Bladiebla.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:34 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Als Oekraïne dit verliest is de oorlog voorbij en is Rusland als winnaar uit de strijd gekomen. Die gaan dan eisen stellen en eisen hun tegoeden terug. Als Europa dat niet doet, zal de Russische dreiging alleen maar toenemen en is Polen de volgende.
[..]
Rusland heeft op dit moment een oorlogseconomie die het land uitput.quote:Rusland produceert meer munitie dan alle NAVO-landen bij elkaar inclusief de VS.
Het klopt dat de VS zware bombardementen heeft uitgevoerd Iran, daarom hebben ze nu een tekort aan munitie.
[..]
Nee, je citaat geeft aan dat China baat heeft bij een sterk Rusland in te voorkomen dat de VS de handen vrij heeft om China aan te pas.quote:Nee, het toont aan dat Rusland een bedreiging vormt voor de wereldvrede en China daarmee akkoord gaat enkel omdat het het einde van de westerse hegemonie iets dichterbij brengt. Helaas gaat dit ten koste van Oekraïense burgers.
[..]
Nee, we steunen Oekraïne omdat Rusland daardoor verzwakt raakt en een minder grote dreiging is voor de rest van Europa.quote:Wij steunen Oekraïne omdat het een land is in ons werelddeel dat zonder geldige reden is binnen gevallen door een aggressor dat simpelweg gewoon land steelt van een andere soevereine staat. Het begon al bij de Krim, toen hield Europa zich nog gedeisd, maar daarna was het niet meer dan terecht om Rusland te veroordelen en Oekraïne te helpen en steunen. China zou dat alleen al uit moralistisch oogpunt ook moeten doen. Maar nogmaals, hun haat tegen de macht van het westen is groter dan hun rechtvaardigheidsgevoel.
Ik hoop met je mee, maar het is vooral wishful thinking.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 22:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bladiebla.
Rusland krijgt die tegoeden niet meer terug.
Dus doordat Rusland is verzwakt door de oorlog heeft China er toch geen baat meer bij? China heeft baat bij een sterk Rusland.quote:Rusland heeft op dit moment een oorlogseconomie die het land uitput.
Je ziet de gevolgen van een verzwakt Rusland: Syrië gevallen, Iran platgegooid, president van Venezuela ontvoerd, Armenië grondgebied kwijtgeraakt aan Azerbeidzjan, Moldavië richt het vizier op de EU, ipv Rusland, etc.
Rusland is verzwakt door deze oorlog.
Niet de EU, niet de VS.
[..]
Nee, je citaat geeft aan dat China baat heeft bij een sterk Rusland in te voorkomen dat de VS de handen vrij heeft om China aan te pas.
Als grootste dreiging voor hun eigen natie. Niet voor de wereldvrede.quote:Als je dat erkent betekent dat dat China de VS ziet als de grootste dreiging voor de wereldvrede.
Nogmaals, ik hoop met je mee.quote:Dus je gelul over het verdwijnen van de westerse hegemonie raakt kant noch wal.
Er zijn meerdere redenen om Oekraïne te steunen. De EU steunt Oekraïne ook omdat het de democratische principes, mensenrechten en internationale wetgeving wil bewaken. Vind je niet dat een land als China dat ook zou moeten doen?quote:Nee, we steunen Oekraïne omdat Rusland daardoor verzwakt raakt en een minder grote dreiging is voor de rest van Europa.
Tegelijkertijd leren we veel van deze oorlog en hebben we de tijd om onze defensie daar op aan te passen.
Europa wordt sterker dankzij deze oorlog.
China heeft baat bij een Rusland dat een evenwicht kan bieden tegen de VS.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dus doordat Rusland is verzwakt door de oorlog heeft China er toch geen baat meer bij? China heeft baat bij een sterk Rusland.
[..]
Dat is met elkaar verbonden.quote:Als grootste dreiging voor hun eigen natie. Niet voor de wereldvrede.
[..]
Nee.quote:Nogmaals, ik hoop met je mee.
[..]
Er zijn meerdere redenen om Oekraïne te steunen. De EU steunt Oekraïne ook omdat het de democratische principes, mensenrechten en internationale wetgeving wil bewaken. Vind je niet dat een land als China dat ook zou moeten doen?
hoeveel geld gaat er naar toe?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 09:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Op welke wijze word jij financieel zwakker door de oorlog in Oekraïne?
Niet relevant.quote:
De oorlog in Iran drijft de prijzen nu op, dus dat zul je financieel wellicht merken.quote:(trouwens dan heb ik het er niet over of ik dat goed of slecht vind)
zeg alleen maar dit kost. en we zitten hier btw niet in het Oekraïne topic even ter info, want over die oorlog in Iran heb ik namelijk een andere mening als over die in Oekraïne.
hoe in Oekraïne was dus niet de vraag he? althans niet hier.quote:Op zondag 10 mei 2026 04:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet relevant.
De vraag was hoe jij financieel zwakker wordt door de oorlog in Oekraïne..
[..]
De oorlog in Iran drijft de prijzen nu op, dus dat zul je financieel wellicht merken.
Maar maakt het je financieel zwakker?
Mij niet in ieder geval.
Dit schreef je:quote:Op zondag 10 mei 2026 04:14 schreef kree het volgende:
[..]
hoe in Oekraïne was dus niet de vraag he? althans niet hier.
hoe en met Iran wel door een wereldleider die schit heeft aan alles behalve zelf
en maakt het mij zwakker? wss niet zoveel? maar denk voor veel andere wel?
quote:maar ik wordt er wel financieel zwakker van nu,
ja? deze oorlog met Oekraïne en die de USA doet, met ja wat is het hele wereld wss.quote:
quote:Saudi Aramco reported a 26 percent increase in first-quarter profit as it rerouted exports via a pipeline that avoided the Strait of Hormuz
Saudi Aramco reported a 26 percent increase in first-quarter profit as it rerouted exports via a pipeline that avoided the Strait of Hormuz. Adjusted net income increased to nearly 126 billion riyals ($33.6 billion) in the quarter from 97.5 billion riyals a year earlier.
Je bent gedraaid.quote:Op zondag 10 mei 2026 04:45 schreef kree het volgende:
[..]
ja? deze oorlog met Oekraïne en die de USA doet, met ja wat is het hele wereld wss.
Dat is zijn volledige naam.quote:Op zondag 10 mei 2026 20:16 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik kan de tweet niet helemaal lezen. Maar Barack Houssein Obama.
quote:Op zondag 10 mei 2026 20:16 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik kan de tweet niet helemaal lezen. Maar Barack Houssein Obama.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
quote:Psychiater doorbreekt taboe: ‘Trump is een psychopaat, dat is zo evident’
Auteur: BNR Webredactie
Het leidt geen twijfel dat de Verenigde Staten momenteel worden bestuurd door een psychopaat, zegt psychiater Jules Tielens in de podcast Boekestijn en De Wijk. Normaal gesproken is het voor professionals zeer ongepast om een dergelijk stellige diagnose te stellen over iemand, zonder de persoon te hebben onderzocht. ‘Maar voor Trump maak ik een uitzondering. Het is ook niet zo dat ik met een geheim kom. Dit is zo evident.’
De psychiater fileert in de podcast het gedrag en de uitspraken van de Amerikaanse president. Hij twijfelt er al lang niet meer aan dat we te maken hebben met een ultiem gewetenloos iemand die inmiddels ver buiten de realiteit leeft.
Legio voorbeelden
De extreme uitspraken en voorbeelden van het narcistische en psychopathische gedrag van Trump rollen over elkaar heen, van het bekende 'grab em by the pussy'-moment, tot het bewust vernederen van een gehandicapt iemand, op het podium, voor de ogen van de wereld. Of zijn doorlopende wraakgevoelens, het gewetenloze, het voortdurend zichzelf ophemelen: de voorbeelden zijn legio. 'Elke keer denk ik: wat zeg je nou weer? 20 jaar geleden zou je voor éé zo'n enkele uitspraak al uit je ambt worden gezet.'
‘Het is extreem zeldzaam, ook omdat ze het niet lang volhouden in de samenleving. Psychopaten komen meestal toch gewoon vrij snel in de bak.’
Psychiater Jules Tielens
Het taboe om psychiatrische diagnoses te plakken, in de VS zelfs tot officieel beleid en jurisprudentie verheven in de zogenoemde Goldwater-rule, is er natuurlijk niet voor niets. Tielens luisterde er eerder wel naar toen hem in 2011 bijvoorbeeld werd gevraagd of de Noorse massamoordenaar Anders Breivik een psychopaat was. Toen was de psychiater terughoudend en wilde hij het etiket niet plakken, maar in het geval van Trump kan hij dat wel. 'Een psychopaat is hij absoluut. Dat is gedefinieerd als extreem narcistisch. En het is bij Trump op hol geslagen, eigenlijk ook omdat we dat met zijn allen hebben laten gebeuren. Laten we dat ook niet vergeten.'
Lichtvaardig
Psychopaat is bepaald geen term om lichtvaardig te gebruiken, zeker niet voor een professional. 'Het is extreem zeldzaam. Ik kom ze in mijn praktijk ook nauwelijks tegen, ook omdat ze het niet lang volhouden in de samenleving. Psychopaten komen meestal toch gewoon vrij snel in de bak', vertelt Tielens. 'En narcisme is nog wel te behandelen, maar alleen als de persoon het zelf wil. Trump is niet te behandelen, nee.'
Tielens durft nog wel een taboe te doorbreken als hij het over de Amerikaanse president heeft. De vergelijking met Hitler gaat volgens de psychiater ook op meer dan één vlak op. Bijvoorbeeld als het gaat om de mate waarin de Amerikaanse president momenteel buiten elke vorm van de realiteit lijkt te leven. Zoals Hitler nog in 1945 dacht de oorlog te kunnen winnen door in zijn bunker op de kaart met denkbeeldige legerdivisies te schuiven, terwijl de Russen al aan de randen van Berlijn stonden, zo roept Trump al wekenlang dat hij de oorlog in Iran aan het winnen is en dat Iran zou smeken om een deal.
Weinig goeds
Als de vergelijking opgaat, belooft dat weinig goeds voor het Amerikaanse volk, vreest Tielens. 'Trump is on a mission. Hij moet Amerika redden. Dat dacht Hitler ook: die wilde Duitsland redden. En aan het einde, vlak voordat hij zelfmoord pleegde, maakte het hem niet meer uit. Dan moesten alle Duitsers ook maar kapot, want ze hadden niet genoeg gevochten.'
Om het rijtje van onflatteuze vergelijkingen compleet te maken: Napoleon en Vladimir Poetin zijn andere voorbeelden van wereldleiders die aan het einde een compleet op losgeslagen wereldbeeld hadden, zegt Tielens. Dat was ontstaan doordat ze zich aan het einde alleen nog maar omringden met ja-knikkers. 'Als je een wereld van bedreiging, liegen en propaganda hebt gecreëerd, dan kan die sneeuwbal heel ver rollen.'
Het leidt geen twijfel dat de Verenigde Staten momenteel worden bestuurd door een psychopaat, zegt psychiater Jules Tielens in de podcast Boekestijn en De Wijk. Normaal gesproken is het voor professionals zeer ongepast om een dergelijk stellige diagnose te stellen over iemand, zonder de persoon te hebben onderzocht. ‘Maar voor Trump maak ik een uitzondering. Het is ook niet zo dat ik met een geheim kom. Dit is zo evident.’
Het leidt geen twijfel dat de Verenigde Staten momenteel worden bestuurd door een psychopaat, zegt psychiater Jules Tielens in de podcast Boekestijn en De Wijk. Normaal gesproken is het voor professionals zeer ongepast om een dergelijk stellige diagnose te stellen over iemand, zonder de persoon te hebben onderzocht. ‘Maar voor Trump maak ik een uitzondering. Het is ook niet zo dat ik met een geheim kom. Dit is zo evident.’ (ANP / REX by Shutterstock)
42000 jonge mensen afgeslacht maar Trump maakt pas echt iets los in den deugmenschquote:Op zondag 10 mei 2026 21:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hij heeft last van Obama Derangement Syndrome zo te zien. Kan nooit stoppen met praten over Obama en Biden lol.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |