abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220747721
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 23:46 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Waarom doet dat er toe dat iedereen dat al wist? Dat is totaal niet relevant.

Iedereen inclusief Hamas wist dat Israël zou huishouden in Gaza als ze zo een dergelijke terreuraanval zouden plegen als op 7 oktober 2023. Is Israël dan nu niet schuldig aan het vermoorden van 80000 Gazanen omdat iedereen toch al wist dat dat ging gebeuren sinds de jaren 80? Is Hamas hier nu de hoofdschuldige?
Iedereen wist dat Israel een genocide ging plegen in reactie op een aanslag? Doe mij ook een glazen bol.
Nee Hamas is niet de hoofdschuldige aan de Israelische reactie. Israel is verantwoordelijk voor de eigen acties. Sowieso is het natuurlijk ook Israel dat door de Palestijnen zo onmenselijk te behandelen verzetsdaden als 7 oktober uitlokt. Jij zou ook terrorist zijn als je in ghetto leeft en je familie wordt uitgemoord om waar je geboren bent.

Iran is ook verantwoordelijk voor de eigen acties, dat ze zich verdedigen kun je ze dus moeilijk kwalijk nemen. Dat is natuurlijk ook al compleet anders. Hamas en Iran verdedigen, Israel valt aan vanuit gigantische militaire overmacht.

quote:
Heel Europa + Azië heeft hier last van. Degene die de last nu veroorzaakt voor de halve wereld is Iran. Zoals ik al aangaf:
Inderdaad Europa en Azië hebben zeker flink nadeel van deze illegale oorlog. Daarom zouden wij onze 'bondgenoten' moeten laten stoppen met deze oorlog. Dan is die straat van Hormuz ook zo weer open.
Iran bevrijden is natuurlijk onzin, dat moet je aan de mensen daar laten. Het pakt vrijwel nooit goed uit om ergens binnen te vallen in de hoop een land beter te maken. Als je wil dat Iran verandert zal het meer zin hebben om in te zetten om de relaties te normaliseren.

Wat in elk geval zou helpen is om Israel te isoleren. Als Amerika en Europa stoppen dat terroristenland te steunen zullen ze ook niet de hele regio in vuur en vlam kunnen blijven steken.
pi_220747723
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:38 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Ik beantwoord je vraag, wat is nu je vraag dat je stelt na mijn antwoord? Ik snap je niet helemaal, sorry
oke je hebt het over Trump dan? dan begreep ik het verkeerd.

ff iets meer tekst zou dan helpen btw. Want krijg vaak dit soort dingen naar mijn hoofd als ik ergens kritisch over ben.
En dan reflecteren ze het op mij. Maar oke begrepen.
Do what you love, love what you do!
  VIVA zaterdag 9 mei 2026 @ 00:41:48 #203
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220747729
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:39 schreef kree het volgende:

[..]
oke je hebt het over Trump dan? dan begreep ik het verkeerd.
Jazeker en over Putin....En Netanyahu.....En XiJinpin uiteraard
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220747734
quote:
84s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:41 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Jazeker en over Putin....En Netanyahu.....En XiJinpin uiteraard
oke dan ben ik het btw helemaal met je eens.

begreep dit even helemaal verkeerd, maar edit gedaan :)
Do what you love, love what you do!
pi_220747739
Ik denk he persoonlijk, als die Trump maar eens een keer weg is, dat her voor de hele wereld beter is.
En heb je gelijk hoor die andere zijn niet veel beter, beetje soort van zelfde soort zeg maar?

maar ze houden de bevolking dom, en die weten dan niet beter in hun eigen landen dus.

En dat is wel een probleem, denk als EU staan we er open in en willen samenwerken, maar ze zijn wmb veel te schijterig om een keer een statement te maken, dat we er totaal klaar mee zijn.

En doe die staatsobligaties of weet ik veel wat we als EU hebben over USA maar eens in de ban om een punt te maken.
We laten veels teveel over ons heen lopen zo.

Beter nog zou je soort Zwitserland kunnen zijn.
Do what you love, love what you do!
  VIVA zaterdag 9 mei 2026 @ 00:47:39 #206
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220747740
quote:
84s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:43 schreef kree het volgende:

[..]
oke dan ben ik het btw helemaal met je eens.

begreep dit even helemaal verkeerd, maar edit gedaan :)
Fijn, ik vind het mooi dat we op dezelfde golflengte zitten
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220747741
quote:
84s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:47 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Fijn, ik vind het mooi dat we op dezelfde golflengte zitten
ja ik ook en denk best veel hier ook, maarja zag het even verkeerd. excuus. snap je nu wel :)
Do what you love, love what you do!
  VIVA zaterdag 9 mei 2026 @ 00:51:01 #208
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220747742
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:49 schreef kree het volgende:

[..]
ja ik ook en denk best veel hier ook, maarja zag het even verkeerd. excuus. snap je nu wel :)
Geen probleem, kan de beste gebeuren...

What lies behind makes no sense in my mind
pi_220747745
ik denk trouwens niet dat Iran gebaat is met een extreme leider zoals ze nu hebben?

Goed daar was al beetje opstand tegen uit eigen bevolking, maar dat alles wat er toen was vanuit eigen land is natuurlijk nu weg door Trump zijn acties. Nu zijn ze weer helemaal voor en weg met westerse wereld.

Oke leg mij uit, hoe denkt een president van de USA. (een wereldijer) kun je het noemen (met opzet dat btw)

Om dit zo te zeggen en doen, tis in voordeel van USA, althans denkt ie, of ze zijn helemaal geschift daar ook in congres etc.

Dit is met opzet gedaan natuurlijk. waarom denken jullie?
Do what you love, love what you do!
pi_220747749
quote:
84s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:51 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Geen probleem, kan de beste gebeuren...

[ afbeelding ]
nouja op 1 of andere manier Zwitserland altijd uit oorlogen gebleven?
En weet het is een fortress, mooie filmpjes over ook.

maar oke net zoals ik denk Benelux had moeten blijven zonder EU.

Maarja dat is verleden tijd en terugdraaien helpt wss ook niet.
Do what you love, love what you do!
  VIVA zaterdag 9 mei 2026 @ 00:56:53 #211
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220747751
Wat is precies met opzet gedaan? Ik probeer het uit je bericht duidelijk te krijgen, maar het lukt me moeilijk
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220747755
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:56 schreef cosmosis het volgende:
Wat is precies met opzet gedaan? Ik probeer het uit je bericht duidelijk te krijgen, maar het lukt me moeilijk
dat er opzet is vanuit USA dus met name, om deze hele onrust wereldwijd te veroorzaken.

daar doel ik op, want mag duidelijk zijn venuzuala ook. tis gewoon een land binnenvallen he en oorlog verklaren min of meer.

Waarom doet de USA dat?

Vraag btw als je het niet snapt want altijd slecht in dit uitleggen. :)
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 9 mei 2026 @ 01:00:01 #213
88831 Shreyas
De beste
pi_220747756
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
De hele wereld kan niet onafhankelijk worden van de straat van Hormûz.
Dus dat is sowieso een utopie.
Als de olie op is natuurlijk wel, of als er een andere energiebron is gevonden die waardevoller is dan olie.

Maar tot die tijd gaat het vooral om westerse landen. De Aziatische landen sluiten wel een deal met Iran, want die willen samen strijden tegen de westerse hegemonie.

quote:
Klopt, omdat het niet Trump is die dat voor elkaar heeft gekregen.
Dit bedoel ik :D

quote:
In ieder geval blijkt uit jouw reactie wel dat de aanvallen van de VS op Iran weinig heeft opgeleverd.
Er komt geen regimechange en Iran behoudt zijn machtsmiddel om de VS te weerhouden dat opnieuw te pogen.
Er is al een regimechange, Ali Khamenei is dood. Wat dat betreft hebben de aanvallen enorm veel opgeleverd. Deze dictator die er maar liefst 37 jaar zat is in ieder geval weg.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 01:00:28 #214
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_220747757
Oil
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_220747758
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:00 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Als de olie op is natuurlijk wel, of als er een andere energiebron is gevonden die waardevoller is dan olie.

Maar tot die tijd gaat het vooral om westerse landen. De Aziatische landen sluiten wel een deal met Iran, want die willen samen strijden tegen de westerse hegemonie.
[..]
Dit bedoel ik :D
[..]
Er is al een regimechange, Ali Khamenei is dood. Wat dat betreft hebben de aanvallen enorm veel opgeleverd. Deze dictator die er maar liefst 37 jaar zat is in ieder geval weg.
waarom zouden wij als EU geen deal kunnen sluiten met Aziatische landen? of China enzo

doe Canada er nog bij? denk dat we een aardig goed punt hebben dan tegen USA. snap dat ass kiss naar USA niet meer zo?
Do what you love, love what you do!
  VIVA zaterdag 9 mei 2026 @ 01:03:03 #216
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220747760
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:58 schreef kree het volgende:

[..]
dat er opzet is vanuit USA dus met name, om deze hele onrust wereldwijd te veroorzaken.

daar doel ik op, want mag duidelijk zijn venuzuala ook. tis gewoon een land binnenvallen he en oorlog verklaren min of meer.

Waarom doet de USA dat?

Vraag btw als je het niet snapt want altijd slecht in dit uitleggen. :)
Het is vrij duidelijk dat domme Trump gebruikt wordt om whatever wereldagenda door de elite ten uitvoer te dragen.....Hoe fijn is het om vanuit een Netanyau of Poetin, om een puppet zoals Trump te hebben (met het machtigste leger te wereld) om je oorlogen uit te vechten.....Het is niet waarom de USA dit doet, het is nu of nooit om het VS leger te gebruiken omdat er een Oranje mongool in charge is die te manipuleren is als je een paar keer over zn bol aait......De wereld maakt daar gebruik van zolang als het duurt
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220747761
of althans snap het wel en het idee zal er vast geweest zijn, maarja voordat zoveel lidstaten weer eens zijn zijn we 10 jaar verder als het niet meer is.

EU had veel sneller er wat over moeten zeggen al wmb. maarja.
Do what you love, love what you do!
pi_220747763
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:03 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Het is vrij duidelijk dat domme Trump gebruikt wordt om whatever wereldagenda door de elite ten uitvoer te dragen.....Hoe fijn is het om vanuit een Netanyau of Poetin, om een puppet zoals Trump te hebben (met het machtigste leger te wereld) om je oorlogen uit te vechten.....Het is niet waarom de USA dit doet, het is nu of nooit om het VS leger te gebruiken omdat er een Oranje mongool in charge is die te manipuleren is als je een paar keer over zn bol aait......De wereld maakt daar gebruik van zolang als het duurt
helaas is dit denk idd de waarheid, en zolang die trump niet weg is daar gaat het niet anders ook.

en wij maar betalen hier voor al zijn gedoe en ellende.
Do what you love, love what you do!
  VIVA zaterdag 9 mei 2026 @ 01:05:16 #219
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220747764
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:03 schreef kree het volgende:
of althans snap het wel en het idee zal er vast geweest zijn, maarja voordat zoveel lidstaten weer eens zijn zijn we 10 jaar verder als het niet meer is.

EU had veel sneller er wat over moeten zeggen al wmb. maarja.
Nee dat is niet mogelijk, ook na Trump bestaat de VS als bondgenoot van de EU, je moet niet alles ter grabbel gooien.... Dat is dom beleid...
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 9 mei 2026 @ 01:06:49 #220
88831 Shreyas
De beste
pi_220747766
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 00:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Iedereen wist dat Israel een genocide ging plegen in reactie op een aanslag? Doe mij ook een glazen bol.
Nee Hamas is niet de hoofdschuldige aan de Israelische reactie. Israel is verantwoordelijk voor de eigen acties. Sowieso is het natuurlijk ook Israel dat door de Palestijnen zo onmenselijk te behandelen verzetsdaden als 7 oktober uitlokt. Jij zou ook terrorist zijn als je in ghetto leeft en je familie wordt uitgemoord om waar je geboren bent.

Klopt inderdaad.

quote:
Iran is ook verantwoordelijk voor de eigen acties, dat ze zich verdedigen kun je ze dus moeilijk kwalijk nemen. Dat is natuurlijk ook al compleet anders. Hamas en Iran verdedigen, Israel valt aan vanuit gigantische militaire overmacht.
Dus de halve wereld van olie onthouden valt onder verdedigen?

quote:
Inderdaad Europa en Azië hebben zeker flink nadeel van deze illegale oorlog. Daarom zouden wij onze 'bondgenoten' moeten laten stoppen met deze oorlog. Dan is die straat van Hormuz ook zo weer open.
Nee, dat is niet zo. Over glazen bol gesproken. Iran zal de straat van Hormuz te pas en te onpas sluiten en nieuwe wensen en eisen op tafel leggen, nu ze hebben gezien hoeveel macht ze hiermee hebben. Ja dat is de schuld van Trump, dat weten we nu. De vraag is hoe we hier vanaf nu mee omgaan.

quote:
Iran bevrijden is natuurlijk onzin, dat moet je aan de mensen daar laten.
Als de VS ook zo dacht in 1944 waren we nu allemaal Nazi's of Russische communisten.

quote:
Wat in elk geval zou helpen is om Israel te isoleren. Als Amerika en Europa stoppen dat terroristenland te steunen zullen ze ook niet de hele regio in vuur en vlam kunnen blijven steken.
Kijk, ik vind absoluut niet dat wat Israël doet een goede zaak is. Maar als de steun vanuit Europa en de VS stop, wordt het land binnen enkele jaren van de kaart geveegd. Dat kunnen we ook niet laten gebeuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Shreyas op 09-05-2026 01:15:40 ]
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220747768
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:05 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Nee dat is niet mogelijk, ook na Trump bestaat de VS als bondgenoot van de EU, je moet niet alles ter grabbel gooien.... Dat is dom beleid...
nou ik denk dat we als EU het beste af zijn om de hele VS als bondgenoot maar af te schaffen ook? in de zin van NAVO dus?

en een NAVO2. las hier ook wat dingen over, zie dat veel meer zitten als alleen van een USA (die maar wat doet) afhankelijk te zijn.

Canada en Australië wilden al mee doen las ik ergens. naja groenland is al EU (om daar nog maar niet eens over te beginnen)

Laat ze het lekker zelf uitzoeken daar in de USA, als we met andere landen band aanhalen dan kunnen ze nog zo veel militaire macht hebben als ze willen. maar dan kunnen ze niet veel meer he?

en sowieso is er wat met die obligaties waar EU wat mee kan doen, maar hoor je weinig over.
Do what you love, love what you do!
  VIVA zaterdag 9 mei 2026 @ 01:10:52 #222
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220747773
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:09 schreef kree het volgende:

[..]
nou ik denk dat we als EU het beste af zijn om de hele VS als bondgenoot maar af te schaffen ook? in de zin van NAVO dus?

en een NAVO2. las hier ook wat dingen over, zie dat veel meer zitten als alleen van een USA (die maar wat doet) afhankelijk te zijn.

Canada en Australië wilden al mee doen las ik ergens. naja groenland is al EU (om daar nog maar niet eens over te beginnen)

Laat ze het lekker zelf uitzoeken daar in de USA, als we met andere landen band aanhalen dan kunnen ze nog zo veel militaire macht hebben als ze willen. maar dan kunnen ze niet veel meer he?

en sowieso is er wat met die obligaties waar EU wat mee kan doen, maar hoor je weinig over.
Dacht je daar ook zo over voordat Trump president werd? Denk daar eens over na
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 9 mei 2026 @ 01:14:22 #223
88831 Shreyas
De beste
pi_220747782
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:01 schreef kree het volgende:

[..]
waarom zouden wij als EU geen deal kunnen sluiten met Aziatische landen? of China enzo

doe Canada er nog bij? denk dat we een aardig goed punt hebben dan tegen USA. snap dat ass kiss naar USA niet meer zo?
Goede vraag en eentje zeer relevant is als je kijkt naar de huidige geopolitiek situatie.

Ten eerste zijn de inwoners van de VS eigenlijk gewoon Europeanen. De oorspronkelijke bewoners (Indianen) zijn maar een heel klein deel van de bevolking. Sinds de Tweede Wereldoorlog leven we in het Amerikaans/Europese tijdperk. Als je kijkt naar kunst&cultuur, wetenschap&technologie, muziek&film, noem maar op. Het is zo vanzelfsprekend dat we er eigenlijk niet bij stilstaan, maar Amerika en Europa hebben veel gemeen.

Daar komt bij dat we vrijheden zijn gewend die we net zo vanzelfsprekend vinden, maar die dat niet zijn. Godsdienstvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid om te zijn wie je wilt. Natuurlijk is dat niet overal in de VS en Europa zo, maar in China of andere Aziatische landen (Japan en Zuid-Korea uitgezonderd) is dat veel erger.

China hanteert de doodstraf voor zaken die we hier ondenkbaar achten, bijvoorbeeld voor corruptie. Oeigoeren worden onderdrukt. Vrouwenrechten zijn beperkt, lang werden ze gestraft als ze meer dan één kind kregen.

Het klinkt leuk hoor, even lekker een andere wind laten waaien over Europa dan steeds dat Amerikaanse, maar we realiseren ons totaal niet wat we er voor terugkrijgen.
Van alle kwaden is de VS de minst kwade. Nu onder Trump is het even kut met peren, maar onder Clinton, Obama of Biden was het niet zo slecht.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220747784
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:10 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Dacht je daar ook zo over voordat Trump president werd? Denk daar eens over na
nee zo dacht ik er helemaal niet over? dacht is goede bondgenoot en komt op voor zijn anderen bondgenoten.

Nou zie dat totaal niet nu?

Obama was nog oke, de rest erna is shit. En dat ervoor. naja.
We hebben als EU denk nog wel een soort van schuldgevoel altijd richting USA. want onze bevrijders.

Weet wel ff en dat weet ook niet iedereen? dat de hele USA zich pas ging bemoeien met WW2 toen er iets van hun werd aangevallen? (Pearl Harbour). en dat is zeker niet het begin van die hele oorlog geweest.

niet dat ze ons ten hulp kwamen dus gelijk.

Maar oke daaruit NAVO ontstaan, naja ik vind dat USA dat aan alle kanten schend met aanvallen van soevereine landen enzo?
Do what you love, love what you do!
  VIVA zaterdag 9 mei 2026 @ 01:18:14 #225
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220747794
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:15 schreef kree het volgende:

[..]
nee zo dacht ik er helemaal niet over? dacht is goede bondgenoot en komt op voor zijn anderen bondgenoten.

Nou zie dat totaal niet nu?

Obama was nog oke, de rest erna is shit. En dat ervoor. naja.
We hebben als EU denk nog wel een soort van schuldgevoel altijd richting USA. want onze bevrijders.

Weet wel ff en dat weet ook niet iedereen? dat de hele USA zich pas ging bemoeien met WW2 toen er iets van hun werd aangevallen? (Pearl Harbour). en dat is zeker niet het begin van die hele oorlog geweest.

niet dat ze ons ten hulp kwamen dus gelijk.

Maar oke daaruit NAVO ontstaan, naja ik vind dat USA dat aan alle kanten schend met aanvallen van soevereine landen enzo?
Nou ja omdat, je de VS als bondgenoot zag voor Trump, dan zie je dus ook dat alleen Trump het probleem is, en niet de VS.....Dus moet je niet alles met de VS kapot maken alleen omdat Trump en zn groep de debielen van deze aarde zijn.....Niet meegaan in Trump zn drama, de tijd uitzitten, nieuwe vrienden aanhalen, en na het Trump tijdperk is de VS weer een kanshebber
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220747801
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:00 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Als de olie op is natuurlijk wel, of als er een andere energiebron is gevonden die waardevoller is dan olie.

Maar tot die tijd gaat het vooral om westerse landen. De Aziatische landen sluiten wel een deal met Iran, want die willen samen strijden tegen de westerse hegemonie.
[..]
Dit bedoel ik :D
[..]
Er is al een regimechange, Ali Khamenei is dood. Wat dat betreft hebben de aanvallen enorm veel opgeleverd. Deze dictator die er maar liefst 37 jaar zat is in ieder geval weg.
Het regime zit er nog er nog en onderdrukt en vervolgt de bevolking harder dan voor de oorlog.
Dankzij Trump.

De olie is voorlopig niet op, en Aziatische afhankelijkheid betekent nog steeds dat de wereldeconomie afhankelijk is van de straat van Hormûz.

Kortom, deze shitzooi van Trump heeft niets opgeleverd en wereldwijd enorme schade aangericht
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220747803
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:14 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Goede vraag en eentje zeer relevant is als je kijkt naar de huidige geopolitiek situatie.

Ten eerste zijn de inwoners van de VS eigenlijk gewoon Europeanen. De oorspronkelijke bewoners (Indianen) zijn maar een heel klein deel van de bevolking. Sinds de Tweede Wereldoorlog leven we in het Amerikaans/Europese tijdperk. Als je kijkt naar kunst&cultuur, wetenschap&technologie, muziek&film, noem maar op. Het is zo vanzelfsprekend dat we er eigenlijk niet bij stilstaan, maar Amerika en Europa hebben veel gemeen.

Daar komt bij dat we vrijheden zijn gewend die we net zo vanzelfsprekend vinden, maar die dat niet zijn. Godsdienstvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid om te zijn wie je wilt. Natuurlijk is dat niet overal in de VS en Europa zo, maar in China of andere Aziatische landen (Japan en Zuid-Korea uitgezonderd) is dat veel erger.

China hanteert de doodstraf voor zaken die we hier ondenkbaar achten, bijvoorbeeld voor corruptie. Oeigoeren worden onderdrukt. Vrouwenrechten zijn beperkt, lang werden ze gestraft als ze meer dan één kind kregen.

Het klinkt leuk hoor, even lekker een andere wind laten waaien over Europa dan steeds dat Amerikaanse, maar we realiseren ons totaal niet wat we er voor terugkrijgen.
Van alle kwaden is de VS de minst kwade. Nu onder Trump is het even kut met peren, maar onder Clinton, Obama of Biden was het niet zo slecht.
klopt ik wil ook niet zeggen we moeten de USA nu uit sluiten, maar wel beetje onder het bewind van Trump.

Verder denk ik trouwens en dat dat ook politiek wel weer kan om als EU meer banden aan te halen met andere landen behalve de VS?

Ik weet er zijn grote verschillen, maar als je nou eens kijkt naar normale personen he?
laat ik het zo zeggen, niet dus die invloedrijke etc.

Ikj zou prima met een iemand uit bv China over weg kunnen? en denk dat dat voor de meerderheid ook is?

Tis puur politiek wat het allemaal tegenhoud en soort van lijntjes trekt wat niet kan.
Do what you love, love what you do!
pi_220747812
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:18 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Nou ja omdat, je de VS als bondgenoot zag voor Trump, dan zie je dus ook dat alleen Trump het probleem is, en niet de VS.....Dus moet je niet alles met de VS kapot maken alleen omdat Trump en zn groep de debielen van deze aarde zijn.....Niet meegaan in Trump zn drama, de tijd uitzitten, nieuwe vrienden aanhalen, en na het Trump tijdperk is de VS weer een kanshebber
kapot maken niet, dat zeg ik ook niet.

maar ff als EU wat harder er wat tegenin gaan als alleen doen en naar zijn pootjes dansen wel.

met zijn Tarifs, fuck dat. verkoopt de EU zijn obligaties ofzo dan. ik weet dat er hier wat in zit wat de USA hard kan treffen, vind dat ze daar mee moeten dreigen dan en eens doen wat ook voor ons werkt?

er is 1 probleem. EU is het ook niet met elkaar eens :')
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 9 mei 2026 @ 01:26:59 #229
88831 Shreyas
De beste
pi_220747821
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:19 schreef kree het volgende:

[..]
klopt ik wil ook niet zeggen we moeten de USA nu uit sluiten, maar wel beetje onder het bewind van Trump.

Verder denk ik trouwens en dat dat ook politiek wel weer kan om als EU meer banden aan te halen met andere landen behalve de VS?

Ik weet er zijn grote verschillen, maar als je nou eens kijkt naar normale personen he?
laat ik het zo zeggen, niet dus die invloedrijke etc.

Ikj zou prima met een iemand uit bv China over weg kunnen? en denk dat dat voor de meerderheid ook is?

Tis puur politiek wat het allemaal tegenhoud en soort van lijntjes trekt wat niet kan.
Rusland is zonder geldige reden Oekraïne binnen gevallen en China steunt dat.
China geeft toe dat Rusland illegaal een ander soeverein land is binnengevallen maar vindt dat Rusland de oorlog niet mag verliezen. De oorlog tussen Rusland moet zo lang mogelijk duren, want:

- Rusland wordt zwakker en verkopen hun gas voor weinig geld aan China
- Europa wordt zwakker, met name financieel
- De VS wordt zwakker, want veel van hun munitie is in Oekraïne verschoten

Aldus China...en dat allemaal over de rug van Oekraïense burgers.
Met zo een land wil ik niet eens overweg kunnen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220747830
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:26 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Rusland is zonder geldige reden Oekraïne binnen gevallen en China steunt dat.
China geeft toe dat Rusland illegaal een ander soeverein land is binnengevallen maar vindt dat Rusland de oorlog niet mag verliezen. De oorlog tussen Rusland moet zo lang mogelijk duren, want:

- Rusland wordt zwakker en verkopen hun gas voor weinig geld aan China
- Europa wordt zwakker, met name financieel
- De VS wordt zwakker, want veel van hun munitie is in Oekraïne verschoten

Aldus China...en dat allemaal over de rug van Oekraïense burgers.
Met zo een land wil ik niet eens overweg kunnen.
ja maar moet je je afvragen natuurlijk, waar komt dit door? niet dat wij dat willen als burgers van een land. niet hier en ook niet daar.

Het zijn de grote bedrijven met lobby die dit doen.

Maar dan nog, weten jullie nog onze oude minister zei van VOC mentaliteit moeten we hebben (balkenende)

Hij had daar opzich niet ongelijk in, het is natuurlijk totaal verkeerd opgevat. NL is wel een handelsland en altijd geweest dus. Denk dat bedoelde hij ermee.

En daar zijn we nog key in, maar door al die EU rompslomp werkt het niet meer. En USA denkt ook pak wat ik pakken kan met oorlog hier en daar, maarja dat hebben ze altijd al gedaan?

Vraag als ik niet duidelijk ben btw.
Do what you love, love what you do!
pi_220747832
beetje triest kan ik erover worden hoeveel slachtoffers het weer kost, voor oorlogen om niks eigenlijk.
Do what you love, love what you do!
pi_220747837
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:26 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Rusland is zonder geldige reden Oekraïne binnen gevallen en China steunt dat.
China geeft toe dat Rusland illegaal een ander soeverein land is binnengevallen maar vindt dat Rusland de oorlog niet mag verliezen. De oorlog tussen Rusland moet zo lang mogelijk duren, want:

- Rusland wordt zwakker en verkopen hun gas voor weinig geld aan China
- Europa wordt zwakker, met name financieel
- De VS wordt zwakker, want veel van hun munitie is in Oekraïne verschoten

Aldus China...en dat allemaal over de rug van Oekraïense burgers.
Met zo een land wil ik niet eens overweg kunnen.
Europa wordt niet financieel zwakker door de oorlog in Oekraïne
De VS wordt daar ook niet zwakker van.

Dat is onzin.

China steunt de oorlog tegen Oekraïne niet, en roept op tot vrede.
Maar China is opportuun en doet wat goed is voor China.
En dat is samenwerken met Rusland.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220747842
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Europa wordt niet financieel zwakker door de oorlog in Oekraïne
De VS wordt daar ook niet zwakker van.

Dat is onzin.

China steunt de oorlog tegen Oekraïne niet, en roept op tot vrede.
Maar China is opportuun en doet wat goed is voor China.
En dat is samenwerken met Rusland.
dat zeg jij, maar ik wordt er wel financieel zwakker van nu, als simpele burger, het geld gaat ergens heen he?

mag jij raden waarheen? Oja bedrijven met lobby.
Do what you love, love what you do!
pi_220747848
nog steeds voorstander van, ik denk we moeten af van de EU, maar kan niet als alleen NL

Maar met de Benelux? dan wel mss. denk dat is genoeg en te overzien ook om beslissingen te maken?
EU is te groot en te lomp geworden, zijn jullie daar ooit eens geweest trouwens?>

Ik wel nl voor werk een keertje. En als je het een "gouden torentje" mag noemen dan is dat het wel. Zoveel geld verspillen we eraan.

het moet kleiner. zeg het jullie.
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 9 mei 2026 @ 01:52:23 #235
88831 Shreyas
De beste
pi_220747858
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Europa wordt niet financieel zwakker door de oorlog in Oekraïne
Oekraïne krijgt de beloofde lening van 90 miljard euro van de EU.
Geld dat de EU nu niet zelf kan gebruiken of investeren.

De kans is aanzienlijk dat Europa dat geld nooit meer terug ziet. Of denk jij dat Oekraïne de oorlog gaat winnen?

quote:
De VS wordt daar ook niet zwakker van.

Dat is onzin.
Op dit moment heeft de VS een ernstig munitietekort door wat ze allemaal hebben geleverd aan Oekraïne.

quote:
China steunt de oorlog tegen Oekraïne niet, en roept op tot vrede.

Maar China is opportuun en doet wat goed is voor China.
En dat is samenwerken met Rusland.

In een opvallend openhartige boodschap aan de Europese Unie heeft de Chinese minister van Buitenlandse Zaken, Wang Yi, gezegd dat China zich geen Russische nederlaag in Oekraïne kan permitteren. De uitspraak viel donderdag tijdens een vier uur durend gesprek met EU-buitenlandchef Kaja Kallas. Dat meldt de South China Morning Post op basis van bronnen.

Volgens de krant groeit in Peking achter de schermen de vrees dat een verzwakt of verslagen Rusland de Verenigde Staten zou aanzetten hun volledige geopolitieke aandacht op China te richten — net nu de spanningen rond Taiwan opnieuw oplopen.

Volgens Wang dient de oorlog in Oekraïne onbedoeld de Chinese belangen: zolang het Westen gefocust blijft op Europa, kan China zijn eigen ambities — denk aan Taiwan — verder voorbereiden zonder al te veel internationale druk.


Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)nd-gesprek~ac95d2e0/
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220748014
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 22:33 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Als ik ruzie hem met mijn buurman en geef hem een mep en hij sluit als reactie de elektriciteit af van mijn hele woonwijk, is dat dan ook allemaal mijn schuld? Of moet de wijk dan niet even bij mijn buurman langs om te vragen waar hij mee bezig is?
Een mep geven is wel even iets anders dan iemand je hele huis en haard, inclusief je hele familie, van de aardbodem willen vegen.
Als jij in je eigen huis wordt aangevallen door meerdere agressors en je familie is vermoord, je enige manier om hen te raken is door de elektriciteit af te sluiten, dan zou ik hetzelfde doen. Waar ik woon zouden we onze aangevallen buurman juist steunen tegen de agressors.

Verder blijven we natuurlijk bondgenoten met de VS en Israël; alleen met de huidige leiding daar is het foute boel en dat mogen we wat mij betreft best laten blijken.

Als jouw vrienden iets fout doen, is het jouw taak om hen daarop te wijzen, juist als goede vriend.

Misschien even hiernaar kijken en je conclusie trekken: " slechts een zeer klein deel van de wereld, ongeveer 5% van alle landen steunt de VS/Israel in de oorlog tegen Iran. Het overgrote deel veroordeelt de Amerikaanse/Israelische aanval of roept op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren " .

[ Bericht 5% gewijzigd door AFA2022 op 09-05-2026 08:21:39 ]
  zaterdag 9 mei 2026 @ 08:52:33 #237
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220748186
Briljant hoe onze Geo-politieke fok experts verontwaardigd zijn over de acties van Iran. Als in een kleuterklasje foei jij mag dat snoepje niet pakken roepen.

Schuldvragen, wat wel en wat niet mag, wie waaraan schuldig is, het doet er bijzonder weinig toe, zeker sinds figuren als trump de Verenigde Naties om zeep hebben geholpen. Het blijft bijzonder dat onze trump-fans blijkbaar soms wel de internationale rechtsorde belangrijk vinden, maar alleen wanneer de tegenstanders zich daar niet aan houden.

Is Iran in overtreding van internationale wetgeving met het blokkeren van de straat? Zeker. Hadden ze dit gedaan wanneer trump niet was gaan bombarderen? Nee dus. Was van tevoren duidelijk dat dit zou gebeuren? Zeker wel. Kortom, Iran mag de hoofdschuldige zijn, trump is simpelweg de aanstichter van dit militair en economisch debacle. Puur 100% amateurisme van de slechtste president ooit.

Interessanter is hoe trump denkt de door hem gecreëerde shitshow op te lossen. Zonder grondtroepen is alleen een nederlaag accepteren het alternatief. En daar lijkt het uiteindelijk toch op uit te gaan komen. Iran houdt dit nog moeiteloos een maand of wat vol, Amerika gaat richting verkiezingen, er is geen enkel draagvlak, een TACO wordt bijna onvermijdelijk. De binnenlandse schade voor GOP gaat anders niet te overzien zijn.
pi_220748190
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 06:48 schreef AFA2022 het volgende:

[..]

Verder blijven we natuurlijk bondgenoten met de VS en Israël; alleen met de huidige leiding daar is het foute boel en dat mogen we wat mij betreft best laten blijken.
Lol? Natuurlijk blijven we geen bondgenoten met landen die tegen ons liegen en die direct onze belangen schaden.
Wat een raar idee ook om te doen alsof het aan de huidige leiding ligt. Netanyahu zit er al letterlijk decennia, dat geeft wel aan dat het niet een tijdelijk dingetje is dat daar een genocidale gek aan de macht is.
Israel zal om weer een bondgenoot zijn eerst compleet gedenazificeert moeten worden. De verantwoordelijken en de medeplichtigen aan de genocide zullen gestraft moeten worden voordat er ooit weer enig vertrouwen kan zijn.
De haat zit daar echt in de haarvaten van de maatschappij dat hebben ze zomaar niet opgelost.

Amerika is onze voornaamste tegenspeler, het is een idioot idee om ons dan aan Amerika te onderwerpen zoals ze zo graag willen.

Bijzonder dat mensen graag bondgenoot willen blijven van een land dat ons letterlijk bedreigt. Zodra je iets zegt wat Amerika niet leuk vindt mag je sancties verwachten. Amerika en Israel bespioneren ons ook gewoon, daaraan kan je ook al zien dat we geen bondgenoten zijn.
pi_220748217
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 08:52 schreef mcmlxiv het volgende:
Briljant hoe onze Geo-politieke fok experts verontwaardigd zijn over de acties van Iran. Als in een kleuterklasje foei jij mag dat snoepje niet pakken roepen.

Is Iran in overtreding van internationale wetgeving met het blokkeren van de straat? Zeker.
Hoe kom je hierbij? Iran heeft gewoon het recht om voorwaarden te stellen aan schepen die door hun wateren varen. De straat van Hormuz is voor een groot deel Iraans territoriaal water.

Amerika blaast bij Venezuela toch ook gewoon boten op waarvan ze dan zeggen het waren drugsboten zonder enig bewijs.
Nogal apart dat ze vervolgens doen alsof Iran het toe zou moeten staan dat de straat van Hormuz gebruikt wordt voor een oorlog tegen ze. Voor Amerika gelden deze regels duidelijk niet. In internationaal recht mag je gewoon schieten op schepen die gebruikt worden in een oorlogt tegen je.
pi_220748226
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:40 schreef kree het volgende:

[..]
dat zeg jij, maar ik wordt er wel financieel zwakker van nu, als simpele burger, het geld gaat ergens heen he?

mag jij raden waarheen? Oja bedrijven met lobby.
Op welke wijze word jij financieel zwakker door de oorlog in Oekraïne?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220748270
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:52 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Oekraïne krijgt de beloofde lening van 90 miljard euro van de EU.
Geld dat de EU nu niet zelf kan gebruiken of investeren.
Dat is geen geld dat de EU anders zelf tot zijn beschikking had.


quote:
De kans is aanzienlijk dat Europa dat geld nooit meer terug ziet. Of denk jij dat Oekraïne de oorlog gaat winnen?
[..]
Het is geld dat de EU zelf leent tegen een lagere rente met de Russische tegoeden als onderpand.

Als Oekraïne dit verliest wordt de lening met dat onderpand afbetaald.


quote:
Op dit moment heeft de VS een ernstig munitietekort door wat ze allemaal hebben geleverd aan Oekraïne.
[..]
Heeft Rusland dat tekort ook?

De VS is gewoon traag geweest bij het aanvullen ervan.

En 'ernstig munitie tekort' is zwaar overdreven: de VS heeft Iran tot halverwege de middeleeuwen weten te bombarderen.


quote:

In een opvallend openhartige boodschap aan de Europese Unie heeft de Chinese minister van Buitenlandse Zaken, Wang Yi, gezegd dat China zich geen Russische nederlaag in Oekraïne kan permitteren. De uitspraak viel donderdag tijdens een vier uur durend gesprek met EU-buitenlandchef Kaja Kallas. Dat meldt de South China Morning Post op basis van bronnen.

Volgens de krant groeit in Peking achter de schermen de vrees dat een verzwakt of verslagen Rusland de Verenigde Staten zou aanzetten hun volledige geopolitieke aandacht op China te richten — net nu de spanningen rond Taiwan opnieuw oplopen.

Volgens Wang dient de oorlog in Oekraïne onbedoeld de Chinese belangen: zolang het Westen gefocust blijft op Europa, kan China zijn eigen ambities — denk aan Taiwan — verder voorbereiden zonder al te veel internationale druk.


Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)nd-gesprek~ac95d2e0/
Dat past precies in het eigen belang van China, en wijst er op dat de VS een bedreiging is voor de wereldvrede.

Andersom is dat een van de redenen waarom wij Oekraïne steunen. De oorlog in Oekraïne verzwakt Rusland, die anders de pijlen op grensstaten van de EU had kunnen richten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220748421
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Hoe kom je hierbij? Iran heeft gewoon het recht om voorwaarden te stellen aan schepen die door hun wateren varen. De straat van Hormuz is voor een groot deel Iraans territoriaal water.
Het ligt wat genuanceerder dan dat. Ze mogen wel wat maar zeker niet alles.

https://www.ntu.ac.uk/abo(...)the-strait-of-hormuz
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_220748595
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 08:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Lol? Natuurlijk blijven we geen bondgenoten met landen die tegen ons liegen en die direct onze belangen schaden.
Wat een raar idee ook om te doen alsof het aan de huidige leiding ligt. Netanyahu zit er al letterlijk decennia, dat geeft wel aan dat het niet een tijdelijk dingetje is dat daar een genocidale gek aan de macht is.
Israel zal om weer een bondgenoot zijn eerst compleet gedenazificeert moeten worden. De verantwoordelijken en de medeplichtigen aan de genocide zullen gestraft moeten worden voordat er ooit weer enig vertrouwen kan zijn.
De haat zit daar echt in de haarvaten van de maatschappij dat hebben ze zomaar niet opgelost.

Amerika is onze voornaamste tegenspeler, het is een idioot idee om ons dan aan Amerika te onderwerpen zoals ze zo graag willen.

Bijzonder dat mensen graag bondgenoot willen blijven van een land dat ons letterlijk bedreigt. Zodra je iets zegt wat Amerika niet leuk vindt mag je sancties verwachten. Amerika en Israel bespioneren ons ook gewoon, daaraan kan je ook al zien dat we geen bondgenoten zijn.
De VS wordt volgens mij sterk beïnvloed door de Israëlische lobby, met Trump als een soort marionet van Netanyahu. Zolang dat zo blijft, zal het Midden-Oostenbeleid niet in het voordeel zijn van de mensen die daar wonen.

Die lobby vertegenwoordigt vooral de belangen van extremistische groepen binnen Israël.

In een rechtvaardige wereld zou Israël zware sancties krijgen, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren. De enige hoop voor de mensen in het Midden-Oosten is dat de geopolitieke verhoudingen verschuiven.

Zodra Trump weg is, kunnen we hopelijk onze relatie met de VS weer normaliseren.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 10:34:08 #244
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220749009
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Hoe kom je hierbij? Iran heeft gewoon het recht om voorwaarden te stellen aan schepen die door hun wateren varen. De straat van Hormuz is voor een groot deel Iraans territoriaal water.

Amerika blaast bij Venezuela toch ook gewoon boten op waarvan ze dan zeggen het waren drugsboten zonder enig bewijs.
Nogal apart dat ze vervolgens doen alsof Iran het toe zou moeten staan dat de straat van Hormuz gebruikt wordt voor een oorlog tegen ze. Voor Amerika gelden deze regels duidelijk niet. In internationaal recht mag je gewoon schieten op schepen die gebruikt worden in een oorlogt tegen je.
Dat het niet mag is niet echt een omstreden feit, UNCLOS Artikel 37-44 beschrijft het recht op open zeevaart. Wel pikant is dat de Donald er alles aan doet om de VN om zeep te helpen. In een wereld van “recht van de sterkste”, de wereld waar onze MAGA fokkertjes blijkbaar zo naar snakken, heb je gelijk, dan mag Iran gewoon doen en laten wat het wil.

Dat figuren als Nethanyahu en Trump met hun gedrag internationale wetteloosheid, dat waar met name Israël veel last van heeft, actief uitvoeren en promoten is best een beetje dom. De schade die deze en vergelijkbare idioten aanrichten gaat nog decennia naijlen.
pi_220749011
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:50 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
De VS wordt volgens mij sterk beïnvloed door de Israëlische lobby, met Trump als een soort marionet van Netanyahu. Zolang dat zo blijft, zal het Midden-Oostenbeleid niet in het voordeel zijn van de mensen die daar wonen.

Die lobby vertegenwoordigt vooral de belangen van extremistische groepen binnen Israël.

In een rechtvaardige wereld zou Israël zware sancties krijgen, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren. De enige hoop voor de mensen in het Midden-Oosten is dat de geopolitieke verhoudingen verschuiven.

Zodra Trump weg is, kunnen we hopelijk onze relatie met de VS weer normaliseren.
Europa is natuurlijk de spil om de geopolitieke verhoudingen te laten verschuiven. Amerika is Amerika die zijn bezig met hun eigen belang. Dat Amerikaanse belang is vaak direct tegenovergesteld aan het onze. Zie deze oorlog.
Wij zouden ook aan ons eigen belang moeten denken in plaats van slaafs Amerika en Israel achterna draven en telkens diep voor ze buigen terwijl ze ons uitlachen dat we ons zo voor hun karretje laten spannen.

Maar blijkbaar zijn er ook heel veel mensen die toch liever zien dat we braaf achter Amerika en Israel aan blijven lopen ook al brengt ons dat niks en kost het ons alleen maar.

Om te beginnen zullen we gewoon bij Amerika aan moeten geven dat wat ons betreft ze meteen stoppen met deze nonsense oorlog. Laat ze maar aan Iran aanbieden de schade te vergoeden. Hetzelfde zou moeten gelden voor Israel. Die kunnen onze bondgenoot weer zijn als ze alle schade in Gaza en Libanon hebben goedgemaakt. Dat zal flink wat kosten.

Zodra Trump weg is komt de volgende gek, bijvoorbeeld Vance of een van de zonen van Trump. De Democraten zijn net als de Republikeinen ook een partij die amper oorlogen uit de weg gaan. Amerika. Komt bij dat het ook helemaal niet in ons voordeel is hoe we bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven als Google hun monopoliepositie laten gebruiken om te zorgen dat er geen concurrentie is en geen Europese tech bedrijven kunnen doorbreken.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 10:36:22 #246
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220749018
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Europa is natuurlijk de spil om de geopolitieke verhoudingen te laten verschuiven. Amerika is Amerika die zijn bezig met hun eigen belang. Dat Amerikaanse belang is vaak direct tegenovergesteld aan het onze. Zie deze oorlog.
Wij zouden ook aan ons eigen belang moeten denken in plaats van slaafs Amerika en Israel achterna draven en telkens diep voor ze buigen terwijl ze ons uitlachen dat we ons zo voor hun karretje laten spannen.

Maar blijkbaar zijn er ook heel veel mensen die toch liever zien dat we braaf achter Amerika en Israel aan blijven lopen ook al brengt ons dat niks en kost het ons alleen maar.

Om te beginnen zullen we gewoon bij Amerika aan moeten geven dat wat ons betreft ze meteen stoppen met deze nonsense oorlog. Laat ze maar aan Iran aanbieden de schade te vergoeden. Hetzelfde zou moeten gelden voor Israel. Die kunnen onze bondgenoot weer zijn als ze alle schade in Gaza en Libanon hebben goedgemaakt. Dat zal flink wat kosten.

Zodra Trump weg is komt de volgende gek, bijvoorbeeld Vance of een van de zonen van Trump. De Democraten zijn net als de Republikeinen ook een partij die amper oorlogen uit de weg gaan. Amerika. Komt bij dat het ook helemaal niet in ons voordeel is hoe we bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven als Google hun monopoliepositie laten gebruiken om te zorgen dat er geen concurrentie is en geen Europese tech bedrijven kunnen doorbreken.
Bijzondere take dit.

En geldt dit ook voor het Iraanse regime? Moeten zij de schade die zij hebben aangericht in landen zoals Jemen, Syrië, Libanon en Israël via hun proxies ook vergoeden of treden er dan ineens andere regels en wetten in werking?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220749030
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 10:34 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Dat het niet mag is niet echt een omstreden feit, UNCLOS Artikel 37-44 beschrijft het recht op open zeevaart. Wel pikant is dat de Donald er alles aan doet om de VN om zeep te helpen. In een wereld van “recht van de sterkste”, de wereld waar onze MAGA fokkertjes blijkbaar zo naar snakken, heb je gelijk, dan mag Iran gewoon doen en laten wat het wil.
Dat het van Amerika niet mag is natuurlijk wat anders dan dat het niet mag. Zoals gezegd kijk naar de situatie met bootjes bij Venezuela daar verstoort Amerika ook dit recht dat ze zogenaamd belangrijk vinden.
Het is onomstreden dat Iran het recht heeft in zijn territoriale wateren te bepalen hoe het gaat.

quote:
Dat figuren als Nethanyahu en Trump met hun gedrag internationale wetteloosheid, dat waar met name Israël veel last van heeft, actief uitvoeren en promoten is best een beetje dom. De schade die deze en vergelijkbare idioten aanrichten gaat nog decennia naijlen.
Netanyahu en Trump zijn maar symptomen. Amerika en Israel deden altijd al wat hun uitkomt. Die landen gebruiken internationaal recht als er iets te winen valt en als het iets verplicht dan geven ze niet thuis. Eigenlijk precies hoe Rusland, China en Europa het inter6nationaal recht zien. Leuk als je gelijk hebt, als je ongelijk hebt onbelangrijk. Trouwens ook hoe Nederland het ziet met partijen als VVD en D66, internationaal recht is er alleen voor de leuk.
pi_220749033
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 10:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzondere take dit.

En geldt dit ook voor het Iraanse regime? Moeten zij de schade die zij hebben aangericht in landen zoals Jemen, Syrië, Libanon en Israël via hun proxies ook vergoeden of treden er dan ineens andere regels en wetten in werking?
Dat mogen die proxies vergoeden.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 9 mei 2026 @ 10:41:28 #249
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220749036
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 10:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat mogen die proxies vergoeden.
Die worden bewapend, gefinancierd en getraind door het Iraanse regime.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220749050
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 10:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzondere take dit.

En geldt dit ook voor het Iraanse regime? Moeten zij de schade die zij hebben aangericht in landen zoals Jemen, Syrië, Libanon en Israël via hun proxies ook vergoeden of treden er dan ineens andere regels en wetten in werking?
Jemen? Daar zouden Saudi Arabie en de Verenigde Arabische Emiraten voor op moeten draaien. Zij zijn daar de oorlog begonnen. Je kunt het de Houthi's moeilijk kwalijk nemen dat ze hun grondgebied verdedigen. Dat Iran de Houthis steunt is een legitieme keuze. Wat dat betreft zou Europa ook zeker druk moeten zetten op de landen die Jemen in deze ellende hebben gestort.
Iran heeft natuurlijk geen schade gemaakt in Libanon in tegenstelling tot Israel. Jij weet ook wel dat Iran alleen wat wapens aan Hezbollah geeft omdat Israel al jaar en dag een genocide uitvoert op de Palestijnen. Iran is tegen die genocide.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 10:50:40 #251
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220749067
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 10:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Jemen? Daar zouden Saudi Arabie en de Verenigde Arabische Emiraten voor op moeten draaien. Zij zijn daar de oorlog begonnen. Je kunt het de Houthi's moeilijk kwalijk nemen dat ze hun grondgebied verdedigen. Dat Iran de Houthis steunt is een legitieme keuze. Wat dat betreft zou Europa ook zeker druk moeten zetten op de landen die Jemen in deze ellende hebben gestort.
Iran heeft natuurlijk geen schade gemaakt in Libanon in tegenstelling tot Israel. Jij weet ook wel dat Iran alleen wat wapens aan Hezbollah geeft omdat Israel al jaar en dag een genocide uitvoert op de Palestijnen. Iran is tegen die genocide.
Het Iraanse regime heeft sinds het aantreden opgeroepen tot de vernietiging van Israël. Dat weet jij ook heel goed, want een tijd terug zei je nog dat dit zelfs goed was en Iran volledig gelijk heeft en Israël ook vernietigd moet worden.

Kortom, je springt hier in de bres voor een misselijkmakend theocratisch regime, doet alsof de proxies die zij aansturen zelfs aan de goede kant van de geschiedenis staan en legt het probleem bij het Westen en Israël.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220749092
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 10:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die worden bewapend, gefinancierd en getraind door het Iraanse regime.
Maar kiezen er zelf voor om die kennis en hulpmiddelen te gebruiken tegen Israël.

Dus gewoon laten dokken.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220749298
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 10:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Jemen? Daar zouden Saudi Arabie en de Verenigde Arabische Emiraten voor op moeten draaien. Zij zijn daar de oorlog begonnen. Je kunt het de Houthi's moeilijk kwalijk nemen dat ze hun grondgebied verdedigen. Dat Iran de Houthis steunt is een legitieme keuze. Wat dat betreft zou Europa ook zeker druk moeten zetten op de landen die Jemen in deze ellende hebben gestort.
Iran heeft natuurlijk geen schade gemaakt in Libanon in tegenstelling tot Israel. Jij weet ook wel dat Iran alleen wat wapens aan Hezbollah geeft omdat Israel al jaar en dag een genocide uitvoert op de Palestijnen. Iran is tegen die genocide.
Wat een totale onzin dit toch weer zeg :')
graag verwijderen
pi_220749350
Iran is toch wel de partij die het meest rationeel reageert in deze oorlog.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 11:42:02 #255
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220749356
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:40 schreef Discombobulate het volgende:
Iran is toch wel de partij die het meest rationeel reageert in deze oorlog.
Nou ja, Iran viel bijna al zijn buurlanden aan die er niets mee te maken hadden.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 11:42:27 #256
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_220749359
Zijdelings on topic:

twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Moderator zaterdag 9 mei 2026 @ 11:43:31 #257
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220749364
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:42 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Nou ja, Iran viel bijna al zijn buurlanden aan die er niets mee te maken hadden.
...behalve Amerikaanse bases...
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zaterdag 9 mei 2026 @ 12:04:13 #258
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220749477
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:40 schreef Discombobulate het volgende:
Iran is toch wel de partij die het meest rationeel reageert in deze oorlog.
Kun je een aantal voorbeelden geven van het rationele handelen van het Iraanse regime?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 9 mei 2026 @ 12:54:38 #259
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220749790
Heel Europa ligt vol met kernbommen die nooit gebruikt worden en Iran mag geen eigen kernbom hebben , terwijl ze er zo 6 kunnen kopen in Noord Korea 8)7 8)7 8)7 :W
https://www.telegraaf.nl/(...)zocht/151243454.html
quote:
Grootste aantal kernwapens VS in Italië
Voor Italië heeft een eventuele terugtrekking van de VS uit Europa grote gevolgen, omdat het land het grootste aantal Amerikaanse kernwapens heeft op grondgebied van de Europese Unie.

Op de luchtmachtbases van Aviano, in het noorden van Italië, en Ghedi bij Brescia liggen naar schatting vele tientallen Amerikaanse B61-kernbommen opgeslagen.

De fysicus Carlo Rovelli sprak onlangs over een negentigtal kernbommen.

De kernwapens zijn onderdeel van het NAVO-systeem waarbij Amerikaanse kernwapens in Europese landen worden gestationeerd.

De bommen blijven volledig eigendom van de Verenigde Staten.
Italië beschikt zelf niet over kernwapens. Italiaanse gevechtsvliegtuigen en piloten worden echter wel getraind voor inzet binnen het NAVO-kader in geval van een grootschalig conflict.

Marco Rubio: ’Iran mag geen kernwapen krijgen’
Rubio sprak verder uitgebreid over Iran.
Volgens hem is Trump de eerste Amerikaanse president die daadwerkelijk concrete stappen zet om te voorkomen dat Teheran een kernwapen ontwikkelt. „

Alle presidenten zeiden dat Iran nooit een nucleair wapen mag krijgen, maar Trump is de eerste die daar echt iets aan doet”, aldus Rubio.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220749796
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:40 schreef Discombobulate het volgende:
Iran is toch wel de partij die het meest rationeel reageert in deze oorlog.
42.000 burgers afgeschoten, grootste terroristenorganisatie ter wereld en de wereldhandel/voedselvoorziening bedreigen.

Blijf nandenken aub.
graag verwijderen
pi_220749811
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:54 schreef michaelmoore het volgende:
Heel Europa ligt vol met kernbommen die nooit gebruikt worden en Iran mag geen eigen kernbom hebben , terwijl ze er zo 6 kunnen kopen in Noord Korea 8)7 8)7 8)7 :W
https://www.telegraaf.nl/(...)zocht/151243454.html
[..]

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen...
graag verwijderen
pi_220749816
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:42 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Nou ja, Iran viel bijna al zijn buurlanden aan die er niets mee te maken hadden.
Maar ook daar zat in de basis wel een strategie achter. Het destabiliserende effect op de wereldeconomie is het beste drukmiddel dat ze hebben. In conventioneel militair opzicht leggen ze het natuurlijk volledig af tegen de VS en Israël.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:03:17 #263
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220749834
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:56 schreef UitStraling het volgende:

[..]
42.000 burgers afgeschoten, grootste terroristenorganisatie ter wereld en de wereldhandel/voedselvoorziening bedreigen.

Blijf nandenken aub.
Rationeel is wat anders dan moreel. Iran mag dan wel een moreel verwerpelijk regime zijn, maar ze zijn dat in elk geval consequent. Ze doen wat ze zeggen en veranderen niet van dag tot dag van inzicht. Dat kan je over de VS in dit conflict niet zeggen.
pi_220749855
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:40 schreef Discombobulate het volgende:
Iran is toch wel de partij die het meest rationeel reageert in deze oorlog.
Zit een kern van waarheid in volgens analisten: Het rationeelst reagerende land in deze driehoek is Iran, gevolgd door de VS en het minst rationeel reageert Israël.

1. Iran — het meest rationeel (strategisch, berekend)
Iran:
- reageert voorspelbaar en proportioneel
- kiest voor beperkte vergeldingsaanvallen om totale oorlog te vermijden
- houdt rekening met regionale stabiliteit en
- gebruikt afschrikking, niet totale escalatie.

2. Verenigde Staten — gemengd rationeel
De VS:
- proberen escalatie te beperken, maar
- steunen Israël bijna automatisch
- reageren deels rationeel (diplomatie, waarschuwingen), deels politiek (binnenlandse druk).

Hun beleid is niet puur strategisch, maar beïnvloed door:
- verkiezingspolitiek
- lobby’s
- bondgenootschappen

3. Israël — het minst rationeel (emotioneel, escalatiegericht)
Israël:
- reageert militair impulsief
- voert escalerende vergeldingsaanvallen uit
- negeert alle waarschuwingen van bondgenoten
- handelt vaak vanuit binnenlandse politieke druk

Veel internationale analyses noemen Israël’s reactie reactief en emotioneel, veel minder gebaseerd op lange‑termijnstrategie.
pi_220749975
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:56 schreef UitStraling het volgende:

[..]
42.000 burgers afgeschoten, grootste terroristenorganisatie ter wereld en de wereldhandel/voedselvoorziening bedreigen.

Blijf nandenken aub.
Je kan heus wel autoritair een kut regime hebben en rationeel handelen. Jij weet gewoon niet wat dat betekend.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220750382
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 10:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het Iraanse regime heeft sinds het aantreden opgeroepen tot de vernietiging van Israël. Dat weet jij ook heel goed, want een tijd terug zei je nog dat dit zelfs goed was en Iran volledig gelijk heeft en Israël ook vernietigd moet worden.

Kortom, je springt hier in de bres voor een misselijkmakend theocratisch regime, doet alsof de proxies die zij aansturen zelfs aan de goede kant van de geschiedenis staan en legt het probleem bij het Westen en Israël.
Doe niet zo hypocriet. Jij steunt Israel een theocratisch regime dat genocide pleegt. Dat is net wat erger dan een theocratisch regime dat voornamelijk de eigen burgers zwaar onderdrukt.

Dat jij de geschiedenis van dit conflict altijd verdraait weten we nou wel.

Het Westen heeft een ander probleem dan Israel. Het westen doet niks terwijl onze bondgenoot genocide pleegt, we blijven ze zelfs wapens daarvoor geven. Dat is een stuk minder erg dan wat Israel doet, genocide plegen uit haat en dan een of ander heilig boekje als excuus gebruiken.

Dat jij als iemand die de hele dag leugens vertelt om genocide goed te praten anderen de maat wil meten is dan wel weer schattig.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 15:08:05 #267
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220750455
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Doe niet zo hypocriet. Jij steunt Israel een theocratisch regime dat genocide pleegt. Dat is net wat erger dan een theocratisch regime dat voornamelijk de eigen burgers zwaar onderdrukt.

Dat jij de geschiedenis van dit conflict altijd verdraait weten we nou wel.

Het Westen heeft een ander probleem dan Israel. Het westen doet niks terwijl onze bondgenoot genocide pleegt, we blijven ze zelfs wapens daarvoor geven. Dat is een stuk minder erg dan wat Israel doet, genocide plegen uit haat en dan een of ander heilig boekje als excuus gebruiken.

Dat jij als iemand die de hele dag leugens vertelt om genocide goed te praten anderen de maat wil meten is dan wel weer schattig.
Israël is natuurlijk een liberale democratie, geen theocratie. Daarom zijn er later dit jaar weer verkiezingen.

Kortom, met projectie en geschiedvervalsing ga je je hier echt niet uitredden. Kritiek op Israël is verder prima, maar dat lukt jou ook niet zonder herhaaldelijk in te steken op een vernietiging van het land, waarbij je schaamteloos en openlijk de kant van het Iraanse regime kiest, zelfs als het om een situatie als in Jemen gaat.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220750844
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:54 schreef michaelmoore het volgende:
Heel Europa ligt vol met kernbommen die nooit gebruikt worden en Iran mag geen eigen kernbom hebben , terwijl ze er zo 6 kunnen kopen in Noord Korea 8)7 8)7 8)7 :W
https://www.telegraaf.nl/(...)zocht/151243454.html
[..]

Ze mogen er wat mij betreft ook best 6 hebben. Moeten ze Trump alleen even vertellen waar ze mogen landen.
pi_220751704
"escalerende vergeldingsaanvallen"

Je leest echt de gekste dingen hier.
graag verwijderen
  zaterdag 9 mei 2026 @ 18:39:08 #270
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220751914
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 15:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Israël is natuurlijk een liberale democratie, geen theocratie. Daarom zijn er later dit jaar weer verkiezingen.

Kortom, met projectie en geschiedvervalsing ga je je hier echt niet uitredden. Kritiek op Israël is verder prima, maar dat lukt jou ook niet zonder herhaaldelijk in te steken op een vernietiging van het land, waarbij je schaamteloos en openlijk de kant van het Iraanse regime kiest, zelfs als het om een situatie als in Jemen gaat.
Verkiezingen zijn niet het essentiële verschil tussen een democratie en een theocratie; als voorbeeld kunnen we het vaticaan nemen waar de paus ook steeds verkozen wordt doormiddel van verkiezingen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 18:55:27 #271
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220751998
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:09 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Zit een kern van waarheid in volgens analisten: Het rationeelst reagerende land in deze driehoek is Iran, gevolgd door de VS en het minst rationeel reageert Israël.

1. Iran — het meest rationeel (strategisch, berekend)
Iran:
- reageert voorspelbaar en proportioneel
- kiest voor beperkte vergeldingsaanvallen om totale oorlog te vermijden
- houdt rekening met regionale stabiliteit en
- gebruikt afschrikking, niet totale escalatie.

2. Verenigde Staten — gemengd rationeel
De VS:
- proberen escalatie te beperken, maar
- steunen Israël bijna automatisch
- reageren deels rationeel (diplomatie, waarschuwingen), deels politiek (binnenlandse druk).

Hun beleid is niet puur strategisch, maar beïnvloed door:
- verkiezingspolitiek
- lobby’s
- bondgenootschappen

3. Israël — het minst rationeel (emotioneel, escalatiegericht)
Israël:
- reageert militair impulsief
- voert escalerende vergeldingsaanvallen uit
- negeert alle waarschuwingen van bondgenoten
- handelt vaak vanuit binnenlandse politieke druk

Veel internationale analyses noemen Israël’s reactie reactief en emotioneel, veel minder gebaseerd op lange‑termijnstrategie.
Je realiseert dat je Iran wild om zich heen op allerlei landen raketten begon af te schieten? Dat getuigt niet bepaald van rationaliteit. Ook vrouwen en kinderen voor kerncentrales zetten doet dit niet.

Ook is het argument mbt Israël niet sterk, want natuurlijk gaat Israël af op wat de binnenlandse politiek beslist, niet wat buitenlandse politici of organisaties zeggen dat het land wel of niet zou moeten doen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220752111
Gelukkig hebben de uiterst zorgvuldig geplande Amerikaanse aanvallen daar verandering in gebracht.

Oh, wacht.
pi_220752383
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 18:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je realiseert dat je Iran wild om zich heen op allerlei landen raketten begon af te schieten? Dat getuigt niet bepaald van rationaliteit. Ook vrouwen en kinderen voor kerncentrales zetten doet dit niet.

Ook is het argument mbt Israël niet sterk, want natuurlijk gaat Israël af op wat de binnenlandse politiek beslist, niet wat buitenlandse politici of organisaties zeggen dat het land wel of niet zou moeten doen.
Don’t shoot the messenger!

Op allerlei landen? Je bedoelt de landen die Iran van de aardbodem willen vegen? Iran heeft alleen landen aangevallen die complicit zijn, lijkt mij vrij logisch als Iran zijnde. Plus ze hebben zich tot nu toe zeer specefiek alleen maar op militaire doelen gericht.

Dat je nou net over vrouwen en kinderen begint…
Ik geloof best dat de VS een fout heeft gemaakt met die school waarbij 160 kinderen zijn omgekomen, tragisch, maar fouten gebeuren in oorlog.
Israël reageert daarentegen totaal niet rationeel maar vanuit emotie: ze blazen complete woonblokken op, inclusief bewoners, onder het mom dat er één ‘terrorist’ zou hebben geschuild. Israel zal ook elk vredesakkoord met Iran dwarsbomen. Bibi weet dat er na Trump geen president meer komt die zo dom is.

Kortom ik geloof die internationale analyses wel, het staat je uiteraard vrij om dat niet te doen.
pi_220753135
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 18:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Irans kernraketprogramma is trouwens 0,0% aangetast na nieuwe informatie van inlichtingendiensten. Het is echt geen succes hoor.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 21:34:53 #275
88831 Shreyas
De beste
pi_220753177
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is geen geld dat de EU anders zelf tot zijn beschikking had.
[..]
Het is geld dat de EU zelf leent tegen een lagere rente met de Russische tegoeden als onderpand.

Als Oekraïne dit verliest wordt de lening met dat onderpand afbetaald.
[..]
Als Oekraïne dit verliest is de oorlog voorbij en is Rusland als winnaar uit de strijd gekomen. Die gaan dan eisen stellen en eisen hun tegoeden terug. Als Europa dat niet doet, zal de Russische dreiging alleen maar toenemen en is Polen de volgende.

quote:
Heeft Rusland dat tekort ook?

De VS is gewoon traag geweest bij het aanvullen ervan.

En 'ernstig munitie tekort' is zwaar overdreven: de VS heeft Iran tot halverwege de middeleeuwen weten te bombarderen.
Rusland produceert meer munitie dan alle NAVO-landen bij elkaar inclusief de VS.
Het klopt dat de VS zware bombardementen heeft uitgevoerd Iran, daarom hebben ze nu een tekort aan munitie.

quote:
Dat past precies in het eigen belang van China, en wijst er op dat de VS een bedreiging is voor de wereldvrede.
Nee, het toont aan dat Rusland een bedreiging vormt voor de wereldvrede en China daarmee akkoord gaat enkel omdat het het einde van de westerse hegemonie iets dichterbij brengt. Helaas gaat dit ten koste van Oekraïense burgers.

quote:
Andersom is dat een van de redenen waarom wij Oekraïne steunen. De oorlog in Oekraïne verzwakt Rusland, die anders de pijlen op grensstaten van de EU had kunnen richten.
Wij steunen Oekraïne omdat het een land is in ons werelddeel dat zonder geldige reden is binnen gevallen door een aggressor dat simpelweg gewoon land steelt van een andere soevereine staat. Het begon al bij de Krim, toen hield Europa zich nog gedeisd, maar daarna was het niet meer dan terecht om Rusland te veroordelen en Oekraïne te helpen en steunen. China zou dat alleen al uit moralistisch oogpunt ook moeten doen. Maar nogmaals, hun haat tegen de macht van het westen is groter dan hun rechtvaardigheidsgevoel.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220753511
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 21:34 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Als Oekraïne dit verliest is de oorlog voorbij en is Rusland als winnaar uit de strijd gekomen. Die gaan dan eisen stellen en eisen hun tegoeden terug. Als Europa dat niet doet, zal de Russische dreiging alleen maar toenemen en is Polen de volgende.
[..]
Bladiebla.

Rusland krijgt die tegoeden niet meer terug.


quote:
Rusland produceert meer munitie dan alle NAVO-landen bij elkaar inclusief de VS.
Het klopt dat de VS zware bombardementen heeft uitgevoerd Iran, daarom hebben ze nu een tekort aan munitie.
[..]
Rusland heeft op dit moment een oorlogseconomie die het land uitput.

Je ziet de gevolgen van een verzwakt Rusland: Syrië gevallen, Iran platgegooid, president van Venezuela ontvoerd, Armenië grondgebied kwijtgeraakt aan Azerbeidzjan, Moldavië richt het vizier op de EU, ipv Rusland, etc.

Rusland is verzwakt door deze oorlog.
Niet de EU, niet de VS.


quote:
Nee, het toont aan dat Rusland een bedreiging vormt voor de wereldvrede en China daarmee akkoord gaat enkel omdat het het einde van de westerse hegemonie iets dichterbij brengt. Helaas gaat dit ten koste van Oekraïense burgers.
[..]
Nee, je citaat geeft aan dat China baat heeft bij een sterk Rusland in te voorkomen dat de VS de handen vrij heeft om China aan te pas.

Als je dat erkent betekent dat dat China de VS ziet als de grootste dreiging voor de wereldvrede.

Dus je gelul over het verdwijnen van de westerse hegemonie raakt kant noch wal.


quote:
Wij steunen Oekraïne omdat het een land is in ons werelddeel dat zonder geldige reden is binnen gevallen door een aggressor dat simpelweg gewoon land steelt van een andere soevereine staat. Het begon al bij de Krim, toen hield Europa zich nog gedeisd, maar daarna was het niet meer dan terecht om Rusland te veroordelen en Oekraïne te helpen en steunen. China zou dat alleen al uit moralistisch oogpunt ook moeten doen. Maar nogmaals, hun haat tegen de macht van het westen is groter dan hun rechtvaardigheidsgevoel.
Nee, we steunen Oekraïne omdat Rusland daardoor verzwakt raakt en een minder grote dreiging is voor de rest van Europa.

Tegelijkertijd leren we veel van deze oorlog en hebben we de tijd om onze defensie daar op aan te passen.

Europa wordt sterker dankzij deze oorlog.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 9 mei 2026 @ 22:32:28 #277
88831 Shreyas
De beste
pi_220753548
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 22:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Bladiebla.

Rusland krijgt die tegoeden niet meer terug.
Ik hoop met je mee, maar het is vooral wishful thinking.

quote:
Rusland heeft op dit moment een oorlogseconomie die het land uitput.

Je ziet de gevolgen van een verzwakt Rusland: Syrië gevallen, Iran platgegooid, president van Venezuela ontvoerd, Armenië grondgebied kwijtgeraakt aan Azerbeidzjan, Moldavië richt het vizier op de EU, ipv Rusland, etc.

Rusland is verzwakt door deze oorlog.
Niet de EU, niet de VS.
[..]
Nee, je citaat geeft aan dat China baat heeft bij een sterk Rusland in te voorkomen dat de VS de handen vrij heeft om China aan te pas.
Dus doordat Rusland is verzwakt door de oorlog heeft China er toch geen baat meer bij? China heeft baat bij een sterk Rusland.

quote:
Als je dat erkent betekent dat dat China de VS ziet als de grootste dreiging voor de wereldvrede.
Als grootste dreiging voor hun eigen natie. Niet voor de wereldvrede.

quote:
Dus je gelul over het verdwijnen van de westerse hegemonie raakt kant noch wal.
Nogmaals, ik hoop met je mee.

quote:
Nee, we steunen Oekraïne omdat Rusland daardoor verzwakt raakt en een minder grote dreiging is voor de rest van Europa.

Tegelijkertijd leren we veel van deze oorlog en hebben we de tijd om onze defensie daar op aan te passen.

Europa wordt sterker dankzij deze oorlog.
Er zijn meerdere redenen om Oekraïne te steunen. De EU steunt Oekraïne ook omdat het de democratische principes, mensenrechten en internationale wetgeving wil bewaken. Vind je niet dat een land als China dat ook zou moeten doen?
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220753669
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dus doordat Rusland is verzwakt door de oorlog heeft China er toch geen baat meer bij? China heeft baat bij een sterk Rusland.
[..]
China heeft baat bij een Rusland dat een evenwicht kan bieden tegen de VS.
Daardoor steunt China op verschillende manieren Rusland om te voorkomen dat het land om valt.


quote:
Als grootste dreiging voor hun eigen natie. Niet voor de wereldvrede.
[..]
Dat is met elkaar verbonden.
China ziet de VS als een bedreiging.

quote:
Nogmaals, ik hoop met je mee.
[..]
Er zijn meerdere redenen om Oekraïne te steunen. De EU steunt Oekraïne ook omdat het de democratische principes, mensenrechten en internationale wetgeving wil bewaken. Vind je niet dat een land als China dat ook zou moeten doen?
Nee.

China is geen land dat zich daar internationaal mee bemoeit.

China kijkt enkel naar wat in hun belang is.


Verder is het mooi voor de bühne dat wij als Europa net doen dat het ons gaat om de democratie, etc.

De werkelijkheid is dat Europa Oekraïne al had opgegeven toen Rusland het land binnen viel.

Pas toen enkele weken later bleek dat Rusland het verkloot had en Oekraïne in staat was kwam de militaire hulp (moeizaam) op gang.
En toen al werd niet onder stoelen en banken gestoken dat een van de redenen was dat Rusland hierdoor verzwakt raakt, zonder dat Europa daarvoor troepen hoeft in te zetten.
De geboden hulp is ook telkens net (niet) voldoende om de invasie te weerstaan. Maar niet voldoende om Rusland het land uit te jagen.

Bij De Krim zagen we ook dat het westen wat boos reageerde na de inname ervan, maar verder niet echt iets deed om de mensenrechten schendingen door Rusland te veroordelen.
De Kerch-brug is zelfs gebouwd met Nederlandse know how, NS2 werd vrolijk door ontwikkeld en we namen gretig grondstoffen af van Rusland.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220754366
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Op welke wijze word jij financieel zwakker door de oorlog in Oekraïne?
hoeveel geld gaat er naar toe?

(trouwens dan heb ik het er niet over of ik dat goed of slecht vind)
zeg alleen maar dit kost. en we zitten hier btw niet in het Oekraïne topic even ter info, want over die oorlog in Iran heb ik namelijk een andere mening als over die in Oekraïne.

[ Bericht 7% gewijzigd door kree op 10-05-2026 00:54:03 ]
Do what you love, love what you do!
pi_220754402
het is best wel jammer dat de wereld niet in vrede met elkaar kan leven gewoon.
Maarja dat is het ook nooit geweest en zal het wss nooit worden ook denk ik.
Do what you love, love what you do!
pi_220754581
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 00:35 schreef kree het volgende:

[..]
hoeveel geld gaat er naar toe?
Niet relevant.
De vraag was hoe jij financieel zwakker wordt door de oorlog in Oekraïne..


quote:
(trouwens dan heb ik het er niet over of ik dat goed of slecht vind)
zeg alleen maar dit kost. en we zitten hier btw niet in het Oekraïne topic even ter info, want over die oorlog in Iran heb ik namelijk een andere mening als over die in Oekraïne.
De oorlog in Iran drijft de prijzen nu op, dus dat zul je financieel wellicht merken.
Maar maakt het je financieel zwakker?

Mij niet in ieder geval.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220754584
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 04:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Niet relevant.
De vraag was hoe jij financieel zwakker wordt door de oorlog in Oekraïne..
[..]
De oorlog in Iran drijft de prijzen nu op, dus dat zul je financieel wellicht merken.
Maar maakt het je financieel zwakker?

Mij niet in ieder geval.
hoe in Oekraïne was dus niet de vraag he? althans niet hier.

hoe en met Iran wel door een wereldleider die schit heeft aan alles behalve zelf


en maakt het mij zwakker? wss niet zoveel? maar denk voor veel andere wel?
Do what you love, love what you do!
pi_220754615
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 04:14 schreef kree het volgende:

[..]
hoe in Oekraïne was dus niet de vraag he? althans niet hier.

hoe en met Iran wel door een wereldleider die schit heeft aan alles behalve zelf


en maakt het mij zwakker? wss niet zoveel? maar denk voor veel andere wel?
Dit schreef je:

quote:
maar ik wordt er wel financieel zwakker van nu,
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220754622
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 04:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dit schreef je:
[..]

ja? deze oorlog met Oekraïne en die de USA doet, met ja wat is het hele wereld wss.
Do what you love, love what you do!
pi_220755234
Die gasten zijn echt talented.

Bekijk deze YouTube-video
pi_220756413
Saoedi Arabie (SA) doet goede zaken vanwege het sluiten van de straat van Hormuz. Ze hebben veel geld geïnvesteerd in een ingegraven pipeline richting Suez kanaal bovenin de Rode zee. Ze kunnen nu minder olie exporteren omdat de staat is afgesloten, maar de olie uit de pipeline brengt zoveel op dat ze ermee binnenlopen. Minder olie leveren voor veel meer inkomsten, dat is een geweldige uitkomst voor SA. De 1 zijn dood, is de ander zijn brood :Y

quote:
Saudi Aramco reported a 26 percent increase in first-quarter profit as it rerouted exports via a pipeline that avoided the Strait of Hormuz

Saudi Aramco reported a 26 percent increase in first-quarter profit as it rerouted exports via a pipeline that avoided the Strait of Hormuz. Adjusted net income increased to nearly 126 billion riyals ($33.6 billion) in the quarter from 97.5 billion riyals a year earlier.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220756496
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 04:45 schreef kree het volgende:

[..]
ja? deze oorlog met Oekraïne en die de USA doet, met ja wat is het hele wereld wss.
Je bent gedraaid.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220758460
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220758798
https://www.reddit.com/r/(...)iron_dome_4_israeli/

Double tap aanval zonder oorlogsmisdrijf te begaan. Kan de morele coalitie van het licht nog wat van leren.
  zondag 10 mei 2026 @ 19:20:07 #290
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
  zondag 10 mei 2026 @ 20:14:34 #291
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220759880
Iran houdt Trump aan het lijntje.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 10 mei 2026 @ 20:16:24 #292
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220759891
Ik kan de tweet niet helemaal lezen. Maar Barack Houssein Obama. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 10 mei 2026 @ 20:22:16 #293
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220759916
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:16 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik kan de tweet niet helemaal lezen. Maar Barack Houssein Obama. :')
Dat is zijn volledige naam.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 10 mei 2026 @ 20:28:38 #294
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220759940
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:22 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat is zijn volledige naam.
Dat weet ik.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 10 mei 2026 @ 20:44:44 #295
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220760002
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:16 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik kan de tweet niet helemaal lezen. Maar Barack Houssein Obama. :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 10 mei 2026 @ 20:53:26 #296
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220760040
quote:
Psychiater doorbreekt taboe: ‘Trump is een psychopaat, dat is zo evident’

Auteur: BNR Webredactie
Het leidt geen twijfel dat de Verenigde Staten momenteel worden bestuurd door een psychopaat, zegt psychiater Jules Tielens in de podcast Boekestijn en De Wijk. Normaal gesproken is het voor professionals zeer ongepast om een dergelijk stellige diagnose te stellen over iemand, zonder de persoon te hebben onderzocht. ‘Maar voor Trump maak ik een uitzondering. Het is ook niet zo dat ik met een geheim kom. Dit is zo evident.’

De psychiater fileert in de podcast het gedrag en de uitspraken van de Amerikaanse president. Hij twijfelt er al lang niet meer aan dat we te maken hebben met een ultiem gewetenloos iemand die inmiddels ver buiten de realiteit leeft.
Legio voorbeelden
De extreme uitspraken en voorbeelden van het narcistische en psychopathische gedrag van Trump rollen over elkaar heen, van het bekende 'grab em by the pussy'-moment, tot het bewust vernederen van een gehandicapt iemand, op het podium, voor de ogen van de wereld. Of zijn doorlopende wraakgevoelens, het gewetenloze, het voortdurend zichzelf ophemelen: de voorbeelden zijn legio. 'Elke keer denk ik: wat zeg je nou weer? 20 jaar geleden zou je voor éé zo'n enkele uitspraak al uit je ambt worden gezet.'
‘Het is extreem zeldzaam, ook omdat ze het niet lang volhouden in de samenleving. Psychopaten komen meestal toch gewoon vrij snel in de bak.’
Psychiater Jules Tielens

Het taboe om psychiatrische diagnoses te plakken, in de VS zelfs tot officieel beleid en jurisprudentie verheven in de zogenoemde Goldwater-rule, is er natuurlijk niet voor niets. Tielens luisterde er eerder wel naar toen hem in 2011 bijvoorbeeld werd gevraagd of de Noorse massamoordenaar Anders Breivik een psychopaat was. Toen was de psychiater terughoudend en wilde hij het etiket niet plakken, maar in het geval van Trump kan hij dat wel. 'Een psychopaat is hij absoluut. Dat is gedefinieerd als extreem narcistisch. En het is bij Trump op hol geslagen, eigenlijk ook omdat we dat met zijn allen hebben laten gebeuren. Laten we dat ook niet vergeten.'
Lichtvaardig
Psychopaat is bepaald geen term om lichtvaardig te gebruiken, zeker niet voor een professional. 'Het is extreem zeldzaam. Ik kom ze in mijn praktijk ook nauwelijks tegen, ook omdat ze het niet lang volhouden in de samenleving. Psychopaten komen meestal toch gewoon vrij snel in de bak', vertelt Tielens. 'En narcisme is nog wel te behandelen, maar alleen als de persoon het zelf wil. Trump is niet te behandelen, nee.'


Tielens durft nog wel een taboe te doorbreken als hij het over de Amerikaanse president heeft. De vergelijking met Hitler gaat volgens de psychiater ook op meer dan één vlak op. Bijvoorbeeld als het gaat om de mate waarin de Amerikaanse president momenteel buiten elke vorm van de realiteit lijkt te leven. Zoals Hitler nog in 1945 dacht de oorlog te kunnen winnen door in zijn bunker op de kaart met denkbeeldige legerdivisies te schuiven, terwijl de Russen al aan de randen van Berlijn stonden, zo roept Trump al wekenlang dat hij de oorlog in Iran aan het winnen is en dat Iran zou smeken om een deal.
Weinig goeds
Als de vergelijking opgaat, belooft dat weinig goeds voor het Amerikaanse volk, vreest Tielens. 'Trump is on a mission. Hij moet Amerika redden. Dat dacht Hitler ook: die wilde Duitsland redden. En aan het einde, vlak voordat hij zelfmoord pleegde, maakte het hem niet meer uit. Dan moesten alle Duitsers ook maar kapot, want ze hadden niet genoeg gevochten.'


Om het rijtje van onflatteuze vergelijkingen compleet te maken: Napoleon en Vladimir Poetin zijn andere voorbeelden van wereldleiders die aan het einde een compleet op losgeslagen wereldbeeld hadden, zegt Tielens. Dat was ontstaan doordat ze zich aan het einde alleen nog maar omringden met ja-knikkers. 'Als je een wereld van bedreiging, liegen en propaganda hebt gecreëerd, dan kan die sneeuwbal heel ver rollen.'
Het leidt geen twijfel dat de Verenigde Staten momenteel worden bestuurd door een psychopaat, zegt psychiater Jules Tielens in de podcast Boekestijn en De Wijk. Normaal gesproken is het voor professionals zeer ongepast om een dergelijk stellige diagnose te stellen over iemand, zonder de persoon te hebben onderzocht. ‘Maar voor Trump maak ik een uitzondering. Het is ook niet zo dat ik met een geheim kom. Dit is zo evident.’
Het leidt geen twijfel dat de Verenigde Staten momenteel worden bestuurd door een psychopaat, zegt psychiater Jules Tielens in de podcast Boekestijn en De Wijk. Normaal gesproken is het voor professionals zeer ongepast om een dergelijk stellige diagnose te stellen over iemand, zonder de persoon te hebben onderzocht. ‘Maar voor Trump maak ik een uitzondering. Het is ook niet zo dat ik met een geheim kom. Dit is zo evident.’ (ANP / REX by Shutterstock)
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 10 mei 2026 @ 21:06:42 #297
131800 Tarado
capô de fusca
pi_220760111
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:53 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Jules Tielens , wie kent hem niet

pi_220760266
Het is voor een volledig en voortdurend in het openbaar opererende politicus niet perse nodig om zo iemand nog nader te 'onderzoeken'.
Je ziet en hoort hoe iemand dagelijks optreedt, en ook in het verleden heeft opgetreden en daar kan een volledig correct oordeel over gevormd worden.
Het zal niet zo zijn dat iedereen zich in zo'n oordeel zal weten te vinden. Sommige mensen vinden dat ook totaal overbodig en zelfs onnodig beschadigend. Men noemt dat dan dat iemand wordt gedemoniseerd.
Maar soms is dat ook volkomen terecht.
Het blijkt in de praktijk echter heel moeilijk om bepaalde geschifte en zeer gevaarlijke leiders ook te stoppen met hun soms zeer kwaadaardige praktijken, ook al omdat ze steunen op een deel van de bevolking die ze eenvoudig met alle bekende grove middelen voor de gek houden, en ook omdat ze wel weten hoe deze groep mensen te manipuleren zijn met min of meer populaire items.
Daar schuilt het gevaar van populisme.
  zondag 10 mei 2026 @ 21:48:15 #299
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220760420
Hij heeft last van Obama Derangement Syndrome zo te zien. Kan nooit stoppen met praten over Obama en Biden lol.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220760502
quote:
2s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hij heeft last van Obama Derangement Syndrome zo te zien. Kan nooit stoppen met praten over Obama en Biden lol.
42000 jonge mensen afgeslacht maar Trump maakt pas echt iets los in den deugmensch
graag verwijderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')