quote:Kabinet stelt nationaal crisisplan olie in werking
Het kabinet treft voorbereidingen voor dreigende tekorten aan fossiele brandstoffen. Daarvoor treedt fase 1 van het Landelijk Crisisplan Olie (LCP-O) in werking.
Dat bevestigen ingewijden na een bericht van De Telegraaf. Aanleiding daarvoor zijn de oplopende spanningen in het Midden-Oosten. Van acute tekorten is nog geen sprake, van beperkende maatregelen evenmin.
In de eerste fase wordt niet daadwerkelijk ingegrepen. Wel wordt extra gelet op de hoeveelheid olie en diesel die in opslag is. Ook komen er gesprekken met transportbedrijven, raffinaderijen en de landbouw en wordt er in Den Haag een crisisstructuur ingericht.
Het crisisplan olie werd opgesteld na de Russische inval in Oekraïne, die net als de strijd rond Iran de olie- en gasmarkt op zijn kop zette. Er staan mogelijke maatregelen in die genomen kunnen worden wanneer de brandstofvoorziening in gevaar komt, maar bijvoorbeeld ook hoe de overheid en belangrijke economische sectoren zich daar alvast op kunnen voorbereiden. Het is de eerste keer dat fase 1 in werking treedt.
Als er daadwerkelijk een tekort aan olie dreigt kan het kabinet doorschakelen naar fase 2 van het noodplan. In die fase zal de overheid openlijk waarschuwen en burgers en bedrijven oproepen om, op vrijwillige basis, zuiniger met brandstof om te gaan. In fase 3 verdwijnt die vrijwilligheid.
...
https://www.ad.nl/binnenl(...)in-werking~ab2ded1d/
We hebben toch helemaal geen mankracht om fase 3 te handhaven?quote:Als er daadwerkelijk een tekort aan olie dreigt kan het kabinet doorschakelen naar fase 2 van het noodplan. In die fase zal de overheid openlijk waarschuwen en burgers en bedrijven oproepen om, op vrijwillige basis, zuiniger met brandstof om te gaan. In fase 3 verdwijnt die vrijwilligheid.
Avondklok genotquote:Op zaterdag 18 april 2026 16:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Straks om de week een persconferentie waarin de stand van zaken verduidelijkt word?
Das onhandig, je kan mensen beter het huis uit sturen in de avonden, dan gebruiken ze geen energie.quote:Op zaterdag 18 april 2026 16:52 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Avondklok genot![]()
Nog snel even wc-papier hamsteren
De kwartjes zijn opquote:Op zaterdag 18 april 2026 17:10 schreef Firuze60 het volgende:
Ik wil het kwartje terug!![]()
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwartje_van_Kok
Met Irmaquote:Op zaterdag 18 april 2026 16:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Straks om de week een persconferentie waarin de stand van zaken verduidelijkt word?
Alleen mogen tanken met een QR codequote:Op zaterdag 18 april 2026 16:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Helaas wel, veel fijner systeem dan die vijfden.quote:
Na 20.00 uur rijverbod.quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:25 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Alleen mogen tanken met een QR code
Je zal het wel als een geintje bedoelen, maar dit is op dit moment gewoon een goed idee. Zo'n cirsisplan klinkt leuk, maar Nederland loopt nu alweer achter de feiten aan. Met QR-codes kun je afdwingen dat mensen nu eens echt minder gaan rijden, en toch zorgen dat de mensen die noodzakelijk de weg op moeten dat ook kunnen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:25 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Alleen mogen tanken met een QR code
'Goed voor het milieu'.quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ik acht dit kabinet in staat om de nationale voorraad olie en andere brandstoffen uit solidariteit uit te delen aan andere landen en de Nederlanders te laten dealen met meer schaarste.
Met iemand die 'oliecrisis' zo leuk in gebarentaal uitbeeld, dat half Nederland het na gaat doen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 16:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
En hoe ga je dat van elke bestuurder achterhalen of het noodzakelijk is?quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:39 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Je zal het wel als een geintje bedoelen, maar dit is op dit moment gewoon een goed idee. Zo'n cirsisplan klinkt leuk, maar Nederland loopt nu alweer achter de feiten aan. Met QR-codes kun je afdwingen dat mensen nu eens echt minder gaan rijden, en toch zorgen dat de mensen die noodzakelijk de weg op moeten dat ook kunnen.
Nee jij hebt zorg nodigquote:Op zaterdag 18 april 2026 17:30 schreef Hetekip het volgende:
Ik ben zorgmedewerker ik zal wel prioriteit krijgen.
Lijkt me leuk als ze mij dan gaan verplichten voor een andere organisatie te gaan werken in de buurt wat ik lopend kan doen. En we allemaal moeten werken dicht bij huis.
Krijgen ze alsnog mij nadat ze me twee of drie keer hebben afgewezen
Suriname heeft andere handelspartners gekozen en geef ze eens ongelijk.quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:54 schreef Red_85 het volgende:
Ga pompen of koop in in de golf. Of sla putten met suriname.
Doe iets ipv dat afwachtende jankhoudinkje. Ga regeren ipv alles af te schuiven op de samenleving.
Oh my god leef jij ook nog dacht dat corona je te pakken had.quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:39 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Je zal het wel als een geintje bedoelen, maar dit is op dit moment gewoon een goed idee. Zo'n cirsisplan klinkt leuk, maar Nederland loopt nu alweer achter de feiten aan. Met QR-codes kun je afdwingen dat mensen nu eens echt minder gaan rijden, en toch zorgen dat de mensen die noodzakelijk de weg op moeten dat ook kunnen.
Je weet nu al dat we straks weer ergens helemaal achteraan achter de feiten aan gaan lopen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:54 schreef Red_85 het volgende:
Doe iets ipv dat afwachtende jankhoudinkje. Ga regeren ipv alles af te schuiven op de samenleving.
Tja.quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:30 schreef cinderloom het volgende:
De start van de energie-lockdown is ingezet.
Over een paar maanden komen de autoloze dagen voor benzine/diesel, en de elektrische auto's mogen rijden
/quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:56 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Suriname heeft andere handelspartners gekozen en geef ze eens ongelijk.
ik werk in de zorgquote:
Autoloze midweek.quote:
Wat is daar grappig aan?quote:
Dus ik zou niet in de zorg kunnen werken?quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:15 schreef FrenchDuck het volgende:
[..]
Omdat ik denk dat @:watmoetjenou gelijk heeft
Snap je het niet? Jouw laatste zin in je post, kijk, daar wordt een mens depressief van.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:16 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Dus ik zou niet in de zorg kunnen werken?
ik snap niet wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Snap je het niet? Jouw laatste zin in je post, kijk, daar wordt een mens depressief van.
quote:
Afgewezen als zorgmedewerker? Hoe dan? Er is een groot tekort.quote:Ik ben zorgmedewerker ik zal wel prioriteit krijgen.
Lijkt me leuk als ze mij dan gaan verplichten voor een andere organisatie te gaan werken in de buurt wat ik lopend kan doen. En we allemaal moeten werken dicht bij huis.
Krijgen ze alsnog mij nadat ze me twee of drie keer hebben afgewezen
Te weinig ervaring ze wilde iemand met ervaring daar de idiotenquote:Op zaterdag 18 april 2026 18:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
[..]
Afgewezen als zorgmedewerker? Hoe dan? Er is een groot tekort.
Precies.quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:54 schreef Red_85 het volgende:
Waarschijnlijk wacht onze overheid weer tot het allerlaatste moment en wanneer ze dan uiteindelijk in moeten grijpen dan zullen de gevolgen gelijk enorm zijn. Dat terwijl we nu nog een korte tijd hebben om ons voor te bereiden zodat de gevolgen meevallen wanneer we op rantsoen moeten.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:30 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Precies.
En begin eens met ov gratis te maken tot na de zomer. Trek je mogelijk al een deel uit de auto wat ook oloe bespaard. Maar nee, we nemen liever afwachtende houding aan
Het ligt natuurlijk niet alleen aan onze overheid; nergens in de westerse wereld wordt er echt actief iets gedaan.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wacht onze overheid weer tot het allerlaatste moment en wanneer ze dan uiteindelijk in moeten grijpen dan zullen de gevolgen gelijk enorm zijn. Dat terwijl we nu nog een korte tijd hebben om ons voor te bereiden zodat de gevolgen meevallen wanneer we op rantsoen moeten.
Ja, dat is idee. Gratis is misschien wat overdreven, maar beginnen met een flinke korting is zeker het overwegen waard.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:30 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Precies.
En begin eens met ov gratis te maken tot na de zomer. Trek je mogelijk al een deel uit de auto wat ook oloe bespaard. Maar nee, we nemen liever afwachtende houding aan
quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:57 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Oh my god leef jij ook nog dacht dat corona je te pakken had.
Fase 3 zijn gedwongen maatregelen om met het brandstoftekort om te kunnen gaan. Je mag zelf invullen wat voor maatregelen onze overheid zou kunnen bedenken.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus fase 3 is de bevolking streng toespreken? Nederlanders?
quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
quote:In laatste fase rantsoenering
In fase 3 kunnen verplichte maatregelen volgen, zoals snelheidsverlagingen of productiebeperkingen voor bedrijven. Pas in de zwaarste fase, fase 4, is sprake van een echte oliecrisis en kan zelfs in het uiterste noodscenario rantsoenering worden ingevoerd. Volgens het kabinet is het zover voorlopig niet.
https://www.telegraaf.nl/(...)osten/146377074.html
Nee, meer richting: "wij bepalen wie brandstof krijgt"quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ja en over 1,5 maand worden ook de boodschappen duurder want dan is het voorraadje van de supermarkten op, had ik gelezen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:41 schreef halfway het volgende:
Iedereen ziet het gebeuren, de Navo komt stil te liggen door brandstof tekort en de vijand die genoeg heeft kan toeslaan.
HOE DOM KUN JE ZIJN!
Las ik ook ergens inderdaad.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja en over 1,5 maand worden ook de boodschappen duurder want dan is het voorraadje van de supermarkten op, had ik gelezen.
Ok.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:07 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Nee, meer richting: "wij bepalen wie brandstof krijgt"
Kortom, een soort van lockdown voor veel Nederlanders.
Edit: Houten Been schrijft hierboven het goeie antwoord.
Daarom alvast HEEL VEEL toiletpapier inslaan. Dan ben je de ellende maar voor.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja en over 1,5 maand worden ook de boodschappen duurder want dan is het voorraadje van de supermarkten op, had ik gelezen.
Iedereen 'werkt' tegenwoordig thuis. Het is druk om de weg om 07.00, maar ook om 09.30, 11.15, 12.35, 14.20, 17.00 en alle tijden daartussenin.quote:Op zaterdag 18 april 2026 16:53 schreef Goprolover het volgende:
Lekker thuiswerken, ik heb er zin in![]()
Mensen die heel dicht bij de Belgische of Duitse grens wonen hebben ook nog voordeel. Ik woon in Brabant, vanf hier ben je in een kwartier in België.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok.
Mij boeit het verder niet, want ik heb geen auto (of scooter) en ik stook niet, dus ik verbruik misschien 10% zoveel als het gemiddelde.
Iedereen is weer op kantoor tegen wil en dank. In de coronatijd waren de gigantische parkings op bedrijventerrein Hoofddorp HELEMAAL leeg, echt verbluffend. Nu staat het weer mudjevol tot de rand.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:13 schreef smizy het volgende:
[..]
Iedereen 'werkt' tegenwoordig thuis. Het is druk om de weg om 07.00, maar ook om 09.30, 11.15, 12.35, 14.20, 17.00 en alle tijden daartussenin.
Je stookt niet? Slaap je ergens in de bezemkast van een fabriek of zo?quote:
Een vam de redenen voor het civiele kero tekort is opslag voor militaire doeleinden.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:41 schreef halfway het volgende:
Iedereen ziet het gebeuren, de Navo komt stil te liggen door brandstof tekort en de vijand die genoeg heeft kan toeslaan.
HOE DOM KUN JE ZIJN!
Wij moeten ook weer verplicht 2 dagen naar kantoor, want dat versterkt het team gevoel en de band met het bedrijf. Dat er vorig jaar mensen zijn uitgeknikkerd en ons team opeens meer projecten heeft met veel minder FTE draagt daar ook echt sterk aan bijquote:Op zaterdag 18 april 2026 19:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Iedereen is weer op kantoor tegen wil en dank. In de coronatijd waren de gigantische parkings op bedrijventerrein Hoofddorp HELEMAAL leeg, echt verbluffend. Nu staat het weer mudjevol tot de rand.
Dus: bedrijven willen dit niet. En zij bepalen blijkbaar en wij volgen schaaps dat decreet. Te triest voor woorden. Het is net alsof bedrijven "intouchable" zijn in deze terwijl ze gewoon schuldig zijn omdat het kan. Onze regering zou daar hard op moeten ingrijpen in het algemeen belang.
In coranatijd was het "fileprobleem" volledig opgelost. Hoe mooi was dat? En niks nada van geleerd natuurlijk weer.
Geen geld, ik heb een elektrische deken.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:24 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je stookt niet? Slaap je ergens in de bezemkast van een fabriek of zo?
Wauw, dat vind ik eigenlijk wel hardcore man.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Geen geld, ik heb een elektrische deken.
Ik denk dat mensen toch gehoopt hadden op (tijdelijke) belastingverlaging of zo.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
"Kabinet: we doen niets" -> Haha, kutkabinet, doet niets.
"Kabinet: crisisplan" -> Haha, kutkabinet met je crisisplan.
Ja, precies.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Meeste Nederlanders zullen wel begrip hebben voor dit crisisplan. Men begrijpt dat dit nodig is.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
En hoe moet een pomp een QR-code lezen?quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:39 schreef hooibaal het volgende:
Met QR-codes kun je afdwingen dat mensen nu eens echt minder gaan rijden, en toch zorgen dat de mensen die noodzakelijk de weg op moeten dat ook kunnen.
Uiteindelijk moet dat geld ook weer ergens vandaan komen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:39 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen toch gehoopt hadden op (tijdelijke) belastingverlaging of zo.
Ik heb 4 bankrekeningen, thanksquote:Op zaterdag 18 april 2026 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En hoe moet een pomp een QR-code lezen?Het is veel handiger om een limiet per bankrekening te hanteren.
Het doel is niets doen aan ons gedrag én niet meer betalen. Dat is de opdracht van de kiezer.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb 3 rekeningen, creditcard, een tankpas en fijne buren waar contant nog de norm isquote:Op zaterdag 18 april 2026 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb 4 bankrekeningen, thanks
Maar m'n EV en PHEV rijden prima op stroom. Ik heb nog brandstof van minder dan ¤2 per liter in m'n tank (al is het E5 dus zou ook net boven ¤2 geweest kunnen zijn).
Meerdere bankrekeningen hebben kan de nieuwe hack worden. Net zo als men tijdens de avondklok ineens de hond van de buren uit gingen laten zodat je toch naar buiten kon.quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb 4 bankrekeningen, thanks
Ik vond dat wel een grappige vondst. Recalcitrant wezen tegen onzinnige maatregelen mag altijd.quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Meerdere bankrekeningen hebben kan de nieuwe hack worden. Net zo als men tijdens de avondklok ineens de hond van de buren uit gingen laten zodat je toch naar buiten kon.
Huh, dat gebeurt toch al? Mijn zoon is werknemer van een bank en krijgt standaard een gratis OV-pas.quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:18 schreef cinderloom het volgende:
Buurman vertelde dat de geruchten gaan om mensen uit de leasebak te krijgen, omdat veel van hen de auto niet nodig hebben voor hun werk maar het een secundaire arbeidsvoorwaarde is.
En dan deze groep via de werkgever bv een gratis OV of thuiswerkplek aan te bieden.
Ik kan dit nog nergens terug lezen.
Hij wist ook niet meer waar hij het vanmorgen had gelezen.
Dus leaserijders, niet te vroeg juichen
Maar niet leasebak en OV toch?quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Huh, dat gebeurt toch al? Mijn zoon is werknemer van een bank en krijgt standaard een gratis OV-pas.
Zehebben er zelf op gestemd.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Meeste Nederlanders zullen wel begrip hebben voor dit crisisplan. Men begrijpt dat dit nodig is.
Nee hoor, veel thuiswerken en gratis OV voor die paar keer naar kantoor, maar de OV-kaart mag ie onbeperkt gebruiken. Zijn auto moet ie zelf betalen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:25 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Maar niet leasebak en OV toch?
Buurman vertelde dat hij had gehoord (radio meen ik) dat er in een van die verderop gelegen fases uit het LCO plan gekeken wordt naar: "wie heeft echt een leaseauto nodig voor zijn werk" . Bv dat busje van de technische vakman wel, maar de kantoorman van een verzekeringskantoor niet. Met als doel om mensen uit de auto te krijgen en zo brandstof gebruik af te dwingen.
quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:25 schreef cinderloom het volgende:
Bv dat busje van de technische vakman wel
Amsterdam zal vast wel weer handkarren beschikbaar stellen aan al die ondernemers die hun winkel willen bevoorraden.quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:25 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Maar niet leasebak en OV toch?
Buurman vertelde dat hij had gehoord (radio meen ik) dat er in een van die verderop gelegen fases uit het LCO plan gekeken wordt naar: "wie heeft echt een leaseauto nodig voor zijn werk" . Bv dat busje van de technische vakman wel, maar de kantoorman van een verzekeringskantoor niet. Met als doel om mensen uit de auto te krijgen en zo brandstof gebruik af te dwingen.
niet nodig ditquote:Op zaterdag 18 april 2026 20:35 schreef FrenchDuck het volgende:
[..]
Jij was toch die ene met dat alcohol probleem en depressief, je komt aardig labiel over: gouden combinatie om een ander van zorg te voor zien
Hij vraagt zich toch af waarom ik het gek vind dat hij zegt dat hij in de zorg werkt en ik het meer eens ben met een ander die zegt dat hij zorg nodig heeft.quote:
Zo doen ze dat in Amsterdamquote:Op zaterdag 18 april 2026 20:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Amsterdam zal vast wel weer handkarren beschikbaar stellen aan al die ondernemers die hun winkel willen bevoorraden.
Dat was al duidelijk. Zelf ook even verder lezen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:41 schreef FrenchDuck het volgende:
[..]
Hij vraagt zich toch af waarom ik het gek vind dat hij zegt dat hij in de zorg werkt en ik het meer eens ben met een ander die zegt dat hij zorg nodig heeft.
Dit is het eerlijke antwoord
Dat mag jij vinden, maar toch werk ik in de zorg.quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:35 schreef FrenchDuck het volgende:
[..]
Jij was toch die ene met dat alcohol probleem en depressief, je komt aardig labiel over: gouden combinatie om een ander van zorg te voor zien
Dankjewel, maar dat doet mij niks.quote:
Nou, dan hebben we nog de privé EV én ik heb de auto dus wél nodig voor mijn werk en dat is ook een EV, dus ik vin helemaal mooi.quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:18 schreef cinderloom het volgende:
Buurman vertelde dat de geruchten gaan om mensen uit de leasebak te krijgen, omdat veel van hen de auto niet nodig hebben voor hun werk maar het een secundaire arbeidsvoorwaarde is.
En dan deze groep via de werkgever bv een gratis OV of thuiswerkplek aan te bieden.
Ik kan dit nog nergens terug lezen.
Hij wist ook niet meer waar hij het vanmorgen had gelezen.
Dus leaserijders, niet te vroeg juichen
Te ingrijpend.quote:Op zaterdag 18 april 2026 21:03 schreef ACT-F het volgende:
Waarom niet gelijk door naar fase 2 en 3? Het duurt jaren voordat de olieproductie weer op peil is.
Ze kunnen beter inzetten om ov gebruik en thuiswerken te stimuleren.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:39 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen toch gehoopt hadden op (tijdelijke) belastingverlaging of zo.
Of gaan hamsteren.quote:Op zaterdag 18 april 2026 21:14 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Te ingrijpend.
Je wilt niet gelijk nu al mensen en bedrijven vanalles afpakken
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |