uitkeringen en het verlagen van de loondoorbetalingslasten voor werkgevers.

Belangrijkste voorstellen WW (Werkloosheidswet)
Kortere WW-duur: Vanaf 1 januari 2028 wordt de maximale duur van de WW-uitkering verkort van twee jaar naar één jaar.

Hogere startuitkering: In de eerste twee maanden wordt de WW-uitkering verhoogd van 75% naar 80% van het laatstverdiende loon.
Strenge opbouw: Vanaf 2030 bouwt men WW-rechten op met een halve maand per gewerkt jaar.
Referte-eis: De referte-eis (de eis om in aanmerking te komen voor WW) wordt aangescherpt: 42 van de 52 weken gewerkt.

Belangrijkste voorstellen Ziektewet en Arbeidsongeschiktheid
Afschaffen IVA-uitkering: Het duurzaamheidscriterium in de WIA wordt afgeschaft. Vanaf 2030 verdwijnt de IVA-uitkering (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten) voor nieuwe aanvragers.
Zij komen in de WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten) terecht, wat 70% van het loon betekent in plaats van 75%.

Verlaging maximumdagloon: Het plan is om per 1 januari 2029 het maximumdagloon, waarover WW- en WIA-uitkeringen worden berekend, met 20% te verlagen.

Compensatieregeling transitievergoeding: Vanaf 1 juli 2026 komen alleen kleine werkgevers nog in aanmerking voor compensatie van de transitievergoeding bij langdurige ziekte van een werknemer.

Loondoorbetaling ziekte: Het kabinet wil loondoorbetaling bij ziekte 'werkbaarder' maken, met name voor het mkb.
Wat verandert er per 1 januari 2026 al?
Indexatie: Bestaande bruto uitkeringen in WW en ZW worden per 1 januari 2026 verhoogd met 2,16%.
Maximumdagloon: Het maximumdagloon wordt per 1 januari 2026 verhoogd naar bruto ¤ 304,25 per dag.

Let op: Omdat dit voorstellen uit het coalitieakkoord betreft, moeten deze nog worden goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer, waardoor de uiteindelijke wetgeving kan afwijken.


[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 11-05-2026 16:04:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220764570
Commissie vindt nieuwsvoorziening Ongehoord Nederland onbetrouwbaar: ‘Dit is ernstig’
De nieuwsvoorziening van aspirantomroep Ongehoord Nederland is niet betrouwbaar. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport van de visitatiecommissie van de NPO, het onafhankelijke orgaan dat het functioneren van publieke omroepen binnen het bestel onder de loep neemt. ‘En dat is ernstig’, aldus de commissie.
aldus AD
pi_220764574
Waar zouden we in dit topic zijn zonder ellenlange lappen AI-gegenereerde tekst :7
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  maandag 11 mei 2026 @ 15:16:48 #120
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220764579
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 15:15 schreef Bluesdude het volgende:
Commissie vindt nieuwsvoorziening Ongehoord Nederland onbetrouwbaar: ‘Dit is ernstig’
De nieuwsvoorziening van aspirantomroep Ongehoord Nederland is niet betrouwbaar. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport van de visitatiecommissie van de NPO, het onafhankelijke orgaan dat het functioneren van publieke omroepen binnen het bestel onder de loep neemt. ‘En dat is ernstig’, aldus de commissie.
aldus AD
Hun volgende conclusie: Water is nat en gras is groen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 15:27:12 #121
375570 crew  Cyan9
pi_220764641
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 15:15 schreef Bluesdude het volgende:
Commissie vindt nieuwsvoorziening Ongehoord Nederland onbetrouwbaar: ‘Dit is ernstig’
De nieuwsvoorziening van aspirantomroep Ongehoord Nederland is niet betrouwbaar. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport van de visitatiecommissie van de NPO, het onafhankelijke orgaan dat het functioneren van publieke omroepen binnen het bestel onder de loep neemt. ‘En dat is ernstig’, aldus de commissie.
aldus AD
We zijn allen geschokt en verbaasd.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  maandag 11 mei 2026 @ 15:28:42 #122
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220764650
Jezus, wie zag dat aankomen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 15:29:15 #123
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220764657
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 15:15 schreef Bluesdude het volgende:
Commissie vindt nieuwsvoorziening Ongehoord Nederland onbetrouwbaar: ‘Dit is ernstig’
De nieuwsvoorziening van aspirantomroep Ongehoord Nederland is niet betrouwbaar. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport van de visitatiecommissie van de NPO, het onafhankelijke orgaan dat het functioneren van publieke omroepen binnen het bestel onder de loep neemt. ‘En dat is ernstig’, aldus de commissie.
aldus AD
Ik stel voor de 'visitatiecommissie van de NPO' aan te vallen, en niet ON. Want de subsidie slurpende visitatiecommissie van de NPO moet haast wel links deugend policor zijn.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 11 mei 2026 @ 15:35:03 #124
13309 nostra
ask why
pi_220764704
Gelukkig hebben voor een objectieve, fair and balanced view nog Nieuws van de Dag.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 11 mei 2026 @ 15:35:39 #125
13309 nostra
ask why
pi_220764709
En daar kan die subsidieslurpende visitatiecommissie van de NPO (links deugend policor) NIETS aan doen!!1!
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')